Fəlsəfə və sosial idrak
İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış
Fəlsəfə, ictimai və
humanitar elmlər kompleksi üçün köklü
transformasiyalar şəraitində sosial idrakın
yararlığı məsələsi xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Ciddi problemlərin həlli zərurətindən
doğan yetərli idraki müstəvinin qurulması, səmərəli
üsul və yanaşmaların, yeni metodoloji-qnoseoloji zəminlərin,
anlayışlar sisteminin işlənib hazırlanması,
adekvat təsəvvürlər sisteminin, leksika və
prosedurların təklif edilməsi, yəni,
bütövlükdə optimal epistemologiyanın
formalaşdırılması mühüm, təxirəsalınmaz
vəzifəyə çevrilir. Belə ki, metodoloji qeyri-müəyyənlik
və yaxud dövrünü yaşamış, artıq səmərəsizliyi
və hətta yanlışlığı bəlli olan
metodologiyalara müraciət, həmçinin qnoseoloji qərarsızlıq,
innovasion tələblərə cavab verən elmi ideya və
prinsiplərin yoxluğu nəinki konkret problemlərin həllini
çətinləşdirir, eyni zamanda fəlsəfə və
digər sosiohumanitar elmlərin öz daxilində yaşanan
böhranı dərinləşdirir. Nəticədə həm
elmlərin öz inkişafında tənəzzül baş
verir, həm də onların qarşısında qoyulan sosial
sifarişlər ödənilmir.
Bu gün söhbət sadəcə
olaraq hansısa metodoloji yanaşmadan, elmi prinsipdən getmir; məsələnin
məğzi mövcud olan idraki müstəviyə, təhlil
arsenalına nəyisə əlavə etməkdə, yaxud da
anlayışlar sistemində hansısa dəyişiklər
aparmaqda deyil. Vacibdir ki, idraki konsept özü köklü surətdə
yeniləşsin, zamanın tələblərinə cavab verən
məzmun-mahiyyət daşısın. Və yalnız belə
əsaslı konsept əvəzlənməsi, epistemoloji yeniləşmə
mühitində yeni idraki "alət"lərin
axtarışı, işlənib hazırlanması, tətbiqi
və bu zəmində aktual problemlərin səmərəli həlli
mümkündür. Nə qədər ki, bu istiqamətdə,
yəni müvafiq epistomoloji silaha yiyələnməkdə ləngliyə,
səhlənkarlığa yol verib vaxt itirəcəyiksə bir
o qədər də Prezident Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər:
zaman kontekstində baxış" adlı məqaləsində
haqlı olaraq tutduğu iradlardan, o cümlədən fəlsəfə
ilə həyat, sosiohumanitar elmlərlə ictimai praktika arasında
yaranmış uçurumdan xilas ola bilməyəcəyik.
Həmin məqalədə
vurğulanır ki, fəlsəfi tədqiqatların
aparılması sahəsində prioritet istiqamətlər
müəyyənləşdirilməli, Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutu Azərbaycanda ictimai və
humanitar elmlərin yeni konsepsiyasının
formalaşdırılmasına başçılıq etməli
və yeni ideyaların, bir növ bayraqdarı olmalıdır.
Bu, ilk növbədə o deməkdir ki, institut öz
başlıca prioritetlərini dəqiq bilməli və rəhbər
tutmalıdır. Bəs başlıca prioritetlər
hansılardır və onların reallaşması nəyi tələb
edir? Fikrimcə, başlıca prioritetlər Azərbaycan fəlsəfəsinin
müasir dünyanın və ictimai həyatın tələblərinə,
qabaqcıl elmin epistemologiya sahəsində əldə etdiyi səviyyəyə
müvafiqliyi kontekstində qavranılmalı və
reallaşdırılmalıdır. Ən əvvəl
müasir dünyada qərarlaşan postneoklassik elmi
paradiqmanın mahiyyətinə varmaq, onu mənimsəyərək
milli zəmində inkişaf etdirmək lazımdır.
Dünyanın elmi şəbəkəsinə sanballı
fikir-əməl sahibi kimi qoşulmaq, elmi əlaqələri
inkişaf etdirmək və beynəlxalq münasibətlər
sisteminin fəal, nüfuzlu aktoru olmaq üçün bu
vacibdir. Ona görə də durmadan bu yöndə
çalışmalı, müasir dünya elminin
ab-havasına, ideya və prinsiplərinə həssas
olmalı, cəmiyyətimizi və bəşəriyyəti
qayğılandıran aktual problemlərin həllinə öz
töhfəmizi verməliyik. Öz zəkası və zəhməti
hesabına ortaya yararlı məhsul qoymayanları, yalnız
birtərəfli qaydada bəhrələnməyi hədəf
götürənləri tarix və zaman
bağışlamır. Eynilə, elmi fəaliyyəti dar məkan-zaman
çərçivəsində, qapalı şəbəkədə,
"bizim özümüzünkü" anlamında qurmaq son
nəticədə maddi və mənəvi ehtiyatları
tükəndirir, cəmiyyəti iflasa aparır.
İnteqrativ missiya, təfəkkür
və əməldə nizamyaradıcı funksiya
daşıyan fəlsəfə elminin ümdə vəzifəsi
yaşadığımız dövrün təkcə
xüsusi, ümumi (lokal, regional, qlobal) təqdimatda mahiyyətinə
varmaqdan və səciyyəvi xüsusiyyətlərini
işıqlandırmaqdan ibarətdi ki, bununla da zəmanəmizin
özünüdərki həyata keçirilir.
Özünüdərki reallaşdırmaqla fəlsəfə
digər mühüm funksiyanı da ödəmək
üçün imkan və güc əldə edir. Söhbət
ictimai mühitin, bəşəri və sosial gedişatın,
insan həyatının, iqtisadi, siyasi və mədəni-mənəvi
proseslərin elmi meyarlar, tarixi ənənə və perspektivlər,
sosiomədəni dəyərlər səviyyəsindən
rasionallığının açılmasından,
bütövlükdə isə idraki və əməli-praktiki
fəaliyyətin rasionallıq zəminlərinin
yaradılmasından, düşüncə və hərəkət
konstruktivliyinin etibarlı şəbəkəsinin
qurulmasından gedir. Bu, şübhəsiz ki, olduqca
ağır, böyük zəhmət və istedad tələb
edən missiyadır. Eyni zamanda fəlsəfə və
filosoflar üçün ən şərəfli işdir.
Bütün görkəmli filosofların
yaradıcılığını saf-çürük etsək
görərik ki onların ən əhəmiyyətli xidməti,
bəlkə də məhz bu missiyanı həyata keçirməkdən
ibarət olub.
Bu missiya əbədidir. O,
heç vaxt fəlsəfənin üzərindən
götürülmür, əksinə dünya yaşadıqca
daha da çox öz reallaşmasını tələb edir.
Aydındır ki, artan surətlə mürəkkəbləşən,
qloballaşan müasir dünyada fəlsəfənin, o
cümlədən Azərbaycan fəlsəfəsinin
qarşısında duran həmin missiya xüsusi diqqət, fədakarlıq
və əhəmiyyətli səylər birliyi tələb
edir. Bəlkə də ola bilsin, elə bir tarixi inkişaf mərhələsinə
qədəm qoymuşuq ki, artıq bu missiyanı həyata
keçirmək ayrı-ayrı təşəbbüslər,
fərdi yaradıcılıq səviyyəsində
mümkün deyil, mütəşəkkil ümumi səylər
birliyi, insani-intellektual resursların tam yeni struktur-funksional səviyyədə
təşkili, koordinasiyası, idarə olunması
lazımdır.
Bütün hallarda bir həqiqət
danılmazdır: bu müstəsna əhəmiyyətli vəzifənin
həllində Azərbaycan fəlsəfəsinin üzərinə
düşən "əmək bölgüsü"nü,
idraki borcu o vaxt uğurla ödəyə bilərik ki,
müasir dünya elminin əldə etdiyi epistemoloji zirvəyə
yüksələk. Bir sözlə, fəlsəfəmiz istər
ümumən qabaqcıl dünya elmində, istərsə də
müasir iqtisadiyyatın, təsərrüfat mədəniyyətinin
və yaxud da müasir siyasi proseslərin, mədəni əlaqələrin
təşkilində, təkamülündə və idarə
olunmasında mühüm rol oynayan postneoklassik ideya və
prinsipləri, təfəkkür tərzini, idraki
yanaşmaları lazımınca və intensiv əxz etməli,
yeni koqnitiv fəzanın yaranmasına öz töhfəsini
verməlidir. Fəlsəfəmizin milliliyini biz yalnız bu
yolla, yəni dünyaya yeni bəşəri sərvət təqdim
etməklə, ağıllı nümunə ortaya qoymaqla təminatlandıra
bilərik. Milliliyə hörmət və xidmət
boşboğazlıqla, lovğalıqla, təkəbbürlə,
asan yolla nəyəsə sahibliklə alınmır, durmadan və
ardıcıl surətdə zəhmət, məqsədli fədakarlıq,
məsuliyyətli-nizamlı iş, tarixi-irsi potensiala məxsus
olan fəzilətli keyfiyyətlərin inkişafını tələb
edir. Hörmətli akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və
humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" adlı
səfərbəredici məqaləsi bizi məhz bu istiqamətdə
fəallığa səsləyir.
Başlıca hədəf
heç də elmin elm naminə, fəlsəfənin və
başqa sosiohumanitar elmlərin "özləri
üçün inkişafına" nail olmaqdan ibarət
deyil. Məqsəd daha böyükdür: sürətlə
yeniləşən dünyada Azərbaycan öz layiqli yerini
tutsun, milli maraqlarını uğurla həyata keçirməklə
bugününü və gələcəyini təmin etsin,
ümummilli lider Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
milli strategiyanın uğurlu inkişafının davamı
olaraq Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin təşəbbüsü və
başçılığı ilə irəli
sürülmüş "XXI əsr - kreativ, zəngin və
qüdrətli Azərbaycan" proyekti, tərəqqi konsepti həyata
keçirilsin.
Əslində, bütün
elmlər ayrı-ayrı idrak sahələri üzrə
rasionallıq şəbəkəsini qurmaqla məşğuldur.
Və hər biri bu funksiyanı həyata keçirmək
üçün müvafiq epistemoloji bazaya malik
olmalıdır. Bu səbəbdən də hər bir elm sahəsi
üçün adekvat qnoseoloji-metodoloji zəminlərin,
idraki üsul və formaların, kateqorial aparatın və
prosedurların axtarışı, qurulması onun inkişaf
tarixinin ayrılmaz xüsusiyyəti olub. Fəlsəfə isə
yeganə elm sahəsidir ki, onun vasitəsilə
ayrı-ayrı rasionallıq konsept-şəbəkələri
və epistemologiyalar vahid əsasda və yüksək bir səviyyədə
ümumiləşmə əldə edir, varlığın dərki
və özünüdərki prosesinin alətinə
çevrilirlər; bununla da onlar gerçəkliyin, insan həyatının,
ictimai praktikanın müəyyənləşməsində
öz töhfələrini vermiş olurlar. Ona görə də
fəlsəfədə epistemologiya və yaxud fəlsəfi
epistemoloğiya problemi dedikdə, başqa elmlərdən təcrid
olunmuş halda sxolastik "idraki nəticə"lər ortaya
qoymaq nəzərdə tutulmur. Əksinə, daha çox və
intensiv surətdə digər elmlərə yaxınlaşmaq,
onlarla qarşılıqlı fayda verən sinergizmdə olmaq
təqdir edilir. İstər riyaziyyat, fizika, kimya və biologiya
olsun, istərsə də iqtisadiyyat, tarix, sosiologiya və
psixologiya - hər birinin taleyi, inkişaf səviyyəsi həmişə
fəlsəfə ilə bağlı olub. Məntiqi olaraq bu, həm
də o deməkdir ki, fəlsəfə özünün
inkişafı ilə yanaşı, başqa elmlərin də
durumuna və inkişafına məsuldur. Məhz bu səbəbdən
də akademik Ramiz Mehdiyev öz yazılarında, o cümlədən
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsində sosiohumanitar elmlərdə
yaranmış vəziyyətin təhlilini verərkən və
çıxış yollarını göstərərkən
fəlsəfənin üzərinə düşən məsuliyyəti
önə çəkir. Fəlsəfə humanitar və
ictimai elmlərin gücünü və qüdrətini, sosial
sifarişlərə çevik reaksiya vermək qabiliyyətini
göstərən epistemoloji kamilliyə onlarla bir yerdə
cavabdehdir. Ramiz Mehdiyevin həmin məqalədə səsləndirdiyi
"Biz ümumən Azərbaycan elmini əyalət
ab-havasından xilas edərək onun dünya elm məkanına
inteqrasiyasina can atmalıyıq"
cağırışı, şübhəsiz ki, fəlsəfənin
təsirli iştrakı ilə baş verə biləcək
epistemoloji yeniləşmə əsasında öz müsbət
cavabını tapa bilər. Bu yeniləşmənin
aparıcı istiqaməti isə postneoklassik nəzəriyyələrə,
konseptlərə, ideya və təsəvvürlər sisteminə
doğrudur. Əlbəttə ki, bu istiqamətə
yönümlənmə tamamilə klassik və neoklassik
arsenaldan imtina etməyi nəzərdə tutmur.
Sual olunur: postneoklassik
epistemologiyanın səciyyəvi xüsusiyyətləri,
başlıca ideya və prinsipləri hansılardır?
Aydınlıq gətirmək üçün bəzi məqamlara
nəzər salaq.
I. Etibarlı epistemologiya
gerçəkliyə müvafiq olmaqla yanaşı elmdə
aparıcı meylləri, səciyyəvi xüsusiyyətləri
nəzərə almaqla yaradılır. Bu meyl və
xüsusiyyətlər nədən ibarətdir?
1. Müasır dövrdə
elə bir ciddi tədqiqat obyekti yoxdur ki, yalnız ayrıca bir
fənn tərəfindən öyrənilsin. Hər bir tədqiqat
obyekti elmlər kompleksinin ümumi diqqət mərkəzində
dayanır. Şübhəsiz, hər bir fənn bu obyekti
öz kontekstindən öyrənir. Belə olduqda,
ayrı-ayrı elmlərin eyni obyekt barədə əldə
etdikləri biliklərin "ümumi məxrəc"ə gətirilməsi
və bu biliklər arasında mübadilənin
reallaşması məsələsi qarşıya
çıxır. Buradan da biliklərarası sinergizmin təmin
olunması zərurəti ortaya çıxır ki, bu da
ümumən, elmlərin vahidliyi problemi ilə
bağlıdır. Beləliklə, yeni epistemologiya məhz
elmlərin vahidliyi zəminində qurularsa, məhsuldar və
evristik olar.
2. Bu gün əsas məsələ
idrak obyektlərinə məxsus ziddiyyətləri, xüsusi
"nöqtələr"i və ekstremal anları
aşkarlamaqdan, təkamül istiqamətlərini və mərhələlərini
aydınlaşdırmaqdan, optimal mövcudolma, fəaliyyət
və inkişaf şərtlərini, imkanlarını müəyyənləşdirməkdən,
obyektdaxili və xarici mühitlə əlaqələrdə
meydana çıxan problemləri çözməkdən ibarətdir.
Son onilliklərdə bu mənada elmi
dünyagörüşün əsaslı yeniləşməsinə
bir sıra qeyri-ənənəvi elmlərin rolu böyük
olub. Xüsusiyyətlər nəzəriyyəsi, fəlakətlər
nəzəriyyəsi(yeni mərhələsi), xaos nəzəriyyəsi
(yeni baxışda), yenidənqurmalar nəzəriyyəsi,
bifurkasiyalar nəzəriyyəsi, kritik hallar nəzəriyyəsi,
kateqoriyalar və funktorlar nəzəriyyəsi, Lütfi Ə.
Zadənin qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsi,
qeyri-səlis məntiq, yumşaq hesablamalar nəzəriyyəsi,
neyrokompütinq, xaotik kompütinq, təkamül kompütinq,
ehtimal hesablamalar, Soft Kompütinq, qeyri-ənənəvi məntiqin
digər sahələri, C. Sorosun refleksivlik nəzəriyyəsi
bu qəbildəndir.
3. Bütün bu göstərilən
fənlərin vahid bir elm sahəsi əhatəsində
epistemoloji sintezləşməsi baş verib ki, bu da mürəkkəb
sistemlər nəzəriyyəsidir. Elmlərin tarixi
inkişafının təbii nəticəsi olan mürəkkəb
sistemlər nəzəriyyəsi öz təşəkkülü
və intişarı baxımından bir neçə idraki
"qola" borcludur. Bunlar aşağıdakılardır:
a. Mürəkkəblik
fenomeninin xüsusi olaraq öyrənilməsi. Bu istiqamətdə,
yəni mürəkkəbliyin "keyfiyyət
ölçülərinin" aşkarlanıb öyrənilməsində
Q.Çeytin, A.Kolmoqorov, L.Zadə, Q.Nikolis, İ.Priqojin,
İ.Stengers, Q.Kastler, G.Haken, P.Anoxin, L.Bertalanfi,
İ.Şmalqauzen, V.Frankl, A.Şeroziya, K.Mayntser, E.Laslo, C.Soros
kimi mütəfəkkirlərin xidmətləri
danılmazdır. Öz metodoloji və qnoseoloji potensialına
görə onların yaradıcılığı
böyük evristik qüdrətə malik mənbə, tükənməz
intellektual sərvətdir. Yalnız riyazi, fiziki və kimyəvi,
bioloji və psixoloji obyektlərin və yaxud iqtisadi proseslərin
tədqiqində deyil, sosial qurumların, siyasi institut və
hadisələrin, antropoloji proseslərin, geosiyasi münasibətlərin
və s. reallıqların mövcudolma və inkişaf
dialektikasını dərindən anlayıb müvafıq
proqnozlar, ehtimallar irəli sürmək üçün L.Zadə,
İ.Priqojin, G.Haken, V.Frankl, C.Soros və b. tərəfindən
işlənilmiş model və konsepsiyalar olduqca məhsuldardır.
b. Özünütəşkil
və sinergetik effektlərin, fluktuasion və bifurkasion vəziyyətlərin
öyrənilməsi. Burada üç elmi fənnin - riyaziyyat,
fizika və kimyanın XX əsrin 60-cı illərinin
ortalarından üzü bəri əldə etdikləri nailiyyətləri
öncə qeyd etməliyik. Bu tarixdən başlayaraq yeni elmi
paradiqmanın əsas konturları, aparıcı ideya və
prinsipləri formalaşır. İnqilabi mahiyyətli elmi
inkişaf nəticəsində hətta nisbilik nəzəriyyəsi
və kvant mexanikasının fundamental prinsipləri artıq
"köhnəlmiş bilgilər" sayılır,
onların özlərinin yeni bir idraki mühitdə
yararlığından söhbət gedir.
Tədricən elə bir
evristik elmi ideya və prinsiplər, leksika və təsəvvürlər,
üsul və prosedurlar sistemi formalaşmaqdadır ki, fəlsəfı
və konkret-elmi tədqiqatlarda liderliyi ələ keçirir.
Bu zəmində elmlərarası ünsiyyət,
qarşılıqlı bəhrələnmə, bilgilər
diffuziyası və absorbsiyası güclənir. O dərəcədə
ki, indiyə qədər bəzi parametrlərinin öyrənilməsi
mümkünsüz olan mahiyyətlərin formalizasiyaya müyəssərliyi
əldə edilir.
v. Elmdə qlobal riyaziləşmə
və formalizasiya gücünün artması. XX əsrin 50-ci
illərindən başlamış
sıçrayışlı inkişaf riyaziyyatın
imkanlarını hədsiz dərəcədə genişləndirmişdi.
Nəzəri və tətbiqi kibernetikanın, rəqəmli
avtomatlar nəzəriyyəsinin, EHM-nin proyektləşməsinin,
avtomatlaşdırmanın, ehtimal nəzəriyyəsinin əldə
etdiyi nailiyyətlər, bir tərəfdən
abstraksiyalaşdırma yeni pilləyə yüksəlmiş,
digər tərəfdən riyaziyyatı real hadisələrin,
canlı proseslərin öyrənilməsi üçün
daha yararlı etmişdir. İndiyə qədər
"inteqrallaşma"dan yayınan obyektlər artıq yeni
riyazi arsenal qarşısında təslim olurdular.
Mühüm qazanclardan biri o
idi ki, konkret zaman çərçivəsində kəmiyyət-keyfiyyət
göstəricilərinin hesablanma sürəti müqayisə
olunmaz dərəcədə artmışdır. Bunun isə
müasir istehsal, hərbi sənaye, kosmosun tədqiqi və
istifadəsi, informasiya mübadiləsı və digər sahələr
üçün hansı əhəmiyyət
daşıdığı bəllidir. Onu da qeyd edək ki, elmlərin
riyaziləşməsi, hesablama nəzəriyyə və
texnikasının sürətli tərəqqisi yeni riyazi fənlərin
yaranmasına səbəb olmuşdur. Məsələn, oyunlar
nəzəriyyəsi, qərar qəbuletmənin riyazi nəzəriyyəsi,
informasiya nəzəriyyəsi, süni intellekt nəzəriyyəsi,
optimal idarəetmə nəzəriyyəsi və s.
Bir sözlə, müxtəlif
varlıqların riyazi arsenal tərəfindən hədəfə
götürülməsi və bu əsasda görünməmiş
uğurların qazanılması real hadisə və proseslərin
formal obyekt və nisbətlər səviyyəsində öyrənilməsinə
bəslənən ümidləri olduqca gücləndirmişdir.
Təsadüfı deyildir ki, formal sistemlərə,
abstrakt-simvolik ifadələrə artan inam vaxtilə bir
sıra alimləri radikal ehtimallar, proqnozlar irəli sürməyə
sövq etmişdir. Bu gün həmin ehtimalların
doğrulduğunun şahidi oluruq, xüsusən də
robotlaşdırma və kompüterləşdirmə, süni
intellekt və informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sahəsində.
Sıçrayışlı
inkişafın mahiyyəti yalnız elm və
texnika-texnologiyada əldə olunmuş nailiyyətlərlə
tamamlanmır, bütövlükdə qlobal situasiya dəyişib.
O dərəcədə ki, bəşəri və sosial-siyasi,
iqtisadi seçim, tarixi təcrübə və ənənə,
dünyada sülh və ədalət, demokratikləşmə
və açıqlıq, sivilizasiyaların dialoqu, milli
identiklik və suverenlik, qloballaşmaya münasibət kimi məsələlər
yeni əsasda və kontekstlərdə qızğın
müzakirələr doğurmaqdadır. Belə bir situasiyada
akademik Ramiz Mehdiyevin öz əsərlərində, o cümlədən
"Zaman haqqında düşünərkən və
elitanı transformasiya edərkən: varislik və
innovasiyalılıq", "Azərbaycan efir məkanı:
problemlər və vəzifələr", "İctimai və
humanitar elmlər:zaman kontekstində baxış" adlı tənqidi-istiqamətverici
məqalələrində qaldırdığı problemlər,
intellektual sahədə köklü yeniliklərə
çağırışı və bu məqsədlə
milli elitaya müraciəti olduqca aktual və əhəmiyyətlidir.
Biz, onun qeyd etdiyi kimi, "cəmiyyətimiz üçün
aktuallaşan yeni paradiqmalar haqqında düşünməliyik".
q. Konkret-elmi və praqmatik fəlsəfənin
təntənəsi yeni epistemologiyanın formalaşmasında
xüsusi rol oynamışdı. Bu fəlsəfə olduqca təsirli,
məhsuldar və öz perspektivinə inamlı idi. Söhbət
ilk növbədə pozitivizmin yeni mərhələsi olan
analitik fəlsəfədən gedir ki, onun da iki mühüm cərəyanı
xüsusi qeyd edilməlidir: 1) müasir riyazi məntiq
aparatından istifadə edən məntiqi təhlil fəlsəfəsi
- məntiqi empirizm (R.Karnap, K.Hempel, F.Frank və s.) və məntiqi
praqmatizm (K.Lüis, U.Kuayn, N.Qudmen); 2) linqivistik fəlsəfə
(L.Vitgenşteyn, C.Mur, Q.Rayl, C.Ostin, C.Uisdom, P.Strouson və s.).
Bu cərəyanlar üçün ənənəvi
(metafizik) fəlsəfı problemlər bir növ psevdoproblemlər
idi. Psixoloqizm qəbul olunmurdu, əsas məqsəd "elmin məntiqi"ni
riyaziyyatla yaxınlaşdırmaqdan, qnoseoloji problemləri
formalizasiya etməkdən ibarət idi.
Bir başqa fəlsəfi
dayaq da olub: praqmatizm - fəlsəfəni insanların müxtəlif
həyat situasiyalarında qarşılaşdıqları
problemlərin həlli üçün ümumi metodlar kimi
şərh edən fəlsəfı təlim. XIX əsrin son
onilliklərində ABŞ-da, tanınmış şəxsiyyətlərin
təbirincə desək, "gələcəyə
böyük inamı olan millət tərəfindən
doğulub". Əsas ideyalarını Ç. Pirs söyləmiş,
doktrinasını isə U. Cems, C. Dyui ("demokratiyanın
filosofu"), F.K.S. Şiller və C. Mid işləyib.
Praqmatizmdə təcrübə (praktika) - gələcəyə
pəncərədir, həm proqnoz, həm də
davranış qayda-qanunudur. Hər bir ideyanın həqiqiliyi
onun operativlik qabiliyyətində, instrumentallığında,
yaşayış şəraitini yüngülləşdirməkdə
və yaxşılaşdırmaqdadır. XX əsrin
ortalarından başlayaraq Kuayn və Qudmen tərəfindən
praqmatizmin müasir məntiq və analitik fəlsəfə ilə
özünəməxsus sintezi həyata keçirilir ki,
formalaşan yeni elmi paradiqmanın fəlsəfi
dayaqlarının müəyyənləşdirilməsində
təsirli rol oynayır. O, yeni paradiqmanın qərarlaşması
üçün başlıca evristik vektorlardan biridir. 70-ci
illərin sonundan başlayaraq bu evristik mənbənin təsir
gücü xeyli artır (R. Rorti, C. Makdermott, R. Bednetayn və
s.)
Təəssüf ki, Azərbaycan
ictimai şüurunda praqmatizm fəlsəfəsi barədə
yanlış, bəsit təsəvvürlər mövcuddur.
Bizdə "praqmatizm" dedikdə adətən heç nəyə
məhəl qoymadan mənfəətə doğru cəhd, nədənsə
yalnız qazanc götürmək üsulu başa
düşülür, onun insan ləyaqətinə, hüquq və
azadlıqlara, humanizm və demokratiyaya bəslədiyi
qayğı unudulur. Praqmatizm ifrat
maddiyatçılığın, mənfəətdarlığın
sinonimi kimi, eqoistik iradənin reallaşması mənasında
anlaşılır. Hətta, praqmatizmi materializmlə tam eyniləşdirənlər
də tapılır.
Vurğulamaq istərdim ki,
praqmatizm heç vaxt materializmi təqdir etməyib, əksinə
açıq və kəskin surətdə ona qarşı
çıxıb. Məsələn, həqiqəti
ideyanın uğurluluğu mənasında şərh edən
U. Cems materializmlə idealizm arasında gedən uzunmüddətli
tarixi mübahisəni birmənalı olaraq idealizmin xeyrinə
həll edib. Onun fikrincə uzaq gələcəkdə də
olsa, materializm Yerin və bəşəriyyətin məhvi deməkdir.
İdealizm isə xilas üçün inam və imkan
yaradır, ideal və ruhi dəyərlərin təntənəsinə
yol açır.
Aprior əsaslandırmadan, təfəkkürdə
və əməldə qapalılıqdan, situasiyaya münasibətdə
ehkamçılığı qədər də mücərrəd
olan, yaradıcı iradəni və inamı söndürən
"son həqiqət"lərdən uzaqlaşmanı təqdir
edən praqmatizm əsrlər boyu elm və fəlsəfədə,
ictimai həyatda dərin köklər salmış "bəşəri
ətalət"ə, "tədqiqat və hərəkət
qanunu"na - fundamentalizmə qarşı
çıxış edirdi ki, bu da mütləq nəyəsə
istinad etmək vərdişinin sarsıdılması demək
idi. Bu, idraki proseslərdə "postulativ nöqtələr"ə
fiksasiyadan, sosial praktikada ehtimallara və alternativlərə,
situasiyanın pozitiv dinamikliyinə, yaradıcı iradəyə
yer qoymayan "əvvəlcədən qəti müəyyənləşmə"dən
uzaqlaşmaq idi ki, sonralar özünü daha bariz şəkildə
postneoklassik elmi paradiqmada və bu paradiqmanın atributu olan tənqidi-sinergetik
təfəkkür tipində göstərmişdi. Bu,
dünyagörüşündə, demokratik düşüncədə
bir çevriliş idi -- təkcəyə, xüsusiyə,
"əlahiddə hissə"yə olan
istinadçılığa, totalitar düşüncə tərzinə
qarşı inqilab. Təsadüfi deyildir ki, "zəka
metodu"nun fəaliyyət imkanlarını Dyui cəmiyyətin
demokratik quruluşu ilə bağlayırdı. Elə
quruluşla ki, azad insanlara xoşbəxt yaşamaq
üçün geniş imkanlar verir, ictimai həyatı daim
yaxşılaşdırır. O, sosial rekonstruksiyanın
mühüm prinsipini yalnız sülhyaradıcı vasitələrdə
və zorakılıqdan imtinada görürdü.
Dərindən mahiyyətə
varsaq, bu epistomoloji məqamların -- şərti olaraq
"antifundamentalist" adlandırdığımız
yanaşmanın siyasi və geosiyasi, sosial və iqtisadi, ekoloji
və mənəvi-psixoloji problemlərin həllində, hadisə
və proseslərin proqnozlaşdırılmasında, ictimai
inkişaf vektorunun müəyyənləşdirilməsində
və qərarlaşmasında, hüquqi dövlət və
demokratik vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunda,
demokratik əsaslarda milli konsensusun reallaşmasında nə qədər
əhəmiyyətli olduğunu görərik. Etiraf edək
ki, müasir sivil dünyada rəhbər tutulan bu cür
epistemoloji "xırdalıqlar"a biz bəzən laqeyd
yanaşırıq, demokratik təfəkkürün tələblərinə
riayət etmədən, acgöz və dilənçi
materializmi, ifrat subyektivizmi-fundamentalizmi daxilimizdə
öldürmədən demokratik vətəndaş cəmiyyəti
qurmaq istəyirik, əhəmiyyətli şeylərin var
olmasını özümüzdən yox, kənardan və
başqalarından gözləyirik. Çox vaxt da
bütün yükü ölkə
başçısının, ayrı-ayrı fədakar
insanlarımızın üzərinə atmaqla
"işimizi" bitmiş hesab edirik.
Praqmatizmə görə,
yalnız problem situasiyanın uğurlu həlli əldə
edilərsə, təklif olunan ideya və ya nəzəriyyə
həqiqət sayıla bilər, yaranmış yeni, artıq
müəyyənləşmiş situasiya isə reallıq
statusu qazanır; o, əvvəlki şübhəli və
problemli situasiyanı əvəz edir. Heç bir təklif olunan
həll konkret situasiyanın xüsusi xarakteri ilə müəyyənləşməməlidir.
Beləliklə, yaradıcı özünükorreksiya həyata
keçirilir. Elə bu səbəbdən də praqmatizmə əsasən
fəlsəfənin başlıca məqsədi məhz sosial
təcrübənin təhlili və kamilləşdirilməsidir.
II. Sosial rekonstruksiyada
yalnız o idraki alət yararlıdır ki, insanları və
cəmiyyətləri "inteqrallaşmayan" (hesablanmayan)
fenomenlər qarşısında aciz qoymur, öz
gücsüzlüyünü hər hansısa "universalilər"ə,
mistik və ya trassendent obrazlara istinadla ört-basdır etmir,
onsuz da artıq dərəcədə şübhəli,
qeyri-müəyyən və problematik olan situasiyanı bir daha
mürəkkəbləşdirmir, ona pozitiv nəticələrlə
yekunlaşa biləcək inkişaf yönümü verir və
bu istiqamətdə yararlı üsul və formalar irəli
sürür.
Obyektiv təhlil göstərir
ki, praqmatizmdə də vacib bilinən bu dəyərli sosial
idrak xüsusiyyəti Heydər Əliyev kimi nəhəng
şəxsiyyətin, siyasət ustadının idarəçilik
fəlsəfəsinə, onun sosial rekonstruksiya praktikasına
olduqca xas idi. İşlərin təşkilində, qərar qəbuletmədə,
problem situasiyaların həllində reallıqla uzlaşmayan,
imkanlar (mümkünlük) çərçivəsinə
sığışmayan, məsuliyyət dərəcəsini
anlamayan xəyalpərəstliyi-utopizmi, eyni vaxtda
ehkamçılığı, yalnız direktivlər üzrə
hərəkəti, nizamsızlığa və ədəbsizliyə
yol açan "azadlığı", ucuz və
vicdansız populizmi rədd edən bu böyuk dövlət
xadiminin siyasi uğurlarının, misilsiz nailiyyətlərinin
köklü səbəbləri də elə onun zamanla
ayaqlaşan idarəetmə fəlsəfəsində idi ki,
indi də ictimai praktikanın kamilləşdirilməsinə
xidmət edir. Bu, daim özünü korreksiya edən,
yaradıcı təlimdir! Onun
yaradıcılığının əyani sübutu Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi altında ölkəmizin
qazandığı nailiyyətlərdir. Yaxşı olardı
ki, baş laborant və kiçik elmi işçi "zirvəsi"ni
aşa bilmədən, birdən-birə dövlət
müşaviri, dövlət katibi, baş nazir, spiker vəzifələrini
tutmuş insanlar sosial rekonstruksiya, dövləti idarə etmək
kimi məsələlər haqqında düşünərkən
bu həqiqətləri unutmasınlar.
Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd
etdiyi kimi, "hazırda biz Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafında yeni mərhələ
yaşayırıq" və 2003-cü ildən başlayan bu
tarixi dövrdə ictimai inkişafın yüksək sürəti
və davamlılığı təmin edilib. Aydındır
ki, hər bir dinamik inkişaf, xüsusən də
böyük məqsədlər nəzərdə tutulubsa
yeni-yeni problemlər doğurur, qarşıya əlavə ciddi
vəzifələr qoyur. Bu problem və vəzifələrin
müsbət həlli intellektual sahədə reallaşması
zəruri olan struktur-funksional dəyişmələrdən,
idarəetmənin yeni tələblər səviyyəsndə
təşkilindən, aparıcı kadrlar, rəhbər
işçilər korpusunun yeniləşməsindən əhəmiyyətli
dərəcədə asılıdır. Uzun illər ərzində
etibar edilmiş sahədə müsbət dönüşə
nail ola bilməyən, nöqsanlı fəaliyyəti və
yaxud da fəaliyyətsizliyi ucbatından işlərin
gedişini bərbad hala salan məmurlardan dövlət azad
olmalıdır. Bu zərurətin ödənilməsi, həm
də Azərbaycanın dövlətçilik institutunun daha
da möhkəmlənməsi və müasirləşməsinin
qarantıdır.
Ümumiyyətlə, məqsədəuyğun
olardı ki, elm, təhsil və mədəniyyət sahələri,
cəmiyyətimizin mənəvi-intellektual həyatı bir səlahiyyətli
vahid mərkəzdən idarə olunsun və tənzimlənsin.
Bu, fərdi və kollektiv məsuliyyəti, strukturdaxili və
strukturlararası səmərəli birgəfəaliyyət,
koordinasiya və özünütəşkilatlandırma
imkanlarını xeyli artırar, ümumi fəaliyyət şəbəkəsinin
bütövlüyünü, onun konsolidasiyasını,
işgüzarlığını və dinamikliyini təmin edərdi.
Vacibdir ki, müasir idarəetmə
fəlsəfəsinin başlıca prinsiplərindən biri -
müxtəliflik vasitəsilə birliyə (vahidliyə) cəhd
və ona nailolma prinsipinin ödənilməsi
üçün əvvəlcədən münbit əsas və
imkanlar yaransın. Məhsuldar vahidliyə, iş birliyinə,
güclərin ümumi səfərbərliyinə xidmət
etməyən fikir və əməl müxtəlifliyi,
xüsusən də idarəetmə məsələlərində
son nəticədə pərakəndəliyə, daxili
nizamsızlığa və məsuliyyətsizliyə, xaosa və
tənəzzülə aparır.
Müasir (sinergetik) idarəetmə
fəlsəfəsində əhəmiyyətli yer tutan bu
vahidlik prinsipi, əslində, çox qədim köklərə
malikdir (vaxtilə onu böyuk filosof və dövlət xadimi
Konfutsi irəlı sürüb!) və bir çox görkəmli
dövlət başçılarının, o cümlədən
ulu öndər Heydər Əliyevin yaradıcı
praktikasında uğurla sınaqdan çıxıb. O,
gerçəkliklə, real şərait və imkanlarla
hesablaşmayan hikkəli-kinli "boşboğazlıq
demokratiyası"na deyil, həqiqi demokratiyaya təminat verir.
Uğurlara əsas yaradan sinergetik idarəetmənin bu prinsipi
öz effektliyini, əlbəttə ki, monoprinsip halında
göstərmir. Postneoklassik elmi paradiqmanın atributu olan
vahidlik prinsipi digər mühüm prinsiplərlə birgəfəaliyyətdə
öz gücünü və qüdrətini ortaya qoyur.
Biz təbii sərvətlərimizdən
və insani-intellektual potensialımızdan ağıllı
istifadə edərək innovasion iqtisadiyyat, informasiya cəmiyyəti
qurmaq, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının yalnız
istehlakçısı yox, həm də yaradıcısı
olmaq, yeni dünyada söz-əməl, nüfuz sahibliyinə
yiyələnmək istəyiriksə indidən prinsipial məsələləri
önə çəkərək və vaxt itkisinə yol vermədən
çalışmalıyıq ki, yeni nəsillər, gənclərimiz
məhz öz doğma Vətənimizdə müasir elmi bilikləri
əxz etsinlər, yüksək intellektual mühitdə
böyüsünlər, məhsuldar təfəkkürlə
silahlansınlar. Bu, o deməkdir ki, bir tərəfdən, elm-təhsil-mədəniyyət
ocaqlarımızın, universitet və
institutlarımızın fəaliyyəti köklü surətdə
yeniləşməli, zəruri islahatlar həyata keçirilməli,
digər tərəfdən, gənclərimizin xaricdə təhsil
alması başlıca hədəfə çevrilməməlidir.
Əks halda, bizim öz elm-təhsil sistemimizin kimə və nəyə
lazım olduğu şübhə altına düşür. Zərurət
olduqda xaricdə mütəxəssis hazırlamaq
lazımdır və vacibdir, lakin bu, yeganə
çıxış yolu ola bilməz. Nümunəvi innovasion
cəmiyyətin, kamil millətin öz qüdrətli elmi, təhsil-mədəniyyət
sistemi olmalıdır.
Müasir elmi paradiqmanın əsas
məqsədi insanların dünyagörüşündə,
təfəkkür tərzi və fəaliyyət üslubunda
demokratik dəyərlərə qayğıkeşliyi
artırmaqdan, qarşılıqlı hörmət və tələbkarlıq,
nizam və məsuliyyət vasitəsilə başlıca
hüquq və azadlıqlardan istifadəni
reallaşdırmaqdan, lokal, regional və qlobal miqyaslarda
tolerantlığı və humanizmi gücləndirməkdən
ibarətdir. Bu bəşəri məqsəd, Azərbaycan təqdimatında
yalnız xoşməramlı niyyətlər, arzular
hesabına yox, tarixən ictimai tərəqqinin fundamentini təşkil
edən Elmin, Fəlsəfənin epistemoloji durumunda intellektual
intibaha və bu zəmində praktikada, insanların "fəaliyyət
düsturu"nda köklü dönüşə nail olmaqla
reallaşa bilər.
Universal məqsədin
qoyuluşu ilə yanaşı onun reallaşması
üçün yeni epistemologiya, insana, təbiətə, cəmiyyətə
və dünyaya münasibət konsepti təqdim olunur, bir
növ məqsədin doğruluğu və realistikliyi məsələsi
əvvəlcədən təmin edilir. Belə ki, məqsəd
və vasitələrin üzvi qovuşması, bir-birinə
adekvatlığı mövcuddur, "məqsəd vasitələrə
bəraət qazandırır!" prinsipi yox, "təqdirəlayiq
məqsəd öz fəzilətli vasitələrilə
möhtəşəmdir!" ideyası rəhbər tutulur.
Bu, məqsədin doğruluğunun və realistikliyinin,
insaniliyinin və humanistliyinin qarantıdır.
Gördüyümüz kimi, barəsində
danışılan məqsəd və onun
reallaşdırılmasına xidmət etməli olan yeni fəlsəfə
və müasir postneoklassik epistemologiya öncədən
aksioloji tələblərin, etik komponentlərin vacibliyini nəzərdə
tutur. Güclü aksioloji tələblərə riayət etmək
və gerçəkliyə həssas münasibət göstərmək
naminə, yeri gələrsə qəti "dəqiqlik"dən
də keçmək olar. Bu kontekstdə Lütfi Ə. Zadənin
yaradıcılığı xüsusi qeyd olunmalıdır. Təsadüfi
deyil ki, L.Zadə öz intellektual məhsulunu "humanistik
sistemlər nəzəriyyəsi" adlandırır. Öz tədqiqatlarına
münasibətdə analoji fikirlərə başqa
tanınmış alimlərin yazılarında da rast gəlirik.
Bu, ona dəlalət edir ki, müasir (postneoklassik) elmi
epistemologiya vasitəsilə... İnsan-Təbiət-Cəmiyyət-Dünya
əlaqə və nisbətlərində daha etibarlı surətdə
humanizmin, harmoniyanın, ədalətin qulluğunda dayanan Məntiqin
tələbləri ödənilir!
Həmin Məntiq
demokratiyanın özünə yeni baxış və
yanaşmalar formalaşdırmaqdadır. Demokratiya bir
ideya-ideal, konsepsiya, ictimai praktika, təfəkkür və əməl
tərzi, idarəetmə forması və üsulu kimi yeni səviyyədə
və yeni kontekstlərdən müzakirə edilərək tətbiq
olunmaqdadır. Böyük uğurlar da var, təəssüf
doğuran səhvlər və məğlubiyyətlər də.
Azərbaycan da həmin universal dalğanın içində
olmaqla bugününü və gələcəyini
qurmaqdadır. Bu quruculuğun necə olmasını, hansı
qazanclar əldə edəcəyini isə bizim intellektual
potensialımızın, fəlsəfəmizin, elm, təhsil və
mədəniyyətimizin, alim və mütəxəssislərimizin
səviyyəsi müəyyənləşdirir. Demokratiya,
Bernard Şou demişkən cəmiyyəti təşkil edənlərin
"insan materialı"ndan yuxarı ola bilməz!
Əbülhəsən ABBASOV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.- 2010.-21
aprel.- S. 4.