Böyük sənətkarların
böyüklüyü (ştrixlər)
Bəzən belə
də olur: Özündən asılı olmayaraq yazmaq, illərlə
yaddaşında mürgüləyən duyğularını
kiminləsə bölüşməyə ehtiyac duyursan. Etiraf
edirəm ki, “Azadlıq”qəzetinin ötən saylarında dərc
olunan “Böyük insanların böyüklüyü” və
“Sabiranə Mirzəcəlilsayağı” yazılarımın
belə əks-səda verəyəciyini
düşünmürdüm. Tanıdığım
və daha çox tanımadığım adamların telefon
zəngləri, xüsusilə əvvəllər böyük
vəzifələrdə işləmiş, 86 yaşlı
Qazaxlı mühəndis Bəhram Bayramov, köşkdən qəzet
aldığım satıcı məni yenidən qələmi
əlimə almağa ruhlandırdı.
Cəlil Məmmədquluzadənin həmyerlisi olan satıcı həm nurani, həm də çox zəngin həmsöhbətdir. Hər dəfə ondan qəzet alanda dahi Nizaminin “Kərpic kəsən qoca”nın hekayəti yadıma düşür:
Onunçun
öyrətdim ki, bu əlimi sənətə
Bir gün sənə
əl açıb düşməyim xəcalətə!..
Qayıdaq mövzuya. Mənim nəslimə Azərbaycanın çox böyük sənətkarları ilə bir zamanda yaşamaq qismət olub. Nə qədər ki, onlar sağ olub, biz də cavan bu böyüklüyü adi hal kimi düşünmüşük. Amma yaş ötdükcə və onlar dünyadan köçüb bizdən uzaqlaşdıqca bu sənətkarların böyüklüyünü heyranlıqla xatırlayırsan.
Beləliklə,
Rəşid Behbudov
Elə sənətkarlar var ki, titullar, təltiflər onun ömrünə bəzək sanılır, elə sənətkarlar var ki, onun adı titullara, təltiflərə hörmət gətirir. Odur ki, onu həmişə belə təqdim ediblər: oxuyur Rəşid Behbudov!
Amma mən onun sənətini yox, həyatının hamımız üçün örnək olan bir-iki anını xatırlayacam.
1971-ci ildə bir qrup mədəniyyət işçisi turist kimi Praqaya getmişdik. Məşhur və nəhəng pivə zavodunda qəbul düzəltmişdilər. Yanımda oturan çex soruşdu: Bilirəm ki, SSRİ-dən gəlmisiniz. SSRİ böyük ölkədir. Siz onun hansı diyarındansınız?
– Azərbaycan Respublikasındanıq, – dedim və ha çalışdım belə bir diyarın olduğunu ona tanıda bilmədim. Bakının adını çəkən kimi, onun üzünə təbəssüm qondu:
– Bildim, bildim, Rəşid Behbudov “Bakı” mahnısı. Onun xahişi ilə yoldaşlarımızdan biri royalda Tofiq Quliyevin “Bakı” mahnısını ifa etdi. Hamımız xorla oxuduq…
Qürur hissi keçirirdik. Xarici ölkələrdə Rəşid Behbudovu tanıyırdılar, sevirdilər!..
Dünyanı gəzib-dolaşan Rəşid Behbudov vaxt tapan kimi, doğma diyarına qastrola gedirdi. Belə bir xoş günü Şamaxı da yaşayıb. O zaman şəhərdə münasib məkan olmadığı üçün konsert Şəhriyar qəsəbəsinin mədəniyyət sarayında keçdi. İmkanı olan şamaxılılar qəsəbəyə axışdı. Mən də, ailəmlə birlikdə konsertdə oldum. Rəşid harda çıxış etməsindən asılı olmayaraq həmişə fenomen olub. Odur ki, hər ifadan sonra tamaşaçılar onu gül dəstələrinə qərq edirdilər. Növbəti ifalarından sonra 5 yaşlı qızım Gülnur əlində gül səhnəyə qaçdı. Rəşid Behbudov onu qucağına götürüb öpdü, sonra yerə qoyub onun boyu qədər əyildi və
– Hanı
fotoqraf, bu bir tarixdir, bu tarixi anı lentə al,-dedi!
Heyif ki, o
zamanlar fotoqraflar ancaq rayon mərkəzində olurdu və
heyranedici an yalnız yaddaşlarda
qaldı.
Bunun
üçün bu gün biz heyifsilənirik, o zaman isə
dahi sənətkarların özü!..
Abbas Mirzə Şərifzadə
və Ələsgər Ələkbərov
Akademik Milli Dram teatrında Şekspirin “Otello” faciəsinin
yubiley tamaşası göstərilirdi. Baş rolda
yenicə SSRİ xalq artisti adını almış Ələsgər
Ələkbərov oynayırdı. Yanımda
yaşı altmışı keçmiş nurlu bir qoca
oturmuşdu. Həmişə olduğu kimi
Ələsgər Ələkbərov xariqələr
yaratdı. Onun hər sözü
alqışlara bürünürdü, qoca isə tamaşaya
sakit-sakit diqqət kəsilmişdi və dərin xəyallara
dalmışdı. Fasilədə özümü saxlaya
bilməyib rəyini soruşdum, dərindən ah çəkib
cavab verdi:
–
Oğul, 25 ildir ki, teatra ayaq basmırdım. Həmişə
fikirləşirdim ki, Abbas Mirzədən sonra teatr
tamaşasına neşə baxa bilərəm. Amma son
vaxtlar Ələsgər Ələkbərov haqqında o qədər
oxudum ki, qərarımı pozdum, dedim gedim onu görüm. Bəlkə də qocalmışam, daha
çavanlıq yaşlarında olan ehtirasım qalmayıb.
Ona görə də belə düşünürəm:
Ələsgər Ələkbərov çox, çox
böyük sənətkardır, onun haqqında
yazılanlarda doğrudur. Amma Abbas Mirzə Şərifzadə əlçatmaz
zirvə idi.
Doğrusu ürəyimdə müdrik qocadan razı
qalmadım. Hər
sənətkarın öz yeri, öz zamanı var. Ona görə
də sənətkarları bir-biri ilə müqayisə etməyi
xoşlamasam da bu gün on illər keçəndən sonra mən
də heç bir aktyoru Ələsgər Ələkbərovla
eyniləşdirə bilmirəm və mənim
üçün o, ucalardan ucadır!..
Sonralar Abbas Mirzənin yubiley günlərində öz sənəti,
səsi və həmdə aktyorluğu ilə qəlblərə
hakim kəsilən böyük rejissor Mehdi Məmmədovun
televiziya və radiodakı söhbətlərindən, dahi
aktyorun son monoloqunu eşidəndən sonra qocanın
müdrikliyinə heyran qaldım.
Bu heyranlığımı “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetində adını çəkmək istəmədiyim
(Papazyan) SSRİ xalq artistinin dərc olunan xatirəsi daha da
gücləndirdi. O yazmışdı: Şekspir qəhrəmanlarının
mahir ifaçılarının müsabiqəsi
keçirilirdi. Finala Otello rolunu oynayan
üç aktyor çıxmışdı. Səhnəyə ikinci ingilis aktyoru
çıxdı. O, Dezdemonanı yatağında
boğub öldürəndən sonra stola
yaxınlaşdı, stəkanı götürüb suyu
içdi və stəkanı stolun üstünə qoyub əlinin
tini ilə ona ağır zərbə vurdu. Stəkan
çilik-çilik oldu, aktyorun əlindən qan fəvvarə
vurdu və bu vəziyyətdə o, Otellonun monoloqunu deməyə
başladı, nə başladı. Hamı
bu qərara gəlmişdi ki, daha ondan sonra
çıxış etməyə dəyməz.
…Amma
müsabiqənin də öz şərtləri var və
üçünçü aktyor da öz sözünü deməliydi.
Səhnəyə Abbas Mirzə Şərifzadə
dəvət olundu. O, yataqda uzanmış Dezdimonaya
yaxınlaşdı. Heyrət və qəzəblə
ona tamaşa elədi, gözlərini yumub yatmış gözəli
boğdu. Sonra heyrətamiz bir hərəkətlə
onun başının altından balışı
götürüb parça-parça elədi. Uçan qu tükləri səhnəni görünməz
etdi. Adama elə gəlirdi ki, uçan qu
tükləri deyil, Dezdemonanın ruhudur və bəyan edir ki,
mən günahkar deyiləm. Abbas Mirzə
isə bu günahsız insanın ruhu qarşısında diz
çöküb Otellonun monoloqunu söyləyir.
Münsiflər də, tamaşaçılar da
birinçi yeri Abbas Mirzəyə verdilər.
Tar və tarzən Hacı Məmmədov
Milli musiqi alətlərimizin ən cavanı tardır. Amma 150-180 il
ərzində o Azərbaycan musiqi səltənitinin tacına
çevrilib. Bunun üçün biz bu günkü tarın
yaradıcısı böyük Sadıqcana borcluyuq! Əlbəttə, tarı tar eləyən, onu
dünya musiqi mədəniyyətinin ən dəyərli incisinə
çevirən onun ifaçılarıdır. Fəxr etməyə dəyər ki, tarımız
yarandığı gündən etibarlı əllərdə
olub və bu gün də o ənənə davam edir. Bəli,
mahir tarzənlərimizin hər birinin öz dəsti xətti
var: Qurban Pirimovun ifasında bir sambal var, Bəhram Mansurovda
müdriklik, Əhsən Dadaşovun barmaqlarında bir
şirinlik var, Möhlət Müslümovun “Segah”ında heyrətamiz
sehr!
Hacı Məmmədov isə başqa bir dünya idi. Mən də
bu dünyanın sakini olmuşam və on illər keçəndən
sonra Hacı Məmmədov dühasının nəyə
qadir olduğunun sirlərini azda olsa başa
düşmüşəm. Amma mən
musiqiçi deyiləm və Hacı Məmmədov sənətinin
qüdrətini təhlil edə bilmərəm. Mənim
gücümün canı şahidi olduğum faktlardır!
Keçən əsrin 60-cı illəri idi. Afişalarda
gördük ki, filarmoniyada instrumental muğam konserti
olaçaq. Məncə ilk dəfə idi
ki, belə proqram olurdu. Odur ki, bizim
üçün maraqlı olduğuna görə bir neçə
tələbə yoldaşlarla konsertə getdik. Fikirləşirdik
ki, tarzən Hacı Məmmədovun, kaman dahisi Habil
Əliyevin, mahir qarmonçalan Teymur Dəmirovun, klarnet ustası
Ələkbər Əsgərovun… iştirak edəcəyi
konsertdə adam əlindən yer olmayacaq. Amma
Filarmoniyanın min nəfərlik zalında cəmi 50-60 nəfər
tamaşaçı olardı. Səhnəyə
ilk olaraq Hacı Məmmədov çıxdı. O, zala
ani bir göz gəzdirdi, sonra əyləşib tarı sinəsinə
basdı, gözlərini yumub “Çahargah” çalmağa
başladı. Yox, yox, səhv etdim, o,
çalmırdı, qəhrəmanlıq simvolu kimi
tanıdığımız muğamın qüdrətindən
danışırdı, onun ahənglərini qəlbinin atəşi
ilə alovlandırırdı. Birdən səhnədə
tarın səsinə hüznlü bir hıçqırtı
səsi qarışdı. Bəli, o
böyük tarzən ağlayırdı, qəhrəmanlıq
dastanını danışa-danışa
hönkürürdü. Zal donmuşdu,
tarın simləri isə haray çəkirdi, sanki bizim
instrumental muğamlara belə laqeydliyimiz tarı da, tarzəni
də riqqətə gətirmişdi.
Sonra simlərin titrək səsi yavaşıdı,
yavaşıdı və bitdi. Bir anlıq sükütdan sonra elə
bir alqış qopdu ki, sanki zalda beş min
adam var idi. Hamı ayaq üstə idi, Hacı Məmmədov
da! Tamaşaçılar onu ikinci dəfə əyləşməyə
“Mahur” çalmağa məcbur etdilər.
Söz yox ki, zövqlər müxtəlifdir. Hər dinləyicinin
öz mövqeyi var. Amma mən sonralar nə Hacı Məmmədovdan,
nə də başqalarından elə “Çahargah” eşitməmişəm.
Və təəssüf edirəm ki, o zaman indiki
texniki imkanlar yox idi, olsa idi o “Çahargah” lentə
alınardı və gələcək nəslə əsil ərmağan
olardı.
Deyilənləri
mən də təkrar edirəm: sənətkarın
böyüklüyü əqidəsindən, dünya
görüşöndən, yaşından, milli mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq insanların qəlbinə yol tapa bilməsidir.
Bu mənada Hacı Məmmədov xoşbəxt
idi. Yenə də cənab fakt köməyimə
gəlir. Ucara qonaq
çağırmışdılar. Süfrə
arxasında müxtəlif peşə sahibləri əyləşmişdi.
Ona görə də söhbətin mövzusu
müxtəlif idi. Söhbət musiqidən
də düşdü. 30-35 yaşlı
bir nəfərin söhbəti bu gün də olduğu kimi
yadımdadır. O, belə danışdı:
– Dünən
gecə Bakıdan gəlirdim. Güclü
yağış yağırdı. Maşında tək
idim, radionu qoşmuşdum ki, diktor elan elədi: Cahangir
Cahangirov “Ana”. Tarda çalır Hacı Məmmədov.
Düzünü deyim mən Cahangir Cahangirovu
tanımıram. (Bu da bizim bir bədbəxtçiliyimizdir
ha!..Yaşa dolasan, o böyük bəstəkarı
tanımayasan – G.) Ona görə
acığım tutdu ki, gör tarda nə çalırlar.
Radionu söndürdüm. Sonra
ağlıma nə gəldisə, təzədən radionu
açdım və sükan arxasında dondum. Maşını qırağa verib saxladım, qulaq
asdım. Doğrusu hələ də o
tarın səsi qulağımdadır.
Bəli, Hacı Məmmədov belə tərzan idi. O muğamı da, xalq
mahnılarını da, bəstəkar mahnılarını
da, qərb dünyasının dahi müsiqiçiləri
Bethovenin, Motstartın, Şubertin, Listin əsərlərini
çalanda da dinləyicilərini məftun edirdi. Təsadüfi
deyil ki, sovet dönəmində təkcə tarla dünyaya
qastrola çıxan ilk tarzən olub Hacı Məmmədov!
Nə idi onun sənətinin sirri? Bəlkə
insan qəlbini daha dərindən duya bilməsi idi?! Axı, o, həm də yaxşı həkim idi.
Nüfüzlu bir tibb ocağına başçılıq
edirdi…
Rübabə Muradova
Muğamla ucalan, muğama təravət verən qadın
xanəndələrimiz arasında Yavər Kələntərli
və Rübabə Muradova bir əfsanə olublar. Yavər
xanımın “Şur”u, Rübabə xanımın “Xaric
segah”ı əlçatmaz zirvədir. Bəs
Rübabənin Leylisi necə?
100 ildən çox səhnədən düşməyən
“Leyli və Məcnun” operasında Leyli rolunu 10-dan çox
xanım oynayıb. Onların çoxu haqqında da belə deyilib: “O, Leyli
rolunu yaxşı oynayır” və ya “O, Leylini pis oynamadı”.
Amma bu xoş sözləri Rübabə Muradova
haqqında demək olmaz. Çunki o, Leyli rolunu
oynamırdı, deyilənə görə VII əsrdə
yaşamış və məhəbbəti əfsanəyə
çevrilmiş ərəb qızının dahi Nizami tərəfindən
əbədiləşdirilən, dahi Füzulinin ecazkar qələmi
ilə romantik eşq ilahəsi zirvəsinə
qaldırılan, dahi Üzeyir bəyin qəlbləri ovsunlayan
musiqisi ilə tərənnüm olunan Leylinin özünü
səhnəyə gətirib dinləyiciləri Leyli
dünyası ilə yaşadırdı. Leylinin şamla
söhbət səhnəsində Rübabə xanım
özü də “yanırdı”, tamaşaçıları
da şam kimi yanıb, damla-damla əriməyə məcbur
edirdi…
Amma 40 il bundan əvvəl Rübabə Muradovanın
Şamaxıda – Şəhriyar qəsəbəsinin mədəniyyət
evindəki çıxışı isə insan qəlbinin
harayını göylərə çatdıran bir
möcüzə idi.
Artıq ancaq yaddaşlarda qalıb ki, 1946-cı ildə
Cənubi Azərbaycanda demokratik respublika devrildikdən sonra
Seyid Cəfər Pişavari başda olmaqla respublikanın minlərlə
tərəfdarı şimali Azərbaycana pənah gətirdi. Yüzlərlə Təbrizli,
ərdəbilli soydaşımız Şamaxıda Lenin adına sovxozun mərkəzində yerləşdirildi.
Elə həmin məkanda Azərbaycan demokratik
firqəsinin Şamaxı rayon komitəsi fəaliyyət
göstərirdi. Bu komitə hər il
demokratik respublikanın yarandığı gün münasibətilə
tədbirlər keçirirdi. Söhbət
açdığım məqam yubiley tədbiri olduğu
üçün yaxından, uzaqdan qonaqlar, Bakıdan
musiqiçilər dəvət olunmuşdu.
Rübabə adını eşidən minlərlə
insan mədəniyyət evini üzük qaşı kimi
mühasirəyə almışdı. Zal isə ayaq
üstə duranlarla 600 nəfəri ancaq tutardı. Ona görə də Rübabə səsini heç
olmasa bayırda eşitmək istəyənlər mədəniyyət
evinin pəncələrini qırıq-qırıq etmişdilər.
Mərüzə və çıxışlardan sonra bədii
hissə başladı. Kimlərsə oxudu, kimlərsə
çaldı. Səhnəyə
hamının gözlədiyi Rübabə Muradova
çıxdı. Eynilə Leylinin
şamla söhbətindəki əhval-ruhiyyə ilə.
Əvvəlcə zala göz gəzdirdi.
Sanki tanış simaları, öz həmyerlilərini
axtarırdı. Sonra səhnənin ortasında
qoyulmuş mikrofonu bir qırağa çəkdi və
başladı, nə başladı. Füzulini dilə gətirdi:
Nalədəndir ney
kimi, avazeyi-eşqin bülənd,
Nalə tərkin qılmazam, neytək
kəsilsəm də bəndu-bənd!
Hər ifadan sonra alqışdan bütün bina titrəyirdi. Rübabə
isə öz aləmində idi, bizi də o aləmi nəinki
anlamağa, həm də görməyə məcbur edirdi.
“Sarənc” çalınanda Rübabə xanım asta-asta səhnənin
qırağına yaxınlaşdı, başını divara
söykəyib Mədinə Gülgünün “Təbriz”
şeirinə nəfəs verdi:
Kim deyir, görüşüm son
görüş oldu?
Ömrümün baharı nə
vaxtsız soldu.
Qəlbim həsrətindən
boşaldı, doldu,
Ancaq baş əymədim
hicrana Təbriz.
Baharda baharın eşqilə
yandım,
Uzanan yollara xeyli boylandım.
Sən çətin ayaqda, elləri
andım,
Gəldi geniş qəlbim
tüğyana Təbriz!..
O, göz
yaşlarını gizlətmədən, için-için
ağlaya-ağlaya oxuyurdu. Yox, yox, səhv etdim,
o özü ağlamırdı, bütün tamaşa salonu,
bayırda Rübabə səsini eşidən
böyüklü-kiçikli hamı ağlayırdı.
Necə deyərlər, daşlar da divarlar da dilə gəlmişdi…
O anlar mənə
elə gəldi ki, Rübabə xanım başını
Şəhriyar qəsəbəsindəki mədəniyyət
sarayının səhnəsində divara söykəməyib,
özü müsahibənin birində arzu etdiyi kimi, Ərdəbildədi
və başını uşaqlığını
keçirdiyi doğma evlərinin pilləkəninə söykəyib
nakam qərib bir qızın hekayətini canlandırır…
“Sarənc”i qurtaran kimi Rübabə xanım zala baxmadan səhnədən
getdi. Onun alqışları qəbul etməyə,
tamaşaçılarına baş əyməyə halı
da qalmamışdı.
Bir daha
deyirəm, heyif ki, o təkrarsız an lentə
alına bilmədi. Amma o anların şahidləri,
yəqin ki, Rübabə xanımı müşayət edən
xalq artisti, tarzən Ağasəlim Abdullayev heç zaman
unutmayıblar.
Adətən belə tədbirlərdən sonra qonaqlar
üçün qəbul təşkil edilirdi, süfrə
açılırdı. Amma rayon rəhbərlərinin də
ciddi-cəhdinə baxmayaraq Rübabə Muradovanı qəbula
gətirmək mümkün olmadı. O, öz aləmindən
ayrılmaq istəmirdi.
Mən bu sətirləri yazarkən öz doğma elindən,
evindən ayrı düşmüş
soydaşlarımızın “Qarabağ” eşidəndə nələr
çəkdiklərini daha dərindən anlayıram.
Azadlıq.- 2016.-
9 may.- S.13.