Əvvəl varını
aldılar...
Beş-altı ay idi ki, Soltan bəyin qapısını döyməyən, harada olduğunu soruşmayan az adam tapılardı. Kənd soveti, kolxoz şurasının üzvləri, hətta rayon mərkəzindən gələn məsul işçilər də hər qarşılarına çıxandan Soltan kişinin yerini soruşurdular. Kolxoz quruculuğunun "fəal" komsomolçu gənclərindən Soltan bəyin hərdən gecələr evinə gizli gəlib-getdiyini "araşdıranlar" da olmuşdu. Gizli gəliş-gedişdən ailənin yaxınları məlumatlı olsalar da, açıb-ağartmırdılar.
Şamaxı rayonuna məxsus Qaraqışlaq sovetliyinin Eloba kəndinin keçmiş bəyi Soltan Mehdi oğlu Əkbərov 1933-cü ildə üç illik sürgündən qayıdandan sonra sanki həyatdan küsmüşdü, bəzi həmkəndlilərindən incimişdi. Əmisi Ağababanı və uşaqlarını erməni bolşeviklər 1918-ci ildə gözləri qarşısında vəhşicəsinə qətlə yetirmiş, evlərini talan etmişdilər. O zaman Soltan təsadüf nəticəsində sağ qalmışdı. İndi isə erməni quldurlarından fərqli olaraq, yeni qurulan şura hökuməti o biri əmilərinin və atasının var-dövlətini əlindən almış, özlərini də qolçomaq elan etmişdi. Kənddə sovetləşmə, kolxoz quruculuğu başlanandan Soltan kişiyə "sən bizim düşmənimizsən" deyib, ona qara yaxanlar da tapılmışdı. Kəndin hörmətli adamlarından olan Soltan Mehdi oğlu təsərrüfatında daimi işləyən iki fəhləni, eləcə də mövsümi işlərdə çalışan iki kəndlini "istismar" etdiyinə görə 1929-cu ildən 1933-cü il dekabrın 19-dək adı "kulak"ların və səsdən məhrum edilənlərin siyahısına salınmışdı. El-oba məclislərində yuxarı başda əyləşən, məsləhət-məşvərətdə sözü hesaba alınan Soltan kişini yığıncaqlara, tədbirlərə yaxın buraxmırdılar. "Sən mülkədar olmusan, sən qolçomaqsan", - deyə 1929-cu ildə bolşeviklər Soltan bəyin 8 hektar əkin sahəsini əlindən alıb 1 hektarından istifadə etməyə - "orada da nə əkib-becərsə, filan qədərini kolxoza təhvil vermək" şərtilə izacə vermişdilər. Üstəlik, mal pəyəsini, 1 şum malasını, 1 suvuranını, 1 dəvəsini, 1 atını, 2 camışını, 2 inəyini, 4 öküzünü, 60 qoyununu, 10 keçisini yaşadığı evi, bir sözlə, nəyi varsa, əlindən alıb vermişdilər yeni qurulan kolxoza.
Soltan bəyin qapısında bir araba, bir ulaq, beş-altı qoyun-keçi qalmışdı. Bunun üçün də Allahına şükür edən Soltan Əkbərov əkin-biçinlə, qoyun-quzu saxlamaqla külfətini dolandırırdı. Bunu da gözü götürməyən bolşeviklər 1931-ci ildə başladılar təzədən Soltan Əkbərovun qapısını döyməyə ki, şura hökuməti qurulmamışdan əvvəl varlı olmusan, sən tutulmalısan. Onlar dəfələrlə yaşadığı mənzilə soxularaq - gəvə, kilim, yorğan-döşək, stol-stul, samovar, qab-qacaq... "evdə nə varsa, kolxoza təhvil verməlisən" adı ilə silib-süpürmüşdülər.
...1931-ci ildə Soltan Əkbərovu həbs etdilər. İstintaq-sorğu materiallarında NKVD müstəntiqinin suallarına cavabında Soltan bəyin əkin sahəsində işləyən kəndlilər etiraf edirlər ki, "bizi məcbur etməyiblər, işləyib haqqımızı almışıq", yeni hökumətin NKVD işçiləri isə "Yox, Soltan bəy, sən günahkarsan, cinayətkarsan - onları istismar etmisən...", - deyirdilər.
Beləliklə, respublika Xalq Daxili İşlər Komissarlığı Kürdəmir rayon şöbəsi tərəfindən toplanan istintaq materiallarına əsasən, bütün varidatı əlindən alındığına baxmayaraq, Soltan Mehdi oğlu Əkbərov əvvəllər mülkədar olduğuna, kolxoza və artelə üzv yazılmadığına, kolxoz quruculuğuna qarşı çıxdığına görə, 1931-ci ildən 1933-cü ilədək azadlıqdan məhrum edilərək sürgünə göndərilmişdi. Ailəsi, qohumları yerini-yurdunu da bilmirdilər.
Soltan Əkbərov sürgündə olanda həyat yoldaşı Tamam Baxış qızı böyük minnətlə birtəhər kolxoza üzv yazılmışdı. Axı, "xalq düşməni"nin ailəsi kolxoza, uşaqlarını məktəbə qoymurdular. Çoxuşaqlı ana Tamam Əkbərova bu qınağı bir az yumşaltmaq üçün altı azyaşlı uşağını damın altında qoyub gecə-gündüz kolxoz işində çalışır, fərqlənmək istəyirdi. 13 yaşlı Züleyxaya, 10 yaşlı Məmmədə, 9 yaşlı Qarakişiyə, 6 yaşlı Gövsərə, 3 yaşlı Gülxanıma evin böyük qızı 14 yaşlı Zeyvə baxırdı. Evin bütün qayğıları Zeyvənin öhdəsinə düşmüşdü. Qonum-qonşular Soltan bəyin ailəsi ilə münasibət saxlamağa qorxurdular. İstəyənlər də təsadüfdən-təsadüfə, axşamlar gəlib-gedirdilər. Tamam kolxozun işindən baş açan kimi balalarını başına yığıb həyətindəki dirriklə məşğul olur, toyuq-cücə, qoyun-keçi saxlayır, kimsənin minnətini götürməmək üçün min bir əzab-əziyyətə qatlaşaraq övladlarını böyüdürdü.
Haqsızlığa təkcə Soltan bəy yox, Eloba kəndində çoxları, o cümlədən yaxın qohumu Hacıbaba və Polad bəy də tuş gəlmişdi. Soltan Əkbərov sürgünə göndərilməmişdən bir neçə həftə qabaq eşitmişdi ki, kənddə babat dolanışığı olan, qapısında bir atı, beş-on qoyun-keçisi, bir inəyi olan çox adamın mal-qarasını əlindən alıb kolxoza veriblər. Bəzilərini səsvermə hüququndan məhrum etmiş, bir neçəsini də "kulak" adıyla qazamata salmışdılar.
El qınağı
ağır olar, deyiblər. El bilirdi ki, Soltan bəy
günahsızdı. El bilirdi ki, Soltan kişinin ailəsi o
qınağa layiq deyil. El bilirdi ki... Ancaq nadanlar, nanəciblər,
yediyi çörəyə kəm baxanlar, qisas arzusunda olanlar,
ən nəhayət, bolşevik kommunistlər və
komsomolçular bunun fərqinə varmırdılar. Elə
buna görə də Soltan Əkbərov 1933-cü ildə
sürgündən qayıdandan sonra kəndə, doğma
ev-eşiyinə uyuşa bilmirdi. Gələndən kolxoza
üzv də yazılmışdı, amma həyatla,
özüylə bacara bilmirdi. Odur ki, hamıdan xəbərsiz
qonşu kənddə özünə balaca bir həyətyanı
sahə almışdı, yurd-yuva düzəltmişdi. Elə
kəndə, evinə gizlin gəlib-getməyinin bir səbəbi
də o idi ki, yaxın vaxtlarda ailəsini də
götürüb sakitcə kənddən birdəfəlik
çıxıb getsin.
Soltan Əkbərov
haqsızlıqla barışa bilmirdi. Zəmanədən,
üzüdönüklərdən inciyəndən elə-obaya
qarışmışdı. Gündüzünü-gecəsini
meşədə ovçuluq etməklə keçirirdi. Soltan
bəy meşədə vəhşi heyvanlarla bir yerdə yaşamağı
camaatın var-dövlətindən, kolxoz yaradan kommunistlərlə,
komsomolçularla, satqın və simasızlarla bir yerdə
yaşamaqdan üstün tuturdu.
Soltan bəyin qız nəvəsi,
63 yaşlı Səfalı Osmanov deyir ki, mən uşaq olanda
böyüklərdən eşitmişdim ki, o vaxt ərki
çatan yaxınlar babama təkidlə "A kişi,
daşı ətəyindən tök, gəl, evində-eşiyində,
ailənin içində yaşa" deyəndə o, "itlə,
pişiklə bir yerdə yaşamağa razıyam, amma
kommunistlə, komsomolçuyla yox, nadanla, namərdlə bir kənddə
üz-üzə gəlməkdənsə, meşədə
heyvanlarla yaşamaq mənə daha rahatdır" deyərmiş.
1937-ci il. Payızın orta
ayı idi. Sanki ağaclar da Soltan bəydən üz döndərmişdi.
Daş palıddan başqa meşədə barmaqla
sayılası qədər yarpağı tökülməmiş
ağac qalmışdı, meşə dizəcən
saralmış otun və xəzəlin içində idi. Haradansa
atlı gedəndə, mal-heyvan keçəndə aydınca
görünürdü. Komsomolçular Soltan Əkbərovun
gecələdiyi yeri elə xəbər vermişdilər ki,
hökumət adamları nəhəng çəkil
ağacının altında qarğıdan, qamışdan
çatılmış, ağac şaxı ilə
örtülmüş balaca koma "evi" tapmaqda heç
bir çətinlik çəkmədilər.
Gecəni narahat yatan Soltan bəy
atın fınxırtısına yuxudan hövlnak
ayılıb çölə çıxanda gördü ki, əlisilahlı
milis nəfərləri onu dörd tərəfdən
mühasirəyə alıblar. Yaxınlıqdakı alça
ağacına bağladığı atının yüyəni
isə həmkəndlisi təzə kolxoz sədrinin əlindədir.
Hökumət adamları Soltan bəyi dan söküləndə
Gəgəli kəndinin yaxınlığındakı meşəlikdən
çıxarıb atdöşü kənddəki kolxoz idarəsinin
qabağına gətirdilər. Orada da qolunu qandallayıb
üzü Kürdəmirə, rayon mərkəzinə tərəf
aparanda kənd camaatı bir-birinə dəydi. Gəgəli kəndi
məsafəcə Eloba kəndinə yaxın olduğundan
Soltan bəyi burada da yaxşı tanıyırdılar. Bəd
xəbər bir an içində Elobaya da çatdı. Ailəsi,
qardaşları, qohum-əqrəba, bir sözlə, kənddə
böyükdən kiçiyə hamı bildi ki, NKVD
işçiləri Soltan bəyi tutub.
Soltan Mehdi oğlu Əkbərov
barəsində 1937-ci il noyabrın 9-da başlanan cinayət
işinə on bir gündən sonra, noyabrın 20-də yekun
vuruldu. Komsomolçuların şahidlik ərizələrinə
istinadən məhkəmə prosesində hətta o da "məlum
oldu" ki, Soltan bəy guya əmiləri və digər
yaxın qohumları ilə gizli danışığa girib
kolxozun klubunu, ot tayasını yandırmağa cəhd
göstərib. İfadəyə fikir verək:
yandırmayıb ha, yandırmağa cəhd göstərib.
Bunu komsomolçular bilib. Məhkəmədə Soltan bəyin
işinə komsomolçu, bolşeviklərin yazdıqları
yalan məlumatlar, cansız kağızlar "şahidlik"
ediblər. Ot tayası niyə yanmayıb, klubda niyə
yanğın olmayıb, bu təxribatın qarşısı
necə alınıb - soruşan olmadı. Kommunistlərin və
komsomolçuların arayışlarından o da
"sübuta yetirilib" ki, Soltan bəy kolxoza nəzərdə
tutulan miqdarda vergi ödəməkdən imtina edib, kənd
camaatı arasında antisovet təbliğatı aparıb. Nəticədə
beş nəfər kənd sakini kolxoz üzvlüyündən
çıxıb, başqa-başqa kəndlərdə
mövsümi işlərlə məşğul olub.
Əslində, bu adamlar kənddə
hamının yaxşı tanıdığı bənna Əli,
suvaqçı Məmməd, dülgər Əhməd,
bıçaq-qayçı itiləyən Dəli Qəşəm,
kənkan Əkbər və bu kimi sənət sahibi olan adamlar
idi ki, kəndbəkənd gəzib ona-buna müəyyən
işlər görür, kiminə hasar çəkir, kiminə
ev tikir, kiminə pəyə qurur, kiminə qapı-pəncərə
düzəldirdilər.
Beləliklə,
komsomolçuların və "fəal" kolxoz üzvlərinin
şahidliyi ilə keçən on günlük məhkəmə
prosesində Soltan Əkbərov Azərbaycan SSR Xalq Daxili
İşlər Komissarlığının xüsusi
üçlüyünün 22 noyabr 1937-ci il tarixli qərarı
ilə əmlakı müsadirə olunmaqla 10 il müddətinə
uzaq Sibirin şimal sərhədlərinə sürgün
edildi.
O gündən "xalq
düşməni" kimi tanınan Soltan Əkbərovun ailəsi,
yaxınları uzun illər bilməyiblər ki, 50
yaşlı Soltan kişi haradadır, ölübmü,
qalıbmı?! On il ailə başçısının ata
gözləyən övladları, həyat yoldaşı
1947-ci ildən sonra aidiyyəti ünvanlara müraciətlər
yazıb cavablar gözləyiblər. Övladlarının
1958-ci ildə respublika Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsinə müraciətindən sonra məlum olub ki,
Soltan Mehdi oğlu Əkbərov Azərbaycan Respublikası
XDİK-in xüsusi üçlüyünün, yuxarıda
qeyd etdiyimiz 22 noyabr tarixli qərarına əsasən 29 noyabr
1937-ci ildə cəza müddətini başa vurduqdan sonra Azərbaycana
qayıtmamaq şərtilə uzaq Sibirə sürgün
olunubmuş. Eyni tarixli qərarla onun yaxın qohumları - Gəgəli
kəndinin sakinləri Hacıbaba və Polad Cəbiyev
qardaşları da "qolçomaq" adı ilə əmlakları
müsadirə olunmaqla, həmin gecə Bakıda saat 24.10 dəqiqədə
güllələnibmişlər.
1920-ci ildə rus
imperiyasının XI qırmızı ordusu tərəfindən
işğal olunan Azərbaycanda bu və bu kimi ailə faciələrinin
yaranmasında, yaşanmasında yeni hökumətin
özü maraqlı idi. Kimliyindən və nəçiliyindən
asılı olmayaraq istədiyi tərəflər arasında
qarşıdurma yaradır, hədə-qorxu, şantaj və
terror yolu ilə əvvəl adamların var-dövlətini,
sonra da güllələnməyə məhkum etməklə və
ya uzaq Sibirin qarlı-şaxtalı meşələrində,
Qazaxıstanın insan yaşayışı mümkün
olmayan gedər-gəlməzlərində yaradılmış
xüsusi ölüm düşərgələrinə
sürgünə gönədrilməklə canını
alırdı. Bununla da sovet hökuməti camaatın
gözünün odunu alır, "məni bəyənməsən,
səni bundan da betər edərəm ha!" hədəsi ilə
yerdə qalanlara ismarıc göndərirdi.
Rəhman SALMANLI
Azərbaycan.- 2010.-20
fevral.- S. 7.