Bir yol yüksələn
bayraq...
Uvertüra
Azərbaycançılıq ideologiyasının yaradıcısı - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Azərbaycanda ilk siyasi qurumun qurucusu - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Azərbaycanda ilk siyasi qəzetin yaradıcısı - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Azərbaycan ulusal (milli) dövlətçiliyinin yaradıcısı - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Azərbaycan - Türk Demokratik Respublikasının yaradıcısı - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Yaradanın Azərbaycana Azərbaycanın özü kimi pay verdiyi böyük, geniş yaradıcılıq qutu, gücü ilə bütün çağlar üçün tükənməz, yenilməz Ulu Öndəri, Ulusal Lideri - Məhəmməd Əmin Rəsulzadə. Azacıq da olsa duyğusallığa varmadan, yaratdığın yenilməz gerçəkliyə, göstərdiyin düzgün yolbaylığa görə qarşında baş əyir, bildiririk: bütün yollarımız bağlansa belə, yolundan dönməyəcəyik!
M.Ə.Rəsulzadə.
Onu tanıyırsızmı?
Tanıyırsızsa, adı çəkilincə istər-istəməz
Üzeyir bəyin “Koroğlu”
Uvertürasını dinləyirkən
yaşadığınız duyğusal coşqunu yaşayacaq, eləcə
üstünlük, yenilməzlik
duyğu-düşüncələrinə bürünəcəksiz!
Onu eləcə adla deyil,
gerçəkdən bütün böyüklüyü, bütün
genişliyi, bütün
dərinliyi, bütün yenilməzliyi, bütün tükənməzliyi, bütün enerjisi ilə
TANIMAQ üçün
yaradıcılığını dönə-dönə, dərindən-dərinə
oxuyub-mənimsəmək
gərəkdir. O eləcə ulusal öndər,
siyasi lider deyil; yox, belə deyil, azacıq da belə deyil. O, demək olar, bütöv bir
Akademiyadır. Ədəbiyat, tarix, fəlsəfə,
siyasət, hüquq institutları ilə
birgə böyük Akademiya!
Onu oxuyub öyrənmək,
öyrənib mənimsəmək istər-istəməz ona tapınmağa gətirib çıxaracaq.
Görün sizdə ona
tapınaq olaraq baxmaq
düşüncəsi varmı? Yoxsa, birinci sinfə gedən uşaq
kimi onu başdan oxumağa
başlayın; elə bilin orta oxulun
başlanğıcındasız. Ancaq bu eləcə orta oxul deyil, orta
oxulu içində böyük
bir universitetdir.
Bütövlükdə o, orta
oxullarımız, universitetlərimiz, diplomatiya
akademiyası başda olmaqla
bütün akademiyalarımız üçün taysız bilik-öyrətim
qaynağıdır.
Ona tapınmaq onu yetərincə
anlamaqla, yetərincə anladıqdan sonra sonsuzca sevməklə
ola bilər!
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə siyasətçi, ideoloq,
filosof, ədəbiyatçı, tarixçi, hüquqçudur:
öyrənən-bilən üçün!
Məhəmmməd
Əmin Rəsulzadə ilkinlik axarında
yaratdıqlarından göründüyü
kimi, yolaçandır.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə qabaqcıl dünyanın özünü belə, qabaqlayaraq
qadınlara kişilərlə birgə seçib-seçilmək
hüququ tanıyan BIRINCIDIR! Birincilik onun alnına
yazılmışdı, alın yazısı idi.
Dincliksiz düşüncəsi, çağlar çalışmaları ilə
Tanrıdan gələn birinciliyinə bir-birindən böyük
birinciliklər qazandırmışdı...
Çevrəsi onun prezident olmasını
istəyirdi, ancaq o, bütün varlığıyla sevdiyi ulusunun daha uğurlu gələcəyi
üçün Parlamaent
Respublikası yönətiminə üstünlük
verdi. Bu böyük ulusal-siyasi fəlsəfəyə
qarşı çıxan biriləri çox-çox
sonralar onu
acıqlı-acıqlı belə dəyərləndirdilər:
“Məmməd Əmin kim olub?”
Belədə soruşmaq gərəkir: bu gün bütün
dünyanın sevərək andığı, Hindistanı əzici
ingilis ağalığından
qurtarmış, ona özgürlük
qazandırmış Mahatma Qandi kim olub?
Axı, o da dövlət
postu tutmayıb. Belə örnəklərin
sayını artırmaq da olar.
M.Ə.Rəsulzadə
böyük siyasi, ideoloji, intellektual
üstünlükləri ilə 20-ci yüzilin
dünya liderləri arasında ən
yüksək yeri tutur.
Bu hər hansı siyasi
postla ölçülməyəcək bir yerdir! O yeri
yalnız Yaradanın Məhəmməd Əmin kimi sevimliləri tuta bilər!!
Mən M.Ə.Rəsulzadənin
adını hər yerdən götürməyə, unutdurmağa çalışan, M.Ə. Rəsulzadəyə
o başdan bu başa açıq
düşmənçilik, aşırı antipatiya
sərgiləyən hakimiyəti alqışlayıram.
ANTIMILLI, ANTIDEMOKRATIK bir hakimiyətin
M.Ə.Rəsulzadəyə düşməncəsinə,
aşırı antipatiya ilə yanaşması
M.Ə.Rəsulzadənin daşıdığı,
aşıladığı ideyalara
bağlı danılmaz gerçəklik faktıdır. Başqa bir yandan bu, M.Ə.Rəsulzadəni
yüksək kateqoriyalı DƏYƏRLƏNDIRMƏ
faktıdır. Bəlli olduğu
kimi, ən düzgün,
obyektiv dəyərləndirmə
düşmən dəyərləndirməsidir; axı,
düşmən səndə daha çox ona qorxu yaradan, onun varlığını quşqu
altına alan üstünlükləri görür - bunlar Məhəmməd
Əmində gördükləri kimi!
Amerika filosofu Ralf Emerson deyir:
“Xarakter baş
kateqoriyadır; o nə dəyişikliyə,
nə də devrim dönərgəsinə
uğrayır”. M.Ə.Rəsulzadə belə bir
xarakterdir: aradan 130 il keçib, ancaq o, azacıq da olsa dəyişikliyə,
aşınmaya uğramayıb. Elə bu
yenilməz xarakter qarşısında
yenildiklərindən - yalnız bu üzdən
- indikilər açıq-aydın yalançılıqla,
gizlətməyə çalışdıqları yenilmə
etkisilə onun 130 illiyinin
keçirilməsi ilə bağlı “sərəncam” verdilər.
Ortadakı gerçəyin göstərdiyi kimi,
yalançı “sərəncam”. Bu candərdi,
yalançı “sərəncam” nə deməkdir? 130
yaşlı parlaq düşüncə-ideya
bahadırının, doğru Ulu Öndərin, gerçək Ulusal Liderin yenilməz üstünlüyü!
Alman filosofu Artur Şopenhauer deyir: “Talant
başqalarının vura bilmədiyi hədəfi
vura bilir, dahi başqalarının görə bilmədiyi
hədəfi vurur”. Indiki
rejim daşıyıcıları dahi sözünü çox ucuzlaşdırıblar, ancaq bu söz
M.Ə.Rəsulzadə ilə bağlı bütün
dolğunluğu ilə ortaya
çıxır. Çoxqatlı, çoxyönlü
yaradıcılığından göründüyü
kimi, M.Ə.Rəsulzadə
başqlarının görə bilmədiyi hədəfi vuran dahilərdəndir. Elə M.Ə.Rəsulzadənin
böyük üstünlüyü
də, yenilməzliyi də, bizim ona aşırı sevgimiz
də, yağıların ona
aşırı antipatiyası da deyilən
dahiliyə bağlıdır. M.Ə.Rəsulzadə günü bu gün də bir çox gözəgörünməz
HƏDƏFLƏRI vuran dahidir!
Daha bir alman
filosofu Georq Hegel: “Tarixin kökü keçmişdə deyil, gələcəkdədir”. M.Ə.Rəsulzadə
bizim kökü gələcəkdə
olan tariximizdir. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadəyə doğru!!!
Üzdən tanışlıq aldanışı
Rəsulzadənin
“Əsrimizin Səyavuşu” əsərini 1991-ci ildə, “Gənclik”
yayın evinin bu gün üçün çox da yararlı olmayan çapında oxumuşdum.
Düzü, əsər ürəyimə
yatmamışdı - onda ona
çox-çox əski
çağların dolaş-bulaş
olaylarının söyləncə-yansıtması olaraq yanaşmışdım. Sözsüz,
o çağlar ən
qaynaqr yerlərində olduğum
Xalq hərəkatı mənim bu əsərlə üzdən, elə-belə
tanışlığıma başlıca nədən olmuşdu. Eləcə, demək olar, mən o əsəri
bütünlüklə unutmuşdum getmişdi.
Biz 2009-cu ildən bəri fəlsəfə
elmləri doktoru Yadigar
Türkelin proyekti olaraq, M.Ə.Rəsulzadənin əsərlərini
hamının oxuyub anlaması üçün bir-bir çağdaş dilimizə çevirib
yayınlayırıq. Kimlərəsə asan,
elə-belə görünə bilər, ancaq
Rəsulzadənin dilində ərəb-fars sözlərinin
aşırı çoxluğu, buna görə də
anlaşılmazlığı baxımından bu çox çətin, yorucu bir işdir.
Bununla yanaşı bu,
Rəsulzadəni çağdaş topluma (çağ
baxımından çağdaş!)
çatdırmaq baxımından olduqca
önəmli işdir. Bunu
yalnız çağdaş türkcəmizi
yetərincə bilənlər, bilib dəyərləndirənlər,
eləcə də Rəsulzadə dilinin
çətinliyini görənlər anlayar.
Biz bugünədək Rəsulzadənin “Milli birlik (2009), ”Panturanizm" (2012), “Qafqaz
türkləri” (2012), “Iran türkləri”
(2013), eləcə də Əlimərdan bəy Topçubaşının
“Azərbaycan cümhuriyətinin yaradılması” əsərini
(2013) çağdaş türkcəmizə
çevirmişik. Yeri
gəlmişkən, bu kitabların
yalnız birində bizim (dostların)
azacıq köməyimiz olub, qalan bütün
kitabları Yadigar bəy - bu
böyük Azərbaycan vurğunu-
özünün onsuz
da az
aylığından kəsib uc-uca calamaqla çap etdirib. Bu kitabların
çapına kömək etməyə söz
verənlərin biri də indiyədək
sözünü tutmayıb. Illərdən
bəri M.Ə.Rəsulzadə adı ilə alverdən qazanan bir çox
bəlli kimsələr də bizim gördüyümüz işi
görməzliyə vurublar. Belə bir toplumda, belə bir siyasi ortamda
yaşayaırıq...
Keçən il Yadigar bəy
“Əsrimizin Səyavuşunu” çağdaş
dilimizə uyğunlaşdırmağı önərdi. Mən
bunu çox da önəmli iş
saymadığım, “Milli birlik”
əsərini aktuallıq baxımından daha
önəmli saydığım üçün
onu yenidən işləməyi (mənim
öncədən istədiyim kimi) gərəkli
bildim. Yadigar bəy bir sıra bəlgə-bəhanələrlə
dediyinin üstündə durduğundan
işə başladıq. Beləliklə, ortaya “Çağımızın Siyavuşu” çıxdı. Dediyim
kimi, mən bu işə
könülsüz girişmişdim,
ancaq... Çox az keçmiş əsərlə
bağlı baxışım dəyişməyə
başladı. Birinci yol,
1991-ci ildə, o vur-hayda,
əsəri gərəyincə qavrayıb dəyərləndirmədiyimi
anlayaraq özlüyümdə doğal bir utanc duyğusu yaşamağa başladım. Bu,
gerçəkdən böyük bir siyasi-ideoloji lider qarşısında yaşanan
utanc duyğusu idi. Bundan qabaqkı birgə işlərimizdə olduğu kimi, biz indi də yalnız hər
cümlənin deyil, hər sözün üstündə bir-bir,
gərəkirkən uzun-uzadı dartışır, beləliklə,
aramızdakı uzlaşmaya uyğun olaraq ortaya hamının anlayacağı bir siyasətçi-ideoloq
çıxarmağa çalışırdıq. Ortada qabaqcadan
danışma-uzlaşma olsa da, tez-tez toqquşmalar
da olurdu. Bu toqquşmalarınsa kökündə bizim hər birimizin Məhəmməd
Əminə özümlü sevgimiz, sayğımız dururdu.
Budur, kitab
qarşımdadır, oxuyuram, yenə də,
qabaqkı kitablarda olduğu
kimi, ola bilsin, gözdən qaçıb
qaldığından ürəyimə yatmayan
sözlər görürəm. Sağlıq olsun!
O çağlar
(1991-də) üzdən, ötəri oxuyub
keçdiyim bu əsər
üzərində işlədiyimiz anlarda
mənim üçün yenidən doğulurdu. Mən indi
bütünlüklə başqa bir əsərlə qarşılaşır, başqa bir əsər görürdüm. Mən indi
Azərbaycan Demokratik Respublikası ilə
bağlı obrazlar qalereyası görürdüm. Yox, bunlar mənim birinci oxunuşda saymazyana olaraq mifik-söyləncə
caydığım obrazlar
yığını deyil, Böyük
Azərbaycan idealına bağlı canlı varlıqlar idi. Başda isə Onun özü - Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə dururdu. Mən onda Hegelin bu
sözlərilə tanış deyildim: “Tarixin kökü
keçmişdə deyil, gələcəkdədir”.
Uşaqlıqdan tarixi çox
sevirəm, yaxşı da oxumuşam,
ancaq, düzü, mifik tarixlə uşaqlıqdan aram
olmayıb. O çağkı yanlışım nə idi? “Çağımızın Siyavuşuna” ötəri, mifik
tarix söyləncəsi kimi
baxmışdım. Bir daha
vurğulamaq gərəkir: mənim belə
baxışımda, yanaşmamda, sözsüz, 1991-ci ilin qaç-qovu, 1991-ci ilin
vur-hayı böyük rol
oynamışdı.
“Çağımızın
Siyavuşu” inanılmaz,
ağlasığmaz bir darlıq
içində yazılıb. Demokratik Respublika devrildikdən sonra
ölkədə erməni-bolşevik
tutqu-qırğınları başlayıb. At
belində, ayaqla dağ-dərələrdən
keçməklə yoldaşları Məhəmməd
Əmin bəyi gizlincə aparıb Lahıca
çıxarıblar. Onlar onu Gürcüstan yoluyla Türkiyəyə keçirmək istəyiblər.
Ancaq, Demokratik
Respublikanın başında durmuş
adamları, başlıcası da Məhəmməd
Əmin bəyi tutmaq üçün
hər yerdə axtarış getdyindən tez-tez
gizləndikləri evləri dəyişməklə bir ara Lahıcda qalmalı
olublar. Qaldıqları evlərin birində
Məhəmməd Əmin bəyin əlinə Firdövsinin “Şahnaməsi” keçib.
O özü kitaba ön sözündə bununla
bağlı belə deyir: “”Şahnaməni"
oxumağa başladım. Doğunun bu
böyük romantik əsəri
o çağlar çox duyğulu olan ruhumu sardı. Düşdüyümüz darlığı keçirdiyimiz sıxıntılarla dolu yaşamı şairanə bir
biçimdə, başdan-başa yaşadan, nə hekayələr, nə dastanlar, nə tiplər, nə fəlsəfələr
vardı". Beləliklə, ələ keçmək qorxusundan gizləndiyi yer tez-tez dəyişdirilən, hər an tutulmaq,
öldürlülmək qaçılmazlığı ilə
üz-üzə qalan bir
adam “Çağımızın Siyavuşunu” yazmağa girişir. Bax,
inanılmaz, ağlasığmaz olanı budur!
Bu əsəri yazdığı evlərdən
birinin ikinci qatında
o gizlənirkən, birinci
qatda onu axtaran bolşevik
qaniçənləri olurmuş - bu da daha
bir inanılmaz, ağlasığmaz fakt! Alplıq, bahadırlıq, yenilməzlik nəyə
deyirsiz! - belə bir
darlıq içində o,
“Çağımızın Siyavuşunu”
yazıb bitirib.
Lahıcda Əli
Əhmədoğlu adı altında yaşayan
Məhəmməd Əmin bəy əsəri evində gizləndiyi
kişiyə gizli adıyla
yazdığı qısaca “vəsiyətlə” verib. Yadigar bəy bu “vəsiyəti” Türkiyə
çapından indiki çapa
köçürüb: “Alçaq
yağının əlindən bir yana çıxaraq amaca qulluq etmək üçün
getdiyimiz yol
üstündə yazılmış bu
kitabı uyğun olursa,
özüm yazdırıb
yayımladacağam. Ancaq... mən bunu çap etdirəməzsəm,
bu əlyazmanı əməyimi boşa çıxarmayıb onun
yazılmasına, çapına özünüzün
yardımçı olmanız üçün
buraxdım. Yazılmasında bacardıqca gözəlliyinə,
doğruluğuna
çalışılmalıdır.
Böyük amac
yardımçınız, parlaq ideal işığınız olsun!
Əli Əhmədoğlu".
Biz bu “vəsiyəti”
BACARDIQCA yerinə yetirmişik: bir sıra indiyədək gizli
qalmış faktları ortaya
çıxarmaqla Yadigar bəy ayrıca olaraq kitabın DOĞRULUĞUNA, ikilikdəsə
GÖZƏLLIYINƏ çalışmışıq.
Bəlli olduğu kimi, Məhəmməd
Əmin bəy Lahıcdan çıxandan sonra
tutulub. Onu gerçək
ölümdən Stalin qurtararaq
Moskvaya aparıb. Oradan
o, tatar yurdsevərlərin
yardımı ilə Finlandiya yoluyla Türkiyəyə qaçıb.
Yoldaşları onun
“Çağımızın Siyavuşu”
ilə bağlı sıxıntısını görərək
gizli yollarla əlyazmasını
ona çatdırıblar.
(ardı var)
Xaliq Bahadır
Azadlıq.-
2014.- 29 yanvar.- S.13.