Azərbaycan modern inkişaf yolunda inamla irəliləyir
Ötən əsrin
sonlarında kifayət qədər mürəkkəb
sayılan bir şəraitdə yenidən dövlət
müstəqilliyini qazanan Azərbaycan bir çox ölkələrin
onilliklər boyu qət etdiyi inkişaf mərhələsini
daha qısa zaman kəsiyində dəf etmiş, sosial-iqtisadi tərəqqi
sahəsində uğurlarla zəngin bir modelin əsasını
qoymuşdur.
Zamanın sınaqlarına qarşı bu modelin
dayanıqlı xarakter daşıması ötən il özünün zirvə nöqtəsinə
çatan, əvvəlcə maliyyə, daha sonra isə
iqtisadiyyatın real sektorunu silkələyən qlobal böhran
dövründə əyani şəkildə təsdiq
olunmuşdur. Əgər keçən il dünyanın əksər
ölkələrində, o cümlədən inkişaf
etmiş Qərb dövlətlərində iqtisadiyyatın
sürətlə geriləməsi, məcmu istehsalın
azalması baş vermişdisə, Azərbaycanda ümum daxili
məhsulun artım səviyyəsi 9,3 faiz
təşkil etmişdir.
Bu, bir daha Azərbaycanda əsası
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan
inkişaf strategiyasının nə dərəcədə
uzaqgörən xarakter daşıdığını və
elmi əsaslara söykəndiyini, eləcə də digər
sahələrdə olduğu kimi sosial-iqtisadi sferada da həmin
strategiyanın Prezident İlham Əliyev tərəfindən
zamanın tələblərinə uyğun olaraq daha da zənginləşdirilərək
uğurla davam etdirildiyinin bariz göstəricilərindəndir.
Yaşanan sürətli sosial-iqtisadi inkişafın
bilavasitə əhalinin maddi rifah halının yüksəlməsində
öz əksini tapması isə Azərbaycanda bazar münasibətləri
əsasında formalaşan sosialyönümlü milli
iqtisadiyyatın qurulması prosesində qazanılan ən
mühüm nailiyyətlər sırasında yer alır.
İlk növbədə ona görə ki, yeni ictimai-iqtisadi
formasiyaya keçid dövründə Azərbaycanın
inkişaf yolunu müəyyənləşdirən, sosial əsaslara
söykənən bazar iqtisadiyyatının qurulmasını əsas
strategiya kimi qarşıya qoyan Heydər Əliyev Azərbaycan
xalqının sosial rifahının artırılmasını
fəaliyyətinin başlıca məqsədi kimi elan
etmişdir. Təsadüfi deyil ki, ulu öndərin təşəbbüs
və müəllifliyi ilə hazırlanan, ümumxalq səsverməsi
yolu ilə qəbul edilən müstəqil Azərbaycanın
ilk Konstitusiyasında da bu prinsip dövlətin ali
məqsədi kimi ön plana çəkilmişdir. Ölkəmizdə qurulan yeni ictimai sistemin hüquqi
tanınmasını özündə ehtiva edən Konstitusiya
dövlətin hər bir vətəndaşın
rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi
və layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına
qaldığını ən yüksək səviyyədə
bəyan etmişdir. Bazar münasibətləri əsasında
qurulan iqtisadiyyatın tələblərinə uyğun yeni
mülkiyyət formalarının yaranması,
sahibkarlığın daha sürətli inkişafına
yönəlmiş kompleks tədbirlər sisteminin həyata
keçirilməsi və atılan digər addımlar əhalinin
sosial təminatının daha yüksək səviyyəyə
gəlməsini təmin etməklə yanaşı, Azərbaycan
vətəndaşlarının sivil dünyanın qəbul
etdiyi aparıcı dövlətlərdəki kimi normal fəaliyyət
və yaşam tərzinə yiyələnməsinə, öz
maddi rifahını daha da yaxşılaşdırmaq
üçün əlverişli imkanlar qazanmasına səbəb
olmuşdur.
Həyata
keçirilən irimiqyaslı iqtisadi islahatlar, maliyyə vəziyyətinin
sabitləşməsi, iqtisadiyyata cəlb olunan
investisiyaların həcminin ildən-ilə artması isə
inkişaf prosesini sürətləndirən önəmli
faktorlar kimi çıxış etmişdir. Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin iqtisadiyyatının hərtərəfli
yüksəldilməsi naminə neft-qaz amilindən səmərəli
istifadə olunması ulu öndərin hakimiyyətinin
bütün dövrlərində uzaqgörən,
düşünülmüş bir siyasət olaraq daim ön
planda gəlmişdir. Məhz Heydər Əliyevin
böyük müvəffəqiyyətlə həyata
keçirdiyi yeni neft strategiyası mövcud prinsiplər və
tələblər üzərində qurulan Azərbaycan
iqtisadiyyatının qarşılaşdığı problemlərin
ardıcıl həlli funksiyasını yerinə yetirmiş və
uzaq perspektivləri əhatə edən nailiyyətlərə
gedən yolun başlanğıcı olmuşdur.
Ulu öndərin müəyyənləşdirdiyi
inkişaf yolunun Prezident İlham Əliyev tərəfindən
layiqincə davam etdirilməsi ona gətirib
çıxarmışdır ki, son 6 ildə Azərbaycan
ümum daxili məhsulun artım tempinə görə
dünya dövlətlərinin reytinq cədvəlinə
başçılıq edən ölkəyə
çevrilmiş, eyni zamanda iqtisadi sahədə keçid
dövrünü başa vurmuşdur. Bu, cənab
İlham Əliyevin iqtisadi islahatları yeni dövrün tələbləri
səviyyəsində davam etdirməsinin, verdiyi vədləri
konkret işlərlə doğrultmasının, insanlara
yüksək qayğı prinsipinə əsaslanan
sosialyönümlü siyasət strategiyası həyata
keçirməsinin məntiqi nəticəsi hesab oluna bilər.
Azərbaycanda möhkəm özüllər üzərində
qurulan, dinamik sosial-iqtisadi tərəqqini təmin edən
siyasi sabitlik, milli həmrəyliyin, vətəndaş
sülhünün mövcudluğu, qeyri-neft sektorunun ümum
daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
artırılması, paytaxt və regionların proporsional
inkişafı, yeni istehsal sahələrinin yaradılması,
sahibkarlara, fermerlərə xüsusi dövlət
qayğısı, ölkəmizin dünya miqyasında
nüfuz və mövqelərinin güclənməsi iqtisadi
sahədə keçid dövrünün daha tez baş
çatmasına töhfə verən mühüm amillər
olmuşdur.
Digər tərəfdən
iqtisadi sahədə keçid dövrünün qlobal maliyyə
böhranının tüğyan etdiyi bir dönəmdə
sona çatması Azərbaycanın bu sahədəki
inkişaf yolunun nə dərəcədə uğurlu
olduğunun ən bariz göstəricilərindən biri kimi
qeyd olunmalıdır. Ötən ilin noyabrında Prezident İlham Əliyev
Bakı Dövlət Universitetinin 90 illik yubileyinə həsr
olunmuş mərasimdə çıxışı zamanı
bununla əlaqədar bildirmişdir: "Biz öz
iqtisadiyyatımızı inkişaf etdiririk. Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən artıq oturuşmuş dövlət
kimi tanınır. Mən hesab edirəm ki,
biz artıq iqtisadi sahədə keçid dövrünü
başa vurmuşuq. Nəzərə alsaq
ki, dünyanın aparıcı maliyyə qurumları Azərbaycanda
aparılan islahatları çox yüksək qiymətləndirir.
Müxtəlif hesablamalara görə Azərbaycan
postsovet məkanında iqtisadi islahatlar və iqtisadi inkişaf
baxımından birinci yerdədir. Mən
hesab edirəm ki, artıq bu sahədə keçid
dövrü başa çatıbdır".
Beləliklə,
qlobal böhranın özünü daha açıq şəkildə
büruzə verdiyi dövrdə Azərbaycan nəinki onun təsirlərini
minimum həddə endirməyi bacarmış, həm də
dinamik inkişaf tempini qoruyub saxlamışdır. İnkişaf
dinamikasının davamlı xarakter almasına təsir
göstərən əsas məqamlar heç şübhəsiz
ki, ilk növbədə, Azərbaycanın həyata
keçirdiyi iqtisadi siyasətin ən xırda detallarına qədər
zərgər dəqiqliyi ilə düşünülməsi və
uğurla reallaşdırılması, iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi,
onun neftdən asılılığının aradan
qaldırılması və vaxtında görülən digər
zəruri tədbirlərdir. Moskvada
çıxan, təsisçisi və naşiri "Rodina"
jurnalı olan "Vestnik aktualnıx proqnozov. Rossiya:
tretye tısyaçeletiye" jurnalının 23-cü
nömrəsində Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının
rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycanın
kursu: sabitləşmədən modernləşməyə
doğru" adlı məqaləsində bu məqam dolğun
şəkildə şərh olunmuş, ölkəmizin Azərbaycanın
fəaliyyət qabiliyyətini sınağa çəkən
iqtisadi böhrandan şərəflə çıxmasına yol
açan əsas səbəblər dəqiqliklə göstərilmişdir:
"Enerji daşıyıcılarının qiymətinin kəskin
azalmasına baxmayaraq, Azərbaycan büdcə kəsirini
aşağı səviyyədə, dövlətin xarici
borcunu tənzimlənən səviyyədə saxlamaq, milli
valyutanın sabitliyini və valyuta ehtiyatlarının
qorunmasını təmin etmək sahəsində
özünün əsas vəzifələrini yerinə
yetirmişdir. Dövlət xərclərinə
münasibətdə məqsədyönlü və mühafizəkar
siyasət, böhrana qarşı vaxtında
görülmüş tədbirlər sayəsində ölkəmiz
beynəlxalq maliyyə təsisatlarının kreditlərini cəlb
etmək zərurətindən xilas olmuş, bu isə milli
iqtisadiyyatın sabit və davamlı olmasını bir daha təsdiqləmişdir.
2009-cu ilin yekunları göstərir ki, keçən il Azərbaycanda
ÜDM 9,3 faiz artmışdır. Bundan əlavə, nəzərdə tutulan
bütün infrastruktur layihələri və sosial proqramlar həyata
keçirilmişdir. Dünya iqtisadiyyatının
heç də ürəkaçan olmayan xarakteristikaları
fonunda 9,3 faiz rəqəminin özü əyani
şəkildə göstərir ki, 2009-cu il Azərbaycan
üçün çox uğurlu olmuşdur. Hələ
2008-ci ildə ölkəmizin iqtisadiyyatı bütün Cənubi
Qafqaz iqtisadiyyatının üçdə iki hissəsini təşkil
edirdi".
Qeyd edilənlərin nəticəsidir
ki, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi altında həyata
keçirilən sosial-iqtisadi siyasətin strateji məqsədləri
olaraq qarşıya qoyulmuş sərbəst bazar münasibətlərinə
və özünüinkişaf qabiliyyətinə malik olan
sosialyönümlü, diversifikasiya olunmuş milli
iqtisadiyyatın formalaşdırılması və dünya təsərrüfat
sisteminə inteqrasiyasının təmin olunması sahəsində
Azərbaycan kifayət qədər ciddi uğurlar əldə
etmişdir və bütün bunlar beynəlxalq səviyyədə
də açıq etiraf edilir. İqtisadi sferada həyata
keçirilən sabit və dinamik inkişaf məntiqinə əsaslanan
siyasətin uğurla reallaşdırılması ölkəmizdə
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılmasında, regionlarla paytaxt
arasında tərəqqi fərqinin aradan qalxmasında,
sahibkarlığa dövlət dəstəyinin gücləndirilməsində,
əhalinin sosial rifah halının davamlı olaraq
yaxşılaşmasında, strateji valyuta ehtiyatlarının
daim artmasında və bu qəbildən olan digər
uğurların əldə olunmasında mühüm rol
oynayır.
Ölkəmizdə
çoxmülkiyyətli iqtisadiyyatın, azad rəqabət və
liberal qiymətlər şəraitinin
formalaşdırılması iqtisadi transformasiya prosesinin
uğurla başa çatmasının önəmli göstəriciləri
kimi çıxış edir. Azad bazar münasibətlərinə
əsaslanan milli iqtisadiyyatın yaranması, özəl
sektorun xüsusi çəkisinin artması, sosial sahədə
mövcud problemlərin həllinə kompleks şəkildə
yanaşılması və onların həlli istiqamətində
qazanılan nailiyyətlər, enerji, nəqliyyat, ərzaq təhlükəsizliyinin
təminatı və digər belə amillər ölkəmizin
iqtisadi sferada yeni inkişaf mərhələsi yolunda da müvəffəqiyyətlə
irəlilədiyini göstərir. Azərbaycan
iqtisadiyyatında keçid dövrünün başa
çatmasına toxunan akademik Ramiz Mehdiyev yazır ki, ölkədə
onun öz resurslarına əsaslanan liberal, müstəqil,
davamlı iqtisadiyyat qurulmuşdur. Modernləşmənin
iqtisadi bazisini formalaşdıran Azərbaycan suveren dövlət
kimi, artıq yeni tarixi və iqtisadi şəraitdə
iqtisadiyyatın inkişafı problemlərini həll edir,
prinsipial baxımdan yeni olan, iqtisadi sərbəstliyə,
dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiya etməyə
yönəlmiş iqtisadiyyat qurur: "Biz belə güman
edirik ki, bu, ictimai şüurun daha da demokratikləşməsinə
gətirib çıxaracaq, vətəndaş cəmiyyətinin
bazisinin təşəkkülü mərhələsini
başa çatdırmağa, "azad vətəndaş -
güclü dövlət" konseptinin şüurlu şəkildə
başa düşülməsinə şərait
yaradacaqdır".
Həqiqətən də
iqtisadi keçid dövrünün sona yetməsi və yeni mərhələnin
başlanması ilə bağlı olaraq ölkənin
qarşısında yeni vəzifələr durur ki, burada əsas
hədəflər sırasında yer alan
önəmli məsələlər sırasında milli
iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətliliyinin yüksəldilməsi
və dünya təsərrüfat sisteminə səmərəli
inteqrasiyaya nail olmaqla, uzunmüddətli perspektivdə ölkədə
dinamik sosial-iqtisadi inkişafın
davamlılığının təmin edilməsi xüsusi
qeyd oluna bilər. Prezident İlham Əliyevin
imzaladığı fərmanlarda, təsdiq etdiyi dövlət
proqramlarında və digər iqtisadi siyasət sənədlərində
bu hədəfin reallaşması üçün yerinə
yetirilməsi zəruri olan vəzifələr müəyyənləşdirilmişdir.
Həmin vəzifələrə misal olaraq ölkənin malik
olduğu iqtisadi potensialın gücləndirilməsi və bu
potensialın kompleks şəkildə səmərəli
reallaşdırılması, iqtisadi artımın keyfiyyətinin
prioritetliyinin təmin edilməsi, bu məqsədlə
iqtisadiyyatın diversifikasiyası genişləndirilməklə
neft sektorundan asılılığın minimuma endirilməsi,
innovativ iqtisadiyyata keçidin təmin edilməsi, aqrar sektorun
inkişafında intensiv üsullara üstünlük verilməsi,
hər bir regionun malik olduğu potensialdan tam və səmərəli
istifadə olunması və onların inkişafının
tarazlaşdırılması, çoxlu sayda yeni iş yerlərinin
açılmasına şərait yaradılması,
sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi, sosial xidmətlərin
həcminin, keyfiyyətinin və
ünvanlılığının əhəmiyyətli dərəcədə
artırılmasını göstərmək olar. Bununla
yanaşı, sosial-iqtisadi inkişafın yeni mərhələsinə
müvafiq olaraq ölkəmizdə xüsusi iqtisadi
zonaların yaradılması və inkişaf etdirilməsi,
enerji, ərzaq və ekoloji təhlükəsizliyin gücləndirilməsi,
biznes mühitinin daha da təkmilləşdirilməsi, sənaye
şəhərciklərinin, biznes-inkubatorların
yaradılması istiqamətində görülən işlərinin
həcminin daha da genişləndirilməsi vacib şərt
kimi çıxış edir.
Təbii ki,
sadalananlar fonunda gündəmə gələn əsas məsələlərdən
biri də Azərbaycanın kadr potensialının
artırılması, elm, təhsil səviyyəsinin yüksəldilməsi
və bu sahədə müvafiq dünya standartlarının
gözlənməsidir. Çünki müasir dünyamızda
ixtisaslı kadrlar olmadan, səmərəli idarəçilik
həyata keçirilmədən, elmtutumlu sahələr
inkişaf etdirilmədən, qabaqcıl informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları tətbiq edilmədən nəinki
iqtisadiyyatda, heç digər sahələrdə də
davamlı inkişafdan söz açmaq mümkün deyil.
Mövcud dünya təcrübəsi də
göstərir ki, sabit inkişafın ümdə şərtlərindən
biri məhz intellektual dirçəliş faktoru ilə
üzvi surətdə bağlıdır. Milli
inkişafda intellektual dirçəliş məsələsinə
toxunan akademik Ramiz Mehdiyevin fikrincə, Azərbaycan dövlətçiliyinin
davamlı və sabit inkişafının əsas amili kimi, təhsilin
və elmin səviyyəsini, gənclərin intellektual səviyyəsini
daim artırmaq zəruridir. Akademik bildirir
ki, 2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici
ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı da bu mühüm vəzifənin yerinə yetirilməsinə
xidmət edir. Həmin proqram çərçivəsində
Dövlət Neft Fondunun vəsaitləri hesabına təqribən
5000 nəfərin xaricdə ən yeni ixtisaslar üzrə təhsil
alması nəzərdə tutulur. Bu isə
öz növbəsində gənclərin ümumi intellektual səviyyəsini
artırır, onlarda müasir
dünyagörüşünün formalaşmasına, Qərb
standartlarına cavab verən menecerlik qabiliyyətinin
yaranmasına imkan verir. Dünya və Azərbaycan
reallıqları fonunda dövlətin maraqlarını
müdafiə etməyə qadir olan, yüksək intellekt və
düşüncə sahibi kimi çıxış edən,
ixtisaslı kadr kimi yetişən gənclər təbəqəsinin
formalaşması, yüksəkixtisaslı kadrların
hazırlanması ölkəmizdə diqqət yetirilən
mühüm vəzifələrdəndir. Bu
məqsədlə görülən tədbirlərin
miqyası təkcə gənclərin inkişaf etmiş xarici
ölkədə təhsil alması istiqamətində
müvafiq işlərin aparılması ilə məhdudlaşmayaraq
daha geniş xarakter daşıyır. Belə
ki, ölkə daxilində də təhsilin səviyyəsinin
yüksəldilməsi, elmi potensialın gücləndirilməsi,
elmtutumulu sahələrin inkişafı istiqamətində
önəmli addımlar atılır, təhsil
ocaqlarının maddi-texniki bazası müasir standartlara cavab
verən səviyyəyə gətirilir, zəruri
avadanlıqlarla təmin edilir. Bütün
bunlar Azərbaycan insanının və onun təmsil
olunduğu cəmiyyətin intellektual səviyyəsinin
yüksəlməsində kifayət qədər mühüm
rola malikdir.
Hazırda daha böyük sürətlə gedən qloballaşma prosesində elmi-intellektual sahədə əldə olunan nailiyyətlər hər bir dövlətin inkişaf potensialını müəyyən edən önəmli faktor olmaqla bərabər ümumi tərəqqini sürətləndirən əsas meyarlar sırasında yer alır. Azərbaycanın mövcud inkişaf yolunun təhlili göstərir ki, ölkəmizin ümumi inkişafında, o cümlədən iqtisadi tərəqqisində qabaqcıl texnologiyaların tətbiqi, elmtutumlu sahələrin yaradılması getdikcə öz xüsusi çəkisini artırır.
Bazar münasibətlərinə əsaslanan yeni iqtisadi inkişaf, demokratik dövlət quruculuğunun həyata keçirilməsi, yüksəkixtisaslı kadrların hazırlanması, onların intellektual qabiliyyətlərinin dünya tələblərinə cavab verən tərzdə formalaşması istiqamətində dövlət tərəfindən görülən işlər, eləcə də gənclərin savadlılıq dərəcəsinin artırılması ilə bağlı atılan addımlar və digər bu məzmunlu hallar təbii olaraq Azərbaycanın həm də bir cəmiyyət olaraq tərəqqisinə zəruri töhfə verir. Bütün bunlar həm də sağlam ictimai şüurun formalaşması və demokratikləşməsinə mühüm təsir göstərir. Bununla Azərbaycanda iqtisadi və siyasi, demokratik inkişaf paralel şəkildə həyata keçir və son nəticə olaraq ölkənin tərəqqisi kompleks xarakter alır. Belə vəziyyət Azərbaycanın bir dövlət, cəmiyyət olaraq daha sürətli inkişafını təmin edən əsas məqamlardan biri kimi çıxış edir və akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi "azad vətəndaş - güclü dövlət" konseptinin şüurlu şəkildə başa düşülməsinə şərait yaradır.
Beləliklə, ölkəmizdə demokratik dövlət quruculuğunun həyata keçirilməsi və azad bazar münasibətlərinə əsaslanan milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması prosesinin uğurla reallaşdırılması Azərbaycanın modern inkişafını şərtləndirən əsas cizgilər olmaqla bərabər, onun sürətli, sabit tərəqqisini də təmin edir.
Alış QASIMOV,
Bakı Dövlət Universitetinin kafedra müdiri,
hüquq elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2010.- 21 avqust.- S. 2.