İctimai və humanitar elmlər: reallıqlar, perspektivlər
Müstəqilliyinin ikinci
onilliyini tamamlamaq ərəfəsində olan müasir Azərbaycan
cəmiyyəti və dövləti sosial-iqtisadi, mədəni-mənəvi
inkişafının keyfiyyətcə yeni mərhələsinə
qədəm qoyur. Ötən əsrin doxsanıncı illərinin
ortalarından bugünədək aparılan sistemli və
davamlı dövlət quruculuğu siyasəti konkret bəhrəsini
verir, ölkəmiz növbəti yüksəliş mərhələsinə
keçid dövrünü yaşayır. Növbəti mərhələyə
keçidin spesifikasını müəyyənləşdirən
ən dürüst nəzəri-fəlsəfi və sosioloji
ümumiləşdirmə, Prezident İlham Əliyevin ötən
ilin sonunda elan etdiyi kimi, bütövlükdə
"iqtisadiyyatda keçid dövrü" kimi xarakterizə
edilən mərhələnin özünün
yekunlaşması qənaətidir.
Müasir dünyanın
aparıcı dövlətlərinin keçdiyi təkamül
yolu, onların təcrübəsi, həmçinin
dünyanın içində olduğu qlobal problemlərin
mahiyyəti təsdiq edir ki, sosial proseslərdə intellektual
potensialın yaxından iştirakı, elmi qurumların yeri və
rolu prinsipial məsələdir.
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz
Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetində (8 dekabr 2009-cu
il) dərc olunmuş, yalnız elmi-mədəni sferada deyil,
bütövlükdə ölkənin ictimai həyatında
böyük rezonans doğurmuş, bu istiqamətdə
geniş müzakirələrə rəvac vermiş
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsində irəli
sürülən ideyalara bu müstəvidən nəzər
saldıqda elmi fəaliyyət sahəsində, xüsusən
ictimai-humanitar elm sahələrində mövcud
çatışmazlıqlar, qüsurlar fonunda Azərbaycan
elmi mühitinin qarşısında duran vəzifələrin
konturları daha aydın görünür. Milli cəmiyyətimizin
ən müxtəlif problemləri ilə bağlı
çoxsaylı əsərlərin müəllifi olan akademik
Ramiz Mehdiyev bir cəmiyyətşünas filosof kimi məqalədə
humanitar elmlərin real vəziyyətini ciddi konseptual təhlilə
cəlb etmiş, elmin cəmiyyətin həyatına aktiv
nüfuz edəbilmə imkanlarını dəyərləndirmiş,
yüksək dövlətçilik, vətənpərvərlik
və milli-intellektual təəssübkeşlik
baxımından bu sahədə olan əsas problemləri
göstərmiş, müvafiq institutların
qarşısında duran vacib vəzifələri ayrıca
vurğulamış, bütün bunlarla da ölkənin
intellektual elitasını açıq fikir mübadiləsinə,
müzakirələrə dəvət etmişdir.
Məqalənin dərc
olunmasından keçən müddət ərzində akademik
Ramiz Mehdiyevin qaldırdığı problemlər
respublikanın elmi-ictimai və ədəbi mühitində
geniş müzakirə olunur, ayrı-ayrı ictimai-humanitar elm
sahələrinin inkişafına məsul olan şəxslərdən
tutmuş alimlərə, şairlərə,
yazıçılara, müstəqil jurnalistlərə,
müəllimlərə, tələbələrə qədər
hər kəs problemlərlə bağlı öz
baxış və mülahizələrini ortaya qoyur. Cəsarətlə
demək olar ki, ictimai və humanitar elmi düşüncəmizin
tarixində bu elm sahələrinin problemləri belə
miqyasda, bu qədər müxtəlif baxış və
dünyagörüş rakurslarından kompleks şəkildə
heç vaxt müzakirə olunmamışdır. İndi məqalənin
müzakirəsi prosesində ictimai və humanitar elm sahələrinin
həm öz inkişafına təkan verə biləcək, həm
də onun sosial-ictimai proseslərdə fəal
iştirakına kömək edəcək zəngin bir elmi-nəzəri
irs yaranmaqdadır. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının yalnız ictimai və humanitar elm sahələri
strukturlarında deyil, bütövlükdə bütün
bölmələrində, xüsusən də rəyasət
heyətində bu müzakirələr yüksək professional
səviyyə və düzgün müəyyənləşdirilmiş
nəzəri-metodoloji əsaslar gözlənilmək şərtilə
davam etməkdədir.
Məqalədə milli
humanitariyanın ideya əsasları, ictimai şüura təsir
edən effektiv humanitar texnologiyalar, milli-mədəni-mənəvi
oriyentasiya məsələləri, əski ideologiya və milli
məfkurə kimi ciddi problemlər qaldırılmış,
humanitar və ictimai elmlərin qarşısında duran vəzifələrin
prioritetləri konseptual olaraq müəyyənləşdirilmişdir.
Planetar qloballaşma ilə milli modernləşmənin kəsişmə
məqamında ictimai və humanitar elmlər
Ulu öndər Heydər Əliyevin
milli ideoloji baxışlar sistemindən çıxış
edən akademik Ramiz Mehdiyev bu məqalədə müasir
dövrün reallıqlarını milli
varlığımızı qorumaq baxımından dəyərləndirir.
Alim haqlı olaraq qeyd edir ki, "ümummilli əhəmiyyət
kəsb edən bir sıra məsələləri biz yeni
şəraitdə təhlil etməliyik. Bütün Yer
kürəsini əhatə etmiş qloballaşma milli məkana
bəzən birmənalı olmayan şəkildə ciddi təsir
göstərir. Belə dəyişkən siyasi, iqtisadi və
sosial-mədəni paradiqmaların mövcudluğu şəraitində
çalışmalıyıq ki, milli
varlığımızla bağlı dəyərlərə
xələl gəlməsin. Tariximizi, mədəniyyətimizi
və bizi birləşdirən mənəvi dəyərləri
qoruyub saxlamaq indi hər birimizin ən ümdə vəzifəsidir".
Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd
etdiyi kimi, müasir dünyada son dərəcə qabarıq nəzərə
çarpan ümumi strateji tendensiyalar mövcuddur. Planetar
inkişafın əsas xətti olan qloballaşma fonunda Avrasiya
məkanının modernləşməsi və demokratikləşdirilməsi
prosesləri gedir. Bizim tarixən formalaşan milli mədəniyyətimiz,
müasir milli-mənəvi tərəqqimiz bu proseslərlə
nə dərəcədə ziddiyyətli və nə dərəcədə
həmahəngdir? Tarixən Şərq və Qərb mədəniyyətlərini
vəhdətdə birləşdirməyi ilə seçilən
Azərbaycan mədəniyyəti, təbii olaraq, elə unikal
bir bütövə çevrilməlidir ki, bu mental yuxarıda
göstərdiyimiz proseslərlə ziddiyyət təşkil
etməsin. Modernləşmə istər-istəməz
avropalaşmağı assosiasiya edir. Lakin Prezident İlham Əliyevin
həyata keçirdiyi modernləşmə kursunda söhbət
Avropa ideyasının Azərbaycan variantının
tapılmasından getmir. Söhbət mövcud mentalda, arxetipdə
milli kodun Avropa komponenti ilə zənginləşdirilməsindən
gedir. Bu kursda əsas vəzifə Azərbaycanın siyasi,
iqtisadi və sosiomədəni gerçəkliyinin modernləşdirilməsidir.
Elm, təhsil və mədəniyyətin
inkişafı ilə bağlı dövlətin
ardıcıl olaraq yeritdiyi kurs buna parlaq nümunədir. Son dərəcə
mürəkkəb bir problem olan bu məsələni Azərbaycanın
ictimai və humanitar elm sahələri elmi-konseptual müstəvidə
həll edə bilibmi? Təəssüf ki, bu suala müsbət
cavab vermək mümkün deyil!
Məqalədə qoyulan məsələlərə
strateji prizmadan baxdıqda cəmiyyətimizin bugünkü
durumunun təhlili, təkamül tendensiyalarının müəyyənləşməsi
və onlara elmimizin reaksiyası aspektində vacib fikirlərin
ifadə edildiyinin şahidi oluruq. Məqalədə milli əxlaqi
dəyərləri qorumaq, mənəvi ekosistemin mühafizəsini
gücləndirmək üçün milli humanitariyanın cəmiyyətin
həyatına daha sıx inteqrasiyası və mənəvi
mühitdə daha aktiv iştirakı vacib sayılır:
"Fundamental elmi araşdırmaların aparılması ilə
yanaşı, ictimai və humanitar elmlər həyata
yaxınlaşmalı, cəmiyyətin bugünkü və gələcək
tələbatlarını müəyyənləşdirməklə
mövcud problemlərin mümkün həll yollarını təqdim
etməlidirlər". Bu fikirlərin əsasında Azərbaycanın
cəmiyyət olaraq əldə etdiyi nailiyyətlərin
ümumi mahiyyəti durur. Bunu anlamadan məqalədə
qaldırılan məsələlərin məzmununu və
niyyətlərini doğru dərk etmək mümkün
deyildir. Azərbaycan sosial-iqtisadi inkişafın keçid mərhələsini
başa çatdırdığından buna adekvat olaraq
sosial-mədəni dəyişmələrin də həyata
keçirilməsi zəruridir.
Müasir elmi nəzəriyyələrə
görə, cəmiyyətin sosial-iqtisadi sferası digər
sahələrlə sıx bağlıdır və onların
bir-biri ilə uyğunlaşmayan inkişafı sonda ciddi
ziddiyyətlərə və sosiumun dağılmasına gətirib
çıxarır. İqtisadi sahə keyfiyyətcə yeni səviyyəyə
keçirsə, sosial-mədəni sahə də eyni yeniləşmə
ilə ayaqlaşmalı, hətta növbəti iqtisadi
sıçrayışın hərəkətverici qüvvəsinə
çevrilməlidir. Müasir mərhələdə yeni
sintetik elmi metodologiyaya əsaslanan modellər (Con Forresterin,
Leontyevin, Medouzanın qlobal inkişaf modelləri) cəmiyyətin
bütün sahələri arasında sıx
bağlantıların olduğunu sübut etməkdədir. Deməli,
Azərbaycanda iqtisadi sahədə keçid dövrü
başa çatıbsa, sosial-mədəni, siyasi, ideoloji və
başqa sahələrdə də ciddi yeniləşmələr
olmalıdır. Daha doğrusu, iqtisadi inkişafın
yaratdığı keyfiyyətcə yeni sosial-mədəni
mühitin fəlsəfi-elmi refleksiyası zəruridir. Akademik
Ramiz Mehdiyevin adıçəkilən məqaləsinin əsas
məqsədlərindən biri də bu zərurəti peşəkar
səviyyədə elmi ictimaiyyətə çatdırıb,
konkret fəaliyyət proqramları yaratmaq ehtiyacını
ortaya qoymaq təşkil edir. Ölkənin əldə etdiyi
iqtisadi və siyasi nailiyyətlərlə bu nailiyyətlərin
fəlsəfi-elmi refleksiyası arasında bir ziddiyyətin
olduğunu inkar etmək mümkün deyildir.
Burada bir incə məqama
diqqət yetirmək istərdim. Birincisi, bu o demək deyildir
ki, Azərbaycanda ictimai və humanitar elmlərin ənənəsi
yoxdur və onlar hazırda heç nəyə yaramırlar. Əksinə,
Azərbaycanda bu sahədə əldə edilən
uğurları inkar etmək, onilliklərcə, xüsusən
son iyirmi ildə yaradılmış potensiala kölgə
salmaq qəbuledilən deyil. Məsələn, akademik Ağamusa
Axundovun "Yeni əsrin yeni elmi uğurları" adlı məqaləsindən
aydın görünür ki, son on ildə humanitar-ictimai elm
sahələrində aparılan elmi-tədqiqatlar həm kəmiyyət,
həm də keyfiyyət baxımından əvvəlki illərlə
müqayisə olunmayacaq qədər çoxdur. Söhbət ictimai-humanitar
elm sahələrində elmi-tədqiqatların olmamasından
deyil, mövcud potensialın müasir tələblərə
uyğun konsolidasiyasından və optimal idarə edilməsinin
həyata keçirilməsindən gedir.
İkincisi, bəzi
ziyalıların həmin ziddiyyətləri qlobal miqyasda
görmək istəməməsi də düzgün
yanaşma sayıla bilməz. Bu, bizim özümüzü
aldatmaq və hətta strateji kontekstdə ölkənin tərəqqisi
imkanlarını məhdudlaşdırmaq olardı. Bu əsrdə
informasiya texnologiyaları, insan beyni və qəlbini fəth edən
nəzəri-ideoloji və kommunikativ sistemlərin
yaradılması, enerji təhlükəsizliyi, fərd-cəmiyyət
münasibətlərinin görünməmiş
bağlılığını təmin edən idarəetmə
texnologiyalarının hazırlanması və aksioloji dəyərlərin
aparıcılığı ön plana
çıxmaqdadır. O baxımdan müasir Azərbaycan cəmiyyətinin
sosial-mədəni mühitinin təhlili olduqca vacib vəzifəyə
çevrilmişdir. O cümlədən, Azərbaycan cəmiyyətində
mədəni təkamülün özəllikləri aktual
problemdir. Bu problemlərin öyrənilməsi ehtiyacı
birbaşa olaraq ölkənin ictimai və humanitar elmləri
qarşısında ciddi vəzifələr qoyur.
Hər bir cəmiyyətin təkamülü
öz daxili məntiqi ilə baş verir və onu həmin cəmiyyətin
üzvləri öyrənməlidir. Mədəniyyət kənardan
gətirilmir, cəmiyyətin özündə doğulur.
Müasir tarixi mərhələdə də elmi tədqiqatçıların
bu prosesdə rolu olduqca önəmlidir. Bunun üçün
də ictimai və humanitar elm sahələrində
çalışanların tədqiqatlarını tamam fərqli
səviyyədə aparması lazımdır.
Bu kimi reallıqlar
prizmasından baxdıqda akademik Ramiz Mehdiyevin məqalədə
qaldırdığı məsələlərin bütün
cəmiyyətin gələcəyi baxımından əhəmiyyəti
daha aydın görünür.
Məqalə əsasən
ictimai və humanitar elm sahələrinə həsr olunsa da,
burada Azərbaycanın beynəlxalq proseslərdə
oynadığı rol baxımından digər elmlərin də
inkişafı ilə bağlı kifayət qədər ciddi
mülahizələr yer almaqdadır. Məsələn, müəllif
energetika sahəsinin inkişafı ilə bağlı
yazır: "...Azərbaycanın hazırda iştirak etdiyi
beynəlxalq miqyaslı bir neçə layihə "enerji təhlükəsizliyi"
ilə əlaqədardır. Ona görə də siyasi və
iqtisadi amillərin güclü olduğu beynəlxalq energetika
sahəsi üzrə ölkəmizdə nüfuzlu elmi ekspertlərə
böyük ehtiyac vardır". Əgər diqqət etsək
görərik ki, bu mülahizədə müasir
dünyanın ümumi inkişaf tendensiyaları ilə əlaqədar
olaraq son dərəcə prioritet bir sahə olan energetika
akademik Ramiz Mehdiyev tərəfindən fənlərarası
sahə olaraq modelləşdirilir. Zəngin enerji
resurslarına malik olan Azərbaycanda energetikanın məhz bu
istiqamətlər üzrə, siyasət, iqtisadiyyat, ekologiya,
geofizika və digər elm sahələrinin
qovuşağından öyrənilməsi zəruridir. Bizcə,
bir neçə elm sahəsi mütəxəssislərinin birgə
iştirakı ilə energetika ilə bağlı
aşağıdakı problemlərin öyrənilməsinə
xüsusilə diqqət yetirilməlidir:
- Prezident İlham Əliyevin
milli inkişaf strategiyasında enerji siyasətinin fundamental
prinsipləri;
- Avratlantik strukturlara siyasi,
iqtisadi və mədəni inteqrasiya kontekstində Azərbaycanın
enerji siyasəti;
- Azərbaycanın enerji
layihələrində iştirakı və enerji təhlükəsizliyi
sisteminin formalaşması;
- Cənubi Qafqazda geosiyasi
risk faktorunun enerji təhlükəsizliyinə təsiri;
- Azərbaycanda alternativ
enerji mənbələrindən istifadə perspektivləri:
görülən tədbirlər və nəticələr;
- enerjinin istehsalı,
istehlakı və tranziti sahəsində sərt ekoloji və
etik normaların tətbiqi və bu sahədə ekoloji amillərin
beynəlxalq standartlara uyğun nəzərə
alınması;
- Azərbaycanın enerji
resurslarının işlənilməsindən və tranzitindən
əldə olunan milli gəlir və ölkənin intellektual
inkişaf modeli.
Azərbaycançılıq ideologiyasının
konseptual əsaslarının hazırlanmasında ictimai və
humanitar elmi-tədqiqat müəssisələrinin və alimlərin
rolunun metodoloji və kommunikativ aspektləri
Məqalədə ən
mühüm ideya istiqamətlərdən birini məfkurə məsələsinin
fəlsəfi aspektinin izahı təşkil edir:
"Xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyev
bizə azərbaycançılıq məfkurəsini bəxş
etmişdir. Onun fəlsəfəsi hər bir azərbaycanlıya
imkan verir ki, o, azərbaycanlı olduğunu qürur hissi ilə
desin". Əlbəttə, azərbaycançılıq
ideolgiyası humanitar və ictimai elm sahələrində
çalışan alimlərin fəaliyyətlərinin strateji
əsasını təşkil etməkdədir. Bu elm sahələri
üzrə çalışan alimlərin əldə etdiyi
elmi nəticələr və həyata keçirdiyi mədəni
proqramlar ilk növbədə dövlətçilik
düşüncəsinin davranışlarda sabitləşməsinə,
vətənpərvərlik ideyasının könüllərdə
kamilləşməsinə, milli-mənəvi dəyərlərin
müasir inkişafımız üçün səfərbər
edilməsinin daha optimal yollarının
araşdırılmasına sərf edilməlidir. Təəssüf
ki, dövlət ideologiyası ilə bağlı
aşağıdakı problemlər ictimai və humanitar elmlərimizin
birgə fəaliyyəti nəticəsində dərin elmi həllini
gözləyən problemlər olaraq qalmaqdadır:
- ideologiya intellektual
inkişafın və sosial-psixoloji bütövləşmənin
(sistem inteqrasiyanın) mərkəzi faktoru kimi;
- Prezident İlham Əliyevin
modernləşmə kursunda azərbaycançılıq
ideologiyasının yeri və rolu;
- azərbaycançılıq
ideologiyası vətəndaş cəmiyyətinin ("azad vətəndaş"
anlayışı) və dövlətçiliyin təşəkkülünün
ideya təminedicisi kimi;
- azərbaycançılıq
ideologiyası ictimai şüurun postindustrial (informasiya cəmiyyəti)
məkanına transformasiyasının mexanizmi kimi;
- azərbaycançılıq
ideologiyasında milli tarixin və mədəniyyətin
çağdaş elmi-fəlsəfi dərki (Azərbaycanda
etnik mental və milli şüur problemi);
- azərbaycançılıq
ideologiyasının humanitar və ictimai elm və ziyalı
qarşısında irəli sürdüyü vəzifələrin
həllini ləngidən sosial, siyasi, psixoloji səbəblər,
etno-psixoloji stereotiplər.
Gəlin belə bir suala
hamılıqla birlikdə cavab axtaraq ki, azərbaycançılıq
ideologiyasında Azərbaycanı tarixi və bugünü ilə
vəhdətdə vahid universum kimi təqdim edə bilirikmi?
Bunun üçün Azərbaycan elmi təfəkkürünün,
xüsusən ictimai və humanitar elmlərimizin düzgün
müəyyənləşdirilmiş konsepsiyası
mövcuddurmu? Təəssüf ki, milli ideologiyada müxtəlif
humanitar elm sahələrinin - dilçiliyin, ədəbiyyatşünaslığın,
mədəniyyətşünaslığın,
tarixşünaslığın,
dinşünaslığın... faktları, nəticələri,
ümumi müddəaları vahid konseptual elmi təfəkkürdə
birləşmədiyindən, Azərbaycanın bütün
parametrləri üzrə görünən obyektiv mükəmməl
obrazını yaratmaq, hələ ki, mümkün
olmamışdır. Belə bir mükəmməl obrazda təqdimata
nail olmadan isə Azərbaycanı nə özümüzə,
xüsusən yetişən gənc nəslə, nə də
dünyaya daha yaxından tanıtmaq mümkün olar!
Akademik Ramiz Mehdiyevin dövlət
ideologiyası və ictimai-humanitar elmlərin
qarşılıqlı münasibətləri kontekstində
xüsusi qeyd etdiyi məqamlardan biri Azərbaycan cəmiyyətinin
öyrənilməsi ilə bağlı tədqiqatlara
münasibətdir: "Azərbaycanlı mentalitetinin öyrənilməsi,
ictimai fikri formalaşdıran əsas sosial-psixoloji kateqoriyalara
həmvətənlərimizin münasibəti, demoqrafik vəziyyət
və bir sıra digər amillərin elmi təhlili bu gün
bizim üçün xüsusi məna kəsb edir".
Akademikin bu mülahizələri
üzərində düşüncələr milli mədəniyyət
və ideologiya ilə bağlı kifayət qədər
mürəkkəb suallar doğurur. Azərbaycanlılığı
özündə ehtiva edən daşlaşmış tarixi
kodlar, etnik davranış və düşüncə arxetipləri
modernləşmənin diktə etdiyi situasiyalarda hansı
statusda çıxış edir? Ümumiyyətlə, müəyyən
bir statusda çıxış edirmi? Bu məqamda harmonik
sintezə nail ola bilirikmi? Milli humanitar və ictimai elmi təfəkkür
bu suallara normativ elmi qənaətlər səviyyəsində,
konseptual, sistemli, modelləşdirici yönü olan cavab verməlidir.
Təbii tarixi formalaşma ərəfəsində,
xüsusən də ötən əsrin əvvəllərində
və 70-80-ci illərdə azərbaycançılıq
ideologiyasının siyasi, geosiyasi, kulturoloji, fəlsəfi,
daxili etnik, hətta iqtisadi aspektlərdə strateji oriyentirləri
dəqiq müəyyənləşdirilib. Fikrimizcə,
ictimai-siyasi fikir tariximizin öyrənilməsi ilə məşğul
olan elm sahələri bu irsə münasibətdə iki istiqamətdə
fəaliyyət göstərməlidir:
Birinci mərhələdə
bu irsin həm elmi, həm də kütləvi səviyyədə
təqdimatına, kütləviləşdirilməsinə nail
olmaq;
İkinci mərhələdə
oriyentirlərin müasir situasiyalara uyğun modelləşdirilib
cəmiyyətə tətbiqinə nail olmaq.
Bizə görə, bu prosesdə
ikinci aspekt daha çox əhəmiyyətlidir. İndi milli
irs bizə irs statusundan daha çox, ictimai şüuru
nizamlamağa, onu yönəltməyə, cəmiyyətdə
məqsədyönlülüyü təmin etməyə imkan
verən modellər statusunda lazımdır. Yəni, ictimai və
humanitar elm sahələri mövcud bədii və ictimai fikir
tarixini, ümumən mədəniyyət tarixini faktoloji
materialın təsviri metodologiyası, yaxud
metodologiyasızlığı ilə təqdim etməklə
kifayətlənməməli, onu düzgün müəyyənləşdirilmiş
milli konsepsiya işığında təqdim etməyi bacarmalıdır.
Ən qədim Azərbaycan mədəniyyəti faktı olaraq
tapılan ən qədim nadir arxeoloji qazıntı nümunəsindən
tutmuş ən müasir əsərlərə qədər, mənəvi
arxeologiyanın nümunəsi olan ən qədim mifoloji mətn
də, milli dövlətçiliyimizlə bağlı faktlar
da, ədəbi-bədii nümunələr də o zaman
xüsusi dəyər kəsb edir ki, onlar vahid elmi
konsepsiyanın işığında Azərbaycan
bütövlüyünün komponentləri kimi təqdim oluna
bilsin!
Açıq etiraf edək
ki, milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasına, milli
tariximizin, mədəniyyətimizin və dilimizin tədqiqinə
yönəldilmiş humanitar və ictimai elm sahələrində
elmi-metodoloji yanaşma adına təsvirçi təqdimat,
strateji hədəf adına emosional vurğunluq, patetika, ritorik
vətənpərvərlik soyuq məntiqdən, sistemləşdirmə
və konseptuallaşdırma meyillərindən daha
güclüdür. Bu mənada indi humanitar və ictimai elm sahələrimizdə
"nəyi öyrənək" sualından daha çox,
"necə öyrənək" sualı xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
Dövlət
ideologiyasının işlənilməsi sahəsində
ictimai və humanitar elmlər qarşısında dayanan vəzifələrin
tam olmayan siyahısını aşağıdakı kimi
müəyyənləşdirmək olar:
- etnik davranış
stereotiplərinin parametrlərinin müəyyənləşdirilməsi;
- etnik mentalitetin arxetip modellərinin
müəyyənləşdirilməsi;
- azərbaycançılıq
ideologiyasının tarixi təkamülü;
- azərbaycançılıq
ideologiyasının fəlsəfi mahiyyəti;
- ideoloji konsepsiyanın etnik
və ümumbəşəri aspektlərinin vəhdəti;
- ideologiyanın metodoloji nəzəri-siyasi
parametrləri;
- dövlətçilik
baxımından bütün sahələr üzrə milli
prioritetlərin müəyyənləşdirilməsi və
s.
Müasir azərbaycançılıq
ideologiyasının elmi əsaslarla hazırlanması
üçün sadaladığımız bu parametrlər dəqiq
müəyyənləşdirilməli və öyrənilməlidir.
Lakin nə tarix, nə fəlsəfə, nə hüquq, nə
politologiya, nə sosiologiya, nə arxeologiya, nə folklor, nə
etnoqrafiya tək elm sahəsi olaraq həmin modelləri mükəmməl
müəyyənləşdirə bilir. Bu elm sahələrinin
qarşılıqlı əlaqəsi nəticəsində
modellərin müəyyənləşdirilməsi həm
ideologiyanın yuxarıda sadalanan aspektlərinin təhlili
baxımından, həm də Azərbaycanın perspektiv inkişafının
proqnozlaşdırılması və ssenariləşdirilməsi
baxımından əhəmiyyətlidir.
Bütün bu sadalanan məqsədlərə
nail olunması üçün AMEA qarşısında dayanan
əsas vəzifələrdən biri də müxtəlif tədqiqat
sahələrində (təbiət, texnika, humanitar və
ictimai elmlər üzrə) çalışan alim və
mütəxəssislərin elmi fəaliyyətinin əlaqələndirilməsinə,
həmçinin elmi tədqiqatların ayrı-ayrı fənn
predmetlərindən çıxarılıb kompleks problem
mövzular üzrə aparılmasına nail olmaqdır.
Artıq bu istiqamətdə elmi-təşkilati tədbirlərin
həyata keçirilməsinə
başlanılmışdır.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının strateji hədəflərindən biri, bəlkə
də birincisi sovet dövrü azərbaycançılıq hərəkatının
mədəniyyət və incəsənət xadimlərinin
daha çox mənəviyyat və mədəniyyət
ocağı kimi təqdim etdikləri Azərbaycan
obrazının məzmununa dövlət məzmununun da əlavə
edilməsidir. Ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
əsası qoyulan müasir modern dövlət quruluşunun əsas
atributları, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya əsasları,
ölkənin Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyası, Azərbaycanın
dəqiq müəyyənləşdirilmiş milli
maraqları, xarici siyasət kursu, sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyası, müdafiə qabiliyyəti, dövlət
müstəqilliyi, ictimai-siyasi sabitlik, iqtisadiyyat və bu kimi
digər anlayışlar ictimai şüurda normativləşdirilməlidir.
(Ardı var)
Mahmud KƏRİMOV,
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının prezidenti,
Akademik
Azərbaycan.- 2010.-2 fevral.- S.3.