Danışıqlar prosesi
Azərbaycanın milli maraqları
çərçivəsində gedir
Cənubi Qafqaz regionunda sülh və
təhlükəsizliyi, qlobal enerji-kommunikasiya
layihələrini ciddi şəkildə təhdid edən
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
beynəlxalq hüquq normalarına və xalqın
mənafeyinə uyğun həlli 2010-cu ildə də rəsmi
Bakının xarici siyasətində prioritet istiqamətlərdən
biri olmuşdur. Münaqişənin
həllində daim beynəlxalq hüquq normalarına
əsaslanan dövlət başçısı İlham
Əliyev il ərzində keçirdiyi bütün xarici
görüşlərində ölkəmizin haqlı
mövqeyini bəyan etmiş, aparılan
danışıqların mahiyyəti barədə
ətraflı məlumat vermişdir.
Azərbaycan Prezidentinin dekabr ayında ATƏT-in
Astana şəhərində keçirilən zirvə
toplantısındakı çıxışı bir daha
təsdiqləyir ki, Ermənistanın qeyri-konstruktiv
mövqeyinə baxmayaraq, danışıqlar prosesi məhz
Azərbaycanın milli maraqlarına cavab verən prinsiplər
çərçivəsində aparılır. Bununla
belə, ölkəmizin danışıqlar prosesindəki
siyasi üstünlüyü və təşəbbüsü
ələ alması, haqlı mövqeyini qətiyyətlə
ortaya qoyması təcavüzkar Ermənistanı razı
salmır. Görünür, elə bu
səbəbdəndir ki, rəsmi Yerevan 2010-cu ilin
əvvəllərindən başlayaraq danışıqlar
prosesində əldə olunmuş irəliləyişlərə
şübhə toxumu səpməyə, prosesi geriyə
döndərərək praktik olaraq
razılaşdırılmış məsələləri
yenidən müzakirə predmetinə
çevirməyə, "dialoqa maraqlı tərəf"
imitasiyası yaratmağa çalışır.
Aşkar görünür ki, tənzimləmə
prosesində beynəlxalq hüquq normalarına istinad
imkanları tamamilə daralan, ideoloji, siyasi, hüquqi və
iqtisadi müstəvilərdə Azərbaycana uduzan
təcavüzkar tərəfin bütün səyləri
hazırda mövcud "status-kvo"nun qorunub
saxlanılmasına, münaqişənin "baş
vermiş fakt" əsasında həllinə
hesablanmışdır. Etiraf etmək
lazımdır ki, təcavüzkarı belə destruktiv
mövqedən çıxış etməyə
şirnikləndirən başlıca səbəblərdən
biri də məhz danışıqlarda vasitəçilik
edən ATƏT-in Minsk qrupu həmsədrlərinin siyasi
prinsipsizliyi, qətiyyətsizliyi, münaqişənin
həllinə hamılıqla qəbul
olunmuş beynəlxalq hüquq normalarından yanaşmamasıdır.
Ərazi və milli-etnik separatizm zəminində baş
qaldıran münaqişələrin həlli ilə
bağlı beynəlxalq hüquqda konkret normalar və sivil
tənzimləmə presedentləri mövcud olsa da,
nədənsə, həmsədrlər 16 ildən çox müddətdə
"Ermənistan və Azərbaycanın öz aralarında
razılığa gəlməsi" kimi gülünc
mövqeni önə çəkir, işğalçıya
və işğala məruz qalan tərəfə eyni
mövqedən yanaşırlar. Belə süni balans
siyasəti isə son nəticədə beynəlxalq hüquq
normalarının praktik təsir gücünə
əsaslı şübhə yaradır. Dünya
nizamını müəyyənləşdirən
fövqəlgüclərin işğal faktına liberal
yanaşması, dolayısı ilə
təcavüzkarlığa göz yumması deməyə əsas
verir ki, hazırda dünyada etnik-milli konfliktlərin
həllində hüquqi deyil, məhz siyasi vasitə və
maraqlar önə çəkilir. Prezident İlham Əliyev
2010-cu ilin martında Qəbələ rayonunda
məskunlaşmış məcburi
köçkünlərlə görüşdə bununla
bağlı demişdir: "Dünyada gedən proseslər onu
göstərir ki, kim güclüdürsə, o da
haqlıdır. Əfsuslar olsun ki, belədir. Amma bu,
həqiqətdir və biz bu real dünyada yaşayırıq,
biz virtual dünyada yaşamırıq. Hamı istəyər
ki, qanunlar, beynəlxalq hüquq normaları işləsin,
ədalət olsun. Ancaq biz bunu görmürük. Biz bu
münaqişənin timsalında görürük ki,
ədalətsizlik 20 ilə yaxındır davam edir və
nə qədər də davam edəcək. Ona görə
güclü olmaq üçün biz bütün
imkanlarımızı səfərbər etməliyik".
Danışıqlar prosesini qeyri-konstruktiv mövqe
nümayişi ilə uzatmaq cəhdləri indiki
şəraitdə Ermənistan üçün o qədər
də məqbul görünməsə belə,
işğalçı dövlətin rəhbərliyi bunu
ən pis variantlar sırasında "ən optimal
gediş" kimi dəyərləndirir. Köhnə
təkliflərin zaman-zaman yenidən gündəmə
gətirilməsi də nizamlama prosesinin uzadılmasına,
Ermənistanın əlavə vaxt qazanmasına hesablanıb.
Belə ki, bir tərəfdən həmsədrlərin
təkidi ilə nizamlama prosesinə razılaşan
Ermənistan hakimiyyəti digər tərəfdən erməni
diasporunun və müxalifətin təzyiqləri ilə
üz-üzə qalıb. Serj Sarkisyan hökumətinin hər
iki tərəfdən edilən təzyiqləri
balanslaşdırmaq üçün yeganə
çıxış yolu nizamlanma prosesini uzatmaq, vaxt udmaqdır.
"Nə hərb, nə sülh" vəziyyəti onsuz da
xarici dəstək hesabına yaşayan Ermənistana baha
başa gəlsə də, Sarkisyan rejimi hələlik
hakimiyyətinin ömrünü uzatmaq üçün bundan
"yaxşı" variant görmür.
Prezident
İlham Əliyev ATƏT-in Astana sammitində Ermənistanın
işğalçılıq siyasətindən əl
çəkmək istəmədiyini də açıq
vurğulamışdır: "Ermənistan
tərəfindən işğal olunmuş
ərazilərdə aparılan qeyri-qanuni fəaliyyət
ATƏT-in faktaraşdırıcı missiyasının 2005-ci
ildə regiona etdiyi səfərdən sonra
hazırlanmış məruzədə əks olunub. Ermənistanın danışıqlar prosesindəki
davranışı bizi belə qənaətə gətirir ki,
Ermənistan sülh istəmir, işğal edilmiş
əraziləri azad etmək fikrində deyil, sadəcə,
bacardığı qədər status-kvonu saxlamaq və
danışıqlar prosesini müddətsiz etməyi arzulayır.
ATƏT-in Minsk qrupu 1992-ci ildə yaradılmışdır,
danışıqlar təxminən 20 ildir ki, aparılır,
lakin heç bir nəticə yoxdur".
Münaqişənin dinc yolla tənzimlənməsi
prosesində konstruktiv mövqe nümayiş etdirən
Azərbaycan son illərdə Ermənistanı hüquqi, siyasi
və hərbi müstəvilərdə, o cümlədən
informasiya cəbhəsində əhəmiyyətli
dərəcədə üstələmişdir. Ermənistan rəsmilərinin ictimai rəyə
hesablanmış ənənəvi və populist
bəyanatlarına rəğmən, təcavüzkar
dövlətin mövqeyində 2010-cu ildə də ciddi
diplomatik geriləmələr müşahidə edilir.
Əvvəla, rəsmi Yerevan bu il də münaqişənin
mərhələli həlli ilə bağlı müzakirələrə qatılmağa məcbur
olmuşdur: təcavüzkar dövlətin "Praqa
prosesi", yəni "mərhələli həll" modeli
ətrafında danışıqları davam etdirməsi
rəsmi Bakının mühüm diplomatik
nailiyyətlərindən biri kimi vurğulanmalıdır.
Azərbaycanın
diplomatik mövqelərinin güclənməsi
özünün təkcə beynəlxalq
təşkilatların təcavüzkar tərəfə
təsir göstərmək səylərinin
intensivləşməsi ilə şərtlənmir. Artıq
fövqəldövlətlər də münaqişənin
həllinin uzanmasına görə narahatlıqlarını
açıq ifadə edirlər. Münaqişənin
həllinə beynəlxalq səviyyədə
yönəlmiş səylərin nəzərəçarpacaq
dərəcədə güclənməsi, ATƏT-in Minsk
qrupu səviyyəsində aparılan
danışıqların xaotik məcradan
çıxarılaraq konkret həll formatına
salınması da rəsmi Bakının mühüm
siyasi üstünlüyü kimi vurğulana bilər.
Zaman
keçdikcə, proseslərin gedişi
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin keyfiyyətcə yeni
mərhələyə transformasiyasına və siyasi-hərbi
yolla həllini hər an gündəmə gətirməyə
imkan yaradır. Bu mərhələdə
Azərbaycanın diplomatik səyləri təkcə
Ermənistan rəhbərliyinin ifşasına deyil, həm
də hərb yolunun nə vaxtsa qaçılmaz variant olacağını
"sülh və tərəqqipərvər"
dövlətlərə sübut etmək istiqamətində
qurulmuşdur. Bu, reallıqdır. Azərbaycanın
münaqişənin hərb yolu ilə həlli barədə
verdiyi bəyanatlar həm regionun, həm də Qərbin
aparıcı dövlətlərini ciddi narahat edir. İndiyə
qədər regionda belə bir münaqişənin
mövcudluğu ilə geosiyasi maraqlarını
gerçəkləşdirmək imkanı qazanmağa
çalışan fövqəlgüc
dövlətləri hazırda Cənubi Qafqazda
müharibənin yenidən alovlanmasından, qlobal
layihələr üçün potensial təhdidlərin
artacağından bərk narahatdırlar. Münaqişə
tərəflərinə təsir və təzyiq
cəhdlərinin artması da bu narahatlığın bariz
təcəssümü kimi diqqəti çəkir.
Siyasi
analitiklərin fikrincə, Azərbaycanın iqtisadi
cəhətdən qüdrətlənməsi, hərbi
büdcəsinin əhəmiyyətli dərəcədə
artması fonunda danışıqlar prosesində
dönüşün baş verməsi qaçılmazdır.
Hazırkı situasiyada problemin sülh danışıqları
ilə həlli variantı Azərbaycanın maraqlarına daha
uyğundur. Ən azı ona görə ki, problemin həllinin
uzanması Ermənistanın sosial-iqtisadi, hərbi və siyasi
konteksdə daha da zəifləməsi ilə
müşayiət olunur. Rəsmi İrəvan ictimai
rəyə hesablanmış populist vədlərinə
baxmayaraq, münaqişənin beynəlxalq hüquq
normaları əsasında həllinə imzaladığı
rəsmi sənədlərlə razılıq verir.
ATƏT-in
Astana sammitində həmsədr ölkələrin
nümayəndə heyətləri
başçılarının, habelə Azərbaycan və
Ermənistan prezidentlərinin verdikləri birgə bəyanat
bunu bir daha təsdiqləyir: "Ermənistan
və Azərbaycan prezidentləri Dağlıq Qarabağ
münaqişəsini beynəlxalq hüququn prinsipləri
və normaları, BMT-nin Nizamnaməsi, Helsinki Yekun Aktı,
eləcə də prezidentlər D.Medvedev, N.Sarkozi və B.Obamanın
2009-cu il iyulun 10-da Akvilldə və 2010-cu il iyunun 26-da Muskokada
verdikləri bəyanatlar əsasında qəti
tənzimləməyə çalışmaq
öhdəliklərini təsdiq etdilər.
Üç
həmsədr ölkə dinc tənzimləməyə nail
olmaq üçün zəruri qərarlar qəbul edən
Azərbaycan və Ermənistan prezidentlərini
dəstəklədiklərini bildirdilər. Onlar
Ermənistan və Azərbaycan rəhbərlərini
səylərini Əsas Prinsiplərdə hələ qalan
mübahisəli məsələlərin həlli
üzərində yeni qüvvə ilə
cəmləşdirməyə çağırdılar və
öz həmsədrlərinə münaqişə
tərəflərinin bu səylərini həyata
keçirmələrinə kömək etmək
üçün onlarla işi davam etdirməyi
tapşırdılar. Onlar
danışıqların keçdiyi atmosferi
yaxşılaşdırmaq üçün
tərəflərə müraciətlə onları
atəşkəs rejiminin möhkəmlənməsinə
və bütün sahələrdə etimad tədbirlərinin
həyata keçirilməsinə yönəlmiş
əlavə addımlar atmağa
çağırdılar".
Göründüyü
kimi, burada söhbət münaqişənin beynəlxalq
hüquq normaları əsasında, yəni ərazi
bütövlüyü çərçivəsində
həllindən gedir və bu, Azərbaycanın da
maraqlarına tamamilə uyğundur. Dövlət
başçısı, Ali Baş Komandan İlham Əliyev
münaqişənin yalnız Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü və suverenliyi
çərçivəsində həllini mümkün
sayır və sülh danışıqlarını da
məhz bu formatda aparır. Ölkə başçısı
Azərbaycanın ərazi itkisi ilə
barışmayacağını hər zaman qətiyyətlə
bildirir və münaqişənin həllində məhz
beynəlxalq hüquq normalarına istinad edir.
Hələ
bir neçə il əvvəl "Nə 5 ildən sonra,
nə 10 ildən sonra, nə 15 ildən sonra, nə də 100
ildən sonra Dağlıq Qarabağ Azərbaycandan
ayrılmayacaqdır. Mən nə qədər Prezidentəm,
buna yol verməyəcəyəm" - deyən ölkə
başçısı Azərbaycandan güzəşt umanlara
sərt mesaj ünvanlamışdır. Bütün
bunlar isə əminliklə deməyə əsas verir ki,
Azərbaycan iqtidarı indiyə qədər olduğu kimi,
münaqişənin həllində bundan sonra da prinsipial
mövqe tutacaq və milli mənafelərin qorunması
üçün ardıcıl diplomatik səylər
göstərəcəkdir.
S.ELMANOĞLU,
Azərbaycan.- 2010.- 22 dekabr.- S. 5.