Bir boxçanın sirri
Yaxud, "yaş"ı 65-i
ötmüş üçkünc əsgər məktubları
nə söyləyir
İkinci dünya müharibəsində Azərbaycanın neçə oğlunun silaha sarılaraq rəşadət göstərdiyi, neçəsinin öz həyatından keçdiyi və neçəsinin sağlamlığını itirərək yarımcan olduğu çoxuna bəllidir. Faşistlərin üstünə şığıyan tankların, başına od ələyən təyyarələrin yanacaq çənlərinə neçə barel Azərbaycan neftinin axıdıldığını da alimlər hesablayıblar. Amma neçə azərbaycanlı ananın sinəsi dağlı qaldığının, neçə qızın nişanlısını gözləyə-gözləyə qarıdığının, neçə gəlinin qocalıb beli bükülənədək ərinin getdiyi yollara baxdığının, neçə körpənin ata həsrəti çəkdiyinin statistikasını heç kəs aparmayıb. Bəlkə belə bir statistika heç lazım da deyil. Çünki bu zərbəyə tab gətirənlərin mənəvi gücünü ölçəcək bir meyar, qiymətini göstərəcək bir rəqəm yoxdur. Silah tutan Azərbaycan oğlunun qolunun qüvvəsi, ürəyinin təpəri də məhz bu zənginlikdən "qida" alırdı.
Saray nənə hamıdan
pünhan bir boxça saxlardı. Nə idi boxçanın
içərisindəki? Pulmu, qızılmı,
gümüşmü? Bunu bilən yox idi. Hərdən
axşamlar xəlvətcə açıb boxçanın
içərisindəkilərə baxar, sonra onu yenidən gizlədərdi.
Sirr 2009-cu ilin mart ayında, Saray nənə
dünyasını dəyişəndən sonra
açıldı.
Boxçanın içərisində
solub-saralmış kağız parçaları toplanmışdı.
Üçkünc şəkildə bükülməsi
onların hərb illərinin yadigarı - əsgər məktubları
olduğundan xəbər verirdi. Bəzən bir məktub iki, hətta
üç kağız parçasında
yazılmışdı. Bir-birinə yapışqanla
calanmış bir neçə kağız parçasından
ibarət olan, mürəkkəbinin rəngi solan bu məktublar
Saray nənənin kompüter əsrində yaşayan yeniyetmə
nəticələrini bir filmdə gördükləri sehrli
xalça kimi ötən əsrə qanadlandırdı.
Boxçanın içərisində
üç gəncin şəkli də var idi ki, bunları da
fəhm və intuisiya ilə yalnız Saray nənənin
qızı Bəhiyyə xanım tanıya bildi. Bunlardan biri
Sarayın həyat yoldaşı, biri qardaşı, biri isə
qaynı idi. Yəni, şəkildəkilər Bəhiyyənin
atası Abdulrəhman, dayısı Baba və əmisi Mehman
idilər.
Üçü də
İkinci dünya savaşından qayıtmamışdı. Məktublar
isə əsasən Abdulrəhmandan gələn məktublar
idi.
- Atam Abdulrəhman Əhmədov
Neftçala rayonunun Xolqarabucaq kəndində məktəb
direktoru olub. Mən onu xatırlamıram. Təbii ki, atam
heç yaddaşımda qala da bilməzdi. Çünki o, cəbhəyə
gedəndə mən 15 günlük körpə olmuşam. - Hər
dəfə olduğu kimi "ata" kəlməsini işlədəndə
Bəhiyyənin gözləri yaşla dolur.
Müharibə başlayanda
Abdulrəhmanın Sarayla ailə qurmasından cəmi il
yarım keçmişdi. Həyat yoldaşı əsgər
gedəndən sonra Saray sanki onu əvəz edərək məktəbdə
müəllimlik etməyə başladı. Qayınana və
qayınatasına hayan oldu, fidan balasını
böyütdü. Onu oxutdurdu, gəlin
köçürdü.
İllər sonra Bəhiyyə
ailəsi ilə birlikdə yaşayış yerini Salyandan
Bakıya dəyişəndə anasını da öz
yanına gətirdi.
- Atamın müharibədə
həlak olmasına anamı inandırmaq mümkün deyildi.
O, ərinin son taleyindən xəbər verən heç bir sənədə,
arayışa inanmaq istəmirdi. Elə hey yol gözləyirdi.
Biz onu bu üzüntülü intizardan xilas etməyə
çalışırdıq. Bir səhər söylədi
ki, görürsünüzmü, yuxularım da fikirlərimə
şahid durur. Bu gecə vaqiədə gördüyüm
gerçəkdir. Abdulrəhman davadan salamat çıxıb,
dünyanın harasında isə yaşayır. Onu niyə
axtarıb tapmırsınız? Dedim ki, ay ana, əvvəla,
onun müharibədə həlak olması dəqiqdir. Lap
atamın davadan sağ çıxması barədə sənin
fərziyyəni qəbul etsək belə, onu artıq gözləmək
əbəsdir. Çünki çox illər keçib və
özün də görürsən ki, onun
yaşıdlarının əksəriyyəti artıq
dünyasını dəyişib. Dinmədi. Amma məndən
möhkəm incimişdi...E
Bu, fanatizm, isterika idimi? Kənardan
baxanlar, məsələyə bələd olmayanlar bəlkə
bunu ömrünün doqquzuncu onilliyini yaşayan qoca bir
qadının ağlının çaşması hesab edərdi.
Amma belə deyildi. Çünki Saray cavan yaşlarından
israrla ərinin yolunu gözləyirdi. Hətta ürəyini
aça bildiyi bacılarına, tay-tuşu, yaşıdı
olan qız-gəlinə deyirdi ki, kim Abdulrəhmanın sağ
olduğunu xəbər versə, var-yoxumu satıb onu dünya
malından qane edəcəyəm.
Bu, adicə bir sevgi, kor-koranə bir
məhəbbət də deyildi. Onun təməlində səmimiyyət,
paklıq, etibar dayanmışdı. Bu təməl saf bir Azərbaycan
qızının və mərd bir Azərbaycan oğlunun əhd-peymanından
yaranmışdı. Odur ki, Abdulrəhman hər məktubunda
Saraya ürək-dirək verirdi. Yaman günün
ömrünün az olduğunu, hər qaranlıq gecədən
sonra aydın səhərin açılacağını
xatırladırdı.
Bu sözlər də elə-belə
yazılmırdı. Məktub müəllifinin zəngin mənəviyyatından
və sonsuz sədaqətindən qaynaqlanırdı. Və bu
yerdə həmin məktublardan birini, yalnız birini
götürüb onu ətraflı şərh etmək istəyindən
vaz keçə bilmirik.
Məktubu Abdulrəhman əmisinin
həyat yoldaşı Lizə xanıma ünvanlayıb. Adətən
o, məktublarını Lizəyə göndərir, Saraya
deyiləcək sözlərini də burada yazırdı. Bu
incəliyi duymaq üçün gəlin Azərbaycan
xalqının, ələlxüsus Azərbaycan kəndi
camaatının (istər Bakı kəndləri, istərsə
də hər hansı başqa bir bölgənin kəndi olsun)
mentalitetini, əxlaq normalarını xatırlayaq. Cavan ər-arvad
ağsaqqal, ağbirçək yanında abırla dolanar,
bir-birinin adını çəkməz, uşaqları
qucağa götürməzdilər. Abdulrəhmanın məktubları
birbaşa həyat yoldaşına yazmaması da bu əxlaq
"kodeks"i çərçivəsində idi. Bir məqam
da odur ki, ata-ana ilə pərdə saxlayan gənc (fərqi
yoxdur - oğlan, ya qız) ürək sözünü xalaya,
bibiyə, əmi-dayı arvadına deyərdi. Bəlkə elə
bu səbəbdən - ailəsinin vəziyyətini valideynlərindən
soruşmağa utandığından məktublarını
heç onlara da yox, əmisigilə yazırdı.
Ata-anasına olan sözünü də bu məktublara daxil
edirdi.
Ümumi hal-əhvaldan,
valideynlərinin və bütün qohum-əqrəbanın vəziyyətini
xəbər aldıqdan sonra Abdulrəhman "Bacım Lizə
püstə" (bu bölgədə o zaman "püstə"
əzizləyici söz kimi işlədilirdi) deyə müraciət
etdiyi əmisi arvadına Sarayı tapşırır:
"Sarayı mən gəlincə darıxmağa qoymayın.
Mənə olan hörmətinizi ona edin. Heç
darıxmayın. Bu sınaq tək mənim üçün
deyil, bütün cavanlar əsgər gedib. Sağlıq olsun,
gələcəm".
Abdulrəhman məktubunun ailədə
həyəcanla, qəhərlə oxunacağını bilərək
bu sözlərdən sonra dərhal yumora keçir: "Gələcəm.
Amma arxayın olun, 70 nemis (yəni alman faşisti - F.S.)
öldürməyincə kəndə gəlmərəm".
Amma nə qədər nikbin
danışsa da, Abdulrəhmanın qəlbində bir nisgil
vardı. Çünki hər tərəf od tutub
yanırdı, kəndlər-şəhərlər
dağılır, gündə gözü
qarşısında neçə-neçə igid gənc həlak
olurdu. Aydın idi ki, belə bir tale hər an Abdulrəhmanın
da payına düşə bilər. O isə orada, uzaq
Xolqarabucaq kəndində körpə bir bala qoyub gəlmişdi.
İndi artıq totuq əllərini yollara tərəf uzadan
balaca Bəhiyyənin "ata" deyə dili
açılırdı. Abdulrəhmanın bu kəlməni
heç vaxt eşitməyəcəyi sanki ürəyinə
dammışdı. Amma təsəllisi də vardı ki,
qızı onun həyatının davamı olacaq. Ona görə
də yazırdı: "Bacım Lizə püstə, o balaca
qızdan muğayat olun. O, məndən yadigar qalıbdır.
Onu pambıq içərisində bəsləyin. O qız mənim
təsəllimi sizə verəcək".
Abdulrəhmanın ürəyinə
gələn başına gəldi. 1945-ci ilin faşizm üzərində
qələbəyə doğru gedən ölüm-dirim
günlərindən birində onun həyatı
qırıldı. Hərçənd ki, ömür-gün
yoldaşı Saray xanım son nəfəsinədək buna
inanmadı. Elə hey deyirdi ki, Abdulrəhman yaşayır. Digər
tərəfdən, o xanım haqlı idi. Çünki Abdulrəhmanı
öz sədaqətində yaşatmışdı.
Bu gün isə Abdulrəhman
pöhrələnib min budaq olaraq nəvə-nəticələrinin
qəlbində, əməlində yaşayır.
Flora SADIQLI
Azərbaycan.- 2010.-11
aprel.- S. 5.