İctimai və
humanitar elmlər dövrün tələblərinə cavab
verməlidir
Hadi RƏCƏBLİ, Milli Məclisin
Sosial siyasət komitəsinin sədri, siyasi elmlər doktoru
- Akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və Humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" əsərində elmə münasibətin yeni konseptual baxışı öz əksini tapıb. Həmin fundamental əsərlə bağlı "Azərbaycan" qəzetində bu sahənin nüfuzlu alimlərinin 24 məqaləsi nəşr olunub. Həmin məqalələrdə elmə münasibətin konseptual yanaşması məsələsi bir qədər də açıqlanıb. Ümumi fikir bundan ibarətdir ki, respublikanın dinamik inkişafı, dünya iqtisadiyyatına uğurla inteqrasiyası dövlət əhəmiyyətli strateji araşdırmaların aparılmasını, idarəetmə prosesinin təkmilləşdirilməsinə dair müxtəlif proqnozların verilməsini, cəmiyyətdaxili sosial-siyasi vəziyyətin təhlilini, sosioloji sorğuların keçirilməsini, respublikanın müvafiq qurumları tərəfindən aparılan strateji xarakterli tədqiqatların əlaqələndirilməsini tələb edir.
Siyasi elmlər sahəsində tədqiqatlar aparan şəxs kimi bu qənaətdəyəm ki, Azərbaycanın sosial-iqtisadi tərəqqisinin keyfiyyətcə yeni mərhələsində inkişafın yeni paradiqmalarının dərindən analizində və öyrənilməsində, habelə nəzəri biliklərin emprik təcrübə ilə əlaqələndirilməsində ictimai elmlərin rolu əhəmiyyətli dərəcədə artmışdır. Bu gün hər bir ölkənin daxili və xarici siyasətinin nəzəri-konseptual əsasları politologiya, siyasi sosiologiya, fəlsəfə kimi ictimai elmlərin vasitəsilə təhlilə cəlb olunur. Müasir politologiya və siyasi fəlsəfə cərəyan edən hadisə və proseslərin mahiyyətini, onlarin qarşılıqlı təsir imkanlarını araşdırmaqla yanaşı, idarəçilik üçün səmərəli futuroloji proqnozlarla da çıxış edir.
Müasir dövrdə hər bir cəmiyyətdə baş verən siyasi proseslər müəyyən nisbi müstəqilliyə malik olmaqla, ayrıca tədqiqat sahəsində - politoloji müstəvidə araşdırılır. İqtisadi həyatın qanunauyğunluqları və buradakı hadisələr, əsasən, iqtisadçı alimlərin maraq dairəsinə aiddir. Sosial gerçəkliyin, mədəni-mənəvi həyatın problemləri isə, ilk növbədə, sosioloji, kulturoloji, sosial-psixoloji tədqiqatların mövzusudur. Bütün bu hadisələrin qarşılıqlı surətdə bir-biri ilə əlaqələndirilməsi politologiya və fəlsəfənin predmetinə aiddir. Bu elmlər düşüncə tərzinin spesifikasını ifadə edən intellektual paradiqma ilə yanaşı, ictimai proseslərin qanunauyğunluqlarını müəyyən edən inkişaf paradiqmasının da konturlarını üzə çıxarır.
İctimai və humanitar elm sahələrinin müasirləşdirilməsi vacibliyi, əsərdə də vurğulandığı kimi, ilk növbədə Azərbaycanın bir ictimai iqtisadi formasiyadan digərinə keçid dövrünü uğurla başa vurması, sosial-iqtisadi sahədə böyük uğurlara imza atmasıdır. İndiki şəraitdə elmin maliyyə baxımından yaranmış problemlərini həll etmək, cəmiyyətin intellektual inkişafına xidmət edən qlobal layihələri maliyyələşdirmək, tədqiqatların maddi-texniki bazasını formalaşdırmaq imkanları da xeyli genişdir. Təhsilə, elmə dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaitlərin ildən-ilə artması, elm xadimlərinin sosial durumunun yaxşılaşdırılması, eləcə də "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi, Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Elmin İnkişafına Yardım Fondunun yaradılması dövlət qayğısına ən bariz nümunə sayıla bilər.
Akademik Ramiz Mehdiyev siyasi qərarların dürüstlüyünün təmini prosesində üç mühüm istiqamətdə - sosial-siyasi, o cümlədən politologiya, sosiologiya və iqtisadi elmlər; fəlsəfə, psixologiya və informasyia-kommunikasiya istiqamətləri; dövlət idarəçiliyi nəzəriyyəsi, menecment və digər sahələrdə elmi tədqiqatların nəticələrinə arxalanmağı vacib sayır. Aparılan müzakirələr də bir daha göstərir ki, akademik Ramiz Mehdiyevin müəyyən etdiyi üç istiqamət üzrə elmi tədqiqatların aparılması son dərəcə vacibdir. Azərbaycan elminin ictimai həyatla əlaqəsi günü-gündən möhkəmlənməlidir. Bəzən elmi ictimai həyatdan ayrı təsəvvür edirlər, lakin onların qarşılıqlı əlaqəsi bizim üçün daha çox faydalı ola bilər. Bu baxımdan həm siyasi partiyalarda çalışan siyasətçilərin politoloji baxışları, həm də digər ictimai elmlərlə bilvasitə məşğul olan alimlərin baxışları bizim üçün əhəmiyyətlidir.
Ümumilikdə, "İctimai və Humanitar elmlər: zaman konteksində baxış" kitabının ərsəyə gəlməsi ölkənin ictimai-siyasi həyatında böyük hadisədir. Elmin bu sahələri ilə məşğul olanlar üçün son dərəcə önəmli sənəddir. Akademik yeni əsərində milli elmin problemlərinə əsl vətəndaş və ziyalı yanğısı ilə yanaşaraq yol verilən qüsurların, nöqsanların aradan qaldırılması yollarını da göstərir. Məqalənin ideya qayəsində yer alan ümimi fikir bundan ibarətdir ki, ictimai və humanitar elmlərin hazırkı xoşagəlməz durumu, tədqiqat işlərinin çağdaş dövrün tələblərinə cavab verməməsi, cəmiyyətin proqressiv ruhda köklənməsinə yönələn dəyərli elmi yeniliklərin az olması ölkə rəhbərliyini ciddi narahat edir. İnkişafın "Azərbaycan modeli" ilə bağlı sanballı tədqiqatların olmaması da əsərdə ciddi problemlərdən biri kimi önə çəkilir, ictimai elmlərin bu sahədə zamanın çağırışlarına cavab verməsi vacibliyi vurğulanır.
Azərbaycanda uğurla həyata keçirilən sosial siyasətin, ayrılıqda sosial müdafiə tədbirlərinin elmi əsaslar üzərində aparılması, bu sahədə qanunverici bazanın təkmilləşdirlməsi dünyanın aparıcı elmi və siyasi dairələrində böyük maraqla qarşılanır. Əcnəbi alimlər qlobal böhranın Azərbaycandan yan keçməsini maraqla izləyir, bizdə bunun elmi əsaslandırılmasını istəyirlər. Bütün bunlar isə fəlsəfi-politoloji sahədə elmi tədqiqatların genişləndirilməsini, habelə onun fəlsəfi-politoloji əsaslarının işlənib hazırlanmasını tələb edir.
Misir MƏRDANOV, Azərbaycan
Respublikasının təhsil naziri, professor:
- 2010-cu
il iyunun 17-də Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında
Təhsil üzrə Komissiyanın sədri, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri
akademik Ramiz Mehdiyevin iştirakı ilə ali təhsil müəssisələrinin
yeni maliyyələşmə mexanizminə dair keçirilən
müşavirədə təhsil barəsində fikirlərimi
səsləndirmişəm. Həmin tədbirdə
deyilən tənqidi fikirlər, eyni zamanda mətbuatda gedən
və bu gün müzakirəyə çıxarılan elmi əsər,
onun ayrı-ayrı tərkib hissələrində səslənən
tənqid və iradlara müvafiq olaraq biz də öz fəaliyyətimizdə
müəyyən dəyişikliklər etməyə
çalışmışıq. Əlbəttə,
6 ay ərzində akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində və
sözügedən müşavirədə qeyd olunan
bütün məsələlərin həllinə nail
olduğumuzu demək mümkün deyil.
Bu gün dəyərli bir toplunun təqdimat mərasiminə
Azərbaycanın hörmətli ziyalıları
toplaşıb. Yeni nəşrin hazırlanmasında əməyi
olan bütün insanlara təşəkkürümü
bildirirəm. Təhsillə, elmlə
bağlı bəzi fikirlərimi də diqqətinizə
çatdırmaq istəyirəm. Əvvəla,
heç kimdə belə fikir yaranmasın ki, Azərbaycan
qonşu ölkələrdən, elmdə, təhsildə geridə
qalır. Qətiyyən bununla razı deyiləm.
Fikrimi bir misalla əsaslandırmaq istəyirəm.
Azərbaycanda 20 ilə yaxındır ki,
türk liseyləri fəaliyyət göstərir. Burada təhsil verən azərbaycanlı müəllimlər,
təhsil alanlar isə azərbaycanlı uşaqlardır.
Hər il riyaziyyat, kimya, fizika, biologiya
üzrə keçirilən dünya fənn olimpiadalarında
həmin liseylərin məzunları qızıl,
gümüş medallar almaqla bizi sevindirirlər. Lakin digər məktəblər belə qələbəni
çox nadir hallarda əldə edirlər. Səbəb nədir? Fikrimcə,
burada əsas səbəb hər yarışa, hər
müsabiqəyə, hər görüşə məsuliyyətlə
hazırlaşmaq məsələsidir. Türk
liseyləri belə yarışlara uzun müddət professional
şəkildə, optimal üsullarla hazırlaşır, nəticədə
qalib olurlar. Digər məktəblər isə
belə məsuliyyət nümayiş etdirmir. Bununla demək istəyirəm ki, bir çox hallarda
biz özümüzün, o cümlədən alimlərimizin
potensialından səmərəli istifadə edə bilmirik.
Bu fikirlə də razı deyiləm ki, Azərbaycanda
yetişən gənclərin əksəriyyəti
savadsızdır. Bir çox hallarda biz
insanlarımızın əməyini lazımınca qiymətləndirmirik,
onları o qədər pisləyirik ki, axırda doğurdan da
pis olur. Bu səbəbdən istəmirəm
ki, indi və gələcəkdə hər şeyi pisləyək.
Bizim bu gün kifayət qədər alimlərimiz,
savadlı gənclərimiz var. Bununla bağlı bir misal gətirmək
istəyirəm. Hazırda Azərbaycandan kənarda,
dünyanın 30-a yaxın ölkəsinin 160 nüfuzlu ali təhsil müəssisəsində 10 mindən
çox azərbaycanlı gənc təhsil alır. İndi sual olunur ki, əgər gənclər
savadsızdırsa, bu 10 min nəfər haradandır? Yəni demək istəyirəm ki, kütləvi
şəkildə insanların əməyinə mənfi qiymət
verilməsi olanımızın da itirilməsi deməkdir.
Bundan əvvəl keçirilən müşavirədə
bildirmişəm və indi də qeyd edirəm ki, akademik Ramiz
Mehdiyevin səsləndirdiyi bütün tənqidlərlə
razıyam. Bu
tənqidlərin hamısını doğru hesab edərək
düşünürəm ki, cənab Ramiz Mehdiyevin dedikləri
onun bir Azərbaycan vətəndaşı, böyük vəzifə
tutan təcrübəli insan kimi ölkəmizi daha çox
istəməsindən, onun daha sürətli
inkişafını arzulamasından irəli gəlir.
Burada müəllimlər barədə də öz fikirlərimi
bildirmək istəyirəm. Mənə elə gəlir
ki, ilk növbədə Azərbaycan müəllimi dövlət
qulluqçusu olmalıdır. Fikirlərimi
bir qədər də açıq ifadə edərək deyim
ki, bu gün biz Azərbaycan orta məktəb müəlliminə
orta hesabla 200 manat əməkhaqqı veririk. Gəlin
açıq danışaq: 200 manata kimin həyat
yoldaşı gedib başqasının övladına 6 saat
bilik vermək üçün can qoyar? Bu səbəbdən
mənə belə gəlir ki, müəllimə, alimə, təhsil
sahəsində çalışan insana dövlətin
qayğısının artırılmasını da xahiş
etməliyik.
Tez-tez müqayisə edirik ki, niyə başqa ölkələrdə,
məsələn, Yaponiyada, Litvada elmin, təhsilin səviyyəsi
Azərbaycandan yüksəkdir. Lakin baxsaq görərik
ki, onlar müəllimlərə ən azı 2000-3000 manat
ekvivalentində əməkhaqqı verir, tələbatları
da yüksəkdir. Bu dövlətlərin
müəllimləri dövlət qulluqçusudur, pensiyaya
çıxdıqda aldıqları əməkhaqları 100
faiz saxlanır. Bizdə isə müəllimlər
pensiyaya çıxdıqda çox cüzi miqdarda vəsait
alırlar. Şəxsi qənaətimə
görə, bütün məsələləri kompleks şəkildə
həll etməsək, bu danışıqlarımız səmərəsiz
olacaq.
Hesab edirəm ki, ümumi fikir deyildikdən sonra gələcəkdə
keçiriləcək belə tədbirlər konkretlik
daşımalıdır. Məsələn,
deyirik ki, kitablar pisdir. Hansı kitablar
pisdir, qoy adları çəkilsin, əvəzində
alternativ dərsliyin olub-olmaması araşdırılsın.
Belə dərslik yoxdursa, qrant ayrılsın və
yazılsın. Sonra da həmin kitabı
müzakirə edək. Söz söyləmək
asandır, lakin həmin sözün dalında durmaq, onu
müdafiə etmək çətindir.
Bu gün
müzakirəsinə yığışdığımız
kitabda əksini tapan məsələlərdən biri də
sosial elmlərin ali məktəblərdə
tədrisi ilə bağlıdır. Sovetlər
dönəmindən fərqli olaraq, bu gün biz heç kəsi
dediklərimizi mütləq dinləməyə məcbur edə
bilmərik. Əksinə, elə şərait
yaratmalıyıq, elə mühazirə, proqram
hazırlamalıyıq ki, elm öyrətdiyimiz, təhsil
verdiyimiz auditoriyada yer tapılmasın.
Bizim azərbaycançılığın
təbliği və ümummilli lider Heydər Əliyevin
ideyalarının həyata keçirilməsi ilə
bağlı son illərdə ölkə Prezidentinin rəhbərliyi
altında əldə olunan nailiyyətləri əks etdirən
proqramlara, mühazirələrə ehtiyacımız var.
Bunların hazırlanması mühazirələrə, dərslərə
böyük maraq oyadacaq. Lakin təəssüf
ki, biz bir tərəfdən köhnəlikdən əl çəkə
bilmirik, digər tərəfdən yeniliyə hazır
olmadığımız halda istəyirik ki, hansısa fənndən
çox dərs verilsin. İndi tələbat
fərqli olduğundan, bu, mümkün deyil. Dəyərli alimlərimizə müraciət edirəm.
Qoy Elm Fondu, yaxud başqa fond, misal üçün, fəlsəfə,
yaxud sosial elmlərin digər istiqamətləri ilə əlaqədar
dərsliyin hazırlanması ilə bağlı müsabiqə
keçirsin, mühazirəçilər hazırlansın. Təəssüf ki, bu gün cəmiyyətimizdə
yüksək səviyyəli mühazirəçilər
çox azdır.
Fikrimcə, hər şey işin necə təşkilindən,
bu işə necə rəvac verilməsindən
asılıdır. Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi və
onun ətrafında alimlərimizin,
ziyalılarımızın mövqeyini ifadə etməsi, nəhayət,
ona gətirib çıxaracaq ki, biz bu kölgəni üzərimizdən
ata biləcəyik.
"Dəyirmi
masa"da müzakirələrə qoşulan AMEA-nın
vitse-prezidenti, akademik Akif ƏLİZADƏ, Milli Məclisin Elm
və təhsil komitəsinin sədr müavini, AMEA-nın
müxbir üzvü Bəxtiyar ƏLİYEV, Milli Məclisin
deputatı, tarix elmləri namizədi Mübariz QURBANLI, Milli Məclisin
deputatı, AMEA-nın Şərqşünaslıq
İnstitutunun direktoru, professor Gövhər
BAXŞƏLİYEVA, Memarlıq və İnşaat
Universitetinin rektoru, professor Gülçöhrə
MƏMMƏDOVA, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin
rektoru, professor Yusif MƏMMƏDOV, Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutunun rektoru, professor Aqiyə NAXÇIVANLI, Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının prorektoru, professor
Əlikram ABDULLAYEV, Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının kafedra müdiri, hüquq elmləri namizədi
Fəxrəddin NAĞIYEV, AMEA-nın Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun direktoru, professor
İlham MƏMMƏDZADƏ, Milli Məclisin deputatı Fazil
MUSTAFA, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Əbülhəsən
ABBASOV, filologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ yeni nəşrlə bağlı fikirlərini
bölüşdülər, eyni zamanda ictimai və humanitar
elmlərin müasirləşdirilməsi sahəsində vəzifələrdən
söz açdılar.
Tədbirin
təşkilatçılarından Milli Məclisin
deputatı, "Azərbaycan" qəzetinin baş redaktoru Bəxtiyar
SADIQOV akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər:
zaman kontekstində baxış" əsərinin tək Azərbaycan
elmində deyil, ümumiyyətlə, postsovet məkanındakı
elmi proseslərdə istiqamətverici konsepsiyaya
çevrildiyini vurğuladı:
- Azərbaycan
20 ildir ki, müstəqil dövlət kimi yaşayır. Bu müddət ərzində ölkəmiz
bütün çətinliklərə, dövlətçiliyə
qarşı yönələn təhlükələrə
baxmayaraq, daim inkişafda olub, irəliyə doğru gedib.
Azərbaycanın dünya tərəfindən qəbul
edilən iqtisadi inkişaf modeli var. Azərbaycan
balanslaşdırılımış uğurlu xarici siyasət
xətti yürütməklə, dünya birliyində layiqli
yerini tutur. Ölkənin iqtsadi, siyasi
inkişafında qarşıda duran ən əsas məsələ
Azərbaycanın milli maraqlarının gözlənilməsi,
qorunmasıdır.
Dövlət müstəqilliyini qazananadək kommunist
ideologiyasına, qırmızı imperiyanın maraqlarına
xidmət edirdik. Bu gün isə həm ideologiya, həm də
maraqlar dəyişib. Azərbaycan dövlətinin
maraqları öndədir və fəaliyyətimizin
başlıca məqsədini təşkil edir. Bütün bu keyfiyyət dəyişiklikləri
eyni zamanda hadisələrə, məsələlərə
yanaşmada da ciddi dəyişiklik tələb edir. Bu dəyişikliklərin baş verməsini elmi cəhətdən
əsaslandırmaq lazımdır. O məsələ ki,
düşüncə ilə bağlıdır, orada
ictimai-humanitar elmlər də ön sıraya çıxır.
Ulu öndər Heydər Əliyev daim elmin
inkişafına qayğı göstərib, hətta Azərbaycanın
ən ağır dövrlərində belə bu sahəyə
diqqəti azaltmayıb. Elm, təhsil sahəsində
çalışan insanlarımıza qayğı göstərib.
Yaxşı xatırlayırıq ki,
ümummilli lider 1997-ci ilin aprelində alimlərlə
görüşü zamanı elmdə mövcud nöqsanlardan
söz açmış, milli şüur və
ideologiyanın formalaşması, inkişafı prosesində
humanitar və ictimai elmlərin rolunu önə çəkmişdi.
Heydər Əliyev həmin tarixi
görüşdə Azərbaycan tarixini, dilini, mədəniyyətini
yeni dövrün tələbləri baxımından yenidən
öyrənilməsi və tədqiqi zərurətini önə
çəkmiş, elm adamlarını dövrün tələbləri
ilə ayaqlaşmağa çağırmışdı.
Ümumiyyətlə, ulu öndər həmin
görüşdə elmin gələcək inkişaf
prioritetlərini və vəzifələrini çox
düzgün şəkildə diqqətə
çatdırmışdı.
Xüsusi vurğulamaq istərdim ki, ulu öndərin
siyasətini bütün sahələrdə inamla davam etdirən
və yeni dövrün tələblərinə uyğun zənginləşdirən
möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyev elmə, təhsilə
qayğını ilk gündən mühüm vəzifələrdən
biri kimi müəyyənləşdirib. Cənab
İlham Əliyev həmişə xüsusi vurğulayır
ki, iqtisadi inkişaf strategiyasını elmi əsaslar üzərində
quran, hər zaman mütərəqqi ənənələrə
istinad edən dövlətlər dinamik inkişafa nail olur,
dünya arenasında özünəlayiq yerlərini tuturlar.
Bu gün hər bir dövlətin gücü və
qüdrəti onun təbii sərvətləri ilə deyil, məhz
elmi-intellektual potensialı, insan kapitalı ilə müəyyənləşir.
Respublikamızda da məhz bu reallıq nəzərə
alınır, neftdən əldə olunan gəlirlər elmin,
təhsilin inkişafına yönəldilir. Dövlət başçısı İlham
Əliyev çox mühüm tezis irəli sürərək
demişdir ki, "Biz neft kapitalını insan kapitalına
çevirməliyik".
İqtisadiyyatla
elmin səmərəli vəhdətinə nail olmaq, idarəçilikdə
yeni texnologiyalara, innovasion yeniliklərə istinad etmək,
biliklərə əsaslanan iqtisadi inkişaf modeli
formalaşdırmaq, gənclərdə elmə marağı
gücləndirmək bu siyasətin əsasını təşkil
edir. Bu sahədə həyata keçirilən
uğurlu siyasətin nəticəsi kimi Azərbaycan regionun
lider dövlətinə çevrilib. Uzun
illərdir ki, respublikamız ümumi daxili məhsulun artım
dinamikasına görə dünyanın aparıcı dövlətlərindən
biri sayılır. Azərbaycanda cəmiyyətin
bütün sahələrində mənəvi intibah və tərəqqi
duyulur, infrastruktur yeniləşir. Respublikamız
bütün bunların nəticəsi kimi artıq
bütün dünyada səsi, sözü eşidilən
dövlətə çevrilir.
Əlbəttə, qeyd olunduğu kimi, iqtisadi sahədə
keçid dövrünün başa çatması cəmiyyətin
ən mühüm, lokomotiv sahəsi olan elm
qarşısında da mahiyyətcə yeni vəzifələr
müəyyənləşdirir. Respublikamızda
davamlı, tarazlı inkişafı, əldə olunmuş nəticələrin
davamlılığının təmin edilməsi
üçün keyfiyyətcə yeni mərhələdə
elmi yeniliklərə istinad xüsusilə vacibdir. Eləcə də elmin özündə yeni dövrlə
səsləşən islahatların aparılmasına,
prioritet vəzifələrin dəqiqliklə müəyyənləşdirilməsinə,
bu sahədə həllini gözləyən problemlərin tez
bir zamanda aradan qaldırılmasına ehtiyac duyulur.
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik hörmətli Ramiz Mehdiyevin "İctimai və
humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" əsərində
də məhz keyfiyyətcə yeni mərhələdə
elmin qarşısında duran vəzifələr konseptual
şəkildə ortaya qoyulur, problemlərdən
çıxış yolları göstərilir. Azərbaycanın
çağdaş fəlsəfi-siyasi fikrinin mahir tədqiqatçısı
olan cənab Ramiz Mehdiyev bundan əvvəl də qloballaşma
dövründə milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması, azərbaycançılıq ideologiyasının
təbliği, demokratik inkişafın sürətləndirilməsi,
milli iqtisadi inkişaf modelinin formalaşması və digər
aktual məsələlərə həsr olunmuş maraqlı
məqalələrlə çıxış edib. Bu məqalələr özünün elmi
sanbalı, ideya məzmunu, problemlərə analitik
yanaşması ilə diqqəti çəkib.
"İctimai
və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" əsərinin
nəinki elmi ictimaiyyətdə, ümumən cəmiyyətdə
razılıqla qarşılanması isə onunla şərtlənir
ki, akademik Ramiz Mehdiyev əsl vətəndaş və
ziyalı təəssübkeşliyi ilə mövcud vəziyyətin
dəqiq mənzərəsini vermiş, problemləri təsnifatlaşdırmış,
nöqsanların aradan qaldırılması yollarını
göstərmişdir.
Dövlətin iqtisadi imkanlarının
artdığı indiki şəraitdə elmin maliyyə
baxımından yaranmış problemlərini həll etmək,
cəmiyyətin intellektual inkişafına xidmət edən
qlobal layihələri maliyyələşdirmək, tədqiqatların
maddi-texniki bazasını formalaşdırmaq imkanları da
xeyli genişdir. Təhsilə, elmə dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsaitlərin ildən-ilə artması, elm xadimlərinin
sosial durumunun yaxşılaşdırılması, eləcə
də "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə
elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Elmin
İnkişafına Yardım Fondunun yaradılması dövlət
qayğısına ən bariz nümunə sayıla bilər.
Dövlət tərəfindən elm, təhsil sahəsinə
ayrılan vəsaitin həcmi ildən-ilə artır. Müstəqil
Azərbaycanı bu gündən neftsiz dövrə, enerji
ehtiyatlarının tükənəcəyi dövrə
hazırlayırıq. Təbii ki, bu
baxımdan başlıca məqsəd elmi inkişaf etdirməkdir.
Bu gün elmi tədqiat işlərinin müasir
tələblər səviyyəsində aparılmasında
müəyyən problemlər vardır.
Akademik
Ramiz Mehdiyev qlobal elm məkanına inteqrasiya baxımından
alimlərimiz qarşısında bir sıra mühüm vəzifələrin
dayandğını bildirmişdir: "İctimai elmlər cəmiyyətdə
baş verən proseslərin və dövlət-vətəndaş
münasibətlərinin əlaqələndirilməsini təmin
etməlidir. O, elmimizi obyektiv istiqamətlərə yönəltməklə
millətin düşünən beyninə,
insanlarımızın ictimai əxlaqının yüksəldilməsinə,
bütünlükdə inkişafın aparıcı amilinə
çevrilməlidir. Bu vəzifələrin
öhdəsindən gəlmək üçün ictimai elmlər
sahəsində yeni ideyalar irəli sürməyə qadir
şəxsə, kreativ düşüncəli insanlara ehtiyac
vardır. Qlobal elm məkanına uğurlu
inteqrasiya üçün alimlərimiz ölkədə elmin
nüfuzunu və əhəmiyyətini yüksəldə bilərlər".
Bununla da hörmətli akademik indiyədək
çoxlarımızı narahat edən,
qayğılandıran problemləri, aktual məsələləri
kifayət qədər obyektiv tənqidi ruhda və həm də
prinsipial yanaşma ilə ortaya qoymuşdur. Akademik Ramiz
Mehdiyev fundamental əsərində elmimizin dünəni, bu
günü və gələcəyi barədə vəziyyəti
elmi cəhətdən əsaslandırmışdır. Sabah nə etmək lazımdır - bununla
bağlı qiymətli təkliflər irəli
sürmüşdür. Bu məsələnin
vacibliyini və aktuallığını nəzərə
alaraq "Azərbaycan" qəzetində "İctimai və
humanitar elmlər: zaman konteksində baxış"
rubrikası altında geniş müzakirələr
açdıq. Bu sahənin nüfuzlu alimləri,
ziyalılarımız dəyərli məqalələr
yazdılar. Bu gün həmin məqalələləri
kitab şəklində Azərbaycan ictimaiyyətinə,
ziyalılarına təqdim edirik. Bu
kitabı eyni zamanda "qiymətli fikirlər xəzinəsi"
də adlandıra bilərik. Kitabı elmin
problemlərinin həllinə kiçik bir töhfə olaraq ərsəyə
gətirmişik.
Tədbirə
yekun vuran DİA-nın rektoru Seyfəddin QƏNDİLOV dedi:
- Sonda bir
daha akademik Ramiz Mehdiyevə təşəkkürümüzü
bildiririk ki, belə bir dəyərli əsərlə təkcə
ictimai və humanitar elmlərin deyil, ümumilikdə Azərbaycan
elminin problemlərini konseptual elmi təhlil və müzakirələrə
cəlb edib. Eyni zamanda "Azərbaycan" qəzeti həmin
dəyərli əsəri və onunla bağlı
yazılmış rəyləri toplu halında nəfis tərtibatda
nəşr etməklə böyük iş görüb və
buna görə qəzetin redaksiya heyətinə də minnətdarlığımı
bildirirəm.
Heç bir cəmiyyət siyasətsiz, ictimai-sosial elmlərsiz
formalaşa bilməz. Ötən illərdə bu elmlərə
adekvat olmayan, yanlış baxış var idi. Hamı elə təsəvvür edirdi ki, guya siyasi
elmləri yaradan sovet quruluşudur. Lakin bu
quruluş mövcud olanda da Qərbdə siyasi elmləri bizdən
daha keyfiyyətli və daha məzmunlu öyrənirdilər.
Akademik Ramiz Mehdiyevin ictimai və humanitar elmlərlə
bağlı son əsəri də bu elm sahələrinə
münasibətdə formalaşmış yanlış
stereotiplərin aradan qaldırılmasına xidmət edir.
Görkəmli filosof böyük zəhmətə
qatlaşaraq, Azərbaycan cəmiyyətinin bundan sonrakı
inkişaf yolunun elmi siyasi əsaslarını
hazırlamışdır.
Bu gün dünyada qloballaşma prosesi gedir. Millət və
dövlət olaraq biz də bu prosesdən kənarda qala bilmərik.
Siyasi, ictimai və humanitar elmlər olmadan bu
problemlərdən optimal çıxış imkanları
tapmaq mümkün deyil. Akademik Ramiz
Mehdiyevin haqqında söhbət açdığımız
məqaləsi də hazırkı qloballaşma dövründə
millətin inkişaf strategiyasını, mübarizə yolunu
müəyyənləşdirir. Bu əsər
Azərbaycan humanitar və ictimai elmlərinin gələcək
prioritetlərinə də işıq salır.
Qloballaşma bəzən mənəvi ekspansiya siyasətinə
də çevrilə bilir. Bunu nəzərə
alaraq gərək milli-mənəvi dəyərlərimizi, mənliyimizi
bu prosesdə qoruyub saxlaya bilək. Qloballaşmanın
mənəvi fəsadlarından daha effektiv qorunmaq
üçün akademik Ramiz Mehdiyevin bu mövzudakı əsərləri
istinad mənbəyinə çevrilməlidir.
Çünki görkəmli dövlət və elm xadiminin
yaratdığı mükəmməl elmi-nəzəri irs ümumən millətin tarixi dəyərlərini,
mental xüsusiyyətlərini hifz etmək və bunun
dünyada gedən müasir, sivil meyillərlə
uyğunlaşdırılaraq gələcək nəsillərə
ötürmək baxımından əvəzsizdir. Sevindirici haldır ki, akademik Ramiz Mehdiyevin, xüsusən
son on illikdə ərsəyə gətirdiyi biri-birindən dəyərli
elmi əsərlər bu sahədəki alimləri də
axtarışlara səfərbər etmiş, yeni elmi tədqiqatlara
təkan vermiş, bu sahədəki ətaləti aradan
qaldırmışdır.
Görkəmli akademikin əsərdə irəli
sürdüyü tənqidi fikirlər bu sahədə yeni vəzifələr,
istiqamətlər müəyyənləşdirir. Hazırda
ictimai və humanitar elm sahələrində elmi-tədqiqat
işlərinin səviyyəsi hamımıza məlumdur.
Burada çıxışlarda da deyildi ki, azərbaycanlı
alimlərin məqalələri xaricdə çox az çap olunur. Necə olur ki,
yüzlərlə dissertasiya müdafiə edildiyi halda,
dünyanın nüfuzlu elmi jurnallarında Azərbaycan alimlərinin
məqaləsinə təkdənbir rast gəlmək olur.
Modern ali məktəblərin məqsədi
öyrətmək deyil, daha çox öyrənmək
olmalıdır. Öyrənməyi bilməyən ali məktəblər, öyrədən müəssisə
ola bilməzlər! Yəni özü öyrənməyinin
başqasını öyrədə bilməsi
mümkünsüzdür!
İctimai fənlərin tədrisində də ciddi dəyişikliklər
edilməsi çox vacibdir. Ümumiyyətlə,
ictimai elmlər bir növ elmi üçbucağa, yəni
"nəzəriyyə, ideologiya və texnologiya"ya əsaslandıqda
cəmiyyətdə daha güclü və keçərli
olur. Cəmiyyətdə nəzəri
biliklər o zaman qəbul edilir ki, onun ideologiya və
texnologiyası mövcud olur. Nəzəriyyə
elmi-nəzəri ideyaya yönəlir, ideologiyada haraya doğru
hərəkət etmək haqqında yol göstərilir,
texnologiyada isə bunun necə həyata keçirilməsi
sualına cavab verilir. Məhz buna görə
də təqdim olunan kitabda ictimai proseslərə fikirləri
ilə təsir edə bilən ekspert alimlərin yetişməsinə
ehtiyac olduğu qeyd edilir.
Qərbdə ictimai elmlər sahəsində gedən dəyişikliklər
və yeniliklər haqqında ictimaiyyəti maraqlandıran
suallara cavab vermək məqsədi ilə "Əhalinin
maarifləndirilməsi" mövzusunda dövlət
proqramları fəaliyyət göstərir. Universitetlər
nəzdində dövlət tərəfindən maliyyələşən
xüsusi məktəblər fəaliyyət göstərir.
Bundan əlavə, bir çox Qərb universitetlərində
olduğu kimi, bizdə də alimlərin çalışma fəaliyyətini
və bilik mühakiməsini kateqoriyalarla qiymətləndirmək
lazımdır. Bu baxımdan bəlkə də
fərqli əməkhaqqı siyasətinin tətbiqi məqsədəuyğun
olardı.
Universitet kafedraları daimi olaraq məhsuldar
çalışmalıdır. Kafedraya rəhbərlik
edənlər gərək bugünkü dövrün nəbzini
tutmağı bacaran, yaşadığımız
dövrün ruhunu bilən, yeni tərzdə düşünən,
nüfuzlu insanlar olsunlar. Kafedralara ictimai
elmlərin nə olduğunu bilməyən adamları müəllim
götürsək, bu işdə uğurlar əldə edə
bilməyəcəyik. Müəllimi
işə dəvət etdikdə isə, onun mənəviyyatına,
mədəniyyətinə, dünya görüşünə
baxmaq lazımdır. Ona görə də
bu işlərdə kafedralar çox məsuliyyətli
olmalıdır.
Nəzərə almaq lazımdır ki, universitetlər
dil öyrənmə mərkəzləri deyil, ixtisas öyrənmə
mərkəzləridirlər. Ümumiyyətlə,
tədris müəssisələrində Azərbaycan dilini,
sadəcə, bilmək kifayət deyildir, eyni zamanda, elmi dili
bilmək məcburiyyətini önə çəkmək
lazımdır.
Elmi nəşrlərə
gəldikdə, çap olunan müəllif, jurnalların
redaksiya heyəti, redaksiya şurası haqqında ətraflı
məlumat vermək, o cümlədən onların elmi dərəcələri,
elmi adları və iş yerlərini sayta yerləşdirmək
də, fikrimizcə, pis olmazdı.
Bir daha
vurğulamaq istərdim ki, yeni çapdan
çıxmış "İctimai və humanitar elmlər:
zaman kontekstində baxış" kitabı mövcud problemlərə
konseptual elmi baxış kimi həm də səfərbəredici
missiya daşıyır. İnanıram ki, bu əsərin
tədris prosesinə müsbət təsiri, köməyi
olacaq. Çünki kitabda dəyərli
alimlərin dəyərli fikirləri, təklifləri, rəyləri
əksini tapıb. Ümumilikdə, ölkənin
elm adamları ürəkdən inanır ki, görülən
kompleks tədbirlər nəticəsində yaxın illərdə
ictimai və humanitar elmlər sahəsində ciddi
dönüş yaranacaqdır.
Azərbaycan.-
2010.- 7 iyul.- S. 4.