İnformasiya texnologiyalarının modernləşdirilməsi Azərbaycanın rəsmi statistikasında

 

Müasir cəmiyyət informasiya cəmiyyətidir və bu cəmiyyətdə informasiya məkanını statistikasız təsəvvür etmək mümkün deyil. Dünyada baş verən mürəkkəb prosesləri təhlil etmək üçün siyasətçilər, iqtisadçılar da, elm adamları da bu gün daha tez-tez statistikaya müraciət etməli olurlar.

Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə ölkə iqtisadiyyatı və sosial həyatının bütün sahələrində çox uğurla həyata keçirilən islahatlar statistikadan da yan keçməmişdir. Dövlət başçısının təsdiq etdiyi "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında rəsmi statistikanın təkmilləşdirilməsinə dair Dövlət Proqramı"nı buna misal göstərmək olar. Həmin proqramın təsdiq edildiyi vaxtdan artıq 3 il keçir. Bəs bu müddətdə proqramın yerinə yetirilməsi ilə bağlı nə kimi işlər görülmüşdür? Bu məqalədə həmin proqram çərçivəsində indiyədək görülən işlər və günün ən aktual məsələsi olan və eyni zamanda "Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya texnologiyalarının inkişafı üzrə 2010-2012-ci illər üçün Dövlət Proqramı" (Elektron Azərbaycan) ilə tam uzlaşan informasiya texnologiyalarının modernləşdirilməsinə qısa olaraq nəzər salaq.

İnformatizasiya dövründə statistik məlumat istifadəçiləri tərəfindən informasiyaya dair irəli sürülən tələblərin ödənilməsi statistik məlumat istehsalının bütün proseslərinin, hesablama və şəbəkə infrastrukturunun modernləşdirilməsini zəruri edir. Müasir istifadəçi ənənəvi kağız daşıyıcıları üzərində ona təqdim edilən məlumatla kifayətlənməyərək nəinki həmin məlumatın elektron variantını, hətta metaməlumatların elektron bazasına və sair elektron resurslara girişi, bu resurslarla işləmək imkanlarının ona təqdim edilməsini tələb edir. Bu çağırışlara cavab vermək üçün ölkə statistika sistemində vahid informasiya sistemi çərçivəsində görüləcək işlər informasiya texnologiyalarının sürətli modernləşdirilməsini, bu isə, öz növbəsində müasir texniki, proqram-texnoloji vasitələrin və telekommunikasiya sistemlərinin əldə edilməsi və tətbiqini şərtləndirir.

İnformasiya texnologiyalarının modernləşdirilməsinin əsas məqsədləri statistik məlumatın keyfiyyətinin artırılması, məlumatın işlənməsi və təhlilinə sərf edilən vaxtın azaldılmasından, istifadəçilərin artan tələbatının informasiya texnologiyaları sahəsində qabaqcıl dünya təcrübəsi əsasında ödənilməsindən, habelə sahibkarlıq subyektlərinə düşən informasiya yükünün azaldılmasından ibarətdir.

"2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında rəsmi statistikanın təkmilləşdirilməsinə dair Dövlət Proqramı"nın İKT-nin modernləşdirilməsinə həsr olunmuş tədbirlərin icrasının məntiqli sonu rəsmi statistikanın vahid informasiya sisteminin (VİS) yaradılmasıdır. Bu da məlumatlarının toplanması, işlənməsi, saxlanması və yayımı proseslərinin avtomatlaşdırılmasına dair yeni yanaşmaları və bir sıra tədbirlərin həyata keçirilməsini nəzərdə tutur.

Beləliklə, dövlət statistika orqanlarının tarixində ilk dəfə olaraq statistik informasiya sisteminin inkişafı məsələsini müasir məlumat bazalarının idarə edilməsi sistemləri, internet texnologiyaları və telekommunikasiya vasitələri əsasında kompleks həlli üçün real imkanlar yaranmışdır.

VİS 5 hissədən ibarət olacaqdır:

1. Statistik metaməlumatların altsistemi;

2. İlkin statistik məlumatların yığılması və işlənməsi altsistemi;

3. Statistik məlumatların saxlanması altsistemi;

4. Statistik məlumatların təhlili və yayılması altsistemi;

5. İnformasiya təhlükəsizliyinin təmin edilməsi altsistemi.

Bu ierarxik quruluş statistik istehsalın bütün mərhələlərində vahid yanaşmanı təmin edəcəkdir.

Göründüyü kimi, vahid informasiya sisteminin əsasını statistik metaməlumatlar təşkil edir. Metaməlumat və statistik metaməlumat dedikdə nə başa düşülür və bu anlayışlar arasında fərq varmı? Metaməlumat - digər məlumatı təyin və təsvir edən məlumatdırsa, statistik metaməlumat - təsvir edilən obyektlər üzrə zəruri sənədləri və məlumatları özündə əks etdirən statistik məlumat haqqında sistemləşdirilmiş məlumatdır. İlk baxışdan oxşarlıq olsa da fərq var. Misal üçün, ikinci halda "istehlak qiymətləri 5% artmışdır" ifadəsi bu rəqəmin necə əldə olunması - müşahidə edilən malların (xidmətlərin) sayı və adı, hesablanma üsulu, istifadə edilən təsnifat və s. zəruri, sistemləşdirilmiş məlumatla avtomatik rejimdə müşayiət olunur.

Beləliklə, statistik metaməlumatlar sistemi - statistik metaməlumatlardan istifadə edən, onları saxlayan və istehsal edən məlumatların işlənməsi sistemidir. Burada "sistem" dedikdə, metaməlumatların idarə edilməsində iştirak edən insanlar, proseslər və texnologiyalar başa düşülür. Bu sistemin məlumatlarından səmərəli istifadəni təmin etmək üçün 2001-ci ildə bir neçə beynəlxalq təşkilat (BMT, BVF, İƏİT, Dünya Bankı, Avrostat) Statistik məlumatlar və metaməlumatların mübadiləsinə (SDMX-ing.) dair birgə təşəbbüslə çıxış etdilər. Bundan məqsəd-müasir texnologiyalardan istifadə etməklə milli statistika orqanlarının işinin səmərəliliyini artırmaq və mübadilə zamanı təkrarçılığa yol verilməməkdir. 2008-ci ilin fevralında BMT-nin Statistika Komissiyası SDMX-ni məlumatlar və metaməlumatların yayılması sahəsində standart kimi qəbul etmiş və bütün ölkələrin statistika orqanlarını bu standarta qoşulmağa çağırmışdır.

Əvvəllər metaməlumatlar sisteminin yeganə vəzifəsi rəsmi statistikanın istehsalı prosesinə dəstək verməkdən ibarət olsa da, hazırda, müasir statistikada statistik metaməlumatlar sistemi milli statistika sisteminin səmərəliliyinin atributuna çevrilmişdir. Odur ki, metaməlumatlar sistemini yaratmadan bütün statistik sistemin modernləşdirilməsindən danışmaq mümkün deyil.

Metaməlumatlar bazası Vahid İnformasiya Sistemi daxilində işlənəcək statistik məlumatların müqayisəliliyini və bir-birilə uzlaşdırılmasını təmin edir. Bunun üçün VİS çevik, dolğun, aktual olmalı və tərkib elementləri bir-birinə zidd olmayan şəkildə fəaliyyət göstərməlidir.

Statistika sistemində Vahid İnformasiya Sisteminin yaradılması mərhələlərlə həyata keçirilir: I mərhələ - sistemin fəaliyyət göstərməsi texnologiyasının işlənib hazırlanması; II mərhələ - proqram təminatının hazırlanması, VİS-in hər bir tərkib elementi üzrə sınaq işlərinin aparılması; III mərhələ - yaradılan resursların kompleks şəkildə nizamlanması və onların bütün mərhələ və səviyyələrdə fəaliyyət göstərməsinin qarşılıqlı əlaqəsinin təmin edilməsi.

VİS-in vacib tərkib elementlərindən biri ilkin statistik məlumatların yığılması və işlənməsi altsistemidir. Respondentlərdən ilkin məlumatların toplanması işi texnoloji prosesin ən əməktutumlu mərhələsidir. Dövlət proqramı çərçivəsində son illərdə statistika sistemində ilkin məlumatların toplanması texnologiyasında köklü dəyişikliklərə nail olunmuşdur. Belə ki, ilkin statistik hesabatlar Komitənin aparatına və Baş Hesablama Mərkəzinə elektron poçt sistemi vasitəsi ilə daxil olur, kağız hesabatlar isə yerli statistika orqanlarında qalır. Dövlət Statistika Komitəsinin azstat.org poçt serveri yaradılmış və məlumat mübadiləsi bu server vasitəsi ilə həyata keçirilir. Əvvəllər müxtəlif serverlərdə, o cümlədən başqa dövlətlərin serverlərində yerləşməsi səbəbindən yerli statistika orqanlarının poçt ünvanları arasında yaranan sistem xüsusiyyətləri, məlumatın həcmi, təhlükəsizliyi və s. kimi çatışmazlıqlar aradan qaldırılmışdır.

Yaxın gələcəkdə VİS çərçivəsində yaradılması nəzərdə tutulan xüsusi altsistemin məqsədi - ilkin statistik məlumatların respondentlərdən yığılması (o cümlədən elektron formatda) və işlənməsinin vahid qaydalar əsasında həyata keçirməyə imkan verən unifikasiya edilmiş proqram-texnoloji kompleksin yaradılması və tətbiqindən ibarətdir. Yaradılacaq altsistem rəsmi statistika müşahidəsi formalarının təsvirinin universal qaydalarını, ilkin statistik məlumatların kompüterlərə daxil edilməsinin və redaktə olunmasının, nəzarətlərin təsvirinə dair qaydaların və məlumatlar üzərində nəzarət protokollarının vahid prinsiplərini, respondentlərdən daxil olan məlumatların elektron formatda qəbul edilməsini təmin edəcəkdir.

Statistika orqanlarına sahibkarlardan daxil olan məlumatların elektron formata keçirilməsinin bir çox üstünlükləri vardır:

- məlumatların keyfiyyəti xeyli yaxşılaşacaq. Kağız formada olan hesabatda müxtəlif səbəblərdən bir çox sahibkarlar səhvlərə yol verirdilərsə, elektron format bu ehtimalı demək olar ki, istisna edir. Çünki ilkin məlumatın kompüterlərə daxil etmə texnologiyasında rəqəmə nəzarətin elə məcburi funksiyaları nəzərdə tutulur ki, bütün "süzgəclərdən" keçmədən hesabatın elektron formatda göndərilməsi mümkün deyil və deməli, hesabatların doldurulmasının keyfiyyəti yaxşılaşacaq;

- ilkin məlumatın işlənməsinə statistika orqanlarında sərf edilən vaxt azaldığı üçün ictimaiyyətə çatdırılan statistik məlumatlar operativ çatdırılacaqdır ki, bu da həmin məlumatı daha əhəmiyyətli edir;

- müəssisələrdə iş vaxtına qənaət olunacaq, sahibkarlara düşən informasiya yükü azalacaqdır, çünki hesabatı təqdim etmək üçün statistika idarələrinə getməyə ehtiyac qalmayacaq;

- blank məhsulunun hazırlanmasına sərf edilən büdcə vəsaitinin həcmi azalacaqdır.

Yaradılmasına artıq başlanmış statistik məlumatların saxlanması altsistemi ölkə və region səviyyəsində uzunmüddətli məlumat bazalarının aparılmasına imkan verəcək proqram-texnoloji vasitələrin vahid şəklə salınmış komplekslərdən ibarətdir. İnteqrasiya olunmuş statistika məhz burada inkişaf edəcək, statistik vahidlərin fəaliyyətinin kompleks şəkildə işıqlandırılması üçün müxtəlif müşahidələr üzrə toplanan məlumatlar burada birləşdirilərək təhlil və istifadə ediləcəkdir.

Statistik məlumatların saxlanması altsistemi ilkin statistik məlumatların uzunmüddətli bazasının aparılması (mikroməlumat bazası), mikroməlumat bazasının əsasında icmallaşdırılmış məlumatın, yekun cədvəllərin formalaşdırılması (makroməlumat bazası), mövcud məlumat bazalarından qeyri-statistika informasiya sistemlərində istifadə olunması üçün (statistik məlumatın ixracı kimi) müxtəlif növ məlumatın formalaşdırılması, inteqrasiya olunmuş informasiya resurslarına girişin təmin edilməsi kimi məsələləri həll edəcəkdir.

VİS daxilində analitik məsələlərin həlli üçün inteqrasiya olunmuş göstəricilərdən səmərəli istifadə və onların saxlanması uzun müddət saxlanıla bilən məlumat bazalarının yaradılması əsasında təşkil olunacaqdır. Bu məlumat bazalarının texnologiyası bir neçə məlumat bazalarının birləşdirilməsinə və gələcəkdə geniş istifadə olunmasına imkan verəcəkdir.

Bu sahədə artıq müəyyən işlər görülmüşdür. "Statistik hesabatların məlumat bazalarının elektron arxivinin yaradılması qaydaları" təsdıq edilmiş, statistik məlumatların yığılması üzrə texnoloji prosesə uyğun olaraq statistik vahidlərdən yığılan ilkin məlumatlar elektron daşıyıcılara keçirilərək icmal məlumatların əldə edilməsi üçün istifadə edildikdən sonra məlumat bazası yaradılaraq serverdə saxlanılır. Məlumatın təhlükəsizliyinin təmin edilməsi məqsədi ilə arxivləşdirilmiş məlumat bazaları HD tipli proqram sistemləri vasitəsi ilə daşıyıcılara köçürülərək digər saxlanc yerinə aparılaraq qorunur.

Bütün statistika məlumatı istifadəçilərə operativ şəkildə və keyfiyyətli çatdırmaq məqsədilə VİS daxilində statistik məlumatların təhlili və yayılması altsistemi də yaradılacaqdır. Buraya aşağıdakılar daxildir:

1. GİS texnologiyaları. Coğrafi-informasiya texnologiyalarının statistika təcrübəsinə tətbiqi statistik məlumatın yayılmasının qayda və üsullarını xeyli təkmilləşdirəcəkdir. GİS - baş verən proses və hadisələrə dair informasiyanı kart və diaqram şəklində təqdim olunması və təhlili üçün müasir kompüter texnologiyasıdır. Bu texnologiya məlumat bazaları ilə aparılan ənənəvi əməliyyatları kartın məlumat istifadəçisinə təqdim etdiyi coğrafi təhlil, vizual müşahidə kimi üstünlüklərini özündə birləşdirir. Məhz bu cəhət GİS-i digər informasiya sistemlərindən fərqləndirir.

2. Statistika orqanlarının Web-sistemi. Dövlət Statistika Komitəsinin internet səhifəsi modernləşdirilməli və dövlət statistika orqanlarının korporativ Web-sistemi yaradılmalıdır. Korporativ Web-sistemin yaradılmasının əsas məqsədi - ölkənin sosial-iqtisadi inkişafını əks etdirən məlumatlara bütün internet istifadəçiləri üçün bir nöqtədən daxil olma imkanının verilməsi, məlumat axtarışı prosedurunun asanlaşdırılması, istifadəçilərlə əks əlaqə imkanlarının təmin edilməsi və s. Komitənin internet səhifəsinin modernləşdirilməsi yeni stil və dizaynın işlənməsi, saytın strukturunun optimallaşdırılması, yeni proqram modullarının tətbiqi kimi tədbirləri nəzərdə tutur.

3. Hazır sənədlər bazasının yaradılması. Bu bazanın təyinatı - hazır statistik məlumatların - cədvəl, qrafik, analitik və metodoloji materialların müxtəlif formatlarda saxlanması və yayılmasıdır. Hazır sənədlər bazasını səciyyələndirən mühüm xüsusiyyət - məlumat bazalarına giriş üçün geniş imkanların olmasıdır. İstifadəçilər lokal şəbəkədə yerləşdirilmiş məlumat bazalardan istifadə edə və ya öz fərdi kompüterlərinə yükləyərək saxlaya, istənilən məlumatı kompakt diskdə ala və ya ona internet vasitəsilə giriş əldə edə bilər.

4. VİS-in digər dövlət orqanlarının informasiya sistemləri ilə qarşılıqlı əlaqəsi. Uzunmüddətli statistik məlumat bazalarının yaradılması dövlət orqanlarının informasiya sistemləri üçün statistika məlumatlarının təqdim olunması işini keyfiyyətcə yeni səviyyəyə qaldırmağa imkan verəcəkdir. Başqa sözlə, statistik məlumatlar uzunmüddətli statistik məlumat bazalarından dövlət orqanlarının məlumat bazalarına köçürüləcək, həmin dövlət orqanının ehtiyacına uyğun olaraq yenidən işlənəcək, təhlil olunacaq və s.

VİS-in informasiya resurslarının mühafizəsi mühüm əhəmiyyət kəsb edən məsələlərdəndir. VİS - bir sıra altsistemlərdən ibarət olan mürəkkəb sistemdir, onun bu və ya digər komponentinin sıradan çıxması bütün məlumatların konfidensiallığına, bütövlüyünə və ya əlyetərli olmasına təhlükə törədə bilər. Bununla əlaqədar, VİS çərçivəsində informasiya təhlükəsizliyini təmin edəcək altsistemin yaradılması da nəzərdə tutulur. İnformasiya təhlükəsizliyi altsisteminin əsas vəzifələri - məlumatın işlənməsi, ötürülməsi və saxlanması zamanı onun məxfiliyini, əlyetərliliyini və bütövlüyünü təmin etmək, məlumatın təhlükəsizliyinə xətər yetirə biləcək mənbələri aşkar etmək, belə təhlükələrə operativ reaksiya vermə mexanizmini yaratmaq, zərərverici proqramların, kompüter viruslarının aşkar edilməsi və zərərsizləşdirilməsi və s.

Dövlət statistika orqanlarında müvafiq infrastruktur qurulmadan VİS-in yuxarıda qeyd edilən 5 altsisteminin yaradılması və fəaliyyət göstərməsi mümkün deyil. İnfrastruktur dedikdə, hesablama və şəbəkə infrastrukturu, korporativ elektron sənəd dövriyyəsi və elektron poçt sistemi başa düşülür.

2009-2010-cu illərdə Dövlət Statistika Komitəsinin korporativ məlumat şəbəkəsinin qurulması işləri başa çatdırılmış, Komitənin inzibatı binasında İntranet-İnternet tələblərinə cavab verən müasir məlumat şəbəkəsi qurulmuş, serverlər şəbəkə tələblərinə uyğun proqram vasitələri ilə təmin edilmiş, məlumatın məxfiliyinin və mühafizəsinin təmin edilməsi üçün lazımi tədbirlər görülmüşdür. Komitənin tabeliyində olan bütün struktur vahidlərində, rayon (şəhər) statistika idarələrində (şöbələrində) daxili məlumat şəbəkələri qurularaq istifadəyə verilmiş, ilkin məlumatların idarə (şöbə) daxilində icmallaşdırılmasının daha sürətlə həyata keçirilməsinə nail olunmuşdur. Daxili məlumat şəbəkələrinə qoşulmuş bütün kompüterlər internetə çıxışla təmin edilmişdir.

Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 11 fevral 2010-cu il tarixli 35 nömrəli "Dövlət (region) müşahidələrinin aparılması üçün lazım olan məlumatların elektron sənəd formasında dövlət statistika orqanlarına təqdim edilməsi Qaydası"nın təsdiq edilməsi haqqında qərarına uyğun şəkildə statistikanın bütün sahələri üzrə hesabatların birbaşa müəssisələrdən elektron vasitələrlə təqdim olunması üçün Veb səhifədə Hesabatların elektron təqdimatı bölməsində "Müəssisələr üçün" adlı yeni altbölmə yaradılmış və müvafiq proqram vasitələri hazırlanaraq orada yerləşdirilmişdir. Altbölmədə hesabat formaları, onların doldurulması üçün təlimatlar və həmin hesabatları elektron formada təqdim etmək üçün hazır proqram təminatları ilə yanaşı, proqramın istismarının təşkili haqqında təlimat da yerləşdirilmişdir.

Veb-səhifənin inkişaf etdirilməsi, informasiya açıqlığının təmin edilməsi üçün yeni texnologiyaların tətbiqi, internet resursların yaradılması və daim yeniləşdirilməsi sahəsində, ictimaiyyət və istifadəçilərin statistik məlumatlarla təmin edilməsinin yaxşılaşdırılması istiqamətində də bir sıra işlər görülmüşdür. Dövlət Statistika Komitəsinin Veb-səhifəsi yenidən qurulmuş və yerləşdirilən informasiyaların həcminin artırılmış, haqqı ödənilmədən istifadəçilərə təqdim olunması təmin edilmişdir. Ümumiyyətlə dövri olaraq statistikanın bütün sahələrini əhatə edən illik, rübluk və digər yeni məlumatların səhifədə yerləşdirilməsi həyata keçirilir, səhifənin strukturunda daim dəyişikliklər edilərək məlumatın əldə edilməsinin asanlaşdırılması istiqamətində işlər yerinə yetirilir və səhifənin idarə olunması həyata keçirilir.

İnternet resursları vasitəsilə bütün yerli statistika orqanları ilə çevik əlaqələrin qurulması da təmin edilmişdir. Bu əlaqələr nəticəsində səhifə vasitəsi ilə bütün statistik müayinələr üzrə hazırlanan proqram vasitələri, istifadə olunan təsnifatlar, hesabatların işlənməsi üçün lazım olan təlimatlar, habelə hesabat formalarının elektron versiyaları yerli statistika orqanları ilə yanaşı, bütün istifadəçilərə, o cümlədən hesabat təqdim edən statistik uçot vahidlərinə çatdırılır. Artıq yerli statistika orqanlarında ilkin məlumatların işlənməsi üçün lazım olan bütün vəsaitlər onlara səhifə vasitəsi ilə ötürülür. Komitənin Veb-səhifəsindən hər gün orta hesabla 350-400 istifadəçi bəhrələnir, hər gün baxılan səhifələrin sayı 2000-nə yaxındır.

"İcra intizamının möhkəmləndirilməsi və icraya nəzarətin təşkilinin təkmilləşdirilməsi tədbirləri haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 26 oktyabr 2006-cı il tarixli, 472 nömrəli fərmanının icrası üzrə Dövlət Statistika Komitəsində "E-Sənəd dövriyyəsi" proqram vasitələri sistemi işlənərək tətbiq edilmişdir. Bu proqram vasitələri 2009-cu ildən başlayaraq bütün kargüzarlıq məlumatlarının avtomatlaşdırılmış işlənməsinə şərait yaradaraq verilən tapşırıqların qeydə alınması, icra vəziyyəti və icrası ilə bağlı bütün növ nəzarətlərin həyata keçirilməsinə imkan vermişdir.

"E-Sənəd dövriyyəsi" proqram təminatı daxil olan, çıxan, daxili, təşkilati sərəncam, müqavilələr, normativ metodik sənədlər, tapşırıqlar, plan və hesabatlar haqqında olan məlumatların elektron işlənməsinə imkan yaratmışdır.

Kollegiya qərarları, dövlət proqramının tapşırıqları və sərəncamların icrasına nəzarət avtomatlaşdırılmış "E-Sənəd dövriyyəsi" proqram sistemi vasitəsi ilə "online" rejimində həyata keçirilir. "E-Sənəd dövriyyəsi sistemi" artıq Dövlət Statistika Komitəsinin aparatında tam tətbiq olunmuşdur. Struktur vahidlərin bu sistemə qoşulması isə başa çatdırılmaq üzrədir. Bu sistemin üstünlüklərini, məlumat mübadiləsində çevikliyi və nəzarəti təmin edə bilməsini nəzərə alaraq Komitənin Veb-səhifəsində "E-Sənəd dövriyyəsi sistemi" bölməsi formalaşdırılmış və istifadəçilərin ödənişsiz olaraq bu sistemə qoşulmalarına imkan yaradılmışdır. Bu bölmədə sistemə qoşula bilmək üçün təlimatla yanaşı, sistemin istismarı üzrə təlimatlar da yerləşdirilmişdir.

Statistik məsələlərin həllinin avtomatlaşdırılması üçün iki üsul - standart paketlərin tətbiqi və xüsusi proqram təminatlarının işlənib hazırlanması mövcuddur. Qabaqcıl dövlətlərin təcrübəsi göstərir ki, standart paketləri tətbiq etmədən statistikada informasiya texnologiyaları sahəsində sözün əsl mənasında islahatlar aparmaq mümkün olmayacaq. Bunu nəzərə alaraq, 2009-2010-cu illərdə Komitə tərəfindən SPSS standart kompüter proqramları alınaraq onların tətbiqinə başlanmışdır. SPSS paketi istifadəçidən həm iqtisadi, həm riyazi, həm də proqramlaşdırma anlayışlarına malik olmasını tələb etdiyindən işçilər üçün tədris kursları təşkil edilmiş, onlara proqramçı düşüncə tərzi aşılanmış, bir sıra riyazi statistika funksiyalarının tətbiqi, SPSS proqram paketinin əsasları barədə məlumat verilmiş, sadə komanda və funksiyaların iş prinsipi öyrədilmiş, bir sıra cədvəl və qrafiklərin alınması üzrə analitik əməliyyatlar yerinə yetirilmiş, bütün kurs prosesində praktiki nümunələrə geniş yer verilmişdir, Azərbaycan dilində vəsaitlər, kitabçalar hazırlanmışdır.

Dövlət proqramı çərçivəsində infrastruktur təminatı aşağıdakı mərhələlərlə həyata keçirilməkdədir:

I mərhələ - 2008-2009-cu illər - hesablama və şəbəkə infrastrukturunun kompleks layihəsi işlənib hazırlanmış, Dövlət Statistika Komitəsinin Aparatında və Baş Hesablama Mərkəzində korporativ lokal hesablama şəbəkəsi yaradılmış, elektron sənəd dövriyyəsi sistemi qurulmuşdur;

II mərhələ - 2010-cu il - rayon (şəhər) səviyyəsində, yerli statistika orqanlarında lokal hesablama şəbəkələri yaradılmış, elektron sənəd dövriyyəsi sistemi qurulmuşdur;

III mərhələ - 2011-2012-ci illər - son sazlama işlərinin yerinə yetirilməsi və VİS-in istismara verilməsi.

Bütün sahələrdə olduğu kimi, statistika sistemində də informasiya texnologiyalarının modernləşdirilməsi sahəsində həyata keçirilən islahatlar insan amilindən, yəni statistika işçilərinin bilik və bacarıq səviyyəsindən, onların peşəkarlığından bilavasitə asılıdır. Bu baxımdan tədris kurslarının təşkili, işçilərin davamlı öyrədilməsi əsas prioritetlərdən olaraq qalır. Bundan əlavə, informasiya təhlükəsizliyi, sistem administratorları, məlumat bazaların administratorları və bir sıra digər ixtisaslar üzrə yüksək ixtisaslı əlavə işçilərin cəlb olunmasına ehtiyac artmaqda davam edir.

Dövlət statistika sistemində Vahid İnformasiya Sisteminin yaradılması prosesi metodologiyanın və statistik istehsal proseslərinin ardıcıl inkişafından ibarət olan mürəkkəb təkamül prosesidir. İnternet texnologiyalarından istifadə, yüksəksürətli rəqəmsal telekommunikasiya sistemlərinin tətbiqi, mütəxəssislərin iş yerlərinin müasir texniki və proqram vasitələrlə təchiz olunması əsasında statistik istehsalın bütün proseslərinin modernləşdirilməsinə yönəldilmiş tədbirlərin reallaşması əmək məhsuldarlığının artırılmasına, rəsmi statistika məlumatlarından istifadə edənlərin sayının kəskin artmasına, toplu statistika məlumatlarının ölkənin vahid informasiya məkanına inteqrasiya olunma imkanlarının genişləndirilməsinə, statistika məlumatlarının keyfiyyətinin yaxşılaşdırılmasına, operativliyinin artmasına, istifadəçilərə təqdim olunan məlumatın həcminin artmasına geniş imkanlar açır.

Bundan əlavə, dövlət proqramının həyata keçirilməsinin ən mühüm nəticəsi cəmiyyətimizdə rəsmi statistikanın rolunun artmasından ibarət olacaqdır.

Müasir dünyada İKT-nin arasıkəsilməyən inkişafı, yeni imkanların yaranması statistika proseslərinin avtomatlaşdırılması sahəsində aparılan işlərin təkmilləşdirilməsini şərtləndirir. Dövlət statistika orqanları tətbiq etdikləri texnika və texnologiyaya görə cəmiyyətin və digər dövlət hakimiyyəti orqanlarının informatizasiya səviyyəsindən geri qala bilməz. Əksinə, dövlət statistika orqanları respondentləri də, istifadəçiləri də qabaqlamağa çalışmalıdır. Bunu əsas götürərək yaradılan VİS-in tam şəkildə istismara verilməsini 2012-ci ildə nəzərdə tutmuşuq. Dövlət Statistika Komitəsi 2015-ci ilədək özünün informasiya texnologiyaları strategiyasını artıq müəyyən etmişdir. Azərbaycan statistikasının VİS-in təkmilləşdirilməsi sahəsində inkişafının prioritet istiqamətləri aşağıdakılardır:

- rəsmi statistika ilə məşğul olan digər dövlət orqanlarının (Maliyyə Nazirliyi, Mərkəzi Bank, Dövlət Gömrük Komitəsi və s.) informasiya resurslarının bir-birilə uyğunlaşdırılması və statistikanın VİS-nə inteqrasiyası;

- VİS-in əsasını təşkil edən prinsiplər nəzərə alınmaqla statistik məlumatın toplanması və işlənməsinə tətbiq edilən yanaşmaların təkmilləşdirilməsi;

- rəsmi statistika hesabatlarını elektron formada təqdim edən respondentlərin sayının daim artırılması məqsədilə geniş izahat işinin təşkili;

- Dövlət Statistika Komitəsinin internet portalı üçün proqram-texnoloji vasitələrin işlənib hazırlanması;

- elektron imzadan istifadə etməklə elektron formada təqdim edilən rəsmi statistika hesabatlarının elektron arxivinin yaradılması;

- müasir informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi əsasında statistik informasiyanın məhsul və xidmətləri bazarının və onların təqdim etmə mexanizmlərinin inkişafı;

- dövlət statistika orqanlarının texniki və texnoloji təchizatının gücləndirilməsi;

- statistika işçilərinin informasiya texnologiyaları sahəsində bilik, bacarıq, peşəkarlıq səviyyəsinin artırılması üçün tədris, təlim, ixtisasartırma işlərinin sistematik qaydada aparılması.

Qeyd etdiyimiz kimi, informasiya texnologiyalarını səciyyələndirən əsas cəhət onların yeniləşdirilməsinin yüksək sürətidir. Müasir informasiya texnologiyaları məlumatın toplanması və işlənməsinin mövcud proseslərini köklü şəkildə dəyişdirə biləcəyini dərk edərək Dövlət Statistika Komitəsinin informasiya texnologiyaları strategiyası gələcəkdə də texnoloji, texniki və proqram yeniliklərindən maksimum dərəcədə istifadəsinə yönəldiləcəkdir.

Cəmiyyətin sosial-iqtisadi inkişafında statistikanın artan rolu və əhəmiyyətinə diqqəti yönəltmək üçün Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Assambleyasının 64/267 nömrəli qətnaməsinə əsasən ilk dəfə olaraq 2010-cu il oktyabr ayının 20-si Ümumdünya Statistika Günü elan edilmiş və onun "Rəsmi statistikanın bir çox nailiyyətlərinin bayram edilməsi" mövzusu üzrə keçirilməsi qərara alınmışdır. Bu qətnaməni qəbul etməklə Baş Assambleya etibarlı statistika məlumatlarının hazırlanmasında milli statistika təşkilatlarının fundamental əhəmiyyətini rəsmi təsdiq etmişdir. Ümumdünya Statistika Gününün qeyd olunması Azərbaycan Prezidentinin də diqqətindən kənarda qalmamış, bayram günü ərəfəsində Dövlət Statistika Komitəsinin 2 əməkdaşı "Tərəqqi" medalı, 15 əməkdaşı "Dövlət qulluğunda fərqlənməyə görə" medalı ilə təltif edilmişdir.

 

Arif VƏLİYEV,

Azərbaycan Respublikası

Dövlət Statistika

Komitəsinin sədri

 

Azərbaycan.- 2010.- 23 dekabr.- S., 6.