Astana sammiti:hüquqi
müstəvidə irəliləyiş, praktik
müstəvidə durğunluq
2010-cu il
dekabrın 1-i Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
həllində yeni mərhələyə keçid tarixi oldu.
Nəhayət, Ermənistan prezidenti Serj Sərkisyan
prezidentlər Medvedyev, Obama və Sarkozinin 2009-cu ilin iyulun 10-da
Akvildə və 2010-cu il iyunun 29-da Muskokda imzaladıqları
bəyanatların əsasında münaqişənin
həllinə razı olduğunu öz imzası ilə
təsdiqlədi. Astanada ATƏT-in Minsk qrupu
həmsədrlərinin Rusiya Prezidenti Dmitri Medvedyevin,
Fransanın Baş naziri Fransua Fillonun, ABŞ-ın
dövlət katibi Hillari Klintonun və Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin, Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyanın
birgə imzaladıqları bəyanatda deyilir: "Ermənistan
və Azərbaycan prezidentləri Dağlıq Qarabağ
münaqişəsini beynəlxalq hüququn norma və
prinsipləri, BMT-nin Nizamnaməsi, Helsinki Yekun Aktı,
habelə prezidentlər Medvedyev, Sarkozi və Obamanın
Akvildə 2009-cu il iyulun 10-da və 2010-cu il iyunun 26-da Muskokda
verdikləri bəyanatlar əsasında yekun həllini
arayacaqlarını təsdiq edirlər".
Astana bəyanatında münaqişənin
nizamlanması zamanı 2008-ci il nofabrın 2-də Moskvada,
Mayendorfda Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan
prezidentlərinin birgə bəyannaməsi və 2010-cu il
oktyabrın 27-də Həştərxandakı bəyanatın
prinsiplərinin əsas götürülməsi də qeyd
edilib.
Bütün
bu sadalananlar Azərbaycanın artıq çoxdan
razılıq verdiyi prinsiplərdir. Ermənistan isə Minsk
qrupu həmsədrlərinin, prezidentlərin Muskokdakı
birgə bəyanatında göstərilmiş
prinsiplərə əsasən münaqişənin
nizamlanmasına etiraz edirdi və buna razılıq vermirdi.
Astanadakı birgə bəyanatda isə Ermənistan prezidenti
həmin prinsipləri öz imzası ilə rəsmən
təsdiq etdi.
Astana bəyanatının daha bir mühüm
məqamı isə ondan ibarətdir ki, beş dövlət
birgə bəyanat imzaladı. Əvvəllər
imzalanmış bəyannamə və bəyanatlar
əsasən Fransa, Rusiya və ABŞ prezidentləri və
yaxud Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan prezidentləri
tərəfindən imzalanırdı. İlk dəfədir
ki, beş dövlət və hökumət
rəhbərləri birgə bəyanata imza atırlar. Bu,
artıq münaqişənin mövcud olduğu 21 il
ərzində həmsədrlərin və münaqişə
tərəflərinin birgə baxışlarını əks
etdirən ilk sənəddir.
Nəhayət, birgə bəyanatdakı
üçüncü mühüm məqam odur ki,
həmsədr dövlətlərin başçıları
da, münaqişə tərəfləri də
münaqişənin həllinin vaxtının
çatdığını bəyan edib və yekun
sənədin hazırlanmasını növbəti
mərhələ kimi müəyyənləşdiriblər.
Bəs birgə bəyanatda sadalanan sənədlərdə
münaqişənin həllinə dair hansı prinsiplər
öz əksini tapıb.
İyunun
26-da Kanadada 8-lərin sammitində iştirak edən Rusiya
Prezidenti Dmitri Medvedyev, ABŞ Prezidenti Barak Obama və Fransa
Prezidenti Nikola Sarkozinin Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin nizamlanmasına dair imzaladıqları
birgə bəyanatda baza prinsiplər sadalanmışdır.
Birinci baza
prinsiplər qrupu: Dağlıq Qarabağ ətrafında
işğal olunmuş ərazilərin qaytarılması,
Dağlıq Qarabağa özünüidarə və
təhlükəsizlik zəmanəti verən aralıq status
verilməsi, Ermənistanla Dağlıq Qarabağı
birləşdirən dəhliz;
İkinci
baza prinsiplər qrupu: Gələcəkdə
Dağlıq Qarabağın yekun statusunun
müəyyənləşdirilməsi üçün
hüquqi gücə malik iradənin ifadəsi, bütün
daxili məcburi köçkünlərə və
qaçqınlara əvvəlki yaşayış
yerlərinə qayıtmaq hüququ, sülhməramlı
əməliyyat da daxil olmaqla beynəlxalq
təhlükəsizlik zəmanəti.
Yeri
gəlmişkən, ABŞ-ın dövlət katibi Hillari
Klinton Astana sammiti zamanı Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin məhz bu altı prinsip əsasında
həllinin vacibliyini vurğulamışdı.
Bütövlükdə
bəyanatda həyata keçirilməli olan prinsiplərin
belə iki qrupa bölünməsi münaqişənin
mərhələlərlə həlli variantının ortada
olduğunu göstərir. Birinci qrup baza prinsiplərin brinci
mərhələdə, ikinci qrup baza prinsiplərin isə
ikinci və üçüncü mərəhələlərdə
həyata keçiriləcəyi qeyd olunub.
Üç həmsədr dövlət
başçılarının Muskok (Kanada) bəyanatında
qeyd edilmiş və Astanada qəbul edilmiş birgə bayanata
da daxil olunmuş "Dağlıq Qarabağın yekun
statusunun müəyyənləşdirilməsi
üçün gələcəkdə hüquqi gücə
malik iradənin ifadəsi" prinsipi əvvəllər
Ermənistan tərəfinin iddia etdiyi kimi referendum
ifadəsini özündə ehtiva etmir. Söhbət
"iradənin ifadəsi"ndən gedir. İradənin
hansı formada ifadəsinin seçilməsi isə məlum
deyil. Başqa tərəfdən, "iradənin ifadəsi"nin
hansı formasının seçilməsi əvvəla,
Azərbaycan Konstitusiyasına uyğun olmalıdır.
İkinci tərəfdən isə rəy sorğusuna
müstəqilliklə bağlı sual daxil edilə bilməz.
Ona görə ki, münaqişə Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü prinsipi
çərçivəsində tənzimlənməlidir
və bu prinsipə zidd olan məsələlər
müzakirəyə çıxarıla bilməz. Ona
görə ki, hər üç həmsədr dövlət və
bütövlükdə BMT Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü tanıyır. Rusiya Prezidenti
Dmitri Medvedyevin vasitəçiliyi ilə Moskvada
imzalanmış bəyannamədə də münaqişənin
mövcud beynəlxalq hüquq və normalar əsasında
həlli təsdiq edilib. Beynəlxalq hüquq və bu
sözügedən bəyanatda qeyd edilmiş Helsinki
prinsipləri də dövlətlərin ərazi
bütövlüyünü əsas götürür.
Nəhayət, bu müddəa Dağlıq Qarabağın
yekun statusunun gələcəkdə
müəyyənləşdirilməsini nəzərdə
tutur. Burada da konkret zaman göstərilməyib.
Beləliklə, baza prinsiplərdə yekun statusla bağlı
iradənin ifadə olunmasına dair müddəada
- Referendum
ifadəsi işlədilməyib;
-
İradənin ifadəsinin konkret vaxtı
göstərilməyib;
- Yekun
statusun gələcəkdə
müəyyənləşdiriləcəyi qeyd olunub.
Azərbaycan
tərəfinin bu məsələ ilə bağlı
ifadə olunmuş mövqeyi belədir ki, iradənin ifadə
olunması prosesində Dağlıq Qarabağda
münaqişəyə qədər yaşamış
azərbaycanlı əhali də iştirak etməlidir.
Ermənistanın buna etiraz etməsi mümkünsüzdür
və həmsədr dövlətlərin də
azərbaycanlıların iradəsinin ifadə olunmasına etiraz
etmələri mümkünsüz görünür.
Başqa
tərəfdən, "iradənin ifadəsi" normal
həyatın bərpasından sonra olmalıdır ki,
əhali psixoloji təzyiq altında olmasın və öz
iradəsini azad ifadə edə bilsin. Yeri gəlmişkən,
Minsk qrupunun həmsdr dövlətlərinin prezidentlərinin
Muskokdakı bəyanatı daxili məcburi
köçkünlərin və qaçqınların
əvvəlki yaşayış yerlərinə
qayıtmasını da nəzərdə tutur. Bu isə
Dağlıq Qarabağ ərazisindən qovulmuş
azərbaycanlıların da geri qayıtmasını
nəzərdə tutan bir müddəadır.
Astana bəyanatında xüsusi istinad edilmiş
Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan prezidentlərinin Mayendorf
bəyənnaməsinə gəldikdə isə Prezident
İlham Əliyev həmin bəyannamənin prinsiplərinin
nizamlanmada əsas götürülməsi ilə bağlı
məsələni Prezident Medvedyevlə son
görüşü zamanı da xatırlatmış və
Rusiya Prezidenti bununla razı olduğunu bildirmişdi.
2008-ci il
noyabrın 2-də Moskvada imzalanmış Azərbaycan
Respublikasının, Ermənistan Respublikasının və
Rusiya Federasiyasının bəyannaməsində deyilirdi: "Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
vəziyyətini və onun siyasi vasitələrlə,
ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədrləri kimi Rusiyanın,
ABŞ-ın və Fransanın vasitəçiliyi ilə
Azərbaycan və Ermənistan arasında birbaşa dialoqun
davam etdirilməsi yolu ilə həlli perspektivlərini
konstruktivlik şəraitində konkret şəkildə və
dolğun müzakirə edərək,
Bəyan edirlər ki, münaqişənin
beynəlxalq hüququn prinsipləri və normaları
əsasında siyasi yolla həlli ilə Cənubi Qafqazda
vəziyyətin sağlamlaşmasına və regionda sabitliyin
və təhlükəsizliyin bərqərar edilməsinin
təmin olunmasına kömək edəcəklər ki, bu da
regionda iqtisadi inkişaf və hərtərəfli
əməkdaşlıq üçün əlverişli
şərait yaradacaqdır.
Azərbaycan
Prezidenti Moskva bəyannaməsi haqda danışarkən
dörd əsas məqamı vurğulamışdı. Bunlar:
-
Münaqişənin beynəlxalq hüququn norma və
prinsipləri və bu çərçivədə qəbul
edilmiş qətnamə və qərarlar əsasında
həlli;
-
Münaqişənin mərhələli həlli;
-
Münaqişənin tərəfləri kimi yalnız
Ermənistan və Azərbaycanın qəbul edilməsi haqda
tənzimləmə mexanizmləridir.
Astana
bəyanatında istinad edilmiş Moskva bəyannaməsi
məhz bu dörd prinsip üzərində qurulub.
Astanada
qəbul edilmiş birgə bəyanatda münaqişənin
BMT-nin Nizamnaməsi əsasında həlli vurğulanıb.
Beynəlxalq
hüququn baza sənədi olan BMT-nin Nizamnaməsinin 2-ci
maddəsinin 4-cü bəndində deyilir: "BMT-nin
bütün üzvləri beynəlxalq
münasibətlərdə güclə
hədələmək, yaxud güc tətbiq etmək və
istənilən başqa üsullarla istənilən
dövlətin ərazi bütövlüyünə və siyasi
müstəqilliyinə qarşı çıxmaqdan və
BMT-nin məqsədləri ilə bir araya sığmayan
hərəkətlərdən çəkinir".
Astana
bəyanatında istinad edilmiş daha bir sənədin -
Helsinki Yekun Aktının 4-cü bəndində deyilir:
"İştirakçı dövlətlər bir-birinin
ərazi bütövlüyünə hörmət
edəcəklər. Buna uyğun olaraq BMT-nin
Nizamnaməsinin prinsip və məqsədləri ilə bir
araya sığmayan, başqa iştirakçı
dövlətin ərazi bütövlüyü və siyasi
müstəqilliyinə, yaxud dövlətin
bütövlüyünə qarşı olan bütün
hərəkətlərdən çəkinəcəklər.
İştirakçı dövlətlər bir-birinin
ərazisini hərbi işğal obyektinə
çevirməkdən, beynəlxalq hüququn pozulması
ilə dolayısı və yaxud birbaşa güc tətbiq
etməklə ərazini mənimsəməkdən
çəkinməlidirlər. Hər bir işğal və
yaxud buna oxşar mənimsəmə qanunsuz hesab
ediləcəkdir".
Helsinki Yekun
Aktının 8-ci maddəsində isə xalqların öz
müqəddəratını təyin etməsinin
dövlətlərin ərazi bütövlüyü
çərçivəsində həll edilməli olduğu
birmənalı şəkildə qeyd edilib. Ermənistan
rəsmilərinin tez-tez istinad etdikləri 8-ci maddədə
deyilir:
"İştirakçı dövlətlər
dövlətlərin ərazi bütövlüyü də
daxil olmaqla BMT-nin məqsəd və prinsiplərinə,
beynəlxalq hüquq və normalarına uyğun
hərəkət edərək xalqların
bərabərhüquqluluğuna və öz taleyini
müəyyən etmək haqqına hörmət
edəcəklər". Yəni, xalqlar öz müqəddəratını
dövlətlərin ərazi bütövlüyü
çərçivəsində həll edə
bilərlər.
Helsinki Yekun
Aktının 8-ci maddəsində eyni zamanda, qeyd edilib ki,
xalqlar öz müqəddəratlarını kənar
müdaxilə olmadan müəyyən etməlidir.
Dağlıq Qarabağa dair məqamda isə
Ermənistanın kənardan hərbi və siyasi
müdaxiləsi ortadadır.
Prezident İlham Əliyevin Astanaya səfəri
zamanı 10-dan artıq dövlətin rəhbərləri
ilə ikitərəfli görüşü Azərbaycana olan
diqqətin daha da artmasının göstəricisidir. Ümid
yatağının açılması və
Azərbaycanın qaz ehtiyatları ilə bağlı yeni
məlumatların ortaya çıxması ölkəmizə
marağı daha da artırıb.
ATƏT-in
sammitində ümumi bəyannamə qəbul edildi. Qəbul edilmiş
bəyannamənin 3-cü bəndində deyilir:
"İştirakçı dövlətlər öz
təhlükəsizliklərini başqa dövlətlərin
hesabına möhkəmləndirməyəcəklər. ATƏT
üzvü olan heç bir dövlət, dövlətlər
qrupu və yaxud təşkilatın ATƏT regionunda sülh
və sabitliyə görə başqalarından üstün
məsuliyyəti ola bilməz, yaxud ATƏT
regionunun hansısa bir hissəsinə özünün
təsir sferası kimi baxa bilməz".
Beləliklə,
Astana sammitində hüquqi müstəvidə
irəliləyiş və yeni mərhələyə
keçid müşahidə olundu. Ancaq bu
irəliləyişin münaqişə zonasındakı
vəziyyətə təsiri olmadığı
üçün praktik müstəvidə durğunluq
qalmaqdadır.
İbrahim MƏMMƏDOV,
Az.TV-nin İctimai-siyasi proqramlar
baş
redaksiyasının baş redaktoru
Azərbaycan.- 2010.-9 dekabr.- S. 3.