“Davamız, Azərbaycan davasıdır,
bu, tarixi və milli bir davadır”
«...tanınmış
ideya və şəxsiyyətləri çürütmək
qeyrətilə meydana atılanlar, bilərək və ya bilməyərək,
böyük davanı kiçildənlərdir»
(M.Ə.Rəsulzadə)
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin 130 illik yubileyi
münasibətilə onun haqqında nədən
yazacağımı düşündüm. Yenə də özünə,
yazdıqlarına üz tutdum və diqqətimi ilk andaca “Azərbaycan
davası” adlı məqaləsi cəlb etdi... Bu məqalə
1954-cü ildə Ankarada, “Azərbaycan” kültür dərgisində
dərc olunub. Üstündən 60 il
ötsə də elə bil indiki halımız
üçün yazılıb. Adətən M.Ə.Rəsulzadənin
əsərlərində onun sanki bugünkü siyasi sistemə
yönəlik tənqidi fikirlərini toplayar, ayrıca bir məqaləyə
çevirərdim. “Azərbaycan davası”nda isə bu gün
avtoritar hakimiyyətə qarşı savaşdığını
iddia edən, lakin elə hakimiyyətin sifarişi ilə milli
birliyimizi pozan qüvvələrə də pay düşən
fikirlərə rast gəldim...
Daha önəmli bir tapıntı isə
tarixi şəxslərin bütləşdirilməsi,
onların şəxsiyyətinə pərəstişin təbliği
ilə bağlı oldu. Indiki siyasi sistemin banisinin də
“ümummilli lider” adı altında bütləşdirildiyini və
bunun cəmiyyətdə hansı fəsadlar törətdiyini
görüb, nə zamansa M.Ə.Rəsulzadənin də şəxsiyyətinə
pərəstişin təbliğ ediləcəyindən narahat
idim. Ancaq əbəs yerə,
çünki sağlığında real həyat
yaşamış şəxsiyyət ölümündən
sonra bütləşməz. O şəxslər ki, bu
gün bütə çevrilib, onlar elə sağ ikən də
büt olublar; real həyatdan və xalqdan uzaq!
Gəlin, elə “şəxsiyyətə pərəstiş”dən
başlayaq... Ustadımız yazır ki,
“davamız”ın yaxın tarixindən bəhs
açanların hər şeydən əvvəl, bu obyektiv
hadisə və vaqeələr üzərində durmaları
lazım gəlir. Belə edilərsə,
dava tarixi əsaslara, fikirlərə və fikir müəssisələrinə
bağlanmış olur.
M.Ə.Rəsulzadə “Azərbaycan davası”nı aparan şəxslərin özünə
yox, fikirlərinə diqqət yetirməyi, eyni zamanda, bu yolda
yürüyən siyasi təşkilatların fəaliyyətinə
önəm verməyi lazım bilir. Vurğulayır ki, milli
böyük bir davanı şəxslərə bağlamaq və
onu parlament və ya hökumətdəki tək-tək
insanların vərəsəlik malı
kimi qəbul etmək çox xətalı bir
anlayışdır. Milli Şuradan da, parlamentdən
də öncə Azərbaycan muxtariyyət və istiqlal
fikrinin əziyyətini çəkən və bunu sağ-sol
bütün müxalif qüvvələrdən müdafiə
edən bir müəssisənin varlığını inkar
etmək və ya ona əhəmiyyət verməmək milli
davaya yalnız zərər gətirər.
Ustad xəbərdarlıq edir ki,
“davamız”ı fikir müəssisələrində deyil,
ayrı-ayrı şəxslərə bağlayanlar, mənsub
olduqları millətin inkişaf etməmiş ibtidai bir cəmiyyət
olduğunu nəzərə
çarpdırdıqlarının fərqində
olmayanlardır. “Davamız”ın yaxın tarixini tariximizdəki
fikir müəssisələrindən təcrid edərək
izaha qalxışanlar bilərək və ya bilməyərək
tarixi təhrif edənlərin ta özləridir" - deyir
M.Ə.Rəsulzadə.
İndi bu deyilənləri müasir
dövrümüzdə cərəyan edən ictimai-siyasi
proseslərə görə incələyək.
Məsələn, YAP hakimiyyətinin
ideoloqlarının təbliğatından görürük
ki, bu hakimiyyətin qurulmasında onların təmsil etdikləri
siyasi təşkilat yox, bu təşkilatın qurucusunun
rolundan bəhs edilir. YAP-ın necə meydana
çıxmasından başlayaraq onun hakimiyyətə gəlməsi,
möhkəmlənməsi və bunlarla yanaşı ölkə
həyatının bütün sahələrində (aqrar
sektordan tutmuş incəsənətə qədər...)
“qazanılan böyük nailiyyətlər” məhz
“ümummilli lider”in adı ilə bağlanılır. Bir
sözlə, “xalqın təkidli tələbi ilə” hakimiyyətə
qayıtdığı iddia edilən “ulu öndər”in “Azərbaycan
davası”nda onun yanında nə xalq görünür, nə
də partiyası... Yəni, hakimiyyətin təbliğatından
belə çıxır ki, Azərbaycanı “daxili və
xarici düşmənlərdən”, “xaosdan”, “fəlakətdən”,
“parçalanmaq və yox olmaqdan” təkbaşına məhz
bir şəxs qurtardı və həmin şəxsin “Ol!” əmri
ilə “ölkəmiz dünya siyasi xəritəsindəki
layiqli yerini tutdu”.
“Tarixdə fikirlərin əhəmiyyəti
var da, şəxslərin heç bir dəyəri yoxmudur? Əlbəttə vardır. Fəqət
bu dəyər şəxslərin fikirlərə sədaqətləri
və fikir müəssisələrinə
bağlılıqları nisbətindədir” - bunu da yerində
və çox sərrast deyir ustadımız. Bəli,
söhbət o şəxslərdən gedir ki, onlar siyasi
mühitdən asılı olaraq fikirlərindən və ya
partiya mənsubiyyətindən imtina etmir, cilddən-cildə
girmirlər... Xalqımız isə yaxın
keçmişdə “kommunist” rəhbər olmuş şəxslərin
sonradan “demokrat” qiyafəsinə necə asanlıqla
büründüyünün şahididir.
Davam edək: M.Ə.Rəsulzadə fikrə, ideyaya
sadiqliklə bağlı daha sonra yazır ki, bu sədaqət
və bağlılığın şəkil və dərəcəsi
ancaq bir şəxsi bir şəxsiyyət mərtəbəsinə
ulaşdırır. Tarixdə dəyər və
əhəmiyyət kəsb edən şəxslər, işdə,
müəyyən fikir cərəyanlarına və müəssisələrinə
bağlanan, onlara simvol olan şəxsiyyətlərdir.
“Davamız”ı anladırkən onu hazırda yalnız
“üç kişi”nin baqi qaldığı bir dəstəyə
bağlamaq və bu yaşayanları o ölənlərin yeganə
siyasi varisi kimi görmək salim bir düşüncənin əsəri
sayılamaz, təbii!..
“Davamız, Azərbaycan davasıdır,
bu, tarixi və milli bir davadır. Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, bu davanın tarixi fikir müəssisələri
və onlara qanlarıyla və canlarıyla təqdis etmiş qəhrəmanları
vardır”.
Daha bundan artıq nə demək olar?!
M.Ə.Rəsulzadə “Azərbaycan davası”nın qəhrəmanları
sırasında kimsəni unutmur, onların təkcə Milli
Şura, parlament və ya hökumətə mənsub şəxslər
deyil, bu, tarixi və milli bir davada “şairimizin ”buzlu
cəhənnəm" dediyi sürgün yerlərində
şəhadət camını içən, Xəzərin
qanlı sularında ayaqlarına daşlar bağlanaraq
boğdurulan" neçə qurbanlarımız, şəhidlərimizin
də olduğunu vurğulayır, onların adlarını
çəkir...
Heç eşitmisinizmi ki, Türkiyə
Cümhuriyyətinin yaranma tarixindən söhbət
açılanda, yalnız onun banisi Atatürkün adı
vurğulansın? Yox! Bu tarixdə Atatürkün
silahdaşlarının, qəhrəman Türk Mehmetciyinin,
Türk Xalqının adı “qırmızı xəttlə”
keçir... Bəs, bizdə? YAP-ın
düzüb-qoşduğu “Müstəqil və müasir Azərbaycan”
tarixində hanı milli qəhrəmanların adları?
Məsələn, niyə demirlər ki,
“müstəqilliyini itirmək təhlükəsində” olan
ölkədə xalq ayağa qalxdı və
qiyamçıları yerində oturtdu? Yaxud, niyə
yazmırlar ki, “əsrin müqaviləsi” xalqın iradəsi
hesabına gerçəkləşdi, iqtisadiyyatımız
xalqın gərgin əməyi bahasına dirçəldi və
s. Yoxdur axı bunun “tarixi əsasları”... Onlar
“xalq üçün xalqın iştirakı olmadan mübarizə”
aparıblar. Onlar əslində özlərinin bir sinif
kimi, tayfa kimi qurtuluşu üçün savaşıblar... Milli qəhrəmanları demirik, heç olmasa,
öz silahdaşlarının adlarını çəksinlər?
O da yoxdur, çünki həmin şəxslər bu gün ya
mühacirətdədir, ya da həbsdə... Hələ
çərlədib axırlarına çıxdıqları
“silahdaşlarını” demirik...
Bax, bu arada elə M.Ə.Rəsulzadənin
sözlərilə desək, onların “davası” fikir müəssisəsinə
- ənənəsi olan bir təşkilata yox,
tayfaçılığa və ya tayfa liderinə
bağlı olduğu üçün, bugünkü Azərbaycanda
da müasir yox, ibtidai cəmiyyət
formalaşdırılmışdır.
Ustadın bu sözlərinə isə xüsusilə
diqqət yetirək: “Davanı əsas fikir sistem və müəssisələrindən
ayıraraq, avtomatik surətdə müəyyən dövrdə,
rəsmi hər hansı bir sifət və ya ünvan
daşımış insanlara ancaq bağlarsaq, fani olan bu fərdlərin
meydandan qalxmasıyla dava da bitmiş olur. Halbuki
Azərbaycan davası belə üç-beş kişinin həyatilə
ölçüləcək kiçik bir dava deyildir. Onun şühəda qanıyla təqdis edilmiş
fikir müəssisələri vardır”.
Yeri gəlmişkən, YAP sözçüləri bu təşkilatın
banisinin sağlığında iddia edirdilər ki, o, Azərbaycanın
“əvəzedilməz” lideridir... Lakin “fani olan bu
fərdin meydandan qalxmasıyla” əl-ayağa
düşüb, dərhal onun davamçısını
“tapdılar”. Lakin indi də bu şəxsi “ən layiqli”
davamçı kimi təbliğ edib daha bir
yanlışlığa yol verdiklərinin fərqində deyillər,
deyəsən...
M.Ə.Rəsulzadə onu da
vurğulayır ki, ciddi bütün davalar kimi, Azərbaycan
davasının da qüvvət və həyatiliyi,
böyük fikrin, istiqlal ideolojisinin nəsildən-nəslə
keçməsindədir. Yeni nəsil, əski nəslin
savunduğu (müdafiə etdiyi) idealı mənimsər və
bu ideal uğrunda çalışmış başlıca
fikir müəssisə və şəxsiyyətlərini
idealizə edərsə, bunu dava naminə, müsbət bir
hadisə olaraq qəbul etməliyik.
“Bunu bilməliyik ki, ”Davamız"
fani üç kişinin inhisarına alınacaq qısır
bir dava deyildir. O, nəsildən-nəslə dövr edilən
fikir müəssisə və şəxsiyyətlərinə
sahib nəsli bir davadır. Təcrübəli böyükləri
ilə dəliqanlı gənclərini qopmaz ideal və fikir təsanüdüylə
bir-birinə sımsıxı bağlayan bir dava!..
“
Əlbəttə, bizim davamız tayfa davası deyil ki,
tayfa başçısını itirəndə də məhz
bu tayfanın içindən bir davamçı
axtarışına girişək, ya da tayfalararası
savaşa qalxaq... Bəli, davamız Azərbaycan
davasıdır, tarixi və milli bir dava! Bütün Şərqdə
ilk demokratik respublika qurmuş xalqın davasıdır! Hər
bir vətəndaşın özünü -
torpağının, məhəlləsinin, evinin-ailəsinin
sahibi kimi hiss edəcəyi Vətən davasıdır! Bizdən
əvvəl də belə olub, bundan sonra da belə olacaq!
Azərbaycanın indiki idealist nəsli də
təbii ki, Cümhuriyyət ideyalarına söykənir,
bununla qürur duyur. M.Ə.Rəsulzadənin
sözlərilə desək, hələ 1918-ci ildə
istiqlalını elan edərkən, Azərbaycan
Türklüyü siyasi fikir cərəyanlarına malik olqun
(yetkin) bir topluluqdu. Orta Rusiya əsarətindəki
bütün Türk topluluqlarına örnək olacaq milli
demokrasi ideolocisilə siyasi bir firqə vardı ki,
Türklüyün federalist cərəyanını təmsil
edirdi. “Müsavat” partiyasının təmsil
etdiyi bu cərəyan, hadisələrin gəlişməsilə,
Türkiyədə Atatürk Cümhuriyyətinin, əski
Rusiyada isə dürlü Türk Cümhuriyyətlərinin
qurulması ilə həyatiliyini isbat etmişdir.
Bəli, bəlkə də bütün mənası
ilə, bugünkü türk dövlətləri öz
mövcudluğu üçün hələ ötən əsrin
əvvəllərində siyasət meydanına çıxan
və özünü təsdiq edən Azərbaycan
Türklüyünə borcludurlar. Belə bir tarixi - “Azərbaycan
patriotizminin bir sinoniminə çevrilmiş
müsavatçılığı” və bu ideyaya
Cümhuriyyətin timsalında əbədilik
qazandırmış şəxsləri niyə idealizə etməyək"!
Ruhunu
şad edək Rəsulzadənin!
Şövkət
Məmməd
Azadlıq.- 2014.- 30 yanvar.- S.13.