«Post»da
qalan sonuncu rəssam
Sürəyya Muğanlı : “Sənət fədakarlar hesabına ayaqda dayanıb…”
Bir rəssam haqqında danışacağıq. Onun bu sənətdəki istiqamət,
janr və mövzu seçimi kimi, həyat yolu da qeyri-adiliklərlə
doludur. Üstəlik,
illərlə yaratdığı
əsərlər düz-əməlli
«gün işığı»
görmədiyindən, nə
müəllifinə çörəkpulu
qazandıra, nə də sənət taleyini yaşaya bilir...
«BÖYÜK DÜNYAYA BABAMIN
KOMASINDAN BAXMIŞAM»
Sürəyya Muğanlı (Zeynalova)
1957-ci ildə Saatlı
şəhərində doğulub. Həmin vaxt
ekskavatorçu olan atası Mingəçevir
SES-in tikintisinə cəlb
olunub. Məktəb
yaşınadək uşaqlığını
Naxçıvandan Mingəçevirin
«İncilli» adlanan yaşayış massivinə
sürgün olunan babasının yanında keçirdiyini deyir:
«Böyük dünyaya
çöllü-biyabanda tikilən
komadan baxmışam. Babamla nənəm
səhər ertədən
çıxır, bir
də axşam evə qayıdırdılar.
Ətrafda sovxoz vardı,
amma o qədər uzaqda idi ki,
heç kəsi görə bilmirdim. Bütün günü təbiətlə
üz-üzə qalırdım.
Səhərlər pəncərə önündə dayanıb
Bozdağdan dumanın
çəkilməyinə baxırdım.
Sonra həyətə düşüb
inəklərin otlamağına,
buzovların, quzuların
dəlisov hərəkətlərinə
tamaşa edirdim.
Çöl quşları gəlib
meyvə ağaclarının
budaqlarında yuva qururdu. Quru otların arasından kiçik, rəngli quş yumurtaları tapırdım...».
MƏKTƏBLİ QIZIN
UZAQGÖRƏNLİYİ
Orta təhsilini Saatlı şəhərində alan Sürəyya Zeynalova yay tətilini
Naxçıvanda yaşayan
nənəsinin yanında
keçirdiyini, orada da fərqli təbiət lövhələri
və mədəniyyət
gördüyünü deyir.
Bütün bunlar onda rəssamlıq sənətinə
meyl yaradır. 7-ci sinifdən başlayaraq
onun çəkdiyi şəkillər əl-əl
gəzir, müsabiqələrdə
qalib olur.
O illərdə qazıntılar
zamanı Saatlı ərazisindən müxtəlif
dövrlərə aid əşyalar
tapılırdı. Məktəbli qız atasının köməyi ilə onları toplayıb evlərində saxlayır.
Bu əşyalar sonralar
Saatlıdakı tarix-diyarşünaslıq
muzeyinin ilk eksponatlarına
çevrilir:
«Əzim Əzimzadə adına rəssamlıq
məktəbini bitirəndən
sonra məni Xarkova göndərmək istəyirdilər. Atam razı
olmadı. Rayonda qalıb
işlədim. Bu illərdə əyalətlərdə
muzeylər təşkil
olunurdu. Artıq mən
tanınırdım- sərgim
keçirilmiş, keçmiş
SSRİ üzrə festival qalibi
olmuşdum. Saatlının 1-ci katibi Almaz Hacıyeva
muzey yaratmağı mənə həvalə etdi. Gənc qız üçün
bu, çox məsuliyyətli vəzifə
idi. Evdəki kolleksiyamı daşıyıb
muzeyə gətirdim.
Hazırkı vaxtadək eksponatlarımızın
sayını 10 min ədədə
çatdırmışıq».
«AZAD
DÜŞÜNCƏLƏRİN İFADƏSİ...»
Sürəyya Muğanlı işləyə-işləyə
qiyabi İncəsənət
Universitetinin Mədəni-maarif
fakültəsini bitirir. İndi o, mədəni
irsin təbliği ilə yanaşı, tədrisi ilə də məşğuldur-
orta məktəbdə
təsviri incəsənət
fənnindən dərs
deyir. Mədəniyyət
sahəsindəki çoxillik
fəaliyyəti nəzərə
alınaraq 2015-ci ildə
«əməkdar mədəniyyət
işçisi» fəxri
adına layiq görülüb.
Muzey işi və pedaqoji fəaliyyət, çoxsaylı
ictimai tədbirlər
onu ilk «məhəbbətindən»
- rəsmdən ayırmayıb. O, təbiətə,
cəmiyyətə, qloballaşan
dünyaya rəssam gözü ilə baxır. Dövrün narahatlıq və ağrılarını içindən
keçirərək kətan
üzərinə köçürür...
Amma o, həyatından, seçimindən
narazı deyil, əksinə, özünü
xoşbəxt hesab edir:
«Başqa sənətlər
sintezdirsə, rəssamlıq
fərdidir. Bu sənət
məni sirli-sehrli aləmə gətirməklə
yanaşı, cəmiyyətin
qəbul və diktə etdiklərindən
kənarlaşmaq, özümü,
azad düşüncələrimi
ifadə etmək imkanı verir».
«TANRI BÜTÜN YARATDIQLARININ
YARADICI OLMAĞINI İSTƏYİR»
Nə qədər qəribə səslənsə də, Sürəyya Muğanlı
təsviri incəsənəti
də «dəqiq elm» kimi təqdim edir:
«Bəzi tarixi faktlar salnamələrə
düşməyə, yaxud
təhrif edilə bilər. Amma rəsm əsərləri
tarixə ən yaxşı bələdçilik
edir».
Onun düşüncəsinə görə,
böyük rəssam
Yaradanın özüdür:
«Götürək torpağı. Ətri yox,
dadı yox, birrənglidir. Amma görün
ondan nə qədər ətir, dad, rəng yaranır. Kiçik ölçüdə olan
kətan üzərinə
də beləcə tariximizin, təbiətimizin,
həyatımızın, daxili
aləmimizin böyük
bir parçası köçürülür. Heç şübhəsiz, bunda Yaradanın razılığı
var. Bir mövzu düşüncəni məşğul
edir. Ta əlinə
fırça alanadək
o, içində üsyan
edir. Böyük yaradan yaratdıqlarının
da yaradıcı olmağını istəyir...».
«ƏN GÜCLÜ ETİRAZIMI
SÜRREALİZM
VƏ POSTİMPRESSİONİZMDƏ
İFADƏ EDİRƏM»
Sürəyya Muğanlı çoxşaxəli,
geniş diapazonlu yaradıcılığa malikdir. Zəngin həyat
müşahidələri, tükənməz
ideyalar «arsenalı», fəlsəfi fikir dünyagörüşünü ustalıqla ifadə etmək bacarığı
ona özünü təsviri sənətin bir çox növ və janrlarında sınamaq imkanı verib. Abstrakt metod və texnikasını
yaxşı mənimsəyə
bildiyindən sürrealizmə,
impressionizmə, postimpressionizmə
aid edilən çoxsaylı
əsərlər yaradıb.
O, bu cərəyanların
təsiri altına düşməyindən danışır:
«Mən ən mübhəm hislərimi, ən güclü etirazlarımı sürrealizm
və postimpressionizmdə
ifadə edə bilirəm. Amma deyim ki, bizdə postimpressionizmlə
məşhurlaşmaq çətindir.
Xaricə gedəndən sonra
Cavad Mircavadovun əsərləri tanındı.
Deyəsən, hazırkı
vaxtda Azərbaycanda «post»da təkcə mən qalmışam...».
«BİZDƏ RƏSM
ƏSƏRİNƏ OYUNCAQ
QƏDƏR DƏYƏR
VERİLMİR»
Sürəyya
Muğanlı deyir ki, Azərbaycanda rəsm əsərini hədiyyə
etmək mədəniyyəti yoxdur:
«Suvenirlər,
oyuncaqlar, qab-qacaq bağışlanır, amma sənətə
dəyər verilmir. Ən yaxşı rəsm əsərlərimiz
xaricə daşınır. Baxaq evlərimizə, ofislərimizə,
ictimai binalarımıza, onun divarlarından nə
asılıb? Amma cəmiyyətin bu yanaşmasından
asılı olmayaraq, sənət fədakarlar hesabına ayaqda
dayanıb...».
Azadlıq.- 2016.- 21 aprel.- S.13.