Səmərəli innovasiya sistemi
və yeni təhsil texnologiyaları dayanıqlı
iqtisadiyyatın əsas resurslarıdır
XXI əsr bəşəriyyət qarşısında qlobal maliyyə böhranı ilə yanaşı, bir sıra mürəkkəb problemlər də qaldırmışdır. Əsas problem ənənəvi enerji ehtiyatlarının tükənməsi ehtimalı ilə sənayecə inkişaf etmiş ölkələrdə enerji sərfinin artması arasında təzadla əlaqədardır. Digər problem ekoloji səciyyə daşıyır. Təbiəti mühafizə tədbirləri, zərərsiz texnologiyaların hazırlanması və tətbiqi sürəti ekosistemin tələblərindən çox-çox geri qalır. Üçüncü problem demoqrafik çağırışdır. İnkişaf etmiş ölkələrin insan resursları planet əhalisinin ümumi sayına nisbətən azalır, dünya əhalisinin mədəni səviyyəsinin yüksəlmə sürəti aşağı düşür. Daha bir problem sosial səciyyəli çağırışdır. İnkişaf etmiş ölkələrin əhalisini təmsil edən "qızıl milyard" ilə bəşəriyyətin qalan əhalisi arasında resursların bölgüsündə qeyri-bərabərlik sosial problemləri gərginləşdirir.
Bu problemlərin həlli yolları hələ məlum olmayan enerji mənbələrinin kəşfındə, yeni, enerjiyə qənaətli texnologiyaların işlənməsində, informasiya texnologiyalarının inkişafı və geniş tətbiqi əsasında tədricən postindustrial cəmiyyətə keçiddə, təhsil texnologiyalarının və vasitələrinin inkişafı nəticəsində dünya əhalisinin mədəni və peşəkar səviyyəsinin yüksəldilməsində axtarılır.
İnkişaf etmiş ölkələrdə əsas diqqət innovasiya cəmiyyətinin yeni mərhələsinin - biliyin generasiyası, yayılması və istifadəsi əsasında qurulmuş iqtisadiyyatın formalaşmasına yönəldilmişdir. Unikal vərdiş və qabiliyyətlərin formalaşması onların daim yeniləşən fəaliyyət sahələrinə adaptasiya edilməsi, yüksək peşəkarlıq və başqa əsas istehsal resurslarının, maddi firavanlığın və şəxsiyyətin ictimai statusunun mahiyyətini təşkil edir. İntellektual fəaliyyətə qoyulan investisiya resursların ən səmərəli şəkildə yerləşdirilməsi üsuluna çevrilir. Şirkətlərin və korporasiyaların vəsaitlərində qeyri-maddi aktivlərin xüsusi çəkisi get-gedə artır. İstehsalın intensivləşməsi və elmi-texniki tərəqqinin nəticələrindən istifadə innovasiya siklinin kəskin ixtisarına, məhsulun və texnologiyaların yeniləşmə tempinin sürətlənməsinə səbəb olur.
XXI əsrdə informasiya, bio və nanotexnologiyaların elmi-texniki inqilabın əsasını təşkil edəcəyi proqnozlaşdırılır. Bu, sənayecə inkişaf etmiş ölkələrdə elmin inkişafının və iqtisadiyyatın texnoloji cəhətdən modernləşdirilməsinin ən perspektivli istiqamətləri sayılır. 2015-ci ildə nanoməhsullar bazarının həcminin 1,2-1,5 trilyon dollar artması gözlənilir. İnkişaf etmiş ölkələrdə nanosənayenin infrastrukturunun formalaşması, nanostrukturlu materialların, nanometrologiya və nanodiapazonlu avadanlıqların yaradılması, nanotexnologiyaların insanın sağlamlığı və həyatı üçün təhlükəsizliyinin təminatı və nanosənaye üzrə tədqiqatların səmərəliliyini təmin edə biləcək kadr hazırlığı sisteminin formalaşdırılması həyata keçirilir.
Dünyada
gedən innovasiya proseslərində Azərbaycanın yeri
ölkənin mövcud iqtisadi, intellektual və təhsil
potensialına uyğun olmalıdır. Elmdə mövcud vəziyyətin
konservasiyasına əsla yol verilə bilməz. Bu gün elmin əsas
maliyyə qaynağı dövlət büdcəsidir.
İqtisadi islahatlar dövründə elmi potensialın
strukturu və tərkibi xeyli dəyişmişdir. Alimlik dərəcəsinin
prestijinin kəskin şəkildə azalması nəzərə
çarpır. İnkişaf etmiş ölkələrdə
alimlik dərəcəsi ən yüksək prestijə
malikdir. Elmin maddi-texniki bazası mənəvi cəhətdən
köhnəlmə ərəfəsindədir. Elmi tədqiqatların
nəticələrinin adekvatlıq dərəcəsini təmin
edə biləcək elektron mikroskop, 3D-skaner və sair kimi
yüksək səmərəliliyə malik cihazlara kəskin
ehtiyac duyulur. Milli
innovasiya sisteminin inkişafının baza komponenti kimi
fundamental elmin seçimi kifayət deyildir. Büdcə vəsaitləri
hesabına daxili və qlobal bazarda tələb perspektivlərinə
malik olmayan tətbiqi işləmələrin maliyyələşdirilməsi
halları mövcuddur. Keçid dövründə
"fundamental tədqiqatlar-tətbiqi tədqiqatlar-sənaye
istehsalı" siklinin komponentləri arasında əlaqələr
zəifləmişdir. Akademiya və universitet elminin yüksək
potensialına tələbat azalmışdır. Bu sektor bilik
iqtisadiyyatının formalaşmasına kifayət qədər
cəlb olunmamışdır. Elmlə təhsil arasında əlaqələrin
zəifləməsinin nəticəsidir ki, elm-təhsil-istehsalat
simbiozundan yaranan sinergetik effekt kifayət qədər yüksək
deyildir. Əsas problemin mahiyyəti ondadır kı, Azərbaycanda
elmi-tədqiqat sektorunun strukturu və inkişaf tempi ölkə
iqtisadiyyatının güclü inkişaf tempinə və
sahibkarlığın yeni texnologiyalara artan tələbinə
cavab vermir. Elmi-tədqiqat sektorunun təklif etdiyi bir çox dəyərli
nəticələr tarazlaşdırılmamış innovasiya
siyasəti ucbatından ölkə iqtisadiyyatında tətbiqini
tapmır.
Azərbaycanda elmi
iqtisadiyyatın formalaşdırılması istiqamətində
dövlət səviyyəsində bir çox tədbirlər
həyata keçirilir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
10 aprel 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə
"2009-2015-ci illərdə Azərbaycanda elmin inkişafı
üzrə Milli strategiya"nı və "2009-2015-ci illərdə
Azərbaycanda elmin inkişafı üzrə Milli
strategiyanın reallaşdırılmasının Dövlət
Proqramı"nı təsdiq etmişdir. Sərəncama
uyğun olaraq elmi islahatlar aparmaq üçün dövlət
komissiyası yaradılmışdır.
Mövcud problemlərin həlli
istiqamətində Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Elmin İnkişafı Fondu
yaradılmışdır. Fondun əsas məqsədi elmin
müxtəlif sahələrində aparılan tədqiqatların
aktivliyinin təmin edilməsi və Azərbaycan elminin beynəlxalq
səviyyədə layiqincə təmsil olunmasıdır.
Ölkə Prezidentinin tapşırığı ilə 21
noyabr 2009-cu ildə Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasında
Prezident Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz
Mehdiyevin iştirakı ilə humanitar və ictimai elmlər
sahəsində mövcud vəziyyət geniş müzakirə
olunmuşdur.
Müşavirənin
işində Milli Elmlər Akademiyasının prezidenti, təhsil
naziri, elm və təhsil müəssisələrinin rəhbərləri,
alimlər iştirak etmişlər.
İştirakçılar qarşısında geniş məruzə
ilə çıxış edən akademik Ramiz Mehdiyev ölkə
iqtisadiyyatında keçid dövrünün başa
çatması ilə əlaqədar yeni məqsədlərin
müəyyənləşdirildiyini, əsas məqsədin isə
yaxın illərdə təhsildə, elmdə və
ümumiyyətlə, intellektual sahədə əsaslı dəyişikliklər
həyata keçirmək olduğunu göstərmişdir.
Azərbaycan elminin prestijini bərpa
etmək üçün elmin və innovasiyanın məqsədyönlü
inkişafını təmin etmək, iqtisadiyyatın texnoloji
modernləşdirilməsini həyata keçirmək, elmi
potensialı dayanıqlı iqtisadi inkişafın əsas
resurslarından birinə çevirən tədqiqatların və
effektiv innovasiya sisteminin balanslaşdırılmış
strukturunu formalaşdırmaq tələb olunur. Elmi
iqtisadiyyatın formalaşması üçün biliyin
genişmiqyaslı inkişafını təmin edən,
dünya bazarında rəqabət üstünlüyü verən,
optimal institusional struktur əsasında
balanslaşdırılmış, inkişaf edən elm sektoru
yaradılmalıdır. Bu məqsədlə qabaqcıl
texnologiyaların transferi nəticəsində iqtisadiyyatın
rəqabət qabiliyyətini artırmaq və texnoloji cəhətdən
modernləşdirilməsini həyata keçirmək vacib
şərtlərdir. Elmin prestijini yüksəltmək məqsədilə
mövcud intellektual potensialın imkanlarından rasional istifadə
etməklə bərabər, elm sahəsinə dünyanın
qabaqcıl elm mərkəzlərində təcrübə
keçmiş, yeni informasiya texnologiyalarına və Avropa dillərinə
yiyələnmiş gənc mütəxəssislərin
axınını gücləndirmək lazımdır. Tətbiqi
tədqiqatların və texnoloji işləmələrin səviyyəsinin
yüksəldilməsi, elmi-texniki nəticələrin
istehsalata tətbiqi ilə yanaşı, bir sıra vacib istiqamətlərdə,
xüsusilə də neft-mədən texnologiyalarında Azərbaycanın
rəqabət üstünlüyünün diqqət mərkəzində
saxlanması zəruridir. Ölkədə dövlət himayəsinə
ehtiyacı olan elmi təşkilatların sayı çoxdur.
Bu da dövlət vəsaitlərinin qeyri-rasional sərfinə
və elmin perspektiv istiqamətlərində maliyyə
çatışmazlığına səbəb olur. İri
şirkətlər və korporasiyalar daxilində korporativ elm
adlandırılan elmi-tədqiqat komplekslərinin
yaradılması ilə bu problemi aradan qaldırmaq
mümkündür. İntellektual fəaliyyətin nəticələrinin
təsərrüfat dövriyyəsinə daxil edilməsi ilə
iqtisadi və hüquqi mexanizmlərin qarşılıqlı
inkişafı üçün şərait yaratmaq olar.
Klaster tipli regional və sahə strukturlarının
yaradılması da elmi təşkilatların və
iqtisadiyyatın yüksək texnoloji sektorlarının
qarşılıqlı fəaliyyətini təmin edə bilən
vasitədir.
Kiçik və orta biznesin
inkişafı daim diqqət mərkəzində saxlanmalı məsələlərdəndir.
Azərbaycan müstəqilliyini bərpa edəndən bəri
özəl biznesin inkişafına xüsusi fikir verilir. Bu məqsədlə
müvafiq dövlət qurumları və qanunvericilik bazası
yaradılmış və bir sıra istiqamətlərdə
dövlət proqramları qəbul olunmuşdur. Daxili
dövriyyə məhsulunda özəl sektorun xüsusi çəkisi
2008-ci ildə 85% təşkil etmişdir. Qanunvericilik
bazasının təkmilləşdirilməsi, sahibkarlara
dövlət dəstəyinin gücləndirilməsi və
işgüzar münasibətlərin inkişafı ölkə
iqtisadiyyatına investisiyaların artmasına gətirib
çıxarmışdır. 2008-ci ildə milli iqtisadiyyata
11,2 milyard dollar investisiya qoyulmuşdur. MDB və Şərqi
Avropa ölkələri arasında Azərbaycan
adambaşına düşən xarici investisiyanın həcminə
görə lider mövqedədir. Son iki ildə daxili investisiya
xarici investisiyanı kifayət qədər üstələmişdir.
Dünya Bankının və Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyasının (İFC) hesabatında "Doinq Business
2009" işgüzar mühitin
yaxşılaşdırılması sahəsində Azərbaycan
ən mütərəqqi ölkə elan olunmuşdur.
Effektiv elmi-tədqiqat sektoru
qlobal innovasiya sisteminin tərkib hissəsi olan, əsas parametrlərinə
görə inkişaf etmiş ölkələrin innovasiya
sisteminə uyğun gələn, elmi-tədqiqat sektoru ilə
sahibkarlıq sektorunun qarşılıqlı fəaliyyətini
təmin edə bilən səmərəli innovasiya sistemi ilə
sırf üzvi əlaqədə fəaliyyət göstərməlidir.
Ölkədə patent aktivliyinin artırılmasına, elmi nəticələrin
kapitallaşdırılmasına xüsusi diqqət verilməli,
vençur-innovasiya müəssisələrinin davamlı
artımı təmin olunmalı, innovasiya texnoloji mərkəzlər,
texnologiyaları transfer mərkəzləri, texnoparklar (o
cümlədən aparıcı ali məktəblərin nəzdində)
kimi innovasiya strukturunun baza elementlərinin yaradılmasına
diqqət artırılmalıdır. İnnovasiya
sahibkarlığını himayə edən dövlət və
vençur fondlarının yaradılması məqsədəuyğun
olardı. Müəssisələrin innovasiya aktivliyinə mane
olan səbəblər, o cümlədən innovasiya fəaliyyətini
genişləndirmək üçün vəsaitin
çatmaması, yeni texnologiyaların dəyərinin yüksək
olması, iqtisadi riskin və özünüödəmə
müddətlərinin çox olması, inkişaf etmiş
normativ-hüquqi bazanın zəif olması kimi amillərin təsiri
aradan qaldırılmalıdır. İnnovasiya fəaliyyətinə
birbaşa büdcədən maliyyələşdirmə və
vergi preferensiyaları kimi dövlət zəmanəti təmin
edilməlidir. İnnovasiya strukturlarında informasiya şəffaflığı
mövcud olmalı, yeni texnologiyaların və innovasiya
xarakterli məhsulların mümkün satış
bazarları, həmçinin xüsusi investorlar və kredit təşkilatları
barəsində informasiya çatışmazlığı
aradan qaldırılmalıdır. Ölkənin kifayət qədər
elmi potensiala malik regionlarında (Gəncə, Sumqayıt, Lənkəran,
Mingəçevir və s.) regional innovasiya sistemlərinin
formalaşması üçün pilot layihələrinin
reallaşdırılması məqsədəuyğun
olardı. Kiçik innovasiya sahibkarlığına dəstək
və xüsusi vençur fondları sisteminin inkişafı nəticəsində
milli innovasiya sistemi üçün yeni olan qeyri-dövlət
formalarının - müstəqil tədqiqat mərkəzləri,
injinirinq və konsaltinq şirkətlərinin inkişafına
diqqət artırılmalıdır.
Müasir şəraitdə
təhsilin əhəmiyyəti və cəmiyyətin təhsil
xidmətlərinə ehtiyacları kəskin şəkildə
artır. YUNESKO-nun məlumatına görə, dünyada tələbələrin
sayı yüksələn xətlə artır. Bu gün təhsil
xidmətlərinə tələb təklifi üstələyir.
Tədris vasitələrinin səviyyəsi təhsil
alanların tələblərinə, bilik sahələrinin
xüsusiyyətlərinə və yeni texnologiyaların
inkişaf dinamikasına
uyğunlaşdırılmalıdır. Təhsil və
informasiya texnologiyaları birlikdə tələbənin maraq və
fəaliyyət dairəsini təşkil etməlidir.
Son illərdə ali ixtisas təhsili
sisteminin inkişafı ilə əlaqədar
genişmiqyaslı tədbirlər planı həyata
keçirilir, vahid təhsil məkanı
formalaşdırılır, təhsil xidmətlərinin
mobilliyi təmin olunur, yeni təhsil standartları və təhsilin
təşkilini reqlamentləşdirən normativ sənədlər
işlənib hazırlanır. Ali ixtisas təhsili sisteminin
Bolonya prosesi kontekstində modernləşdirilməsinin, təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinin və nəticələrinin
tanınmasının əsas istiqamətlərindən biri də
tədris prosesində və idarəetmə strukturlarında
müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqidir. Təhsildə
informasiya texnologiyalarının tətbiqi ilə əlaqədar
həll olunmalı məsələlərin dairəsi həddən
artıq genişdir.
Azərbaycanda informasiya məkanı
formalaşdırmaq üçün son illər bir çox
qanunlar qəbul edilmişdir və dövlət proqramları həyata
keçirilir: elektron ticarət haqqında, elektron imza və
elektron sənədlər haqqında, informasiya əldə etmə
haqqında, telekommunikasiyalar haqqında qanunlar, Azərbaycan
Respublikasının məktəblərinin
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları ilə təminat
proqramı (2005-2007-ci illər); informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları sahəsində Azərbaycan
Respublikasının inkişafının Milli strategiyası;
Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyaları vasitələrinin inkişafının
2005-2008-ci illər üçün Dövlət Proqramı
(Elektron Azərbaycan) və s.
Bu tədbirlərin nəticəsidir
ki, Azərbaycan 2006-2007-ci illərdə müasir
informasiya-kommunikasiya və innovasiya texnologiyalarından istifadə
səviyyəsinə görə Bolqarıstan, Qazaxıstan,
Serbiya, Ukrayna, Misir, Pakistan kimi dövlətləri geridə
qoyaraq 122 qabaqcıl ölkə arasında 71-ci yeri
tutmuşdur. Müqayisə üçün qeyd edək ki,
2004-2005-ci illərdə Azərbaycan hətta 140 ölkə
siyahısına düşməmişdi.
Təhsildə yeni tədris
texnologiyaları açıq və distant təhsil
üçün informasiya tədris vasitələrinin
yaradılmasını, asinxron tədris texnologiyalarının
tətbiqini, elektron dərsliklərin, təhsil
portallarının yaradılmasını və multiagentli
texnologiyalardan istifadə tələb edir. Təhsil sahəsində
aparılan islahatlar bir tərəfdən pedaqoji və
psixoloji, digər tərəfdən isə telekommunikasiya və
şəbəkə texnologiyaları, informasiyanın
vizuallaşdırılması, süni intellekt, mürəkkəb
proseslərin modelləşdirilməsi və
avtomatlaşdırılması kimi texnoloji problemlərlə
qarşılaşır.
Müasir təhsil sistemini
distant təhsilin elementlərindən təcrid edilmiş şəkildə
təsəvvür etmək mümkün deyil. Universitetlərdə
informasiya infrastrukturunun inkişafı üçün klassik əyani
təhsil sistemi yeni tədris texnologiyaları ilə təkmilləşdirilməlidir.
İnformasiya
texnologiyaları cəmiyyətdə baş verən dəyişikliklərin
əsas hərəkətverici qüvvəsidir. Elmi-texniki tərəqqinin
yüksək tempi mühəndis biliklərinin sürətlə
köhnəlməsinə gətirib çıxarır.
Ömür boyu təhsil prosesinə ehtiyac yaranır. Bu
kontekstdə açıq universitetlərin yaradılması təhsil
xidmətlərinə artan tələbata ən önəmli
cavabdır. Açıq təhsilin qlobal məqsədi
informasiya cəmiyyəti şəraitində təhsil
alanları ictimai və peşə sahələri üzrə
fəaliyyətə hazırlamaqdır. Açıq təhsilin
təməl prinsiplərinə görə, təhsil müəssisəsinin,
təhsil vaxtının, yerinin, tempinin müəyyən
olunmasında və tədris məşğələlərinin
planlaşdırılmasında təhsil alan sərbəst
seçim imkanlarına malik olmalıdır. Bu da təhsil xidmətlərində
tələb və təklif arasında mövcud təzadların
aradan qaldırılmasının ən optimal yoludur.
Açıq təhsilin
prinsipləri ancaq distant təhsil metodlarından istifadə etməklə
reallaşdırıla bilər. Distant təhsildə müxtəlif
yaşayış məntəqələrində yerləşmiş
öyrənənlə öyrədən arasında həyata
keçirilən tədris prosedurları müasir informasiya
texnologiyalarından istifadə olunmaqla baş verməlidir. Bu məqsədlə
ali təhsil müəssisələrində təhsil
portalları yaradılmalı, bir proqram məhsulunda həm ənənəvi,
həm də aktiv inkişafda olan informasiya növlərini
inteqrasiya etməyə imkan verən multimedia və hiper-media
vasitələrinə önəm verilməlidir. Animasiya
texnologiyalarından istifadə etməklə tədris
materiallarının əyanilik dərəcəsi
artırılmalıdır. Telekonfrans texnologiyası vasitəsilə
ayrı-ayrı konfransların materiallarına (newsgroups) daxil
olmaqla lokal və qlobal telekonfranslarda iştirak etmək olar.
2008-ci ilin oktyabrında ümummilli lider Heydər Əliyevin 85
illik yubileyi münasibətilə "Aztelekom" sirkətinin
dəstəyi ilə Az.TU-da videokonfrans zalı istifadəyə
verilmiş və ilk telekonfransda Az.TU-nun rektoru professor H.Məmmədovla
İsveçrənin Heteborq ET Universitetinin rektoru professor Jan
Smit, Naxçıvan Dövlət Universitetinin rektoru professor
İ.Həbibbəyli, Lənkəran Dövlət
Universitetinin rektoru professor A.İskəndərov və Bakı
Dövlət Universitetinin prorektoru V.Əfəndiyev arasında
təhsilin müasir problemlərinin real vaxt rejimində
müzakirəsi həyata keçirilmişdir.
Təhsilin kompüterləşdirilməsində
elektron tədris vəsaitlərinin yaradılması və
ekspertizasına böyük önəm verilməlidir. Elektron
dərslik işlənərkən pedaqoji prosesin təşkilinin
ümumi prinsipləri və elektron dərslikdən istifadənin
səmərəlilik şərtləri nəzərə
alınmalıdır. Elektron dərslik bir tərəfdən
konkret fəaliyyətin informasiya modeli, digər tərəfdən
isə tədris prosesinin informasiya modeli kimi
hazırlanmalıdır.
Elmin, texnologiyanın və
texnikanın prioritet istiqamətləri üzrə kadr
hazırlığında informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının ən son nailiyyətlərindən biri
də universitetlərin idarə olunmasının
avtomatlaşdırılmış sistemi - elektron universitetdir
(EU). EU anlayışı faktiki olaraq təhsilin distant və
onlayn formalarının inkişafının yeni mərhələsini
əhatə edir, təhsil müəssisəsinin potensial
sifarişçisi olan tələbələrin təhsil
problemlərinin iqtisadi baxımdan əlverişli üsullarla həll
etmək və təhsil xidmətləri üzrə elektron
biznesi həyata keçirmək imkanları yaradır. Az.TU-da
elektron universitet layihəsi üzərində aktiv tədqiqatlar
aparılır, universitetin hər bir funksional bölməsi
üzrə həmin bölməyə aid məsələləri
avtomatlaşdırılmış rejimdə həll etmək
imkanlarına malik altsistemlər işlənir, funksional
altsistemlərin əlaqələndirilməsi aztu.az portalı
vasitəsilə həyata keçirilir.
Havar MƏMMƏDOV,
Azərbaycan Texniki
Universitetinin rektoru,
Həsən HÜSEYNOV,
universitetin kafedra
müdiri
Azərbaycan.- 2010.-14
fevral.- S. 6.