Tarixdə və yaddaşlarda əbədi
yaşayacaq şəxsiyyət
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev 2009-cu ilin noyabrında Bakı Dövlət Universitetinin 90 illik yubileyinə həsr olunmuş təntənəli mərasimdə demişdir: "Azərbaycan iqtisadi cəhətdən artıq oturuşmuş dövlət kimi tanınır. Mən hesab edirəm ki, biz artıq iqtisadi sahədə keçid dövrünü başa vurmuşuq". Son 15 ilin sosial-iqtisadi inkişafının reallıqları əks olunan bu bəyanat ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu iqtisadi irəliləyişdə yeni mərhələnin başlandığını nümayiş etdirir. Bu irəliləyiş təkcə ölkənin iqtisadi qüdrətinin artması ilə deyil, həm də keyfiyyətcə yeni hədəflərin müəyyənləşdirilməsi, daha mürəkkəb vəzifələrin yerinə yetirilməsi ilə bağlı olacaqdır. Həmin vəzifələr sırasında ən vacibi idxalı əvəz edən məhsul istehsalının artırılması barədə dövlət başçısının göstərişidir.
İdxalın əvəz edilməsi problemi heç də bu gün əmələ gəlməmişdir. Ötən 15 il ərzində sənaye və kənd təsərrüfatı istehsalının inkişaf etdirilməsi və istehlak olunan məhsullar içərisində özümüzün istehsal etdiyimiz malların payının artırılması üçün müəyyən tədbirlər görülmüşdür. Heydər Əliyevin müdrik siyasəti ilə tətbiq olunan bu tədbirlər ölkədə iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun inkişafı sahəsində həyata keçirilən proqramın tərkib hissəsidir. Kredit siyasəti, elektroenergetika, yol və digər kommunikasiya obyektlərinin, məhsul emalı və saxlanması müəssisələrinin tikintisinə dair geniş miqyaslı proqram, kiçik və orta biznesin dəstəklənməsi, hüquqi şəxslərin qeydiyyatının sadələşdirilməsi və digər tədbirlər həmin məqsədlərə nail olmağa yönəldilmişdir.
İdeya nə qədər cəlbedici olsa da, əvvəllər üstün vəzifə kimi irəli sürülə bilmirdi. Ölkənin sosial-iqtisadi göstəriciləri, yüksək inkişaf dinamikası bu vəzifənin qarşıya qoyulması üçün təməl yaratdı. Ötən il dünyada maliyyə böhranının hökm sürdüyü şəraitdə belə Azərbaycan ÜDM-in və sənaye istehsalının artımına görə dünya reytinqində lider mövqelərini qoruyub saxlaya bilmişdir. Kənd təsərrüfatı məhsullarının həcmi 3,5 faiz artmışdır. Makroiqtisadi sabitlik qorunmuş, investisiya və sosial proqramlar yerinə yetirilmiş, inflyasiyanın xeyli azaldılmasına nail olunmuşdur. Ölkənin valyuta ehtiyatları rekord göstəricilərə çatmışdır.
İdxalı əvəz edən məhsul istehsalının artırılmasına, əhalinin tələbatının yerli istehsallar hesabına daha dolğun ödənilməsinə, habelə ixracın genişləndirilməsinə dair Azərbaycan Prezidentinin qarşıya qoyduğu vəzifənin yerinə yetirilməsi əsasən iqtisadiyyatın aqrar sektorunda cəmləşdirilmişdir. Çünki ölkəmizin təbii-iqlim şəraiti yüksək keyfiyyətli kənd təsərrüfatı məhsulları istehsal etməyə imkan verir.
Aqrar sahə ölkə iqtisadiyyatında həmişə çox böyük yer tutmuşdur. Ulu öndər Heydər Əliyev bu sahəni əsas prioritetlərdən biri sayırdı. Onun ölkəyə rəhbərlik etdiyi illər ərzində kənd təsərrüfatının inkişafında əhəmiyyətli tərəqqi əldə edilmişdir. Əgər 1969 - 1982-ci illərdə Azərbaycanın fövqəldövlət tərkibində olduğu dövrdə əsas diqqət sahənin ixtisaslaşmasına və təmərküzləşməsinə yetirilirdisə müstəqillik qazanıldıqdan sonra başqa yol seçildi. Aqrar sahədə əsaslı islahatlar həyata keçirildi. Kolxoz və sovxozların torpağı və əmlakı kənd yerlərində yaşayan insanların mülkiyyətinə verildi. Minlərlə fermer və kəndli təsərrüfatı yaradıldı. Kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçıları üçün indi qüvvədə olan şərtlər müəyyənləşdirilir: onlar torpaq vergisindən başqa bütün vergilərdən azad edildilər. Bir sözlə Heydər Əliyev dühasının uzaqgörən siyasəti nəticəsində Azərbaycan kəndlisi torpaq sahibinə çevrildi.
Ölkənin son illər artan iqtisadi potensialı və büdcə imkanları aqrar sahəyə dövlət dəstəyinin həcmini artırmağa imkan vermişdir. 2004-cü ildən başlayaraq kəndlilərin yanacağa, sürtkü materiallarına və mineral gübrələrə çəkdikləri xərclərin xeyli hissəsi dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına kompensasiya edilir. Fermer təsərrüfatlarının və kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı sahəsinin inkişafına güzəştli kreditlər ayrılır. Kənd təsərrüfatı maşınlarının və avadanlığının lizinqi getdikcə daha çox inkişaf edir. Təsərrüfatlar güzəştli şərtlər əsasında məhsuldar mal-qara ilə təmin edilir. Buğda becərilməsinə görə xeyli güzəştlər müəyyənləşdirilmişdir. Təsərrüfatların texnika və avadanlıqla təchizatı yaxşılaşdırılır, onlara aqrotexniki xidmət göstərən müəssisələr yaradılır. Kənd yerlərində məhsulun emalı, saxlanması və tədarükü müəssisələri tikilir ki, bu da itkilərin azaldılmasına, kəndlilərin istehsal fəaliyyətindən götürdükləri gəlirlərin artırılmasına şərait yaradır. 2008-2015-ci illərdə respublika əhalisinin etibarlı ərzaq təminatına dair Dövlət Proqramı həyata keçirilir.
Bütün bunlar kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalının artımına böyük kömək göstərmişdir. Bununla birlikdə, etiraf etmək lazımdır ki, dövlət yardımına dair sanballı tədbirlər kompleksi sahənin bir sıra fundamental problemlərini lazımınca həll etmir. Bunlar əsasən təsərrüfatların optimallaşdırılması, kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalı, tədarükü, emalı və satışı prosesində gəlirlərin tərəfdaşlar arasında ədalətli bölgüsünü təmin edən infrastrukturun yaradılmasıdır.
Təsərrüfatların
optimallaşdırılması probleminin üzərində
dayanaq. Hazırda bir fermer və ailə kəndli təsərrüfatının
payına orta hesabla 2 hektardan da az əkin yeri düşür.
Bu göstərici fermer və kəndli təsərrüfatları
tərəfindən bələdiyyə torpaqlarının və
digər torpaqların icarəyə götürülməsi
hesabına bir qədər çox ola bilər. Son illərdə
bir sıra təsərrüfatlar yaradılmışdır
ki, onların sahəsi 200-300 hektar və daha çoxdur. Həmin
təsərrüfatlarda sahələrin genişlənməsi
digər mülkiyyətçilərdən torpaqların icarəyə
götürülməsi və satın alınması
hesabına mümkün olmuşdur. Təəssüf ki, bu
cür nümunələr qayda halında deyil, daha çox
istisna təşkil edir. Onların sayı azdır.
Bütün bunlar torpaq sahələrinin
xırdalığı ilə bağlı ümumi mənzərəni
dəyişmir. Nəticədə ölkənin bütün
torpaq sahəsinin 90-95 faizində kənd təsərrüfatı
məhsullarının səmərəli istehsalı
üçün ilkin şərait yoxdur. Təsərrüfatçılıq
subyektləri sərəncamında olan xırda torpaq sahələrində
mütərəqqi texnologiyaları və hətta adi
aqrotexniki tədbirləri, növbəli əkini tətbiq etmək
üçün kənd təsərrüfatı texnikası əldə
etmələri bir yana qalsın, hətta ondan istifadə etməyə
qadir deyillər. Belə təsərrüfatların
görüb-görəcəyi ağır əl əməyi
və bunun nəticəsi olan aşağı məhsuldarlıq,
bir də cüzi qazancdır.
Problemin həlli mülkiyyətçilərin
fəal kooperasiyası və öz torpaq sahələrindən
birgə istifadə etməsi, optimal torpaq sahələrinə
malik təsərrüfatların yaradılması yolu ilə
mümkündür. Bəs səbəb nə idi ki,
torpaqların birgə becərilməsi zəruri hesab edildiyi
halda kolxoz və sovxozların torpaqları xüsusi mülkiyyətə
verildi? Əvvəla, kolxozçuların və sovxoz
işçilərinin muzdur vəziyyətində olması
onları insan fəaliyyətinin vacib stimulu olan mülkiyyətçi
hissindən məhrum edirdi. İkincisi, 1980-ci illərin sonunda
kolxoz və sovxozlara rəhbərliyin inzibati-amirlik
üsulları öz potensialını tükəndirmişdi
və sahənin gələcək inkişafını təmin
etmirdi. Tarlada və ya fermada işləyən insanlar
üçün bir o qədər də, hətta daha çox
nəzarətçi mövcud idi. Nəhayət təklif edilən
kooperasiya kolxozların yaradılması deyil. Bu, mülkiyyətin
saxlanması və müəssisənin idarə edilməsində
hüquqların qorunması şərti ilə birgə fəaliyyət
üçün könüllü birləşməkdir.
Belə birləşmə
torpağın icarəsi və mülkiyyətə
alınması kimi praktikada özünü doğrultmuş
genişlənmə üsullarından istifadəni də
istisna etmir. Lakin torpaq sahəsinin ölçülərini
optimallaşdırmağın çoxvariantlığı
şəraitində belə əsas şübhəsiz ki,
fermer və ailə kəndli təsərrüfatlarının
kooperasiyası olacaqdır.
Aqrar sektorun infrastrukturu sahənin
uğurlu inkişaf etməsi üçün bir sıra tələblərə
uyğun gəlməlidir. Birincisi, kənd təsərrüfatı
texnikasına və avadanlığına kompleks maddi-texniki
xidmət göstərilməlidir. İkincisi, kənd təsərrüfatı
məhsullarının tədarükünü, emalını,
saxlanmasını və satışını təmin edən
zəruri maddi baza olmalıdır.
Üçüncüsü, kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarına aqrotexniki xidmətlər
göstərilməlidir. Kənd təsərrüfatına
kredit və sığorta xidməti göstərilməsi, məhsulun
istehsalı-satışı prosesində iştirak edən tərəfdaşlar
arasında gəlirlərin ədalətli bölgüsü də
vacibdir.
Ölkədə aqrar sektorun
yaradılmaqda olan infrastrukturu sadalanan tələblərə hələ
ki, cavab vermir. Əlbəttə, göstərilən xidmətlərin
sayı və keyfiyyəti ildən-ilə artır, infrastruktur
müəssisələrin maddi-texniki bazası möhkəmlənir.
Lakin həmin proseslərdə kəndlilərin fəal
iştirakı olmadan, - necə ki, bu, indi baş verir, -
lazımi infrastrukturun yaradılması çox uzun bir vaxt
aparacaq, gəlirlərin ədalətli bölgüsü təmin
edilməyəcək. Məsələn, kənd ərazisində
süd emalı ilə yeganə müəssisə məşğuldur.
O, inhisarçı kimi qiymətləri təyin edir, kəndlilərdən
südün 1 litrini 30-40 qəpiyə alır, emal etdikdən
və qablaşdırdıqdan sonra isə 80-90 qəpiyə
satır. Digər kənd təsərrüfatı məhsulları
ilə bağlı vəziyyət də eynilə bu
cürdür. Nəticədə kəndlilərin istehsal fəaliyyəti
hesabına əldə edilən gəlirin böyük hissəsi
(bəzən 70-80 faizi) tədarük və emal müəssisələrinə
çatır.
Kənd təsərrüfatının
məhsuldarlığını əhəmiyyətli dərəcədə
artırmağın və dövlət
başçısının qarşıya qoyduğu vəzifələri
yerinə yetirməyin ən real yolu təsərrüfatların
torpaq sahələrinin böyüdülməsi, habelə aqrar
sektorun lazımi infrastrukturunun yaradılması məqsədilə
kəndlilərin fəal kooperasiyasıdır. Dövlətin
imkanları bu məsələlərin həllinə səfərbər
edilməlidir. Aqrar sektora dövlət dəstəyi tədbirlərinin
köməyi ilə kəndlilərin kooperasiyaya cəlb
olunmasına şərait yaradılmalıdır. Kooperativlərə
güzəştli kreditlər, subsidiyalar, lizinq xidmətləri
ilk növbədə ayrılmalıdır. Aqrar elmi kooperasiya
işinə sanballı töhfə verməlidir. Hər bir təbii-iqlim
zonası üçün təsərrüfatların optimal
sahələri müəyyənləşdirilməli,
kooperativlərin idarə edilməsinə, gəlirlərin
bölüşdürülməsinə, kooperativ infrastruktur
obyektlərinin yaradılmasına dair tövsiyələr və
metodik vasitələr işlənib hazırlanmalıdır. Kooperasiyanın
üstünlüklərinin izah edilməsi, qabaqcıl təcrübənin
təbliği sahəsində düşünülmüş
ciddi iş aparılması, digər tədbirlərin
görülməsi böyük əhəmiyyət kəsb edəcəkdir.
İstehlak kooperasiyası sisteminin - Azərittifaqın indi əslində
istifadəsiz qalmış böyük imkanları hərəkətə
gətirilməlidir. Onun prosesə qoşulması kənd təsərrüfatı
məhsullarının tədarükü, emalı və
satışı işində mövcud problemi xeyli
azaltmağa kömək göstərərdi.
İdxalın əvəz edilməsi, daxili bazarın qorunması və özümüzün istehsal etdiyimiz məhsulların ixracının artırılması bütövlükdə aqrar sektorun inkişafına yeni yanaşmadır. Bu problem hər birimizin, xüsusən ölkə əhalisinin təqribən yarısını təşkil edən kəndlilərin mənafelərinə toxunur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən keyfiyyətcə yeni olan bu vəzifənin qarşıya qoyulması ölkəmizin iqtisadi qüdrətinin dinamik inkişafının bariz nümunəsidir.
Heydər Əliyevin müdrikliklə başladığı torpaq islahatının mövcud uğurlu nəticəsi isə ulu öndərin Azərbaycan tarixində, o cümlədən hər bir vətəndaşın şəxsi taleyində nə kimi şərəfli səhifələr yaratmasını əyani olaraq göstərir.
Arif RƏHİMZADƏ,
Milli Məclisin komitə sədri,
YAP İdarə Heyətinin
üzvü
Azərbaycan.- 2010.- 30
aprel.- S. 8.