“Şərikli
çörək”in Kadrarxası
«Film təhvil veriləndə Moskvada
nəhəng sənətkarlar ağlayırdı»
Modern.az saytının
“Kadrarxası” layihəsinin bu həftəki qonağı
dövlət mükafatı laureatı, əməkdar incəsənət
xadimi, tanınmış aktyor, rejissor Əbdül Mahmudovdur. Onunla birlikdə
tamaşaçıların hər zaman maraqla izlədiyi”Şərikli
çörək” filminin tarixini vərəqləyirik.
Müharibədən sonrakı illərin ağır həyat
şərtlərindən bəhs edən “Şərikli
çörək” filmi 1969-cu ildə
ekranlaşdırılıb. Kinopovestdə İkinci
Dünya Müharibəsi illərindən sonrakı dövrdə
uşaqların çətin, fərəhsiz həyatından
söhbət açılır. Səfalətin
hökm sürdüyü, həm də bitmək bilməyən
günlərdə uşaqların bir-birinə olan münasibətləri,
baş qəhrəman Vaqifin ac olduğu halda çörəyini
digərlərilə bölüşməyi olduqca ibrətamizdir.
Bu, aclıq, səfalət şəraitində
belə mənliyini, insanlığını itirməyən
uşaqların gələcəyə dair yaratdığı
böyük ümidləri tərənnüm edilir. Arxa cəbhədə gedən müharibənin
kiçik qurbanları olan uşaqlar, bu filmdə ön palana
çəkilir. Müharibə
uşaqları vaxtından tez böyüdür… 10
yaşlı uşaq dərs oxumaq əvəzinə,
çörəkpulu qazanmağın yollarını
axtarır.
Filmin
ssenari müəllifi Alla Axundova, quruluşçu rejissor
Şamil Mahmudbəyov, quruluşçu operator Teyyub Axundov,
quruluşçu rəssam Fikrət Bağırov, bəstəkar
Vasif Adıgözəlov, filmin direktoru Yusif Yusifzadədir.
Rollarda
Kamran Rəcəbli, Tuna Namazova, Firuz Əliyev, Xosrov Mamayev, Cəmilə
Məmmədova, Sədayə Mustafayeva, Əminə
Yusifqızı, Sofa Bəsirzadə, Fazil Salayev, Əbdül
Mahmudov, Ağahüseyn Cavadov, Əliağa Ağayev, Əhməd
Əhmədov və başqaları çəkilib.
Hər planlaşmada müharibə
mövzusu şərt idi…
Müsahibimiz deyir ki, həmin dövrdə müharibə
illərinə həsr edilmiş filmlərin çəkilməsi
şərt idi. Filmin ssenaristi Alla Axundova hadisələrin
canlı şahidi olduğundan belə bir sserinin
yazılması onun üçün heç də çətin
olmur. Filmin bəstəkarı Vasif
Adıgözəlovun yaratdığı ecazkar musiqi isə
görünməyən səhnələri
tamaşaçı gözü qarşısında
canlandırmağa bəs edir.
Əbdül
Mahmudov: “O dövrdə kinostudiyada bütün janrlarda filmlər
çəkilirdi. Ona görə indi Azərbaycan
kinosu canlı arxiv, silinməz tarix, böyük mədəniyyətdir.
Indi əksəriyyət nostalgiyaya qapılaraq ”niyə
o filmlərdən çəkilmir?” deyir. Əvvala
o filmləri yazan-yaradan ustadlar var idi. O ustadların
hamısı janr üzrə formalaşmış, peşəkar
rejissorlar idilər. Məsələn, uşaq filmlərindən
söhbət düşəndə hamı çox gözəl
bilirdi ki, bu, Şamil Mahmudbəyovun işidir, nağıldan,
fantastikadan söhbət düşəndə Əlisəttar
Atakişiyev xatırlanırdı, psixoloji əsərləri
Həsən Seyidbəyli, müasir-dedektiv janrda olan filmləri
isə Rasim Ocaqov ekranlaşdırardı və s. Hər
hansı film kinostudiyada qəbul olunanda müəlliflər
rejissorla görüşür və çəkilişlərə
birgə hazırlaşırdılar. “Şərikli
çörək” də məhz uşaqların həyatına
həsr olunduğundan filmi Şamil Mahmudbəyova həvalə
etdilər.
Mənim bu filmdə oynamağım heç də təsadüfi
deyildi. Artıq xeyli vaxt idi ki, təyinatla kinostudiyaya gəlmişdim,
peşəkar kinoda idim. Bir neçə
filmlərdə çəkilmişdim. Həm
də o vaxt belə bir tendensiya var idi ki, rejissorlar hər dəfə
film çəkəndə şəxsən simpatiyası olan
aktyorları dəvət edirdi. Bu dünya
kinosunda da belə idi. Məsələn,
rejissorlar var, şərt irəli sürür ki, baş rolda
istədiyim aktyorlar çəkiləcəksə, filmi çəkirəm.
Filmi təhvil verəndə
nəhəng rejissorlar ağlayırdı…
Baş qəhrəmanın – Vaqifin atası müharibədə
həlak olmuş, anası isə ezamiyyətə göndərilmişdi. O təkbaşına, həm
də ac idi. Qonşular mümkün qədər
ona göz-qulaq olur, qarnını doyurmaq üçün bir
qarın yemək verirdilər. Bununla bağlı səhnələr
tamaşaçının qəlbini sızladır… Film iki variantda lentə alınıb. Birinci variantda film diktor mətni ilə müşayiət
olunur. Vaqifin fikrindəkiləri
danışan diktor isə Azərbaycanın görkəmli sənətkarı
Həsən Əblucdur. İkinci variantda
isə diktor mətni yoxdur.
Əbdül
Mahmudov: “Yadımdadır ki, o vaxt ”Şərikli
çörək”i Moskvada təhvil verəndə
dünyanın bütün kinolarını görmüş nəhəng
sənətkarlar orda idi. “Qostakino”da diqqət
etdim ki, orada olan redaktorların, rejissorların hamısı
filmi izləyib ağlayırdı.
Məsələ
burasındadır ki, insanlar ekstremal şəraitdə tez
böyüyürlər, eləcə də müharibədə…
Filmdə ac uşaq talonunu tapanda çörəyi alıb onu
bütün uşaqlarla ata malı kimi
bölüşür. Bolşevik-sosialist
ideologiyasının ana xətti bu idi. İnsanlar
arasında vəhdət, birlik, bir-birinə qarşı inam,
qayğı yaradırdı. Ona görə də sovet
dövrü filmlərindən dövlət mükafatı alan heç təsadüfi deyil ki, məhz
“Şərikli çörək” oldu”.
Bakı məhəlləsi, Kubinka,
Nalçik…
Aktyor filmin lentə alındığı məkanlar barədə
də məlumatları bizimlə bölüşür. Deyir ki, filmin
böyük hissəsi “Böyük qala” küçəsində
çəkilib.
Əbdül
Mahmudov: “Film bütövlükdə ”Içərişəhər”də,
kinostudiyanın pavilyonlarında, Kubinka, Nalçikdə
çəkilmişdi. Filmdəki hadisələr
Bakı məhəllələrinin birində cərəyan
edir. Bu həyət məhz bu filmdə kəşf
olunub. Bu həyət Azərbaycan kino
tarixində özünəməxsus yer tutan filmlərə
evsahibliyi edib. Daha sonra orada “Bizim Cəbiş müəllim”,
“Gecə qatarında qətl” və s. filmlər də lentə
alınıb. O həyət elə bil film üçün
salınıb. Çox maraqlı, sanki dekorasiya
idi, indi də durur.
Həmin həyət “Səadət” sarayı
yaxınlığında yerləşir. Film
üçün lazım olan geniş girişi, böyük ərazisi
vardı. Uşaqların yun
çırpması, vedrənin yuxarıdan aşağı
çırpılması məhz orada lentə alınıb.
O həyətdən hər tərəfə dəmir pilləkənlər
var idi. Hər dəfə oradan yolum düşəndə
mütləq ayaq saxlayıb, bir anlıq xatirələrə
dalır, o həyətdəki adamlarla
görüşüb-salamlaşıram. Bir ara həmin həyətin kinostudiyanın
balansına verilməsi məsələsi
qaldırıldı. Təklif etdik ki, təmir-tikinti
işlərinin hamısını kinostudiya hesabına
reallaşdıraq və müqavilə ilə kinostudiyanın
olsun, təbii ki, sakinlərin orada yaşaması şərtilə.
Amma sonra məsələ
aktuallığını itirdi.
Həyətin quruluşu elə idi ki, dörd mərtəbəli
binada pilləkəndən qalxıb hərə öz evinə
gedirdi. Filmdə gördüyünüz həyətdəki
insanlar, kütləvi səhnədəkilərin hamısı
həyətin adamları idi.
Filmdəki epizodların birində uşağın
başı dəmirə keçir. Xalis bakılı obrazının qəhrəmanı
deyir: “Uşaqda fərasətə bax eyy, sabunlayın,
sabunlayın…”. Bu səhnə
ssenari əsasında çəkilmişdi, yəni təsadüfi
deyildi. Tipik bakılı olan Novruz
obrazının yaradıcısı Əliheydər Həsənzadə
idi. Guya bakılılar
ağırtaxtalıdır, amma hər işə bir qulp
qoyurlar. Müharibədən
qaçırlar, amma hazırın naziri olurlar.
Çəkilişlərdə həyətin sakinləri
bizə qaynayıb-qarışmışdılar. Onlar artıq
kino camaatı olmuşdu. Səhərdən
axşama qədər bizimlə birgə olurdurlar. Onların evində çay içib, çörək
kəsirdik. Camaat demək olar ki, filmə
çəkilməkdən teatrallaşmışdı. Həyətdə 40-50 ailə yaşayırdı.
Hamısı da bir-birindən mehriban, qonaqsevən
idilər.
Mənim kostyum almağım, aldanmağım
Nalçikdəki “tolkuçka” deyilən yerdəki bazarda
ekranlaşdırılıb. Fırıldaqçı
satıcı mənə deyir: “O boyda Çörçil
bundan geyinib, bu hələ fikirləşir”.
Bütün şimali-cənubi Qafqazın əhalisi
şənbə-bazar günləri ora axışardı. Orada əntiqə
mallar satılırdı. Filmdə adı
keçən “Quba meydanı” isə Kubinkada lentə
alınmışdı. Vaqifin İsmayıl baba ilə
bazara gəlməsi, Genanın orada toyuq satması, həmçinin
Vaqifin su satan uşaqla davası məhz
olmuşdu. Bazarda kartof oğurlayan uşaq isə
SSRİ xalq artisti Gülağa Məmmədovun
qardaşıdır”.
İtmiş çörək
“kartoçka”ları…
Müharibə dövründə çörək həqiqətən
də talonla verilib. Insanlar çörək almaq
üçün növbəyə dayananda növbə
nömrəsi onların əlində qeyd olunub. Eynilə
filmdəki kimi…
Əbdül
Mahmudov: “Çörək dükanının təsvir
olunduğu yer rejissor Şamil Mahmudbəyov tərəfindən
təsadüfi seçilməmişdi. Həmin
yerlə üzbəüz həqiqətən də
çörək dükanı vardı. İnsanların
növbəyə dayandığı yer ”Böyük
qala” küçəsi idi. Sənətkar Yusif Vəliyevin
qəhrəmanı çörəkçi ilə
insanların dialoq səhnəsi pavilyonda lentə
alınıb. Vaqifə növbə
çatmamış ekranlarda titrək bir əl
görünür. O əl məhz rejissor Şamil Mahmudbəyovun
əlidir. Istədiyi kadrı tutmaq
üçün rejissor bu epizodda öz əlini çəkdi.
Vaqifin kartoçkları itirdiyi vaxt qaçaraq
var-gəl etdiyi yer isə Sabir bağıdır. Filmdəki məscid məhz İçərişəhərin
girəcəyindəki məscid idi, hansı ki, Vaqif İsmayıl
babanın arxasınca ora gəlmişdi”.
Filmin Vaqifi indi aktyorluqdan uzaqdır
Əbdül
Mahmudov: “Filmdəki uşaqların hamısı orta məktəblərdən
bircə-bircə seçilmişdilər. Filmlərdə
uşaqların tapılması ilə kinoaktyor studiyası məşğul
olurdu. Fotoqrafla, ikinci rejissor məktəbləri
gəzir, rola uyğun uşaqları seçir, onların
fotolarını çəkib rejissor üçün gətirirdilər.
Rejissor baxıb qiymət verdikdən sonra
uşaqları çağırıb söhbət edir,
rollarını başa salırdılar. İlk
olaraq sınaq çəkilişləri həyata
keçirilirdi.
Vaqif rolunun ifaçısı Kamran, indi Amerikada
yaşayır.
Şamil müəllim onu “Torpaq. Dəniz. Od. Səma”
novellasından tanıyırdı. Ona bələd
olduğu üçün düşünmədən bu filmə
çəkdi. Şamil müəllim ondan
çox razı qalmışdı. Uşaq
rollarına görə “Şərikli çörək”də
Vaqif roluna görə Kamran Rəcəbli, “Ögey ana”da Ismayılı
oynayan Ceyhun Mirzəyev mükəmməl obraz
yaratmışdılar. Yəni onları bəyənməmək
mümkünsüz idi. Hər ikisi SSRI
uşaq məktəbinin ən gözəl, ən istedadlı
nümayəndələri idilər. Yadımdadır
ki, Kamran universiteti bitirdikdən sonra Amerikaya getdi və indi də
orada yaşayır. Hərdən gələndə
görüşüb hal-əhval tuturuq. Aktyorluqdan
uzaq, texniki sahəylə məşğuldur.
Filmdə rəqs edən qızı orta məktəblərin
birindən tapmışdılar. Uzun illərdən sonra qız mənə
yaxınlaşıb dedi ki, mən “Şərikli çörək”də
çəkilən qızam. Səhv etmirəmsə,
indi hansısa nazirlikdə çalışır.
Hamıdan gizlində yemək yeyən Xosrov Mamayev (Əşrəf)
aktyor, rejissor Əşrəf Mamayevin oğlu idi. O da musiqi sənətilə
məşğul olurdu. Ümumilikdə film
çəkmək özü çətin prosesdir. Bəzən uşaqlar pilləkənlərdən
yıxılıb əzilirdi, onların film gərəyi
ağlaması üçün rejissor dəridən-qabıqdan
çıxırıdı. Bu filmdəki
kadrların bəziləri gizli kamera ilə çəkilmişdi.
Uşaqlar söhbət edirdi, oynayırdı,
rejissor isə özünə lazım olan kadrı tuturdu.
Şamil Mahmudbəyov təbiiliyi qorumaq üçün
uşaqlara başa salırdı ki, burda yıxılacaqsan,
birdən də deyirdi qardaşın öldü, atana güllə
dəydi və s. Uşaq da başlayırdı
ağlamağa”.
Müsahibimiz
bildirir ki, filmdəki elektriçka səhnəsi naturada
çəkilib: “Elektriçka Bakı-Suraxanı
elektriçkası idi. Vaqonu icarəyə
götürdülər, onu film üçün hazır vəziyyətə
gətirib çəkdilər. Nəqliyyat
Nazirliyindən sifarişlə
götürülmüşdü, sonra isə geri
qaytardılar”.
Ə. Mahmudov
deyir ki, indiki Hökumət Evini o vaxtki alman əsirlər
tikiblər: “Almanların pilləkənlərlə irəlilədiyi
səhnə Funiklyorun yanıdır, ”Dağüstü park”a
çıxan yoldur. Filmin canlı
alınması üçün müxtəlif yerlərdə
müharibəyə həsr edilmiş plakatlar
asılmışdı.
Filmdəki aktyor heyəti çox mehriban idi. Xüsusilə
böyüklərlə kiçiklər arasında əla
münasibət vardı. Əsl rejissorun
işi, böyüklüyü vəhdət yaratmaq idi. Filmdə təsvir edilən məsələ-aclıq
həqiqətən də arxa cəbhədə idi və
aclıq 50-ci illərə qədər davam etdi. Yadımdadır, biz məktəbə jımıx
aparırdıq, çünki çörək yox idi. Müharibədən sonra Stalinin gücünə
ölkədə vəziyyət bərpa olundu”.
Ə.Mahmudov
filmdəki foksçu ilə bağlı səhnəni belə
şərh edir: “Məsələ burasında idi ki, Rusiyada
çətin bir vəziyyətdə belə simfonik konsert
verirdilər. Bununla insanları qorxmamağa,
sınmamağa çağırırdılar. Yəni,
hər şey ”əla”dır. O kadr da bunu təsvir
edirdi”.
Əbdül
Mahmudov: “Filmdə qız uşağının ayağına
gəlincik çəkməsi özünün ideyası idi. O
qız rəssamlıq məktəbində oxuyurdu, özü
də rusdilli idi. Həmin səhnədə əslində
parçadan gəlincik düzəldilməli idi. Birdən
qız dedi ki, mən çox yaxşı şəkil çəkirəm,
hətta dizimə də. Rejissor dedi göstər. O da
yaylığı ayağına bağladı, dizində
göz-qaş çəkdi. Deyim ki, çox
maraqlı səhnə oldu. Krantın
başına da yaylıq bağlaması öz ideyası idi.
Şamama roluna nəfəs verən Sədayə
Mustafayevanın yaratdığı obraz isə çox ibrətamizdir. Tək qalan
Vaqifgilin evlərinin qırlanması üçün
qırçı Məhəmmədə ağız
açır, ondan xahiş edir. Vaqifin ona
şagirdlik edəcəyi müqabilində evlərinin
qırlanmasına razı salır. Qırçı
Məhəmmədlə bağlı səhnə “İçərişəhər”də,
“Kiçik qala” küçəsində lentə
alınmışdı. Rəhmətlik
Vaqif Mustafazadənin yaşadığı məhəllə
idi. Filmdə kiçik bir epizodu oynasa da
Fazil Salayev çox maraqla qarşılanır.
Ekran əsərində qırçı Məhəmmədlə
Vaqifin nahar fasiləsi zamanı səslənən musiqi isə
ecazkar Bülbülün səsidir”.
1970-ci ildə “Şərikli çörək” filmində
rejissor Şamil Mahmudbəyov və ssenarist Alla Axundovaya
Dövlət Mükafatı verilib.
Azadlıq.- 2015.- 21 sentyabr.- S.14.