Azərbaycan tarixinin parlaq səhifəsinə imza atan
lider
"Qüdrətli öndərsiz bir millət heç nəyə
nail ola bilməz. Heydər Əlirza oğlu Atatürk qədər
qüdrətli bir türkdür".
Bülənd Ecevid
Bəli, qardaş Türkiyənin
sabiq baş naziri B.Ecevitin bu hikmətli sözündə
böyük həqiqət var. Məndə o xoşbəxtlərdənəm
ki, XX əsr Azərbaycan tarixini özündə cəmləşdirən,
Azərbaycan tarixinin parlaq səhifəsinə layiqli imza atan
ulu öndər Heydər Əliyevlə birbaşa təmasda
olmuşam və onun xeyir-duasını almışam. Gənc
nəslə diqqət və qayğı dahi öndər Heydər
Əliyevin fəaliyyətinin aparıcı istiqamətlərindən
olmuşdur. Heydər Əliyev deyirdi ki "Cəmiyyətin gələcək
tərəqqisi bir çox cəhətdən indi gənclərimizə
nəyi və necə öyrətməyimizdən asılı
olacaqdır".
Gənclərlə iş,
milli kadr potensialının, o cümlədən nadir ixtisaslar
üzrə mütəxəssis kontingentinin yaradılması
ümümmilli liderimizin gündəlik işinə
çevrildi. Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü
və qayğısı ilə respublikamızdan kənarda
SSRİ-nin 50-dən artıq böyük şəhərinin
170-dən çox ali məktəbində 80-ə yaxın
ixtisas üzrə 15 min azərbaycanlı gənc təhsil
almışdır. 1969-cu ilə qədər bu rəqəm hər
il 40-50 nəfər olmuşdur.
1994-cü il sentyabr
ayının 14- də dövlət başçısı
yüksək bal toplayaraq ali məktəblərə qəbul
olmuş bir qrup tələbə ilə görüş
keçirdi. Nəzərə alsaq ki, həmin dövrdə
ölkədə gərginlik yaşanırdı, kriminogen durum
mövcud idi. Belə bir vəziyyətdə dövlət
başçısının tələbələri qəbul
etməsi gənclərə olan qayğının və gələcəyə
inamın bariz nümunəsi idi. Həmin görüş
zamanı ümummilli lider tərəfindən gənclərin
ölkə həyatında rolu, imtahanların nəticələri,
təhsilin gələcək istiqamətləri barədə ətraflı
danışıldı. Sonra çıxışlar oldu.
Söz aldım və ulu öndərin Azərbaycan dövlətinə
rəhbərlik etdiyi dövrlərdə gördüyü
işlərdən danışdım. Atamın, anamın və
qohumlarımın, respublikanın aparıcı təhsil
ocaqlarında təhsil aldıqlarını bildirdim.
Ümummilli liderimizə birinci dəfə hakimiyyətdə
olduğu dövrdə göstərdiyi konkret xidmətlərə
görə onların adından da təşəkkür etdim.
Eyni zamanda cəbhə bölgəsində - Tərtər rayonunda
orta təhsil aldığımı, bununla yanaşı ali məktəbə
hazırlıq dövrünün düşmən atəşi
altında keçdiyini xatırlatdım. Dahi öndərin gənclərə
qayğısı və onları qiymətləndirməsi həqiqətən
gələcəkdən xəbər verirdi.
Çıxışım
zamanı gənclərin dövlət
başçısının ətrafında birləşdiyini
və onun həyata keçirdiyi siyasəti dəstəklədiyimizi
bəyan etdim. Ulu öndər mənə gələcək fəaliyyətimdə
müvəffəqiyyətlər arzuladı. Ümummilli lider
tarixi çıxışında təkrar-təkrar
xatırlatdı ki, gənclər xalqın gələcəyidir,
onların qarşısında böyük işlər durur.
Tariximiz onu deməyə əsas
verir ki, xalqın mənafeyi ortaya gələndə Heydər Əliyev
hər zaman qətiyyətli və cəsarətli olmuşdur.
Heydər Əliyevin tarixi şəxsiyyət, ümummilli lider
kimi bir daha fundamental uğuru ondan ibarətdir ki, onun qurduğu
müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi
yaşayır və inkişaf edir. Xalqımızın milli mənlik
şüurunun oyanışında, dövlətçilik təfəkkürünün
formalaşmasında da bu dahi şəxsiyyətin əvəzsiz
xidmətləri var. Dövlətçiliyimizin müqəddəratının
həll edildiyi, müstəqilliyimizin təhlükə ilə
üzləşdiyi 1993-cü ilin iyun günlərində
xalqın təkidilə yenidən Heydər Əliyevin ölkə
rəhbərliyinə qayıdışı nəticəsində
uçurumun bir addımlığında dayanan Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin qorunması üçün
əsas zəmin və möhkəm təməl quruldu.
Ulu öndər Heydər Əliyevin
uzaqgörənliyi və müdrikliyi, mərdliyi və fədakarlığı
nəticəsində müstəqil dövlətimizin təməli
möhkəmlənmiş, böyük dühanın ən
böyük əsəri olan müasir Azərbaycan dövlətçiliyi
qurulmuşdur. Son 40 ilə yaxın müddətdə dövlətimizin
inkişafına nəzər salanda dəfələrlə
bunun şahidi oluruq. Qeyd etmək lazımdır ki, 70-ci illərdə
yaradılmış elmi texniki istehsal potensialı olmasaydı,
bu gün müstəqil Azərbaycan çoxlu çətinliklər,
problemlərlə üzləşə bilərdi. Heydər Əliyevin
Azərbaycanın inkişafı ilə bağlı müəyyən
etdiyi strategiyada sənaye, onun struktur, səmərəlilik
problemləri xüsusi yer tutur. Çünki bunları həll
etmədən respublikanın dinamik inkişafına nail olmaq
mümkün deyildi. Bu strateji xətti həyata keçirmək
üçün Heydər Əliyev titanik fəaliyyət
göstərərək ciddi maneələrin aradan
qaldırılmasına və Azərbaycan sənayesinin
strukturunun təkmilləşdirilməsinə dair SSRİ-nin
ali rəhbər orqanı tərəfindən xüsusi qərarın
qəbul edilməsinə nail olmuşdur. Respublikamızın
iqtisadi inkişaf tarixində mühüm rol oynayan bu
proqramın həyata keçirilməsi nəticəsində sənayedə
köklü keyfiyyət dəyişiklikləri baş
vermiş, yeni tipli sənaye müəssisələri,
müasir istehsal sahələri istifadəyə verilmiş, on
minllərlə yeni iş yerləri açılmış,
istehsalın mədəni texniki səviyyəsi xeyli yüksəlmiş,
yaşayış səviyyəsi
yaxşılaşmışdır.
1971-1975-ci illərdə Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün sahələrində məcmu
ictimai məhsul 44 faiz, milli gəlirin ümumi həcmi isə
39 faiz artmışdır. Sənayedə məhsul
artımının 76 faizi əmək məhsuldarlığının
yüksəlməsi hesabına əldə edilmişdir.
Respublikanın neft
maşınqayırması keçmiş ittifaqın neft-mədən
avadanlığının üçdə birindən
çoxunu, neftçıxarma texnikasının 70 faizini təmin
etmişdir. Neft emalı və neft kimyası sənayesi, əlvan
və qara metallurgiya yüksək sürətlə inkişaf
edirdi. Neftayırma sənayesinin yenidən qurulmasına və
modernləşdirilməsinə başlandı. Nəqliyyat,
rabitə və digər sahələrdə böyük nailiyyətlər
əldə edildi. Təkcə 1971-1975-ci illərdə 77
müəssisə, 782 istehsal sahəsi, kompleks halda mexanikləşdirilmiş
və avtomatlaşdırılmışdır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda
1970-1980-ci illərdə 125 yeni dövlət sənaye müəssisəsi,
o cümlədən 1970-1975-ci illərdə 64, 1976-1980-ci illərdə
ısə 61 dövlət sənaye müəssisəsi tikilib
istifadəyə verilmişdir. Həmin illər ərzində
sənaye-istehsal işçilərinin sayı təxminən
100 min nəfər artaraq 1980-ci ildə 408,4 min nəfərə
çatmışdır.
Beləliklə, 1969-1982-ci
illər ərzində Azərbaycanın iqtisadiyyatı sürətlə
inkişaf etmiş və böyük iqtisadi potensial
yaranmışdı. Bunu respublikada istehsal olunan əsas sənaye
məhsullarının natural istifadədə dinamik
inkişafı da sübut edir. Belə ki, 1970-ci ilə nisbətən
1982-ci ildə elektrik enerjisi istehsalı 1,4 dəfə artaraq
16,9 milyard kvt-saat təşkil etmişdir. Mineral gübrələr-2
dəfə və 1133,8 min ton, mancanaq dəzgahları- 2 dəfə
və 4,5 min ədəd, pambıq lifi- 2,3 dəfə və
298,8 min ton, soyuducular- 3,8 dəfə və 286 min ədəd
artmışdır.
Məlum olduğu kimi,
1994-cü ilin sentyabr ayında Xəzərin Azərbaycan
sektorundakı "Azəri", "Çıraq" və
"Günəşli" yataqlarından müştərək
istifadə edilməsi və neft hasilatının
artırılmasının təmin olunması
üçün beynəlxalq müqavilə imzalandı. Bu
müqavilənin iştirakçıları beynəlxalq
konsorsium təşkil etdilər və həmin konsorsium Azərbaycan
Dövlət Neft Şirkəti ilə 30 il müddətinə
bir müqavilə - "Əsrin müqaviləsi"ni
imzaladı. Həmin müqavilədən sonra Azərbaycana,
onun neftinə, ələlxüsus Xəzər neftinə
dünya miqyasında maraq artdı. Təkcə bir faktı
göstərmək kifayətdir ki, 1994-cü ildə Bakıda
keçirilən beynəlxalq "Xəzərneftqaz" sərgisində
on bir ölkədən 117 şirkət iştirak edirdisə,
dördüncü beynəlxalq sərgidə 25 ölkəni
250 şirkət təmsil etmişdir. Bunun özü Azərbaycanın
beynəlxalq aləmdə nüfuzunun artdığının
göstəricisidir. Dahi öndərimiz Heydər Əliyevin
uzaqgörən siyasəti və gərgin fəaliyyəti nəticəsində
1995-ci ildən başlayaraq ölkəmizin sosial-iqtisadi
inkişafı və dünya təsərrüfat sisteminə
inteqrasiyası sahəsində çox böyük nailiyyətlər
əldə olunmuşdur. Bu dövrdə ölkəmizdə
aparılan müstəqil dövlət quruculuğu prosesində
iqtisadi islahatların və inkişafın mahiyyət
etibarı ilə yeni bir istiqaməti yaranmışdır.
Ümummilli liderin bilavasitə rəhbərliyilə ölkənin
sosial-iqtisadi inkişaf xəttini müəyyən edən bir
çox irimiqyaslı konsepsiya, strategiya və proqramlar qəbul
edilməsi, Azərbaycanda kiçik və orta
sahibkarlığa dövlət yardımı, kiçik və
orta sahibkarlığın inkişafı Dövlət
Proqramının, eləcə də maşınqayırma sənayesinin,
aqrar bölmənin, turizmin inkişafı, yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə, həmçinin
regionların sosial-iqtisadi inkişafı üzrə Dövlət
Proqramlarının təsdiqi səmərəli nəticələrini
real həyatda göstərməyə başladı. Bu
irimiqyaslı sənədlər ölkə
iqtisadiyyatının davamlı və dinamik
inkişafını təmin etmək üçün zəmin
yaratmış, sərbəst bazar münasibətlərinə
əsaslanan sosial yönümlü iqtisadi sistemin
formalaşdırılmasına, ölkədə mövcud olan
təbii-iqtisadi, texniki-istehsal və elmi-texniki potensialın fəal
surətdə təsərrüfat dövriyyəsinə cəlb
olunmasına, milli iqtisadiyyatın dünya təsərrüfatı
sisteminə səmərəli inteqrasiyasının təmin
olunmasına rəvac vermişdir.
Azərbaycanda həyata
keçirilən iqtisadi siyasətin taktikasının fərqləndirici
xüsusiyyətləri göstərilən istiqamətlərin
hər biri üzrə fəaliyyətin paralel şəkildə
həyata keçirilən əlaqələndirilmiş
proqramlar üzrə aparılması, həmçinin iqtisadi
inkişafın obyektiv qanunauyğunluqlarını nəzərə
alan, gələcəyə hesablamış cəsarətli qərarların
qəbul olunması, bu zaman sosial yönümlülüyün
gözlənilməsi və mütərəqqi dünya təcrübəsindən
faydalanması ilə xarakterizə oluna bilər.
İpək Yolu və
Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizinin kəsişməsində
yerləşən Azərbaycan əzəldən Asiya və
Avropa arasında körpü rolunu oynamışdır. İki
qitəni birləşdirən qədim İpək Yolunun
ölkəmizin iqtisadi həyatında xüsusi çəkisi
danılmazdır. Çünki beynəlxalq yük
daşımalarının ölkəmiz üzərindən
keçməsi dövlət büdcəsilə yanaşı
vətəndaşların da iqtisadi durumunun
yaxşılaşmasına, yeni iş yerlərinin
açılmasına təkan verir. Regionda ölkəmizin
strateji çəkisini artıran amillərdən biri də
onun coğrafi baxımdan əlverişli ərazidə yerləşməsidir.
Azərbaycanın dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiyasının mühüm göstəricilərindən
biri ölkəmizin xarici ölkələrlə idxal-ixrac əməliyyatlarının
həcminin ilbəil artmasıdır. Təkcə 2002-ci ildə
ölkəmiz 128 xarici dövlətlə ticarət əməliyyatları
aparmış, xarici ticarət dövriyyəsinin ümumi həcmi
3833,1 milyon dollar, o cümlədən idxal 1665,6 milyon, ixrac
2167,5 milyon dollar olmuşdur. 2002-ci ildə 501,9 milyon dollar həcmində
müsbət xarici ticarət saldosu yaranmışdır. Ticarət
dövriyyəsinin 56,6 faizini ixrac, 43,4 faizini idxal təşkil
etmiş, ixracının idxalı ötmə əmsalı
130,1 faiz olmuşdur.
İqtisadi islahata gəldikdə
isə o 1996-cı ildən başlayaraq öz bəhrəsini
verməkdədir. İnflyasiya 1994-cü ildəki 1600 faizdən
1996-cı ilin birinci yarısında beş faizə enmişdir.
Azərbaycanın milli
valyutası ABŞ dollarına nisbətən 10 faiz,
Rusiyanın rubluna görə, 23 faiz möhkəmlənmişdir.
Əgər 1990-cı ildən başlayaraq Azərbaycanın sənaye
istehsalı ilbəil aşağı
düşmüşdüsə, 1997-ci ilin birinci rübündə
0,4 faiz artım olmuşdur. Bu, artıq müsbət meylin sabit
və ardıcıl olduğunu göstərirdi.
Maliyyə sistemində də
ciddi irəliləyişlər olmuşdur. Belə ki, büdcə
kəsiri ümumi daxili məhsula nisbətən 1994-cü il
üzrə 13 faizdən 2002-ci ildə 0,35 faizə, 2003-cü
ildə isə 0,12 faizə qədər azaldıldı və
büdcə kəsirini Milli Bankın kreditləri hesabına
doldurmaq praktikasına son qoyuldu. Eyni zamanda Milli Bankın kredit
dərəcələri 1994-cü il üzrə 200 faizdən
7 faizə qədər endirildi. Milli valyutanın - manatın məzənnəsi
isə sabitləşdirildi. Bundan əlavə, aparılan
uğurlu islahatlar nəticəsində qiymətlər, valyuta
bazarı və xarici ticarət fəaliyyəti tamamilə sərbəstləşdirildi.
Daxili və xarici sərmayələrin
stimullaşdırılması və qorunması sahəsində
zəruri və təkmil hüquqi bazanın yaradılması
nəticəsində ölkə iqtisadiyyatına
yatırılan sərmayələrin həcmi ilbəil
artmışdır. 1998 - 2003-cü illərdə Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün maliyyə mənbələri
üzrə 11,2 milyard manat və ya 11,6 milyard ABŞ dolları
həcmində iqtisadiyyata sərmayə yönəldilmişdir.
Hər il orta hesabla 1,8 milyard manat (2 milyard ABŞ dolları) və
adambaşına təxminən 24 ABŞ dollarına qədər
sərmayə qoyulmuşdur. Azərbaycan bu göstəriciyə
görə nəinki MDB ölkələrini, həm də
Şərqi Avropanın bəzi dövlətlərini geridə
qoymuşdur.
Təkcə 2003-cü ildə
bütün maliyyə mənbələri hesabına ölkə
iqtisadiyyatının inkişafına 3,6 milyard manat və ya əvvəlki
illə müqayisədə 71,2 faiz çox əsas kapitala
investisiya yönəldilmişdir.
Qeyri-dövlət mülkiyyətinə
məxsus müəssisə və təşkilatlar əsas
kapitala 3,2 milyard manat (88,7 faiz), dövlət mülkiyyətinə
məxsus müəssisə və təşkilatlar 400 milyon
manat (11,3 faiz) investisiya yönəltmişlər.
İstifadə edilmiş
investisiyada xarici sərmayənin xüsusi çəkisi 80,5
faiz və ya 2,8 milyard manat, daxili investisiya 19,5 faiz və ya 800
milyon manat təşkil etmişdir. Əsas kapitala yönəldilmiş
daxili investisiya əvvəlki ilin müvafiq dövrünün
səviyyəsindən 32,6 faiz, xarici sərmayə isə 84,2
faiz çox olmuşdur. Müəssisə və təşkilatların
əsas kapitala yönəltdikləri sərmayənin həcmi
ümumi investisiyanın 3 milyard manatını, bank kreditləri
57,2 milyon manatını, büdcə vəsaitləri 9,9 milyon
manatını, büdcədənkənar fondların vəsaitləri
29 milyon manatını, əhalinin şəxsi vəsaitləri
114,4 milyon manatını, digər vəsaitlər 200 milyon
manatını təşkil etmişdir.
İqtisadiyyata investisiya
qoyuluşu üçün dövlət büdcəsindən
də maliyyə vəsaiti ayrılmışdır. Belə
ki, 1995 - 2003-cü illər ərzində dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulan investisiya yönümlü xərclər
4,5 dəfə artırılaraq 2003-cü ildə 203 milyon
manata çatdırılmışdır. 2003-cü ildə
investisiya yönümlü xərclər dövlət büdcəsinin
ümumi xərclərinin 18,7 faizini təşkil etmişdir.
Onu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, Heylər Əliyevin siyasi kursunun
davamçısı ölkə Prezidenti İlham Əliyevin həyata
keçirdiyi iqtisadi siyasət də məhz Azərbaycan vətəndaşlarının
sosial-iqtisadi vəziyyətinin daim yaxşılaşmasına
yönəlmişdir. Prezident İlham Əliyevin xarici siyasətdə
ulu öndərimiz tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
vahid strategiya və dəyişməz prioritetlərə
sadiqlik nümayiş etdirməsi dünya dövlətlərinin
Azərbaycana inamını, etimadını gücləndirən
ən başlıca amildir. Bu da bir həqiqətdir ki, Prezident
İlham Əliyev haqlı olaraq bəyan edir ki, hər
hansı ölkənin inkişafı heç də təbii sərvətlərin
zənginliyi ilə deyil, demokratikləşmə proseslərindən,
qanunun aliliyinin qorunmasından, vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının inkişafından asılıdır:
"Ölkədə həm siyasi, həm də iqtisadi sahədə
islahatlar cəsarətlə aparılır. Mən tam əminəm
ki, siyasi və iqtisadi islahatlar, iqtisadi yüksəliş və
demokratikləşmə prosesləri bir-birini
tamamlamalıdır və paralel şəkildə həyata
keçirilməlidir."
Ümumi daxili məhsulda
qeyri-dövlət sektorunun xüsusi çəkisinin 85 faizə
çatması, kənd təsərrüfatı məhsullarının
99 faizinin, sənaye məhsullarının 55 faizə qədərinin
qeyri-dövlət sektorunda istehsal olunması mükəmməl
işlənmiş dövlət siyasətinin uğurlu nəticəsidir.
Mövcud iş yerlərinin
78 faizi və dövlət büdcəsi gəlirlərinin 80
faizi özəl sektorun payına düşür. Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, son illərdə
vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi, vergitutma
bazasının genişləndirilməsi, vergi xidmətində
ən müasir standartların tətbiqi sahəsində
mühüm tədbirlər həyata keçirilməsi, vergilərin
könüllü ödənilməsi prinsipinin bərqərar
olması, bununla sahibkarlıq strukturları və ümumən
vergi ödəyiciləri arasında məlumatlandırma-maarifləndirmə
işlərinin genişləndirilməsi təmin
edilmişdir.
İstər ümummilli
liderimiz, istərsə Prezident İlham Əliyev ölkədə
təhsilin inkişfaını prioritet elan etmişdir. Bunun sayəsində
respublikamızda təhsilin səviyyəsi günü-gündən
yüksəlir və dünya təhsil sisteminə inteqrasiya
edilir. Ümummilli lider Heydər Əliyev 2002-ci ildə Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universitetinə gəldiyi zaman
demişdir: "Respublikada ali təhsilin inkişafına
sanballı tövhələr vermiş Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universitetinin ölkə qarşısında, onun
sosial-iqtisadi problemlərinin həlli sahəsində
mühüm xidmətləri vardır". Dahi öndər
universitetin professor-müəllim heyətinə yeni iqtisadi
sistemə uyğun elmi potensialın formalaşması
üçun tapşırıq vermişdir. Ulu öndər tərəfindən
tövsiyə olunmuş təhsil sisteminin strateji istiqamətləri
sahəsində islahatlar bu gün elmi-pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olduğum Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universitetində də uğurla həyata
keçirilir. Belə ki, vaxtilə planlı iqtisadiyyat sistemi
üçün formalaşan institut hazırda bazar
iqtisadiyyatı prinsipləri əsasında fəaliyyət
göstərən iqtisadi sistemə uyğun uğurla
formalaşmışdır. Uyğunlaşmanın özü
də elmi və texniki sahədə məhsuldarlığın,
eyni zamanda nailiyyətlərin nəticəsi kimi qiymətləndirilə
bilər.
Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universitetinin dünyanın bir sıra aparıcı
universitetləri ilə əməkdaşlıq etməsi,
universitetdə müasir tələblərə cavab verən
iqtisadçı kadrların hazırlanması
üçün uyğun şəraitin qurulması və həmin
kadr potensialının da ölkə iqtisadiyyatının
inkişafı naminə əməli fəaliyyət göstərməsi
bunları deməyə əsas verir.
Qeyd edilənlər bir daha
göstərir ki, Azərbaycan dövləti bütün sahələrdə
dinamik inkişaf yolunu seçmişdir.
Zöhrab PAŞAYEV,
Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetinin müəllimi
Azərbaycan.- 2010.- 30
aprel.- S. 9.