Uğurlu tamaşalar
Azərbaycan xalqının mədəni yüksəlişində musiqili teatrın da böyük rolu olmuşdur. Müsəlman şərqində ilk operanın - "Leyli və Məcnun" operasının məhz Azərbaycanda tamaşaya qoyulması və bu əsərə xalqın marağının yüz ildən artıq bir dövrdə daha da artması mənəvi-bədii keyfiyyətləri muğam kökləri üzərində qurulmuş xalqımızın əsl incəsənət nümunələrinə böyük sevgisinin nəticəsidir. Başlanğıcını Üzeyir musiqisinin qəlb oxşayan notlarından götürmüş xalqımız öz musiqi zövqünü daha da püxtələşdirərək klassik musiqini qavrama imkanlarını ölçüyəgəlməz dərəcədə artırmışdır.
Musiqi məbədimiz olan opera və balet teatrının tamaşalarından zövq almağa adət etmiş əcnəbi qonaqlar azərbaycanlıların Qərb opera musiqisinə olan maraqlarının genişliyinə təəccüblərini gizlətmək də istəmirlər. Amma son dövrlərdə milli muğam sənətimizin sərhədləri aşaraq dünyaya yayılması əcnəbiləri də öz sehrinə salmışdır. Onlar anlamağa başlamışlar ki, muğam xalqımıza göndərilmiş Tanrı sevgisidir. Muğam hətta Qərb klassik musiqi əsərlərinin açarıdır. Muğamı anlayan hər kəs dünyanın klassik musiqi şedevrlərinə biganəlik göstərə bilməz. Azərbaycanlı seyrçilər və dinləyicilər milli muğam operalarımızı sevdikləri qədər də Avropa operalarını sevirlər. Jorj Bizenin "Karmen" operasının uvertürasını dinləyərkən sanki "Heyratı" muğamının təranələrinin sehrinə düşürsən. Vaxtilə rus və alman bəstəkarları (Qlinka və Rixard Ştraus) öz əsərlərində Azərbaycan musiqi materialından ustalıqla istifadə etmişlər. Azərbaycan operasevərlərinin artan tələblərini yüksək səviyyədə yerinə yetirmək üçün Akademik Milli Opera və Balet Teatrının rəhbərliyi və istedadlı kollektivi əsl yaradıcılıq nümunəsi nümayiş etdirir. Dünya operası şedevrlərinin ("Toska, "RİQOLETTO","Trubadur", "Çio-çio-san", "Məzhəkəçilər", "Traviata" və s.) teatrın repertuarında möhkəm yer tutması qədirbilən tamaşaçıları sevindirməyə bilmir.
Maraq xatirinə deyək ki, sivil dünyanın məşhur opera teatrlarının heç birində daimi solist heyəti yoxdur. Tamaşaçıların rəğbət bəslədikləri ifaçılar hələ qədim dövrlərdən kənar teatrlardan dəvət olunur. Bu, tamaşaçıların zövqünü oxşamaq məqsədilə edilir. Tutumlu, geniş diapozonlu səsi olan qastrolçu solist bu və ya digər tamaşanın ürəyi sayılır. O, tamaşaya yenilik, tamaşaçıya sevinc gətirir. Bu yaxınlarda Azərbaycan Milli Opera və Balet Teatrının səhnəsinə böyük italyan bəstəkarı Cüzeppe Verdinin həmişə sevilməkdə olan "Aida" operasının tamaşaya çıxarılması Bakının musiqi həyatında önəmli hadisəyə çevrildi. Gürcüstanın xalq artisti, Dövlət mükafatı laureatı, prestijli beynəlxalq müsabiqələr qalibi Azərbaycan operasevərlərinin yaxın dostu Teymuraz Ququşvili firon sarayının keşik başçısı Radames, Ukraynanın əməkdar artisti vokalçıların Sloveniyada keçirilən Ondina Otta adına beynəlxalq müsabiqəsinin "Qran Pri" mükafatı laureatı, Helsinkidə keçirilən beynəlxalq opera sənəti festivalında Aida partiyasının ən yaxşı ifaçısı üçün təsis edilmiş mükafatın sahibi, Ukrayna operasının "Qızıl səsli" ifaçısı Viktoriya Çenskaya Nubiya (Həbəşistan) padşahının qızı Aida, Azərbaycan Respublikasının əməkdar artisti Fidan Hacıyeva Misir fironunun qızı Amneris, respublikanın əməkdar artisti, vokalçıların Bülbül adına beynəlxalq müsabiqəsinin diplomantı Gülnaz İsmayılova Kahinə qız partiyalarında kamil ifaçılıq nümunələri göstərməklə tamaşaçılara böyük zövq verdilər.
"Aidə" ərəb sözü olub "fayda", "mükafat" deməkdir. Bu opera Misirdəki türk xədivi İsmayıl paşanın Süveyş kanalının inşasının başa çatması şənliklərində Qahirənin "Opera" teatrında tamaşaya qoyulmaq üçün Cüzeppe Verdiyə sifarişi sayəsində ərsəyə gətirilmişdir. Böyük bəstəkar bu operanın musiqisini dörd aya bəstələmişdir. Bitkin musiqi nömrələri dramatizmlə dolğun səhnələrdə xoş uyarlıq yaradır. Həmin səhnələrdə Verdi musiqiçi virtuoz kimi görünməmiş emosional zirvələr fəth etmişdir. "Aida" operası Cüzeppe Verdinin melodiyalar aləminə böyük nüfuzetmə qabiliyyətinin məhsuludur. Operanın bəzi hissələri, məsələn, ikinci pərdədə təntənəli qələbə marşı Aida və Radamesin qaranlıq zindanda "Müqəddəs torpaq, əfv et, sən bütün iztirabları özündə saxlayırsan" son dueti və s.Verdi yaradıcılığının əlçatmaz zirvələridir. Bu melodiyalar Azərbaycan dinləyicisinə heç də yad deil, bəlkə də doğmadır. Dinləyiciyə elə gəlir ki, onu ovsunlayaraq qəlbinə yol tapan təntənəli marş "Bayati Şiraz" muğamının "Bərdaşt" və "Mayeyi Bayati Şiraz" şöbələri üstündə yazılmışdır. Bəlkə də bu dediklərimiz İtaliya və Azərbaycan musiqilərinin bir-birinə yaxınlığından irəli gəlir.
Onu da deyək
ki, Radamesin, Aidanın, Amnerisin ariyaları ifası heç də
asan olmayan musiqi materiallarıdır. İki oktava yarım səs
diapazonu olmayan ifaçıların bu ariyaların ifasına
girişmələri müşkül məsələdir.
Azərbaycan opera səhnəsində geniş səs
imkanlı ifaçıların obyektiv və subyektiv səbəblərdən
yoxluğunu nəzərə alan teatrın
rəhbərliyi tamaşaçıların operadan gözlədikləri
zövqü ala bilmələri üçün kənar
teatrlardan qastrolçu çağırmağı ən
optimal variant saymışlar. Heç də hər bir
qastrolçu tamaşaçıların incə
zövqünü oxşaya bilmir. Ona görə ki, səs
imkanları buna yol vermir. Bakıya dəvət edilmiş
qastrolçu-tenorların bir çoxu (xüsusilə
Gürcüstanın Opera və Balet Teatrından vaxtilə dəvət
olunmuş tenorlar Radamesin birinci pərdədə sevgilisi Aidaya
xitabən oxuduğu ariyasının final hissəsinin öhdəsindən
gələ bilməməsi faktları məlumdur. Belə hallarda
bu natamamlıq incə duyumlu tamaşaçıların diqqətindən
yayınmadığına görə öz
narazılıqlarını çatdırmağı lazım
bilirlər. Operasevərlərə yaxşı məlumdur ki,
Nil çayının sahili pərdəsində Aidanın
oxuduğu ariya böyük vokal çətinlikləri ilə
əlaqədardır. Hətta özlərini dünyada
görkəmli soprano kimi tanıtmaq istəyən qadın
ifaçılarımız, xalq artisti Qərinə Kərimova
istisna edilmək şərti ilə Aidanın ariyasının
son finalotunu (yuxarı "do" notunu) uğursuzluqla
götürür, bəzən də heç götürə
bilmirlər. Bu, təəssüf doğurur. Belə
halların qarşısını almaq üçün
növbəti mövsümdə teatrın direktoru Akif Məlikovun
kənardan qastrolçu çağırmaq təşəbbüsü
alqışlanmalıdır. Gürcüstan
Respublikasının xalq artisti, dövlət mükafatı
laureatı - möhtəşəm səs imkanlı tenor
Teymuraz Ququşvili əvvəldən axıradək Radamesin
ariyalarını ustad sənətkarlara xas tərzdə
xoşagələn oxudu. Onun həm bəm, həm də zil
registrlərdə eyni rəvanlıqla oxuya bilməsi dinləyiciləri
son dərəcə razı saldı.
Tamaşadan sonra
afişanın qarşısında dayanıb "Aida"
operasının aparıcı solistlərinin adlarını
diqqətlə oxuyan bir tamaşaçı üzünü mənə
tutub dedi: "Görəsən, bizim belə
ifaçılarımız nəyə görə yoxdur?"
Bu sualı Bakı Musiqi
Akademiyasının vokalçılar hazırlayan əməkdaşlarına
verməsini məsləhət gördüm.
Tamaşada firon qızı
Amnerisin partiyasının ifaçısı metso-soprano səsli
Fidan Hacıyeva son dərəcə yaxşı oxudu. O, həm
incə görkəminə, həm də ifaçılıq
qabiliyyətinə görə çox diqqətçəkən
idi. Fidan metso-soprano səs diapazonu üçün səciyyəvi
olmayan yuxarı registrlərdə çox asanlıqla və təmiz
oxumaları dəfələrlə
tamaşaçıların gur alqışları ilə dəyərləndirildi.
Koloratur soprano səsli
Gülnaz İsmayılova kahinə qızın
partiyasını ustad sənətkar kimi oxudu
Respublikanın əməkdar
artisti, Bülbül adına birinci beynəlxalq müsabiqənin
"Qran Pri" laureatı, möhtəşəm bas səs
sahibi Əli Əskərov hər dəfə olduğu kimi bu dəfə
də ustad vokalçı kimi məharətini göstərdi.
Gürcüstanın əməkdar
artisti Eldar Kesadze səhnə həmkarlarının fonunda təəssüf
ki, çox solğun göründü.
Təqdirəlayiq haldır
ki, teatr kollektivi müasir dövrün tələblərindən
geri qalmamaq üçün dünya operasının görkəmli
xadimləri ilə yaradıcılıq əlaqələri
yaratmışdır. Almaniyanın görkəmli
musiqiçisi professor Korneliya fon Kersenbrok Bakıda zaman-zaman
ustad dərsləri keçir.
Almaniyalı Pyer Dominik
Ponellinin Cüzeppe Verdinin "Traviata" operasına
böyük məharətlə dirijorluq etməsi Bakı
tamaşaçılarının yaddaşına möhkəm
həkk olunmuşdur.
Paytaxt
tamaşaçıları Rossininin "Sevilya bərbəri"
operasının uğurlu alınmasında dirijor, Rusiyanın əməkdar
incəsənət xadimi, professor Andrey Anixanovun xüsusi rolunu
yüksək dəyərləndirmişlər.
Rusiyanın əməkdar incəsənət
xadimi Arkad Şteynlux Puççininin "Toska"
operasının uğurla oynanılması üçün
xeyli zəhmət çəkmişdir.
Ukraynanın əməkdar
incəsənət xadimi, professor Valentina Reka Cüzeppe Verdinin
"Riqoletto", Rusiyanın xalq artisti professor Aleksandr Petrov
Puççininin "Toska", Ukraynanın əməkdar
incəsənət xadimi, professor Nikolay Tretyak Verdinin
"Bohema" opelarının tamaşalarına bəyənilmiş
quruluş vermişlər.
Bakıya dəvət
olunmuş Rusiyanın xalq artisti Liya Sabitova İohann
Ştrausun uşaqlar üçün "Düyməcik"
baletini səhnələşdirməklə onların
böyük sevincinə səbəb olmuşdur.
Estoniyanın əməkdar
incəsənət xadimi Vasili Medvedev Qara Qarayev baletinə yeni
quruluş verməklə onu daha baxımlı etmişdir.
Yaradılmış beynəlxalq əlaqələr
tamaşaların uğurlu alınmasına və
tamaşaçı rəğbəti qazanmasına
yardımçı olmuşdur. Bütün bunlar Azərbaycan
Opera və Balet Teatrının uğurları siyahısına
salınmalıdır.
Arif HÜSEYNOV
Azərbaycan.- 2010.- 6 iyun- S.
7.