Elm, ideologiya və dövlətçilik
şüuru
Azərbaycan
iqtisadi cəhətdən artıq oturuşmuş dövlət
kimi tanınır. Mən hesab edirəm ki, biz artıq iqtisadi
sahədə keçid dövrünü başa vurmuşuq.
İlham Əliyev
İqtisadiyyat, elm və ideologiya
Qloballaşma və
inteqrasiya şəraitində Azərbaycanın yeritdiyi iqtisadi
siyasət keçid dövrünü yenicə başa vuran
müstəqil dövlətin qabaqcıl dünya ölkələri
sırasına çıxmasına xidmət edir. Bu məqsədlə
ölkəmizdə yaxın və uzaq gələcək
üçün fəaliyyət proqramları işlənib-hazırlanır.
Ölkənin həm regional inkişafı, həm
də dünya iqtisadiyyatının subyektindən biri kimi fəaliyyət
strategiyası vahid konseptual baxış mövqeyindən həyata
keçirilir. Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə müvəffəqiyyətlə reallaşdırılan
bu proqramlar Azərbaycanın istər qonşu dövlətlərlə,
istərsə də qabaqcıl Avropa dövlətləri və
ABŞ-la iqtisadi əlaqələrini əhatə edir. Son illərdə ölkəmizin iqtisadi əlaqələrinin
coğrafiyası daha da genişləndirilmişdir. Lakin bütün bu çoxşaxəli əlaqələr
sisteminin vahid bir prinsipi vardır. Bu da ondan
ibarətdir ki, hər hansı ikitərəfli və çoxtərəfli
iqtisadi münasibətin qurulmasında, ilk növbədə,
ölkəmizin milli maraqları rəhbər tutulur. Belə genişmiqyaslı iqtisadi siyasət və bu
sahədəki fəaliyyət proqramı Azərbaycanın təsərrüfat
sisteminin özəlliklərini nəzərə almaqla bərabər,
onun dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya olunması
üçün də lazım olan bütün parametrləri
ehtiva edir.
Qloballaşma şəraitində
milli özünəməxsusluğun qorunub saxlanması, habelə
milli-mənəvi dəyərlərə sədaqətlə
yanaşı, ümumbəşəri dəyərlərin,
azad iqtisadi münasibətlər sisteminin, beynəlxalq
hüquq normalarının və s. inkişaf etdirilməsi, -
bütün bunlar Azərbaycanın ictimai-siyasi
simasını, onun özünəməxsus beynəlxalq
imicini formalaşdırmışdır.
Keçmişdə
hər hansı bir dövlət öz siyasi iradəsini
başqa ərazilərdə də tətbiq etmək
üçün əvvəlcə həmin əraziləri
müharibə yolu ilə işğal etməli idi. Təsadüfi
deyildir ki, ənənəvi təsəvvürlərə
görə dövlətin əsas atributlarından biri də
suverenlik, sərhəd və ordu hesab olunur. Bu təsəvvürə görə, müəyyən
bir ərazidə müəyyən hüquq normalarını tətbiq
etmək, sosial-iqtisadi həyatı dövlətin siyasi iradəsini
ifadə edən normalarla tənzimləmək
üçün, ilk növbədə, sərhəd
toxunulmazlığı təmin olunmalıdır.
Lakin zaman
keçdikcə sərhəd öz mənasını dəyişir. Sərhədin
qorunması müasir anlamda heç də o demək deyildir ki,
buradan bir quş da keçə bilməz. Əksinə,
müasir dövrdə gediş-gəliş xeyli
artmışdır. Böyük şəhərlərdə
bəzən xaricilər yerli vətəndaşlardan daha
çox gözə dəyir. Əsas məsələ
odur ki, həmin ölkədəki qanunlara, hüquq
normalarına əməl olunsun.
Müasir
dövrdə dünyada hadisələrin inkişafı vahid
iqtisadi münasibətlər sisteminin, ortaq ümumdünya
bazarının yaradılması istiqamətində gedir. Düzdür,
inkişaf etmiş ölkələr öz üstün
mövqelərinə istinad edərək, özlərinin daxil
olduqları ümumi iqtisadi məkanın (məsələn,
Avropa Birliyi) qapılarını nisbətən
aşağı səviyyədə olan ölkələr
üçün taybatay açmır və bu da təbiidir.
Nə qədər ümumbəşəri mənafedən,
vahid sosial ideallardan söhbət getsə də, hələ
milli dövlət mənafeləri saxlanılır və
yalnız eyni tərtibli ölkələrin inteqrasiyasından
söhbət gedə bilər. Və bu
inteqrasiyaya qoşulmaq üçün əvvəlcə həmin
ölkələrin keçmiş olduğu inkişaf mərhələlərini
keçmək, onların çıxdığı
sınaqlardan çıxmaq lazımdır.
İstəsək
də, istəməsək də müasir sivilizasiyaya
qovuşmaq üçün inkişaf etmiş Qərb ölkələrinin
keçdiyi yolu biz də keçməli olacağıq. Lakin bizim əlimizdə
bu ölkələrin keçdiyi yolların xəritəsi var
və biz tarixin ibrət dərslərini nəzərə
alsaq, ilk yol açanların bütün səhvlərini təkrar
etmərik. Bunun üçün, əlbəttə,
tarixi də, iqtisadiyyatı da, müasir dünyanın
inkişaf meyillərini də gözəl bilmək tələb
olunur. Belə çətin bir zamanda həm
dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya olunmaq, həm də milli-mənəvi
dəyərləri qoruyub saxlamaq üçün
düzgün inkişaf strategiyası və yaxşı
ölçülüb-biçilmiş mükəmməl
siyasi proqram tələb olunur. Belə
proqramlar isə möhkəm elmi təmələ malik
olmalıdır. Bunun üçün də ictimai elmlərin
yüksək dərəcədə inkişaf etdirilməsinə
ehtiyac var. Akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Sürətli
sosial-iqtisadi inkişaf ictimai elmlər qarşısında yeni
vəzifələr irəli sürür, ictimai elmlər
üzrə çalışan alimlərin məsuliyyətini
nəzərəçarpacaq dərəcədə
artırır, bu sahədə verilən bütün səmərəli
fikir və təkliflərə tam ciddiyyətlə,
özünütənqid ruhunda yanaşaraq, onları diqqətə
almağı və lazımınca qiymətləndirməyi tələb
edir. ...İctimai elmlərin cəmiyyətimizdəki
mövqeyini, bütövlükdə, bu elmlərin mövcud vəziyyətini
ölkəmizin indiki inkişaf mərhələsinin irəli
sürdüyü tələblər baxımından qənaətbəxş
hesab etmək olmaz. Onun nüfuzunun yüksək
olmamasının səbəbləri nədir? Bizim fikrimizcə, başlıca səbəb ictimai
biliklərin insanların artan tələbatından, həmçinin
cəmiyyətin həyatında baş verən hadisələrin
analitik təhlilindən geri qalmasıdır."
Belə bir cəhət də
nəzərə alınmalıdır ki, qloballaşma şəraitində
dünya iqtisadiyyatının və beynəlxalq miqyaslı
ictimai-iqtisadi proseslərin daha dərindən öyrənilməsinə
ehtiyac var. Çünki kim ki, bilmədiyi, yəni, özü
üçün qaranlıq olan bir sahəyə daxil olur, o
ancaq itirə bilər. Yeganə
işıqlandırıcı vasitə isə elmdir. Müasir dövrdə baş verən dünya
iqtisadi böhranının da elmi təhlil süzgəcindən
keçirilməsi vacibdir. Düzdür, biz bu
böhrandan ən az zərər çəkən
ölkələr sırasındayıq, amma proseslər hələ
davam edir və biz hər şeyə hazır olmalıyıq.
Vahid dünya bazarının
olması, açıq iqtisadi siyasət ilk baxışda daha
çox geri qalmış ölkələr üçün əlverişli
görünsə də, əslində, inkişaf etmiş
ölkələrin də buna böyük ehtiyacı var. Daha
doğrusu, ictimai, elmi-texniki inkişaf prosesinin özü bunu
tələb edir. Belə ki, külli miqdarda
investisiya hesabına artıq kütləvi istehsalda qərarlaşmış
texniki və texnoloji sistemlərin tez-tez dəyişdirilməsi
sahibkarlara böyük ziyan verə bildiyindən, kapital
dünyası intensiv elmi-texniki tərəqqinin, texnologiyaların
tez-tez modernləşdirilməsinin əleyhinə
çıxa bilərdi. Cari mənafe ilə
perspektiv texniki tərəqqi arasındakı ziddiyyət
ümumən ictimai inkişaf üçün əngəl
törədə bilərdi. Lakin geri
qalmış ölkələrin "qapılarının
açıq olması" nisbətən köhnəlmiş
texnikanı həmin bazarlarda xırıd etməyə və
öz ölkələrində ən müasir texnoloji sistemləri
tətbiq etməyə imkan yaradır.
Buna görə
də inkişaf etmiş ölkə heç vaxt bütün
ölkələrin texniki inkişaf səviyyələrinin bərabərləşməsini
istəməz.
Ən qabaqcıl ölkələrin özlərindən bir az geri qalan ölkələrə, onların da
öz növbəsində daha çox geri qalan ölkələrə
ehtiyacı var.
Hər dəfə
daha yüksək elm tutumlu müasir texnika icad olunduqdan sonra,
istifadədən çıxarılan əvvəlki texnika
"mənəvi cəhətdən köhnəlmiş"
(yəni, özü təzə olsa da, əsasında dayanan
ideya köhnəlibdir) sayılır və onlar nisbətən
aşağı səviyyəli ölkələrə ixrac
olunur.
Bu iyerarxiya -
ölkələrin texnoloji qradasiyası və çoxpilləli
düzülüşü hərbi texnika timsalında
özünü daha qabarıq göstərir. Əvvəla,
elmi-texniki potensial daha çox dərəcədə hərbi-sənaye
kompleksinə deyil, humanitar yönlü iqtisadiyyata,
bütövlükdə, cəmiyyətin tərəqqisinə
xidmət etməlidir. İşdə isə
məhz hərbi sənaye elmi-texniki inkişafın əsas tətbiq
sahəsinə çevrilir. Çox vaxt
beynəlxalq siyasət də iqtisadi mənafeyə tabe
etdirilir. Böyük dövlətlərin (məs., ABŞ və Rusiya) öz
aralarındakı rəqabət hərbi texnikanın daim təkmilləşdirilməsini
tələb etdiyindən, "mənəvi cəhətdən
köhnəlmiş" hərbi texnikanın satılması
üçün bazara həmişə ehtiyac olur. Ona görə də qabaqcıl dövlətlərin
və böyük hərbi sənaye şirkətlərinin mənafeyi
nisbətən geri qalmış ölkələrdə
müharibə və münaqişə şəraitinin
saxlanmasını tələb edir.
XX əsrin son
rübündə kompüterləşmənin sürətli
inkişafı və onun iqtisadiyyatın, ictimai həyatın
bütün sahələrinə nüfuz etməsi, xüsusən,
internet şəbəkəsinin geniş yayılması
qloballaşma üçün texnoloji bazis
hazırlamışdır. Bu sahədə
üstün texniki inkişaf səviyyəsində olan dövlətlər
öz yüksək ixtisaslı mütəxəssislərinin
köməyi ilə dünyada gedən proseslərə daha
operativ və effektli təsir etmək imkanı qazanırlar.
İndi elektron
poçtu və internet nəinki kommunikasiyanın ən səmərəli
və sürətli vasitələrinə çevrilmişdir,
nəinki beynəlxalq iqtisadi əlaqələrin gediş-gəlişsiz,
qat-qat operativ olan üsullarını yaratmışdır, həm
də millətlərin mədəni-mənəvi inkişaf
istiqamətlərinə təsir göstərmək imkanı əldə
etmişdir. Bu sonuncu amil, yəni, internetin maarifləndirmək
funksiyası ilə yanaşı, həm də ideoloji və mədəni-mənəvi
təsir funksiyaları qloballaşma prosesində çox
önəmli yer tutur.
Müasir
dövrdə ən aktual problemlərdən biri milli
özünütəsdiq və qloballaşma arasındakı
optimal nisbətin tapılmasıdır. Qloballaşma
prosesi elm, texnika, texnologiya ilə - ümumbəşəri dəyərlərlə
yanaşı, milli kimliyi təsbit edən mədəni-mənəvi
amillərə də sirayət etməyə cəhd göstərir.
İstər düşünülmüş
şəkildə, istərsə də qərəzsiz olaraq - fərqi
yoxdur. Belə bir şəraitdə ilk
növbədə nələri qorumaq lazım olduğunu, məhz
hansı məsələlərdə məqsədyönlü
surətdə ənənəçi, konservator olmağın
labüdlüyünü müəyyənləşdirmək
çox vacibdir. Təsadüfi deyildir ki, Prezident
İlham Əliyev də bu məsələyə xüsusi diqqət
yetirir: "Bir daha demək istəyirəm ki, dünyanın ən
mütərəqqi təcrübəsi öyrənilməlidir,
eyni zamanda, Azərbaycan gəncləri milli ruhda tərbiyə
olunmalıdır. Biz əsrlər boyu başqa
ölkələrin, imperiyaların tərkibində
yaşamışıq. Ancaq öz milli dəyərlərimizi,
ənənələrimizi qoruya bilmişik, saxlaya bilmişik.
Öz ana dilimizi saxlaya bilmişik. Nəyin hesabına?! Ona görə
ki, Azərbaycan xalqında milli ruh həmişə çox
yüksək səviyyədə olmuşdur". Digər tərəfdən, müasir dövrdə
yüksək milli ruhun həm də yüksək analitik təfəkkürlə
birləşməsi tələb olunur.
Bizcə, ilk
növbədə, meyarlar müəyyənləşməlidir. İdeal halda
biz özümüzü necə təsəvvür edirik və
ya bizim milli-mənəvi idealımız nədən ibarətdir?
İndi biz hansı real durumdayıq və
daşıdığımız hansı keyfiyyətləri məhz
milli səciyyə kimi qiymətləndirmək olar? Keçmişə də məhz bu real durum və
milli ideal prizmasından, onun əsasında formalaşan meyarlar
kompleksindən çıxış edərək yanaşmaq
lazımdır. "Soykökə
qayıdış" çağırışında
qorxulu olan məqam bundan ibarətdir ki, biz keçmişimizdə
olan istənilən keyfiyyəti milli invariant və pozitiv cəhət
kimi qəbul edə bilmərik. Həqiqi
milli keyfiyyətlər milləti yaşadan, onu inkişaf etdirən
keyfiyyətlərdir. Bu baxımdan,
keçmişimizdən qalan, lakin tərəqqiyə deyil, tənəzzülə
xidmət edən cəhətləri qoruyub-saxlamaqdansa, onlardan
xilas olmaq yolu tutulmalıdır.
Qloballaşma
ilə öz inkişafının erkən mərhələsində
üzləşməli olan, müasir cəmiyyətə hələ
təzəcə qədəm qoymuş olan ölkələrdə
bu prosesin ideologiyası yerli mütəxəssislərin,
filosofların iştirakı ilə hazırlanmalıdır. Bəzən Qərb
siyasətçiləri keçid dövründə olan və
ya bu dövrü yenicə başa vuran ölkələrin
spesifik xüsusiyyətlərini nəzərə almır və
bu ölkələri Qərb standartlarına
uyğunlaşdırmaq siyasəti yürüdürlər.
Nəticədə milli
ideologiyasızlaşdırma tərəfdarı olan Qərb
dövlətləri guya özləri də bilmədən, bizə
yeni ideologiya təlqin etmiş olurlar və ya bunun fərqinə
varmırlar. Belə ki, inkişaf etmiş
Qərb ölkələrində formalaşmış siyasi və
hüquqi meyarlar və dəyərlər sistemi həmin
ölkələrdə mövcud ictimai reallığın ifadəsi
olduğu halda, bizə təlqin olunarkən məhz yeni
ideologiya rolunu oynayır. Həm də,
heç olmasa, nəzəri səviyyədə müzakirə
olunmadan artıq konkret tətbiqi formalara salınmış bir
şəkildə.
Bu baxımdan, qloballaşma
deyilən proses əslində, həm də Qərb
standartlarının ideologiyaya çevrilməsi prosesidir. Qərbdə cəmiyyətin real durumuna və
insanların şüur səviyyəsinə uyğun gələn
təşkilati formalar və hüquqi sistemlər hələ
müvafiq inkişaf səviyyəsinə çatmamış
ölkələr üçün doğma görünə
bilməz. Bu, əslində, cəmiyyətin
ondan kənarda formalaşmış modellərə
uyğunlaşdırılması, yad qəliblərə
salınması prosesindən başqa bir şey deyildir.
İndi Azərbaycanda
nə kimi ideoloji proseslər gedir? Qərbin təklif
etdiyi hüquq sistemi və ictimai-siyasi dəyərlər
sistemi bizim üçün ideologiyaya çevrilirmi? Əgər bu belədirsə, Qərbin
siyasi-hüquqi sisteminin əsasında duran düşüncə
tərzi və sosial-siyasi təlimlər Azərbaycanda necə
yayılır və kütləvi şüura nə dərəcədə
nüfuz edir? Əgər bu belə deyilsə,
onda müstəqil surətdə formalaşan milli ideologiya və
onun tərkib hissəsi olan milli dövlətçilik
konsepsiyası ilə Qərb hüquq sistemi arasında bir
ziddiyyət yaranmırmı? Yeni ölkəyə transfer
edildikdə bu ziddiyyət daha qabarıq şəkildə
üzə çıxmırmı?
Daxili
inkişaf meyilləri və xarici təsirlər arasında belə
mürəkkəb münasibətlərin olması Azərbaycanın
dövlətçilik siyasətində nə dərəcədə
nəzərə alınır?
Bütün bu
suallara cavab tapılması üçün ictimai elmlər
sahəsində köklü dönüş
yaradılmalıdır. Akademik Ramiz Mehdiyev də noyabr müşavirəsində
və "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" mövzusunda yazdığı analitik məqaləsində
cəmiyyətşünas alimlərə məhz bu yenilikləri
nəzərə almağı və öz tədqiqatlarını
yeni metodoloji əsasda qurmalarını tövsiyə edir. O,
öz məqaləsində əsasən, ictimai və humanitar
elmlərdən bəhs edir və bu sahələrdəki
mövcud vəziyyətin qənaətləndirici
olmadığını qeyd edir. Lakin məqaləni
diqqətlə oxuduqda burada həm də ümumiyyətlə,
humanitar sahədən söhbət getdiyi aydın olur. Məsələn, ədəbiyyatımızdakı
vəziyyətlə bağlı fikirləri onun artıq
"humanitar elm" çərçivəsindən
çıxaraq, vəziyyətə daha geniş planda nəzər
saldığını göstərir. Bu geniş planda
baxışlara biz akademikin bundan bir qədər əvvəl
televiziya kanallarında ideoloji və mənəvi vəziyyətlə
bağlı yazdığı "Azərbaycanın efir məkanı:
problemlər və vəzifələr" adlı məqaləsində,
habelə AzərTAc-ın müxbiri ilə söhbətində
(18 dekabr) rast gəlirik. O deyir: "Artıq müasir dünyamız,
Azərbaycan da daxil olmaqla, postmodern epoxasını
yaşamağa başlayıb. İyirmi ilə yaxındır
ki, bu proses get-gedə vüsət almaqdadır. Bizim
ictimai və humanitar elmlərimiz də, ədəbi
mühitimiz də postmodern epoxasının
çağırışlarına cavab verməyə qadir
olmalıdır. İş ondadır ki,
insanlar və dövlətlər arasında yeni münasibətlər
bərqərar olur, dəyərlər sistemi dəyişir,
yeni prioritetlər müəyyənləşir, yeni
düşüncə mədəniyyəti formalaşır.
Biz həmin proseslərdən geri
qalmamalıyıq".
Yalnız ilk
baxışda belə görünə bilər ki, ictimai elmlərin
aktuallaşması ancaq ölkəmizin iqtisadi sahədəki
uğurlarının təsbit olunmasına yönəlmiş
bir prosesdir. Yəni, əgər biz iqtisadi sahədə
keçid mərhələsini başa vurmuşuqsa, deməli,
qədəm qoyduğumuz mərhələnin yeni iqtisadi meyarlarının
və prinsiplərinin müəyyənləşdirilməsinə
ehtiyac yaranmışdır. Azərbaycan iqtisadi modelinin
mahiyyətinin açılması, onun elmi-metodoloji prinsiplərinin
müəyyənləşdirilməsi, doğrudan da, az əhəmiyyətli məsələ
deyildir. Lakin bu problemlər,
göründüyü kimi, əsasən, iqtisadi nəzəriyyənin
predmetinə daxildir. Bəs onda nəyə
görə bütövlükdə, ictimai elmlərdən, hətta
ümumən ictimai və humanitar elmlərdən söhbət
gedir? Bax, bütün məsələ də
burasındadır ki, iqtisadiyyat məqsəd yox, vasitədir və
iqtisadiyyatda əldə olunan böyük uğurlar
bütövlükdə, cəmiyyətdə keyfiyyət dəyişmələrinə
gətirib çıxarır və ya
çıxarmalıdır. Bu baxımdan, amerikalı
alim V.Follersin "Milli dövlətin antropologiyası" əsərində
irəli sürdüyü belə bir fikrini yada salmaq yerinə
düşərdi ki, millətin və milli dövlətin ən
ciddi problemləri iqtisadiyyatla və ya hətta siyasət və
müdafiə sistemi ilə deyil, daha çox dərəcədə
qeyri-maddi, mənəvi göstərici
rə, xalqın ictimai-siyasi,
iqtisadi və milli müdafiə sistemlərində fəal
iştirak dərəcəsi milli ləyaqət hissi ilə
sıx surətdə bağlıdır və bu hissin
formalaşdırılması isə xeyli dərəcədə
"biz kimik?" sualına cavabdan asılıdır. Təsadüfi deyildir ki, S.Hantinqton da
özünün son əsərlərindən birini "Biz
kimik?" adlandırmışdır. Deməli,
milli kimlik və mədəni-mənəvi identiklik məsələsi
iqtisadi problemlərdən daha aktual hesab olunur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin BDU-nin 90 illik yubileyinə həsr
olunmuş təntənəli mərasimdə iqtisadi
uğurlardan danışmaqla bərabər, gənclərin
milli-mənəvi tərbiyəsi məsələlərini
önə çəkməsi də təsadüfi deyil.
Belə ki, Prezident neft kapitalından insan
kapitalına keçiddən danışarkən, məhz
insanın mənəvi və intellektual keyfiyyətlərinin
inkişaf etdirilməsini nəzərdə tutur.
Pul, var-dövlət insan həyatında
həlledici ola bilməz. Avropada
kapitalın həlledici olduğu dövr arxada
qalmışdır. Vaxtilə K.Marksın
təhlil etdiyi cəmiyyət artıq çoxdan yoxdur.
İndi insan əməyi istehsal prosesində təkcə fiziki
iş qüvvəsi ilə deyil, daha çox dərəcədə
zehni əmək və onunla vasitələnmiş olan
ixtisaslaşmış əmək formaları ilə təmsil
olunur. Son əsrdə cəmiyyətin sosial en kəsiyində,
habelə iqtisadiyyatın daxili strukturunda baş verən dəyişikliklərin
geniş təhlilinə keçmədən, sadəcə
olaraq nəzərə çatdırmaq istərdik ki, indi
"kapital" amili elm və texnologiya ilə vasitələnmiş,
habelə ticarətin və ümumiyyətlə,
iqtisadiyyatın idarə olunmasında "bilik" amili tərəfindən
getdikcə daha çox sıxışdırılmış,
prioritetlər dəyişmişdir. Bu dəyişiklikləri
nəzərə almaq üçün inkişaf etmiş
ölkələrdə sanki yeni ictimai-iqtisadi formasiya qərarlaşmışdır
ki, bunu bəziləri postindustrial cəmiyyət, bəziləri
postkapitalizm, bəziləri sosial yönlü kapitalizm, bəziləri
"biliyə əsaslanan cəmiyyət" və s.
adlandırmışlar. Bu yeni dövrləşdirmə
cəhdləri yadıma "sosializm", "sosializmin tam qələbəsi",
"inkişaf etmiş sosializm", "yetkin sosializm"
haqqında təlimləri salır. Maraqlı
burasıdır ki, sosializm və kapitalizm bölgüsü
iqtisadi münasibətlər sisteminin xarakterinə aiddir.
"Bilik" amilinin iqtisadiyyatda iştirak dərəcəsi
isə iqtisadi münasibətlərin sosialist və ya kapitalist
formasında olmasını yox, məhsuldar qüvvələrin
inkişaf səviyyəsini əks etdirir. Yəni,
vertikal oxda bölgü kapitalizm cəmiyyətində də
eynən sosializmdəki kimidir. Sadəcə,
indi bəzi fərqli terminlər daha çox dəbdədir.
Məşhur Amerika
iqtisadçısı Piter Draker yazır: "Bilik
istehsalın həlledici amilinə çevrilir və
kapitalı da, işçi qüvvəsini də arxa plana
sıxışdırır". Bu cəhət
daha çox inkişaf etmiş ölkələrə aiddir.
Nisbətən aşağı inkişaf səviyyəsində
olan ölkələrin də bu mərtəbəyə gəlib
çatması üçün əvvəlcə başqa
modellər, başqa ideallar tələb olunur. Qloballaşmış dünyada səhnəyə
yeni qədəm qoyan ölkələr öz nisbi müstəqilliklərini
ancaq yeni tipli elm-təhsil sistemi formalaşdırmaq sayəsində
qoruyub saxlaya bilərlər. Əlbəttə,
bu problem bütün MDB ölkələrinə və qismən
Şərqi Avropa ölkələrinə də aiddir. Lakin təəssüf ki, bu sahədə elmi-nəzəri
tədqiqatlar təkcə Azərbaycanda deyil, bütün
keçmiş SSRİ məkanında yox dərəcəsindədir.
Halbuki məqsəd bu prosesləri öz kortəbii
axarına buraxmamaq, onların elmi əsaslarla, daha optimal şəkildə
həyata keçməsinə nail olmaqdır.
Biliyin yeni
ictimai funksiya kəsb etməsi, cəmiyyətin
inkişafında həlledici rol oynaması ancaq elm və təhsil
sistemlərinin optimal təşkilati strukturlarının təmin
olunması sayəsində mümkündür. Bax, elmin
aktuallaşmasının bir səbəbi də budur. Digər tərəfdən də, ictimai elmlərin
müasir dövrdə rolu getdikcə artır və indi o, diqqət
mərkəzindədir. İstər-istəməz
nədən başlamaq məsələsi ortaya
çıxır. Bunun üçün isə
əvvəlcə belə bir suala cavab verilməlidir ki, ictimai
elmlərmi elm sisteminə daxildir, yoxsa elm sistemi ictimai elmlərin
predmetinə daxildir?! Qoyulan suallar əslində,
bir-birini inkar etmir və biz onların hər ikisinə müsbət
cavab vermək niyyətindəyik. Sadəcə
olaraq Azərbaycanda indiyədək elm hadisəsinin adekvat dəyərləndirilməsi
istiqamətində tədqiqatlar aparılmamışdır.
Müzakirələrin
müşahidəsi göstərir ki, əsas diqqət və
tənqidi təhlil humanitar və ictimai elmlərə yönəldiyindən
dəqiq elm nümayəndələri, texnarlar bundan bəzən
sui-istifadə edirlər. Onlar, necə deyərlər, "öz
halını qoyub ictimai-humanitar sahələrin halına
ağlayırlar".
Bəli, dəyişən
cəmiyyətdir, ictimai-iqtisadi münasibətlər sistemidir
və deməli, ictimai elmlərin predmeti də dəyişir. Yeniləşən
cəmiyyəti tədqiq etmək üçün isə yeni
metod və formalar tələb olunur. Bu mənada
təbiət elmləri daha stabildir, çünki onun predmeti
sabitdir. Amma digər tərəfdən,
yeniləşən cəmiyyətdə bütövlükdə,
elmin yeri və funksiyası da ona qoyulan tələblərlə
bərabər dəyişilir.
İlk
baxışda elə görünə bilər ki, akademik Ramiz
Mehdiyevin məqaləsində məhz humanitar və ictimai elmlərin
problemləri və vəzifələrindən bəhs
olunduğuna görə, yəqin başqa elm sahələrində
hər şey qaydasında imiş. Lakin nəzərə
alsaq ki, Azərbaycanda qəbul olunmuş təsnifata görə
elm humanitar sahəyə aid edilir, onda biz də məsələyə
bütün elm sahələrinin ümumi problemləri
kontekstindən baxsaq, daha düzgün olar.
Bütöv
elm sisteminin cəmiyyətdə yeri və funksiyaları,
optimal təşkilati strukturu məsələsi təbiət
elmlərinin deyil, ictimai elmlərin predmetinə daxildir. Fundamental elmlərlə
tətbiqi və texniki elmlərin münasibəti və
onların hər birinin təhsil, mədəniyyət və
iqtisadiyyat sistemində yeri problemi də təbiət elmlərinə
deyil, cəmiyyətşünaslığa aid bir məsələdir.
Bu mənada, ilk baxışda nə qədər
paradoksal görünsə də, bütövlükdə,
elmin özü onun tərkib hissəsi olan ictimai elmlər
çərçivəsində öyrənilməli olur.
Bax, bu cəhəti nəzərə almayan dəqiq
elm nümayəndələri elmin statusu və təşkilati
məsələləri barədə fikir yürüdərkən,
əslində, öz fikirlərinin qeyri-peşəkar
mövqedən olduğunu ağıllarına da gətirmirlər.
Bəli, elmin
predmeti bütövlükdə təbiət və kainat olsa
da, o özü ictimai bir hadisə kimi, cəmiyyətşünaslığın
strukturunda nisbi mənada kiçik bir yer tutur. Əsas məsələ
elmi məhz ictimai bir hadisə kimi, sosial institut kimi təsəvvür
etməkdir. Əks halda, onun idarə
olunması da heç vaxt elmi zəminə keçə bilməz.
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
Professor
Azərbaycan.- 2010.- 11 fevral.- S. 6.