Saraylar
Onlar milli memarlıq nümunələridir
Hər bir dövrün
özünəməxsus milli memarlıq
xüsusiyyətlərini qoruyub saxlayan maddi
mədəniyyət nümunələrindən olan
sarayların digər yaşayış və ya inzibati binalarla
oxşarlığı ilə yanaşı, fərqli cəhətləri
də az deyil. Adlarına və daşıdıqları
funksiyalara əsasən nağıllarda və
əfsanələrdə rast gəlinib. Lakin sonradan
yaranmış ayrı-ayrı yazılı ədəbi
nümunələrdə sarayların daha fərqli forma və
məzmun daşıması barədə məlumatlar
kifayət qədər yer alıb. Əsasən şahlıq
dövrünün milli memarlıq nümunələri
sayılan sarayların tikilməsində bənna (usta) və
nəqqaşların xüsusi əməyi olub. Əcəmi
Naxçıvani, usta Tağı, Hacı Məhərrəm,
usta Qənbər Qarabaği, Mirzə Qədim İrəvani
(İrəvanda Sərdar Sarayının divar rəsmlərinin
nəqqaşı, 1850-ci il), xəttat Süleyman,
Şükür Qənbər oğlu, Mirzə Mehdi kimi memar,
bənna (usta) və nəqqaşların adları məhz
həmin tarixi və mədəniyyət abidləri sayılan
saraylarda (təfəkkürlərinin cizgiləri və əl
izləri qaldığı üçün) sonrakı
nəsillərə gəlib çatıb.
Respublikamızın
ərazisindəki saraylar təsnifatına görə
bölünmüş olsalar, ilk növbədə, paytaxt
Bakının panoramasında xüsusi
diqqətçəkən Prezident Sarayının adı
çəkilməlidir. Rəsmi sənədlərə və
mənbələrə istinad etməklə
göstərmək olar ki, Azərbaycan Respublikasının
Prezident Sarayı Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
Administrasiyasının və İşlər İdarəsinin
yerləşdiyi inzibati binadır. Onu qeyd etməliyik ki,
mərmər və qranit üzlüklü
onikimərtəbəli sarayın tikilməsinə dair
işlərə ümummilli lider Heydər Əliyevin
təşəbbüsü ilə 1977-ci ilin oktyabr ayında
Fuad Orucovun (layihənin rəhbəri), Tahir Allahverdiyevin (memar)
və Mədət Xələfovun (konstruktor) layihəsi
əsasında başlanmışdır. Prezident Sarayı
keçmiş sovetlər birliyi dövründə
Azərbaycan KP MK-nın inzibati binası adlanırdı. Respublikamız
dövlət müstəqilliyini qazandıqdan, Azərbaycan
SSR-in institusional strukturları ləğv olunduqdan sonra bina
hakimiyyət statusunu özündə saxlamış və idarəetmə
orqanlarının yeni aldlarına müvafiq, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Administrasiyası adlanmağa
başlamışdır. 2005-ci ildə bu administrativ bina
özünün yüksək rəmzi mənasını
almış - Prezident Sarayı adlanmışdır. Layihəsi
1977-ci ildə tutulan, tikintisinə isə 1978-ci ildə
başlanıb 1986-cı ildə istifadəyə verilən saray
bu gün daha əzəmətli və möhtəşəm
görünür.
Əlbəttə, o da
vurğulanmalıdır ki, bu tipə aid binalar zamanın,
dövrün memarlıq nümunələri sayılır. Ona
görə də sarayların ilk olaraq respublikamızın
ərazilərində meydanagəlmə tarixinə və
daşıdığı funksiyalara nəzər
yetirməyə dəyər.
Azərbaycanın
ərazilərində sarayların yaranma tarixi,
mənəbələrə əsasən, qədimlərə
gedib çıxır. Şahlıq üsul-idarəsi
zamanlarında sarayların daşıdığı
funksiyalarla bugünkülərin arasında kəskin fərq
vardır. O dövrlərdə yaranmış saraylar
maddi-mədəniyyət nümunələri kimi, onları
ziyarət edən əcnəbi turistlərin daim
marağını çəkirlər.
İkimərtəbəli
olmaqla, altı otaqdan, dörd dəhlizdən və iki
güzgülü eyvandan ibarət Şəki Xan Sarayı
əvvəllər "Divanxana" adlanıb. Şəki
xanlığı Rusiya tərəfindən işğal
edildikdən sonra isə bu tarixi bina "qorodskoy sud" -
şəhər məhkəməsi statusunu daşımalı
olub.
Binanın tikintisinə
1789-1790-cı illərdə başlanılıb. Lakin çox
vaxt onun tikilmə tarixini bilərəkdən və ya
"səhvən" "Şəkixanovların evi"nin
("Müştaq imarəti" - "Qurğuşunlu
Otaq") inşası ilə qarışdırıblar. Bu
gün Şəki Xan Sarayı kimi tanınan binanın (o zaman
isə "Məhəmmədhəsənxan
Divanxanası") yuxarıda göstərilən tarixdə
adıçəkilən xan tərəfindən
bünövrəsi qoyulub.
Verilən məlumatlara
görə, sarayın inşasına 32 min "şevron",
yaxud 32 min İran tüməni məbləğində
(xatırladaq ki, 1 rus "şevron"u, yaxud 1 İran
tüməni 3,4 qram çəkidə qızıl demək idi)
vəsait xərclənib. Xanlığa daxil olan
ərazidəki əhali xan qarşısında
daşıdığı öhdəliklərə
görə, həftədə, yaxud ayda bir gün burada pulsuz
işləməli idilər. Şəki Xan Sarayının
tikilmə tarixi hicri 1204, miladi 1789-1790-cı illərə
təsadüf edir.
Sarayda zövqlə
işlənmiş güzgülər, taxçalar,
xüsusən də heç bir yapışqandan və
mıxdan istifadə olunmadan işlənmiş taxta
şəbəkələr əsl sənət
nümunəsidir. Buradakı naxışların zənginliyi,
rənglərin çalarları, oymalar təkrarsız və
bənzərsizliyi ilə buranı ziyarət edən
turistləri daim heyran edib. Maraqlıdır ki, binanın
təkcə divarları deyil, tavanı da yaraşıqlı
naxışlarla bəzədilib ki, bu da o dövrdə
mədəniyyətimizin inkişafının
göstəricilərindəndir.
Türk dünyasının
böyük şairi Nazim Hikmətin Şəki Xan Sarayı
haqqında söylədiyi fikirlər bütün zamanlarda
aktualdır: "Əgər Azərbaycanın başqa
qədim tikililəri olmasaydı, təkcə Şəki Xan
Sarayını dünyaya göstərmək bəs
edərdi".
Ermənistanın
təcavüzkar siyasəti nəticəsində işğal
altında qalan maddi mədəniyyət
abidələrimizdən biri də 1510-cu ilin yadigarı olan,
İrəvan sərdarı Mirqulu xan Qacar (1605-1625)
tərəfindən ucaldılmış İrəvan
qalasındakı Sərdar Sarayıdır. Saray 1760-1770-ci
illərdə İrəvan xanı Hüseynqulu xanın
göstərişi ilə təkmilləşdirilib. Məhəmməd
xan Hüseynəli xan oğlu 1791-ci ildə
şüşəbənd adı ilə tanınan
Güzgülü salonu və Yay imarətini əlavə
etdirib. Xatırladaq ki, hər bir xan özünün saraya
münasibətini onun yenidən təkmilləşdirilməsi
ilə göstərib. Məlumatlara görə, sarayın
böyük qəbul otağının divarında Hüseyn
xanın və qardaşı Həsən xanın, farsların
əfsanəvi qəhrəmanı Fəraməzin,
Fətəli şahın (1797-1834), Abbas Mirzənin (1784-1833)
Rüstəm və Söhrabın portretləri olub. Saray
1913-1918-ci illərdə ermənilərin
təcavüzünə məruz qalaraq darmadağın edilib,
tarixi şəxsiyyətlərin portretləri isə
Tiflisə aparılıb. Həmin əsərlər bu gün
Gürcüstan Dövlət İncəsənət
Muzeyində saxlanılır.
Şahlıq
dövrünün maddi mədəniyyət və tarixi
abidələri sayılan saraylar, təbii ki, təkcə
adları yuxarıda çəkilənlər deyil. Ümumiyyətlə,
belə tarixi binalar, ziyarətə çevrilmiş
məbədlər ölkəmizin ayrı-ayrı
bölgələrində də tikilib ki, onlarda da
bəy-xanların ailələri yaşayıb. Lakin inzibati
funksiya daşıyan saraylardan söz düşəndə
Şirvanşahlar (İçərişəhər),
Gəncə, Quba, Lənkəran xanlarının
malikanələrinin və digər belə sarayların da
adı çəkilməlidir.
Əlbəttə, demək
olmazdı ki, saraylar ancaq inzibati idarəetmə
mərkəzləri rolunu oynayıblar, baxmayaraq ki, doğrudan
da onlardan şahlıq dövründə yalnız bu
məqsədlə istifadə edilib. Şahlıq
üsul-idarəsi dövründə belə funksiya
daşıyan sarayların forması kimi, məzmunu da
dəyişib: idman-konsert, şadlıq sarayları və
başqaları. Lakin unutmaq lazım deyil ki, şahlıq
dövrünün yadigarları ilə bugünkü saraylar
arasında kəskin fərqlər olsa da, onlar maddi
mədəniyyət və memarlıq nümunələri
sayılırlar.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU,
Azərbaycan.- 2010.- 21 dekabr.- S. 7.