Müharibə
dövründən danışan
mükəmməl sənət əsəri
"Bizim
Cəbiş müəllim"ə çəkilmək
üçün Makedon şərt qoydu
Modern.az
saytı “Kadrarxası” rubrikasında rejissor-aktyor Əbdül
Mahmudovun vasitəsi ilə “Bizim Cəbiş müəllim”
filmindən bəhs edir. Arayış: 1969-cu ildə "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında lentə alınan “Bizim Cəbiş müəllim”
filmi Maqsud İbrahimbəyovun "Müharibənin 1001-ci gecəsi"
ssenarisi əsasında çəkilib. Kino əsərinin
istehsal müddəti sovet dövrü filmlərinin əksəriyyətində
olduğu kimi təxminən 1 il
vaxt alır.
Film müharibə dövrü insanın həyat
mücadiləsinə həsr olunan mükəmməl sənət
əsəridir. Hərbi kinopovestdəki hadisələr II
Dünya müharibəsi illərində Bakıda cərəyan
edir.
Film üzərində işləyənlər:
ssenari müəllifi Maqsud İbrahimbəyov, quruluşçu
rejissor Həsən Seyidbəyli, rejissor Əbdül Mahmudov,
quruluşçu operator Arif Nərimanbəyov
və s.
Rollarda: Süleyman Ələsgərov, Şəfiqə
Məmmədova, Muxtar Maniyev, Səfurə İbrahimova, Nəsibə Zeynalova, Ziya Seyidbəyli,
Əliağa Ağayev, Aqil Ağacanov, Svetlana Morşinina,
Cahangir Novruzov, Fazil Salayev, Məryəm Seyidbəyli və
başqaları.
1970-ci
ildə Minskdə keçirilən IV Ümumittifaq
kinofestivalında aktyor Süleyman Ələsgərova yüksək
aktyor sənətkarlığına və parlaq realist obraz
yaradılmasına görə SSRİ Nazirlər Soveti yanında
Kinematoqrafiya Komitəsinin və SSRİ
Kinematoqrafçılar İttifaqının Diplomu verilib.
Həsən Seyidbəylinin əməyi –
“Bizim Cəbiş müəllim”
Əbdül Mahmudov:
“Yenicə kinostudiyaya təyinat almışdım. İlk filmim
“Dağlarda döyüş” oldu. Hər şey
layiqincə tamamlandıqdan sonra növbəti filmlərin
çəkilməsi üçün qapılar
üzümüzə açıldı.
Film Həsən Seyidbəyli əməyinin
məhsulu idi. Tək mən yox, görkəmli
kinoşünaslar və tənqidçilər bütün
zamanlar üçün “Bizim Cəbiş müəllim”i
realistik mövzuda çəkilən, həm arxa, həm də
ön cəbhənin təfərrüatları ilə əks
olunduğu mükəmməl film hesab edirlər. İnsanlar biləndə ki, arxa cəbhədə hər
şey yaxşıdır, onda düşmənlə
ölüm-dirim savaşına girməkdən də qorxmur,
gözləri geridə qalmır.
Ekran əsərinin maraqlı cəhətlərindən
biri də o vaxtkı Bakı ab-havasının filmdə əks
olunmasıdır. Həm dramaturji əsər,
həm də ki, böyük aktyor heyəti bunu
canlandırmağa imkan verirdi. Bu vəhdət
Azərbaycan kino tarixində “Bizim Cəbiş müəllim
“kimi böyük sənət əsərini yarada bildi.
Cəbiş müəllimin avadını
oynayan Şəfiqə Məmmədova mənim tələbə
yoldaşım olub. Elə tələbəlik
illərindən qeyri-adi ifa tərzi ilə seçilirdi.
Həsən müəllimin ona böyük
simpatiyası vardı deyə, bu filmə də dəvət
etmişdi. Cəbiş müəllim mahiyyət
etibariylə nə qədər sakit, “öz yağında
qovrulan” adam idisə, arvadı onun əksi, sanki “od
parçası” idi. Bu iki obrazın tandemi
həm psixolji, həm insani, həm mənəvi, həm də
aktyorluq baxımından bir-birinin əksi olmaqla yanaşı,
həm də bir-birini tamamlayırdı. Təbii
ki, bu da Həsən Seyidbəylinin böyük
ustalığından irəli gəlirdi. İki
müxtəlif obrazı bir ailədə elə cəmləşdirmişdi
ki, bütün göstəricilərinə görə
müxtəlif olsalar da, ideoloji ailə zəminində bir
bütün idilər. Çəkiliş
zamanı hər şey yaxşı alındı, heç bir
problem olmadı”.
Nəcəfovun
cəbhəyə getdiyi səhnə indiki
“Sədərək”
bazarının yaxınlığıdır
Əbdül Mahmudov: “Kinostudiyanın mövzular
planlaşdırılırdı, əsərlər növbə
gözləyirdi. “Bizim Cəbiş müəllim” də Cəfər
Cabbarlı adına kinostudiyanın
planına daxil olan filmlərdən idi. Maqsud
İbrahimbəyov öz povestini ekranlaşdırmaq istədiyindən
filmin qısa məğzini ssenari bölməsinə təqdim
etmişdi.
Aktyor heyəti birmənalı olaraq
quruluşçu rejissor və onun təqdimatı ilə bədii
şuranın seçimi əsasında həyata
keçirilirdi. Münasib aktyorun
seçilməsi bəzən uzun zaman alır, hətta
lazımi qəhrəmanı tapmaq üçün qonşu
respublikalara da müraciət olunurdu. Elə
anlar olurdu ki, bir rola bir neçə namizəd göstərilirdi.
Sözsüz ki, son söz quruluşçu
rejissorun idi.
Filmdə təsvir olunan məktəb
Bayıldakı məktəblərdən biri idi. Hərbi hospital səhnəsi də məhz orada
tarixin yaddaşına köçürülüb. Cəbiş müəllimin eksperimenti
üçün atın quyruğunu kəsdikləri səhnə
“Sovetski” məhəlləsində Mustafa Sübhü
küçəsində çəkilmişdi. Hansı ki, indi oranın tarixini sökürlər.
Cəbiş müəllimin gəzişməsi, gəmi
fiti, uşaqları həmin yerlərlə tanış
etməsi “Qaraşəhər”də lentə alınıb.
Nəcəfovun cəbhəyə getdiyi
vağzal səhnəsi indiki “Sədərək”
bazarının yanındakı Buta qəsəbəsində
çəkmişdik.
Hadisələrin cərəyan etdiyi məhəllə
isə Bakının mərkəzində yerləşən məşhur
“Səadət” sarayının yanındadır. İndi də o məhəllə durur. İlk dəfə o
yeri Həsən Seyidbəyli kəşf edərək ona kino həyatı
verib. Bundan sonra “Şərikli çörək”, “Gecə
qatarında qətl” və s. filmlərdə həmin məhəllədən
kadrlar yer alıb. Ora zarafatca “kino həyəti”
deyirdik. Natura çəkilişləri həmin həyətdə
lentə alınmışdı, amma qapalı məkanlar,
otaqlar, ev və s. kinostudiyanın
pavilyonunda çəkilmişdi.
“Makedon
şərt qoydu: “Əgər məhəllə
uşaqlarımı da çəksəniz, gələcəm”
“Makedon”u oynayan Aqil Ağacanovun filmə
çəkilməsi tam bir təsadüf olur. Məlumatların birində onun nərd oyununda
bulvarda Həsən Seyidbəyliyə uduzduğu göstərilir.
Mərcdə uduzduğuna görə də
sözünün üstündə duran quruluşçu
rejissor onu filmə çəkir. Əbdül Mahmudov isə
Aqilin filmə çəkilməsini tam fərqli versiyada bizə
danışır:
“Həsən Seyidbəyli əslən
Maştağadan idi, Pirşağıda da bağı
vardı. Elə bir zaman idi ki, artıq
ssenari hazır idi, aktyor seçimi mərhələsindəydik.
Yazqabağı idi. Sənətkar
mənə təklif etdi ki, bir yerdə gedib bağda
çalışan ustaların məvacibini verək, həm də
bir havamızı dəyişək. Razılaşdıq.
Sən demə hələ mənə qədər bağa gedib-gələndə
tində durub meyxana deyən uşaqlar onun diqqətini cəlb
edib. Bir yerdə gedəndə mənə dedi ki, fotoqraf da gəlsin.
Onun istədiyi kimi də oldu. Getdik, ustaların maaşını verib geri
qayıdanda tində oturan bir neçə uşaq, o cümlədən
Makedon rolunun ifaçısı Aqil Ağacanov da orada
oturmuşdu”.
Elə bu dəmdə Həsən Seyidbəyli filmə
çəkilməsi üçün Aqil Ağacanova
“elçi” düşür, orada duran yeniyetmələrlə
birgə meyxana deyib zarafatlaşır. Əbdül Mahmudov
bildirir ki, rejissor filmə çəkilmək təklifini edəndə
Aqil bunu qeyri-ciddi qarşılayır: “Oğlum mən
kinoçəkənəm, səni çəksəm gələrsən?”.
Aqil cavabında “Mənim kinoda nə
işim var”, - deyir.
“Həsən müəllim təkid etməyə
başladı ki, gözəl film olacaq, sənə
yaxşı rol verəcəm və s. Aqil yeniyetmə idi. Elə bildi ki, onunla zarafat edirik. Sonra
bildirdi ki, “əgər məhəllə uşaqlarını
da çəksəniz, gələrəm”. Beləcə razılaşdıq. Bundan sonra dəfələrlə
həmin məhəlləyə gedib Aqilin ailəsilə tanış oldum, onun özüylə yaxın
münasibət qurdum. Filmdə Cahangir Zeynalov və
Ziya Seyidbəylidən başqa meyxana deyən uşaqların
hamısı Aqilə görə kənddən gələn
uşaqlar idi.
Cəbiş müəllimin
uşaqları rolunda çəkilənlərdən 3 nəfəri
Həsən Seyidbəylinin öz uşaqları idi. Ziya Seyidbəyli,
Məryəm Seyidbəyli və Mehdi Seyidbəyli. Lap körpəni isə həmin məhəllədə
yaşayan ailədən götürmüşdük”.
“Meyxananı
Ağasəlim Çıldaq
bilavasitə bu film üçün yazmışdı”
Filmdə səsləndirilən meyxananın sözlərinin
Molla Məhəmmədə məxsus olduğu söylənilsə
də, Əbdül Mahmudov qətiyyətlə bildirir ki, meyxananın
sözləri Ağasəlim Çıldağa məxsusdur.
“Onu biz özümüz dəvət
etmişdik. Əslində meyxananı
kadraxasında Ağasəlim Çıldağın tələbələri
deyib. Hətta onların içində
kiçik bir uşaq da var, Ağasəlim Çıldaq onu
çox tərif edərək söyləyirdi ki, o
böyük meyxanaçı olacaq. Amma təəssüf
ki, sonra o uşaq qəzada öldü. Çəkilişlərin
birində Arif Nərimanbəyov
həmin uşaqdan əl çəkmədi ki, bir dənə
ləntərani (ədəbsiz sözlər üzərində
qurulmuş meyxana) desin, ona replikalar atırdı. Uşaq da olardı 14-15 yaşlarında.
Ağasəlim müəllimə dedi ki, icazə ver bu
kişiyə meyxana deyim. Həsən Seyidbəyli
də göz vurdu ki, de. Ağasəlim
Çıldaq bilirdi ki, bu uşaq nəsə “korlayacaq”.
Arif müəllim də ağsaqqal adam idi.
Amma özü “qaşınmışdı”.
Uşaq meyxananı deyəndən sonra aləm
bir-birinə dəydi. Həsən müəllim dedi:
“Malçik xvatit, bolşe ne nado”.
Meyxana ilk dəfə məhz bu filmdə
bir janr kimi tarixə düşdü, folklor sənəti kimi rəsmən
öz təsdiqini tapdı”.
Filmdə
oynamaq istəyən xalq
artisti
dedi ki, bu rol mənlik deyil
Əbdül Mahmudov: “Həsən Seyidbəylinin ikinci əsas
ustadlığı aktyor seçimi etməsində idi. Çox qəribədir ki, Cəbiş müəllim
roluna ilk sınaq çəkilişlərindən
başlayaraq məhz Süleyman Ələsgərovu
yazmışdı, bir növ gözü onun üstündə
idi. Aktyor ona qədər Azərbaycan
televiziyasında uşaq verilişində “Huşsuz”u
oynayırdı. Həsən müəllim bütün
rejissorlardan fərqli olaraq aktyorlarla bərabər kinossenarini dram əsəri
kimi əvvəldən sona qədər məşq etdirirdi. Film çəkiləndə artıq hamı rolunu əzbər
bilirdi. Çəkiliş meydançasında sadəcə
quruluş verirdi ki, kim, harda dursun vəssalam.
Bir növ rejissor aktyoru “qoltuğuna vurub” çəkiliş
meydanına gəlirdi.
Bəzən bir rol üçün beş
nəfər arasında mübahisələr də
yaranırdı. Həsən Seyidbəyli o qədər
səbrli insan idi ki, onların hamısını eyni vaxtda məşqə
çağırırdı. Hətta bu
filmdə çox məşhur olan xalq artistimiz hansı ki,
yüzlərlə tamaşalarda oynayan biri (rəhmətə
gedib deyə adını çəkmir) çəkilmək
istəyirdi. Həsən müəllim ona dedi ki,
“oğlum gəl”( Həsən Seyidbəyli
böyük-kiçik hamıya “oğlum” deyirdi). 3 məşqdən
sonra həmin ustad aktyor ssenarini verdi Həsən
müəllimə və dedi: “Həsən məni
bağışla, sən düz deyirsən, bu rol mənlik
deyil”.
Müharibə
dövrünün “adam”ı
Əbdül Mahmudov: “O vaxt aclıq idi, nə vardısa
ön cəbhəyə göndərilirdi, arxa cəbhədə
isə insanlar yarıac-yarıtox yaşayırdılar. Cəbişin oğlunun yediyi “jımıx” o vaxt arpa
unundan hazırlanaraq heyvanlara verilirdi ki, südü bol olsun.
Bu yaxınlarda bəlli oldu ki, ən dietik
çörək elə arpa çörəyi imiş.
Pis gün insanları birləşdirirdi. Artıq bir insanın ayağına daş dəyəndə
hamı bir olurdu. Birinə “qara xəbər”
gələndə hamı onun dərdinə şərik
çıxırdı. Filmdə əxz
olunan fikirlərdən bir də budur”.
Əbdül Mahmudov söyləyir ki, əslində
tamaşaçıların çox güldüyü
“ayaqyolu” səhnəsində Əliağa Ağayevin
canlandırdığı Əbülfəz rolunun
timsalında ancaq özünü düşünən
“antipotlar”ın iç üzü göstərilir. Hətta Makedonun dililə də onun iyrəncliyinə
qarşı olduğu aydınlaşır. Yəni küçədə, vağzalda
böyüyən uşaq olan Makedon belə, ona nifrət edir.
“Burada kiçik epizod olmasına baxmayaraq,
səhnənin hələ də xatırlanması
Əliağa Ağayevin ustalığından xəbər
verir. Onu da deyim ki, bu da ssenaridə olan səhnələrdən
biri idi.
Tanya ilə Makedonun dam səhnəsi elə
həmin məhəllənin damıdır. Tanyanı Bakıdakı rus məktəblərindən
birindən tapmışdıq. Həmin səhnənin
çəkilişində hər hansı təhlükə
olmadı. Çünki, hər şey əvvəlcədən
hazırlanmışdı.
Cəbişin arvadının
ilanbalığı aldığı bazar səhnəsini
“Kubinka”da qurub çəkmişdik. Filmdəki
ilanbalığı o vaxt üçün çox yeyilən
bir qida idi”.
Yeri gəlmişkən, Makedon rolunun
ifaçısı Aqil Ağacanov hazırda Pirşağı
kəndində yaşayır. Deyirlər
rejissor filmin çəkilişləri zamanı Aqilin bəzi
kaprizlərinə dözməli olub. Məsələn,
Tanya ilə öpüş səhnəsində Makedon - Aqil
Ağacanov özü qəsdən səhvlərə yol
verirmis ki, dubl təkrarlansın və o, Tanyanı bir neçə
dəfə öpə bilsin. Bunu Aqil
Ağacanovun özü çox sonralar etiraf edibmiş.
Bütün epizodların hamısını birləşdirən
yeganə bir məna vardı: məhəllələrdə
insani münasibətlərin hansı konteksdə cərəyan
etməsindən asılı olmayaraq müharibə
atasız-anasız qalan uşaqların hamısına təsir edir. Adam var cibgir olur,
adam var məhv
olur, adam var “adam” olur...
Azadlıq.-
2014.- 8 sentyabr.- S.14.