Hürriyyət, Millət və İstiqlal təşnəsi Məhəmməd
Hadi
Artıq yetişib hürriyyətin anları, qalxın!
Qalxın yeni əsrin yeni insanları, qalxın!
Türk torpağı öz övladının cəngini bəklər,
İşğalçıların üstünə qalxsın dəyənəklər!
Bu bəndin məzmunundan aydın görmək olur ki, XX əsrin əvvəllərində yaranan romantik ədəbiyyatın qəhrəmanları da, "işvəkar pəri"ləri də "Vətən", "Millət" və "Azadlıq" idi. Onlara sevgi əhval- ruhiyyəsini poeziyada yaradan və əks etdirən aşiqlərdən biri böyük Azərbaycan şairi, romantik ədəbiyyatımızın görkəmli simalarından olan Məhəmməd Hadidir. Haqqında yazılan xatirələrdə onun bir keyfiyyəti xüsusilə vurğulanır: "Hadi hürriyyət və millət vurğunu idi". Tariximizin bu dövrünü qiymətləndirən maarifçi-pedaqoq Firidun bəy Köçərli yazırdı: "O epoxada hissi-milli və vicdani-milli doğub böyüyürdü".
Millət və onun azadlığı uğrunda ideoloji savaş görünməmiş vüsət almışdı. Dövrün mürəkkəb siyasi və ədəbi mühitində Hüseyn Cavid romantizmdə dramaturgiyanı necə yaratmışdırsa, Məhəmməd Hadi də şair kimi elə formalaşmışdır. Romantizmin ən mühüm və ən mənalı mövzusu xalqımızın millət kimi təşəkkül tapması, azadlığını duyması və onun uğrunda savaşması ideyası idi. Türk dünyasının böyük ideoloqu Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Hüseyn Cavid, Abbas Səhhət, Məhəmməd Hadi kimi millətçi ziyalılar təqiblər, təzyiqlər və hədələr altında da olsa bu mövzunu yaza-yaza, dərinləşdirə-dərinləşdirə sonda millət problemini qoya bildilər, milli ideologiya yaratdılar. Onlar bunu qeyri-adi təfəkkürləri, varlıqlarında daşıdıqları uca milliyyət duyğusunun fövqəlbəşərliyi hesabına etdilər, xalqı müsəlman ümməti fəlsəfəsindən millət müstəvisinə çıxartdılar. Əli bəy Hüseynzadənin yaratdığı "Türkləşmək, İslamlaşmaq, Müasirləşmək" düsturu ilə. Onlar böyük türk dünyasını bu üç çevrədə bir araya gətirmək istəyirdi.
Yaşadığı cəmiyyətdən və millətinin çəkdiyi əzabdan usanan Hadi hələ gənc yaşlarında yazırdı:
İmzasını qoymuş miləl-övraqi-həyatə,
Yox millətimin xətti bu imzalar içində.
Yaşadığı həyatı
boyu millətinin imzasını imzalar içində görmək
üçün bir an dayanmadan savaşdı,
üsyankar şeirləri
ilə dünyaya bağırdı, səsi
ilə cəhalətin
qara pərdələrini
yırtıb dağıtdı
bu romantik şair.
Məhəmməd Hacı Əbdülsəlimzadə
Hadi (Şirvani) 1879-cu
ildə Şamaxının
Sarıtorpaq məhəlləsində
doğulmuşdu. İbtidai təhsilini kəndlərində
molla Səmədin yanında almışdı.
Doqquz yaşındaykən atası
vəfat edib. Anası başqasına ərə
getdiyindən Məhəmməd
və bacıları Teyyibə nənələrinə
sığınırlar. Məhəmmədin həyatının ağır günləri də elə buradan başlayır.
Qohum-əqrəba ümidində qalan
gəncin oxumaq arzuları da puç olur. Dünyəvi təhsil almaq
onun ən böyük arzusu olsa da, qohumları
buna əhəmiyyət
vermir. Şeirlərinin
birində bu barədə yazırdı:
Oxumaqçın nə qədər dadu fəqan etdimsə,
Olmadı zərrə əsərbəxş
bu istimdadım.
Dağa dersəm
eşidir, sonra verir əks-səda,
Daşa dönmüşlərə əks
eyləmədi fəryadım.
Şamaxı zəlzələsindən sonra
Kürdəmirə köçən
Hadi 1902-ci ilə qədər burada müəllimlik edir. İlk dəfə
1905-ci ildə "Həyat"
qəzetinin 109-cu sayında
"Lövhi-məkatib" adlı şeiri dərc olunur. Bu vaxt Həştərxanda
"Bürhani-tərəqqi" qəzetini nəşr edən Mustafa Lütfi gənc şairi qəzetinə dəvət
edir və Hadi bu təklifi
qəbul edərək
dərhal Həştərxana
yola düşür.
Bu qəzetdə onun intibah, millət,
istiqlal, irfan mövzularında şeirləri
dərc olunurdu. İstedadlı şair tezliklə
"Füyuzat"ın redaktoru
Əli bəy Hüseynzadənin diqqətini
çəkir və
1906-cı ildə Hadi
Əli bəyin çağırışına cavab olaraq Bakıya
dönür.
Hadiyə görə,
milli intibah millətin övladlarına
məktəb açmaqdan
başlayırdı: "Millətin
tərəqqisi yalnız
məktəblədir, maariflədir"
deyirdi. "Məktəb
şərqisi", "Maarifə
dair", "İnsan
nə ilə mükərrəm olur",
"Maarif olsa, zülmü məhv olar əlbəttə dünyanın" adlı
şeirlərində məktəb
və maarifin millətin dərdinə dava olacağına əminliyini bildirir:
Məktəb nə demək? Xadimi-qüdsiyyəti-millət,
Məktəb nə demək? Baisi-ülviyyəti-şövkət,
Məktəb nə demək? Cilvəgahi-nuri-həqiqət,
Məktəb nə demək? Rəhbəri-irşadü-səadət,
Övladi-vətən etmək
üçün bizdə
təali
Məktəblər açıb
kəsb edəlim elmü kəmali!
Məhəmməd Hadinin ədəbi taleyini demək olar ki, mətbuat müəyyənləşdirib. Onun bütün yaradıcılığı yalnız mətbuatda dərc olunub. "Füyuzat" isə bu romantik şairi kəşf edir. "Füyuzat" Qafqazda çar Rusiyasının yürütdüyü hakim millətçilik siyasətinin qarşısına türkçülük və islam idealları ilə çıxır və hamını bu ideallar ətrafında birləşməyə çağırırdı. Güclü inanca dayanan böyük ziyalılar səkkiz səhifəlik dərgidə geniş ədəbi-elmi-siyasi coğrafiyanı əhatə etməklə yanaşı, dilimizin təmizliyi uğrunda da savaşırdılar. Məhəmməd Hadinin "İstiqbalımız parlaqtır" şeiri artıq cəmiyyətdə geniş nüfuz qazanmışdı. Onun "Şühədai-hürriyyətimizin əhvalinə ithaf" şeiri 1918-ci ilin martında erməni daşnaklarının törətdikləri qanlı cinayətlərdən, erməni-müsəlman faciəsindən, tökülən günahsız qanlardan bəhs edirdi. Mart qırğınlarından sarsılmış şair şəhidlərimizi ağlayır, onları şeirlərində öyürdü:
Sizin məzarınız iştə qülubi-millətdir,
Bu sözlərim ürəyimdən qopan həqiqətdir.
Sizi unutmayacaq şanlı millətim əsla,
Əmin olun buna, ey ziyneti-cahani
fena,
Sizinlə buldu bu millət
həyati-nuri-istiqbal.
1910-cu ildə Hadi İstanbula gedir və orada "Tənin" qəzetində
Şərq dilləri
tərcüməçisi kimi
fəaliyyətə başlayır. Türkçülük, millətçilik, istiqlal
savaşı kimi şeirləri də çox keçmir ki, Şərq dünyasında dillər əzbəri olur, alovlu çıxışları
siyasi mahiyyət kəsb edir. Hətta "Fünun və maarif" adlı şeiri fars dilinə
tərcümə olunaraq
Hindistanda çıxan
"Həblülmətin" adlı qəzetdə dərc olundu. Bunu görən Osmanlı dövləti 1913-cü ildə
gənc şairdən
şübhələnərək onu dərhal həbs etdirib Salonikə sürgün elətdirir. 1914-cü ildə o, vətənə
dönür. 1915-ci ildə
bir müddət Qafqaz ordusunda feldşer işləyən
Hadi çox keçmədən Avstriya
cəbhəsinə, Karpata
gedib orada müsəlman əsgərləri
alayında alay
mollası kimi fəaliyyət göstərir.
Müharibənin bütün dəhşətlərini
görən və bu dəhşəti yaşayan Hadi vətəninə dönmək,
yenidən istiqlal savaşı uğrunda mübarizə aparan ziyalıların sırasına
qoşulmaq istəyir.
Qoşulur da. 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yaranmış, millətin
işıqlı ziyalıları
hakimiyyətə gəlmişdi.
Cümhuriyyətin ana dilində
rəsmi mətbuat orqanı da var idi, "Azərbaycan" qəzeti.
Bu qəzetdə onun ən millətçi,
ən üsyankar şeirləri dərc olunurdu. Hadi şeirlərində gah üçrəngli bayrağı,
Milli Ordunu, gah da azadlıq
sevgisini öyürdü:
1918-ci il sentyabrın 15-də qəzetin
ilk sayında azadlıq
şairi Məhəmməd
Hadinin "Türk nəğməsi" şeiri
çap olundu. Bu şeir sonadək qəzetin ana xəttini, leytmotivini təşkil edirdi:
Türkün tökülən qanları
bihudə gedərmi?
Diqqətlə düşün, yoxsa bu qan həpsi
hədərmi?
Dörd ildə
verilmiş bu qədər can hədər
olmaz,
Qiymətli olan Xuni-sehidan hədər olmaz.
Dul qalmış olan növheyi-nisvan hədər
olmaz.
Bax sən sonuna himməti-turkan hədər olmaz,
Qan ilə qazandıq zəfəri, verməriz əldən,
Xof eyləmədik ateşi-dehhase
duveldən.
Bir zərrə
belə qorxmayırız
desti-əcəldən,
İstərsə cahan çevrilə tərsinə
təməldən
Türkün üzü çevrilməyəcək
səmti əməldən.
Xaraktercə azadlıq və millət vurğunu olub Hadi. Yaradıcılığının bir qismini də məqalələri
təşkil edir.
İlk qələm nümunəsi
"Həyat" qəzetində
çıxan "Bəyani-həqiqət"
yazısıdır. Bu yazıda millətin düşdüyü cəhalət
vəziyyətindən söhbət
açılırdı: "Elm və mərifətlə müsəlləh olmayan bundan sonra bədbəxt
halda yaşayacaqlar, yaşayacaqlar deyil, sürünəcəklər..."
"Azərbaycan" qəzeti
istiqlal yolunda ilk addımlarını atan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti kimi gənc dövlətin mətbu orqanı idi. Qəzet yarandığı gündən vətənsevərlərin,
millət fədailərinin
ruporuna çevrilmişdi.
Dövrün ən kamil ziyalıları, şairləri
fikir və duyğularını bu qəzetdə ifadə edirdilər. Məhəmməd Hadinin imzası üsyankarlığı, türkçülüyü
və azadlığa vurğunluğu ilə seçilirdi. O, qəzetin
ən fəal müxbirlərindən biri,
dövrünün görkəmli
şairi kimi böyük nüfuz qazanmışdı. Böyük
şairin "Azərbaycan"
qəzetinin 1919-cu il 23 nisan (aprel) sayında dərc olunmuş "Əsgərlərimizə, könüllülərimizə"
şeiri də ürəkləri fəth
etmişdi:
Qorxutmamalı bizləri
yollardaki əngəl,
Məfkurəyə doğru
yürü, qoş, durma, çapıq gəl!
Millət tikəcək
namına ölsən
dəxi heykəl,
Qoyma toxuna yurduna naməhrəm olan əl!
Bizlərdə bu gün olmalı bir məqsədi-əkməl,
Bir məqsədi-əkməl və
bir ümmidi-müncəl.
Amalımıza doğru
şitaban olalım, gəl!
Millətlə Vətən
rahinə qurban olalım, gəl!
Məhəmməd Hadi ömrünün sonlarına yaxın olduqca ağır günlər keçirir. 1920-ci ildə Gəncədə olarkən mübtəla olduğu ağır xəstəlikdən xəstəxanada
yatır, lakin müalicə almağa imkan yox imiş.
Bəzi mənbələrdə isə
yazılır ki, şair öz şeirlərini satır, dərmana verir və çörəkpulu
edirmiş. Lakin 1920-ci ilin
mayında Gəncə
üsyanından bir neçə gün sonra 41 yaşında ağır xəstəlikdən
vəfat edir.
Rəsmiyyə RZALI
Azərbaycan.- 2010.-21
iyul.- S. 6.