Milli inkişaf strategiyasına fundamental elmi-nəzəri
yanaşma
Aparıcı
Qərb dövlətlərinin onilliklər boyu keçdiyi təkamül
və inkişaf mərhələlərini qısa müddətdə
adlayaraq iqtisadi sahədə keçid dövrünü
başa vuran Azərbaycan artıq Cənubi Qafqazda mühüm
rolu, mövqeyi ilə seçilən lokomotiv dövlətə
çevrilmişdir. Bu isə heç də yalnız
respublikanın zəngin təbii sərvətləri,
intellektual resursları ilə şərtlənmir. Analoji tərəqqi yolu keçmiş əksər
ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda da bu zəngin
maddi-intellektual potensialın xalqın mənafeyinə uyğun
səmərəli realizə edilməsi, hər bir fərdin
maraq və mənafeyinə cavab verən milli inkişaf
strategiyasının həyata keçirilməsi şəxsiyyət
amili ilə bilavasitə bağlıdır. Ümummilli lider, dünya şöhrətli
ictimai-siyasi xadim Heydər Əliyevin xalqın rəyinə əsaslanmaqla
gerçəkləşdirdiyi müdrik və uzaqgörən
siyasət XXI əsrin başlanğıcında Azərbaycanın
müstəqil bir dövlət kimi bölgədə və
dünyada layiqli yerini tapmasını, regional liderliyini təmin
etmişdir.
Davamlı inkişaf və tərəqqi kursu
Hakimiyyətdə
olduğu fərqli ictimai-iqtisadi formasiyalarda daim milli maraq və
mənafeləri uca tutan, perspektivə hesablanan uzaqgörən
siyasət yeridən ulu öndər Heydər Əliyev
zamanın fövqünə qalxaraq elmi-nəzəri əsaslara
söykənən sosial-iqtisadi strategiya əsasında
uğurlu inkişaf magistralı müəyyənləşdirmişdir. Ümummilli
lider qlobal dünya nizamı fonunda tamamilə fərqli -
xalqın demokratik idealları, milli dövlətçilik təfəkkürü
ilə uzlaşan, hər bir mərhələ
üçün konkret fəaliyyət prioritetləri, taktiki və
strateji məqsədləri olan milli inkişaf
strategiyasını irəli sürərək uğurla həyata
keçirmişdir. Müstəqilliyin ilk illərində
cəmiyyətdə həllini gözləyən bir sıra
problemləri - yeni iqtisadi-siyasi sistemin qaçılmaz
reallıqlarının ictimai rəydə hələ
yaxşı "həzm olunmadığını",
dövlətçilik üçün daxili və xarici təhdidlərin
aradan qalxmadığını, sivil siyasi münasibətlər
sisteminin formalaşmadığını nəzərə alan
ulu öndər Heydər Əliyev bir müddət "dəmir
əl" siyasətinə üstünlük vermək məcburiyyətində
qalmış, totalitar düşüncə tərzinin
ziyanlı komplekslərindən azad olmamış cəmiyyətin
liberal demokratik islahatlara tədricən hazırlanmasını
vacib saymışdır. Bunun üçün
dövlət idarəetmə sistemində institusional xarakterli
islahatların həyata keçirilməsini təmin edən,
iqtisadi inkişaf üçün etibarlı zəmin
hazırlayan, qanunçuluğu, hüquq qaydalarını
möhkəmləndirən böyük strateq demokratiyanı
üstqurum kimi dəyərləndirərək onun bazisində,
ana axarında iqtisadiyyatın dayandığını
böyük müdrikliklə vurğulamışdır.
Ulu öndər müdrik
siyasi addımları ilə ilk gündən sübuta
yetirmişdir ki, demokratiya heç də
özbaşınalıq və hərc-mərclik deyil,
qanunların aliliyinə söykənən idarəetmə
forması və siyasi mədəniyyətdir: onun müəyyən
qanunauyğunluqlarından kənara çıxdıqda
demokratiya insanların, dövlətin inkişafına deyil,
demokratik idealların, prinsiplərin buxovlanmasına, məhvinə
gətirib çıxarır. Böyük
strateqin müdrikliklə irəli sürdüyü milli
dövlətçilik modeli spesifikliyi və
unikallığı ilə fərqlənməklə xalqın
gələcək yaşam fəlsəfəsini, milli
inkişaf prioritetlərini müəyyənləşdirmiş,
demokratik dəyərləri özündə maksimum dərəcədə
ehtiva etmişdir.
Uğurla
reallaşdırılan bu strategiya nəticəsində ölkə
iqtisadiyyatının strukturu mülkiyyət və təşkilati-hüquqi
baxımdan köklü surətdə dəyişdirilmiş,
bir sıra mərkəzi və dövlət idarəetmə
orqanları ləğv edilmiş, digərlərinin tənzimləmə
funksiyaları saxlanılmaqla təsərrüfat
funksiyaları dayandırılmışdır. Ulu öndər
Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında iqtisadi sahədə
həyata keçirilən islahatların başlıca qayəsini
həm də dövlətsizləşdirmə prosesinin sürətləndirilməsi
- iqtisadi cəhətdən güclü və müstəqil
milli şirkətlərin yaradılması, insanların biznes
təşəbbüskarlığının,
özünüifadə imkanlarının
artırılması, demokratik dəyərlərin ictimai
şüurda möhkəmlənməsi kimi mühüm
prinsiplər təşkil etmişdir.
Böyük
müdrikliklə əsaslandırılmış bu inkişaf
modeli spesifikliyi ilə fərqlənməklə demokratik dəyərləri
özündə maksimum ehtiva edən milli inkişaf prioritetlərini
müəyyənləşdirmişdir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, Azərbaycan cəmi 17 il müddətində inanılmaz
inkişaf yolu keçərək bir sıra Qərb dövlətlərinin
onilliklər ərzində zərrə-zərrə əldə
etdiyi iqtisadi tərəqqiyə nail olmuş, demokratikləşmə,
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu, insan hüquq və
azadlıqlarının təminatı sahəsində müəyyən
uğurlar əldə etmişdir. Demokratiyanın
davamlı milli inkişaf baxımından
qaçılmazlığını və müstəsna əhəmiyyət
daşıması fikri ictimaiyyət tərəfindən də
birmənalı qəbul olunmuşdur.
70 il inzibati-amirlik sistemində
yaşamış, milli ideallardan uzaqlaşdırılmış,
iqtisadiyyatı səmərəsiz, köhnə texnologiya və
infrastruktur üzərində qurulmuş bir respublikanın
qısa müddətdə qazandığı nailiyyətlərin
miqyası Azərbaycanla genişmiqyaslı əməkdaşlığa
maraq göstərən beynəlxalq təşkilatlarda, habelə
aparıcı Qərb dövlətlərində də heyrət
doğurur. Respublikamızın iqtisadi yüksəliş
və demokratikləşmə sahəsində həlledici
nailiyyətlərə imza atmasını şərtləndirən
amillər təbii olaraq siyasi və elmi-fəlsəfi
çevrələrdə də geniş diskussiya mövzusuna
çevrilmişdir. Bu da təsadüfi deyildir ki, son illərdə
ictimai fikir tarixinin ayrı-ayrı tədqiqatçıları,
tarixçilər, sosioloqlar və filosoflar Azərbaycanın
unikallığı ilə fərqlənən milli inkişaf
modelini konkret elmi postulatlar üzərində əsaslandırmağa,
respublikamızda modernləşmə və demokratikləşmə
xəttinin spesifik cəhətlərini, habelə növbəti
inkişaf mərhələləri üçün
qarşıda duran strateji vəzifələri müəyyənləşdirməyə
çalışırlar.
Modernləşmə - gələcəyin uğur
strategiyası
İntibah
yolunda olan hər bir xalq çağdaş dünya reallıqlarına
nəzərən gələcək inkişaf prioritetlərini
düzgün müəyyənləşdirmək
üçün ilk növbədə konkret zaman və məkan
daxilində keçdiyi yolun uğurlu nəticələrindən
bəhrələnməyə çalışır. Fəlsəfi
nöqteyi-nəzərdən emprik təhlilə söykənən
bu qiymətləndirmə üsulu həm də zamanı mənsub
olduğu xalqın təminatlı gələcəyi
baxımından idarə edərək uzaq hədəflərə
hesablanmış praqmatik siyasət yeridən, milli inkişaf
üçün dayanıqlı əsasların müəllifinə
çevrilən fenomenal liderlərin tarixi xidmətlərini
ön plana çəkir. Bu kontekstdə
müstəqillik illərində keçilmiş yolun
ayrı-ayrı mərhələlərini elmi-politoloji cəhətdən
əsaslandırmaq, ulu öndər Heydər Əliyevin bir əsrə
sığmayan çoxşaxəli fəaliyyətinin nəzəri
əsaslarını mükəmməl konsepsiya formasına gətirmək
istiqamətində də müəyyən cəhdlər
edilir.
Bununla belə, etiraf etməliyik
ki, həmin tədqiqatların çox az
qismində müəlliflər əsl vətəndaş,
şəxsiyyət və lider kimi xalqının qəlbində
silinməz iz salmış Heydər Əliyevin siyasi portretini
yaratmağa cəhd göstərmişlər. Bugünədək
Heydər Əliyevin nurlu xatirəsinə həsr olunmuş
yüzlərlə kitab və monoqrafiya işıq üzü
görsə də, bunların heç biri elmi-nəzəri səviyyəsinə,
praktik məzmun yükünə, faktoloji əhəmiyyətinə,
aktuallığına və sanbalına görə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin böyük erudisiya, siyasi fəhm və
peşəkarlıqla qələmə aldığı, ən
yaxın tariximizin obyektiv salnaməsi olan əsərləri ilə
müqayisə oluna bilməz. Görkəmli
filosofun fundamental əhəmiyyətli əsərlərində
uğurlu sosial-iqtisadi inkişaf modelinin məntiqi nəticəsi
kimi inkişafının yüksək mərhələsinə
qədəm qoymuş Azərbaycan dövlətinin və cəmiyyətinin
iqtisadi, siyasi, sosial, elmi, fəlsəfi problemlərinin hərtərəfli
təhlilinə də geniş diqqət ayrılır. Qloballaşan dünyanın yeni reallıqları
şəraitində respublikamızda iqtisadi və siyasi
islahatların əsas təmayülləri, demokratikləşmə
prosesinin fundamental cəhətləri, qərbləşmə
və modernləşmənin cəmiyyətə təsiri kimi
fundamental cəhətlər obyektiv təhlil olunur.
Bu əsərlərin
elmi-fəlsəfi dəyəri həm də onların cəmiyyətdə
bir qayda olaraq böyük maraqla qarşılanması, yeni
polemikalara, diskussiyalara yol açması ilə
ölçülür. Sosial-iqtisadi inkişafın yeni mərhələsində
demokratik transformasiyanın milli xüsusiyyətlərinin və
bəzi fərqli spesifik cəhətlərinin, modernləşmə
prosesinin mahiyyətinin, ümumilikdə ölkənin
bugünkü və gələcək inkişaf prioritetlərinin
elmi-nəzəri cəhətdən əsaslandırılması
baxımından 2008-ci ildə "Azərbaycan" qəzetində
işıq üzü görmüş "Gələcəyin
strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti" əsəri xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
Əsərdə
vurğulanır ki, ümumiləşdirilmiş şəkildə
keçid dövrü cəmiyyətlərində modernləşmənin
funksionallığını: birincisi, siyasi mədəniyyətin
və inzibati idarəetmə şüurunun dəyişməsi
və təkmilləşdirilməsi; ikincisi, kütləvi
şüurun korreksiyası, yəni cəmiyyətin lider
qrupunun modernləşdirmə potensialının
reallaşdırılmasına mane olan ideya və
davranış stereotiplərini tədricən aradan
çıxarmaq məqsədilə liberal-demokratik dəyərləri
kütləvi şüura yeritməsi;
üçüncüsü, müəyyən ideoloji
konstruksiyalara və milli ideyalara uyğun olaraq modernləşdirmə
siyasətinin həyata keçirilməsi kimi səciyyələndirmək
olar. Eyni zamanda qeyd olunur ki, müasir
dünyanın inkişafının əsas faktoru olan modernləşdirmə
dövlət, cəmiyyət və şəxsiyyət
arasında qarşılıqlı münasibətləri
keyfiyyətcə yeni səviyyəyə qaldırır.
Əsərdə
SSRİ-nin dağılmasından sonra postsovet
respublikalarında özünü qabarıq göstərən
demokratik tranzit probleminə toxunulur, bu xüsusda Azərbaycanın
keçdiyi tarixi inkişaf yolundan bəhs olunur. Elmi təməl
üzərində reallaşdırılan iqtisadi, siyasi və
hüquqi islahatlar nəzəri cəhətdən əsaslandırılır,
eyni zamanda iqtisadi inkişafa adekvat olaraq həyata keçirilən
demokratik təkamül konsepsiyasının mahiyyəti
açıqlanır. Demokratikləşmə
xətti Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafının əsas vektoru və milli inkişaf
strategiyasının həlledici amili kimi dəyərləndirilir.
Həmçinin vurğulanır ki, demokratiya və
onun ardınca gələn liberallaşma vətəndaşa
maksimum azadlıqlar verməklə azadlıq ideyasının və
səmərəli dövlətçilik konsepsiyasının
birləşməsinin mahiyyətini müəyyən edir.
Zamanın sürəti ilə ayaqlaşan ölkə
Akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan
2003-2008: reallığa çevrilən qeyri-adi zaman" əsərində
isə konkret zaman intervalında Azərbaycanın ictimai-siyasi
həyatında baş verən proseslərin dərin elmi-fəlsəfi
təhlili ilə yanaşı sosial-iqtisadi inkişafın
keyfiyyətcə yeni mərhələsində qarşıda
duran mühüm vəzifələrdən, əldə olunan
uğurlardan söz açılır, 2003-2008-ci illərin
konseptual siyasi-iqtisadi mənzərəsi verilir. Əsərdə
vurğulanır ki, XXI əsrdə bəşəriyyəti
ağuşuna almış qloballaşma dalğası xüsusən
də müstəqilliyini yenicə qazanmış dövlətlər
qarşısında zamanla ayaqlaşmaq, onun tələblərinə
uyğun siyasət yeritmək, müasir dünya siyasətinin
reallıqlarını düzgün dəyərləndirmək
kimi mühüm vəzifələr müəyyənləşdirmişdir.
Filosof əvvəlki
əsərlərində irəli sürdüyü bir
konseptual tezisi daha da inkişaf etdirərək yazır ki, son
15 ildə Azərbaycanda həyata keçirilən milli
demokratik keçidin mahiyyətini məhz iqtisadi firavanlıq
müəyyənləşdirir. 2003-cü ildən
ölkəyə inamla rəhbərlik edən cənab
İlham Əliyev ulu öndər Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
səmərəli inkişaf strategiyasını uğurla davam
etdirməklə yanaşı yeni dövrün tələblərinə
uyğun zənginləşdirmiş, sosial-iqtisadi islahatlarla
demokratikləşmə proseslərinin paralel şəkildə
aparılmasına, birinin digərini tamamlamasına
çalışmışdır. Cənab
İlham Əliyevin prezidentliyinin birinci dövründə məhz
bu postulat əsas götürülmüş və iqtisadiyyat
həyata keçirilən islahatların əsas
ağırlıq mərkəzini, nüvəsini təşkil
etmişdir. Şübhəsiz, hər bir
dövlətdə demokratikləşmə prosesinin həyata
keçirilməsi üçün ilk növbədə
insanın azadlığını təmin edən iqtisadi
mühit olmalıdır. Demokratik cəmiyyətin
əsas təməl prinsiplərindən biri də fərdiyyətçiliyə
əsaslanan iqtisadi münasibətlər sisteminin təşəkkülü,
xüsusi mülkiyyət formasının genişlənməsi,
orta sahibkarlar sinfinin mövqelərinin möhkəmlənməsidir.
Eyni zamanda bu mühüm iqtisadi faktorların
inkişafı üçün ümumi daxili məhsulun
müəyyən bir səviyyəyə yüksəlməsi
vacib məsələlərdən biri hesab olunur.
Əsərdə
Azərbaycanın 2003-2008-ci illərdə keçdiyi
inkişaf yoluna nəzər salınaraq bir sıra maraqlı
mülahizələr də oxucuların diqqətinə
çatdırılmışdır. Akademik Azərbaycanın yeni
dünya nizamının reallıqlarına uyğun çevik
və rasional siyasət yeritdiyini, maraq və mənafeyini
etibarlı şəkildə təmin etdiyini, dünya
miqyasında cərəyan edən proseslərə əsaslı
təsir imkanları qazandığını da qətiyyətlə
vurğulamışdır: "Ötən beş ilin
başlıca yekununun statistik mənzərədən
başqa, simvolik mənası da vardır. Qarşıya
qoyulan hər bir məqsəd, hər bir söz, milli layihə,
dövlət proqramları kimi praktik fəaliyyətdə həyata
keçirilmiş, həm də son dərəcə qısa
müddətdə gerçəkliyə çevrilmişdir.
Zamanın "sürət" simvolu siyasi
liderin həssas fəhmi sayəsində fəth edilmiş,
sürət tempi milli məqsədlərə tabe
olunmuşdur. Bu, Azərbaycanın XXI yüzillikdə
"gecikən ölkələr" qismində tarixi proseslərin
autsayderi deyil, dəyişikliklərin dinamik lideri olan ölkə
imici qazanmasının nəticəsi kimi ötən beş ilin dövlətçilik tarixində həmişəlik
qalacağına dəlalət edir. İnkişaf
tempi uğurlarımızın səbəbidir, onun nəticəsi
isə növbəti mərhələyə daha yüksək
sürətlə, üstün start imkanları ilə qədəm
qoymaq şansıdır".
"Azərbaycan
2003-2008: reallığa çevrilən qeyri-adi zaman" əsərində
Azərbaycanın həlledici uğurlarının son illərə
təsadüf etdiyi vurğulanmaqla yanaşı 2003-cü ildə
cənab İlham Əliyevin dövlət
başçısı seçilməsini zəruri edən
amillərdən də söz açılır. Eyni zamanda bu
tarixi seçimin Azərbaycanın demokratik inkişafında
rolu, ölkənin siyasi sisteminin müasirləşməsində
əhəmiyyəti, sosial-iqtisadi və mədəni-intellektual
sferada aparılan islahatlara yeni ruh və müasirlik
çalarları gətirməsi barədə fikirlər
konkret arqumentlərlə əsaslandırılır. "Beş il əvvəl xalq öz seçimi ilə
cənab İlham Əliyevə etimad göstərməsəydi,
ölkənin tarixi hansı axarla gedərdi?" sualına
müraciət edən görkəmli akademik özünəməxsus
siyasi peşəkarlıqla bu suala cavab tapmağa
çalışır.
Azərbaycan
gerçəkliyində müəyyən kənar dairələrin
xalqın iradəsi əleyhinə hansısa addım
atmasının qeyri-mümkünlüyü konkret
reallıqlar fonunda tam təsdiqini tapmışdır. Xalqın
inamına söykənən cənab İlham Əliyev
2003-cü ilin Prezident, 2005-ci ilin parlament seçkiləri
zamanı bəzi destruktiv qüvvələrin ölkəni
yenidən ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəlindəki
xaos və anarxiyaya, vətəndaş qarşıdurmasına
sürükləmək cəhdlərini puça
çıxarmış, milli maraq, mənafe naminə
böyük siyasi qətiyyət nümayiş etdirmişdir.
Xüsusən də parlament seçkiləri ərəfəsində
dövlətçiliyə yönəlmiş cinayətkar qəsdlərin
zərərsizləşdirilməsi naminə atılan cəsarətli
addımlar xalq-iqtidar birliyinin növbəti təzahürünə
çevrilməklə ifrat radikalizm mərəzindən qurtula
bilməyən qaragüruhun siyasi iflası ilə nəticələnmişdir.
Bütün bunlara nəzərən Azərbaycanda
dünya ölkələrinin heç birinə bənzəməyən
inkişaf modelinin formalaşması faktı tam təsdiqini
tapmışdır. Demokratik quruculuq yolu ilə
gedən respublikamız həssas bir bölgədə yerləşsə
də, onun həm iqtisadi, həm də siyasi sahələrdə
özünəməxsus inkişaf modeli
formalaşmışdır. Bir sıra
postsovet dövlətlərində analoji tranzit "məxməri
inqilab" ssenarilərinə əsaslandığı halda, Azərbaycanda
demokratik inkişaf suverenlik və özünütəminetmə
prinsiplərinə söykənir. Bu
konseptual elmi-fəlsəfi yanaşma tərzi cılız
iddialarını yeni müstəqil dövlətlərə qəbul
etdirməyə çalışan, milli məxsusluğa arxa
çevirib dünyaya yeni mövcudluq üsulu vermək istəyən
ayrı-ayrı siyasi mərkəzlərə, ikili standartlardan
çıxış edən beynəlxalq təşkilatlara
tutarlı cavabdır.
Milli elitanın vəzifələri nədən ibarətdir
Əsrlər
boyu milli elita hər bir xalqın, toplumun tarixində
mühüm rol oynayan aparıcı təbəqə olaraq onun
taleyi ilə bağlı taleyüklü qərarların qəbulu
məsuliyyətini üzərinə götürmüş,
ictimai düşüncənin düzgün məcrada
inkişafında, ümumilikdə, cəmiyyətin milli
ideallar ətrafında səfərbər olunmasında sosial-mənəvi
cavabdehlik daşımışdır. Bəşər
sivilizasiyasının təkamül mərhələləri də
göstərir ki, milli elita hər bir xalqın, toplumun tarixində
mühüm rol oynayan aparıcı təbəqə olaraq onun
taleyi ilə bağlı taleyüklü qərarların qəbulu
məsuliyyətini üzərinə götürmüş,
ictimai düşüncənin düzgün məcrada
inkişafında, ümumilikdə, cəmiyyətin milli
ideallar ətrafında səfərbər olunmasında sosial-mənəvi
cavabdehlik daşımışdır.
Akademik Ramiz Mehdiyevin
"Zaman haqqında düşünərkən və
elitanı transformasiya edərkən: varislik və
innovasiyalılıq" əsərində XX əsrdə
milli elitanın transformasiyasını Azərbaycanın tarixi
inkişaf mərhələləri və xüsusiyyətləri
ilə əlaqələndirərək fərqli dövrlərdə
dövləti, cəmiyyəti idarə etmiş siyasi qüvvələrin
dövlətə idarəçilik xüsusiyyətindən,
peşəkarlıq səviyyəsindən söz
açmış, onların milli ideallara, xalqa hansı səviyyədə
bağlı olduğunu konkret faktlar əsasında ortaya
qoymuşdur. Əsərdə elitarizmin problem
kimi meydana gəlməsi və tədqiqi tarixi öyrənilməklə
yanaşı milli elitanın hər bir xalqın və cəmiyyətin
idarəolunmasında rolu araşdırılmış, bu
xüsusda emprik yanaşma olaraq Azərbaycanda təcrübəsi
xüsusi önə çəkilmişdir. Akademik Ramiz
Mehdiyev "elita" dedikdə haqlı olaraq dövlətin
bütün hakim qruplarını, dövlət qərarları
qəbul edən və onlara görə xalqın
qarşısında şəxsi vətəndaş məsuliyyəti
daşıyan insanları, habelə dövlət
qulluqçuları olmayan, lakin hərəkətləri ilə
ölkədəki sosial-siyasi, iqtisadi, mədəni və
başqa proseslərə bu və digər şəkildə təsir
göstərən insanları nəzərdə tutur. Müəllif mövcud nəzəriyyələrə
əsaslanaraq elitanı taleyin qismətindən üzərinə
millətin aqibətinin müəyyən edilməsində
tarixi məsuliyyət düşən təbəqə kimi dəyərləndirir.
Danılmaz
reallıqdır ki, bəzi aparıcı dövlətlərin
hakim elitaları yeni müstəqillik əldə etmiş
dövlətlərin müstəqil siyasət yeritməsini,
milli maraqları üstün tutmasını həzm edə
bilmirlər. Əksinə, onlar yeni müstəqillik
qazanmış dövlətlərin daxilinə kobud müdaxilə
yolu ilə formalaşdırdıqları kosmopolit elita vasitəsilə
öz geosiyasi və iqtisadi maraqlarını təmin etməyə
çalışırlar. Akademik məhz
bu reallıq fonunda Azərbaycandakı bəzi elit qrupların
siyasi bəsirətsizliyinin, naşılığının
respublikamız üçün doğura biləcəyi
potensial təhdidlərə diqqət çəkir. Əsərdə bu da vurğulanır ki, hazırda
ölkə elitası yalnız milli birlik, həmrəylik,
konsensus və razılıq mövqeyindən
çıxış edərək dövlətin
inkişafı üçün bazis yaratmalı, bununla da
özünün vətənpərvərliyini, xalqa sevgisini, cəmiyyətə
xidmət etmək istəyini nümayiş etdirməlidir.
Efir məkanının saflaşmasına mühüm
töhfə
Akademik Ramiz Mehdiyevin 2009-cu
ildə işıq üzü görmüş "Azərbaycanın
efir məkanı: problemlər və vəzifələr" əsəri
isə özünün aktuallığı ilə cəmiyyətdə
böyük rezonans doğurmuş, milli efir məkanındakı
nöqsanlara, qüsur və çatışmazlıqlara
vicdanlı, vətənpərvər alimin vətəndaş
yanğısını ifadə etmişdir. Əsərdə
televiziyaların üzləşdiyi real vəziyyət obyektiv
və dolğun şəkildə təhlil edilmiş,
şou-biznesin doğurduğu mənəvi böhranın səbəbləri
səhih şəkildə açıqlanmış, eyni
zamanda vəziyyətdən çıxış yolları
göstərilmişdir.
Televiziyalar
müasir dövrdə güclü ideoloji vasitə kimi
insanların həyat tərzinə, hadisələrə
baxışına əsaslı təsir göstərir, ictimai
rəyin formalaşmasında mühüm rol oynayır. Hər bir
ölkədə, ümumilikdə, dünyada baş verən
ictimai-siyasi və mənəvi proseslərin qiymətləndirilməsi,
ictimaiyyət tərəfindən dərk edilib dəyərləndirilməsi,
əsasən kütləvi informasiya vasitələrinin obyektiv
və çevik fəaliyyəti nəticəsində
mümkün olur. Əsərdə təəssüflə
vurğulanır ki, Azərbaycanın televiziya və radio
kanalları bu missiyanın öhdəsindən layiqincə gələ
bilmirlər. Eyni zamanda televiziyalarda peşəkarlıqdan
tamamilə uzaq olan şou xarakterli verilişlərin
artması, qeyri-peşəkarlıqla hazırlanan bir çox
proqramların gənclərin dünyagörüşünə,
mənəviyyatına mənfi təsir göstərməsi təəssüflə
qeyd edilir.
Əsərdə
kifayət qədər peşəkarlıqla diqqətə
çəkilən məsələləri respublikanın
televiziya kanallarının problemlərinə elmi-konseptual
baxış kimi də dəyərləndirmək olar. Akademik Ramiz Mehdiyev "Azərbaycanın
efir məkanı: problemlər və vəzifələr" məqaləsində
efir məkanında aşağı səviyyəli, keyfiyyətsiz
əyləncə və şou-biznes verilişlərinin
çəkisinin artmasını haqlı olaraq ictimai narahatlıq
doğuran məsələ kimi qeyd etmişdir. Həmçinin
göstərmişdir ki, respublikadakı demokratik və liberal
şəraitin nəticəsi kimi son 10 ildə yaranmış
özəl televiziya və radio kanalları bu gün proqram
siyasəti ilə bağlı dərin böhran keçirir,
üstəlik bu böhranın özünü qabarıq
göstərən mənəvi təzahürlərini cəmiyyətə
ötürür. Özləri də fərqinə
varmadan mənəvi aşınma, milli-mənəvi, dini,
mental dəyərlərdən uzaqlaşma kimi neqativ prosesin
vaçitəçilərinə çevrilirlər. Cəmiyyətin yüksək milli ideallar uğrunda səfərbər
edilməsində, xalqın özünəməxsusluğunu
şərtləndirən dəyərlərin gənc nəslə
aşılanmasında, yüksək bədii-estetik
zövqün, musiqi duyumunun formalaşmasında, insanların
maariflənməsində, obyektiv informasiya təminatında həlledici
rol oynamalı olan televiziyaların əksəriyyətində
bu gün tamam fərqli mənzərə hökm sürür.
Bir vaxtlar jurnalist tədqiqatları, sənədli filmləri,
müəllif proqramları, analitik, maarifləndirici
verilişləri ilə böyük nüfuz qazanmış Azərbaycan
televiziyalarının bu gün bütün mahiyyəti ilə
primitiv tamaşaçı zövqünə hesablanan
"şou-qalmaqallar"ının, ikrah hissi doğuran səviyyəsiz
"maqazin" proqramlarının ümidinə qalması,
ciddi maarifləndirici mövzulardan uzaqlaşması doğrudan
da acınacaqlı mənzərədir.
Əsərdə
vurğulanır ki, narahatlığın kökündə əslində,
bu verilişlərin efir vaxtının böyük qismini
"zəbt etməsi", ümumi səviyyə
baxımından aşağı olması, qalmaqal yaratmaq məramı
ruhunda köklənməsi, kütləvi tamaşaçı
zövqünü korlaması, ən başlıcası,
milli-mənəvi, əxlaqi-etik dəyərlərlə bir
araya sığmaması dayanır. Telekanallardan
cəmiyyətə sırınan mənəvi ucuzlaşmaya,
yeknəsəkliyə, milli olmayan düşüncə və
həyat tərzinə ziyalı alim kimi münasibətini ifadə
edən cənab Ramiz Mehdiyev dərin araşdırma və təhlilə
əsaslanan bu məqaləsində həm də
yaranmış vəziyyətdən çıxış
yollarını göstərmişdir.
İctimai və humanitar elmlərin inkişaf
strategiyası müəyyənləşdirilməlidir
İqtisadi sahədə
keçid dövrünün başa çatması elmlə
iqtisadiyyatın qarşılıqlı təsir mexanizmləri
əsasında qırılmaz vəhdətinin təmin edilməsini,
innovativ biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın
formalaşdırılmasını, müxtəlif elm sahələrinin
yeni dövrün tələblərinə uyğun müasirləşdirilməsini,
habelə siyasi idarəetmədə elmi proqnozlardan məqsədyönlü
istifadəni obyektiv zərurətə çevirir. İnsan
kapitalının formalaşdırılmasını prioritet məqsəd
kimi önə çəkən, dövlətin innovasiya
inkişafında müasir biliklərin, nanotexnologiyaların
roluna mühüm yer ayıran bu effektiv iqtisadi strategiyanın
elmi cəhətdən təhlili və əsaslandırılması
mövcud uğurların davamlılığının təmini
baxımından son dərəcə vacibdir.
Məsələni
aktuallaşdıran həm də odur ki, Azərbaycan iqtisadi sahədə
keçid dövrü kimi xarakterizə edilən son dərəcə
ağır və üzücü prosesi geridə qoyaraq
sosial-iqtisadi modernləşmənin keyfiyyətcə yeni mərhələsinə
qədəm qoymuşdur. Hazırda dövlət
başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında gerçəkləşdirilən səmərəli
islahatların nəticəsi kimi respublikamızın sürətlə
modernləşməsi elm və təhsil sferasında da adekvat
modernləşməni, əsaslı keyfiyyət dəyişikliklərini
zərurətə çevirir. Bu sahədə
mövcud problemlərin aradan qaldırılması, elmlə
idarəçiliyin səmərəli vəhdətinin təmini,
bu sahəyə yönəldilən vəsaitlərin
rentabelliliyinə nail olunması yeni mərhələdə
qarşıda ciddi vəzifələr kimi durur. Reallıq göstərir ki, iqtisadi modernləşmə
və demokratikləşməni təmin edən mühüm
faktorlardan biri də məhz elmin, təhsilin səviyyəsinin
durmadan yüksəldilməsi yolu ilə insan kapitalının
formalaşdırılmasıdır.
Postkeçid mərhələsində
ən müxtəlif elm sahələrində aparılan tədqiqatlar
yüksək effektivlik əmsalı ilə yanaşı həm
də dövlətin və xalqın ümdə
maraqlarının qorunmasına xidmət etməli, cəmiyyətdə
saf ideal və dəyərlərin, ümumən mənəviyyatın
yüksəlişinə sanballı töhfəsini verməlidir. Modernləşmə
istiqamətində davamlı tədbirlərin həyata
keçirildiyi hazırki mərhələdə azərbaycançılıq
ideologiyası ruhunda köklənən, mütərəqqi
milli və bəşəri dəyərləri əxs edən
yeni intellektual elitanın formalaşdırılmasında əsas
ağırlıq isə məhz humanitar (ictimai) elmlərin
üzərinə düşür. Bəşəriyyətin
misligörünməmiş tərəqqi yolu keçdiyi
ötən əsrdə sənayeləşmə, elmi-texniki, hərbi
modernləşmə, kosmik tədqiqatlarla bağlı daha
çox fundamental elmlər önə
çıxmışdısa XXI əsrin obyektiv
reallıqları ictimai və humanitar elmlərin ictimai həyatdakı
rolunu əhəmiyyətli dərəcədə yüksəltmişdir.
Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev
ictimai və humanitar elmlərin problemlərinə həsr
olunmuş "İctimai və humanitar elmlər: zaman
kontekstində baxış" məqaləsində haqlı
olaraq qeyd etmişdir ki, Azərbaycanın davamlı tərəqqisi
və iqtisadi sahədə keçid mərhələsini
uğurla başa çatdırması elmi ictimaiyyət
qarşısında yeni hədəflər müəyyənləşdirir:
"Hazırda biz müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafında yeni mərhələ yaşayırıq. Ölkəmizdə inkişafın yüksək
sürəti təmin edilmişdir. İndi
möhtəşəm və məsuliyyətli vəzifələrin
öhdəsindən gəlmək üçün dövlətimizin
kifayət qədər potensialı və təcrübəsi
vardır. Dünyanı
bürümüş maliyyə və iqtisadi böhran şəraitində
bugünkü göstəricilərimiz çox böyük
uğur kimi qiymətləndirilir. İqtisadi
sahədəki yüksək nailiyyətlərimiz isə
heç də asanlıqla qazanılmayıbdır. İndi cəmiyyətimiz qarşısında, ilk
növbədə elmi elita qarşısında mühüm vəzifələrin
həlli məsələsi dayanır. Əsas
məqsədimiz ondan ibarətdir ki, yaxın illərdə təhsildə,
elmdə, ümumən intellektual sahələrdə ciddi
dönüş yaradılmalı və biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatın qurulması prosesi intensivləşməlidir".
Ümumiyyətlə,
respublikada demokratik inkişaf proseslərinin politoloji
müşaiyətində akademik Ramiz Mehdiyevin tədqiqatları
xüsusi rol oynayır və bu baxımdan onun gərgin zəhmət
hesabına ərsəyə gətirdiyi əsərlər
olduqca əhəmiyyətlidir. Görkəmli filosof bilavasitə
içində olduğu siyasi hadisə və proseslərin,
idarəetmə norma və
metodlarının peşəkar planda fəlsəfi təsvirini
verə bilməklə, həm də böyük cəsarət
nümayiş etdirmişdir. Son illərdə Azərbaycanın
müasir inkişaf strategiyası, ölkədə həyata
keçirilən demokratikləşmə və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu, modernləşmə
strategiyası ilə bağlı ən maraqlı, sanballı
elmi-nəzəri araşdırmalara məhz görkəmli
filosofun əsərlərində rast gəlmək olur. Əminliklə
demək olar ki, akademik Ramiz Mehdiyevin respublikanın təcrübədə
sınaqdan uğurla çıxmış milli inkişaf
modelinin nəzəri-praktiki aspektlərini mükəmməl
konsepsiya halına gətirməklə, habelə cəmiyyət
üçün xüsusi aktuallıq kəsb edən bir
sıra problemlərin həllinə yeni metodologiya ilə
yanaşmaqla respublikanın fəlsəfi fikir tarixinə
sanballı töhfələrini vermişdir.
Bəxtiyar SADIQOV
Azərbaycan.- 2010.- 16 aprel.- S. 4.