“Abbasqulu bəyin nazıyla çox
oynuyuruq aa, Kərbəlayi”
«Məşhur filmlərdən məşhur
sitatlar»
Modern.az saytı "Məşhur
filmlərdən məşhur sitatlar" rubrikasında
növbəti yazını təqdim edir. Burada adından da
göründüyü kimi, filmlərdə işlədilən
və sonradan zərbi-məsələ çevrilən,
insanlar arasında tez-tez işlədilən söz nümunələrindən
danışılır. Bu dəfə haqqında
danışacağımız film 1971-ci ildə çəkilən
və baxdıqca da baxılan “Axırıncı
aşırım” filmidir. Film Fərman Kərimzadənin
“Qarlı aşırım” povesti əsasında lentə
alınıb. Əsərdəki hadisələr Sovet hakimiyyətinin
qurulduğu bir dövrdə Azərbaycanın dağ kəndlərində
cərəyan edir. Filmin quruluşçu rejissoru Kamil Rüstəmbəyov,
quruluşçu operator Rasim İsmayılov, quruluşçu
rəssam Nadir Zeynalov, bəsətəkar Arif Məlikov, direktoru
Nazim Ələkbərovdur.
Rollarda Həsən
Məmmədov, Adil İsgəndərov, Həsənağa
Turabov, Hamlet Xanızadə, Əbdül Mahmudov, Məlik
Dadaşov, Şahmar Ələkbərov və başqaları
çəkilib. Film real faktlar əsasında lentə
alınıb. Abbasqulu ağa Şadlınski, Kərbəlayı
İsmayıl və Qəmlo həqiqətən həyatda
yaşamış insanların obrazlarıdır.
Film
Tiflisdə keçirilən Ümumittifaq Kino Festivalından
iki mükafata layiq görülür. Belə ki, Abbasqulu bəy
Şadlinski rolunun ifaçısı Həsən Məmmədov
və Kərbəlayi İsmayılı oynayan Adil Isgəndərov
ən yaxşı kişi roluna görə dövlət
mükafatına layiq görülüblər. Adil İsgəndərov
o zaman bu mükafatın əsl sahiblərindən birinin Qəmlonu
canlandıran Məlik Dadaşov olacağına şübhə
etmirdi. Həqiqətən də rejissorun sırf aktyorların
üzərində qurduğu filmin əsas simasını bu
üç nəfər - H. Məmmədov, A. İsgəndərov
və M.Dadaşov təyin edib. Əbdül Mahmudovun
oynadığı Bəylər rolu əslində filmin əsas
aparıcı xətti olmalı imiş. Lakin o, Moskvaya təcili
surətdə oxumağa getdiyindən Bəylər rolu demək
olar ki, iki yerə bölünür. Yalnız epizodlarda
görünən Bəylər aparıcı xətti İmana
(Şahmar Ələkbərova) “təhvil verir”. O qədər
də mürəkkəb süjet xəttinə malik olmayan
filmin üç böyük uğuru var: rejissor işi,
aktyorların şedevrcəsinə ifası və Arif Məlikovun
bəslədiyi bənzərsiz musiqi.
Filmdə
sonradan dillər əzbəri olan zərbi-məsəllərin
böyük əksəriyyəti də “böyük
üçlüy”ün payına düşür. Amma burada
adi epizodik aktyorun ifası belə, o qədər yerinə
düşür ki, həmin kiçik rollardan da bu gün
sitatlar gətirdiyimiz cümlələr var:
Məsələn,
Abbasqulu bəyin Xəlil (Həsən Turabov) və bolşevik
Talıbovla (Hamlet Xanızadə) Kərbəlayının
evində çörək yediyi səhnədə kənd
başbilənlər ilə edilən söhbətdəÿ"söz
güləşdirirsən aa, bacoğlu", “yeyin bəy,
düşmən də olsaq, çörəyimiz halaldır”
ifadələri bu gün də yeri gələndə işlədilir.
Kərbəlayının
adamlarından olan Rəşidin (Fazil Salayev) "qurban olum belə
hökumətə ki, Kərbəlayinin heyfini Nikolay
kopayoğludan aldı" ifadəsi filmdə ən məzəli
hissə olmaqla bərabər bu gün də məşhurdur.
Filmdə
aparıcı rollardan birini ifa edən və konfliktin ağ tərəfinin
təmsilçisi olan Imanın Kərbəlayıya
ayrı-ayrı səhnələrdə dediyi “Kərbəlayi,
vaxt var idi, sənin qılıncının qəbzəsi də
kəsirdi, keçdi o dövran ”və" bu sabatajdı, Kərbəlayi"
ifadələri də məşhur sözlərdi.
Amma
şübhəsiz ki, filmin əksər məşhur ifadələri
Azərbaycan kino tarixinin ən bənzərsiz obrazları -
Abbasqulu bəy, Kərbəlayı Ismayıl və Qəmlo tərəfindən
səslənir.
Filmdə
həmin obrazlar tərəfindən səslənən və
bu gün də hafizəmizdən silinməyən sitatlara nəzər
yetirək:
İlk olaraq
isə Adil İsgəndərovun oynadığı və real
həyatda müsbət insan kimi xarakterizə olunan Kərbəlayı
İsmayılın dediyi məşhur ifadələrə diqqət
edək. Qolçomaq Kərbəlayı İsmayıl Fərman
Kərimzadənin “Qarlı aşırım” povestində və
hətta filmin özündə də sonda müsbət qəhrəman
kimi qeyd olunur. Belə ki, finalda Kərbəlayı İsmayıl
dostu Abbasqulu bəyi qətlə yetirdiyi üçün Qəmlonu
öldürür. O zaman Sovet hökumətinin başbilənləri
bu sonluğa etiraz edir. Guya ki, bir bəy heç cürə qəhrəman
kimi çıxış edə bilməz. Rejissor Kamil Rüstəmbəyov
məcburiyyət qarşısında ehtiyat üçün
çəkdiyi əlavə səhnəni filmə qatır. Həmin
səhnədə bildiyimiz kimi Qəmlonu Xudayarın qəbiristanlıqda
gizlənən qaçaq qardaşı (Tariyel Qasımov)
öldürür.
Kərbəlayının
dilindən səslənən məşhur ifadələr:
“Yaxşı,
bu kolxozun böyüyü, başbiləni kim olacaq?”(İmana
müraciətlə deyilir);
“Mən
kolxozsuz da keçinərəm!” (eyni səhnədəki
dialoqdan);
“Cinə,
şeytana oxşayırsan, Qəmlo” (yaşadığı
hücrəyə qəfil gələn Qəmloya rişxəndlə
deyilir);
“Hələ
səbr elə, görək, o kolxoz-molxoz oyununun axırı
necə qurtaracaq” (həmin səhnədə Qəmloya deyilir);
“İndi
tərsinə olub kötüyü qabağa veriblər”
(Abbasqulu bəyin gəlişinə münasibət bildirərkən
deyilir);
“Sonra da gəlib
deyəcəklər papağını da, ver namusunu da” (Abbasqulu
bəylə görüşdüyü məşhur səhnədə
deyilir);
“Mənə
dəyən təpik sənə dəysəydi, çoxdan əlinə
silah almışdın”;
“Mən o
İmanın heç daxmasını da tanımıram, istəyirsən
ki, onun asdığı bayrağın altından keçim?”;
“Yox bəy,
qaradan artıq boyaq olmaz”(hamısı həmin məşhur səhnədə
Abbasqulu bəyə deyilib).
Filmin əsas
siması Abbasqulu bəy Şadlinskinin dediyi və zərbi-məsələ
çevrilən ifadələrə keçməzdən əvvəl
qeyd edək ki, ekran əsəsri çəkilən il ssenarist
Fərman Kərimzadə onun haqqında radioda anons verir. Həmin
anonsda Abbasqulu bəy Şadlinski haqqında bunları deyir:
“Abbasqulu bəy Şadlinski xalqımızın çox
böyük qəhrəmanlarındandır. 1920-ci illərin əvvəllərində
Naxçıvanda qvardiya dəstələri təşkil edib.
Təsəvvür edin ki, o vaxt hələ XI ordu Bakıya gəlməmişdi.
Onun yaratdığı tabor inqilab düşmənlərinə
qarşı mübarizə aparıb və bu dəstə Ermənistanda
Sovet hakimiyyətinin qurulmasında yaxından iştirak edib. Bu
xidmətlərə görə Abbasqulu bəy Şadlinski və
onun dəstəsindən olan 19 adam ”Qırmızı Əmək
bayrağı" ordeninə layiq görülüb. Sənəd
çoxdur. Tarixi şəxsiyyətlər də məlumdur.
Tarixi şəxsiyyətlər məlum olanda onların
haqqında əsər yazmaq, onları ekrana gətirmək həm
asandır, həm də çətin. Bu yaxınlarda mən
Abbasbəyli kəndindən bir məktub almışam. Məktubun
müəllifi Ələkbər kişi sifariş göndərib
ki, Abbasqulu bəy haqqında onda qəribə materiallar var. Mən
belə adamlarla çox görüşmüşəm, yəqin
ki, Ələkbər kişi ilə də görüşəcəyik".
İndi
isə keçək ifadələrə:
“Belə
çıxır ki, hamı namusunu, arını itirib qeyrətli
kişi bircə sizsiz” (Kərbəlayının evindəki
kütləvi yemək səhnəsində kəndlilərə
deyir);
“Qonağa
xoş gəlmisən deyərlər”(Kərbəlayının
Qara qayadakı gözətçilərinə deyilir);
“Evin
kişisini soruşarlar” (Qəmloya verdiyi sərt cavab);
“Kişilərin
heyfini arvaddan çıxmazlar” (yenə Qəmloya tənə
ilə deyilir);
“Biz dost qapısına
gəlmişik, düşmən bilsəydik, başqa cür gələrdik”
(Kərbəlayının evində Vəliyə deyilir);
“Çox
namus-namus deyirsən, Kərbəlayi” (İkisinin
görüşdüyü məşhur səhnədəki
dialoq);
“Hökumətlə,
hökumətlik etməyəcəksən ki?! Topxanan yox, cəbhəxanan
yox!”.
Nəhayət,
sıra gəlir Məlik Dadaşovun şah əsəri olan Qəmlo
obrazına. Qəmlo - Qəmbəralı Ismayıloğlu
yaşadığı mahalda əsasən mərd və
namus-qeyrət müdafiəçisi kimi tanınıb. Filmdə
bəzi məqamlarda onun tərəfindən qadın iffətinə
hörmət səthi olsa da, hiss olunur (Bəylərin toyunda
qadınlar olan otağa girib həmən çölə
çıxır, yaxud İmanı öldürmək istərkən
arvadının pəncərə qabağında
durmasını görüb gülləni yan atması). Filmdə
çox qəddar obraz kimi görülməli olanÿ Qəmlonun
öhdəsindən Məlik Dadaşov ustalıqla gəlir.
Öz roluna o qədər aludə olur ki, Bəylərin
(Əbdül Mahmudovun) üzünə vurduğu şillə
aktyorun dişini qırır və dodağını
partladır.
Qəmlo
tərəfindən səslənən məşhur ifadələr:
“indi
nöybə sənindür a, Kərbəlayi”;
“hökümət
adamı görəndə əllərim gicişir”;
“Abbasqulu
bəyin nazıyla çox oynuyuruğ aa, Kərbəlayi”(hər
üçündə Kərbəlayiyə müraciətlə
deyilir);
“Nə
oldu sənin şura hökumətin?! (İmana rişxəndlə
deyilir);
“Kərbəlayi
oturub Qarabağlarda külli ixtiyari da verib Qəmlonun əlinə”(bu
ifadə də yuxarıda adı çəkilən Səməd
tərəfindən deyilir).
Azadlıq.- 2015.- 21 iyul.- S.14.