“Doğma sahillər”də hərbçilər
aktyorları düşmən zənn edib
Əbdül Mahmudov filmin kadrarxası
maraqlı məqamlarından danışır
Modern.az saytının
"Kadrarxası"layihəsi davam edir. Bu həftə kadraxası məqamlarından bəhs
edilən film "Doğma sahillər"dir. “Doğma sahillər”
barədə filmin quruluşçu rejissoru Əbdül
Mahmudov danışır. “Doğma sahillər”
filmi sərhədçi general Mustafa Nəsirova həsr olunub.
Əhmədağa Muğanlının “Tikanlı
məftillər” povesti əsasında çəkilib.
Ekran əsəri bötüvlükdə sərhədçilər,
onların çətin və şərəfli əməyi
haqqındadır.
Sistemləri, ideologiyaları müxtəlif olan iki
qonşu dövlət sərhəddə birgə iri su-elektrik
stansiyası inşa etməyə hazırlaşır. Lakin bu əməkdaşlıq
Qərb dairələrində müsbət
qarşılanmır. Müxtəlif
yollarla tikintini dayandırmağa çalışırlar.
Sərhədçilərin təxribat törətməyə
can atan düşmənlərlə mübarizəsi filmin əsas
süjetini təşkil edir.
Filmdə xalqımızın Cənubi Azərbaycanla
bağlı dərdlərinə də toxunulub. Bu xətt Araz
və Aşıq Həsrət obrazları vasitəsilə
göstərilib. Açıq şəkildə
olmasa da, ikiyə bölünən Azərbaycan probleminin
detalları tamaşaçıların diqqətinə
çatdırılıb.
Filmin
ssenari müəllifi Əhmədağa Muğanlı,
quruluşçu recissoru Əbdül Mahmudov, quruluşçu
operatoru Kənan Məmmədov, quruluşçu rəssamı
Kamil Nəcəfzadə, bəstəkarı
Arif Məlikov, səs operatoru Nataliya Nuriyeva, direktorları Akif Musayev, Aydın Hüseynov olub.
Rollarda
Rasim Balayev, Tariyel Qasımov, Həmidə Ömərova, Həsən
Məmmədov, Nüsrət Kəsəmənli, Gündüz
Abbasov, Gümrah Rəhimov, Ömür Nağıyev, Lev
Prıqunov, Algimantas Masyulis, Nəcibə Hüseynova və
başqaları çəkilib.
Tikanlı məftillərlə
hasarlanan doğma sahillər
Əbdül
Mahmudov: “Sovet hökumətinin dövründə kinonun ”dəmir qanun"ları vardı ki, onu
heç kim poza bilməzdi. Vətənpərvər
ruhlu gənclər mümkün dairədə, detalllarla,
eyhamlarla, replikalarla, epizodlarla da olsa, xalqın adət-ənənələrini,
ona xas xüsusiyyətləri, birliyimizi, vahid Azərbaycan
haqqında fikirləri diqqətə
çatdırırdı. Biz bütün riskləri
gözə alaraq, lazım olanları çətinliklə
icra edirdik. Məsələ
burasındadır ki, o dönəmdə də, indi də milli
vətənpərvərlik məsələsinin əzbabını
çəkirəm.
Artıq 1988-ci ilin hadisələrinin ərəfəsində
idik. Film çəkmək növbəm
yaxınlaşırdı. Rəhmətlik
Əhmədağa Muğanlı çox sakit, milli ruhlu,
heç bir maraq güdmədən, xəlvəti olsa da xalqa,
vətənə, ədəbiyyata xidmət edən biri idi.
Günlərin
bir günü mənə dedi ki, iclasda sənin də film
növbənin yaxınlaşdığı müzakirə
olundu. Bəyan edildi ki, film çəkmək
növbəsi Əbdülündür.
Əhmədağa
müəllim mənə dedi ki, kinostudiyanın direktoru Cəmil
Əlibəyov səni çağıracaq. Mənim
də bir povestim var “Tikanlı məftillər” əsl sənlikdir.
O bilirdi ki, mənim köküm, babalarım Ərdəbildən
gəlmədir, həm də torpağa çox
bağlıyam". Sərhəddə birləşən Azərbaycan-o
taylı bu taylı film...
Ə. Muğanlı
povesti Ə.Mahmudova vermək istəsə də, əvvəlcə
onu tapa bilmir. Əbdül Mahmudov: “Əhmədağa müəllimdən
povesti istəsəm də, əvvəlcə tapa bilmədi.
Axşam isə oğlu povesti gətirib mənə verdi, mən də əsəri birnəfəsə
oxuyub bitirdim. Hansi ki, həmin povest əsasında
”Doğma sahillər"i yazdıq.
Səhər saat 11.00 idi. Mənə zəng
vurdular ki, direktor səni gözıəyir, gəl. Görüşdük, salamlaşdıq, Cəmil
müəllimlə dərdləşdik. Olduqca
yaxşı insan idi, mənə də simpatiyası vardı.
Dedim Cəmil müəllim mən mövzuyla gəlmişəm.
Gülümsəyərək dedi “nə mövzu?”. Sən demə Cəmil müəllimin
də mövzudan xəbəri varmış, çünki,
Əhmədağa ilə yaxın olublar, institututda bir yerdə
oxuyublar.
Dedim, Cəmil
müəllim mən arifi Şirvanam, bu mövzunu çox istəyirəm.
Dedi “fikrini dəyişməyəcəksən ki?” Dedim yox, mən
artıq filmin eksplikasiyanı yazıram. Soruşdu ki, neçə
müddətə təhvil verərsən?.
Dedim sabah.
İndiyə qədər yadımdadır, söhbətimiz
ikinci günü oldu. Cəmil müəllim bildirdi ki, onda
hazırlığını gör, bazar günü Moskvaya
uçacaqsan.
Sən demə Əhmədağa müəllim gəncliyində
sərhədçi olub və o vaxt Azərbaycanın Sərhəd
Qoşunları komandanı general Nəsirova böyük
hörməti olub. Çox gözəl bir insan idi, Əhmədağa
müəllim əsərdə onun obrazını
canlandırıb, povesti ona həsr edib.
Əhmıdağa
Muğanlı dedi ki, general Nəsirov bizi gözləyir, gedək
yanına, filmin bütün problemlərini o həll edəcək.
Yəni filmin qəbul olunması, çəkilişi
və s.onluqdur. Bildiyiniz kimi filmdə
ağır çəkilişlər vardı. Hansı ki, sərhəd rayonlarında vertolyotlarla həyata
keçirlməsi nəzərdə tutulmuşdu.
Filmin bütün çəkilişləri İran “Azərbaycan
sərhəddində çəkilib. Orda Bəzi kadrlar var
ki, arxa planda Iranın ərazisi görünür. Xudafərin
çayı, tikinti səhnələri, alma
davasının hamısı məhz orda lentə alınıb.
Bütövlükdə natura çəkilişlərin
hamısı Naxçıvan, Ordubad, Culfa ərazisində,
pavilyon çəkilişləri isə Bakıda həyata
keçirilib.
Bildiyiniz kimi o vaxt əsas komandirlər ruslar idi. Mərkəzi
Komitənin ideoloji katibi də rus olmalı idi. Qanun belə idi, müzakirəsiz. “KQB”də də həmçinin. Rəhmətlik
Heydər Əliyev yeganə insan idi ki, azərbaycanlı olaraq
onu “KQB”nin sədri seçmişdilər. Demək ki, şəxsiyyət olaraq çox yüksəlmişdi
ki, onu bu vəzifəyə layiq görmüşdülər.
Nə isə Nəsirovla görüşdük. Mənə
bildirdi ki, narahat olma, Moskvaya getmək üçün səni
aeroportda qarşılayıb yola salacaqlar. Mən
də rahatlıq olması üçün bazar günü
gedəcəyimi bildirdim.
Moskvaya
yola düşdüm, “zayavka”nı
aparıb verdim. Az-çox tanıyırdılar
deyə, hər hansı narahatlıq olmadı. O vaxt
ruslarla işləmək çox asan idi. Işimi
yoluna qoyurdular, mən də onlara qonaqlıq verirdim, onların
ən çox istədikləri də yeyib-içmək
idi".
“Obraz hansı millətdəndirsə,
elə də çək!”
Əbdül
Mahmudov: "Bütün işlər yekunlaşanda baş
redaktor məni qəbul etdi. Dedi “Qaçaq Nəbi”dən
tanıyıram səni. Ona görə də bir
xahişim olacaq. Birmənalı şəkildə
nazirin və cənab generalın tapşırıq, göstərişidir
ki, hansı obraz hansı millətdəndirsə elə də
çəkin. Ssenaridə sonradan hər hansı dəyişiklik
etməyin.
Bildirdim ki, buna qətiyyən şübhəniz
olmasın. Bu minvalla filmə çox böyük aktyorlar dəvət
etdim. Latviya kinosunun nəhəng bir ulduzu
vardı - Masyulis, hansı ki, amerikan kəşfiyyatçısını
oynayırdı. Lev Prıqnovu, Aleksandr
Belovu dəvət etdim. Mən hər zaman
bu fikirdə olmuşam ki, kənardan aktyor
çağırılırsa, elə aktyor olmalıdır ki,
dünya şöhrəti, oturuşmuş sənəti olsun.
Bizim aktyorlar da onlarla təcrübə
mübadiləsində işləsinlər, nəsə
görüb götürsünlər. Axı nəyə
lazımdır dünən çıxan aktyoru gətirim,
onlar da ağzını açıb bizimkilərə
tamaşa eləsin...
Artıq rejissor ssenarisini yazanda aktyorların
rollarını nəzərimdə tutmuşdum. Həsən Məmmədov,
Gündüz Abbasov, Həmidə Ömərova, Muxtar
Manıyev, Gümrah Rəhimov kimi aktyorlar nəzərimdə
idi.
Moskvada olduğum günün səhərisi təsdiq ərizəmi
yazdırmaq üçün aktyorların da
siyahısını təqdim etdim. Bu da onların
çox xoşuna gəldi.
Bircə problem rus aktyorla oldu. O, bizim bəzi talesiz
aktyorlarımız kimi idi. Çox içki
düşkünü idi. Mənə dedilər
ki, yaxşı aktyordur, amma həddən artıq içir.
Siz tərəflərdə də belə
şeylərə yaxşı baxmırlar? Gedər Azərbaycanda biabır olar. Bircə onu dəyişdik. İkinci
dərəcəli bir rol idi. Mən də
onun əvəzinə başqasını
çağırmadım. Həqiqətən
də sərhədçi olan rus oğlan vardı, onu çəkdim.
Şimali Qafqazda - Nalçikdə, Elbrus dağlarında
çəkilişlər aparırıdıq. Orconikidze və
Nalçikdə yerli aktyorlar götürmüşdük ki,
onlar da özlərini oynayırdılar.
“Tariyel Qasımov üçün
tacik
rejissor xahiş etdi, mən çox utandım”
Əbdül
Mahmudov: “Mən Tariyel Qasımovla tələbə
yoldaşı olmuşam. Onun ekrana
uyğunlaşan üzü var, bu hər adamda olmur. Ekran elədir ki, hər adamın üzü uyğun
gəlmir. Mən də Tariyel Qasımovun
daxili imkanlarına bələd olduğumdan, həm də tacik
studiyasında oynadığı rolu görmüşdüm
deyə, çox bəyənmişdim.
Rejissor Tadcivayev onu filmə çəkmişdi və
Tariyelə bələd idi. Mənə dedi ki, bu ki, istedadlı,
məharətli aktyordur, niyə filmlərə çəkmirsiz?
Məndən xahiş etdi ki, Tariyeli filmə
çəkim. Düzü onun bu sözü mənə
utanc verdi.
Yəni o vaxta qədər Tariyel bütün ölkələrin
studiyalarında filmlərə çəkilmişdi, bir Azərbaycandan
başqa.
Rasim mənim əlimdə böyüyən aktyordur. Onun
bütün imkanları hamıya bəllidir, əlavə tərifə
ehtiyac görmürəm. Sözüsüz
ki, mən əsas rolu Rasim Balayev üçün yazmışdım.
Çünki, mənim bütün filmlərimdə
o çəkilib. Bu zaman ona qarşı
durası tərəf müqabil tapmaq lazım idi.
Baş rollarda Rasim Balayev əjdaha kimi oturuşmuş
aktyor və heç vaxt baş rol oynamayan Tarıyel
Qasımov.
Mən böyük ustadım Həsən Seyidbəylidən
rejissor sənəti üçün böyük bir şey
öyrənmişdim. Həsən müəllim ssenarini çəkilişə
kimi aktyorlarla məşq edirdi.
Kinoda lazım olacaq bütün elementlər masa
arxasındaca aktyorlardan alınırdı. Film çəkilməyə
başlayanda hər şey tam hazır olurdu. Daha kiməsə
onu et, bunu et deyilmirdi. Hamı
tam hazırlıqlı şəkildə, nə edəcəyini
planlı şəkildə bilirdi.
Həsən müəllim çəkiliş
meydanına gələndə ancaq texniki işlərlə məşğul
olurdu. Mən də onun bizlər üçün qoyub
getdiyi məktəbdən bəhrələnərək, bunu
davam etdirirəm. Beləcə məşqlərimiz
başladı".
“Nüsrət Kəsəmənli
iranlı general
roluyla ağzımızı açıq qoydu”
Əbdül
Mahmudov: "Filmdə daha bir nəhəng rol iranlı
generalı idi. Çox fikirləşdim ki, bu
rol üçün yeni sima olsun. Çünki,
ilk dəfə idi ki, biz İran generalını ekrana gətirirdik.
Gözəl şairimiz Nüsrət Kəsəmənli
o dövrlər bizimlə birlikdə kinostudiyada
çalışırdı. Yaxşı münasibətlərimiz
vardı, həmişə mənə deyirdi ki, məni bir
kinoya çək.
Çox cəlbedici bir insan idi. Bir gün nəsə
mənim də ağlıma batdı ki, Nüsrəti filmə
çəkim. Daim filmə aid işləri
davam etdirirdik. Bu Nüsrət
gözümün qabağından getmirdi, fikrim onda
qalmışdı. İkinci rejissora dedim ki, rəssam
Kamil Nəcəfzadəni də, qrim ustası Firuzə
xanımı da çağırsın. Operator Kənana da
dedim ki, kameranı hazırlasın görək Nüsrət
rolunun öhdəsindən necə gələcək. Ona ekranda
baxmaq istəyirdim .
Bunlar getdi, biz də dekorasiyalarla bağlı bəzi
şeyləri müzakirə edir, yerləri seçirdik, natura
dekorasiyalarını qururduq. Bir çox şeyləri
təbii olsun deyə, naturada çəkmək qərarına
gəlmişdik. Həm də
kinostudiyanın ab-havasından çıxmaq istəyirdik.
Təxminən 1 saat vaxt keçmişdi. Bir də gördük qapı açıldı,
icazəsiz, filan bir general içəri daxil oldu. Başladı İran ləhcəsində
danışmağa. Hamımız məəttəl
qalmışdıq. Elə bil birdən ayıldım, İlahi
sənə şükür dedim, Nüsrət
Kəsəmənli imiş. Hamımız
çox bəyəndik onu. Həmin an
heç vaxt yadımdan çıxmır. xoş
bir xatirə olaraq beynimdə canlanır.
Tariyel Qasımovun məsələsi isə uzun məşqlərdən
sonra müəyyən olundu. Onun tərəf
müqabili bir tərəfdən Rasim Balayev, digər tərəfdən
Həmidə Ömərova idi. Beləcə
komanda tamamlandı, çəkilişlər başladı.
Mən hesab edirəm ki, bizim filmlər sırf aktyor
işi üzərində qurulduğu üçün
ömrü uzun olur. Bu səbəbdəndir ki, ən köhnə
olan Məşədi Ibaddan tutmuş ta indiyə qədər
çəkilən filmlərimiz sevilir və
baxılır".
Rejissor
çəkiliş vaxtı baş verən maraqlı anlardan
danışıb: “İkinci planda görünən
bütün dağlar İrana məxsusdur. Zaqafqaziya
hərbi qoşunlarının baş komandanı Pskov
soyadlı hərbçi idi. Vertolyotla
çəkilişimiz olmalı idi. Təsadüfən
marşrutu müəyyən etməmişdik. Nə isə çəkilişə başladıq,
bir də baxdıq aləm dəydi bir-birinə. Sən demə bizim çəkiliş
üçün istifadə etdiyimiz vertolyotu sərhəddi
icazəsiz keçdiyi üçün vurmaq istəyiblər.
Pskovun xəbərdarlığından sonra
vertolyotu 5 dəqiqə gec endirməsəydik, bizi sərhəddə
vuracaqdılar. Onlar görüb ki,
qeydiyyatı olmayan vertolyot sərhəddə uçur,
vurmağa hazırlaşırmışlar. Onun da əmri Tiflisdən verilirdi”.
Taleyi qara yazılan film...
Ə. Mahmudov
hesab edir ki, “Doğma sahillər” iki talesiz filmindən biridir. Digər film isə “Gecə qatarında qətl”dir. O
iddia edir ki, əgər filmin müəllifi başqa biri
olsaydı, həmin filmlər ən sayılıb-seçilən
ekran əsərlərindən olardı.
“Bir dəfə
Nikita Mixalkov Rüstəm İbrahimbəyovdan soruşdu ki, bu
filmi kim çəkib? Rüstəm
müəllim məni göstərdi ki, bu oğlan. Nikita Mixalkov məni Moskvaya dəvət etdi ki, gəl
film çək. O mənim işimi yüksək qiymətləndirdi.
Bəli, sizi əmin edirəm ki, həmin filmləri
başqaları çəksəydi, indi onlara SSRİ xalq
artisti adı vermişdilər. Təəssüf ki, mənim
əməyim layiqincə qiymətləndirilməyib. Bəziləri heç milli ruh, vətənpərvərlik
nədir bilmirlər.
SSRİ Kinematoqrafiya İttifaqı və sərhəd
qoşunları mənə baş mükafat verdilər. Amma Azərbaycanda
heç nə vermədilər. Mənim əsas
xidmətin sözümə sahib olmağımdır.
60-cı ildən sovet hökuməti dağılana qədər
çəkilən Azərbaycan filmlərində mənim
aktyor, reissor kimi adım var. Allah Heydər Əliyevə rəhmət
eləsin, o mənə “Şah İsmayıl” filmini çəkməyə
kömək edəcəkdi. Amma o gedəndən sonra imkan vermədilər..."
Azadlıq.- 2015.-
6 aprel.- S.14.