"Molla Nəsrəddin" məktəbi
Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrinin çoxəsrlik tarixində mətbuat əsasında iki möhtəşəm məktəb yaranmışdır: "Molla Nəsrəddin" və "Füyuzat" ədəbi məktəbləri. Əvvəla, "Molla Nəsrəddin" və "Füyuzat" jurnalları hərəsi öz istiqamətində Azərbaycan milli-demokratik mətbuatın zirvələri idi. Ötən bir əsrdən artıq dövr ərzində hələlik satirik-demokratik mətbuatın inkişafı sahəsində "Molla Nəsrəddin"dən, romantik istiqamətdə isə "Füyuzat"dan uca zirvə fəth edilməmişdir. "Molla Nəsrəddin" və "Füyuzat" Azərbaycan ədəbi-ictimai fikrinin qoşa qanadları, möhtəşəm yanaşı zirvələridir.
Cəmi bir il fəaliyyət göstərən, bütövlükdə 32 sayı çap olunan "Füyuzat"ın ədəbi məktəb yarada bilməsi böyük hadisədir. "Füyuzat"ın qısa zaman ərzində ədəbi məktəbə çevrilməsinin əsas səbəblərindən biri də XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda çoxəsrlik romantik meyillərin ilk dəfə olaraq romantizm ədəbi cərəyanına çevrilməsi prosesinin getməsi ilə əlaqədar idi. Azərbaycan romantizmi hələ XVIII əsrdən başlayaraq gələn dünya romantizm epoxasının axırıncı dalğalarından biri idi. "Füyuzat" keçən əsrin başlanğıc dövrü ictimai-siyasi hadisələrinin və ədəbi axınlarının doğurduğu romantizm hərəkatının əsas cəbbəxanasını təşkil etmək vəzifəsini yüksək səviyyədə həyata keçirə bilmişdi. 1906-cı ilin noyabr ayında fəaliyyətə başlayan "Füyuzat" jurnalı bir ildən sonra qapanmışdı. Lakin füyuzatçıların fəaliyyəti sonralar da davam etdi, füyuzatçılıq romantizm cərəyanının ədəbi-ideoloji əsası kimi yaşamaqla zaman baxımından bu istiqamətin ömrünün uzanmasına təkan verdi. Bu mənada "Füyuzat"ın 1 noyabr 1907-ci ildə çıxan axırıncı, 32-ci sayı onun "son tamaşasının enən pərdəsi" yox, romantik düşüncəli füyuzatçılığın ideallaşdırılmış ucalan bayrağı kimi görünməyə başlamışdır.
"Molla Nəsrəddin"
jurnalını da XX yüzilliyin əvvəllərindəki
ictimai-siyasi proseslər meydana gətirmişdi. Cəlil Məmmədquluzadə
özü də etiraf edirdi ki, "Molla Nəsrəddin"i
təbiət özü yaratdı, zəmanə özü
yaratdı". Lakin "Molla Nəsrəddin" jurnalı
üçün xarakterik olan satira elementləri bu jurnaldan əvvəl
"Əkinçi" qəzetində, yaxud "Kəşkül"
jurnalında da müəyyən səviyyədə var idi. Hətta keçən əsrin
başlanğıcında "Şərqi-Rus" qəzetində
də satirik ünsürlər görünməkdə idi.
"Şərqi-Rus"da geniş yer tutan "dərdimiz və
dərmanımız" motivi ideya baxımından "Molla Nəsrəddin"in
bünövrəsini təşkil edirdi. Məhəmmədağa
Şahtaxtlı "Şərqi-Rus" qəzetini açarkən
"dərdini söyləməyən dərman bulmaz" qənaətinə
gəlmişdi. Böyük mütəfəkkir bu fikirdə
idi ki, millətin tərəqqisi naminə qiyafəti yox, mənəviyyatı
dəyişmək gərəkdir: "Bir qism işçilərimiz
də var ki, mədənilərin əsərlərini və o
səbəbə də onların rəftarlarını,
hallarını xoş görüblər. Onlar kimi olmaq istəyirlər.
Mədəniyyəti paltarda, dildə zənn edərək uzun
arxalıqlarını, başmaqlarını
çıxarıb gödək jaket, dar çəkmə
geyirlər. Hər kəsin
on beş-iyirmi ildə yetdiyi indiki mərtəbəyə
bunlar beş-on manatla on dəqiqədə nail olurlar. Az vaxtda tərbiyəli meymunlar kimi yekə bir
obrazovannı olub qurtarırlar (Qeyrətlərinə nəzər
dəyməsin) ...Amma qafalarından köhnə fikri, xəbərsizliyi
çıxarmayıblar. Bunlarda elmdən, mərifətdən,
aləmdən xəbər yox".
Bu, Azərbaycan
mətbuatını "Molla Nəsrəddin"ə gətirən
böyük yolun ərəfəsinin əks-sədası idi. "Əkinçi"dən
"Şərqi-Rus"a qədər davam etməkdə olan
milli düşüncə XX əsrin əvvəllərində
daha açıq şəkildə səslənməyə
başlamışdı. Az sonra
birinci rus inqilabının baş verməsi və məşhur
17 oktyabr manifestinin meydana çıxması ilə milli mətbuatdakı
o vaxtaqədərki yarıaçıq düşüncələr
daha qabarıq və kəskin formada ifadə olunmaq imkanı
qazana bildi. Beləliklə, həm də zəmanə
"Molla Nəsrəddin"i yaratdı. Fikrimizcə,
"Molla Nəsrəddin" jurnalı hər şeydən əvvəl,
onun yaradıcısı Cəlil Məmmədquluzadənin ədəbi-siyasi
düşüncələrindən doğulmuşdur.
Böyük demokrat ədibin sözlərini yadımıza
salaq: "On yeddi oktyabrın azadlıq suru çalınanda və
Nikolay padşahın şəkli xoruz şəklində
jurnallarda çəkilən zaman... biz də vaxtdan istifadə
edib özümüz üçün bir zəminə
axtarırdıq ki, orada dərdi-dilimizi deyə bilək".
Fikrimizcə, hələ XIX əsrin axırlarında
"avamdan gilaylı qalanların" ədəbi cəbhəsinə
qatıldığını bəyan edən Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları" povesti (1894)
"Molla Nəsrəddin" jurnalının "bir
yüngülvari müqəddiməsidir".
XX əsrin əvvəllərində
yazılmış məşhur "Poçt qutusu" (1903)
hekayəsi "Molla Nəsrəddin" jurnalının
manifestidir. Məhəmmədhəsən əmi və Novruzəlinin
simasında mollanəsrəddinçi ədəbi obrazlar
"Molla Nəsrəddin"dən əvvəl
doğulmuşdu. Bunların ardınca
fürsət düşən kimi "Molla Nəsrəddin"
tipli bir fəaliyyətin başlanğıcına
böyük zəmin hazırlanmışdı. Bununla
belə, "Molla Nəsrəddin" ideyası həm də
böyük Mirzə Fətəli Axundovdan başlayıb gələn
maarifçi demokratik prinsiplərin, "Əkinçi"dən
qida alan milli mənafelərin, qəzetçilik
ənənələrinin zəminində
formalaşmışdı. "Molla Nəsrəddin"
jurnalı ədəbiyyatda və mətbuatda özünəqədərki
satirik meyillərin məntiqi yekunu, böyük, yetkin, kəskin
ictimai satiranın başlanğıcıdır. Nizami Gəncəvi
epik mənzum dastançılıq məktəbinin, Məhəmməd
Füzuli lirika məktəbinin, Mirzə Fətəli Axundov
milli dramaturgiya məktəbinin banisi olduğu kimi, Cəlil Məmmədquluzadə
də mollanəsrəddinçi satirik məktəbinin
yaradıcısıdır. Cəlil Məmmədquluzadənin
yaratdığı "Molla Nəsrəddin" məktəbi
Azərbaycanda satirik ədəbiyyatın əsas cəbbəxanası
və başlıca hərəkətverici qüvvəsidir.
Mollanəsrəddinçilik - milli satirik ədəbiyyatın
ədəbi təlimidir. Mollanəsrəddinçilik
- ictimai satira vasitəsilə cəmiyyəti dəyişmək,
yeniləşdirmək, məmləkəti irəli aparmaq,
milli-mənəvi özünüdərk proseslərini dərinləşdirmək
deməkdir. Mollanəsrəddinçilik - "Molla Nəsrəddin"in
məsləki və proqramıdır.
Ədəbi məktəbin
formalaşmasının mühüm və zəruri şərtlərindən
biri müəyyən olunmuş təlimin, konkret istiqamətin
ətrafına eyni məsləkə, baxışlara, yaxud
üsluba malik yaradıcı qüvvələrin cəmləşdirilməsindən
ibarətdir. Cəlil Məmmədquluzadə "Molla Nəsrəddin"
jurnalı vasitəsi ilə bu vəzifəni də
ardıcıl olaraq həyata keçirmişdir. Daha doğrusu, Cəlil Məmmədquluzadə XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycandakı satirik
yazıçıların müəllimidir. "Molla Nəsrəddin" jurnalı satirik ədəbiyyatın
və publisistikanın mükəmməl dərsliyidir. Cəlil Məmmədquluzadə Azərbaycan ədəbiyyatının
Molla Nəsrəddinidir. "Molla Nəsrəddin"
jurnalı Cəlil Məmmədquluzadənin şah əsəridir.
"Molla Nəsrəddin" jurnalı ətrafında
toplaşan yazıçı, şair, publisist, rəssam və
mürəttiblər, ilk növbədə, Cəlil Məmmədquluzadənin
məslək və sənət dostlarıdır. Bu ədəbi qüvvələr, eyni zamanda, Azərbaycan
ədəbiyyatının "Molla Nəsrəddin"
dövrünün görkəmli yaradıcılarıdır.
Cəlil Məmmədquluzadə "Molla Nəsrəddin"in
"əziz və qiymətli qələm yoldaşlarından"
ibarət ədəbiyyat ordusunun baş komandanı, sərkərdəsi,
digər görkəmli mollanəsrəddinçi
yazıçılar və publisistlər isə, necə deyərlər,
ayrı-ayrı "qoşun növlərinin"
başçıları və ya görkəmli təmsilçiləridir.
Mollanəsrəddinçi
yaradıcı qüvvələrin böyük bir qismi Cəlil
Məmmədquluzadənin və "Molla Nəsrəddin"
jurnalının kəşfidir. Mirzə Cəlil
"Molla Nəsrəddin" jurnalı vasitəsilə gələcək
mollanəsrəddinçilərin əksəriyyətini
axtarmış, üzə çıxarmış, istiqamətləndirmiş,
tanıdıb məşhurlaşdırmışdır.
Bu mətləb Cəlil Məmmədquluzadənin 1927-ci ildə
Əli Nəzminin "Sicimqulunamə" kitabına
yazdığı müqəddimədə özünün
gerçək ifadəsini tapmışdır: "Molla Nəsrəddin"in
birinci ilinin birinci nömrəsində "Molla Nəsrəddin"
şivəsinə yaraşan məzhək şeirlərindən
bir nümunə çap olunmuşdu: "Lisan bəlası"...
Necə ki, məlumdur, bu şeiri yazan əsla
şair deyil idi ("Lisan bəlası" şeiri Cəlil Məmmədquluzadəyə
məxsusdur - İ.H.). Bu, bir nümunə
idi ki, bunu birinci nömrədə dərc etməklə biz həqiqi
"Molla Nəsrəddin" şairini axtarırdıq.
Biz Sabiri və Məşədi Sicimqulunu
axtarırdıq. Bir tərəfdən birinci nömrəmizi
şeir babətindən yarımçıq buraxmaq istəmirdik
və digər tərəfdən də Sabirin və "Məşədi
Sicimqulunun dünyada varlığından xəbərdar deyil
idik... Sabir mərdi-mərdanə özünü tulladı
"Molla Nəsrəddin" meydanına və elə bir nərilti
və gurultu ilə dalbadal yazmaqda davam etdi ki, hətta... Məşədi Sicimqulunu da bir vaxt sükutda
saxladı".
Digər mollanəsrəddinçilərin
ədəbi taleyində də Cəlil Məmmədquluzadənin
və "Molla Nəsrəddin"in danılmaz xidmətləri
vardır.
"Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbi geniş anlayış olub,
özündə bir neçə məktəb səviyyəsində
ümumiləşə bilən istiqaməti cəmləşdirir. "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbi məktəb içində məktəblər
yaratmışdır. Azərbaycan satirik
poeziyasının zirvəsində dayanan Mirzə Ələkbər
Sabir "Molla Nəsrəddin" satirik şeir məktəbinin
yaradıcısıdır. Sabir və "Molla Nəsrəddin"
münasbətlərini mollanəsrəddinçi ədib Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyev aşağıdakı kimi izah etmişdir: "Sabirlə
mənim yaxın rəfaqətim var idi... Sabir həqiqət
şeirdə böyük məharət yetirmiş bir şair
idi. Sabir "Molla Nəsrəddin"dən
çox qabaq şeirlər yazardı. Nəhayət,
Sabiri Sabir edən "Molla Nəsrəddin" oldu. Təb Sabirin idi, qafiyə Sabirin idi,
istedadi-şeiriyyə Sabirin idi, fəqət mövzu verən
"Molla Nəsrəddin" və Mirzə Cəlil idi".
Azərbaycan mollanəsrəddinçi,
tənqidi-realist ədəbiyyatının satirik şeir qolunu
yüksək səviyyədə təmsil edən Əli Nəzmi,
Əliqulu Qəmküsar, Əli Razi Şamçızadə,
Mirzəli Möcüz Şəbüstəri, Əli Məhzun
və başqaları üçün canlı nümunə və
örnək missiyasını Mirzə Ələkbər Sabir
uğurla həyata keçirmişdir. Məhz
Sabirin simasında mollanəsrəddinçi satirik şeir məktəbi
formalaşmışdır. Məşhur
"Hophopnamə" təkcə Mirzə Ələkbər
Sabirin yox, bütövlükdə "Molla Nəsrəddin"
satirik şeir məktəbinin ucalığını göstərən
mənalı və dəyərli bir külliyyatdır.
"Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbi daxilində satirik nəsr məktəbini
əsasən Cəlil Məmmədquluzadə və Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyev formalaşdırmışlar. Eyni ədəbi
məktəbə aid olmalarına baxmayaraq, Cəlil Məmmədquluzadə
və Əbdürrəhimbəy Haqverdiyevin nəsr əsərləri,
üslubları fərqli xüsusiyyətlərə də
malikdir. Cəlil Məmmədquluzadənin
nəsrində satira, Əbdürrəhimbəy Haqverdiyevin
yanaşmasında yumor üstünlük
qazanmışdır. Mirzə Cəlilin bədii
nəsri üçün davamlı epik təhkiyə, Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin nəsr əsərlərində isə həm də
liro-epik təzahürlər səciyyəvidir. Cəlil Məmmədquluzadənin
"Poçt qutusu", "Usta Zeynal", "İranda
hürriyyət", "Nigarançılıq", "Yan
tütəyi", "Saqqallı uşaq" hekayələri
ilə Əbdürrəhimbəy Haqverdiyevin "Şeyx
Şaban", "Bomba", "Mirzə Səfər",
"Həmşəri pasportu" hekayələri mövzu və
ideya etibarilə yaxındır, yazı tərzi, üslub
baxımından fərqli xüsusiyyətlərə də
malikdir. Bunlar "Molla Nəsrəddin" nəsr
məktəbinin üslub zənginliyini əks etdirən, bu məktəbin
müxtəlifliklərin vəhdətindən ibarət
olduğunu göstərən əlamətlər kimi
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Görkəmli
Azərbaycan yazıçıları Məmməd Səid
Ordubadinin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin, hətta
Eynəli Sultanovun satirik nəsr nümunələrində fərdi
üslub özünəməxsusluğu qorunub saxlanılmaqla
mollanəsrəddinçi bədii nəsrin ənənələri
daha da zənginləşdirilmişdir. Azərbaycan
ədəbiyyatında mollanəsrəddinçi satirik nəsr
ənənəsi XX əsr boyu yaşamış və yeni
keyfiyyətlər qazanmışdır.
Qüdrətli
yazıçı və şairlərin adları ilə
bağlı olan ədəbi məktəblərdən fərqli
olaraq, "Molla Nəsrəddin" mətbuat məktəbini
bədii ədəbiyyatın təmsilçiləri ilə
yanaşı, rəssamlar da təmsil edirlər. "Molla Nəsrəddin"
jurnalı karikaturalı jurnal kimi özünü bəyan
etdiyindən bu ədəbi məktəbdə şair,
yazıçı və publisistlər qədər
karikaturaçı satirik rəssamların da əhəmiyyətli
yeri və mövqeyi vardır. "Molla Nəsrəddin"
jurnalı Azərbaycan satirik rəssamlığının
yaradıcısıdır. Mollanəsrəddinçi
satirik qrafika əsasında Azərbaycan karikatura məktəbi
yaranmışdır. "Molla Nəsrəddin" jurnalının
1906-cı ildə çıxan birinci sayının üz
qabığındakı Oskar İvanoviç Şmerlinq tərəfindən
çəkilmiş və mollanəsrəddinçiliyin təməl
prinsiplərini əks etdirən "Müsəlman
dünyasının oyanışı" rəsmi Qafqazda, o
cümlədən Azərbaycan ölkəsində
karikaturanın yaranması və oyanışının
paroluna çevrildi. Jurnalın baş redaktoru Cəlil
Məmmədquluzadənin sifarişi ilə çəkilmiş
bu nadir karikatura təsviri sənətin yeni qolunun yaranması
və inkişaf etməsi ilə nəticələnmişdir.
Məhz cəlbedici və
düşündürücü karikaturalar vasitəsi ilə
"Molla Nəsrəddin" jurnalı geniş xalq kütləsinin
bütün təbəqələrinin içərisinə
yol tapa bilmiş, ümumxalq ehtiramı qazanmaq imkanı əldə
etmişdir.
"Molla Nəsrəddin"
jurnalı zəminində meydana çıxan Əzim Əzimzadə
Azərbaycanda milli karikatura sənətinin banisi səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Xəlil Musayev, İsmayıl Axundov, Hüseyn Əliyev,
Qəzənfər Xalıqov, Nəcəfqulu və
başqaları "Molla Nəsrəddin" karikatura məktəbinin
görkəmli nümayəndələri kimi məşhurlaşmışlar.
Azərbaycanda satirik publisistika "Molla Nəsrəddin" jurnalı vasitəsilə məktəb səviyyəsinə yüksəlmişdir. Milli mətbuatımızın banisi Həsənbəy Zərdabinin "Əkinçi" qəzetini yaradarkən irəli sürdüyü çağırışlar əslində yeni dövrdə mətbu sözün realist-satirik tərzdə ifadəsinə yol açırdı. Görkəmli ədəbiyyatşünas, AMEA-nın müxbir üzvü Əziz Mirəhmədovun vaxtilə yazdığı kimi: "Təkcə ideya-mövzu cəhətdən deyil, satirik üslub, kinayə və istehza ilə yazmaq, xalq gülüş vasitələrindən və bu sahədəki klassik irsdən istifadə cəhətdən də "Əkinçi" mollanəsrəddinçilərin ən yaxın, ən doğma sələfi olmuşdur". Eyni sözləri "Əkinçi" ilə "Molla Nəsrəddin" arasında çıxan "Kəşkül", "Ziya", "Ziyayi-Qafqaziyyə", "Şərqi-Rus" qəzetləri, yaxud Azərbaycanda da bəlli bir oxucu qrupu olan İsmayılbəy Qaspıralının "Tərcüman"" qəzeti haqqında da demək mümkündür. Bununla belə, gerçək Azərbaycan satirik publisistikası "Molla Nəsrəddin" jurnalı ilə yaranmışdır. Mollanəsrəddinçi publisistika Azərbaycan satirik publisistikasının zirvəsidir. Cəlil Məmmədquluzadə Azərbaycan mətbuatı tarixinə Azərbaycan satirik publisistikasının yaradıcısı kimi daxil olmuşdur. Böyük ədibin "Molla Nəsrəddin" jurnalının birinci sayında çıxmış "Sizi deyib gəlmişəm" məqaləsi təkcə mollanəsrəddinçi publisistikanın deyil, bütövlükdə milli satirik publisistikanın proqramı kimi səslənir. Cəlil Məmmədquluzadənin "Bizim obrazovannılar", "Niyə məni döyürsünüz", "Axund və keşişin vəzi", "Ustalipin", "Mikroblar", "Necə qan ağlamasın", "Bikarlar bayramı", "Rus məxrəci", "Millət", "Tüstü", "Rəndə", "Yer yoxdur", "Neft fəhlələri", "İspalkom imtahanı", "Şura qadınları" və sair publisist əsərləri Azərbaycan mətbuatına yeni dəyər və səviyyə gətirən örnəklərdir. Cəlil Məmmədquluzadənin bədii yaradıcılığı kimi mətbu fəaliyyəti və publisistikası da azərbaycançılıq üstündə köklənmişdir. Məşhur "Azərbaycan" məqaləsi Azərbaycan vətənimizin Cəlil Məmmədquluzadənin nadir qələmi ilə publisistikada çəkilmiş xəritəsidir. "Qələmin müqəddəs vəzifəsi xalqın xöşbəxtliyi yolunda xidmət etməkdədir" kəlamı Cəlil Məmmədquluzadənin Vətən və xalq qarşısında əməlləri ilə təsdiq olunmuş bəyanatıdır.
"Molla Nəsrəddin" jurnalının taleyində böyük publisist Ömər Faiq Nemanzadənin rolu və xidmətləri ayrıca qeyd edilməyə layiqdir. Ən çətin məqamlarda Cəlil Məmmədquluzadə ilə eyni mövqedə dayanan Ömər Faiqə görə də "Molla Nəsrəddin"in gedəcəyi yol birdir ki, o da hər şeydən artıq öz qüsuratımıza, öz üstümüzdəki ləkələrə, tərəqqiyə mane olan öz cahilanə adətlərimizə acı-acı gülüb millətin səadətinə çalışmaqdır". Seçdiyi "Dərdimənd" təxəllüsü Ömər Faiq Nemanzadənin təkcə gizli imzasını deyil, məsləkini də dolğun şəkildə ifadə edir. "Bizə hansı elmlər lazımdır" , "Cəhrəçi xala", "Bir arvadın cavabı", "Oyun-oyuncaq", "Axır çərşənbə", "Qəribə qutu" və sair kimi məqalə və felyetonlar Ömər Faiq Nemanzadənin "Molla Nəsrəddin" məktəbindəki yerini müəyyən edən dəyərli publisistika nümunələridir. Təqdim olunan mövzuya şərhçi mövqedən yanaşmaq, problemlə yanaşı, çıxış yollarına da işarə etmək, sualdan çox cavab notlarını mənalandırmaq onun mollanəsrəddinçi publisistikadakı özünəməxsusluğunu uyğun şəkildə nəzərə çarpdırır.
Məmməd Səid Ordubadinin "Molla Nəsrəddin" jurnalındakı publisist əsərləri hələlik toplanılıb kitab halında çap edilməmişdir. Şair kimi məşhurlaşan Əli Nəzminin və Əliqulu Qəmküsarın satirik publisistikası "Molla Nəsrəddin" publisistika məktəbinin qiymətli örnəkləridir. "Molla Nəsrəddin" publisistika məktəbi" adlı elmi tədqiqata və topluya ciddi ehtiyac vardır.
Azərbaycan jurnalistikası "Molla Nəsrəddin" publisistika ənənələri ilə böyük zənginlik qazanmış və kamala çatmışdır. Azərbaycançılıq, yüksək vətəndaşlıq amalı, mübarizlik, milli mövqe, cəsarət, sadəlik, yığcamlıq və sair kimi xüsusiyyətlər "Molla Nəsrəddin" jurnalı vasitəsilə milli mətbuatın və publisistikanın ali dərəcəli vəzifələri və keyfiyyətləri səviyyəsinə yüksəlmişdir. "Molla Nəsrəddin" jurnalı Azərbaycan satirik jurnalistikasına bir çox yeni janrlar gətirmişdir. Felyetonu publisistika janrları sırasında "Molla Nəsrəddin" jurnalı formalaşdırmış və möhkəmləndirmişdir. Azərbaycanda kiçik hekayə Mirzə Cəlilin "Poçt qutusu"ndan doğulduğu kimi (Mir Cəlal), satirik publisistika janrlarını da "Molla Nəsrəddin" jurnalı dünyaya gətirmişdir. "Poçt qutusu" hekayəsi ilə ilk dəfə kiçik adamı və kiçik hekayəni dünyaya gətirən Cəlil Məmmədquluzadə "Molla Nəsrəddin" jurnalındakı "Poçt qutusu" adlandırdığı yazılar silsiləsi ilə "Əkinçi"dən gələn "Məktubat" bölməsinin yeni bir istiqamətini yaratmağa nail olmuşdur. "Molla Nəsrəddin"in "Poçt qutuları" mollanəsrəddinçiliyin sənət dərslərindən ibarət idi: "Vladiqafqazda "Müsafir"ə: Məqaləniz çox şirindir, adam oxuyanda yuxusu gəlir"; "Şamaxıda "Döşü medallı" xana: şeiriniz çap olunmayacaq"; "Bakıda "Aşiq"ə: Eşqinizin təsirindən imzanızı da yaddan çıxarıbsınız"; "Batumda "Namərd"ə: Bayat sözlərin ləzzəti yoxdu"; "Dəli Mehdilidə S.R. cənablarına: Başa düşmədik". Beləliklə, mollanəsrəddinçilərin yeni nəsli "Molla Nəsrəddin"dəki "Poçt qutusu"ndan çıxmışdır. Həmçinin qramatikaya aid olan lüğət anlayışını Cəlil Məmmədquluzadə satirik publisistikanın janrları sırasına əlavə etmişdir. Məsələn: "Əncümən - yəni incimə məndən"; "Nitq - yəni beistilahi-rus, "Nitka" (yəni sap kimi) uzun-uzadı söz danışmaq"; "İxtira - müsəlman içində istemal olunmağı caiz deyil. Amerika və Germaniyada çox işlənən sözdür"; "İstibdad - füqəranın və qürəbanın dadına yetişmək". Hətta 1907-ci il üçün çox məsuliyyətli və təhlükəli ola biləcək çar Rusiyasının Baş naziri Stolıpin sözünün də mollanəsrəddinanə izahını vermək Cəlil Məmmədquluzadənin yeni icad etdiyi lüğət janrı daxilində nə qədər cəsarətli fikirləri ifadə etdiyini göstərir.
Müşahidələr göstərir ki, Cəlil Məmmədquluzadə "Molla Nəsrəddin"in nəşr edildiyi 25 il ərzində səyahətnamə, atalar sözləri, teleqramlar və sair kimi anlayışlara da janr məzmunu və forması gətirə bilmişdir. Beləliklə, Azərbaycan publisistikasının "Molla Nəsrəddin" janrları yaranıb inkişaf etmiş, buradan digər mətbuat orqanlarına da ayaq açmışdır.
"Molla Nəsrəddin" məktəbi milli-ictimai fikirdə, ədəbiyyatda və mətbuatda azərbaycançılığın baş meydanıdır. "Molla Nəsrəddin" məktəbi - azərbaycançılıq məktəbi deməkdir. "Hər kimin ürəyində bir cüzi din, namus, vətən hissi varsa, oranın (Azərbaycanın - İ.H.) qeydinə qalmalıdır" çağırışı Cəlil Məmmədquluzadənin, "Molla Nəsrəddin" jurnalının və mollanəsrəddinçilərin məslək işinin ifadəsidir. Və "Molla Nəsrəddin" məktəbinin baş mövzusu milli istiqlala xidmətdən ibarətdir. "Molla Nəsrəddin" jurnalı Azərbaycan xalqının istiqlal kitabıdır. "Molla Nəsrəddin" milli istiqlal məktəbidir. Və "Molla Nəsrəddin" məktəbinin istiqlal ideyaları bu gün də ölkəmizdə dövlət müstəqilliyinin daha da möhkəmləndirilməsinə, inkişafa, milli-mənəvi özünüdərkin dərinləşdirilməsinə böyük uğurla xidmət edir.
Bu mənada, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin milli mətbuatımızın 135 illiyi haqqında qəbul etdiyi 10 iyun 2010-cu il tarixli sərəncamda deyildiyi kimi, digər mətbuat orqanları ilə birlikdə "Molla Nəsrəddin" jurnalı da xalqımızı "yüksək ideallar uğrunda mübarizəyə səsləmiş, milli oyanış və özünüdərk prosesinin aparıcı nümunələri kimi tanınaraq şöhrət qazanmışdır". Möhtərəm Prezidentimizin mühüm tarixi əhəmiyyətə malik olan sərəncamı, eyni zamanda, Azərbaycan ictimai fikrində və milli mətbuatında böyük və çətin sınaqlardan çıxaraq formalaşmış mollanəsrəddinçi ənənələrin daha da inkişaf etdirilməsinə meydan açır. Bu isə geniş mənada Azərbaycan xalqının taleyində mühüm rolu olan "Molla Nəsrəddin" məktəbinin əbədiyaşarlığına verilən yüksək qiyməti və böyük dəyəri dolğun şəkildə ifadə edir.
İsa HƏBİBBƏYLİ,
Naxçıvan Dövlət
Universitetinin rektoru,
Milli Məclisin deputatı, akademik
Azərbaycan.- 2010.- 15 iyul.- S.
3.