Bir yol yüksələn
bayraq... .
«Çağımızın Siyavuşu» siyasət, tarix, fəlsəfə toplusudur. Süjet Firdovsinin «Şahnamə»sidir
Başlanğıcı 29 yanvar sayımızda
“Şahnamə”. Siyavuş süjeti
Süjetin qısaca anlatması belədir: Iran şahının türk
qızından doğulan oğlu
Siyavuşu analığı Südabənin
şərləməsi üzündən ata-oğul
arasında uçurum yaranır. Ata-oğul arasındakı uçurum
Iran-Turan savaşları ilə daha da dərinləşir.
Iran ordusunun
başında duran Siyavuş
barışıq yaratmaqla Iran-Turan
savaşlarına son qoymağa
çalışır. Bu isə ata-oğul arasında dərin düşmənçiliyə
gətirir. Siyavuş atasının
ölkəsində qala bilmədiyindən
Turana üz tutur. Turan xaqanı Əfrasiyab (Alp Ər Tunqa) onu böyük
sayğıyla qarşılayır. Əfrasiyab gözəl
qızı Firəngisi Siyavuşa verir. Üstəlik: “Əfrasiyab yeznəsinin
yaşamını, dolanacağını qurmaq
üçün ona
Turanın ən gözəl bir bölgəsini
ayırdı. Siyavuş barışsevər
olduğu üçün
burada gözəl, örnək bir saray tikdirdi.
Bu saray iki böyük aləmin
gözəlliklərini, şahlığauyğun bütün uyqarlığı göstərən
biçimdə idi. Ona
belə ad verilmişdi:
”Siyavuş gərd" (Siyavuş
sarayı). “Şahnamə”nin bu yeri ilə bağlı M.Ə.Rəsulzadə
belə deyir: “Azərbaycan doğrudan
da çağımızdakı Turan torpağının gözəl bir parçasıdır”. Beləliklə,
Turanın bu gözəl
parçasında Siyavuşun dinclik, barış içində bir-birindən
gözəl günləri başlayır. Əfrasiyabın buyuruğu ilə DÜNYADAN VERGI ALMAĞA
çıxmış ordubaşı Piran
qayıdanbaş Əfrasiyaba gözəl Siyavuş
sarayından danışır, sarayın gözəlliklərini
öyür. Əfrasiyabın
qardaşı Gərsivəz Siyavuşun
qazandığı ad-sana dözmür,
Əfrasiyabla onun arasını vurmağa girişir.
M.Ə.Rəsulzadə bu görsənişi
Hötenin “Faust”u ilə tutuşdurur: “Siyavuş bağışlayıcı
düşüncələrilə dünyanı cənnətə
döndərmək istəyən xaqanüzlü
bir Faust ikən, Gərsivəz
özümlü şeytan
acığı ilə Mefistofel rolunu oynayır”. Gərsivəzin
ardıcıl araqarışdırıcılığı Siyavuşu çox sevən
Əfrasiyabın Siyavuş
yağısına çevrilməsi ilə sonuclanır.
Acıqlı Əfrasiyab şeytan
çalışmalarına uyaraq Siyavuşun üzərinə qoşun
çəkir. Firəngis ortaya atılaraq
atasını tutduğu yanlış yoldan döndərməyə
çalışır. Əfrasiyab qızını tutdurub dustaq etdirir, Siyavuşu öldürtdürür. Bununla
da sonu görünməyən,
Iran-Turan düşmənçiliyi
başlayır.
Söyləncədən gerçəyə
Biz burada baş verənlərin gerçəkdə baş verib-vermədiyini, gerçəklik
olub-olmadığını bilmirik. Biz buna mifik bir
söyləmə kimi də baxa bilərik, çox-çox
əski çağların sonradan
yazıya alınmış tarix gerçəyi
kimi də. Başlıcası bu deyil,
başlıcası bu söyləmə-söyləncə
sonucunun min illərdən
bəri Iran-Turan ilişkilərində
aktuallığını itirməməsi, bu
ilişkilərdə min illər boyunca hərdən gizli, hərdən
açıq olaraq özünü
göstərməsi, min illərdən bəri
sürüb gəlməsidir. Azərbaycan türkləri üçün
bu söyləmə-söyləncənin
başlıca önəmi min illərdən
gələn Iran-Turan düşmənçiliyi
içində Azərbaycanın başlıca dartışma,
başlıca düşmənçilik obyektinə (“çəkişmə
almasına”) çevrilməsidir. Darlıq içində,
az qala ölüm
ayağında olduğu o
çətin çağlarda M.Ə.Rəsulzadə “Şahnamə”nin Siyavuş
süjetindən buna görə dördəlli
yapışmış, buna görə bu süjeti özünün ayrıca, siyasi
aktuallığı, ulusal gərəkliyi,
Iran-Turan ilişkiləri baxımından bugünün, yarınkı
çağların ən dəyərli, ən gərəkli,
ən önəmli əsərlərindən birinə çevirmişdir. Siyavuş
Iranla Turan arasında
düşmənçiliyə son qoymaqla Böyük Birlik yaratmağa
çalışır. Başlıcası, bu
birliyi o, düşmənçilik,
güc yoluyla deyil, barışıqla, barışla yaratmağa çalışır. Rəsulzadə
üçün süjetdən ideyaya çevrilən Siyavuşun
başlıca önəmi, üstünlüyü
bundadır. Firdovsi Siyavuşu
Iran-Turan birliyi yaratmağa çalışan bir
güc, Turan xaqanı
Əfrasiyabla Iran şahı Keykavusu Turanla Iranı
bir-birindən ayırıb düşmənçiliyə
sürükləyən güclər olaraq
göstərir. Rəsulzadə Siyavuşun
daşıdığı ideyanı belə bəlirlədir:
“Siyavuş isə Iranınkını Irana, Turanınkını Turana
verməklə orta yol
tutmuş, federasyonçu,
federelist bir birlikçidir. Siyavuş bu özəlliyi ilə mifoloji,
uydurma tip olsa da, Iran-Turan
federasyonunun klassik bir göstəricisidir”. Rəsulzadə Iranla Turan arasındakı
Siyavuş barış-birlik
ideyasının uğursuzuğa
varmasının gerçək nədənini belə göstərir:
“Firdovsinin Iran
qaynaqlarından aldığı mifologiyaya
görə, ”Turan suçsuz
bir şah oğlunun qanı üçün
dağıldı" göstərilirsə də, kitabı anlayan bilgin bu uğursuzluğun
Turanın deyil, Siyavuşluğu
acığa yamayan Əfrasiyablıqla Keykavusluğun olduğunu tez anlayar". Çox önəmli yanaşmadır: Irandan da, Turandan
da barışa, birliyə qarşı
çıxan ulus deyil,
hər iki yandan ulusun, ölkənin başında
duranlardır. Yeri gəlmişkən, bu elə bu gün də, indinin
özündə də belədir. Azərbaycanın
Iranla Turan arasında
düşmənçilik obyektinə, çəkişmə
almasına çevrilməsi sonucda onu ruslarla ingilislərin
yarıya ayırmasına, sonra da ələ keçirdiyi
Quzey Azərbaycanı Rusiyanın dönə-dönə
parçalamasına (Batı Azərbaycan - “Ermənistan”,
Borçalı, Dərbənd, Qarabağ)
gətirib çıxardı. Rəsulzadə üçün Siyavuş
süjetinin önəmi 20-ci yüzildə
də aktuallığını itirməməsində, bəlkə,
çağın qoşullarına uyğyn
qabaqkından daha böyük
aktuallıq qazanmasındadır. Bizim üçün bu süjetin önəmi,
çağımızda - 21-ci yüzildə də
aktuallığını saxlamasındadır. Sözsüz,
sorun çözülmədikcə aktuallıq
da qalacaq. Rəsulzadə
yüz il qabaq bu aktuallığa dayanaraq, bu aktuallıqdan
çıxış edərək
“Çağımızın siyavuşunu”
bizə düzgün yolu
göstərən örnək olaraq qoyub getdi. Bizə - min illərin Iran-Turan soy-kök, düşüncə
daşıyıcılarına!
Azərbaycan Turanda
Rəsulzadə yavaş-yavaş mifdən gerçəyə:
“çağımızın Siyavuş gərdi”
- Azərbaycan Demokratik Respublikası
üzərinə gəlir. “Azərbaycanlılar bir çağ
türklüklərini, türk soyundan gəldiklərini bilməyərək
özlərini köklü irnalı kimi duydular, iranlı kimi düşünüb,
iranlı kimi yaşadılar. Bu, bütün Türk aləminin az-çox
Iran etkisində olduğu
çağlar, Sultan
Səlimin farsca şeirlər yazıb oxuduğu, bunu dövlət
dili etməyə azca
qaldığı çağ idi”. Məhəmməd Əmin bəy nə
üçünsə, burada ilginc bir fakta
toxunmadan keçir. Sultan Səlimin
farscanı Türkiyədə az qala dövlət dilinə çevirdiyi
dönəmdə Şah Ismayıl Azərbaycanı
Iranın başı, Təbrizi başkənd etməklə
türkcəni Iranda dövlət dilinə
çevirmiş, bununla
da ortada çox ilginc bir dəyiş-düyüş, belə desək,
transformasiya baş vermişdi. Bu, tarixin bəlli bir
dönəmində özünün üstün Türk xarakteri, üstün Türk varlığı ilə
parıl-parıl parlayan Azərbaycandır.
Çox çəkmədi Avropanın gizli-gizli
qızışdırdığı, gərsivəzcəsinə
düşmənə çevirdiyi Sultan Səlim Azərbaycan günəşini qaraltmaq yolunu tutdu... Məhəmməd Əmin bəy
Azərbaycan Demokratik Respublikası ilə
bağlı gerçəklər üzərinə gəlir.
Elə bu gerçəklər də onu yenidən uzaq
keçmişlərə qaytarır - hələlik
keçilməz keçmişlərə: “Iran-Turan
savaşlarında gərəksiz yerə axan
qanların ən sonuncu görüntüsü,
şiəlik sorunu üzündən edilmiş Osmanlı-Iran savaşları idi. Bu savaşların bəyənilməmiş
sonucu olan məzhəb
barışmazlığını ortadan
qaldırmaq üçün ilk girişim iki Azərbaycanda oldu. Bu yöndə məclislər, toplantılar keçirildi, çox
yaxşı sonuclar da
alındı”. Alındı, ancaq... ortaya yenidən barış-birlik düşmənləri
çıxdı: “Bu durum südabəliyin qızğın
ehtirası bulunan Iran
mollasında çox bəyənilməz görüldü. Iranın kiçicik
irəliləməni də yox edən etkili ortamı bir çox çağdaş
görüşlü kişilər
çıxılmaqla, Azərbaycanda ortaya
çıxan yenilikçi, çağdaş axınları izləməyə
qoymurdu. Oradan
Arazın bəri yanına yaxşı gəlişmiş,
axını alqışlayan aydınlar deyil,
mərsiyəçi, mövludxan, dərviş,
falçı, biçimində bir sürü nifrət başları gəlirdi. (Elə bil bu
gün yazılıb. - X.B.). Çağımızın Siyavuşu
üçün Irandan
umudu kəsərək Türkiyəyə
üz tutmaqdan başqa bir yol qalmamışdı”. Böyük
ideoloq burada bizim günlərdə də çox
önəmli olan gərəklərə
yüklənir. Üzünü
bütünlüklə Batıya tütan
Türkiyəyə “Əfrasiyab bilgili sosioloqun dililə” tutacağı düzgün yolu göstərir".
“Sənin gələcəyin nə Rumeli,
nə Hicaz, nə də
Iraqda-Türküstandadır. Ancaq sənin yolunun üzərində
əski Turanın göbəyində Azərbaycan adlı bir gənc igid (ADR. -
X.B.), dəliqanlı var.
Yeni Turanın açarı ondadır. Onunla öncə anlaşılmazlıq
çıxarsan, könlünü
qırıb ona bir itki versən, bütün
olanaqların boşa gedər, işlərin
pisləşər, taxtın dağılar”. Nə yazıqlar,
bunların tərsi oldu. Yeni Türkiyə ilə Azərbaycan
arasında anlaşılmazlıq yarandı. Içdən-dışdan,
sağdan-soldan saldırılar birliyə aparan yolları qapamaq bir yana, bütün
birlik bağlarını qırıb
atdı. Ancaq üzdəki birlik
bağlarının qırılıb atılması ilə
gerçəkdən bütün bağlar
qırılmaz - kökü dərinlərdə
olduğundan! Buna
görə də o, yeni
bir konsepsiya ilə
çıxış edir: “Bütün türklər öz
aralarında böyük dünya
konfederasyonuna ilk
addım olmaq üzrə bir
federasyon yapmalıdır. Yeni
Turan kültürəl birlik
üzərində qurulub, ancaq
gələcək birər türk
ağalıqlarının (ağalıq -hakimiyət) konfederasyonu kimi
düşünülə bilər”. “Turan yağısı ermənilər” (M.Ə.Rəsulzadə) düşmən güclərdən
yardım alaraq Bakı başda
olmaqla Azərbaycanın hər yerində
qırğınlar törədirlər. Onlar
Azərbaycanı arxasız görərək
bütünlüklə qırıb çatmaqla
dənizdən dənizə “Böyük
Ermənistan” yaradıcılığına girişirlər.
M.Ə.Rəsulzadə: “Türkiyə
qorumasına aldığı Azərbaycanı
çağındaca qurtarmağa yürüdü, Bakını Azərbaycanı
dağıdanlardan alıb özünə qaytardı.
Çağımızın Siyavuşu
dönəmin Turan baş
komandanının ona verdiyi
bu gözəl, varlı yeri
tikib qurmağa
başladı. ”Çağımızın Siyavuş
gərdi"nin özülü
atıldı, Azərbaycan Cümhuriyəti
yaradıldı". Türkiyə ordusunun
Azərbaycana işğalçılıq üçün
gəldiyini deyən, yazan bir
paraları bilərəkdən tarixi
gerçəyi dananlardır. M.Ə.Rəsulzadənin də bildirdiyi kimi, “Turan yağısı ermənilər”
Türkiyə ordusu olmasaydı, Batı Azərbaycan
torpaqlarında yaratdıqları “Ermənistanın”
sınırlarını Xəzər dənizinədək
genişləndirəcəkdilər.
Azərbaycan Cümhuriyəti
Demokratik Respublika quruluşu yaranışından varlı - torpağı verimli, doğal resurslarla dopdolu Azərbaycan üçün görünməmiş oyanış, dirçəliş, yüksəliş qaynağı oldu. Demokratik özül üzərində yeni Ölkə, yeni Ulus, yeni Dövlət yetişirdi. Dövlətin yaxından yardımı ilə əkinçilik, heyvandarlıq, bağçılıq, pambıqçılıq, ipəkçilik gəlişdirilirdi. Mülkiyət hüquqlarına qarantiya yaratmaqla Ölkənin nefti, dəmiri, misi, qızıl-gümüşü parlamentin kontrolu altında ellik bolluq, ellik gəlişmə qaynağına çevrilmişdi. Rəsulzadə bununla bağlı deyir: “Sağlam ruh sağlam bədəndə olduğu kimi, gəlişən yaşam da bolluq olan yerdə ola bilər. Azərbaycanlıların yaranışdan gəlişməçi olmalarının bir nədəni də bu bol ekonomik yaşamları deyilmi? Gəlişimçi olduqlarını göstərmək üçün bu yetməzmi: ilk Türk dramaturqu azərbaycanlı, ilk Türk bəstəçisi azərbaycanlı, Rusiya türkləri arasında ilk qəzet yaradıcısı azərbaycanlı, məzhəb uzlaşmazlığını ortadan qaldıran yenə azərbaycanlı, əlifba dəyişimini ilk düşünən Azərbaycanlı, islam aləmində ilk cümhuriyət quran da Azərbaycanlıdır. Siyavuş öz yerinin doğal gözəlliklərinə yapma gözəlliklər qataraq, ”Siyavuş gərdi" binalar, qalalar, köşklərlə bəzəmişdi. Azərbaycan Cümhuriyəti də ölkəsinin doğal çatışmazlıqlarını sənaye girişimləri ilə düzəltməyə başlamış, az sürədə çox başarılar qazanmışdı". Elə bu başarılar da tezliklə düşmənlərin gözünə girərək Azərbaycanın başının bəlasına çevrildi.
Cümhuriyətin uğursuzluğu
Yenə Rəsulzadəyə
üz tutmaq gərəyi
yaranır: “Çağımızın Siyavuşundan
ayrıca bir sıxıntı üçün darılıb ondan
öc almaq istəyən
gərsivəzlər də az deyildi. Bu gərsivəzlər
özlərinə Türk komunist
dəstəsinin bəzəyini vurmuşdular.
Gərsivəzlər dəstəsi Siyavuşu
devirməyi kəsinləşdirmiş, intriqalarına
başlamışdılar. Bu intriqa öncə Azərbaycanı
türklüyə dönüklükdə suçlamağa
yönəlmişdi. Gərsivəzlər Türkiyədəki
turançıları inandırdılar: Azərbaycanın
düşüncəsi ayrıdır, Ingiltərə, Fransa, Amerika ilə
ilişkiləri var, yanına gizli elçilər gəlir, Turan
yağısı ermənilərlə barışır, Iranla anlaşıb birləşir, əcəm
(fars) siyasəti qullanır, şiəliyi
irəlilədir, bu amacla
irana elçilik
göndərmiş, Irandan da bir elçilik
almışdır”. Beləcə, Türkiyə
arxadaşlığı itirilir,
Rusiyanın Azərbaycana basqıları gündən günə
güclənir, Azərbaycan ordusunun
Qarabağdakı uğurlu
yürüşləri durdurulur (1993-də
olduğu kimi!), Demokratik Respublikanın devrilməsi ilə
ölkədə soyğun,
dağıntı başlayır - ölkəni yenidən erməni-bolşevik-komunist
qırğınları bürüyür.
Belə bir uğursuz
dönəm içində Məhəmməd Əmin ölkəsinə
səslənir: “Hə, ey yurddaşlar,
dolayısı ilə siz ey
gələcək soy, ey
gənclik, ey çağımızın
Siyavuşunun böyümüş
oğlu! Sənin boynunda
böyük bir
görəv var. Səndən qabaqkı soy yoxdan bir
bayraq, qutlu bir ideal göstəricisi
yaratdı, onu min bir çətinliklə ucaldaraq
dedi: - Bir yol yüksələn bayraq
bir daha enməz!”.
Xaliq
Bahadır
Azadlıq.-
2014.- 31 yanvar.- S.11.