İctimai və humanitar elmlər: reallıqlar, perspektivlər

 

Bu gün yalnız Azərbaycan elmi sferası üçün deyil, respublikanın ictimai-siyasi gerçəkliyi müstəvisində böyük əhəmiyyət daşıyan müasir Azərbaycan elminin vəziyyətindən, bu sahədə konseptual strateji proqramların hazırlanmasında və həyata keçirilməsində AMEA-nın elmi-tədqiqat müəssisələri və alimlərinin rolunun metodoloji və kommunikativ aspektlərindən, elmi fəaliyyət sahəsində mövcud problemlərdən, onların aradan qaldırılması tədbirlərindən, elm sahəsində islahatlarda bu aspektdə qarşıda duran vəzifələrdən də bir qədər bəhs etmək istərdim.

Elmi fəaliyyət sahəsində müasir dövrün tələblərindən irəli gələn islahatların həyata keçirilməsi müxtəlif istiqamətləri özündə birləşdirən kompleks tədbirlər planıdır. Burada struktur dəyişikliyindən tutmuş normativ-hüquqi bazanın yaradılmasınadək müxtəlif tədbirlər nəzərdə tutulur. Elm sahəsindəki ciddi dəyişikliklər elmin idarəedilməsi, yaradıcılığın stimullaşdırılması və alimlərin sosial ehtiyaclarının tam ödənilməsi kimi kompleks xarakterli məsələlərin həllinə bağlıdır.

Lakin bütün bu tədbirlər də daxil olmaqla islahatları islahat xətrinə aparmaq olmaz. İslahatda başlıca məqsəd fundamental elmlər sahəsində elmi tədqiqatları gücləndirmək və elmi inkişaf etdirmək, ölkənin sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi inkişafında elmin yaxından iştirakına nail olmaqdır. Dövlət elmi fəaliyyət sahəsinin özünəməxsus spesfikasını nəzərə alaraq, burada kənardan administrativ müdaxilə yolu ilə islahatlar aparılması metodunu məqbul hesab etmir, bu prosesin elmi fəaliyyət sahəsinin öz daxilində təbii yetişməsinə, təşəbbüsün daxili məntiqdən doğmasına üstünlük verir. Akademik Ramiz Mehdiyevin aşağıdakı mülahizəsi də bunun bariz nümunəsidir: "...İndi birbaşa ictimai şüura ünvanlanmış humanitar texnologiyalar ən önəmli amilə çevrilmişdir. İnkişafın belə bir zamanında önləyici proqnozlar sistemini müəyyənləşdirmək üçün işlər görülməlidir. Milli elm infrastrukturunun formalaşması üçün dövlətə konkret konsepsiya təqdim edilməlidir. Bu, dünya elminin insanlara, elmə və təhsilə münasibətdə irəli sürdüyü standartlara cavab verən bir konsepsiya olmalıdır". Lakin bir məsələ də vardır ki, daxildən islahatların aparılmasını da ləngitmək, kosmetik dəyişikliklərlə kifayətlənmək olmaz!

Elmdə islahatlardan danışarkən diletant səviyyəsində AMEA haqqında da müəyyən mülahizələr səsləndirilir. Azərbaycan elmi fikrinin inkişafında son dərəcə mühüm rol oynamış akademiyanın mobilləşdirilməsindən söhbət gedə bilər və bu proses struktur dəyişikliyini, mövcud kontingentin müəyyən qədər ixtisarını istisna etmir. Bütövlükdə akademiyaya münasibətdə əsas prinsipi ən dürüst olaraq ümummilli lider Heydər Əliyev müəyyənləşdirmişdir: "Akademiya - milli sərvətimizdir"! Azərbaycanda elmi fikrin inkişaf dinamikası və müasir durumu onun bütövlükdə mədəniyyətinin kulturoloji xüsusiyyətləri ilə şərtlənir. XX əsrin birinci yarısında Şimali Azərbaycanın sovet Rusiyası tərəfindən işğalı nəticəsində milli elmi fikir öz inkişafının növbəti mərhələsini sovet elmi düşüncəsi kontekstində davam etdirmişdir. Həmin dövrdə Azərbaycanda da elm və təhsil sürətlə inkişaf etmişdir. Bütün bu proseslərin məntiqi nəticəsi olaraq 1945-ci ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyası təsis edilmiş, bununla da elmi fəaliyyət Azərbaycan elmi fikrinin inkişafı tarixində ilk dəfə olaraq mükəmməl təşkilati struktura malik olmuş, sistemli xarakter almışdır.

XX əsrin ikinci yarısında Azərbaycan Elmlər Akademiyası zəngin elmi ənənələri olan Azərbaycan xalqının intellektual potensialının səmərəli təşkilində, fundamental və tətbiqi elm sahələrinin inkişafında müstəsna rol oynamışdır.

Sovet dövründə, xüsusən də 50-80-ci illərdə yuxarıda göstərilən istiqamətlərdə xeyli nailiyyətlərin əldə edilməsinə baxmayaraq, 90-cı illərin əvvəllərində ümumən ictimai həyatdakı böhran elmdə də ciddi böhranın yaranmasına səbəb olmuş, respublikadan xaricə beyin axını güclənmiş, mövcud elmi-təşkilati strukturlar iflic vəziyyətinə düşmüşdü.

Əsası həmin dövrdən yaranmağa başlayan, öz mövcudluğunu bəzi hallarda bu gün də davam etdirən problemləri aşağıdakı kimi ümumiləşdirmək olar:

- Elmin maliyyələşdirilməsinin həcminin aşağı olması və maliyyələşdirilmə mexanizminin müasir tələblərə cavab verməməsi;

- Azərbaycanın elmi potensialının üzləşdiyi sosial-iqtisadi problemlərin hələ də kifayət qədər həllini tapmaması;

- aparıcı elmi məktəblərin inkişafı üçün məqsədli tədbirlərin ləng həyata keçirilməsi;

- cəmiyyətdə alimin və yüksəkixtisaslı mütəxəssislərin sosial dəyərinin lazımi səviyyədə qiymətləndirilməməsi;

- peşəkar elmi kadrların azalması, onların bir qisminin müxtəlif səbəblər üzündən ölkəni tərk etməsi, digər qisminin ağır sosial şəraitdə yaşaması;

- elmdə qocalma tendensiyalarının güclənməsi, elmi elitanın azalması;

- elmi ünsiyyətsizlik problemi;

- təsadüfi - heç bir intellektual hazırlığı, istedadı və təhsili olmayan adamların elm aləminə nüfuz etməsi və elmin sosial nüfuzuna gəlir vasitəsi kimi yanaşma halları, yaradıcılıq meyillərinin zəifləməsi, əvəzində formal, saxta, plagiat, imitativ elmi tədqiqatlara meylin güclənməsi və s.

Bütün bu problemlərə baxmayaraq, ümummilli lider Heydər Əliyevin növbəti dəfə hakimiyyətə gəlişi ilə digər sahələr kimi Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası və Azərbaycanın elmi potensialı da yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuşdur.

Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2003-cü il 4 yanvar tarixli fərmanı ilə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasına Azərbaycan Respublikasında elmin inkişafını təşkil və təmin edən, dövlətin elmi və elmi-texniki siyasətini həyata keçirən, Azərbaycandakı bütün elmi müəssisələrin və ali məktəblərin elmi-tədqiqat fəaliyyətini əlaqələndirən və istiqamətləndirən, Azərbaycan Respublikasını xarici ölkələrdə elmi və elmi-texniki fəaliyyət sahəsində təmsil edən ali dövlət elmi təşkilat statusunun verilməsi ilə akademiyanın fəaliyyət dairəsi xeyli genişləndirilmiş, səlahiyyətləri artırılmış, Azərbaycanda elmi-texniki potensialı qorumaq və inkişaf etdirmək, iqtisadiyyatı gücləndirmək, mədəniyyəti zənginləşdirmək, xalqın milli mənafeyini qorumaq baxımından onun qarşısına mühüm vəzifələr qoyulmuşdur.

Akademiya haqqında müxtəlif söz-söhbətlərin gəzdiyi, onun fiziki mövcudluğunun belə təhlükə altına atıldığı bir dövrdə ümummilli liderin bu müqəddəs elm ocağı haqqındakı birmənalı qiyməti yalnız AMEA-nın deyil, onun timsalında bütövlükdə Azərbaycan elmi potensialının xilası missiyasını yerinə yetirdi: "Elmlər Akademiyası Azərbaycan elmini inkişaf etdirib, xalqımızın elm, bilik səviyyəsini yüksəklərə qaldırıbdır. Azərbaycan elmini dünyaya tanıtdırıb və dünya elminə, bəşər elminə öz böyük töhfələrini veribdir... Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası xalqımızın milli sərvətidir!"

AMEA ona verilmiş səlahiyyətlər çərçivəsində respublika üzrə elmi fəaliyyətin vahid qaydada koordinasiyası üçün respublika Elmi Tədqiqatların Təşkili və Əlaqələndirilməsi Şurasının fəaliyyəti çərçivəsində bu funksiyanı yerinə yetirir. Şuranın işi də özünün yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuşdur. 22 dekabr 2009-cu ildə AMEA-nın Rəyasət Heyətində keçirilən Əlaqələndirmə Şurasının iclasında tabeliyində elmi qurumlar olan dövlət qurumlarının, nazirliklərin bilavasitə rəhbərlərinin iştirakı ilə geniş müzakirələr aparılmış, elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi, yüksəkixtisaslı kadrların hazırlanması, respublika üzrə problem şuraların işinin təşkili kimi məsələlər müzakirə edilmiş, elmi işin təşkili və əlaqələndirilməsi istiqamətində mühüm qərarlar qəbul edilmişdir. Həmin iclasın da əsas müzakirə mövzularından biri akademik Ramiz Mehdiyevin haqqında söhbət gedən məqaləsində qaldırılan məsələlər olmuşdur.

 

İslahatları necə davam etdirməli?

 

Biz ilk növbədə Azərbaycan alimini üzləşdiyi sosial gərginlikdən daha tez necə çıxarmaq problemini həll etməliyik. Həm də bu məsələni sosial-iqtisadi problem olaraq yox, əxlaq problemi, milli təhlükəsizlik və ölkənin milli maraqlarının qorunması problemi olaraq həll etməliyik! Çünki söhbət yalnız əhalinin o qədər də çox olmayan bir qisminin aşağı həyat səviyyəsində yaşamasından yox, həm də milli sərvətə dəyən zərərdən, ölkənin intellektual potensialının dağılması və nəticədə milli mənliyi təşkil edən etnik-mənəvi nüvənin zədələnməsi təhlükəsindən gedir.

İnkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsi göstərir ki, ölkənin elmi-texniki potensialının saxlanılması və inkişaf etdirilməsi ilk növbədə bilavasitə iki amildən asılıdır:

1. Elmi fəaliyyət sahəsində dövlət siyasəti.

2. Elmi fəaliyyətə dövlətin maliyyə dəstəyi.

Elmin ölkənin strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət sahəsi olub olmaması da ilk növbədə, ÜDM-də elm sahəsinə ayrılan maliyyə vəsaitinin payı ilə müəyyənləşir. Prioritetliliyi müəyyənləşdirən yeganə prinsip budur. Başqa prinsip yoxdur. Müqayisə üçün bildirək ki, Avropa Birliyi ölkələri 2002-ci ildən 2010-cu ilədək olan müddətdə elm xərclərinin ÜDM-dəki payını 3 faizə çatdırmağı qarşılarına məqsəd qoymuşlar. Hazırda bu rəqəm 2008-ci ilin məlumatlarına görə, İsveçdə 3,9 faiz, Finlandiyada 3,5 faiz, Almaniyada 2,5 faiz, Fransada 2,1 faiz, Böyük Britaniyada 1,7 faiz, İspaniya və İtaliyada isə 1,1 faizdir.

Azərbaycanda isə 1980-1990-cı illəri əhatə edən dövrdə büdcədən elmə çəkilən xərclərin ÜDM-də payı 0,3-0,5 faiz hüdudlarında idisə, 1995-2005-ci illər ərzində bu rəqəm 0,2 faiz təşkil etmişdir. Hazırda isə bu rəqəm qismən yüksəlmişdir. Bu artımla isə nəinki dünya miqyasında texnoloji sıçrayış etmək, hətta mövcud potensialı qoruyub saxlamaq çətindir.

Elmi işin təşkili ilə məşğul olan mütəxəssislər tərəfindən müəyyənləşdirilmiş və müxtəlif ölkələrin inkişafı timsalında öz tədqiqini tapmış normativ bir qənaət var. Əgər hər hansı bir ölkədə elmin maliyyələşdirilməsi həcmi ÜDM-in 1 faizini təşkil edirsə, elm o ölkə üçün olsa-olsa sosial-mədəni funksiyanı yerinə yetirə bilər. Yəni bu halda elm həmin cəmiyyətin sosial-iqtisadi, mədəni-mənəvi və ictimai-siyasi həyatında proseslərə heç bir təsir göstərmək imkanına malik olmayan dekorativ fon statusunda mövcud olur. Əgər maliyyələşmənin həcmi ÜDM-in 2 faizini təşkil edirsə, elm bilik istehsal edər, 3 faizini təşkil edirsə, sosial-iqtisadi inkişafın hərəkətverici qüvvəsinə çevrilər. Bu, dünyanın həm inkişaf etmiş, həm də inkişaf etməkdə olan ölkələrinin timsalında təsdiqini tapmış faktdır. Azərbaycan alimlərinin böyük fədakarlığı hesabına elm hələ ki, sosial-mədəni funksiyanı yerinə yetirir.

Elmin maliyyələşdirilməsi sahəsində digər ən mühüm problem büdcədən maliyyələşdirmə sisteminin və mövcud mexanizmlərin müasir tələblərə cavab verməməsi idi. Hazırda elmin maliyyələşdirilməsi mövcud olan akademik, sahəvi və ali məktəblərin elmi-tədqiqat subyektlərinin, ştat vahidlərinin, elmlər doktorlarının, elmlər namizədlərinin və digər kontingentin sayı baxımından həyata keçirilir. Elmin maliyyələşdirilməsində ünvanlılığın və prioritetliyin təmin edilməsinə ciddi ehtiyac var. Bu baxımdan ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə Elmin İnkişaf Fondunun yaradılması Azərbaycan elminin 2009-2015-ci illər üzrə Milli İnkişaf Strategiyasının həyata keçirilməsi istiqamətində atılmış bir addımdır və bu sahədəki problemlərin aradan qaldırılmasında mühüm rol oynayacaqdır.

Elmin maliyyələşdirilməsi ilə bağlı bir məsələni də qeyd etmək lazımdır. Bu da elm sahəsinin maliyyələşdirilməsində risk faktorunun digər sahələrlə müqayisədə həddindən artıq çox olmasıdır. Bu sahədə tədqiqatlara ayrılan maliyyə vəsaitinin nə zaman "özünü doğruldacağı", ümumiyyətlə, "özünü doğruldacağı" dəqiq proqnozlaşdırıla bilmir. Bir fakta diqqətinizi cəlb etmək istəyirəm. 27 aprel 2009-cu il tarixində Amerika Milli Elmlər Akademiyasının ümumi yığıncağında ABŞ-ın prezidenti Barak Obama öz çıxışında belə bir tezis irəli sürmüşdür ki, fiziki, kimyəvi, bioloji və digər tədqiqatlara çəkilən xərclər bir ilə də, yüz ilə də özünü doğrulda bilər və ya heç bir zaman özünü doğrultmaya bilər. Ancaq o özünü doğruldarsa, onun nəticələrindən həm tədqiqatlara pul xərcləyənlər, həm də xərcləməyənlər fayda götürə bilər.

Dünyanın inkişaf etmiş ölkələri elmə ayrılan maliyyənin itkisiz olaraq məhz elmi fəaliyyətin subyektlərinə birbaşa çatdırılması mexanizmlərini təkmilləşdirməklə məşğuldur. Biz də bu yolla getməliyik.

Akademik Ramiz Mehdiyevin həm haqqında söhbət gedən məqaləsində, həm də digər əsərlərində tez-tez diqqət yetirilən əsas problemlərdən biri elita problemidir. Heç şübhəsiz, bu, çox mühüm məsələdir. İndi yalnız elmi sfera üçün deyil, bütövlükdə mədəni-ictimai mühit üçün elitasızlıq ciddi problemlərdəndir. Elmi fəaliyyət sahəsində mövcud olan bir çox problemlər həm də bilavasitə elitasızlıq problemindən qaynaqlanır. Ən çox demokratiya ilə səciyyələnən yeni tarixi dövrdə Zəka, İntellekt öz funksiyasını layiqincə yerinə yetirmədikcə sosial bürokratiya şəxsiyyəti assimilyasiya edir, nəticədə həm yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərləri, həm də intellektual səviyyəni özündə birləşdirən yüksək mənəvi nüfuza malik alim şəxsiyyətinin difisiti, qıtlığı yaranır. Bəlkə də yalnız elmi fəaliyyət sahəsində deyil, bütövlükdə sosial-ictimai sferada ən narahatedici problemlərin həllinə mürəkkəb idarəetmə və təşkilati strukturların qurulması ilə deyil, beyində intellekti, ürəkdə milli sevgisi olan alim şəxsiyyətinin yetişdirilməsi ilə daha asan nail olmaq mümkündür! Milli ictimai düşüncəmizin son iki yüzillik tarixində elə şəxsiyyətlər olublar ki, sosial tərəqqinin keçid və dönüş anlarında xalqın tarixi taleyinə mənəvi cavabdehlik hissi, zaman və xalq qarşısında mənəvi məsuliyyət duyğusu ilə böyük bir akademiyanın görməli olduğu işi təkbaşına həyata keçiriblər. Mirzə Fətəli Axundzadə, Həsən bəy Zərdabi, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağa oğlu, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Hüseyn Cavid, Nəriman Nərimanov, Cəfər Cabbarlı, Üzeyr Hacıbəyov...E

- Azərbaycanın milli istiqlal idealının mənəvi memarları olan bu şəxsiyyətlər hansı elmi infrastrukturun yetişdirmələri idi? Yaxud, onların elmi-ədəbi, ictimai fəaliyyətlərini hansı maddi təminat stimullaşdırırdı? Onların fəaliyyətini stimullaşdıran ən böyük amil milli qeyrət və heysiyyət, vətən və millət qarşısında mənəvi məsuliyyət duyğusu idi! Bəli, nə qədər təkrar səslənsə də, şəxsiyyət amili çox şeyi həll edir!

Normativ rəsmi elm mütəşəkkil konyunktura, daha dəqiqi konyunktur infrastruktur kimi mövcud olduqca, onun nümayəndəsi də şəxsiyyət olmaqdan çox-çox uzaq olur. Və ya əksinə, milli vətənpərvərlik hissindən, dövlətçilik duyğusundan yoğrulmuş alim şəxsiyyəti olmadıqca, onun doğurduğu mühit də konyunkturdan başqa bir şey olmayacaq! Belə olduqca elmi əsərlərin ekspertizasında ideya, konsepsiya, intellekt işığı, perspektiv, ümid əvəzinə hərf, nöqtə, vergül, forma axtarılacaq! Belə olduqca kütləvi boz axında elmə bənzərlik məddahlıqla bir bürokratın simasında birləşərək özünü alim şəxsiyyəti kimi təqdim etməyə nail olacaq! Belə olduqca gənclərin simasında görünmək istəyən pöhrə intellekt "öz abrına qısılaraq" meydanı tərk edəcək! Daxili mənəvi bütövlük, həqiqətə sadiqlik, prinsipiallıq, təşəbbüskarlıq kimi keyfiyyətlər bir alim şəxsiyyətində birləşməsə, onda o şəxsin əsl alim, ziyalı, xalis elm anlayışına heç bir dəxli yoxdur.

Son dərəcə ciddi problemlərdən biri də elmi yaradıcılıqda təqlidçiliyin kreativliyi üstələməsidir. Psixi epidemiyaya çevrilən kütləvi bir imitasiya, təqlid elmi araşdırmanın əsas prinsipinə çevrilir. Azərbaycanı öyrənən elmlərin vəzifəsi dünyada mövcud olan stereotipləri bir yerə cəm etməkdən ibarət olmamalıdır! Bu, elmi psixologiyada ələbaxımlılıq, elmi işgüzarlılıqda tüfeylilik yaradır. Həm də imitasiyada kənardan konsepsiya, modern metodologiya, analitik nəzəri-elmi təlim götürmək, informativ və faktoloji material götürməkdən daha təhlükəlidir. Əgər bu, təbiət və texnika elmləri sahəsində ən pis halda, taftalogiya, plagiatlıqdırsa, ictimai-humanitar elm sahələrində, milli mədəniyyətə münasibətdə təhlükəli və risklidir, hətta milli maraqlar mənafeyindən təhdid xarakterlidir.

 

Elmdə islahat: perspektivlər

 

Bütün bu problemlərin aradan qaldırılması üçün Azərbaycanda strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət sahəsi olan elm Qərb standartlarına uyğun islahatlar mərhələsindədir. Dövlət tərəfindən bu istiqamətdə kompleks tədbirlər həyata keçirilir. Bu xüsusda Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 4 may 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "2009-2015-ci illərdə Azərbaycan elminin Milli inkişaf Strategiyası və həmin Strategiyanın həyata keçirilməsi sahəsində Dövlət Proqramı" təsdiq edilmişdir.

Strategiya, ölkə Prezidentinin müvafiq sərəncamında da qeyd edildiyi kimi, Azərbaycan Respublikasında elmi qurumların strukturunun müəyyənləşdirilməsi, tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində aparılması və maliyyələşdirilməsi, ölkənin elmi kadr potensialının artırılması və onun sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi, Azərbaycan elminin beynəlxalq elm məkanına inteqrasiyası, bütövlükdə elmin inkişaf etdirilməsi məqsədilə hazırlanmışdır.

Strategiyada islahatların aşağıdakı istiqamətlərdə aparılması nəzərdə tutulur:

- Azərbaycan Respublikasında fundamental tədqiqatların prioritetlərini ölkənin mühüm sosial-iqtisadi və ictimai-mədəni məsələlərinin həllinə uyğun müəyyənləşdirmək;

- fundamental elmlər üzrə tədqiqatları genişləndirmək;

- elm və texnika sahəsində idarəetmə sistemini təkmilləşdirmək;

- elmi-tədqiqat müəssisələrinin və bütövlükdə elmin maliyyələşdirilmə mexanizmlərini təkmilləşdirmək;

- elmi-texniki infrastrukturu modernləşdirmək;

- elmin normativ-hüquqi bazasını yaratmaq;

- yüksəkixtisaslı elmi kadrlar hazırlamaq;

- elmi məktəblərin qorunmasına və varisliyin təmin edilməsinə nail olmaq;

- elmin, təhsilin və istehsalın inteqrasiyasını təmin etmək;

- elmi işçilərin sosial vəziyyətini əsaslı şəkildə yaxşılaşdırmaq;

- elmin informasiya təminatını gücləndirmək;

- Azərbaycan elminin beynəlxalq elm məkanına inteqrasiyasını gücləndirmək;

- elmi tədqiqatların və innovasiya siyasətinin səmərəsini artırmaq;

- ölkəni texnoloji cəhətdən modernləşdirmək;

- elmi potensialın ölkənin milli təhlükəsizliyində fəal iştirakına nail olmaq;

- elmin inkişafı əsasında milli-mənəvi dəyərləri qorumaq;

- xalqımıza məxsus milli-mənəvi dəyərlərlə bağlı istiqamətlərdə bir çox məsələləri yenidən azərbaycançılıq məfkurəsi mövqeyindən araşdırmaq;

- elmi potensialı ölkənin sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi inkişafına yönəltməkdir.

Strategiyanın həyata keçirilməsi üzrə Dövlət Proqramında isə 2009-2015-ci illər ərzində Milli Strategiyada nəzərdə tutulan işlərin həyata keçirilməsi üçün konkret tədbirlər, onların icra mexanizmləri və icraya məsul təşkilatlar müəyyənləşdirilmişdir. Dövlət Proqramında Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası ilə nazirlik, dövlət komitələri, səhmdar cəmiyyətlər və şirkətlərin, ümumiyyətlə, icra strukturlarının birgə fəaliyyəti nəzərdə tutulur.

AMEA-da Strategiyanın həyata keçirilməsi istiqamətində mühüm işlər həyata keçirilir. Müvafiq dövlət qurumları nümayəndələrinin iştirakı ilə yaradılan işçi qrupu icra proqramına uyğun olaraq fəaliyyət göstərir.

Strategiya Azərbaycanın ictimai və humanitar elmləri qarşısında da xeyli sayda yeni vəzifələr qoyur.

Milli Strategiyanın "Azərbaycanda elmin inkişafı" başlıqlı 2-ci bəndində Azərbaycanda humanitar və ictimai elmlərin zəngin ənənələrinin olduğu xüsusi qeyd olunaraq bu sahədəki indiyədək əldə olunmuş nailiyyətlər aşağıdakı kimi ümumiləşdirilmişdir:

- xalqımızın etnogenezinin, arxeologiyasının, etnoqrafiyasının, siyasi, sosial-iqtisadi tarixinin və tarixşünaslığının tədqiqi; azərbaycanlı filosof və mütəfəkkirlərin orta əsrlərdə ərəb, türk və fars dillərində çap olunmuş əlyazmalarının, zəngin irsinin tədqiqi; Azərbaycan xalqının fəlsəfi və ictimai-siyasi fikrinin və onun əsas inkişaf mərhələlərinin tədqiqi; ictimai-ədəbi fikir tarixinin, ədəbiyyatşünaslığın əsas məsələlərinin, ədəbiyyat tarixinin tədqiqi; zəngin Azərbaycan folklorunun toplanılması, kataloqlaşdırılması, təsnifatı, nəşri və tədqiqi; Şərq xalqlarının tarixi, ədəbiyyatı, filologiyası, dilləri, ictimai fikri və din tarixinin tədqiqi, yazılı abidələrin tərcüməsi və nəşri, Şərq ölkələrində cərəyan edən ictimai-siyasi və etnik-mədəni proseslərin araşdırılması; tarixi milli-memarlıq məktəblərinin öyrənilməsi, müasir memarlıq məktəblərinin yaradılması, memarlıq abidələrinin bərpası sahəsində tədqiqatların və sənətşünaslıq elminin inkişafı; ənənəvi milli musiqi mədəniyyətinin öyrənilməsi, müasir peşəkar musiqişünaslıq məktəbinin yaradılması; Azərbaycan dilinin, ədəbi dil tarixinin, dialektlərinin tədqiqi, izahlı, tərcümə, terminoloji lüğətlərin tərtibi, dialektoloji atlas və digər məsələnin hazırlanması.

Lakin bütün bu nailiyyətlərlə yanaşı, Strategiyada müasir dövrün tələblərindən irəli gələrək ictimai və humanitar elmlər qarşısında duran vəzifələr, bu sahənin perspektiv strateji inkişaf istiqamətləri də müəyyənləşdirilmişdir. Belə ki, Milli Strategiyanın 4-cü və 5-ci bəndlərində "xalqımıza məxsus milli-mənəvi dəyərlərlə bağlı istiqamətlərdə bir çox məsələlərin yenidən Azərbaycançılıq məfkurəsi mövqeyindən araşdırılması; milli-mənəvi dəyərlərin, Azərbaycan mədəniyyəti və tarixinin obyektiv, konseptual və kompleks şəkildə araşdırılması; ictimai və humanitar elm sahələrində keçmiş sovet metodologiyası ənənələrinin milli maraqlara uyğun yanaşmalarla, o cümlədən azərbaycançılıq fəlsəfəsi əsasında formalaşdırılmış yeni prinsiplərlə əvəzlənməsi; humanitar və ictimai elm sahələrinin birgə fəaliyyəti sayəsində azərbaycançılıq məfkurəsinin konseptual elmi əsaslarının işlənilməsi; sosial, siyasi, iqtisadi, mənəvi və ekoloji risklərin öyrənilməsi və qarşısının alınması üçün elmi əsasların hazırlanması; mədəni və mənəvi-əxlaqi aşınmaların proqnozlaşdırılması və qarşısının alınması üzrə elmi əsasların işlənib hazırlanması" əsas məqsəd və vəzifələr olaraq göstərilmiş, 7-ci bənddə isə "Azərbaycanın tarixini, arxeologiyasını, mədəniyyətini, Azərbaycan xalqının milli-mənəvi dəyərlərini, ictimai-fəlsəfi, sosial-hüquqi, ədəbi-bədii fikir tarixini, dilini, etnoqrafiyasını, folklorunu öyrənən ictimai və humanitar elm sahələrinin inkişafının təmin edilməsi" dövlətin elmi-texnoloji və innovasiya siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi müəyyənləşdirilmişdir

Həmçinin, Strategiyada "milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasına, milli tariximizin, mədəniyyətimizin və dilimizin obyektiv və əsaslı konseptual tədqiqinə yönəldilmiş humanitar və ictimai elmlər sahəsində araşdırmalar ölkənin sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi inkişafına uyğun prioritet elmi istiqamət" olaraq qəbul edilmişdir.

Bütün bunlar, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının ictimai və humanitar elm sahələri üzrə fəaliyyət göstərən rəsmi strukturlar qarşısında təxirəsalınmaz tələblər irəli sürür, Azərbaycan alimləri qarşısında mahiyyətcə yeni və məsul vəzifələr qoyur.

Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyəti 11 dekabr 2009-cu il tarixli iclasında ictimai və humanitar elm sahələrinin müasir vəziyyəti ilə əlaqədar geniş müzakirələr keçirmiş, müvafiq qərar qəbul etmişdir. Qərarda AMEA-nın Humanitar və İctimai Elmlər Bölməsinin elmi-tədqiqat müəssisələri rəhbərlərinə tapşırılmışdır ki, qısa müddət ərzində Elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın tələblərinə, həmçinin Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyevin irəli sürdüyü istiqamətlərə uyğun olaraq, rəhbərlik etdikləri institutun elmi istiqamətləri üzrə yaxın 5 ili əhatə edən inkişaf strategiyalarını və fəaliyyət proqramlarını müəyyənləşdirib AMEA-nın Humanitar və İctimai Elmlər Bölməsinə təqdim etsinlər. Bundan əlavə, Humanitar və İctimai Elmlər Bölməsinə tapşırılmışdır ki, təqdim olunmuş məlumatlar geniş müzakirə olunaraq ümumiləşdirilsin, müvafiq arayış Rəyasət Heyətinə təqdim edilsin. Hazırda elmi-tədqiqat müəssisələrindən daxil olmuş inkişaf strategiyalarının və fəaliyyət proqramlarının HİEB-nin mütəxəssisləri tərəfindən geniş müzakirəsi və Rəyasət Heyətinin üzvləri tərəfindən müzakirəyə çıxarılaraq son variantının hazırlanması prosesi gedir.

Biz inanır və ümid edirik ki, humanitar və ictimai elmlər də daxil olmaqla Azərbaycanın mövcud elmi potensialı bir tərəfdən dövlətin günü-gündən elmə artan diqqət və qayğısı, digər tərəfdən də özünün daxili intellektual səfərbərliyi sayəsində yeni dövrün tələbləri baxımından daha mütəşəkkil konsolidasiya olunacaq, respublikanın sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi inkişafında bundan sonra da yaxından iştirak edəcəkdir.

 

 

Mahmud KƏRİMOV,

Azərbaycan Milli Elmlər

Akademiyasının prezidenti,

Akademik

 

Azərbaycan.- 2010.-3  fevral.- S. 3.