Gorusdan
Moskvayadək uzanan YALAN
Son zamanlar Ermənistan Respublikasının
prezidenti Serj Sarkisyanın həm Gorusda, daha sonra isə bu
günlərdə Moskvada erməni diasporunun nümayəndələri
qarşısında sərsəm sayıqlamalarını erməni
ictimai rəyinə ünvanlanmış, öz xalqının
diqqətini daxili problemlərdən yayındırmağa
hesablanmış çıxış adlandırsaq, səhv
etmərik. Bununla əlaqədar olaraq, Gorusdakı nitqinə
"Azərbaycan" qəzetinin 4 noyabr tarixli sayında
akademik Ramiz Mehdiyev tərəfindən tutarlı cavab alan Serj
Sarkisyan yenə də Rusiyanın paytaxtında, bu dəfə
də erməni diasporuna ünvanladığı
çıxışında yeni bir söz deməsə də,
çeynənmiş iddialarını davam etdirmiş, erməniləri
qədim xalq, tarixi Azərbaycan torpaqlarının
işğalını isə qanuni hal saymışdır və
bir daha bəyan etmişdir ki, Ermənistan tərəfi
problemin sülh yolu ilə çözülməsini
Qarabağ bölgəsinin Azərbaycandan qoparılıb
ayrılmasında görür.
Erməni liderinin belə bir sərsəm
mövqe tutması bizi bir daha ermənilərin bir etnos kimi mənşəyinə,
kimliyinə nəzər yetirməyə vadar edir.
Əldə olan erməni və digər xristian mənbələrinə
əsasən demək olar ki, ermənilərin qədim tarixi
elmi təməldən məhrum olan, tamamilə mifologiya və
əsatirlərə, əfsanələrə əsaslanan
uydurmalarla dolu olan bir cızmaqaradan başqa bir şey deyildir.
Bunu çoxsaylı faktlar və tarixi qaynaqlar da
sübut edir. Bu etnosun keçmişi ilə
maraqlanan erməni tarixçisi Qaraqaşyan yazırdı ki,
ermənilərin keçmişi haqqında tarix və ya salnamə
sayıla biləcək məlumatlar yoxdur.
"Hay" alimlərinin fikrincə, ermənilərin
konkret bir ərazi ilə bağlılığı hələ
də qaranlıq qalır. Onları, əslində, hər hansı bir irqə
aid etmək də mümkün olmamışdır. Fransız mənşəli qafqazşünas alim,
uzun illər bu bölgədə tədqiqat işləri
aparmış İ.Şopen yazırdı ki,
"...aydınlaşdırmaq çətindir ki, bizim ermənişünas
alimlər nəyə əsasən özlərinə rəva
biliblər ki, bütün hallarda haykanların və
onların vətəni Hayastanın adını tamamilə
başqa xalqın adı ilə dəyişib tərcümə
ediblər. Aydındır ki, Şimaldan gəlmə
dağlı Armenlə, cənubdan gəlmə Sami mənşəli
haykanların (hayların) heç bir ümumi
oxşarlığı yoxdur və ola da
bilməz".
Qədim dünya tarixçilərindən
Herodot, Evdoks və başqaları protoermənilərin mənşəyinin
friq tayfaları ilə bağlı olduğunu qeyd edirlər.
Sovet tarixçisi, şərqşünas, alim İ.M.Dyakonov
bununla əlaqədar olaraq, qeyd edirdi ki, "...nə qədər
ki, qədim erməni dili Ərməniyə yaylasının
(bu ad da erməni müəllifləri tərəfindən
uydurulmuşdur) avtoxton xalqlarının dillərinə qohum
deyildir... Qədim erməni xalqı ilkin olaraq,
yuxarı Fərat vadisində bərqərar olmuşdur".
O, daha sonra yazırdı ki, "...erməni dilinin əcdadının
ilkin daşıyıcıları Ərməniyə
yaylasına sinfi cəmiyyət tanımayan,
yardımçı əkinçiliyi olan səyyar maldar kimi gəlmişlər.
Onlar yaylanın təbiəti və erkən
sinifli cəmiyyətin sosial şəraiti ilə o zamanlar hələ
erməni dilinə keçməmiş olan yerli əhalinin
vasitəsi ilə tanış olmuşlar". Beləliklə, bu alim də ermənilərin əcdadlarının
Kiçik Asiyaya gəlmə olduqlarını təsdiq edir.
Saxtakar erməni tarixçiləri kimi,
indiki saxta şüarlarla çıxış edən erməni
siyasətbazları və liderləri də erməni etnosunun
avtoxton - əslən yerli olmasını, yəni, ermənilərin
əcdadlarının qədimdən Ön Asiyada
yaşadığını sübut etmək üçün
dəridən-qabıqdan çıxırlar.
Vaxtilə tanınmış sovet alimlərinin
birgə yazdıqları "Qədim dünya tarixi"
kitabında açıq-aydın qeyd olunur ki, "...ermənilərin
bu yaylanın avtoxtonları olması barəsində son zamanlar
yayılmış fikri bir sıra səbəblərə
görə əsaslı saymaq olmaz". Kitabda
daha sonra bu müddəa elmi cəhətdən tamamilə əsaslandırılmışdır.
Bu bir həqiqətdir ki, Kiçik Asiyaya gəlmə
ünsürlər olan ermənilərin babaları orada özlərindən
yüksək mədəniyyətə malik olan aborigen
xalqların mədəniyyətinin müxtəlif
ünsürlərini mənimsəyərək
özününküləşdirmişlər.
Bu fikri erməni alimi Nalbəndyan da təsdiq edərək
yazırdı ki, "...erməni xalqı Dəclə və Fərat
çaylarının yuxarı axarları boylarına söykənən
ərazilərdə bərqərar olmuşdur. Həmin ərazilərin aborigenləri isə (hetlər,
hurrilər, urartulular) yüksək inkişaf etmiş xalqlar
idilər".
İndiki ermənilər öz ulu
babalarının "məskənləri" hesab etdikləri
Şərqi Anadoludakı "Hayas" və "Ərmən"
vilayətlərində qədim zamanlardan, yəni, indiki ermənilərə
ad qoyulmamışdan əvvəl Balkan yarımadasından
köçüb gəlmiş "hayların" törəmələrindən
əvvəl çoxsaylı avtoxton etnosların və
tayfaların - het, hurri, urartu xalqlarının nəsilləri,
həmçinin e.ə. I minilliyin birinci
yarısında Cənub-Şərqi Avropadan, Şimali Qara dəniz
sahillərindən köçüb gələrək buralarda
məskunlaşmış türkdilli kimmer, skif, sak və
başqa tayfalar da yaşayırdılar. Arsax
termininin meydana gəlməsi də bu dövrdən sayıla
bilər.
İndiki ermənilərin etnonim kimi bu
addan imtina etmələrinin və inadkarlıqla "hay"
etnonimindən möhkəm yapışmalarının səbəbi
sonralar Şərqi Anadoluda yaşayan iri tayfalardan birinin digər
xalqlar tərəfindən "ermənilər"
adlandırilmasıdır. Həm də indiki ermənilərin
özlərini başqa millətlərə daha üstün
toplum kimi təqdim etməyə çalışmaları,
onların bu yerlərə gəlmə olduqlarından, bölgədə
qədim əlaqələrə və köklərə
bağlı olmadıqlarından irəli gəlir. Məhz
buna görədir ki, bu gün tarixi Qərbi Azərbaycan
torpaqlarında böyük dövlətlərin, xüsusilə
də, Sovet Rusiyasının hərtərəfli dəstəyi
ilə Ermənistan Respublikası adlı bir "qurum"
yaradan bu xalq inadkarlıqla "erməni" sözünü
düzgün saymır və öz adı kimi qəbul etmir.
Hay adlandırılan etnosun indiki ermənilərə
heç bir dəxli yoxdur. Bununla belə, hay tayfası heç vaxt Şərqi
Anadolu bölgəsində əhalinin əksəriyyətini təşkil
etməmişdir. Tədqiqatçı
Şnirelman yazırdı ki, "...erməni tədqiqatçıları
erməni etnosunun etnogenezi məsələsini qoyarkən əvvəlcə
köçmə, mühacirət hipotezinə müraciət
etmişdilər". Buna görə ermənilərin əcdadları
friqiyalılar, frakiyalılar və yunanlarla yaxın qohumluqda
olmuşlar, sonra Balkan yarımadasından Kiçik Asiyaya
köçmüşlər və yüz illər boyu Şərqə
doğru hərəkət edərək, nəhayət,
"erməni dağ silsiləsində" məskunlaşmışlar.
Akademik Y.A.Manandyan da bu konsepsiyanın
qızğın tərəfdarı idi və bu fikir hətta
Ərməniyə tarixi üzrə 1944-cü ildə çap
edilmiş ilk sovet məktəb dərsliyində öz əksini
tapmışdı. Şnirelman daha sonra akademik
Piotrovskinin fikirlərinə əsaslanaraq yazırdı ki,
"...nasist təbliğatı təsdiq edirdi ki, ermənilər
"hind avropalı" olduqlarından Qafqaza yad xalqdır.
Ermənilərin hind-avropalılarla qohumluğu
və eyni cəhətdən köçmə konsepsiyası
da hörmətdə, dəbdə deyildi, onlar haqqında
danışmaq təhlükəli idi və erməni müəllifləri
qızğın surətdə onları siyası
etibarsızlıqda təqsirləndirmədən xilas etməyə
qabil sayılan alternativ yanaşma tərzi axtarmağa
başladılar. Onlar tərəfindən
"Hayasa" ölkəsinin və onun adının mənimsənilməsi
belə başlandı. O, belə bir məsələni
ön plana çəkirdi ki, "Hayasa" sakinlərinin dili
haqqında az sayda şəxs adlarından
və coğrafi adlardan başqa demək olar ki, heç nə
saxlanılmamışdır. Dyakonov da
"Hayasa" və "Muşk" nəzəriyyələrinin
barışdırılması cəhdlərinin heç bir əsasa
söykənmədiyi barəsində yazmışdı.
Xaçatryanın konsepsiyasını kəskin
tənqid edən Dyakonov onun heç bir dəlilə söykənmədiyini
və faktiki materialı təhrif etdiyini göstərir.
O, belə güman edirdi ki, Hayasanı Nairi ilə eyniləşdirmək
üçün heç bir əsas yoxdur. Nairi
heç də tayfa ittifaqı deyil, yalnız qeyri-dəqiq
coğrafi işarədir. Belə ki, "Ərməniyə
dağ silsiləsinin" bir çox toponimləri yalnız
ermənilərdən əvvəlki dillərdən öz
izahını tapa bilərdi, "Hayasa" əhalisinin dili
haqqında məsələni malik olduğumuz olduqca az sayda mənbələr əsasında həll
etmək mümkün deyildir. Nəhayət,
akademik Dyakonov salnaməçi Movses Xorenatsinin Bibliya
qaynaqlarından, əfsanələrindən aldığı
bilgiləri qeyd edir ki, bunlara da müasir qədim dünya tədqiqatçısının
əsaslanması mümkün deyildir. Dyakonov
buna görə də Xaçatryanın konsepsiyasını
"XX əsrin apokrifi" adlandırmış və yüksək
emosional yüklülüyünü qeyd etmişdir.
Bəzi coğrafi ədəbiyyatlarda
"Armini" sözü Şərqi Anadoluda "Ərməniyə
yaylası" kimi işlənməkdədir.
Lakin "Armini" adı qədim yunanlara
keçdikdən sonra "Armeniya" formasını kəsb
etmişdir. Sonralar Avropa dillərinə də
yayılan bu termin həmin dillərdə "hay" adlananlar
üçün etnik ada çevrilmişdir. Dyakonov yazırdı ki, "haylar heç vaxt
özlərinə "erməni" deməmişlər.
Tədqiqatçı İ.Şopen "erməni
hayların" mənşəyindən bəhs edərək
belə bir nəticəyə gəlmişdi ki, "...ermənilərdən,
parsuqlardan, haykanlardan və yəhudilərdən yeni,
qarışıq bir xalq əmələ gəldi ki, o, nəinki
öz tipik müstəqilliyini, hətta özünün həqiqi
(doğma) adını da itirdi".
Erməni alimi Manuk Abeqyan bu fikri daha da
inkişaf etdirərək ermənilərin dumanlı
keçmişi haqqında belə bir nəticəyə gəlir:
"Erməni xalqının mənşəyi nədir, onlar
necə və nə vaxt, haradan və hansı yollarla bu yerlərə
gəlmişlər, erməni olmamışdan əvvəl və
sonra hansı tayfalarla əlaqədar olmuşlar, onların
dilinə, etnik tərkibinə kim necə təsir
göstərib? Bizim əlimizdə bu məsələləri
təsdiq edən mötəbər və dəqiq dəlillər
yoxdur".
Ümumiyyətlə, ermənilərin mənşəyi
müəmmalı və qaranlıqdır.
Tanınmış tədqiqatçı,
qafqazşünas Veliçko da belə bir qənaətə gəlmişdir
ki, "... əvvəlcə Babil əsarəti zamanı, sonra
isə Yerusəlimin dağıdılmasından bəri yəhudilərin
böyük bir kütləsi onlarla
qarışmışdır". Təsadufi
deyl ki, yəhudilərin də bir hissəsi haylaşaraq
"zok" adını almışdır.
Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyan Gorus və
Moskva çıxışlarında erməni xalqını Cənubi
Qafqazın avtoxton xalqı hesab etməkdən belə, çəkinməmişdir.
Halbuki son əsrlər zamanı kütləvi
halda Qafqaza axın edən ermənilərin yaxın
keçmişi, daha doğrusu, orta əsrlər dövrü
haqqında antropoloji və arxeoloji tədqiqatlar belə bir
material vermir. Dəfələrlə İrəvan və
onun ətrafında arxeoloji qazıntı işlərinə
başlamağa cəhd göstərən erməni
arxeoloqları oradan onlar üçün yad olan
"türk", "oğuz" maddi mədəniyyət
nümunələri, antropoloji qazıntıların aşkar
olduğunu görüb həmin təbəqələri ya məhv
etmiş, yaxud da basdırmışlar. Bunu xarici
tədqiqatçılar da sübut və təsdiq edirlər.
Məlumdur ki, antropoloji nöqteyi-nəzərdən
ermənilərin əksəriyyəti brahisefal, yəni,
qısaboyunlu, yastıbaşdır. Erməni
alimi Kapançyan bu fikri təsdiq edir. Tanınmış
gürcü alimi M.İ. Çavaxaşvili "Gürcü
xalqının tarixi" adlı kitabında qeyd edirdi ki,
"...antropologiya elmi xalqları baş quruluşuna görə
3 qrupa ayırır. Qafqazın qədim qəbirlərindən
tapılan kəllələrin əksəriyyəti dolixokrandırlar
(uzunbaşdırlar). İndiki erməni və
gürcülər isə baş quruluşlarına görə
braxikrandırlar. Görünür, bunu nəzərə
alan professor Virxov erməni və
gürcülərin Qafqazın qədim əhalisinin onlarla
heç bir bağlılığı
olmadığını yazır. Həqiqətən
də, indiki ermənilərin və gürcülərin əcdadları
Qafqaza gələndə burada başqa bir xalqın sələfləri
yaşayırdılar".
Prezident Serj Sarkisyanın erməni dilinin
"qədimliyi" barəsində hay-küy salmasına gəldikdə
isə bunları qeyd etmək lazımdır ki, əvvəla,
bu dil calaq dildir. Belə ki, erməni dilini hərtərəfli
öyrənmiş və tədqiq etmiş akademik N.Y.Mar qeyd
edirdi ki, erməni dili hibrid dilidir. Qeyd etmək
lazımdır ki, erməni soy və yer adları içərisində
erməni mənşəli sözlər olduqca azdır. Bunu erməni alimi Avetisyan da təsdiq edir. O,
yazırdı ki, erməni soy adlarının 113-ü türklərdən
götürülmüşdür. O cümlədən, Tiqran,
Artaşes, Mamikon, Şaumyan və s. adları göstərmək
olar.
Müxtəlif tayfa və xalqların
ayrı-ayrı nümayəndələrinin erməniləşmə
prosesinin sürətlə getməsinə əsas səbəblərdən
biri bu etnosun qız və gəlinlərinin onun gedişində
fəal iştirak etməsi olmuşdur.
Erməni tayfa başçılarının
düşüncəsində "Erməni
qızlarının ayaqları dəyən torpaqlar
bizimdir!" kimi sərsəm fikirlər həmişə
dolaşmaqda idi. Kapançyana görə
Yuxarı Fəratın qərb əyalətləri boyunca bəzi
tayfaları "hayasa-ermənilər" assimilyasiya etmişlər.
Burada söhbət ermənilər tərəfindən
mədəni cəhətdən onlardan yüksək səviyyədə
duran yerli xalqların bir çox mədəni nailiyyətinin mənimsənilməsindən
gedir. Hansı ki, sonrakı illərdə
baş vermiş hadisələr həmin prosesin, yəni,
özgə xalqların bir sıra mədəni nailiyyətlərinin
ermənilər tərəfindən mənimsənilməsi və
özününküləşdirməsi prosesi müasir
zamanımızda da davam etməkdədir. Ermənilərin
ulu babalarından bəzilərinin xaldey şəkilçili,
sonluqlu adlar - Araxi, Xaldita, Aramais, Aramaniak və başqa
daşıması da bununla bağlıdır. Lakin belə bir fakta da diqqət yetirmək
lazımdır ki, Ksenofont "...torpaqdan istifadə
üstündə gəlmə ermənilərlə yerli
urartulu-xaldeylər arasındakı düşmənçilik
haqqında danışır". Halbuki
indiki erməni alimlərinin bəziləri Urartu ərazisinə
və mədəniyyətinə iddia ilə
çıxış ediblər.
Bununla əlaqədar olaraq XIX əsr müəllifi
Lenorman tutarlı faktlara istinad edərək əsasən Henrix
Roulinsonun söylədiyi eyni fikirlərlə razılaşmışdi
ki, "Urartu dili hazırki hayasa dili ilə heç bir
qohumluğa malik deyildir". Erməni müəllifi Vermişev də
dolayısı yolla bu fikirləri təsdiq edərək
bildirmişdi ki, ermənilər qədim Urartu əhalisinin
adlarını, etiqadını, dilini və əfsanələrini
özününküləşdirmişlər.
Məlumdur ki, urartulular qədim türk
dilini Ural-Altay şivələrində
danışmışlar. Yəni, onlar Asiyadan, daha doğrusu, Altay və Sibirdən
gəlmiş tayfaların törəmələridir. Ermənilərin özgə mədəniyyətləri,
adət-ənənələri zorla özününküləşdirmək,
mənimsəmək cəhdləri həmişə
olmuşdur. Lakin Kapançyan ermənilərin
assimilyasiyaedici qabiliyyətini ona görə şişirdir ki,
o dövrdə adı çəkilən ərazilərdə
erməni etnosu azlıqda qalan bir tayfa olmuşdur və
onların ictimai-siyasi proseslərə təsir etmək
imkanları və gücləri də olmamışdır.
Buna görə də onun bu cəhdi digər
üstün tayfa və xalqların rolunu azaltmaq, onların
üstün mövqeyinə kölgə salmaqdan başqa bir
şey deyildir. Yəqin ki, Kapançyana
erməni naxararlarının (knyazlarının) müxtəlif
mənşəyə malik olmaları məlum idi. Məsələn,
Kamsarakanlar fars mənşəli,
Mamikonyanlar Orta Asiyadan gəlmə türk tayfaları,
Baqratunilər yəhudi mənşəli, Ardzinilər Suriya mənşəli
şəxslər olmuşdular.
Hələ XIX əsrin sonlarında
çap olunmuş "Murç" adlı erməni
jurnalı ermənilərin başqa xalqları assimilyasiya etmək
qabiliyyəti haqqında danışarkən onların
arasında assimilyasiya edilmiş qaraçıların
böyük faiz təşkil etdiyini qeyd edirdi.
Hər iki tayfa ilə həm erməni, həm də
qaraçılarla tanışlıq müşahidəçiyə
bu jurnalın nəticələrini təsdiq edən maraqlı
material verir. Məqalə müəllifinin
təsvirinə görə, Gəncə, Tiflis və başqa
yerlərin qaraçıları ermənilərlə
qarışaraq öz varlığını itirmiş və
yalnız familiyalarını saxlamışdılar.
Bu fikri
Qafqaz albanlarının bir hissəsinə də aid etmək
olar. Veliçko Qarabağ əhalisinin ermənilərə aid
edilən hissəsi haqqında söhbət açarkən
yazırdı ki, "...Qarabağın (Albaniya və ya
Aqvaniya) düzgün olmayaraq (keçmişə aidən) erməni
adlandırılan və xristian dininə itaət edən əhalisi
dağlı və türk tayfalarından törəmiş və
üç-dörd əsr bundan əvvəl erməniləşmişdir".
Qarabağ
ermənilərinin daha böyük hissəsi isə 1828-ci il
Türkmənçay müqaviləsinin 15-ci maddəsinə əsasən
İrandan köçürülmüş gəlmə ermənilərdən
ibarət olmuşdur.
Uydurma
tarixə malik olan ermənilər və onların prezidenti Serj
Sarkisyan nə qədər canfəşanlıqla tarixi
saxtalaşdırmağa çalışsalar da, buna nail ola
bilməzlər. Çünki onların bu uydurmalarını
erməni və digər qeyri-azərbaycanlı müəlliflərin
əsərlərindən gətirdiyimiz və gətirə biləcəyimiz
çoxsaylı tutarlı faktlar və dəlillər
alt-üst edir.
Sani
HACIYEV,
BDU-nun
professoru,
Atamoğlan
MƏMMƏDLİ, BDU-nun dosenti
Azərbaycan.-
2010.- 7 dekabr.- S. 4.