Dünyanı
dolaşan səs
Azərbaycan
ifaçılıq sənətinin görkəmli
nümayəndəsi Rəşid Behbudov illərdir aramızda
olmasa da, səsi həmişə bizimlədir. O,
sadəcə müğənni, musiqiçi deyildi,
millətini, yurdunu ürəkdən sevən böyük
vətəndaş, ictimai xadim idi. İstedadı
sayəsində şöhrət çox erkən onun
ünvanını tapmışdı. Bu hələ heç
bir müğənniyə nəsib olan səadət deyildi ki,
bioqrafiyasında çoxlu sayda fəxri adlar,
təltiflər olsun: Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı, SSRİ xalq artisti, SSRİ və
Azərbaycan Dövlət mükafatları laureatı, Lenin
ordeni, Qırmızı Əmək Bayrağı, Xalqlar
Dostluğu ordenləri ilə təltif olunmuş Rəşid
Behbudov xarici ölkələrin bir sıra dövlət
mükafatlarına da layiq görülmüşdü.
Dağıstanın xalq artisti, Gürcüstanın
əməkdar incəsənət xadimi kimi fəxri adlar da
almışdı. 1946-cı ildə "Stalin"
mükafatı ilə təltif edilmişdi...
14 dekabr
1915-ci ildə Məcid kişinin evində bir körpə
dünyaya gəldi. Adını Rəşid qoydular.
"Xoş taleyini Tanrı yazsın" dedilər. O zaman bir
kimsənin ağlına da gəlməzdi ki, qədim Tiflisin
köhnə məhəlləsində, əslində, Azərbaycanın
sənət korifeyi doğuldu. Bunu qarşıdan gələn
illər təsdiqləməli idi. O qaraqaş, gözəl
oğlan uşağı gələcəkdə milyonlarla
insanı öz səsinin sehrinə salan Rəşid Behbudov
idi.
Nə onun
haqqında xatirələrə, nə yaxından
tanıyanların məlumatlarına qulaq asasan, sadəcə,
səsini dinləyəsən. Xoş avazına məftun
ola-ola oxuduğu mahnıların mətninə fikir
verəsən. Əlbəttə, gözəl və
məlahətli səs Allah vergisidir. Xoşbəxtlikdən,
Rəşid Tanrının bu bəxşişinə layiq
görülmüşdü. Amma İlahidən gələn bu
varidatı Rəşid Behbudov məhz öz zəhməti,
düşüncəsi, ən başlıcası,
məsuliyyəti ilə daha ustalıqla qorudu, onu
eşidənlərə yüksək zövqlə,
mədəniyyət və cazibədarlıqla təqdim etdi.
Bəlkə də elə bu qabiliyyəti, məharəti,
böyüklüyü Rəşidə bənzərsizlik
və əbədiyaşarlıq bağışladı. Bu gün
Rəşidin yeri görünür...
O, ifaçılıq fəaliyyətinə
başlayanda cəmi 15 yaşı vardı. Sözün
əsl mənasında, qeyri-adi, gözəl və zəngin
çalarlı səsə malik olan Rəşid Behbudov
nəinki Azərbaycana, eləcə də keçmiş sovet
məkanına məxsus ifaçılıq məktəbinin
çox görkəmli nümayəndələrindən
biri olmuşdur. Bu faktdır, Rəşid Behbudovdan sonra ikinci
elə bir sənətkarımız yoxdur ki, dünyada
50-dən artıq xalqın mahnısını öz
dillərində ifa etsin. Böyük müğənninin
səsinin ahəngində, nəfəsində qəribə bir
həzinlik, məlahət vardı. Bu səsin cazibəsi,
əfsunu elə güclü idi ki, bu gün də
Rəşid Behbudovun görünür. Böyük
sənətkarlıqdan öncə unudulmaz Rəşid Behbudov
Azərbaycanı, onun təbii gözəlliklərini,
insanlarını bütün varlığı ilə
sevən vətəndaş idi. Anasından
və Vətənindən eyni dərəcədə doya
bilməyən, doğma torpağın hər
qarışına baş əyməkdən yorulmayan
Rəşid Behbudov bu sevgisini öz mahnılarında çox
qüdrətlə ifadə edirdi. İndi də həmin
nəğmələri eşidəndə qəribə
hisslər keçirirsən. Yurdumuz haqqında oxuduğu
mahnılarda çəkdiyi Azərbaycan harayı insanın
varlığından bir üşütmə keçirirdi.
Sanki bu səsin qüdrəti adamın ayağını
torpağa bağlayaraq ruhunu göylərə aparırdı.
Vətən istəyini səsin vasitəsilə bu cür
dərinliklə bildirmək hər müğənniyə
müyəssər deyildi. Bu, ancaq Rəşid Behbudova xas olan
nadir istedadın sayəsində baş verirdi.
Maraqlıdır
ki, xanəndə ailəsində doğulan və uşaq
yaşlarından öz səsi ilə hamını məftun
edən Rəşid Behbudov əvvəlcə dəmir yolu
texnikumuna daxil olub. Həm orta məktəbdə xorda oxuyan,
həm də bu təhsil ocağında tələbə
özfəaliyyət orkestrində çalışan
Rəşid Behbudov sonradan hərbi xidmət zamanı ordu
ansamblının solisti olub. Bir müddət Tbilisi estrada
qruplarında, sonra da İrəvanda caz orkestrində
fəaliyyətə başlayıb. İkinci dünya
müharibəsi illərində Rəşidin səsi Krım
cəbhəsindən gəlib. Sonralar Üzeyir
Hacıbəylinin dəvəti ilə Bakı kinostudiyasına
gələrək filmə çəkilən Rəşid
Behbudovun taleyi doğma paytaxta bağlanıb.
Ustadı təkcə öz Vətənində
sevmirdilər! Çoxu bunu indi də etiraf edir ki, vaxtilə
dünya Azərbaycanı iki nemətinə - bir neftə, bir
də Rəşidin səsinə görə
tanıyırdı. Məmləkətlər,
ölkələr dolaşmışdı onun səsi. Rəşid Behbudov keçmiş SSRİ-nin
bütün respublikalarında, eləcə də Albaniya,
Bolqarıstan, ərəb ölkələri, Hindistan,
Çin, Finlandiya, İran, İraq, Türkiyə, Çili,
Argentina, Misir, Efiopiya və digər ölkələrdə
dəfələrlə qastrol səfərlərində
olmuşdu. O yerlərə səsini aparan,
nəğmələrini ərməğan edən
Rəşid Vətənə ürəyi dolu sevgilərlə
qayıdırdı. O, qürbətdə də Azərbaycandan
oxuyurdu, Vətənə dönəndə də. Rəşid
Behbudov Azərbaycan xalq mahnılarını və
bəstəkarların vokal əsərlərini xarici
ölkələrdə böyük məhəbbətlə
təbliğ edirdi. Rəşid Behbudov həm də
qələm sahibi idi. Onun Hindistan səfəri ilə
bağlı yazdığı "Uzaq Hindistanda" adlı
kitabı bu gün də öz aktuallığını saxlamaqdadır.
Azərbaycan milli kinosunun inkişafında da
Rəşid Behbudovun zəhməti çox olub. 1945-ci ildə
"Arşın mal alan" filmində can verdiyi Əsgər
obrazı çox uğurlu və maraqlı alındı.
Təkcə elə bu filmin ona gətirdiyi geniş
şöhrət bir ömrə bəs edəcək əsl sənət
müvəffəqiyyəti idi. "Bəxtiyar"
filmində Bəxtiyar obrazı sanki müğənninin
elə öz bioqrafiyası idi. Böyük
məharətlə oxuduğu vokal əsərlər filmin son
dərəcə mənalı, baxımlı və
yaşarlı alınmasını şərtləndirən
əsas amillərdən biri idi. Azman
sənətçimizin Azərbaycan opera səhnəsində
bir sıra möhtəşəm tamaşalarda ifa etdiyi
partiyalar vokal sənətimizin tarixində
əhəmiyyətli yer tutmuşdur. Üzeyir
Hacıbəylinin "Arşın mal alan" (Əsgər),
Fikrət Əmirovun "Sevil" (Balaş) operalarında
Rəşidin ifasındakı partiyalar həmişə
yüksək qiymətləndirilmişdir.
Müxtəlif musiqi kollektivlərində, teatrlarda,
ansambllarda çalışan Rəşid Behbudov on il
Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının, xeyli
müddət Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının solisti olub. 1957-1959-cu illərdə Azərbaycan
Dövlət Konsert Ansamblının
təşkilatçısı və rəhbəri işləyib.
O, 1966-cı ildə Dövlət Mahnı Teatrını
yaradıb. Bununla da, Rəşid Behbudov Azərbaycan musiqi
və estrada sənətinin müxtəlif janrlarını
birləşdirərək incəsənətimizin yeni, orijinal
və pozulmaz səhifələrini yazıb. Dahi
sənətçimizdən yadigar və nişanə qalan
həmin mahnı teatrı bu gün böyük
müğənninin adını daşıyır və
yaşadır. Rəşid Behbudov elə
böyük ürək sahibi idi ki, həmişə
özündən sonra gələnləri
düşünürdü. İndi onun yaratdığı bu
sənət məbədində məhz Rəşid
məktəbinin davamçıları fəaliyyət
göstərirlər.
İstər
xalq, istərsə bəstəkar mahnılarının
yayılıb sevilməsində, populyarlaşmasında
Rəşid Behbudovun xidmətləri əvəzsizdir. O bu
əsərləri, sadəcə, ifa etmirdi, elə
nəğmələr var idi ki, ona öz möhürünü
vururdu. Bu günün özündə də həmin
mahnıları və ya vokal əsərlərini biz başqa
ifada o qədər də qəbul edə bilmirik. Çünki
Rəşiddən sonra bu ifalar bizə sönük təsir
bağışlayır. Adətən, mahnının iki
müəllifi olur: şair və bəstəkar. Amma həmin
nəğmə o zaman qüdrətli və yaddaqalan olur ki,
onun ifaçısı da müəlliflərin sırasına
qoşulmaq şansını qazanır. Bu mənada,
Rəşid Behbudovun nəfəsindən qopan nəğmələrə
xalq arasında "Rəşidin nəğməsidir"
deyiblər. Sənətçinin böyük şövq
və məhəbbətlə oxuduğu "Ana" (musiqisi Cahangir
Cahangirovun, sözləri İslam Səfərlinindir)
mahnısı nə qədər təsirli və
unudulmazdır. Doğrudur, öz nəfəsində, öz
yozumunda, öz səsinin imkanlarında bu məşhur
mahnıya müraciət edənlər var. Yaqub Zurufçudan
başlamış gənc ifaçılara qədər
"Ana"nı yanıqlı oxumağa
çalışanlar oldu. Amma gəlin etiraf edək ki,
Rəşid Behbudov kimi o möhtəşəmliyə,
ucalığa qalxmaq çox çətindir. Və təbii
ki, heç kim Rəşid ola bilməzdi. Nə
sirdirsə, hər dəfə Rəşidin bu mahnısına
qulaq asanda adama elə gəlir ki, musiqinin ağuşunda
çox qeyri-adi bir səs çırpınır və bu
çırpıntının titrək sədaları
adamın varlığını səs adlı bir xilqətin
gücü qarşısında ram edir. Duyursan ki,
əslində, dilə gələn bu ürəyin
bütün etiraflarında insan adlanan varlığın
həsrəti hamıya doğmadır:
Gözümün
nuru,
canım,
ana,
Böyütdün
sən
məni
yana-yana,
Saçının
ağına,
qarasına
qurbanam,
Könlünün
o həzin
laylasına
qurbanam!
Bu həzin
haray adamın ürəyini tərpədərək sanki
səni əməlli-başlı silkələyir, bu
təsirin gücünə tərbiyə edir: "Qədrini
el bilir, ətrini gül bilir". Elə bil ayılırsan.
İstər-istəməz analı günlərinə
boylanırsan, kövrəlirsən, uşaqlaşırsan.
Paklığa, təmizliyə qayıtmağın özü
də bir möcüzədir. Qəribədir ki, mahnı sona
çatdıqdan sonra da xeyli müddət Rəşidin
nəfəsindən qopan sözlər səni
düşündürür:
Başımın
üstə laylay
çaldın,
Gecələr
sübhədək
qadamı
aldın.
İsti
nəfəsini həmişə
yaz
bilmişəm,
Olub ki,
mən sənin
qədrini az
bilmişəm,
Əziz Ana!
Ötən
əsrin sonlarında bədnam qonşumuzun "Qarabağ
kartı"nı ortalığa ataraq başladığı
münaqişə Rəşid Behbudovun da əsəblərini
tarıma çəkmişdi. Xüsusilə də,
soydaşlarımızın indiki Ermənistandan -
əslində, dədə-baba torpaqlarından
vəhşicəsinə qovulması Rəşid Behbudovu bir
vətəndaş olaraq qəzəbləndirmişdi. Həmin vaxt SSRİ Ali Sovetinin deputatı olan
Rəşid Behbudov soydaşlarının tapdanmış
hüquqlarının müdafiəsi naminə xalqımıza
düşmənçilik etmiş Mixail Qorbaçovla
üz-üzə gəldi. 1989-cu ilin yayında elə Moskvada
ürəyi dayanan Rəşid Behbudovun bu müəmmalı
ölümü sirli qaldı.
Sən bizi
bağışla, böyük ustad. Hərdən ekranda bir
musiqili görüntünü tamaşaçılara
təqdim edirlər. Rəşid Behbudov pencəyini
çiynində tutaraq bağrı dağlı
lalələrin arasında onların boyunu oxşayır, gözəlliyini,
məhzunluğunu dilə gətirir:
Nə
vaxtdır Rəşidin
gözü
yoldadır,
Bir qonaq
gələsiz
bizə,
lalələr!
Bilmirəm,
ustad o lalələri niyə Bakıya qonaq
çağırırmış? Amma ürəyi
göynədən tamam başqa məsələdir.
Əslində, gözəl səs ölmür. Onu
gəzdirən, Yer üzünü dolaşdıran varlıq
dünyasını dəyişərək haqqa qovuşur. Bu
gün Rəşidin səsi bizimlədir, cismi torpağa
tapşırılıb. Allahın altında bütün
varlığı ilə ürəkdən sevdiyi
əcdadlarının vətəni olan Şuşadan o
böyük müqəddəs cismin Bakıda uyuduğu
qəbrinin üstünə bir qucaq dağ
çiçəkləri gətirə biləydik. Bu
günlərdə Rəşid Behbudovun müqəddəs
məzarı çiçəklərdən libas geyib, amma
unudulmaz Ağabəyimin məşhur bayatısında
çəkdiyi nisgili yaşayırıq. O güllərin
arasında yoxdur Xarıbülbül. Yenə Rəşidin
Araz nidalı, Kür ədalı "Azərbaycan"
harayı gəlir. Belə yerdə adamın ruhu
varlığında qalarmı? Allah sənə rəhmət
eləsin, böyük ustad! Səsinin ahənginə
qoşulub quş sədaqətinə malik olaydıq:
Daş da
bizdən vəfalı,
Quş da
bizdən vəfalı,
İldə
bir yol Vətəndə,
Qış
da bizdən vəfalı!
Rəşid
Behbudov nikbin ruhlu, həyat eşqli bir sənətkar olub.
Oxuduğu bütün nəğmələrdə də bu
coşqunluq var. Hətta ən kədərli, həzin
şərqilərində yaşamaq həvəsi duyulur. Bu
səbəbdən də, onu xatırlayanda
xiffətlənməkdən çəkinirsən.
Çünki bu yurdun, bu torpağın dağı,
daşı kimi Rəşidin səsi də əbədidir,
həmişə bizimlədir. Yaxşı ki, onun
nəğmələrini, arzularını, musiqili
ömrünü yaşadan övladı var. Bu gün
Rəşidə Behbudovanın səsi müasir musiqi
sənətimizin rövnəqlənməsində öz
bəhrəsini verir.
Flora
XƏLİLZADƏ,
Azərbaycan.-2010.-16 dekabr.-S.6.