Azərbaycan dinamik inkişaf yolunda uğurla irəliləyir
İqtisadiyyatda əldə edilən nailiyyətlər
ölkəmizin qarşıdakı dövr ərzində daha
böyük müvəffəqiyyətlərə imza
atmasına möhkəm baza yaradır
Sürətli sosial-iqtisadi
inkişaf, möhkəm daxili sabitlik, xalq və hakimiyyət
arasında sıx birlik, zamanın tələblərinə
uyğun olaraq həyata keçirilən islahatlar, dünya
birliyinə milli maraqların qorunması şərti ilə
edilən inteqrasiya və bu qəbildən olan digər amillər
Azərbaycanı beynəlxalq miqyasda xarakterizə edən
başlıca cəhətlərdir. Əsası ümummilli
lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan bu kompleks
inkişaf strategiyasını indi onun layiqli
davamçısı Prezident İlham Əliyev tərəfindən
dövrün reallıqlarına müvafiq şəkildə
daha da zənginləşdirilərək uğurla davam etdirilməkdədir.
Bunun nəticəsidir ki, ölkəmiz zamanın bütün
sınaqlarından müvəffəqiyyətlə
çıxmaqda, iqtisadi inkişaf dinamikasına görə
lider mövqedən çıxış etməkdədir.
Təsadüfi deyil ki, ötən
il ərzində dünyanın əksər ölkələrinin
iqtisadi inkişafının qarşısında sədd
çəkən, bir çoxlarında ümumi daxili məhsulun
rekord həddə qədər geriləməsinə yol
açan qlobal maliyyə böhranının Azərbaycana təsirləri
minimal xarakter daşımış, hər hansı ciddi fəsada
yol açmamışdır. Əksinə, qlobal maliyyə
böhranının tüğyan etdiyi ötən ildə Azərbaycanın
imza atdığı ən böyük uğurlardan biri
iqtisadi sahədə keçid dövrünü başa
vurması, bu kateqoriya üzrə də postsovet dövlətləri
arasında lider statusunu daşıması olmuşdur. Prezident
İlham Əliyev bununla bağlı bildirmişdir: "...Azərbaycan
iqtisadiyyatı artıq öz keçid dövrünü
başa vurdu. Bu, həqiqətən də, belədir. Biz
artıq keçid dövrünün iqtisadiyyatı deyilik...
Biz tam şəkildə bazar iqtisadiyyatına keçmişik.
Azərbaycan iqtisadiyyatı liberal iqtisadiyyatdır, müstəqil,
dayanıqlı, öz resurslarına güvənən,
dünya birliyinə sürətlə inteqrasiya edən
iqtisadiyyatdır".
Qeyd olunan uğurları təmin
edən iqtisadi modernləşdirilmənin davam etdirilməsi və
innovasiya sisteminin formalaşması, həmçinin
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, onun neftdən
asılılığının aradan qaldırılması və
vaxtında görülən digər zəruri tədbirlər
sayəsində Azərbaycan xalqı qlobal böhranın təsirlərini
hiss etməmiş, əksinə onun rifah halı daha da yüksəlmiş
və maddi gəlirləri artmışdır. Həqiqətən
də düzgün qurulmuş siyasət nəticəsində
Azərbaycan iqtisadiyyatının əsas sahəsi olan neft-qaz
amilindən asılılığı əhəmiyyətli dərəcədə
azalda bilmişdir və bunun nəticəsidir ki, ötən il
neftin bir barelinin qiyməti 140 dollardan 35 dollara düşəndə
belə, nə ölkə iqtisadiyyatı, nə də əhali
bu asılılığı hiss etməmişdir. Beynəlxalq
araşdırma mərkəzləri də bildirirlər ki, Azərbaycanda
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi siyasəti,
qeyri-neft sektorunun inkişafına xüsusi diqqət yetirilməsi
və bu qəbildən olan digər amillər qlobal
böhranın, eləcə də neftin dəyişik qiymətinin
ölkəmizə hər hansı ciddi təsir göstərməsinə
imkan verməmişdir. Halbuki dünyanın bir çox neft-qaz
hasil edən ölkələrində "qara
qızıl"ın ucuzlaşması ciddi ajiotaja, hətta
dövlət büdcəsinin gəlirlər hissəsinin dəyişməsinə
səbəb olmuşdur. Azərbaycanın kifayət qədər
maliyyə imkanları və resurslarının olması isə
neftin ucuzlaşmasının ölkəmizə təsirsiz
ötüşməsinə və hər hansı ciddi problem
yaratmamasına gətirib çıxarmışdır. Bunu
statistik rəqəmlərə diqqət yetirməklə də
görmək mümkündür. Belə ki, 2009-cu il qlobal
maliyyə böhranının pik həddinə
çatmasına, həmçinin real sektora sirayət edən
dövr kimi tarixə daxil olmasına baxmayaraq, bu müddətdə
Azərbaycanda adambaşına düşən ümumi daxili məhsulun
həcmi 7,9 faiz artaraq 3917 manata və yaxud 4874 ABŞ
dollarına, ölkədə orta aylıq əməkhaqqı
6,8 faiz artaraq 298 manata çatmışdır. Bu müddət
ərzində manatın dəyərinin sabit qalması,
inflyasiyanın isə cəmi 1,5 faiz təşkil etməsi
insanların sosial vəziyyətinin daha da
yaxşılaşmasını təmin etmişdir.
Cari ilin ötən
dövrü ərzində də Azərbaycanın iqtisadi
inkişaf tempi yüksək göstəricilərlə ifadə
olunmağa başlamışdır ki, bu da əhalinin maddi
rifah halının daha da yüksəlməsinə, insanlara
dövlət tərəfindən göstərilən sosial
qayğının bir qədər də artmasına şərait
yaratmışdır. Digər tərəfdən iqtisadiyyatda
artım səviyyəsinin əvvəlki illə müqayisədə
yüksək göstəricilərlə ifadəsi bir daha Azərbaycanın
bu sahədə seçdiyi və uğurla
reallaşdırdığı inkişaf yolunun nə dərəcədə
düzgün olduğunu, zamanın tələblərinə
cavab verdiyini əyani nümayiş etdirmişdir. Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi altında həyata
keçirilən bu iqtisadi inkişaf strategiyasının məntiqi
nəticəsidir ki, cari ilin ilk rübündə ölkəmizdə
ümumi daxili məhsul 5,4 faiz, sənaye istehsalı 5,6 faiz, kənd
təsərrüfatı 1,5 həcmində artmış,
qeyri-neft sektorunda məcmu istehsalda 2,8 faizlik yüksəliş
qeydə alınmışdır. O da sevindirici haldır ki,
ötən ilin yekunlarına əsasən miqdarı 20,4 milyard
dollar olan ölkənin valyuta ehtiyatları indi 22,3 milyard
dollara çatır. Bu isə Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən
daha qüdrətli dövlət olmasına təkan verən əsas
faktorlardan olmaqla yanaşı, onu həm də potensial xarici
investora çevirir. Təsadüfi deyil ki, indi ölkəmizə
xaricdən müxtəlif sahələrə sərmayə
yatırmaq üçün ünvanlanan müraciətlərin
sayı artmaqda, Azərbaycanla işbirliyini nəzərdə
tutan təkliflər durmadan çoxalmaqdadır. Nazirlər
Kabinetinin cari ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr olunmuş
iclasında söylədiyi geniş və dərin məzmunlu
nitqində Prezident İlham Əliyev bu məsələyə
toxunaraq qeyd etmişdir: "Artıq Azərbaycan öz maliyyə
imkanları ilə dünya bazarlarına çıxır.
Mötəbər beynəlxalq maliyyə qurumları Azərbaycan
Dövlət Neft Fondunu başqa ölkələrdə
müştərək şəkildə investisiyaların
qoyulmasına cəlb edir və biz buna müsbət
baxırıq. Bu, onu göstərir ki, Azərbaycan dünya
miqyasında çox müsbət imicə malik olan ölkədir.
Aparıcı beynəlxalq maliyyə qurumları ilə əməkdaşlığımız
uğurludur, bərabərhüquqludur. Biz bərabərhüquqlu
tərəfdaş kimi növbəti illərdə dünya
iqtisadiyyatına daha da çox inteqrasiya edəcəyik".
Hesablamalar göstərir ki,
Azərbaycanın digər ölkələrdə müxtəlif
sahələrə, o cümlədən nəqliyyat və
enerji sektoruna yatırdığı sərmayələrin həcmi
7 milyard dollar səviyyəsindədir. Qarşıdakı
dövr ərzində ölkəmiz bu siyasəti daha da
genişləndirməyi planlaşdırır və bunun
üçün qeyd olunduğu kimi, Azərbaycanın
böyük miqdarda valyuta ehtiyatları, maliyyə imkanları
mövcuddur. Elə ölkə daxilində də
yatırılan investisiyalarda əsas pay sahibi kimi məhz Azərbaycanın
özü çıxış edir. Bunu istər ötən
ilin yekunlarına, istərsə də cari ilin ilk
rübünün nəticələrinə diqqət yetirməklə
də əyani şəkildə görmək
mümkündür. Belə ki, ötən il ərzində
ölkəmizə qoyulan investisiyanın həcmi 9,2 milyard
dollara çatmış və bunun 7,3 milyardını daxili sərmayələr
təşkil etmişdir. Cari ilin birinci rübündə isə
ölkə iqtisadiyyatına bütün maliyyə mənbələri
hesabına 1 milyard 636,8 milyon manat, o cümlədən daxili mənbələr
hesabına 1 milyard 231 milyon manat investisiya qoyulmuşdur. Bunun
583,4 milyon manatı dövlət büdcəsinin vəsaiti
hesabına həyata keçirilmişdir. Qarşıdakı
dövrdə isə investisiya qoyuluşunun həcminin daha da
genişlənəcəyi gözlənilir. Çünki Azərbaycanda
həm nəhəng infrastruktur layihələrinin icrası
davam etdiriləcək, həm də yenilərinin reallaşması
istiqamətində növbəti addımlar atılacaq. Ölkənin
artıq 22,3 milyard dollara bərabər olan valyuta ehtiyatları
isə belə layihələrin icrasında hər hansı
problemin yaranmasını mümkünsüzləşdirir və
bütün bunlar öz növbəsində cari il ərzində
məşğulluq sahəsində vəziyyətin daha da
yaxşılaşacağından xəbər verir. Bu istiqamətdə
atılan mühüm addımlardan biri də sahibkarlara
dövlət tərəfindən göstərilən
qayğıdır. Ümumiyyətlə, sahibkarlığa hərtərəfli
dəstəyin göstərilməsi 2010-cu ildə də
Prezident İlham Əliyevin hökumətin
qarşısında qoyduğu əsas vəzifələrdən
biridir. Belə hesab edirlir ki, cari ildə və ortamüddətli
perspektivdə makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması, nəqliyyat,
kommunal, enerji, rabitə infrastrukturunun dövlət tərəfindən
yaradılması və yenidən qurulmasının davam
etdirilməsi, uzunmüddətli və ucuz kreditlərin
alınmasına sahibkarların çıxış
imkanlarının artırılması, qeyri-strateji dövlət
mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinin sürətləndirilməsi
sahibkarlığın inkişafına əlavə impuls verməklə
yanaşı, bu təbəqənin ümumi iqtisadiyyatda
xüsusi çəkisini bir qədər də artıracaq.
Ötən il bu kateqoriya üzrə fəaliyyət göstərən
insanlara dəstək məqsədilə Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondunun vəsaitləri hesabına 2100
sahibkarlıq subyektinə 130 milyon manat güzəştli kreditlər
verilmişdir və bu da 2008-ci illə müqayisədə 1,5
dəfə çoxdur. Bu ilin ilk rübündə isə
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitləri
hesabına 197 sahibkarlıq subyektinə 19,1 milyon manat güzəştli
kreditlər verilmişdir ki, bu da 2009-cu ilin analoji dövrü
ilə müqayisədə 2 dəfə çoxdur. Burada bir
fakt da xüsusi olaraq vurğulanmalıdır ki, sahibkarlara
verilən güzəştli kreditlərin əsas hissəsi
regionların payına düşür. Digər tərəfdən
bu sahənin inkişafına təkan verən daha bir
mühüm addım ölkə Prezidentinin təşəbbüsü
ilə yerli sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi,
onların birbaşa vergi yükünün azaldılması məqsədilə
müvafiq qanunvericilik aktlarında dəyişiklik edilməsi
və müvafiq olaraq 2010-cu ildən mənfəət
vergisinin dərəcəsinin 22 faizdən 20 faizə, fiziki şəxslərdən
gəlir vergisinin maksimal həddi 35 faizdən 30 faizə, fərdi
sahibkarlar üçün isə 35 faizdən 20 faizə
endirilmişdir. Bir sıra fəaliyyət növləri
üçün xüsusi razılıq (lisenziya)
alınmasına görə dövlət rüsumunun məbləğləri
azaldılmışdır.
İqtisadiyyatının
inkişaf tempini daim daha yüksək mərhələyə
keçirməyi davam etdirən Azərbaycanda diqqət yetirilən
mühüm məqamlardan biri ölkə vətəndaşlarının
rahat yaşayışının təmin olunması,
onların sosial təminatının ödənməsi və
bu qəbildən olan digər məsələlərin uğurla
həllinə nail olunmasıdır. Bu məqsədlə sosial
xarakterli proqramların tərtibi və vaxtında icrası həmişə
xüsusi diqqət mərkəzində olmuş və bu sahədə
mühüm nailiyyətlər əldə edilmişdir.
Dövlət büdcəsindən ayrılan xərclərdə
də sosialyönümlülük daim prioritet istiqamət təşkil
etmişdir. Yenə də müqayisələr əsasında
bunu görmək olar. Araşdırmalar göstərir ki,
2009-cu ildə sosialyönümlü tədbirlərin və xərclərin
büdcə icrasına üstünlük verilmiş,
müvafiq dövlət proqramlarının maliyyələşdirilməsi
tam təmin edilmişdir. Bu məqsədlə dövlət
büdcəsindən 2 milyard 903 milyon manat vəsait sərf
edilmişdir. Bu isə 2008-ci illə müqayisədə 450
milyon manat və ya 19,5 faiz çoxdur. Cari ilin birinci
rübündə dövlət büdcəsinin xərcləri
1 milyard 979,1 milyon manat icra edilmişdir ki, həmin xərclərin
33,8 faizi və ya 669 milyon manatı sosialyönümlü
olmaqla, ötən ilin eyni dövrü ilə müqayisədə
68,9 milyon manat və ya 11,5 faiz çox olmuşdur. Hesabat
dövrü ərzində təhsil xərclərinə 17,2
milyon manat və ya 7,7 faiz, sosial müdafiə və sosial təminat
xərclərinə isə 50,1 milyon manat və ya 17,2 faiz
çox vəsait yönəldilmişdir. Bununla yanaşı,
ilin ilk rübündə orta əməkhaqqı qalxmış
və 304 manat təşkil etmişdir. Nazirlər Kabinetinin
2010-cu ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr olunmuş
iclasında Prezident İlham Əliyevin qarşıya
qoyduğu vəzifələrdən biri də məhz ölkə
vətəndaşlarının yaşayış səviyyəsinin
daha da yüksəldilməsi ilə bağlı olmuşdur:
"İstehlak qiymətlərinə nəzarət həmişə
güclü olmalıdır. Bu istiqamətdə də
çox müsbət addımlar atılmışdır. Həm
iqtisadi tədbirlər görülməklə, eyni zamanda
istehlak qiymətlərinə ciddi nəzarət etməklə
süni qiymət artımının qarşısının
alınması məsələləri daim diqqət mərkəzində
olmalıdır ki, Azərbaycan vətəndaşları
2010-cu ildə öz yaşayış səviyyəsini
artıra bilsinlər".
Bilindiyi kimi, aztəminatlı
ailələrin sosial müdafiəsini təmin edən
ünvanlı sosial yardımın hesablanmasında tətbiq
edilən ehtiyac meyarının məbləği 60 manata
çatdırılmışdır. Cari ilin ilk
rübünün yekunları göstərir ki, hazırda 165
min 730 ailəyə ünvanlı dövlət sosial
yardımı verilir və hər ailəyə ödənilən
yardımın orta aylıq məbləği 115 manatdır.
Cari ilin sonuna 145 min ailənin yardım alacağı
proqnozlaşdırılır. Əhalinin sosial təminatının
gücləndirilməsi istiqamətində atılan ən
mühüm addımlardan biri də Prezident İlham Əliyevin
təsdiq etdiyi "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"nın həyata
keçirilməsi üzrə Tədbirlər Planıdır.
Artıq bu plana əsasən, "Azərbaycan
Respublikasında aztəminatlı ailələrin sosial
reabilitasiyası üzrə Dövlət
Proqramı"nın layihəsinin hazırlanması prosesinə
başlanılmışdır. Qeyd edilənlər bir daha
ölkə vətəndaşlarının sosial durumunun daim
yaxşılaşdırılmasının dövlət
üçün prioritet əhəmiyyət kəsb etdiyini
bariz şəkildə nümayiş etdirir.
Azərbaycanın
bugünkü iqtisadi inkişaf mənzərəsi belə bir
uğurlu nəticəni də gözlər önünə sərgiləyir
ki, ölkəmizdə iqtisadiyyatın ənənəvi sahələrindən
sayılan neft-qaz sektoru ilə yanaşı, qeyri-neft sektoru, o
cümlədən kənd təsərrüfatı,
sahibkarlıq, müasir dövrün əsas tələblərindən
olan informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sferası da
böyük sürətlə inkişaf etməkdədir. Bunun
nəticəsidir ki, Dünya İqtisadi Forumu tərəfindən
bu günlərdə açıqlanan "Qlobal İnformasiya
Texnologiyası Hesabatı 2009-2010" adlı sənəddə
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sahəsində əldə
olunan inkişaf göstəriciləri baxımından Azərbaycan
MDB məkanı üzrə birinci yerə
çıxmışdır. Belə yüksək nəticəyə
gətirib çıxaran əsas amil ölkəmizdə qeyd
olunan sektorun tərəqqisini təmin edən əlverişli
mühitin formalaşdırılmasıdır. Hesabatda əsas
metodoloji vasitə kimi şəbəkə
hazırlığı indeksi götürülmüş və
yekun nəticədə Azərbaycan şəbəkə
hazırlığı indeksinə görə 64-cü yeri
tutmuşdur ki, bu da MDB məkanında ən yüksək
göstəricidir.
Sənaye, kənd təsərrüfatı, bank sektoru, yeni elektrik stansiyalarının istismara verilməsi və digər bu kimi sahələr üzrə əldə olunan nailiyyətlər bir daha Azərbaycanın öz uğurlu iqtisadi inkişafını təmin edə bildiyini əyani şəkildə göstərir. Lakin ötən dövr Azərbaycan üçün təkcə sürətli sosial-iqtisadi inkişafla xarakterik olmamış, digər mühüm sferalar üzrə də böyük nailiyyətlər əldə olunmuşdur. Məsələn, xarici siyasətdə Azərbaycanın mövqeləri daha da güclənmiş və bu xüsusda Prezident İlham Əliyevin çoxsaylı xarici səfərləri, həmçinin Azərbaycanda müxtəlif xarici dövlət və hökumət başçıları ilə keçirdiyi görüşlər müstəsna rol oynamış, ölkəmizin dünya miqyasında mövqeyinin daha da güclənməsinə təkan vermişdir. Təsadüfi deyil ki, indi Azərbaycanla əməkdaşlıq etmək istəyən ölkələrin sayı artır.
Beləliklə, cari ilin ilk rübünün də Azərbaycan tarixinə daha çox uğur gətirən prizmadan yazıldığı aydın görünür və bu, qarşıdakı dövr ərzində yeni nailiyyətlərin əldə edilməsində yaradılmış bazanın daha da gücləndiyindən xəbər verir. Artıq beynəlxalq hüququn daha güclü mövqeyə malik müstəqil subyekti kimi çıxış edən Azərbaycan bundan sonra da inkişaf göstəricilərinə görə nümunəvi dövlət qismində çıxış edəcək.
Fərhad QƏRİBOV,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.- 2010.- 21
aprel.- S. 5.