Demokratiya modellərinin Konstitusiyada təsbiti
Hazırda
dilimizdə ən çox işlədilən terminlərdən
biri demokratiyadır. Bu da təsadüfi deyil. Antik dövrdə yaranan və 2500 ildən çox
tarixi olan demokratiya termini bu gün ictimai həyatın müxtəlif
sahələrində istifadə olunur. Demokratiyanın
genezisi və tarixinin, ayrı-ayrı demokratik institutların
formalaşması haqqında nəzəri biliklərin öyrənilməsi
isə konstitusiyalı dövlət quruculuğu yolunda
inkişaf edən ölkələr üçün
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Dünya təcrübəsi
də göstərir ki, müasir dövrdə demokratik
dövlətlərin konstitusiyaları üçün
müxtəlif tarixi vaxtlarda yaranan demokratiya modellərinin
konvergensiyası xarakterikdir. Lakin Konvergensiya nəzəriyyəsi
yalnız hadisələrin mütərəqqi xarakterli keyfiyyətlərinin
inteqrasiyasını nəzərdə tutur. Bu mənada demokratiya modellərinin konvergensiyası
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının da prioritet
prinsiplərindəndir. Bu prosesin mahiyyətini
müəyyən etmək üçün həmin demokratiya
modellərinin dialektikanın qanunları metodologiyasını
bilmək vacibdir.
Çoxluğun
hakimiyyətinə əsaslanan dövlət idarəçiliyinin
ilk tarixi forması birbaşa demokratiyadır. Antik demokratiya
təcrübəsi bəşər övladına göstərdi
ki, bazar meydanında, küçələrdə kütlə
ədalətli, rasional qərarlar qəbul edə bilməz.
Tarixi reallıqlara görə demokratiya müəyyən
hallarda (əgər qanunla məhdudlaşmazsa, idarəçilik
aparatına səriştəsiz insanlar gətirilərsə və
s.) ayrı-ayrı qüvvələrə demokratik institutlardan
sui-istifadə etmək imkanı yarada bilər. Orta əsrlər dövründə mütləq
hakimiyyətin məhdudlaşdırılması, habelə
azadlıq, bərabərlik və humanistlik ideyaları qədim
və orta əsrlərin demokratik dəyərləri kimi qiymətləndirilə
bilər.
Siyasi və
demokratik təfəkkürün inkişafında isə yeni
dövrdə yaranan liberalizm konsepsiyasının da müəyyən
rolu olmuşdur. Məhz liberalizm sosial təfəkkür
tarixində ilk dəfə konstitusiya və digər institutlar
vasitəsilə siyasi hakimiyyətin səlahiyyətlərini məhdudlaşdırır,
azlığın hüquqlarını çoxluğun
despotiyasından müdafiə edərək şəxsiyyətə
ayrılmaz, fundamental hüquqlar verir və onu siyasi sistemin əsas
elementi qismində təsdiq edir.
Müasir
konstitusiyalara konvergensiya olunan konstitusionalizm, hakimiyyətlər
bölgüsü, xalq suverenliyi, parlamentarizm və digər
demokratik xarakterli konsepsiyalar liberalizmin əsas ideyaları hesab
olunur. Bu mənada liberalizm demokratiyanın inkişafına
mühüm töhfələr versə də, onun ideyaları
uzun illər demokratiya praktikası ilə mütənasiblik təşkil
etmədi. Belə ki, klassik liberal demokratiyanın əsas
prinsipləri antik demokratiyadakı kimi əhalinin
hamısına - aşağı təbəqəyə, fəhlə
sinfinə, qadınlara şamil edilmirdi və ona görə də
xalqın hakimiyyəti ola bilməzdi. Sözsüz ki, bu cür yanaşma liberalizmin
reallaşdığı ölkələrdə sosial ziddiyyətlərin
getdikcə kəskinləşməsinə səbəb oldu.
Belə bir
şəraitdə liberal demokratiyanın qüsurlarını
aradan qaldırmaq və həqiqi xalq hakimiyyəti yaratmaq cəhdi
sosial demokratiya modelinin formalaşmasına təsir göstərdi. Sosial
demokratiya özünün prinsiplərini, məqsəd və
vəzifələrini hüquqi dövlətçilik
formasında həyata keçirməklə insanları
müxtəlif amillər üzündən bu və ya digər
məsələdə şəxsiyyətinə və ləyaqətinə
mənfi təsir edəcək dərəcədə
başqalarının asılılığında olmaqdan
xilas etdi.
Dövlətin
iqtisadi və sosial münasibətlərə fəal müdaxilə
etməsi hesabına konstitusion - hüquqi tənzimetmənin
predmeti genişləndi, siyasi sistemin yeni elementlərinin
konstitusion statusu müəyyən edildi, Əsas Qanuna insan və
vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının yeni qrupu (sosial-iqtisadi hüquqlar) daxil
edildi. Sosial demokratiya modelinin mütərəqqi
ideyalarının Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında təsbiti ölkəmizdə sosial-iqtisadi
siyasət prioritetlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsinə,
əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə,
qlobal problem olan yoxsulluğun aradan qaldırılmasına və
ölkə əhalisinin layiqli həyat səviyyəsinin təmin
edilməsinə şərait yaratmışdır.
Demokratiyanın
kəmiyyət və keyfiyyət dəyişmələri XX əsrdə
yeni plüralist və reprezentativ xarakterli demokratiya modellərinin
yaranmasını şərtləndirdi. Plüralist
demokratiya modeli müxtəlif, bəzən bir-birinə zidd
qüvvələrin, qrupların, partiyaların, ictimai təşkilatların
siyasi proseslərdə öz proqramlarına uyğun olaraq sərbəst
iştirak etməsinin zəruriliyini müəyyən edir.
Çünki, bu qrupların müxtəlif
konstitusion vasitələrlə öz siyasi məqsədlərini
hökumətə, parlamentə, seçicilərə
çatdırmaq imkanları daha böyükdür.
Dialektik
mülahizələrə görə ziddiyyət
dünyanı hərəkətə gətirən
varlığın ümumi forması, mübarizə isə
inkişafın qaynağıdır. Bu ziddiyyətlərin,
mübarizənin mütləqləşdirilməsi
filosofların çoxu tərəfindən bu gün də təhlükəli
amil kimi qiymətləndirilir. Bu
baxımdan, siyasi və ideoloji plüralizmin təzahürü
kimi yaranan və siyasi həyatda iştirak edən ictimai birliklər
tərəfindən ümumxalq maraqlarına xidmət edən
vahid prinsiplərin inkarı və onların yeritdiyi radikal
mübarizə siyasəti heç bir vaxt demokratiyanın
inkişafına xidmət edə bilməz. Azərbaycanın 1991-1992-ci illərdəki
"demokratiya" təcrübəsi yuxarıda qeyd etdiyimiz
fikrin əyani göstəricisidir. Belə ki, həmin
dövrdə müxtəlif siyasi qüvvələrin vəzifə
uğrunda apardıqları qeyri konstitusion mübarizəsi,
idarəçilik qabiliyyəti, səriştəsi olmayan
şəxslərin populist çıxışlarla dövlət
idarəçiliyində vəzifə qazanıb dövlətçilik
irsini total inkar etməsi ölkədə demokratiyanın
tamamilə əksi olan kleptokratiya (siyasi hakimiyyətdə təmsil
olunan rəhbərlər öz şəxsi maraqlarını
ümumxalq maraqlardan üstün tutur) rejiminin yaranmasına səbəb
oldu.
1993-cü ildə
xalqın təkidli tələbi ilə yenidən siyasi hakimiyyətə
gələn ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə ölkəmizdə bu rejimə son qoyuldu. Azərbaycan
xalqı ümummilli lider ətrafında sıx birləşərək
demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu yoluna qədəm
qoydu və hazırda bu yolla inamla addımlayır.
Bu gün Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına konvergensiya olunan
plüralist demokratiya modelinin mütərəqqi ideyaları əsasında
cəmiyyətimiz ulu öndər Heydər Əliyevin
xalqımıza bəxş etdiyi azərbaycançılıq
məfkurəsi, onun dövlətçilik irsi, müstəqil
dövlətimizin milli Konstitusiyasının ideyaları ətrafında
sıx birləşərək iqtisadi sahədə keçid
dövrünü uğurla başa vurub, postindustrial, informasiya
cəmiyyəti quruculuğuna qədəm qoymuşdur.
XX əsr
reprezentativ xarakterli demokratiya modellərinin meydana gəlməsi
elektorat probleminin də yeni səviyyədə
aktuallaşmasına səbəb oldu. Müasir dünyada
demokratik cəmiyyətdə inkişaf və idarəetmə məsələlərinin
daha çox elitarlıq prinsipinə əsaslanması, yüksək
intellektə və qabiliyyətə malik elitanın həlledici
rol oynaması elmi həqiqətdir.
Demokratik
dövlət quruculuğunun uğurla həyata keçirilməsi
üçün yüksək siyasi və hüquqi mədəniyyətə
malik olan, bacarıqlı, peşəkar kadrların, siyasi
elitanın formalaşması xüsusi önəm kəsb edir. Təcrübə
göstərir ki, meritokratiya, yəni rəhbər vəzifələrə
sosial-iqtisadi vəziyyətindən asılı olmayaraq
savadlı, bacarıqlı insanların seçilməsi
prinsipi demokratiyanın əsasını təşkil edir.
Azərbaycanda
1993-cü ildən başlayaraq bu günə qədər
seçki sistemini tənzimləyən normativ-hüquqi
aktların və seçki təcrübəsinin retrospektiv təhlili
göstərir ki, respublikada seçkilər institutu daim
inkişaf edir.
Ölkəmizdə demokratik seçki
qanunvericiliyinin formalaşması və bütövlükdə
seçki qanunvericiliyinin unifikasiyası məqsədilə qəbul
olunan və dövlət başçısının təşəbbüsü
ilə təkmilləşdirilən Seçki Məcəlləsi
yeni dövrün tələblərinə cavab verir və
ölkəmizdə seçkinin azad, ədalətli
keçirilməsi üçün yaxşı zəmin
yaradır. Bununla yanaşı müasir
dövrün tələbələrinə uyğun olaraq
seçki sisteminin daim təkmilləşdirilməsi
seçkilərdə absenteizmin qarşısının
alınması probleminin də həllini vacib sayır. Bu sahədə hüquq elminin də üzərinə
mühüm vəzifələr düşür.
Elitar demokratiya
nəzəriyyəsinə alternativ kimi yaradılan partisipator
model isbat edir ki, xalqın siyasi həyatda iştirakı
yalnız seçkilərlə məhdudlaşmır. Bu model həm
də ictimai həyatın mühüm məsələlərinin
müzakirəsində və siyasi qərarların qəbul
edilməsində vətəndaşların bilavasitə
referendumla iştirakını nəzərdə tutur. Partisipator demokratiya modelinin əsas institutlarına
referendum və seçkilər aiddir. Müasir
demokratik konstitusiyalarda xalq hakimiyyətinin həyata
keçirilmə mexanizmində hər iki institutdan istifadə
olunur.
Azərbaycan
Respublikasının konstitusiya qanunvericiliyində də xalq
hakimiyyətinin bilavasitə ifadəsi olan referendumlara
xüsusi yer verilir. Bu instituta maraq qanunauyğundur və tarixən
əsaslıdır. Belə ki,
mühüm qərarların qəbulunda xalqın
iştirakı vətəndaşı vətəninin taleyi
üçün məsuliyyətli edir, onda həmrəylik
hissini yarada bilir.
Azərbaycan Respublikasında
2009-cu il martın 18-də keçirilən
konstitusiya referendumunun nəticəsi partisipator demokratiyanın
bu mülahizələrini bir daha təsdiq etdi. Vətəndaşlarımız
ölkəmizdə insan hüquqlarının daha etibarlı təminatı
və konsolidasiyalı demokratiya quruculuğu sahəsində
mühüm referendum aktı qəbul etdi. Bu gün biz fərəh
hissi ilə deyə bilərik ki, ölkəmiz demokratik rejimin
bərqərar edilməsinin üç fazasını
uğurla keçib: milli konsensusa nail olunub, hazırlıq
fazası keçilib, demokratik rejim bərqərar edilib. Lakin daha uzağa baxan Azərbaycanın məqsədi
konsolidasiyalı demokratiyadır. Bu gün bütün
sivil cəmiyyətlərdə olduğu kimi insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının qorunmasını
qarşısına ali məqsəd kimi
qoyan Azərbaycan Respublikası ictimai, sosial inkişafa zəmin
yaradan konsolidasiyalı demokratik cəmiyyət quruculuğu
uğrunda yorulmadan mübarizə aparır. Dövlətimizin
həyata keçirdiyi sosial-iqtisadi siyasəti, dünyanın ən
dinamik inkişaf edən ölkəsinə çevrilməsi
ölkəmizdə gedən demokratikləşmə strateji xəttinin
davamlı və dönməz olduğuna inamı bir daha
artırır.
Ceyhun SÜLEYMANOV,
DİN-in Polis Akademiyasının
"Dövlət və hüquq nəzəriyyəsi"
kafedrasının rəisi, dosent,
əməkdar müəllim
Azərbaycan.- 2010.- 13 aprel.- S. 11.