Türkiyə yenə tərəddüdlərə
əsas verəcəkmi
Azərbaycan Türkiyə ilə
münasibətlərində hər hansı tərəddüdlü,
qeyri-şəffaf məqamların ortaya
çıxmasını qətiyyən arzulamır və
bütün zamanlarda müttəfiqlik münasibətlərinə
səmimi sadiqlik nümayiş etdirib
Ötən ilin fevralından
rəsmi Ankaranın Ermənistanla sərhədləri
açacağı ilə bağlı yayılan spekulyativ məlumatların
istər Türkiyədə, istərsə də Azərbaycanda
müxtəlif səviyyələrdə narazılıqla
qarşılanması, ciddi müzakirə obyektinə
çevrilməsi iki dost, qardaş ölkə arasındakı
münasibətlərin əlahiddə xarakterindən irəli
gəlirdi. Bu xəbərlərin bir müddət dövriyyədə
qalması, daha dəqiqi, rəsmi təkzibinin 2 ayadək
uzanması hər iki ölkədə ictimaiyyətin kəskin
reaksiyası, aşkar narazılığı ilə
müşayiət olunsa da, rəsmi Bakı bu məsələdə
kifayət qədər təmkinli, diplomatik normalar çərçivəsində
davrandı. Cərəyan edən xaotik proseslərə
emosiyalarla deyil, rasional, praqmatik təfəkkürlə qiymət
verməyi bacardı.
Etiraf etməliyik ki, məsələnin
hətta müzakirə olunması belə, iki qardaş
dövlət arasında uzun illər formalaşmış
strateji müttəfiqlik münasibətlərində mənəvi-psixoloji
tərəddüdlərə rəvac verirdi. Bundan əvvəl
Türkiyə Prezidentinin "futbol matçını izləmək
üçün" Yerevana səfər etməsi, habelə
iki ölkənin rəsmiləri arasında bir müddət fəal
danışıqların aparılması Azərbaycanda müəyyən
haqlı suallar da doğururdu. Lakin Azərbaycan özünə
strateji müttəfiq, dost və qardaş saydığı
ölkənin Ermənistanla sərhədləri
açacağına həm də ona görə inanmaq istəmədi
ki, bu, əslində, Türkiyənin özünün milli
maraqlarına qarşı atılmış addım olardı.
Təsadüfi deyildi ki, Ermənistanla sərhədlərin
açılmasını nəzərdə tutan məlum
Sürix protokollarını müəyyən geosiyasi təsirlər
altında imzalayan AKP iqtidarı Türkiyə ictimaiyyətinin
kəskin etirazı, qınağı ilə üzləşmişdi.
Qardaş ölkənin ictimaiyyəti Ermənistanla hər
hansı əlaqələrin qurulmasına qarşı
çıxaraq bunun təkcə Azərbaycanla müttəfiqlik
münasibətlərinə deyil, bütövlükdə
Türkiyə dövlətinin mənafeyinə zərbə
vuracağını birmənalı bəyan etmişdi.
Rəsmi Ankaranın
yayılmış məlumatları 2 ayadək müddətdə
təkzib etməməsi, gözləmə mövqeyi
tutması haqlı ictimai narazılıqları şiddətləndirsə
də, Türkiyənin Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın
2009-cu ilin mayında Bakıya gerçəkləşən səfəri
yaranmış gərginliyi müəyyən mənada aradan
qaldırdı. Cənab Ərdoğan yayılan məlumatları
qətiyyətlə təkzib edərək hər hansı
narahatlığa, tərəddüdlərə əsas
olmadığını bəyan etdi. "İsrarla üzərində
dayandığım məsələ budur - bizim sərhədlərimiz
Dağlıq Qarabağın işğalından sonra
bağlanmışdır. İndi də işğal ortadan
qalxmayınca biz sərhədlərimizi
açmayacağıq. Bunu kim söyləyir? Bunu Türkiyə
Cümhuriyyətinin Baş naziri söyləyir. Bundan başqa
daha zəmanətli ifadə ola bilərmi?!" - deyən
Türkiyənin Baş naziri hamını bu mövqeyə
güvənli yanaşmağa, iftira xarakterli, fitnəkar məlumatlara
inanmamağa çağırdı. Həmçinin bildirdi
ki, Türkiyə ilə Azərbaycan arasında münasibətlər
"Bir millət, iki dövlət" devizinə uyğun
inkişaf edir və bu əlaqələrdən narahatlıq
keçirən qərəzli dairələrin fitnəkar cəhdləri
heç bir fayda verməyəcək.
Cənab Rəcəb Tayyib Ərdoğanın
Bakıda verdiyi açıqlamalar eyni zamanda rəsmi
Ankaranın Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinə prinsipial və dəyişməz
mövqeyini ifadə edirdi. "Azərbaycanın Dağlıq
Qarabağ məsələsindəki həssaslığı,
həmçinin bizim də həssaslığımızdır.
Dağlıq Qarabağ məsələsində bu günə
qədər yol verilmiş bəzi möhtəkirlikləri
Türkiyə olaraq, Türkiyə Cümhuriyyətinin
hazırkı hökuməti olaraq bizim qəbul etməyimiz
mümkün deyildir. Bu günə qədər necə qəbul
edilməyibsə, bu gün də eyni şəkildə qəbul
edilə bilməz, inanıram ki, belə bir şey bundan sonra
da əsla qəbul edilməyəcəkdir. Çünki burada
bir səbəb-nəticə bağlılığı
vardır. Dağlıq Qarabağın işğalı bir səbəbdir.
Sərhədlərin bağlanması bir nəticədir" -
deyə cənab Ərdoğan bir daha vurğulayırdı.
Düşünmək
olardı ki, mövzu birdəfəlik qapanıb və
Türkiyə-Ermənistan sərhədlərinin hər
hansı üzdən açılması məsələsi
bir daha narahatdoğurucu müzakirələr predmeti olmayacaq.
Türkiyə Baş naziri Ərdoğanın fikirlərinə
əsaslanan Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev də sərhədlərin
açılması ilə bağlı mövzunun
qapandığını vurğulamışdı. Lakin
Türkiyə Prezidenti Abdullah Gülün Bakıya səfəri
hələ yekunlaşmamış ciddiləşən bəzi
informasiyalar bu həssas məsələ ilə bağlı
sinirləri yenidən tarıma çəkdi. Həmin
informasiyalarda vurğulanırdı ki, "yaxın müddətdə
Ermənistanda keçiriləcək NATO təlimləri ilə
bağlı Türkiyə-Ermənistan sərhədlərinin
müvəqqəti də olsa, açılması nəzərdə
tutulur".
Bir neçə gün əvvəl
Bakıda səfərdə olan Türkiyə Prezidenti Abdullah
Gülün jurnalistlərin bununla bağlı sualından
yayınması, konkret cavab ifadə etməməsi isə həm
Türkiyə, həm də Azərbaycan ictimaiyyətində
müəyyən çaşqınlıq,
anlaşılmazlıq yaradıb. Məsələyə
aydınlıq gətirən Türkiyənin Azərbaycandakı
fövqəladə və səlahiyyətli səfiri Hulusi
Qılıçın dedikləri isə narahatlıqları
bir qədər də artırıb. "Bəhs etdiyiniz təlim
təbii fəlakətlərə qarşı mübarizə məqsədi
daşıyır və humanitar mahiyyətdədir. Təlimin
bu mahiyyəti diqqətə alınaraq və təlimdə
istifadə ediləcək avadanlığın Ermənistana
ölkəmiz üzərindən quru yolu ilə nəql edilməsi
istiqamətində bir tələb olacağı təqdirdə
Türkiyə-Ermənistan sərhədinin sadəcə təlim
avadanlığını daşıyan maşınların
keçməsi üçün istisna hal kimi müvəqqəti
olaraq açılması ehtiyat variant kimi dəyərləndirilməkdədir"
- deyə səfir sərhədlərin "istisna hal kimi
müvəqqəti açılması"
mümkünlüyünə işarə edib.
Əlbəttə, Türkiyənin
Ermənistanla 18 il bağlı olan sərhədlərini
açması ilə əlaqədar meydana çıxan bu məlumatlar
Azərbaycanı heç cür razı sala bilməz. Bu,
açıq desək, Ermənistanı təcavüzkar siyasətini
stimullaşdırmaq istəyən müəyyən dövlətlərin
məkrli planına daha çox bənzəyir. Şübhə
etmədən demək olar ki, Türkiyəyə qarşı
heç vaxt səmimi olmayan, Sürix protokollarını
"donduran" Ermənistan tərəfi sərhədlərin
"istisna hal kimi "müvəqqəti
açılması"nı belə rəsmi Ankaranın
mövqeyində mühüm geosiyasi dəyişiklik kimi qiymətləndirməyə,
bundan spekulyativ məqsədlərlə istifadə etməyə
çalışacaq. Artıq müəyyən erməni
saytlarında bununla bağlı yazılara da rast gəlinir. Sərhədlərin
istənilən halda açılmasının mənəvi-psixoloji
planda müttəfiqlik münasibətlərinə adekvat
olmadığı da açıq vurğulanmalıdır. Kəlbəcər
rayonunun işğalına etiraz olaraq bağlanmış sərhədlərin
NATO-ya səmimi inteqrasiya niyyətindən tamamilə uzaq olan,
bu günlərdə Rusiya ilə yeni hərbi əməkdaşlıq
müqaviləsi imzalayan Ermənistandakı təlimlərə
görə müvəqqəti açılması Azərbaycan
üçün qətiyyən qənaətbəxş
arqument sayıla bilməz.
Bu mövzunun Türkiyə
Prezidentinin Azərbaycana kifayət qədər uğurlu nəticələrlə
yadda qalan rəsmi səfərindən sonra daha da
aktuallaşması isə ikiqat üzücü məqamdır.
Lakin nə etməli, Türkiyə rəsmilərinin dəfələrlə
təkzib etdikləri məsələni yenidən gündəmə
gətirmələri Azərbaycan ictimaiyyətində birmənalı
qarşılanmır. Ərazisinin 20 fazi işğal altında
olan, 1 milyondan artıq soydaşı məcburi
köçkün vəziyyətində yaşayan Azərbaycan
xalqının bu mövzuya xüsusi həssaslıqla
yanaşması həm də "Uman yerdən küsərlər"
məsəlindən intişar tapır. İndiki halda
Türkiyə-Ermənistan sərhədlərinin
açılması üçün yalnız bir əsas ola
bilər - Azərbaycanın işğal altındakı
torpaqlarının qeyd-şərtsiz azad edilməsi! Əslində,
qardaş ölkənin rəsmiləri də bunu dəfələrlə
bəyan ediblər. Elə isə nə dəyişib?
Digər tərəfdən,
Azərbaycan Türkiyə ilə münasibətlərində
hər hansı tərəddüdlü, qeyri-şəffaf məqamların
ortaya çıxmasını qətiyyən arzulamır və
bütün zamanlarda müttəfiqlik münasibətlərinə
səmimi sadiqlik nümayiş etdirib. Ölkə rəhbərliyi
Türkiyəni özünə ən yaxın dövlət,
strateji tərəfdaş saydığını, öz
növbəsində rəsmi Ankara da regionda
respublikamızın mənafeyinə zidd heç bir addım
atmayacağını dəfələrlə yüksək
tribunalardan bəyan edib. Türkiyə xalqı və
iqtidarı Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi ilə bağlı daim Azərbaycanın
haqlı mövqeyini müdafiə edib, rəsmi Bakı isə
uydurma "erməni soyqırımı" iddialarının
ifşa olunmasında rəsmi Ankara ilə birgə diplomatik tədbirlər
həyata keçirib.
Azərbaycan indiyə qədər Türkiyə üçün strateji əhəmiyyət daşıyan bir çox məsələlərdə də prinsipiallıq, qətiyyət nümayiş etdirib. 2005-ci ilin iyulundan isə Azərbaycanla Türkiyə arasında münasibətlərdə "ikinci nəfəs" açılıb. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Şimali Kirrlə iqtisadi əlaqələrin qurulmasına siyasi razılıq verməklə, iki ölkə arasında münasibətlərdə yeni mərhələnin əsasını qoyub. Bu, Türkiyə üçün əsl hədiyyə, Kirr türkləri üçün isə iqtisadi dirlomatiya sahəsində mühüm nailiyyət olub. Azərbaycan bir tərəfdən BMT-nin Baş katibinin çağırışına uyğun hərəkət edərək beynəlxalq hüquqa sadiqliyini nümayiş etdirib, o biri tərəfdən Türkiyə qarşısında qardaşlıq borcunu yerinə yetirib. Azərbaycan dirlomatiyası uğurlu məqam seçməklə, Şimali Kirrlə əlaqələrdəki ən təhlükəli məqamı öz xeyrinə çevirə bilib.
Hər bir dövlətin diplomatiyada müəyyən taktiki manevrlərə əl atmaq, siyasi oriyentirlərdə dəyişikliklər etmək məcburiyyətində qaldığı vaxtlar olur. Fəqət, Ermənistanla münasibətlərin tarixi və Cənubi Qafqaz regionundakı hazırkı durum Türkiyəyə analoji mövqedən çıxış etməsini təkcə siyasi deyil, həm də mənəvi-psixoloji baxımdan yolverilməz edir. Türkiyənin Ermənistanla yaxınlaşması, Azərbaycanı meydanda tək qoyması onun bütövlükdə türk dünyasındakı mövqelərinə də zərər vura bilər.
Bir sözlə, Ermənistanla sərhədlərin açılmasını nə siyasi, nə iqtisadi, nə də hüquqi baxımdan əsaslandırmaq, bu addıma hansısa formada haqq qazandırmaq olmur! Ermənistanın əsassız ərazi, habelə qondarma "soyqırımı" iddialarına, Azərbaycana qarşı işğalçılıq, soyqırımı və terror siyasətinə etiraz olaraq onunla sərhədlərini bağlayan Türkiyənin hansısa kənar təsir altında prinsipial mövqeyindən geri çəkilməsi inandırıcı görünmür. Hər halda, Türkiyəyə qarşı ərazi iddiasını öz Konstitusiyasında təsbit edən Ermənistan işğal etdiyi Azərbaycan torpaqlarından asanlıqla çıxmaq niyyətində də görünmür. Ermənistanın məkrli siyasətinin heç də dəyişmədiyi halda, Türkiyənin təcavüzkar dövlətlə sərhədi açması, əcəba, nəyi dəyişəcək?!
Şübhəsiz, hazırkı reallıqda Türkiyənin Ermənistanla sərhədləri hər hansı səbəbdən açması həyati əhəmiyyətli bir məsələdə Azərbaycanın mənafeyinin strateji müttəfiq saydığımız bir dövlət tərəfindən nəzərə alınmaması, vicdanlı yanılma ilə təcavüzkarın həvəsləndirilməsi anlamına gələr. Eyni zamanda, Türkiyə ilə sərhədlərin açılması daha çox Ermənistanın maraqlarına xidmət etməklə, təcavüzkar dövlətin iqtisadi, siyasi və hüquqi müstəvidə manevr imkanlarını genişləndirə bilər! Bu, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli ilə bağlı aparılan danışıqlara da mənfi təsirini göstərən addım olar. Ermənistanın Rusiya ilə hərbi əməkdaşlıq haqqında müqavilə imzalamasından sonra Türkiyənin də sərhədləri açmaq niyyətinə düşməsi danışıqlar prosesini tamamilə iflic edə bilər.
Azərbaycanda medianın bu məsələ ilə bağlı son günlər açıq ifadə etdiyi narahatlıq təkcə Ermənistanın Azərbaycana qarşı işğalçı siyasətindən, beynəlxalq hüquq norma və prinsiplərinə etinasız münasibətindən irəli gəlmir. Ermənistanla sərhədlərin açılması ən azı psixoloji-siyasi anlamda da Türkiyənin maraqlarına cavab vermir. Çünki qardaş dövlət özü də iki əsrə yaxın müddətdə ermənilərin məkrli və hiyləgər siyasətinin acı fəsadlarını öz taleyində yaşamışdır. Ermənilərin ciddi şəkildə dəstəklədiyi "ASALA" terror təşkilatı müxtəlif illərdə türkiyəli diplomatlara qarşı amansız terror aktları həyata keçirmiş, türklərə qarşı qənim kəsilmişdir.
Bəzi analitiklər Türkiyənin NATO-ya üzvlüyü müqabilində belə bir addım atmasını "əsaslandırmağa" çalışsalar da, bu iddialar qətiyyən ciddi səslənmir. Zəngin dövlətçilik təcrübəsinə, iqtisadi, siyasi və hərbi potensiala malik Türkiyə bir çox məqamlarda milli maraqlarını müdafiə etmək, müstəqil siyasət yeritmək niyyətində olduğunu sübuta yetirmişdir. Digər tərəfdən, Türkiyənin BMT, İKT, Avropa Şurası kimi təşkilatlar tərəfindən təcavüzkar dövlət kimi tanınan Ermənistanla sərhədləri açmamaq üçün kifayət qədər hüquqi və siyasi əsasları mövcuddur. Rəsmi Ankaranın kənar təsir altında Azərbaycanın milli maraqlarına zidd addım atması isə iki ölkə arasında uzun illər ərzində formalaşmış strateji müttəfiqlik münasibətlərində müəyyən çatların yaranması demək olar.
Siyasətdə nə qədər ekstremal situasiyalar olsa belə, müəyyən mənəvi-əxlaqi normalar, qüdsal dəyərlər, milli maraqlar sonda sözünü deməlidir. Azərbaycan hələ 90-cı illərin ortalarında - dövlət kimi o qədər də güclü olmadığı vaxtlarda kənar təsir altında Türkiyənin maraqlarına toxunan heç bir addım atmayıb. Ulu öndər Heydər Əliyev bəzi qonşu dövlətlərin təzyiqlərinə, təhdidlərinə rəğmən, Xəzər neftini Avropa bazarlarına çıxaracaq əsas ixrac boru kəmərinin Türkiyə ərazisindən keçməsi məsələsində əvvəldən axıradək qətiyyətli, israrlı olub. Türkiyənin regionda geostrateji mövqeyini gücləndirən, ona iqtisadi dividendlər qazandıran Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri də məhz Heydər Əliyevin qətiyyəti, əzmkarlığı, verdiyi vədə sadiqliyi, kişi sözü sayəsində gerçəkləşib.
Türkiyə ilə yaxınlaşma siyasətini son 7 ildə əzmlə davam etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev rəsmi Ankaranın maraqlarını bütün məsələlərdə nəzərə almış, strateji müttəfiqlik münasibətlərinin inkişafına çalışıb. Rəsmi Bakı yalnız 2010-cu ildə qondarma "erməni soyqırımı"nın ABŞ Konqresinin Nümayəndələr Palatasının Xarici Əlaqələr Komitəsində tanınmasına, habelə İsrail hərbi dəniz qüvvələrinin "Azadlıq" donanmasına hücumu məsələlərində Türkiyənin haqlı mövqeyini qətiyyətlə, birmənalı müdafiə edib!
Ümid etmək olar ki, yayılan məlumatlara rəğmən, rəsmi Ankara NATO təlimlərinə görə Ermənistanla sərhədləri "istisna hal kimi müvəqqəti açmaq" fikrindən uzaq olacaq! Hər halda, "NATO-nun təlimlərində istifadə ediləcək avadanlıqların" Ermənistana daşınması üçün başqa alternativlər də mövcuddur!
Ermənistanla sərhədlərin açılmasının regiona xeyirdən çox ziyan gətirəcəyini xüsusi vurğulamağa isə ehtiyac yoxdur! Söhbət ondan gedir ki, sərhədlərin açılmasından udan Türkiyə və Azərbaycan yox, iki ölkə arasındakı müttəfiqlik münasibətlərindən daim narahatlıq keçirən, sülh və əməkdaşlıq təşəbbüslərində səmimi mövqe tutmayan Ermənistan olacaq. Bu isə nə Azərbaycan, nə də Türkiyə xalqının mənafeyinə uyğundur!
Samir ELMANOĞLU
Azərbaycan.- 2010.- 22 avqust.- S. 1, 2.