Mübarizələrdə keçən ömür

 

Azərbaycan milli mətbuatının yaranması və inkişafı uğrunda mübarizə aparan azadlıq savaşçılarından biri də mədəni və ictimai fikir tariximizə istedadlı jurnalist, bacarıqlı naşir və görkəmli siyasi xadim kimi daxil olmuş Haşım bəy Vəzirovdur. Millətinin nicata qovuşması üçün ömrünün sonunadək mətbuatdan çılğıncasına, səsi getdikcə çağırıb-bağırdı. Xatirə və memuarlarda onun haqqında yazılır ki, son dərəcə emosional, üsyankar idi. Şüarı da varmış bu savaşçının: "Millətimizə ölüncəyə qədər xidmət etmək təmənnasında varıq".

O, 1868-ci ildə Şuşada dünyaya gəlmişdi. İlk təhsilini dövrünün ali təlim-tərbiyə görmüşlərindən olan atası Mirabdulladan alan gənc Haşım Şuşa şəhər məktəbini müvəffəqiyyətlə bitirib. Bundan sonra o, təhsilini Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyası (Qori) Azərbaycan şöbəsinin İrəvanda açılan müəllimlər seminariyasında davam etdirir. Bu o vaxtlar idi ki, Qori Seminariyasını ən ali diplomla bitirən görkəmli alimpedaqoq Firudin bəy Köçərli İrəvan Seminariyasına direktor təyin edilmişdi və həm də ana dili və şəriətdən dərs deyirdi. Gənc Haşımın dünyagörüşünün formalaşmasında Firudin bəyin əvəzsiz rolu olur.

Tələbəlik illərində Haşım bəy "Kəşkül" qəzetində kiçik yazılarla çıxış edir, məqalələrində mollaxana və mədrəsələrin quruluşu, dərs proqramı, müdərrislərin dərs demək qaydaları ilə bağlı fikirlərini bildirirdi.

Seminariyanı bitirdikdən sonra düz 19 il müəllimlik etdi. Pedaqoji fəaliyyəti ilə bərabər, Haşım bəy Vəzirov ədəbi ictimai fəaliyyətlə məşğul olur, hətta 1904-cü ildə onun tərcüməsində V.Şekspirin "Otello" faciəsi Şuşada tamaşaya qoyulur. Otello rolunda özü, Yaqo rolunda isə Məhəmməd Həsən bəy çıxış edirdi. Çox keçmədən Şuşa Şəhər Bələdiyyə İdarəsinə Duma qlasnı seçilir. Xalqına olan ögey, aşağı münasibətlə barışmayan Haşım bəy Bakıda rus dilində çıxan "Kaspi" qəzetində şəhərin müsəlman hissəsinə bələdiyyə idarəsinin münasibətini kəskin tənqid edən məqalə ilə çıxış edir.

Bu məqalə çar mütləqiyyətçilərini hərəkətə gətirir. Azərbaycan ziyalılarını xalqından ayırmağa, onun bəsirət gözünü qapamağa çalışan hakim çinovniklər Haşım bəyin bu hərəkətindən dərhal "bəhrələnərək" onu vətənindən sürgün elətdirirlər. Bununla da, onun ilk sürgün həyatı başlayır.

1906-cı ilin ortalarında gənc ziyalı sürgündən qayıdaraq əvvəlcə Şuşaya, oradan da Bakıya gəlir Bakıda Əhməd bəy Ağaoğlunun "İrşad" qəzetində fəaliyyətə başlayır. Sonradan bir müddət H.Vəzirov qəzetə redaktorluq edir.

"İrşad"dakı fəaliyyəti ilə Vəzirovun professional jurnalistlik fəaliyyəti, 1906-cı ildən 1916-cı ilədək Azərbaycan dövri mətbuatının inkişafında müstəsna rolu başlayır. Bu vaxt Azərbaycanda xalqın tərəqqisi, milli azadlıq ideyaları ilə silahlanmış yeni ziyalı nəsli yetişirdi. Haşım bəy Vəzirov da öz qələmi, peşəsi ictimai fəaliyyəti ilə bu mübarizəyə qoşulanların ön cərgəsində idi. Onlar xalqın nicata qovuşmasının, istiqlalın yeganə təbliğatçısı kimi mətbuatı görürdülər, bunun uğrunda da savaşırdılar. İdeya müəllimləri böyük Həsən bəy Zərdabi idi. İrticanın hökm sürdüyü, xüsusən, türk mətbuatı nəşriyyatı üzərində ciddi senzura nəzarətinin olduğu bir vaxtda çətinliklə olsa, Haşım bəy Vəzirov "Tazə həyat" qəzetinin nəşrinə icazə alır 1907-ci il aprelin 1-də özünün redaktorluğu ilə qəzetin birinci nömrəsi çapdan çıxır. "Tazə həyat"ın qarşısına qoyduğu birinci məsələ müsəlmanları düşdükləri fəlakətdən, faciəli vəziyyətdən çıxarmaq idi. Redaktor yazırdı: "Biz istəyirik ki, millətimiz xoşbəxt olsun, millətimizin xoşbəxtliyi qeyri millətlərin bədbəxtliyi üzərində qurulsun, demirik. Biz bütün millətlərin insanların həddi-kəmalə yetişməyinin, onlar ilə bahəm öz millətimizin xoşbəxtliyinin tərəfdarıyıq". Çox keçmir ki, qəzet ətrafına Mirzə Ələkbər Sabir, Məhəmməd Hadi, Ə.Müznib, Məmməd Səid Ordubadi, Süleyman Sani Axundov, Tağı Şahbazi, Mir Mehdi Seyidzadə, Mirzə Şərif Əfəndizadə, Bayraməli Abbaszadə, Məşədi Azər, Cəlal Yusifzadə başqa qələm sahiblərini toplayır. Onlar ədəbi, ictimai-publisistik əsərləri ilə "Tazə həyat"da çıxış edir, millətini millət kimi yaşamağa, inkişaf etməyə çağırırdılar. Bunun qarışılığında onlar "mükafatsız" qalmırdılar. Tez-tez qəzetləri bağlanır, özləri həbs edilib sürgünə göndərilir, hədə-qorxu hədəfinə çevrilirdilər.

Beləliklə, 1908-ci ilin sentyabrında Bakı general-qubernatorunun əmri ilə "Zərərli istiqamətinə görə" "Tazə həyat"ın nəşri 230-cu sayında dayandırıldı. Bu isə o demək idi ki, bu qədər ziyalının xalqa söz dediyi tribuna əlindən alınmışdı. Əlacsız qalan Haşım bəy bu dəfə Bakı qradonaçalnikinə müraciət edərək "İttifaq" adlı yeni qəzet çıxarılmasına icazə istəyir elə həmin ilin noyabrında naşir-redaktor şəhadətnaməsini alaraq "Orucov qardaşları"nın mətbəəsində "İttifaq"ın nəşrinə başlayır. Bu dəfə qəzetin ətrafına dövrün görkəmli şair, jurnalist yazıçıları - Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi, Əliqulu Qəmküsar, Məmməd Səid Ordubadi, Dadaş Bünyadzadə, Əli Müznib, Cəlal Yusifzadə başqaları toplaşırlar. Onlar "İttifaq"ın səhifələrində bədii-publisistik yazılarla, şeir felyetonlarla çıxış edirdilər.

Haşım bəy özü "İttifaq"da yazılarını həm açıq, həm gizli imzalarla dərc etdirirdi. "Keyfim gələndə", "Birisi", bəzi yazılarının axırında isə "H.Vəzirov" imzası qoyardı. Lakin senzura "İttifaq"dakı ziyalı toplusundan da təşvişə düşərək qəzeti cəzalandırmaq haqqında qərar çıxarır 1909-cu ildə "İttifaq" da bağlanır. Yaşadıqlarından başına gətirilənlərdən heç yorulub çəkilməyən Haşım bəy bu dəfə "Səda" qəzetinin nəşrinə nail olur.

Redaktor-naşir qəzetin birinci nömrəsində "İttifaq"ın bağlanma səbəbini ərzi-hal etdikdən sonra "Səda" haqqında bunları deyir: "Hər halda millətimizə ölüncəyə qədər xidmət etmək təmənnasında varıq. "Səda"nın məsləki millətimizin tərəqqisinə oyanışına çalışan müsəlmanları ittifaq ittihada dəvət etməkdən ibarət olacaq, dili isə türk, sadə Azərbaycan dili olacaq". Lakin Baş Mətbuat İşləri İdarəsi Stolıpinin əmrinə əsaslanaraq az-çox çıxan qəzet jurnallar, nəşriyyat mətbəələr üzərində irticaya başlayır, redaktorları haqsız yerə cərimələyir, məhkəməyə cəlb edirdi. Məqsəd necə olursa-olsun, müsəlmanların ana dilində qəzeti çıxmamalıdır, onları yatdığı yuxudan kimsə oyatmamalıdır, bu işə başlayanlar cəzalandırılmalıdır. Haşım bəy Vəzirov məhz belə bir ağır şəraitdə jurnalistlik fəaliyyətini cəsarətlə davam etdirirdi. Ətrafında daha çox ədəbi qüvvə toplamış "Səda" artıq 5 min nüsxə tirajla çap olunurdu. Lakin 1911-ci il martın 18-dən 19-na keçən gecə jandarm idarəsi bir qrup mətbuat işçisini, o cümlədən Haşım bəy Vəzirovu həbs edərək Bayıl həbsxanasına salır. Mətbuat işçilərinin kütləvi həbsini digər qəzetlər səhifələrinə çıxararaq yazırdılar ki, "Səda", "Nicat", "Yeni həqiqət", "Yeni Füyuzat" "Şəhabi-sadiq" qəzetlərinin idarələri axtarıldıqdan sonra müdir mühərrirləri həbsxanalara göndərildi.

Haşım bəy həbsdən qayıtdıqdan sonra - 1911-ci il avqustun 14-də qəzetin 146-cı sayında dərc edilmiş bir məqaləsinə görə qəzetin nəşri dayandırılır.

H.Vəzirovun yenə ağır günləri başlayır, yenə günlərlə jandarm idarəsinə gedərək mətbuatsız yaşaya bilmədiyini izhar edir yalvarır ki, "Səda"sını ona qaytarsınlar. Onun həyatını jurnalistlik fəaliyyətini öyrəndikcə, aydın olur ki, bu fədai insanın yaşadığı qısa ömür ardı-arası kəsilməyən münaqişələrdə, mübahisə, təqib, cərimə həbslərdə, hökumət idarələrində, sürgündə, bir sözlə, mətbuat hüququ uğrunda çarpışmalarda keçib. "Panislamizm məsələsi ermənilər" başlıqlı silsilə yazılarında işğalçı dövlətlərin panislamizm ilə mübarizədə məqsədləri, millətçi ermənilərin öz riyakar hərəkətlərini həyata keçirmək üçün hər qorxulu işlərə əl atdıqları, müsəlman aləmindəki daxili ziddiyyət çəkişmələr, məzhəb münaqişələri ətraflı şərh olunurdu.

Mütəxəssislər Haşım bəyin qəzetçilik fəaliyyətini sələfi Həsən Bəy Zərdabi Ünsizadə qardaşları ilə müqayisə edirlər. O, da çap etdiyi qəzet jurnalların həm naşiri, redaktoru, həm korrektoru, bəzən çapçısı da olurdu. Onların maddi vəziyyətləri bir-birinə oxşar olub. Sonralar yaratdığı "Nicat" Maarif Cəmiyyəti güzəştli qiymətlə aldığı mətbəəyə "Səda" adını vermişdi. Burada qəzetlərlə bərabər, dərsliklər, yazıçıların orijinal əsərləri, tərcümələr dini kitablar da nəşr olunurdu. N.Vəzirovun "Ağa Kərim xan Ərdəbili" "Vay şələküm, məlləküm", M.S.Ordubadinin "Qanlı sənələr", Y.V.Çəmənzəminlinin "İki hekayə" adlı kitabları bir çox kitablar çap olunmuşdu.

Cəfakeş jurnalistin, azadlıq savaşçısının yaşadığı sürgünlər, həbslər, qadağalar tezliklə özünü göstərdi. 1916-cı il fevralın 4-də Haşım bəy Vəzirov ailəsini, nəşri yarımçıq qalmış "Sədayi Qafqaz" qəzetini və borcunu tamamilə ödəyə bilmədiyi "Səda" mətbəəsini silahdaşlarına əmanət edib dünyasını dəyişdi. Görkəmli ictimai-siyasi xadim Nəriman Nərimanov cəfakeş jurnalistin dəfn mərasimində deyirdi: "İştə Haşım bəy öldü. O, iki yaradıcı qüvvətlərdən birini özü ilə apardı, bizi insanlıq dərəcəsinə dəvət edən qüvvəti isə bizimlə qaldı. Bu qüvvət bizə kiridar verib qələbəmizi qüvvətləndiriyor, Bizə ümid yolu açıb da diyor: - Millətin məsudluğu insanlara bağlıdır".

 

 

Rəsmiyyə RZALI

 

Azərbaycan.- 2010.- 22 iyul.- S.  5.