Vətəndaş
mənafeyinə xidmət edən məhkəmə-hüquq
islahatları
Müstəqil Azərbaycanın son illərdə
demokratikləşmə, insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təmini
sahəsində yüksək nailiyyətlər qazanması
bilavasitə mülki cəmiyyət quruculuğuna
hesablanmış məhkəmə-hüquq və
ədliyyə islahatlarının respublikanın sosial-iqtisadi
inkişaf dinamikası ilə uzlaşdırılması
nəticəsində mümkün olmuşdur. Ulu öndər
Heydər Əlıyevin insan hüquqlarının
prioritetliyini ön plana çəkməklə əsasını
qoyduğu məhkəmə-hüquq islahatları son 7 ildə
onun layiqli varisi - Azərbaycan Prezidenti cənab İlham
Əliyev tərəfindən inamla davam etdırilir.
Müstəqil məhkəmə hakimiyyətinin
formalaşdırılması, ədalət mühakiməsinin
tamamilə şəffaf, demokratik, obyektiv həyata
keçirilməsi, bu zaman insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının maksimum
səviyyədə qorunması baxımından hakimlər
korpusunun sağlamlaşdırılması da vacib
şərtlərdən biridir. Bu ali məqsəd
önə çəkilərək son illərdə regionlarda
və paytaxtda yeni məhkəmələrin yaradılması,
həmçinin, məhkəmələrdə hakimlərin
sayının artırılması istiqamətində
mühüm addımlar atılmışdır. Dövlət başçısının
hələ 2006-cı il 19 yanvar tarixli "Azərbaycan
Respublikasında məhkəmə sisteminin
müasirləşdirilməsi və bəzi qanunvericilik aktlarına
dəyişikliklər və əlavələr edilməsi
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə" fərmanında Məhkəmə-Hüquq
Şurasına tövsiyələrdən biri məhz
məhkəmələrdə hakimlərin sayının
artırılması ilə bağlı olmuşdur.
Məhkəmələrdə hakimlərin sayca
azlığının ədalət mühakiməsinin
keyfiyyətlə və nəzərdə tutulmuş vaxtda
həyata keçirilməsində çətinlik
yaratdığını nəzərə alan Prezident İlham
Əliyev 2006-cı il avqustun 17-də "Azərbaycan
Respublikası məhkəmələri hakimlərinin sayının
artırılması və məhkəmələrin
ərazi yurisdiksiyasının müəyyən edilməsi
haqqında" fərman imzalamışdır. Bu fərman
ilə respublika məhkəmələri hakimlərinin sayı
157 ştat vahidi artırılmışdır. Son
illər Məhkəmə-Hüquq Şurası
tərəfindən həyata keçirilən tədbirlər
hakim vəzifəsinə seçkilərin tamamilə azad,
obyektiv və ədalətli keçirilməsinə, bu
məsul vəzifəyə layiqli insanların
seçilməsinə xidmət etmişdir. Hakimliyə namizədlərin seçilməsi kimi
mühüm vəzifəni yerinə yetirən Hakimlərin
Seçki Komıtəsınin məqsədyönlü
fəaliyyətinin nəticəsi kimi 2007-ci ildə 55
nəfər, 2008-ci ildə 102 nəfər, 2010-cu ildə
isə daha 78 nəfər hakimliyə namizəd şəffaf
və mütərəqqi üsulla seçılərək
hakim vəzıfələrinə təyin olunmuşlar.
Xüsusi vurğulamaq lazımdır ki,
Məhkəmə-Hüquq Şurası tərəfindən
yüksək məhkəmə hakimlərindən, habelə
ədliyyə, prokurorluq, şuranın aparatı,
Vəkillər Kollegiyasının nümayəndələrindən
və hüquqşünas alimlərdən ibarət
tərkibdə yenidən formalaşdırılmış
Hakimlərin Seçki Komitəsi hakim vəzifəsinə
iddialıların tamamilə şəffaf və demokratik
əsaslarla seçilməsi, onların biliyinin qiymətləndirilməsi
kimi mürəkkəb bir işin öhdəsindən uğurla
gəlir.
Yekunlaşmaqda olan 2010-cu ilin mütərəqqi
məhkəmə-hüquq islahatları sırasında
regionlarda yeni ağır cinayətlər
məhkəmələrinin, habelə mövcud iqtisad məhkəmələrinin
bazasında inzibati-iqtisadi məhkəmələrin
yaradılmasını xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Dövlət başçısının
2010-cu il 22 iyun tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan Respublikasının məhkəmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı
bəzi tədbirlər və "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" və
"Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqında" Azərbaycan
Respublikasının qanunlarına dəyişikliklər və
əlavələr edilməsi barədə" qanun bu
baxımdan həyata keçirilən
məhkəmə-hüquq islahatlarının uğurlu
davamı kimi qiymətləndirilməlidir.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2010-cu il 15 iyul
tarixli "Azərbaycan Respublikasının məhkəmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı
bəzi tədbirlər və "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" və "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" Azərbaycan Respublikasının
qanunlarına dəyişikliklər və
əlavələr edilməsi barədə" Azərbaycan
Respublikasının 2010-cu il 22 iyun tarixli 1043-IIIQD
nömrəli qanununun tətbiq edilməsi haqqında"
fərmanı ilə respublikada bir sıra yeni
məhkəmələr təşkil edilmişdir. Belə ki, fərmanda Ağır
Cinayətlərə Dair İşlər üzrə
Azərbaycan Respublikasının Məhkəməsi
əsasında Bakı Ağır Cinayətlər
Məhkəməsinin, habelə Lənkəran, Gəncə,
Şəki ağır cinayətlər
məhkəmələrinin yaradılması məqsədi
önə çəkilmişdir. Eyni zamanda,
fərmanın 1.5-ci bəndində Naxçıvan Muxtar
Respublikasının İqtisad Məhkəməsi
əsasında Naxçıvan Muxtar Respublikasının
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi yaradılması
nəzərdə tutulmuşdur.
Qeyd olunan fərmanla həmçinin 1 saylı
Bakı Yerli İqtisad Məhkəməsinin əsasında 1
saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin, 2
saylı Bakı Yerli İqtisad Məhkəməsi
əsasında 2 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin,
Gəncə Yerli İqtisad Məhkəməsi əsasında
Gəncə İnzibati-İqtisadi
Məhkəməsinin, Sumqayıt Yerli İqtisad
Məhkəməsi əsasında Sumqayıt
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin, Şəki Yerli
İqtisad Məhkəməsi əsasında Şəki
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin, Şirvan Yerli
İqtisad Məhkəməsi əsasında Şirvan
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin yaradılması
nəzərdə tutulmuşdur. 2011-ci il yanvarın
1-dən iqtisadi-inzibati xarakterli işlərə ümumi
yurisdiksiyalı məhkəmələrdə deyil,
inzibati-iqtisadi məhkəmələrdə baxılacaqdır.
Bu isə iqtisadi xarakterli mübahisələrin
ixtisaslaşmış birinci məhkəmə
instansiyasında tam, ədalətli, obyektiv
araşdırılmasına, qanunamüvafiq şəkildə
baxılmasına, ədalət mühakiməsinin
səmərəliliyinin artırılmasına xidmət edir.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2010-cu il 9 avqust
tarixli "Azərbaycan Respublikası apelyasiya instansiyası
məhkəmələrinin, ağır cinayətlər
məhkəmələrinin, inzibati-iqtısadi
məhkəmələrinin və hərbi
məhkəmələrinin ərazi yurisdiksiyası
haqqında" fərmanı da mühüm
əhəmiyyətə malikdir. Fərmanla Azərbaycan
Respublikası apelyasiya instansiyası
məhkəmələrinin, ağır cinayətlər
məhkəmələrinin, inzibati-iqtisadi
məhkəmələrinin və hərbi
məhkəmələrinin ərazi yurisdiksiyası təsdiq
edilmişdir.
Prezident İlham Əliyevin 2010-cu il 9 avqust tarixli
"Məhkəmə quruluşunda bəzi
dəyişikliklər, hakimlərin ümumi sayı və
məhkəmələrin ərazi yurisdiksiyası
haqqında" fərmanı da Azərbaycan Respublikasında
məhkəmə quruluşunu təkmilləşdirmək
məqsədi daşıyır. Fərmanla
respublikanın məhkəmə sisteminə daxil olan
məhkəmələrin hakimlərınin ümumi sayı
600 nəfər müəyyən olunmuşdur.
Şübhəsiz, hakim korpusunun sayının
artırılması respublikamızda ədalət mühakiməsinin
demokratikliyinin, şəffaflığının, obyektivliyinin
təmini istiqamətində mühüm addımdır.
Məhkəmələrin iş şəraitinin
yaxşılaşdırılması, hakimlərin
sayının artırılması, o cümlədən sosial
müdafiəsinin möhkəmləndirilməsi
istiqamətində həyata keçirilən kompleks
tədbirlər yalnız bir məqsədə xidmət edir:
cəmiyyətdə məhkəmə hakimiyyətinin
müstəqil statusunu möhkəmləndirmək və
ictimaiyyətin onlara inamını daha da yüksəltmək!
Yeni məhkəmələrin yaradılması, hakimlərin
sayının artırılması, eyni zamanda, regionların
sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində həyata
keçirilən tədbirlərin mühüm tərkib
hissəsidir. Son illər ölkə rəhbərliyinin
xüsusi diqqət və qayğısı, habelə
imzalanmış dövlət proqramları sayəsində
regionlarda iqtisadi həyat canlanmış, işgüzar
fəallıq artmış, özəl sektor inkişaf
etmişdir. Belə olan təqdirdə bölgələrdə
yaşayan vətəndaşların
məhkəmələrə müraciət etmək imkanlarının
təkmilləşdirilməsi də obyektiv sosial
tələbatdan irəli gəlir. Məlumdur ki, son
illərdə bu istiqamətdə bir sıra mühüm
tədbirlər həyata keçirilmiş, bəzi
bölgələrdə regional iqtisad məhkəmələri
(inzıbati-iqtisadi məhkəmələr)
yaradılmışdır. Regionlarda ağır
cinayətlər məhkəmələrinin yaradılmasına
da məhz bu kontekstdən yanaşmaq lazımdır. Belə ki, əgər əvvəllər yalnız
Bakıda Ağır Cinayətlərə Dair İşlər
üzrə Məhkəmə fəaliyyət
göstərirdisə, son aylarda Lənkəran, Gəncə,
Şəki şəhərlərində də belə
məhkəmələrin yaradılması
vətəndaşların üzləşdiyi
çətinliklərin aradan qaldırılmasında
həlledici rol oynayacaqdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 26 oktyabr 2010-cu
il tarixli "Azərbaycan Respublikasının bir sıra
birinci instansiya məhkəmələri hakimlərinin təyin
edilməsi haqqında" sərəncamı ilə yeni
yaradılmış Bakı, Gəncə, Lənkəran
və Şəki ağır cinayətlər
məhkəmələrinə, inzibati-iqtisadi məhkəmələrə,
o cümlədən bir sıra birinci instansiya
məhkəmələrinə yeni hakimlər təyin
olunmuşdur. Prezident İlham Əliyevin 2010-cu
il 13 dekabr tarixli "Ağır cinayətlər
məhkəmələrinin, inzibati-iqtisadi
məhkəmələrin və bir sıra digər birinci
instansiya məhkəmələrinin sədrlərinin təyin
edilməsi haqqında", habelə "Bir sıra birinci
instansiya məhkəmələri hakimlərinin vəzifələrinin
dəyişdirilməsi haqqında" sərəncamları
da bu baxımdan böyük razılıq və
minnətdarlıq hissi ilə qarşılanmışdır.
Məhkəmə-Hüquq Şurasının
təqdimatı əsasında Prezident İlham Əliyev bir
çox hakimlərə yüksək etimad
göstərmiş, eyni zamanda, bəzi məhkəmə
sədrlərini və hakimlərini təkrarən bu
vəzıfəyə təyin etmişdir.
Sərəncamla 1 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi
Məhkəməsinin sədri və hakimləri də
vəzifələrinə təyin olunmuşlar. Hakim
təyin edilmiş şəxslər dövlət
başçısının bu yüksək
etımadını doğrultmaq, insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının
məhkəmələrdə etıbarlı şəkildə
qorunmasını təmin etmək üçün
səylə çalışacaqlar.
Ölkə başçısının fərman
və sərəncamlarının, habelə
tövsiyələrinin yerinə yetirilməsi, o
cümlədən yeni apelyasiya və digər regional məhkəmələrin
formalaşdırılması, yeni məhkəmə
binalarının inşası, hakimliyə namizədlərin
seçimi, tədrisi, hakimlərin sayının
artırılması, onların peşə səviyyəsinin
yüksəldilməsi, fəaliyyətində ciddi qanun
pozuntularına yol verən hakimlərin intizam
məsuliyyətinə cəlb olunması üçün ciddi
tədbirlərin görülməsi üzrə
Məhkəmə-Hüquq Şurasının böyük
həcmli, gərgin işi də xüsusi
vurğulanmalıdır.
Son illər
ardıcıl şəkildə
gerçəkləşdirilən məhkəmə
islahatları yalnız bir məqsədə - insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
etibarlı qorunmasına xidmət edir. Bütün bunlar
həm də Azərbaycanda həyata keçirilən
islahatların əsasında insan və vətəndaş
amilinin dayandığını əminliklə söyləməyə
ciddi əsaslar verir.
Tahirə
ƏSƏDOVA,
1 saylı
Bakı İnzibati-İqtisadi
Məhkəməsinin
hakimi
Azərbaycan.-2010.-17 dekabr.-S.3.