Haqqını halal elə, hocam!
Süleyman
müəllim haqqında vida sözü
Dünən
professor Süleyman Əliyarlının vəfatı
haqqında xəbər yayıldı. Biz onu ölümsüz
bilirdik. Lakin zamanəmizdə gözlənilməz şeylər
çox olur. Ölüm onu qəfil yaxalmışdı.
Yanvarın 18-də sevgili həyat yoldaşı Mira xanımın qırx mərasiminə
hazırlaşırdı. Elə haqqın dərgahına
qovuşduğu gün bu məqsədlə dost-tanışa zəng
edirdi. Yanvarın 16-da axşama yaxın özünün
özünün vəfatı haqqında xəbər
aldıq. Qəlbimiz sıxıldı. Sevgili hocamızın
qara xəbərini eşitmək çox ağır idi.
Süleyman müəllim Azərbaycan tarix elminin bir mərhələsidir.
Tək alim kimi yox, həm də bir vətəndaş kimi.
Böyük missiyası var idi. Öz intellekti, tükənməz
elmi potensiyalı, yaradıcılıq imkanları və təşkilatçılıq
bacarığı ilə məktəb yaratmışdı. Bu
məktəbin ideya istiqaməti vətənçilikdən
keçirdi. Yalnız fiziki baxımdan deyil, mənəvi və
elmi baxımdan da sağlam bir həyat yolu keçmişdi.
Alim və müəllim kimi ictimai fikirdə dərin iz qoydu.
Biz bu gün Süleyman müəllimdən cismən
ayrılırıq. Onun mənəvi ömrü, bir alim kimi
tarix elmimizdə yeri daimidir, bir müəllim kimi yaddaşlarda
xatirəsi əbədidir
Başlanğıcı
ötən sayımızda
Düzdür, adının “tarix
saxtalaşdırıcısı” kimi rəsmi partiya sənədlərinə
düşməsi Süleyman Əliyarlının müdafiə
ərəfəsində olan “Şimali Azərbaycanın Rusiya
ilə birləşdirilməsi və iqtisadi vəziyyət”
adlı doktorluq dissertasiyası
ilə vidalaşmasına gətirib çıxarsa da, lakin
bütövlükdə onun elm səhnəsindən getməsinə
gətirib çıxarmadı. İndi sovet xüsusi xidmət
orqanlarının iş metodları ilə tanış olanda
arzuolunmaz sayılan elm adamlarına qarşı mübarizə
formalarından biri də dissertasiya işlərinin
yubadılması və ya dissertasiya müdafiələrinin
pozulmasından ibarət idi. Məsələn,
tanınmış alim Əziz Mirəhmədovun Azərbaycan
romantizmindən yazdığı birinci doktorluq
dissertasiyası məhz müdafiə zamanı pozulmuşdu və
bu “əməliyyatda” həmin orqanların izi
açıq-aydın hiss edilirdi. Süleyman müəllim də
bir az yüngül formada bu prosesin
ağırlığını yaşamalı olmuşdu. Lakin
bütün çətinliklərə baxmayaraq bir müddət
sonra o, 1975-ci ildə, “Birinci
Dünya müharibəsi illərində Azərbaycanda neft
inhisarları (1914-1917-ci illər)”mövzusunda ikinci doktorluq
işini yazıb çox uğurla müdafiə etdi. Problemin
qoyuluşu, Azərbaycan neft sənayesinin bir sıra problemlərinin
dünya siyasəti fonunda təhlili, istifadə olunan mənbələrin
zənginliyi və mötəbərliyi baxımından bu
doktorluq dissertasiyası respublika tarix elmini xeyli zənginləşdirmişdi.
Azərbaycan neftinə böyük marağın olduğu
çağdaş günlərimizdə də, professor
Süleyman Əliyarlının bu fundamental işi öz elmi dəyərini
saxlamaqdadır. İstər ölkə daxilində, istərsə
də Azərbaycanın xaricində Bakı neftindən əsər
yazan, elmi araşdırma aparan tədqiqatçılar onun bu əsərinə
toxunmadan keçinə bilmirlər. Bu əsər Azərbaycan
neft sənayesində imperialist güclərin rəqabəti
haqqında ən mükəmməl əsərdir və bir
sıra ideoloji məqamları çıxmaq şəriti ilə,
faktoloji zənginlik baxımından öz əhəmiyyətini
qoruyub saxlayır.
Lakin Süleyman Əliyarlının elmdə
böyük missiyasi bu araşdırma ilə bitmədi, əslində
başlandı desək daha doğru olar. O, sözün tam mənasında yenilikçi
alimdir və daim yeni ideyaların təşəbbüsçüsü
kimi çıxış edib.Doktorluq
dissertasiyasından sonra ədəbi və
əbədi abidəmiz olan “Kitabi Dədə Qorqud”a müraciət etməsi və Azərbaycan
xalqının etnogenizi ilə
bağlı elmi müzakirələrin mərkəzində dayanması Süleyman müəllimin tükənməz elmi potensialından xəbər verirdi. Türklərin regiona gəlmə olması haqqında bəsit
düşüncələrdən
uzaqlaşmağımızda, onların bu
torpağın, bu yurdun
köhnə sakinləri və əsl sahibləri olmaları
baradə elmi mühakimələrimizin və
siyasi təfəkkürümüzün
oturuşmasında professor Süleyman
Əliyarlının araşdırmaları,
elmi seminarlardakı aydın mövqeyi mühüm rol oynadı. Hələ sovet
ideologiyasının hökmranlıq etdiyi
bir dövrdə, bir
sıra alim və ziyalılarımızla
birlikdə Süleyman müəllim bu millətin türk
kimliyinə tapınması yolunda sözün tam mənasında
ardıcıl bir mücadilə yolu keçməli oldu. “Kitabi Dədə Qorqud” dastanı onun yozumunda yeni bir məna kəsb etməyə başladı.
Bu böyük alimin bu böyük
dastana baş
vurması, Dədə Qorqud
boylarını tükənməz bir sevgi ilə incələməsi, Təpəgözün
hekayətini vətənimizin təpələrinin arasında
axtarması Qazan xandan
və Burla Xatundan gələn
türklüyümüzün mənəvi
mənzərəsini və siyasi məzmununu
ortaya qoydu. Biz həmin illərdə Süleyman
müəllimin türk kimliyi
üçün elmi
fədakarlığını görüb
onun qürurunu yaşayan gənclərdən idik.
Böyük yazıçımız Anarın “Dədə Qorqud” film dastanını ekranlara çıxarması XIX əsrdən başlayaraq dünya,
ötən əsrin 40-50-ci illərindən başlayaraq
Azərbaycan qorqudşünaslığında gedən
yalnız elmi deyil, eyni zamanda siyasi
məzmun kəsb etmiş müzakirələrin
ictimai təqdimatında türkçülərin
mühüm qələbəsi idi. Bu qələbədə
professor Süleyman
Əliyarlının da, heç
də az olmyan payı
var idi. Qədim türk abidəsinin Drezden
nüsxəsini tədqiq edən Əhməd Şmide
Süleyman müəllimin Dədə Qorqudla bağlı tədqiqatlarını və
ümumiyyətlə bir alim
kimi onu çox yüksək qiymətləndirirdi. Şmide yazırdı: Süleyman
Əliyarlı dərin bilik, uzaq görən, mədəni cəsarət sahibi olan bir
böyük alimdir.
Şəxsən kimə
dərs deyib - deməməsindən
asılı olmayaraq Süleyman
Əliyarlı böyük bir nəsil Azərbaycan tarixçilərinin
müəllimidir. Məktəbi olan,
milli düşüncəsi olan, milli diriliyə xidmət
edən belə böyük alimlərin elmi seminarlarda, ictiami müzakirələrdə, dissertasiya müdafiələrində tutumlu çıxışlarını dinləmək
əsl alimin və əsl elmin
nə demək olduğunu anlamaq
üçün yetərlidir. Şübhəsiz
ki, Süleyman müəllimin
milli dirilik
düşüncəsinin formalaşmasında onun
ətrafındakı mənəvi mühit
mühüm rol
oynamışdır. Bəxtiyar Vahabzadə, Xudu Məmmədov, Nurəddin Rza,
Şirməmməd müəllim, Əbülfəz Elçibəy
kimi adamların əhatəsində elə
məhz Süleyman Əliyarlı kimi böyük alim, böyük
ziyalı, böyük fikir
adamı formalaşmalı idi,
formalaşdı da. Nəinki
formalaşdı, eyni zamanda
yeni bir tarixçilər
nəsli də formalaşdırdı. Bu
baxımdan Süleyman müəllimin keçdiyi həyat yolu bir örnəkdir, elmə, millətə, vətənə
xidmət etməyin yaddaqalan bir nümunəsidir.
Böyük şairimiz
Bəxtiyar Vahabzadə yazırdı:”Mən Süleyman
Əliyarlını 60-cı illərdən vətəndaş
bir alim, əsl türk oğlu kimi tanıyıram. O vaxtdan
bu günə qədər mənim ona olan sevgim
ildən-ilə artır və onun mənə
məlum olmayan keyfiyyətlərini öyrəndikcə
qarşılıqlı sevgimiz ürək
dostluğuna və könül
sirdaşlığına çevrilir”.
Ötən əsrin
80-ci illərinin sonunda Qarabağa
qarşı erməni təcavüzü başlarkən Süleyman müəllim mücadilənin
önündə gedən alimlərimizdən idi.
Bəzən Garabağla bağlı elə
sənədlər hazırlamaq lazım gəlirdi ki, orada həm tarixi, həm də hüquqi
məsələlər öz əksini
tapmış olsun. Bax
həmin məqamlarda Süleyman müəllimin
rəhmətlik Məmməd Xələfovla birlikdə necə
fədakarlıqla çalışmaları indi
də mənim gözümün
qabağındadır. Hadislər başlayan
zaman Süleyman müəllimin
Bəxtiyar müəllimlə birlikdə 1988-ci ildə “Azərbaycan”
jurnalının 9-cu sayında dərc etdirdikləri
“Dağlıq Qarabağ - uydurmalar
və həqiqətlər” yazısı bir
sıra xarici ölkələrdə nəşr
olundu. Bu
yazının əhəmiyyətini Almaniyadan
Əhməd Şmide belə dəyərləndirirdi:
“Professor Əliyarlının Bəxtiyar
Vahabzadə ilə birlikdə nəşr etdirdikləri
yazı tarixi dəlilləri sərgilədiyindən
sözlü bir
güllə kimi Almaniyada
govğa göstərisi yapan
belli ağızları “tut
yemiş bülbül
kimi” susdurmuşdu”. Məhz elə həmin illərdə Süleyman
müəllim bu gün
də öz elmi və
siyasi dəyərini saxlayan
“Azərbaycan tarixi üzrə qaynaqlar” kitabını hazırladı. Mən
əlindən elə bir iş
gəlməyən və alimdən daha çox qaynaqçıya oxşayan
bəzilərinin bu sənədlər
toplusunun adındakı “qaynaq”
sözünü “svarka”
kimi yozmasının da
şahidi olmuşam. Süleyman müəllimin türklük
yolunda fədakar mücadiləsinin ictimayi qayəsinə yüz
rəng verənlərin də yüz sifətini
görmüşəm. Lakin həyat böyük elmi
potensialın daşıyıcısı olan
Süleyman Əliyarlının haqlı olduğunu təsdiq etdi.
1996-cı
ildə Süleyman muəllim o qədər də böyük
olmayan bir kollektivlə
sözün tam mənasında
fundamental bir iş gördü. Bu “Azərbaycan” nəşriyatı tərəfindən
çap olunmuş “Azərbaycan
tarixi: uzaq
keçmişdən 1870-ci illərə qədər” adlı iri həcmli ktab idi. Bu kitabın
nəşri Azərbaycan tarixinin bir sıra mühüm məsələlərinə
aydınlıq gətirdi. İlk dəfə
idi ki, Azərbaycan tarixinin böyük xronoloji mərhələsi müstəqillik dövrünün azad dəyərləri
baxımından ümumiləşdirilirdi. Bir neçə il əvvəl
bu kitabın rus dilində
nəşri onun yayılma
imkanlarını daha da
genişləndirdi.
Süleyman müəlli 2012-ci ildə “Tariximiz açıqlanmamış
mövzuları ilə” kitabını nəşr etdirmişdi. 660 səhifədən ibarət olan bu kitab
onun yaradıcılığının yekunu, millət və xalq
qarşısında bir alim
kimi hesabatı idi. O, bir alim kimi, bir vətəndaş
kimi öz börcunu yerinə yetirdi,
amma mənə belə gəlir ki, Azərbaycan cəmiyyəti çox
məsələlərdə Süleyman
müəllimə borclu qaldı. Biz vida mərasiminə
yığıdığımız bu böyük alimdən çox
şey öyrəndik və bundan sonra da
öyrənməkdə davam edəcəyik.
Bu gün də çağdaş dünyamızda onun əsərlərinə olan
elmi maraq səngimək
bilmir. Süleyman
Əliyarlı tarixi prosesə canlı orqanizm kimi yanaşan,
konseptual baxışları, elmi məktəbi və milli
vicdanı olan, sözün
tam mənasında millətimizi diri saxlayan alimlərimizdən
və ziyalılarımızdan idi.
Haqqını halal elə, hocam!
Cəmil Həsənli,
Tarix elmləri doktoru, professor
Azadlıq.-
2014.- 19 yanvar.- S.14.