"Toska"nın Bakı həyatı
Məşhur italyan bəstəkarı Cakomo Puççininin "Toska"
operası dünyanın
ən populyar on operası sırasına daxil edilmişdir. Onun premyerası 1900-cü il yanvarın 14-də Romanın
Teatro Kostansi opera teatrında olmuşdur. Bu yaxınlarda həmin tamaşa Azərbaycan Milli Opera və
Balet Teatrında yenidən göstərilmişdir.
Bəri başdan qeyd edək ki, operaya baxanlar
həmin gün xoş ovqat yaşadılar. Onlara bu ovqatı xalq artistləri Azər Zeynalov (Kavaradossi), Qərinə Kərimova (Toska) və əməkdar artist Əvəz Abdullayev (polis rəisi Skarpia) öz bənzərsiz ifaları ilə bəxş etdilər.
Opera
teatrımızın səhnəsində bu partiyaları
yaxın keçmişlərə qədər
qeyri-azərbaycanlı solistlər orijinalın dilində yox,
rus dilində oxuyurdular. Onlar həm də cavanlıq dövrlərini
çoxdan geridə qoymuş ifaçılar idilər.
Toska musiqili dramdır. Mövzusu bir tərəfdən əsarət, zülmət,
digər tərəfdən
azadlıq və aydınlıq arasındakı
ziddiyyətə əsaslanmışdır.
Cərəyan edən
hadisələrin mərkəzində
üç obrazın
mübarizəsi durur.
Bunlar qəddar polis rəisi Skarpia, insansevər, dost yolunda canından
keçməyə hazır
olan Kavaradossi və son dərəcə
fərdi xüsusiyyətli
etibarlı qadın Toskadır.
Üzdə özünü aristokrat kimi göstərməyə
çalışan Skarpia
əslində çox
riyakar tipdir. İstedadlı və gözəl müğənni
Toskanı ələ keçirməyə çalışan
Skarpia müxtəlif hiylələrlə istəyinə
çatmağa, qadının
sevgilisi, rəssam Kavaradossini gözdən salmağa çalışır
və imkan düşən kimi rəssamın qətlinə
fərman verir. Lakin son nəticədə
Toskanın qəzəbinə
tuş gələrək
həyatını itirir.
Sonda Toska da özünü məhbəs qalasından yerə ataraq öldürür.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, "Toska" operası XIX əsrin möhtəşəm
musiqi yaradıcılığı
nümunələrindən sayılır. Puççini
qadın qəlbinin bilicisi olduğu üçün yaratdığı
əksər sənət
inciləri qadınların
həyatına həsr
edilmişdir. "Manon Lesko",
"Qərbdən gələn
qız", "Turandot",
"Madam Batterflay" operaları
bu qəbildəndir. "Toska" operasının
musiqisi həmişə
qəlbləri riqqətə
gətirir. Toskanın ariyası
və Kavaradossinin iki ariyası Puççininin ən yaxşı melodik nailiyyəti hesab olunur.
Sevindirici haldır ki, həm Qərinə Kərimova, həm də Azər Zeynalov bu ariyaları
Avropa ifaçılıq
standartlarına uyğun
səviyyədə oxumaqla
dinləyiciləri məftun
qoydular.
Polis rəisi, amansız Skarpianın kabinetində cərəyan edən hadisələrdə həm
ifa baxımından, həm də aktyorluq baxımından Qərinə Kərimova rolunun öhdəsindən
məharətlə gəldi. Səsi bütün
registrlərdə xoş
təsir bağışladı
və tamaşanın
təsir gücünü
daha da artırdı.
Azər Zeynalov İtaliyada ustad dərsləri keçəndən sonra Bakıda əvvəllər
də Kavaradossinin ikinci ariyasını oxumaqla dinləyicilərə
xoş təsir bağışlamışdı. Estrada müğənnisi kimi tanınan Azərin birdən-birə ifaçılıq
ampluasını opera müğənniliyinə
istiqamətləndirməsi onun səs imkanlarının
genişliyindən, xəbər
verirdi. Beləliklə də Azər
Zeynalovun opera müğənniliyinə
qoşulması, onun tamaşaçılar arasında
opera müğənnisi kimi
də sevilməsinə
gətirib çıxardı.
Fikrət Əmirovun "Sevil"
operasında Balaş,
məşhur italyan bəstəkarı Leonkavallonun
"Məzhəkəçilər" operasında qısqanc məzhəkəçi Kanio,
dahi italyan bəstəkarı Cüzeppe
Verdinin "Traviata"
operasında Alfredo partiyaları
Azər Zeynalovun ifasında tam parlaqlığı
ilə səslənir.
Məşhur italyan bəstəkarı Cakomo Puççininin
"Toska" operasında
Kavaradossi partiyası da bu qəbildəndir. Onun dramatik
çalarlı, geniş
diapazonlu lirik tenor səsi lirik ovqatlı qəhrəmanının
ağrı-acılarını dinləyicilərə lazım
olduğu səviyyədə
çatdırmağa imkan
verir. Azər bu dəfə
də öz qəhrəmanının vokal
baxımından heç
də asan olmayan bütün ariyalarını inamla oxudu, səsi bütün diapazonlarda parlaq səsləndi.
Geniş
səs diapazonlu Qərinə Kərimiova ilə duetlərdə zil notların öhdəsindən uğurla
gəldi, səsinin nüfuzediciliyi və metallığı oxuduğu
ariyaları daha da gözəlləşdirdi.
İlk pərdədə nikbin ovqatla səhnəyə çıxaraq sevgilisi Toskanın portretinə ürəkdən gələn
rənglər vuraraq özünün birinci ariyasını oxuyan Kavaradossi - Azər Zeynalov onu ruh
yüksəkliyi ilə
və vokal çətinliyi çəkmədən
sona çatdırdı
və tamaşaçıları
razı saldı.
Üçüncü pərdədə ölüm
hökmünün icrasını
gözləyən zaman
həyatla vidalaşmaq
anında oxuduğu ariyada Azər Kavaradossinin ağrı-acılarını
səsinin möhtəşəmliyi
və aktyorluq məharəti ilə göstərərək tamaşaçı
qəlbini riqqətə
gətirməyi bacardı.
Azərbaycan Opera və Balet Teatrının
aparıcı dramatik sopranası Qərinə Kərimova bütün registrlərdə fenomenal ifaçılıq nümayiş
etdirən sənətkardır. O, Toska partiyasını Rusiyanın
Böyük Teatrında
da ifa edərkən
yüksək ifaçılıq
qabiliyyəti nümayiş
etdirmişdi. Milli Akademik
Opera və Balet Teatrının səhnəsində
də onun Toska partiyasında çıxışı həmişə
uğurlu olmuşdur.
Qərinə Kərimovanın səs diapazonu dramatik sopranalar üçün səciyyəvi
olmayan genişliyi ilə diqqəti çəkir. Tamaşanın
bir neçə yerində yuxarı
"do" notunu təmiz
götürməsi dediklərimizə
sübutdur. Qərinə Kərimova Böyük
Teatra Toskanı oxumaq üçün dəvət alanda bəzi ağzıgöyçəklər
demişdilər ki, onun Toska partiyasını
oxumaq üçün
tələb olunan yuxarı registrli səsi yoxdur. Bu səbəbdən də onu Böyük
Teatra gələn kimi imtahana çəkmiş,
səs diapazonunun sonsuz olduğunu yəqin etdikdən sonra tamaşaya buraxmışdılar.
Bu tamaşada Qərinə Kərimova baron Skarpianın
qulluq otağında Toskanın "Dua" ariyasını elə məharətlə oxudu ki, dinləyicilərin bir çoxu təsirlənərək göz
yaşlarını gizlədə
bilmədi. Onun baron Skarpianı bıçaqla
qətlə yetirməsi
səhnəsi də çox inandırıcı
alındı və bu səhnədə də o, yüksək aktyorluq məharəti nümayiş etdirdi.
Polis rəisi, baron Skarpia partiyasının ifaçısı
Əvəz Abdullayev nüfuzedici səs tembri və geniş səs diapazonu sayəsində tamaşaya möhtəşəmlik
gətirdi. Müğənni Əvəz zahirən
məftunedici görkəmli,
daxilən amansız xislətli Baron Skarpianın
qeyri-insani keyfiyyətlərini
müğənni-aktyor məharəti
ilə nümayiş etdirdi. Ona görə də
tamaşaçılarda Skarpiyaya
qarşı nifrət
hissi yarandı. Əvəz Abdullayevin bütün ifası Avropa ifaçılıq standartları
səviyyəsində idi.
Əməkdar incəsənət
xadimi Yalçın Adıgözəlovun tamaşaya
məharətlə dirijorluq
etməsi də öz sözünü dedi. Mənfi xislətli obrazların
səhnəyə gəlişini
təlatümlü taktlarla
canlandırdı, xor ifaçılığı uğurlu
alındı.
Arif HÜSEYNOV
Azərbaycan.-2010.-16 dekabr.-S.6.