Rəsulzadənin Nizami
sevgisi
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
«Azərbaycan şairi Nizami» bitiyindəki azərbaycançılıq,
türkçülük, islamçılıq,
qafqazçılıq, rusluq ideyaları
Azərbaycançılıq
ideyası 1918-ci ildə “Tarixi-coğrafi Azərbaycan”ın
quzeyində Azərbaycan Cümhuriyətinin yaradılması
ilə yenidən yüksək politik önəm
qazanmışdır. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
1918-ci il dekabrın 10-da Azərbaycan
Cümhuriyəti Parlamentinin 2-ci iclasındakı
çıxışında deyib: “Bizim yaxın məqsədlərimizdən
biri olan Azərbaycan muxtariyətini tələb edərkən
həm sağdan, həm də soldan hücumlara düçar
olurduq. Sağdakılar bir nöqtədən, soldakılar da
başqa bir nöqtədən Azərbaycan muxtariyyətini
inkar edirdilər.
Sağdan
deyirdilər ki, Azərbaycan, Azərbaycan deyə-deyə
müsəlmanları parçalayır, türklük
bayrağı qalxızarkən - nəuzu billah (allah
eləməsin) - islama xətər vurursunuz [Bu söz AC
Parlamentinin Stenoqramlarında B., 1998, yanlış olaraq Nufuzu
bala - allah dağıtsın kimi açılıb]. Soldan da iddia edirdilər ki, Azərbaycan davası bizi
inqilabçı, hürriyətpərvər Rusiya
demokratiyasından ayırır, xan, bəy hökuməti
düzəltməyə səbəb olur” daima Azərbaycan məfkurəsinin
(Rus mətnidə azerbaydjanizm - azərbaycançılıq)
müdafiəçisi olan firqəmiz üçün bu
gün o böyük məqsəd hasil olmuşdur. Çünki artıq gərək sağlar, gərəksə
sollar Azərbaycanı inkar deyil, var qənaətlərilə
isbat edirlər. Çünki artıq Azərbaycan
fikri üzərində müsəlman firqələri
arasında ixtilafi-nəzər yoxdur. Çünki
artıq cəmiyətimizin zehnində Azərbaycan
istiqlalının fikri yer tutmuş, yerləşmişdir.
Çünki üçrəngli o məğrur
bayraq artıq siyasətən hamımızı birləşdirmişdir".
Azərbyacançılıq Sovet dönəmində də
var idi. Azərbaycanın ulusalçı aydınları Azərbaycan
SSR-in qırmızı Rus-sovet-mason bayrağının bir
bölümünü göy-mavi edə bilmişdilər.
Sovet bayrağındakı göy boya anlamca
türklüyün göstəricisi sayılmasa da, bilənlərə
azərbaycançılığı,
türkçülüyü andırırdı.
Azərbaycançılıq ulusal, dünyəvi dəyərlərə
daynan, illər keçdikcə ulusun strateji varlıq
proqramına çevrilib, onun maddi var-yatırını da
içinə alaraq qoruyan, çevik, ayıq, sosial-politik,
kültür dəyərləri sistemidir. Azərbaycançılıq
ulusun yaşamı, əxlaqı, dini, eləcə də başqa
maddi-mənəvi dəyərləri, ulus sevgisi, elə, yurda
yiyəlik duyğusu, dünya ulusları içində ünlə
var olmaq, Azərbaycan Respublikasını qorumaq, gəlişdirmək,
“Bütöv Azərbaycan”a çevirib sonsuzadək yaşatmaq
düşüncəsi, strategiyası, politikasıdır.
Azərbaycançılıq 1985-ci ilin aprelindən Azərbaycan
SSR-də, XX yüzilin 90-cı illərindən isə Azərbaycan
Respublikası ilə Güney Azərbaycanda, eləcə də
bütün dünyada yaşayan azərbaycanlılar
arasında yenidən geniş yayılıb.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə “Dizi üstündən enməyən Füzulisi,
Koroğlu ilə bağrı yanıq Kərəmə
ağlayan aşıqları, bu aşıqların ürək
dağlayan sazları ilə çobanların könül
oxşayan türküləri, çocuqların sevə-sevə
oxuduqları maniləri, anaların yavrularını uyudurkən
çağırdıqları ninniləri, anlayanların
düşüncəsilə özünü Iranlı bilən
bu ulusun qorxunc bir çöküşdə olduğunu
göstərir:
“Yox, deyil, sən Türksən! - deyirdi” (Azərbaycan
Cümhuriyəti. B., 2015, 18-ci s.).
Azərbaycançılıq “aləmin pərgarında
bilici” Nizami Gəncəlinin “Beşlik”indəki “Iskəndərnamə”
bədii-tarixi poemasında da üstün politik yoldur.
Ulusal ideoloq Məhəmməd Əmin Rəsulzadə azərbaycançılıq
ideyasını “Azərbaycan şairi Nizami” bitiyinin
başlanğıcında qoyub çeşidli biçimdə
gəlişdirmişdir. O, anıtın “Doğu Islam Mədəniyətinin
üç ortağı”, eləcə də sonrakı bölmələrində
Azərbaycanın politik tarixindən, kültür
anıtlarından, Türk yurdu olmasından geniş bilgilər
verir, Sovet dönəmində Türk ulusundan gizlədilmiş
baxışları ortaya çıxarır, yeni ulusal ideoloji
sistem qurur.
Ulusal
ideoloqun “Simruq kimi Günəşdə oturmuş” Nizami Gəncəlinin
ulusal kimliyilə bağlı bölmədə azərbaycançılıqla
bağlı yazdığına baxaq: Nizami, həm azərbaycanlılıq,
həm də türklüyə təsəvvür
olunacağından daha ciddi və səmimi ilgilərlə
bağlıdır. Azərbaycan
yurdçuluğu kimi, Türk milliyətçiliyinin də
şairlə yaxından ilgilənməsi üçün təbii
və həyati səbəblər vardır.
Azərbaycan
hökmdar və padşahlarının sayğı və
iltifatlarını görərək, kitablarını
onların adına yazan bir şairin, Azərbaycan
yurdsevərliyində oynayacağı mənəvi rolun
kiçik görüləməyəcəyi aşkardır. Hankı mənəvi varlıq və tarixi
öyünmə Azərbaycanın Nizami xatirəsindən daha
yüksək və dünyaya şamil bir dəyəri təmin
edə bilir? Nizami kimi bir kültür dəyərini,
hankı azərbaycanlı yurdsevər gələnəyi
dışında buraxır? Hankı yurdsevər və
şüurlu bir Azərbaycan türkü Nizami ilə
öyünməz?!".
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazır: “Nizami azərbaycanlıların
tək məmləkətçilik deyil, milli
duyğularını dəxi qabardacaq bir isimdir. Bu
isimlə sadə, azərbaycanlılar deyil, bütün
türklərin öyünmələri gərəkdir. Dilinin farsca olmasına rəğmən heç bir
şairdə türklük Nizamidə olduğu qədər
ideallaşdırılmış deyildir.
Kitabımızın müəyyən bölümündə
təfsl və təkrar edəcəyimiz kimi ”gözəl
ilə böyüyən Türk, gözəllik ilə
böyüklüyə türklük, gözəl və
böyük sözə türkcə, gözəllik və
böyüklük diyarına Türküstan" deyən bir
şairə hankı ağız, Türk deyildir, deyə
bilir?".
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin “Azərbaycan şairi Nizami” bitiyində
yaydığı ideyalardan biri də “Şairin Azərbaycan
hökmdarları ilə münasibətləri” bölməsindəki,
“Tarixi-coğrafi Azərbaycan”ın min illərlə Türk
yurdu olmasını göstərməsidir. “Sözün
Tanrısı” Nizami Gəncəli “Sirlər xəzinəsi”ndəki
“Rəiyətə hüsnü-rəğbət haqqında”
adlı dördüncü yazıda dövlət yetkililəri
ədalətsizliyə yol vermiş Sultan Səncərə
deyir: “Türklərin dövləti ona görə ucaldı
ki, ölkədə ədalət hakim oldu. Sən isə
zülmkar bəslədiyin üçün Türk deyil, bir
quldur hindlisən!”.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə “mən sınmaram, sınsam da kamilləşərəm”
deyən Nizaminin ədalətlilik düşüncəsindən
çıxış edərək yazır: “Ədalət
üzərində qurulmuş dövləti idealizə edən
Nizami bu idealını Türk dövləti tipində bulur.
Necə ki, didaktik əsəri olan ”Məxzənül-əsrar"da,
zülmə uğramış ixtiyar bir qarının
ağzı ilə Böyük Səlcuqlulardan Sultan Səncərə
xitabla: “Madam ki, ədalətsizliyə təhəmmül edirsən,
demək ki, Türk deyilsən!”- deyir.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazır: “Gözəllik
qarşılığı olaraq qullanılan ”Türk"
sözünün həqiqi və ya məcazi mənalarda
başqa şair və yazarlarda dəxi, misallarını bulmaq
qəbuldur. Fəqət heç bir yerdə və farsca
yazılmış heç bir şeirdə Türk anlamı
Nizamidə oldğu qədər sevgi və məntiqi bir silsilə
ilə ifadə edilməmiş olsa gərəkdir... Gerçək
və məcazi mənada, dürlü anlamlar və
dürlü münasibətlər dolayısı ilə
şairin bolca qullandığı Türk isim və sifətlərini
genəl bir tərifə tabe tutarsaq görürük ki: Nizami
türk deyir - gözəl, mərd, qəhrəman, əsgər,
komandan, bilgin, ər, rəhbər və şef anlayır,
türklük deyir - gözəllik, yaxşılıq, təmizlik,
doğruluq, mərdlik, qəhrəmanlıq, komandanlıq,
şeflik anlayır, Türküstan deyir - vəfa, doğruluq
və aranılan yer ilə ermişlik anlayır.
Məcazlarla işlənmiş Nizami üslubunda
türklük qüvvət və qəhrəmanlıq
simvoludur. Məsələn:
Xosrov ilə düşməni Bəhram cəng edirlər. Ikisi də iranlıdır. Birinin
ordusu rumlulardan, ötəkisininki iranlılardan
toplanmış ikən şair, bu iki qüvvət
arasındakı çarpışmanı təsvir edərkən,
“bu türklər arasında qızışan savaşda
Türk borusunun bağırtısından türklərin
qırtlağı qısılırdı”. Burada “türk” - cəngavər, əsgər və
döyüşçü qarşılığı olaraq
qullanılmışdır.
Çosrovun
Şirini aramağa getdiyini anladırkən şair
“türklüyü” əzmkarlıq mənasında
qullanır, məsələn, “atını Şirinin səmtinə
çaparaq türkdən türklüklə qarət almaq istədi”,
bir savaşı təsvir edərkən igidlərdən birinin
savaş meydanına atılışını “ordunun qəlbgahından
fırlayan dəmir geyimli birisi türk kimi meydana
atıldı”- deyir.
Dara ilə Iskəndər orduları
qarşılaşır. Şair yenə “türk
yürüşündən” və “türklərin
coşqunluğundan” bəhs edir.
Türklərin qəhrəmanlıq və cəngavərlərinin
bənzəri yoxdur. Dara Iskəndərə xitab edərkən
qarşısındakını “türkləri” ilə
qorxudur:"Türklərimin oxunu yemədinmi, mənə
basqın edirsən?!"- deyə sorur. Iskəndər dəxi, Hind xaqanı ilə etdiyi
deyişmədən “türklərim əl qaldırırlarsa,
atdıqları bir tək oxla bir ordunu yıxarlar”- deyə
öyünür.
Sözün qısası, türk maddi-mənəvi
bütün yüksəkliklərin simvoludur, O, Günəşin
ta özüdür. Sabahın açılıb, Günəşin
doğduğunu anlatmaq istərkən, Nizami, “Sultan
şükuhlu Türkün Çin dəryasından yüksələrək,
dağlara nur saçdığından” bəhs edər.
Türk demək Nizaminin lüğətində bir rəhbər,
bir şef deməkdir. Ən böyük şefi, ən
böyük peyğəmbəri, ən böyük imperatoru
bir təşbeh ilə anlatmaq istərkən Nizami “türk”
sifətini qullanır. Bu qədər
idealizə etdiyi Iskəndəri Nizami, “Iskəndərnamə”nin
ikinci qismində Iskəndərin ağlını, tədbirini,
işləri işbilənlərə vermək əsasına
dayanan idarə sistemini anladırkən, “əgər belə
olmasaydı, Rum papaqlı bir Türk Hind ilə Çinə
necə sahib olurdu?” demək olan beyti yazır.
Nizami Gəncəli “Sultan-e Kəbe” başlıqlı qəsidəsində
də Məhəmməd peyğəmbərə ərəb
vücudlu Türk deyir".
Məhəmməd
Əmin bəy “Mənim Babilim Harut yandıran Gəncəmdir”
deyən Nizaminin ulusal kimliyilə bağlı ortaya
atılmış sözləri dərindən incələyəndən
sonra kəsinliklə deyir: “Fars təəssübünə
yabançılığı, Türk sevgisi, Qafqaza
bağlılığı ilə yetişdiyi mühitin tarixi
düşməninə qarşı göstərdiyi antipatiya və
nəhayət qadınlıq haqqındakı hörmət
anlayışına baxaraq, ”Iran" adı altında
anılan Yaxın Doğu ədəbiyatına hakim,
böyük şair Nizaminin Azərbaycanlı bir Türk dahisi
olduğuna artıq, şübhəsiz, hökm edə
bilirik!".
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin “Azərbaycan şairi Nizami”
anıtında islamçılıq “Xosrov və Şirin”də
Islam peyğəmbəri Məhəmmədin atəşpərəst
Xosrovu Islam dininə çağırdığı məktubla
bağlı, bir də “Iskəndərnamə” adlı
yarımbölmədəki iudaist Xəzərlərin
xaqanının müsəlman Xəzərlərin Azərbaycanı
yağmalayıb dönən Rusları öldürmələrinin
qarşısını almaması öyküsündəki: “Məsudi
Azərbaycan ilə Xəzər sahillərini talan edən
Rusların onlara keçid müsaidəsi verdikləri
için gətirəcəkləri qənimətlərin
yarısını Xəzərlərə vəd etdiklərini
qeyd etməkdədir. Gərçi bu vədinə
rəğmən Xəzər padşahı müsəlman Xəzərlərə
yağmadan dönən Ruslardan dindaşlarının
intiqamını almalarına dəxi, mane olmamışdır.
Eyni şəkildə Ruslar Burtaslarla
Bulqarların dəxi, təərrüzlərinə
uğramışlar” sözlərilə gözə dəyir,
daha çox geopolitik anlamdadır.
Yurdunun
qurtuluşuna çalışan Məhəmməd Əmin bəy
amacını Azərbaycanın, bütün Qafqazın
geopolitik durumunun eyiləşməsində, Qafqaz birliyində
görür, “heç kimə pis gözlə baxmayan” Nizami Gəncəlinin
“Beşlik”inə, başqa ərəbdilli qaynaqlara dayanaraq, bu
birliyə qarşı olan tək gücün Rus, indiki deyimlə
Rusiya Federasiyası olduğunu göstərir. Qafqazçılıq
ideyası “Azərbaycan şairi Nizami” anıtının
“Nizaminin görüşü ilə Rus” bölməsində
güzgülənmişdir. Tarix elə bil, yenidən
yaşanmış, “heç kimin işinin korlanmasını
istəməyən” Nizami çağından qabaq Azərbaycanı,
Qafqazı yağmalamış Ruslar 1918-ci ildə Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə ilə arxadaşlarının
qurduğu demokratik Azərbaycan Cümhuriyətini, eləcə
də Qafqazda yaradılan başqa respublikaları dağıtmış,
insanlara “Təpəgöz”tək ağlasığmaz
ağrı-acı verərək öldürmüş,
var-yatırını yağmalamış, ulusal kültür
anıtlarını uçurmuşlar.
Ruslar
etdikləri bu kötü işlərindən dolayı Məhəmməd
Əminə də “hər bitiyində bir nişanı olan”
Nizami Gəncəliyə göründüyütək: “Rus
divi, alçaqlar, xamlar” kimi görünür. Məhəmməd
Əmin Rusla, rusluqla bağlı bu bölmələri “murdar
bir sümüklə orucunu açma” deyən Nizami kimi,
böyük sayğısızlıq duyğusu ilə
yazmışdır.
Azərbaycanda gepolitika anlayışını
ilk yol Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Parlamentdə
işlədib. O, “Azərbaycan şairi Nizami” bitiyində də
bu sözlə Azərbaycanla Qafqazın dünya
politikasındakı yerini göstərib: “Rus
axınçıları ilə müttəfiqləri tarixi
bütün dövrlərdə Dərbənd keçidini
aşaraq Qafqaz ilə ötəsini yağma etmiş olan
düşmənlərin bir dövr içinə
sığışdırılmış və sonuncu Rus vəhşilikləri
ilə ”süslənmiş" bir simvoldur. Buna müqabil, Iskəndərin komandası altında
Rus təhlükəsinə qarşı qoyan müttəfiqlər
ordusu türlü tarixi dövrlərdə quzey təhlükəsinə
qarşı qoymuş və bu gün dəxi, mücadilə
etməkdə olan milli ünsürləri qavramaqdadır.
Şair qarşılaşan bu iki düşmən qüvvəsini əsatir qaranlıqlarına
bürüdüyü Iskəndər dövrü kimi, uzaq bir
zaman içində çarpışdırırsa da,
cızdığı tablo və yürütdüyü
mühakimələrlə təsvir etdiyi mücadiləni sadə,
öz çağı üçün deyil, bu gün dəxi,
aktual olan həyati fikirlərlə
canlandırır. Şairi Rus komandanına dedirtdiyi Qafqaz səfəri
haqqındakı aləmşümul əhəmiyyət və
Iskəndərin Türk dünyası ilə Qafqaz məsələsi
və Rus təhlükəsi arasındakı münasibətə
aid irəli sürdüyü əskəri və siyasi
mütaliə nəhayət, Qafqaza enən rusluğun
bütün Yaxın Doğu için böyük bir qorxu
oluşu, bu gün dəxi zehinləri məşğul edən
ana düşüncələrdən deyilmidir?!
ardı var
Yadigar Türkel, fəlsəfə
üzrə elmlər doktoru
Azadlıq.- 2015.- 27 may.- S.12.