“Qasım gəlir, Qasım gəlir...”
Rejissor
Cahangir Mehdiyev «Kişi sözü»ndən danışır
Modern.az saytının “Kadrarxası” layihəsi davam edir. Illərdir dillər əzbəri
olan “Qasım gəlir, Qasım gəlir...” replikasının
yaradıcısı olan Cahangir Mehdiyev “Kişi sözü” filminin
maraqlı məqamları barədə danışır. “Kişi sözü”
filmi Isi Məlikzadənin ssenarisi əsasında
ekranlaşdırılıb. Film sadə azərbaycanlı
ailəsində baş verən hadisələrdən bəhs
edir, film boyu xalqımıza xas olan, yaşından
asılı olmayaraq övlada qayğı əsas prinsip olaraq
aşılanır. Hər bir valideyn üçün cəmiyyətdə
yerini tapan, öz mənliyini təsdiq edən övlad
böyütmək əsl səadətdir. Lakin həyatın
özünəməxsus qanunları var. Məhz buna görə
bəzən həyat hər kəsin arzuladığı kimi
olmur. Filmin qəhrəmanı Qasım
sevgisinə qovuşmaq üçün bir çox sınaqlara
məruz qalsa da, sonda uşaqlıq məhəbbətindən
açıq şəkildə imtina edir: “Solmaz, sənə
olan sevgimi elə bu qəbristanlıqda da dəfn edirəm”.
Filmin quruluşçu rejissoru Cahangir Mehdiyev, rejissoru
Adil İsmayılov, quruluşçu operatorları Eduard
Qalakçiyev, Fikrət Əsgərov, quruluşçu rəssamı
Fikrət Əhədov, bəstəkarı Vasif Adıgözəlov,
mahnıların mətninin müəllifi Ramiz Rövşən,
filmin direktoru isə Tələt Rəhmanovdur.
Rollarda Əjdər Həmidov, Sənubər İsgəndərli,
Cahangir Mehdiyev, Muxtar Avşarov, Cəvahir Bayramova, Leyla Bədirbəyli,
İradə Həsənova, Elnur Mehdiyev və başqaları
çəkilib.
“Kişi
sözü” bu gün də aktualdır
Cahangir Mehdiyev: “Kişi sözü o vaxt da, indi də aktual
olan problemdir və həmişə məni narahat edib. Çünki söz başqa, əməl başqa
şeydir. Bu mövzuda hər zaman film
çəkmək olar, hər dəfə də yeni bir layihə
effektilə, yeni bir üslubda, formada, məzmunda hazırlamaq
olar. Çünki reallıqla səsləşən
bir mövzudur.
İsi Məlikzadə ilə tanış
olandan sonra belə bir film çəkmək qərarına gəldim.
Təbii ki, ideya Isi Məlikzadədən gəldi.
O, ssenarini təqdim edəndə ürəyimdən xəbər
verdi. Bundan əvvəl
bildiyiniz kimi “Evlənmək istəyirəm” (“Papaq”) filmini
birlikdə işləmişdik. Yeri gəlmişkən,
sizinlə də həmin filmin kadr arxasından
danışmışıq. Kişilik,
namus, papaq hər zaman üçün aktualdır. Bu filmdə də sözü söz kimi yox, əməllə
uzlaşmada göstərmək istəmişik".
Rejissor bildirir ki, filmin istehsalına 15 ay
verilməsinə baxmayaraq, vaxtından əvvəl çəkilməsinə
nail olub. Kino sənətinin sirlərinə
hələ Moskvada Georgi Danieliyanın kursunda oxuyanda yiyələnən
rejissor bu filmi vaxtından əvvəl çəkməklə
istedadını bir daha göstərib.
Cahangir Mehdiyev: “SSRİ vaxtında komediya janrında olan
filmlərin istehsalı üçün 15 ay vaxt verilirdi. Mən
isə ”Kişi sözü" filmini 12
aya təhvil verdim. Çünki tez və
yaxşı çəkmək üçün məktəb
keçmişdim.
Aktyorlar sınaq çəkilişlərilə
seçildi. Baş rollar olan Qasım və
Solmaz üçün hərəsinə 3 nəfər namizəd
vardı. Əksəriyyəti tələbə
idi, dəvət olunmuşdular, amma təbii ki, Əjdər Həmidov
və Sənubər İsgəndərli təsdiq olundu".
Film hər iki aktyorun kinoda ilk işi olur. Belə ki, Əjdər Həmidov hələ
Sumqayıt teatrında işlədiyi vaxt rejissorla bir-birini
tanımasalar da, tanışlıq təsadüf nəticəsində
baş verir. Akademik Milli Dram
Teatrının qarşısında Mərahim Fərzəlibəyovu
gözlədiyi vaxt yad bir adamın onu kənardan izlədiyini
görən gənc Əjdər ondan niyə
baxdığını soruşur. C. Mehdiyev isə
qısa tanışlıqdan sonra onu filmə çəkmək
istədiyini bildirir. Eşitdiyinə
inanmadığından o qədər də əhəmiyyət
verməyən Ə.Həmidov bir həftə sonra kinostudiyaya
gəlir. Cahangir Mehdiyev ikinci rejissor Adil İsmayılova
onun şəklini çəkməsi üçün
tapşırıq verir. Şəkil çəkdirəndən
sonra ona deyirlər ki, “get səni
çağıracağıq”. Foto sınaqdan
bir neçə gün keçməsinə baxmayaraq,
kinostudiyadan səs çıxmır. Ə.Həmidov
yenə elə hesab edir ki, onu çağırmayacaqlar. Amma düz 10 günün tamamında onu sınaq
çəkilişlərinə dəvət edirlər. Bir neçə nəfərin namizədliyinə
baxmayaraq, Ə.Həmidov Qasım roluna təsdiq olunur.
“Sənubər İsgəndərli bu filmə
çəkiləndə, səhv etmirəmsə, institutun
ikinci kursunda oxuyurdu. İlk filmi idi deyə həm
həyəcanlı idi, həm də təcrübəsiz.
Amma buna baxmayaraq, hər şey rahatlıqla
çəkildi. Çünki Sənubər
istedadlı aktrisadır, deyiləni tuturdu. Bəzən
alınan səhnədə də deyirdi ki, yox alınmadı,
bu təbii ki, həyəcandan irəli gələn nüanslar
idi”, - deyə Cahangir Mehdiyev bildirir.
Rejissor deyir ki, film əsasən Bakıda, köhnə
Əhmədli qəsəbəsində, Şamaxının
Çuxuryurd kəndində çəkilib: “Çəkilişlər
yay fəslinə təsadüf etdiyindən əsasən
bütün səhnələr natura və interyerdə
reallaşdırılıb. Pavilyon çəkilişi
olmadı, çünki pavilyon çəkilişləri
tarixi filmlərə xas olduğundan burada istifadə etməmək
qərarına gəldik. Nə çəkmişdiksə,
elə filmə də getdi.
Quruluşçu rəssam Fikrət Əhədov
“Kişi sözü” filminə beş eskiz
hazırladı. Əsasən, kənd lövhələrini
əks etdirən bu eskizlər peyzaj xarakteri
daşıyırdı. Həmin işlərdə
işıq qammaları parlaq, qırmızı, qəhvəyidir.
Bu rənglər bəzi eskizlərdə hadisələrin
gərginliyini daha da qüvvətləndirməyə xidmət
edirdi".
“Rac Kapurdan nəyin əskikdir?”
Cahangir Mehdiyev: “Bu film başdan-ayağa improvizasiya idi. Mənim
müəllimimin müəllimi Federiko Fellini deyib: ”Ssenari, sadəcə çantadır, səyahətə
çıxanda onu doldurub gedirsən. Amma səyahət
vaxtı oradan sənə lazım olanları
götürürsən". Yəni bu qədər
sadə.
Müəllimim “Mimino”, “Osennıy marafon”, “Ne qoryuy!” kimi filmlərin
müəllifi olan Georgi Danieliya ssenari ilə tanış
olduqdan sonra Niyaz roluna özümün çəkilməyimi
məsləhət gördü. “Özün də
idmançısan, aktyorsan, rejissorsan, Rac Kapurdan nəyin əskikdir?”
- dedi. Dedim: “Müəllim, mən Rac Kapur ola
bilmərəm”.
Mən, əslində Rəfael Dadaşovu
çəkmək istəyirdim. Amma
Danieliyanın bu istəyindən sonra etiraz etmədim, elə
özüm çəkildim.
Kollektiv çox gözəl
seçilmişdi. Həm rejissor, həm də
aktyor kimi, hamı ilə münasibətim əla idi. Filmə baxanda da bu səmimiyyəti görmək
olur. Aramızda qarşılıqlı
anlaşma hökm sürürdü".
Avtomobil
icarəyə götürülmüşdü
Cahangir Mehdiyev: “Filmdəki maşını icarəyə
götürmüşdük. Bir gün
üçün o vaxtın pulu ilə 25 manat verirdik, təbii
ki, 12 ay boyunca maşından istifadə edilmədi. Müəyyən günlərdə çəkdik və
avtomobili geri qaytardıq.
Mal ferması Masazırda lentə
alınıb. Hər şey olduğu kimi idi,
qurma heç nə yox idi. Oradakı
heyvanlar da heç bir problem yaratmırdı. Çünki kəndlilər, ferma işçiləri,
hətta qoyunlar, inəklər də bizə kömək
edirdi. Hamı filmin çəkilişinə
böyük maraq göstərirdi, hər şeyə mərhəmət
və hörmətlə yanaşırdılar.
Qasımın ağaca, saman tayasına qəfil
dırmanması, inəyin Qasımın əvəzinə
göstərilməsi, qəbiristanlıq səhnəsi - bunlar
ssenaridə yox idi, hamısı improvizasiyadır, özüm
fikirləşmişdim.
Qəhrəmanın yuxusuna gələn
çimərlik səhnəsini Şamaxının
Çuxuryurd kəndindəki göldə çəkmişdik. Qəbiristanlıq səhnəsi də Şamaxı
qəbiristanlığı idi.
Əjdər kənd uşağı idi
deyə, bu səhnələrin çəkilişi zamanı
heç bir çətinlik olmadı. Hətta
saman tayasına çıxanda oradan yıxılması da
improvizasiya oldu. Qəfil yıxıldı,
amma özünü itirmədi. Biz də
çəkdik və təbii ki, yaxşı
alındığından filmdə saxladıq.
Bütün səhnələr məhəbbət,
sevgi ilə lentə alındı. Ümumilikdə
heç bir çətinliyimiz olmadı. Hər şey
qarşılıqlı anlaşma şəraitində baş verdi".
Filmdə Qasımın davamlı olaraq fit
çalması, sən demə musiqidən irəli gəlirmiş:
“Fit Vasif Adıgözəlovun yazdığı musiqinin məzmunundan
irəli gəlirdi.
Onun baltanı atması səhnəsi isə
montajla çəkilib. Baltanı atmağına
Əjdər atdı, amma ağaca saplandığı hissəni
montaj vasitəsilə düzəltdik.
Həmin vaxtlar yağış
yağırdı, amma bizə lazım olanda yağmadı. Ona görə də yanğınsöndürənlərin
köməyindən istifadə etdik.
Filmdə Qasımın dostunu oynayan və
film boyu onun düşdüyü vəziyyətlərə
hamı güləndə, ağlayan, velosiped sürən
uşaq mənim oğlumdur. Bir kəlmə
danışmır, amma həmişə Qasımın ürəyinə
yaxındır, onun halına yanır. O vaxt istədim ki,
oğlum da filmdə çəkilsin, ona görə həmin
obrazı fikirləşdim. Elnur hazırda
rejissor, fəlsəfə doktorudur.
İlk kadrlarından başlayaraq film ərzində
nağara çalan uşaqlar isə Çingiz Mehdiyevin
nağara ansamblının üzvləridir. O
uşaqlardan çox xoşum gəlirdi deyə onları filmə
dəvət etdik. Həm aktyor kimi çəkildilər,
həm də nağara çaldılar. Bundan
başqa, kəndin uşaqlarını da filmə çəkdik.
Hazırda həmin uşaqlar böyüyüb,
hətta bəziləri tanınmış musiqiçilərdirlər.
Bəzən yolda rastlaşanda salam verirlər,
amma tanımıram. “Kişi sözü” deyəndə
anlayıram ki, oradakı uşaqlardan biridir".
Rejissor dostundan gələn, mövzu ilə bağlı,
maraqlı bir hadisəni də danışır: “Deməli,
bir yazıçı bağa həmişə avtobusla gələrdi.
Günlərin birində qonşusu ilə
arasında dialoq baş tutur. Bağ qonşusu ona deyir: ”Bu boyda vəzifədə
çalışırsan, bir maşın al, rahat da gəl-get".
Yazıçı:
- İmkanın yoxdu, ona görə
maşın ala bilmirəm.
Qonşu:
- Ə, fikir eləmə, mən sənə
maşın alaram.
İllər keçir, kişi
qonşuna xatırladıb deyir: “Bəs, mənə
maşın söz vermişdin, o məsələ necə
oldu?”
Qonşu soruşur:
- Sənin sənətin nədir?
Cavab:
- Yazıçı.
Qonşu soruşur:
- Sənin üçün əsas olan nədir?
Yazıçı deyir:
- Söz.
Qonşu deyir:
- Əşşi, bir söz idi də verdim, gərək
alam"
Bu, onu göstərir ki, həyatda sözlə
əməl düz mütənasib olmalıdır. Qasımın film boyu çatdırmaq istədiyi
budur. Onun fikirləri əslində cəmiyyətə
bir mesajdır: “Bacarırsansa söz ver, bacarmırsansa vermə”.
Rejissor Qasımın filmin son kadrlarından olan iplə
tullanma səhnəsini xatırlayır: “O səhnədə
iplə tullanan Əjdər özü idi, çünki
hündürlük çox deyildi. Asanlıqla çəkilən səhnələrdən
oldu. Düzdür, o səhnənin birinci dublunda Əjdərin
ovucunu ip bir balaca zədələmişdi. İpi bərk sıxmışdı deyə əli
qanayırdı. 2, ya 3 dubla olsa
da, çəkilməsi vacib olduğundan əlinin içinə
”leyokoplastr" yapışdıraraq çəkdik".
“Tüklü qoyun tapılmırdı”
Cahangir Mehdiyev: “Deməli,
Bakının Əhmədli kəndində Qasıma elçi
getdikləri səhnənin çəklişi idi. Kənddən
bir qoyun tapdılar, boğazına qırmızı
bağladılar. Həmin hissəni çəkdik, qalanı
isə Şamaxıda çəkilməli idi. Gəldik
Şamaxıya, tərslikdən qırxım vaxtına
düşdüyündən bir dənə də tüklü
qoyun tapa bilmədik. Axtarışlarımız bir nəticə
vermədiyindən qərara gəldik ki, elə qırxıq
qoyunlardan birini, özü də alatoranlıqda çəkək
ki, hiss olunmasın. Çünki düz gəlmirdi, ilk səhnədə
qoyunu tüklü çəkmişdik. Baxan
tamaşaçı görəcək ki, qoyun tüklü
gedir, tüksüz qayıdır. Gözləməyəcəkdik
haçan qoyuna tük gəlsin. Bilmirəm,
tamaşaçılar nə dərəcədə hiss edib onu,
amma məcburən tüksüz qoyunu çəkməli
olmuşduq”.
“Xoruz, cinsi kişidir, əbəs yerə banlamaz”
Fimin
yaradıcısı daha bir maraqlı məqamı
danışır: “Qasım sevdiyi qızın evinə getdiyi
səhnədə də maraqlı fikir aşılanır. O
Solmazın atası ilə söhbət edir. Bu vaxt xoruz
uçub stolun üstünə qonur. Qasım deyir: ”Xoruz, cinsi
kişidir, əbəs yerə banlamaz . Ağzını da
bağlasan, qaranlığa da salsan, mütləq saat 4-də
banlaycaq". Yəni kişi gərək sözü
bütöv ola.
Nə qədər
çalışsaq da, səhnə istədiyimiz kimi
alınmırdı. Axı, xoruz dilbilməzdir, həm də
bir yerdə duran deyil. Mən xoruzu götürüb iki
ayağının ikisini də elə sıxdım ki,
uçub gələndə ayağı keyisin, kadrdan kənara
çıxmasın. Çünki burda uyğunluq öz əksini
tapmalı idi. Qasımın sözləri bir növ kişi
cinsindən olduğu üçün xoruzun hərəkətilə
öz təsdiqini tapmalı idi. Çətinliklə də
olsa xoruzu yola gətirə bildik".
Rejissor deyir ki, son səhnənin
çəkilişi Şamaxıda baş tutub: “Orada
Çuxuryurd adında bir göl var. Gölün üstünə
taxt qoyuldu, üzərinə də də xalça
salındı. Tovuzla (qucağında quzu ilə film boyu
Qasımın arxasınca gəzən qız) Qasım həmin
taxtın üstündə oturmalı idi. İşçilərimiz gölün
üstünə, taxtın ətrafına güllər səpirdilər.
Amma güllər kadrda dayanmırdı, səpən
kimi su gülləri, hətta taxtı da aparırdı.
Gördük ki, artıq mümkün deyil, sonradan
işçilərdən bir neçəsi suyun içinə
girib taxtı tutmağa çalışdı. Amma onlar
kamerada görünməməli idilər. Yalnız
taxtın o tərəf-bu tərəfə getməsinə
imkan vermirdilər. Amma orda taxtın aşması təsadüfi
oldu. Əslində yıxılma da ani baş verdi, ssenaridə
yox idi. Maraqlı alındı deyə onu da filmə daxil etdik.
O səhnədə göstərilən əsas odur ki, ikisi də
oturub su da axır, həyatın davam etdiyini göstərir.
Axan su bir ömürdür, aparır onları. Oxuyurlar və
onların ən yaxın dostu gələcək papağın
daşıyıcısı olan Elnur onları salamlayır”.
Azadlıq.- 2014.- 24 noyabr.- S.14.