Ölümdən
sonrakı həyat
(Professor Eldar İsmayılovun anadan
olmasının 65 illiyinə)
Professor Eldar
İsmayılovun vəfatından bir ildən bir qədər
artıq vaxt keçib. Mart
ayının 9-da vəfatının birinci ildönümü
tamam oldu. Yaşasaydı bu gün onun 65
yaşı tamam olacaqdı. Fəqət
amansız ölüm onu qəfil yaxaladı. Eldar müəllim maraqlı və və eyni zamanda
çox şərəfli bir həyat yolu keçmişdi.
1950-ci ilin mart ayının 30-da doğulmuş 1973-cü ildə
M.V. Lomonosov adına Moskva Dövlət
Universitetinin (MDU) tarix fakültəsini əla qiymətlərlə
bitirmiş, 1977-ci ildə namizədlik, 1991-ci ildə isə
doktorluq dissertasıyasını müdafiə etmişdi. Hər iki müdafiə Moskva Dövlət
Universitetində olmuşdu. Namizədlik
müdafiəsi zamanı MDU-nin tarix fakültəsinin
dekanı olan elmi rəhbəri akademik Yuri Kukişkin Rusiya
tarix elminin tanınmış simalarından idi.
Doktorluq müdafiəsi edərkən də Yuri
Stepanoviç keçmiş tələbəsini unutmadı. Onun dissertasiya
işinin elmi məsləhətçisi oldu. Lakin Eldar müəllimin elmi uğurları bu iki
dissertasiya işindən ibarət olmadı. O, Azərbaycan
tarixinin tədqiq olunmayan və çox yaxın tarixi
dövür olmasına baxmayaraq xalqın tarixi hafizəsindən
silinmək üzrə olan keçən əsrin 40-50-ci illərini
tədqiq edərək, tarix elmimizi bir-birindən maraqlı
monografiyalarla zənginləşdirdi. “Hakimiyyət və Xalq:
Azərbaycanda müharibədən sonrakı Stalinizm. 1946-1953”
və “Azərbaycan: “mülayimləşmənin” ilk illəri.
1953-1956”, adlı kitabları dərin tədqiqat
xarakteri, elmi yeniliyi ilə yadda qaldı. 2010-cu
ildə Moskvada nəşr olunmuş “Azərbaycan tarixi dair
oçerklər” adlı kitabındaysa professor Eldar
İsmayılov Azvrbaycan tarixinin bir çox mübahisəli
dövrlərinə yeni baxış gətirmiş oldu.
Vəfatından az
əvvəl XX əsr başlanqıcında Azərbaycan tarixində
məlum rol oynamış və qanlı iz buraxmış
Stepan Şaumyan və Anastas Mikoyan haqqında iki maraqlı
monoqrafiya da onun qələmindən
çıxmışdı. Lakin bu yazı onun bir ay əvvəl,
vəfatından isə bir il sonra Moskvanın “ROSSPEN” nəşriyyatında
“Stalinizm Tarixi” silsiləsi çərçivəsində
çap olunmuş “Azərbaycanda “böyük terrorun” tarixi”
kitabı haqqında olacaq. Həyatının
son dövründə keçən əsrin 30-cu illərinin
ortasından ehtibarən bütün Sovet İttifaqını
bürüyən kütləvi perpessiyaların Azərbaycan
şəraitində tətbiq edilməsi ve onların siyasi,
iqtisadi və sosial neticələri mövzusu Eldar
İsmayılovun diqqət mərkəzindəydi. Moskvada çox ehtibarli bir nəşriyyat tərəfindən
nəşr edilən bu kitab müəllifin ziddiyətli və
heç də asan olmayan bu məsələnı böyük
peşəkarlıq, ürək yanğısı və qəlb
ağrısıyla müvəffəqiyyətli bir şəkildə
tədiqiq etdiyinin bir nümunəsidir. Müəllif
hər faktın üzərində diqqətlə
dayanmış, Stalin repressiyalarının ayrıca
götürülmüş bir Sovet respublikasında faciəli
mənzərəsini yaratmışdı.
Professor Eldar İsmayılov
çox nüfuzlu beynəlxalq redaksiya şurası olan
“ROSSPEN” nəşriyyatının elmi nəşrlərində
yer ala bilən yeganə Azərbaycan tarixçisidir. Kimlər var bu şurada? Berlindəki Humbolt
universitetinin professoru Baberovski, Toronto universitetinin professoru Lynn
Viola, İtaliyada Neapol universitetinin professoru, Kembricdəki
Rusiya və Avroasiya tədqiqatları ilə məşğul
olan Devis Mərkəzinin rəhbər heyətinin üzvü
Antrea Graziosi, Fransa Akademiyasının üzvü, Rusiya tarixi
üzrə tanınmış alim professor Hélène
Carrère d'Encausse, Britanidan Rusiya tarixi üzrə maraqlı
kitabların müəllifi professor Robert Service, Stoholmdan
professor Lennart Samuelson, Çikaqo və Sidney universitetinin
professoru Sheila Fitzpatrick, Rusiyadan akademik Yuri Povovarov və digər
tanınmış alimlər. Eldar müəllimin
“Azərbaycanda “böyük terrorun” tarixi” kitabı məhz belə
nüfuzlu redaksiya şurasından keçib “Rospen”də nəşr
olundu. Niyə? Öz
elmi dəyərinə, siyasi əhəmiyyətinə, dərin
tədqiqat xarakterinə görə. Həm
də nəzərə almaq lazımdır ki, bu tədqiqat
işi keçmiş Sovet respublikaları nümunəsində
Stalin repressiyalarının ilk geniş təqdimatıdır.
Respublikada böyük tarixçilər dəstəsi
olsa da, bu mühüm işi məhz professor Eldar
İsmayılov gördü. 25 ilə
yaxındır bu mövzuda müzakirələr getsə də,
heç kəs bu məsuliyyətli araşdırmanı
öz üzərinə götürmək istəmirdi. Eldar müəllim bu işi görməklə öz
tarixçi borcunu yerinə yetirməklə yanaşı,
ölkəmizdə Stalin repressiyalarının qurbanı
olmuş yüz minlərlə insanın ruhu
qarşısında mənəvi, əxlaqi və vicdanı
borcunu da yerinə yetirdi.
Yeni çapdan
çıxmış bu qiymətli əsər 8 fəsildən
ibarətdir. Orada Sovet ölkəsinin “böyük terror”
yoluna çıxması, ötən əsrin 20-30-cu illərində
Azərbaycanda tez-tez müşahidə edilən hakimiyyət dəyişikliyinin
siyasi qərarsızlığı, “böyük terror” ərəfəsində
respublikada səksəkəli mühitin yaranması və
1937-ci ildə Stalin repressiyalarının başlanması, onun
planlı xarakter daşıması, 1938-ci ildə “xalq
düşmənlərinə” qarşı mübarizənin səngiməməsinin
səbəbləri kimi məsələlər
araşdırılmışdır. Baş
vermiş hadisələrin faciəsi fonunda əsər dramatik
süjet üzərində qurulmuşdur. İlk
dəfə olaraq Azərbaycan üzrə mərkəzdən gələn
Stalin siyahılərı məhz bu əsərdə təhlil
edilmiş, repressiyaların ümumittifaq və məhəlli
xarakteri ilk dəfə belə geniş həcmdə
araşdırmaya cəlb edilmişdir. Müəllif
kitabda, 1937-ci il tribunalı kimi yaradılan
“troykaların” Azərbaycan şəraitində təsisi və
onların fəaliyyətinə geniş yer vermişdir. 1937-ci
ilin iyul ayın 10-da Ümumittifaq Kommunist (bolşeviklər)
partiyası Mərkəzi Komitəsi Azərabaycanda
“troykanın” yaradılmasını təsdiq etdikdə, eyni qərarla
ona 500 nəfər qolçomağı, 500 nəfər “cinayətkar
ünsürləri”, 500 nəfər əksinqilabı hərəkatlarda
iştirak etmiş şəxsləri güllələmək,
1300 qolçomağı, 1700 “cinayətkar ünsürləri”
sürgün etmək əmri vermişdi. Güllələnən
və sürgün edilənlərin dairəsini “troyka”
özü müəyyən etməli idi. Əsərdə
Sovet hakimiyyətin birinci 15 ilində respublikaya rəhbərlik
etmiş şəxslərin kütləvi şəkildə
güllələnməsi, yerlərdə repressiyaların daha
eybəcər xarakter alması, yaradıcılıq birliklərində
təmizləmə işləri və 1937-ci ilin may-iyun
aylarında Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının, sözün tam mənasında,
dağıdılması, tanınmış ziyalıların
kütləvi şəkildə həbsi ilə bağlı
çox maraqlı məqamlar vardır. Məslən,
repressiyaların başlanğıcında Səməd
Vurğunu “itirilmiş adam” hesab etməyən
Bağırov az sonra onu “sinfi baxımdan yad ünsürləri”
himayə etməkdə günahlandırır. Əsərdə
Azərbaycan ziyalılarının repressiya məruz
qalmasına dair çox maraqlı məqamlar vardır.
Mikayil Müşviq, Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Seyid
Hüseyn, Ülvi Rəcəb, Abbas Mirzə Şərifzadə,
Məmməd kazım Ələkbərli, Hacı Kərim
Sanılı, Böyükağa Talıblı, Tağı
Şahbazi, Əhməd Triniç, Hüseynəli Biləndərli,
Məmməd Həsən Baharlı, Vəli Xuluflu, Balabəy
Həsənbəyov, Əziz Qubaydulin, Bəkir Çobanzadə,
Hənəfi Zeynallı, Əli Kərimov, Hacıbaba Nəzərli,
Məmməd Orxanbəyli, Seyfulla Şamilov, İbrahim Eminbəyli,
Məmməd Sadıq Əfəndiyev və digərlərin həbsi,
istintaqı, güllələnməsi və sürgünə
göndərilməsi haqqında kitabda indiyə qədər
elmi ictimaiyyətə və oxuculara bəlli olmayan faktlar
dövriyyəyə gətirilmişdir. Hansı
Azərbaycan ziyalılarının adı Moskvadan gələn
Stalin siyahılarında olduğu məhz bu əsərdən
aydın olur. Ümumiyyətlə, bu
siyahıların aşkarlanması, kitabın sonunda onların
sənəd kimi verilməsi əsəri çox maraqlı
etmiş, onun elmi dəyərini artırmışdır.
Kitabın maraqlı cəhətlərindən
biri repressiyaların yerli, regional xüsusiyyətlərinin
müzakirəyə gətirilməsidir. Respublikada yaşayan
rus, erməni, yəhdu millətindən olan şəxslər
Mərkəzdən gələn ümumi qaydalarla, standart
ittihamlarla tutulduqları halda, azərbaycanlıların həbsində
“pantürkizm”, “panislamizm”, “millətçi təməyyülçülik”
kimi əlavə ittihamlardan da istifadə edilirdi. Müəllif
bu ittihamların Azərbaycanla yanaşı həmin vaxt
SSRİ-də yaşayan digər türk və
müsəlman xalqlarına da şamil
edildiyini haqlı olaraq qeyd edir. Bu məsələlərlə
bağlı Sovet rəhbərliyinin, ilk növbədə
SSRİ Daxili İşlər Komissarlığının qərar,
əmr və sərəncamları kitabda ətraflı təhlil
edilmişdir. Oxucu kitabda “etibarsız ünsürlərə”
münasibətin bütün incəlikləri ilə tanış ola bilər. Xüsusilə,
onların sərhəd zolağından
köçürülməsi, Naxçıvan Muxtar Sovet
Respublikasının İran və Türkiyə, Zəngilan, Cəbrayıl,
Qaryagin, Qaradonlu, Biləsuvar, Astarxanbazar, Zuvand, Astara,
Masallı və Lənkəran rayonların İranla sərhəd
bölgələrindən “etibarsız ünsürlərin”
köçürülməsi haqqında məlumatlar öz
yeniliyi ilə diqqəti cəlb edir. Hətta, sərhədlərin
möhkəmləndirilməsi məqsədilə Siyasi
Büronun üzvü Mikoyan və Xarici işlər
komissarı Litvinovun Naxçıvana MSSR-na səfər etməsi
barədə kitabda oxuculara məlum olmayan faktlar vardır.
Müəllifin təbirincə bu addımlar,
ötən əsrin 30-cu illərində Sovet Azərbaycanı
ilə Cənubi Azərbaycan arasında “dəmir pərdə”cəkilməsinə
gətirib çıxardı.
“Azərbaycanda “böyük terrorun” tarixi” kitabında ötən əsrin 30-cu illərində Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində cərəyan edən hadisələr haqqında da maraqlı məqamlar vardır. Bunlardan biri 1937-ci ildə SSRİ orta məktəblərinin 3-4-cü sinifləri üçün nəzərdə tutulmuş “Bizim vətənimiz” kitabında (Íàøà ðîäèíà. Ïîä ðåä. À. Ñòåöêîãî, Ñ. Èíãóëîâà è Í. Áàðàíñêîãî. Ïàðòèçäàò. 1937. 87 ñòð.) Qarabağ və Naxçıvan tarixinin təhrif edilməsi haqqında məlumatdır. Orada Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın tərkibində olması guya Dağlıq Qarabağla Ermənistan arasında keçilməz dağların olması ilə izah edilirdi.
Kitabın tək mətni deyil, onun son dərəcə orijinal olan foto bloku da maraqlıdır. Kitabda yer alan fotoların əksəriyyəti Rusiya Dövlət Foto-Kino Sənədlər Arxivindən alınmışdır. Onların əksəriyyəti ilk dəfə nəşr edilir. Xüsusilə, 20 il respublikaya rəhbərlik etmiş Mir Cəfər Bağırovun Moskva arxivlərindən əldə edilmiş son dərəcə nadir fotoları kitabda yer almışdır.
Bu gün 65 yaşı tamam olan professor Eldar İsmayılovun vəfatından sonra nəşr olunmuş “Azərbaycanda “böyük terrorun” tarixi” kitabında vətənimizin 37-ci il Stalin repressiyalarından çəkdiyi fəlakətlərin maraqlı elmi mənzərəsi yaradılmışdır. Bu kitab təkcə tarixçilər üçün deyil, humanitar ixtisas üzrə təhsil alan tələbələr, yaxın keçmişimizin qanlı-qadalı hadisələrinə maraq göstərən hər kəs üçün maraqlıdır. Bu kitabla Eldar müəllim Azərbaycanda yalnız repressiya qurbanlarına deyil, bir alim kimi özünə də böyük abidə qoymuş oldu. Alimin, müəllimin və vətandaşın ölümdən sonrakı həyatı, məhz belə qiymətli əsərlərində yaşayır.
Cəmil Həsənli
Azadlıq.- 2015.- 30 mart.- S.13.