17. Əhalinin etibarlı sosial
müdafiəsini təmin edən dövlət siyasəti
"Bizim
düşünülmüş siyasətimiz, iqtisadi
potensialımız, güclü sosial siyasətimiz vardır.
Bizim bütün siyasətimizin başında Azərbaycan vətəndaşı
dayanır. Mən başda olmaqla bütün məmurlar
xalqın xidmətçiləridir. Biz elə etməliyik ki,
Azərbaycan xalqı daha da yaxşı yaşasın".
İlham ƏLİYEV
Demokratik inkişaf yolu seçən hər bir dövlətin ən ali vəzifələrindən biri də əhalinin, onun hər bir üzvünün sosial müdafiəsini təmin etmək, həyat səviyyəsinin daha da yüksəldilməsinə nail olmaqdır. Çünki bunsuz dayanıqlı iqtisadi inkişafın təmin edilməsi mümkünsüzdür. Azərbaycanda əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində qəbul edilmiş qanunlar, ölkə Prezidentinin imzaladığı fərman və sərəncamlar, görülən digər konkret tədbirlər isə sözügedən sferada ölkəmizdə mühüm nəticələrə nail olmasına gətirib çıxarmaqla yanaşı, insanların maddi rifah halının yüksələn xətt üzrə inkişafında da önəmli rol oynayır. Bununla belə, sosial sahədə əhalinin müdafiəsinin daha da güclənməsinə xidmət edən siyasət davam etdirilməkdə, zamanın tələblərinə uyğun olaraq daim yenilənməkdədir.
Xalqın hamisi
Azərbaycanın ötən əsrdə ikinci dəfə qazandığı müstəqilliyin ilk illərində ölkəni bürüyən ictimai-siyasi xaos dövlətin ən vacib vəzifələri sırasında yer alan əhalinin sosial müdafiəsi məsələsini arxa plana keçirsə də, ümummilli lider Heydər Əliyevin yenidən hakimiyyətə qayıdışı ilə respublikanın inkişafı tarixində tamamilə yeni səhifə açıldı. Bu fonda əhalinin sosial problemləri ön plana çəkildi, onların həlli məqsədilə təxirəsalınmaz tədbirlər görüldü. Nəticədə əhalinin sosial müdafiəsinin təşkili inkişaf etməyə, həyat səviyyəsi ildən-ilə yüksəlməyə başladı.
Ümumiyyətlə, ulu öndər Azərbaycana rəhbərlik etdiyi bütün dövrdə insanların maddi-rifah halının daim yüksəlməsi, onların etibarlı sosial təminatına xüsusi önəm verib. İkinci dəfə Azərbaycana rəhbərlik etməyə başladıqdan sonra Heydər Əliyevin bu xüsusda verdiyi fərmanlar ayrıca diqqət çəkir. Onlardan biri "Əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və iqtisadiyyatın maliyyə vəziyyətinin sabitləşdirilməsi tədbirləri haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 1994-cü il 15 iyun tarixli 152 saylı fərmanıdır. Həmin fərmanın əsas məqsədlərindən biri Azərbaycanda mövcud olan inflyasiyanın qarşısının alınmasına yönəlmişdi və bu, həmin dövr üçün olduqca vacib əhəmiyyət kəsb edirdi. Bilindiyi kimi, ölkəmizdə iqtisadiyyatın tənəzzülü ötən əsrin 80-ci illərinin sonlarından başlayıb 90-cı illərin əvvəllərinə qədər davam edib. Tədqiqatlar göstərir ki, 1992-ci ildən 1994-cü ilə qədər olan dövrdə milli gəlir 50 faiz azalmışdı və bunun əsas səbəbi də müstəqilliyin ilk illərində hakimiyyətdə olan qüvvələrin səriştəsizliyi idi. Bu fonda 1994-cü ildə inflyasiya həddi ən yuxarı nöqtəyə qalxmışdı və belə vəziyyət insanların maddi durumuna təsirsiz ötüşmürdü. Hakimiyyətə gəldikdən sonra proseslərin inkişafında dönüş yaratmaq məqsədilə ulu öndərin "Əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və iqtisadiyyatın maliyyə vəziyyətinin sabitləşdirilməsi tədbirləri haqqında" fərmanı mühüm rol oynadı. Lakin fərmandan irəli gələn vəzifələrin daha effektiv yerinə yetirilməsinin təmininə nail olmaq və yol verilən bəzi qüsurların aradan qaldırılması üçün Heydər Əliyev "Əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində əlavə tədbirlər haqqında" növbəti sənəd imzaladı. Prezidentin yeni fərmanı isə bilavasitə əhalinin sosial müdafiəsinin daha etibarlı şəkildə qorunmasına xidmət edirdi. Məsələn, fərmana əsasən, 1994-cü il oktyabrın 15-dən əməyin ödənilməsinin minimum məbləği odövrkü pulla ayda 4000 manat müəyyən edilirdi. Həmçinin pensiya, təqaüd və müavinətlərin məbləğləri əməyin ödənilməsinin minimum məbləğinə uyğunlaşdırılırdı. Eyni zamanda, 1994-cü il oktyabrın 15-dən sosial və işləməyən pensiyaçılara, ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinin gündüz şöbələrində oxuyan tələbələrə və texniki peşə məktəblərinin şagirdlərinə ayda 3000 manat, adambaşına aylıq gəliri minimum əməkhaqqının iki mislindən az olan ailələrdə 16 yaşınadək uşaqların hər birinə ayda 2000 manat məbləğində pul kompensasiyası təyin olunurdu.
Əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində qanunvericilik bazasının güclənməsi istiqamətində ən mühüm addımlardan biri də Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında hazırlanan, Avropa dəyərlərinə, demokratiya və insan azadlığına söykənən, 1995-ci ilin 12 noyabrında ümumxalq səsverməsi ilə qəbul olunan müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyasında bu məsələnin təsbit olunması idi. Konstitusiyanın 16-cı maddəsində deyilirdi ki, Azərbaycan dövləti xalqın və hər bir vətəndaşın rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi və layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına qalır. Bununla faktiki olaraq müəyyən edilirdi ki, bütün inkişaf etmiş sivil dövlətlərdə olduğu kimi, iqtisadiyyat fərdin, şəxsin maddi və mənəvi sosial tələbatlarının ödənilməsinə istiqamətləndirilməlidir.
Ümummilli liderin rəhbərliyi altında görülən digər tədbirlər nəticəsində ölkədə iqtisadi sabitlik təmin olunmaqla bərabər, əhalinin sosial vəziyyətinin yaxşılaşdırılması üçün də möhkəm zəmin yarandı. Sosial sahədə insanların durumunun yaxşılaşdırılması üçün görülən real işlər sayəsində maaşlar, pensiyalar, digər sosial müavinətlər tez-tez artırılır, sənət adamlarına, alimlərə, hətta tələbələrə xüsusi prezident təqaüdü təyin edilirdi. Qeyd edək ki, bu siyasət Prezident İlham Əliyev tərəfindən də uğurla davam etdirilməkdədir.
1997-ci ildə pensiya qanunvericiliyinə edilmiş dəyişikliklərdən sonra 1993-cü ilə qədər təqaüdə çıxmış 650 min vətəndaşın pensiya məbləği 2,2 dəfə artırıldı, əlillərin, tənha, ahıl vətəndaşların və sosial təqaüdçülərin pensiyalarının üzərinə əlavə müavinətlər hesablandı. Odövrkü pulla bu məqsədlə 240 milyard manat xərcləndi. Eyni zamanda, 1998-ci il avqust ayının 1-dən pensiyaların yeni hesablanma mexanizminin tətbiqi nəticəsində şəhid ailələrinin, müharibə əlillərinin, qaçqın və məcburi köçkünlərin pensiyalarının məbləğinin 2 dəfədən də çox artırılmasına 170 milyard manat vəsait sərf olundu. Minimum pensiya ilə daha yüksək pensiya alanlar arasında uyğunsuzluğu aradan qaldırmaq üçün 1 yanvar 2000-ci ildən 450 min nəfərin pensiyasının minimum məbləğinin 50000 manata çatdırılması məqsədilə dövlət büdcəsindən ayda 5 milyard manat vəsait ayrıldı, həmin ilin noyabr ayından isə sosial pensiyaçılara dövlət qayğısının nəticəsi olaraq onların pensiyalarının üzərinə 10000 manat məbləğində aylıq müavinət hesablandı.
Heydər Əliyevin 29 dekabr 2000-ci il tarixli "Əlil olmuş və digər kateqoriyadan olan bir qrup aztəminatlı vətəndaşa dövlət yardımının artırılması haqqında" sərəncamına əsasən, ölkəmizi erməni təcavüzündən müdafiə edərkən və 1990-cı il 20 Yanvar hadisələri zamanı əlil olmuş şəxslərə verilən aylıq müavinətlər artırıldı. Növbəti ildə isə bu kateqoriyadan olan insanlara hesablanan aylıq müavinətlər orta hesabla yenidən 50 faizə kimi çoxaldıldı. Qarşıdakı illərdə də bu sahədə tədbirlər davam etdirildi. Artıq dövlət büdcəsinin xərclərinin sosial xarakterli olması ənənəvi hal aldı. Təkcə bir faktı qeyd etmək kifayətdir ki, 1997-2005-ci illərdə büdcədən xərclənən vəsaitin orta hesabla 50 faizdən çoxu əməkhaqqı, pensiya və müavinətlərin verilməsinə yönəldildi.
Sığorta-pensiya sisteminin inkişafına dair yeni
Dövlət Proqramı
Ulu öndərin
bu siyasəti onun layiqli siyasi varisi olan Prezident İlham Əliyev
tərəfindən indi də uğurla davam etdirilir. Təsadüfi deyil ki,
Prezident İlham Əliyevin 2003-cü il 15 oktyabr seçkilərindən
sonra imzaladığı ilk fərmanlar sırasında yer alan
"Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın
sürətləndirilməsi tədbirləri haqqında"
və "Azərbaycan Respublikası regionları sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramının (2004-2008-ci illər)
təsdiq edilməsi haqqında" sənədlər ölkə
iqtisadiyyatının daha intensiv inkişaf etməsini ehtiva etməklə
yanaşı, əhalinin sosial müdafiəsinin getdikcə
daha artıq dərəcədə güclənməsinə də
xidmət edirdi.
2004-cü ildə
isə ümumilikdə ölkə vətəndaşlarına
dövlət qayğısını artırmaq və
onların sosial müdafiəsini gücləndirmək məqsədilə
Prezident tərəfindən 10-dan çox fərman və sərəncam
imzalandı. Bütün bunlar nəticəsində isə
maaşlar, pensiyalar və digər müavinətlərin həcmində
əhəmiyyətli artım oldu. Sosial sahədə
diqqətçəkən mühüm addımlardan biri isə
"Ahıl vətəndaşların sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi üzrə Dövlət
Proqramı" oldu. Prezidentin 2006-cı il
17 aprel tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilən
proqramda Azərbaycanda ahıl vətəndaşların sosial
müdafiəsi sahəsində mövcud vəziyyətə
diqqət yetirilir, onların sosial müdafiəsinin təkmilləşdirilməsi
işlərindən söz açılırdı.
Yeni Dövlət
Proqramının əsas məqsədi ahıl vətəndaşların
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə nail
olmaqdan ibarət idi və bunun üçün o,
aşağıdakı vəzifələri əhatə edirdi:
ahıl vətəndaşların sosial təminatı sahəsində
hüquqlarının artırılması və onların həyata
keçirilməsi; ahıl vətəndaşların cəmiyyətin
sosial-iqtisadi və siyasi həyatında iştirakının təmin
edilməsi; ahıl vətəndaşların sosial-mədəni
tələblərinin ödənilməsi sahəsində tədbirlərin
həyata keçirilməsi; ahıl vətəndaşların
sağlamlığının qorunması; qocalma probleminin həll
olunması istiqamətində dövlət, vətəndaş
cəmiyyəti və özəl sektorun sıx əməkdaşlığının
təmin edilməsi; ahıl vətəndaşların sosial
müdafiəsinin təminatının elmi əsaslarının
möhkəmləndirilməsi.
Növbəti
illərdə dövlət başçısı tərəfindən
verilən müvafiq fərman və sərəncamlarla daim əməkhaqlarının,
pensiyaların, sosial müavinətlərin miqdarı
artırılıb, əhalinin aztəminatlı təbəqəsinin
sosial müdafiəsi daha da gücləndirilib. Bununla bağlı önəmli
məqamlardan biri də 2005-ci il may
ayının 12-də Bakıda yoxsulluğun azaldılması
və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramının icrasına dair keçirilən illik konfransda
Prezident İlham Əliyevin səsləndirdiyi fikirlər oldu:
"Azərbaycanda heç kim yoxsulluq şəraitində
yaşamamalıdır. Yoxsul insan
olmamalıdır". Bunun ardınca isə dövlət
başçısı aztəminatlı əhalinin sosial
müdafiəsinin daha da gücləndirilməsi məqsədilə
21 oktyabr 2005-ci il tarixdə
"Ünvanlı dövlət sosial yardımı
haqqında" qanunu imzaladı. Bu gün də
belə yardımların verilməsi insanların aztəminatlı
təbəqəsinin maddi rifah halının yüksəlməsində
mühüm rol oynayır və ildən-ilə bu
yardımın verilmə mexanizmi daha da təkmilləşdirilir.
Ünvanlı sosial yardım təyin edilərkən
yoxsulluğun mənfi nəticələrinin yüngülləşdirilməsi,
bu yardımın real olaraq ehtiyaca uyğun müəyyən
edilməsi və subyektin dəqiq seçilməsi vacib faktor
kimi nəzərdə tutulur.
Sosial qanunvericilik sahəsində
son illərdə diqqətçəkən daha bir məqam isə
Prezidentin 30 dekabr 2008-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı"dır. Həmin proqram barədə
danışmazdan öncə xatırladaq ki, ölkəmizdə
sovet dönəmindən qalmış və günün tələblərinə
cavab verməyən pensiya münasibətlərində
köklü dəyişikliklərin başlanğıcı
Heydər Əliyev tərəfindən təsdiq olunan və
2001-2005-ci illəri əhatə edən "Azərbaycan
Respublikasında Pensiya İslahatı Konsepsiyası"nın reallaşdırılması ilə
qoyulub. Məhz bu dövrdə
sığorta-pensiya sisteminin müasir standartlara
uyğunlaşdırılması istiqamətində zəruri
addımlar atılıb, vətəndaşların pensiya təminatında
sığorta prinsiplərinin tətbiqinə istiqamətlənmiş
tədbirlər həyata keçirilib. Sığorta-pensiya
və sosial yardım sistemlərinin bir-birindən
ayrılması və ödənilən sosial sığorta
haqları ilə təyin olunan pensiya məbləğlərinin
əlaqələndirilməsi bu tədbirlərin
başlıca istiqamətini təşkil edir.
2006-cı ildən
etibarən ölkəmizdə yeni, beynəlxalq təcrübədə
özünü doğrultmuş üçpilləli struktura
(baza, sığorta və yığım hissələrindən
ibarət) əsaslanan əmək pensiyaları sistemi fəaliyyətdədir. Artıq əldə
olunmuş ilkin təcrübə yeni sistemin yüksək sosial
səmərəliliyini göstərir. Yeni
sistemin fəaliyyəti dövründə əmək
pensiyalarının istər minimal məbləği (baza hissəsi),
istərsə də orta aylıq məbləği əhəmiyyətli
şəkildə artıb. Digər tərəfdən
o da faktdır ki, bütövlükdə pensiyaların
artım mexanizminin bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
uyğun şəkildə həyata keçirilməsi
mövcud maliyyə imkanlarının pensiyaçılar
arasında daha ədalətli bölgüsünə şərait
yaradıb. Eyni zamanda, məcburi dövlət
sosial sığortada fərdi uçot sistemi yaradılıb,
vətəndaşların pensiya təminatının fərdi
uçotun məlumatları əsasında aparılması həyata
keçirilib və beləliklə də pensiya təminatında
sığorta prinsiplərinə keçid təmin edilib.
Həmçinin
bu dövrdə məcburi dövlət sosial
sığortası sahəsində idarəetmə,
sığortaolunanların fərdi uçotunun təşkili
və pensiya təminatı məsələləri vahid pensiya
qurumunda cəmləşdirilib və bu sahələrin mütərəqqi
texnologiyalar əsasında təkmilləşdirilməsi, yenidən
qurulması əməli surətdə həyata keçirilib.
Yeni proqrama əsasən,
sığorta-pensiya sisteminin uzunmüddətli inkişafı
üçün aktual təhlillərə əsaslanan mexanizmlərin
formalaşdırılması və nəticələrin modelləşdirilməsi,
müfəssəl fəaliyyət planının gerçəkləşdirilməsi
zəruri xarakter daşıyır. Bu sırada vətəndaşların
2006-cı il 1 yanvar tarixinədək (yeni
pensiya sistemi fəaliyyətə başlamazdan əvvəlki
dövrdə) qazanılmış pensiya hüquqlarının
adekvat qiymətləndirilməsi, yeni sistemin fəaliyyətindən
əvvəl və sonra pensiyaya çıxmış şəxslərin
pensiya məbləğləri arasındakı fərqlərin
tədricən aradan qaldırılması və bu tədbirlərin
yeni sistemə əlavə maliyyə yükü yaratmadan
icrası xüsusi diqqət tələb edən məsələlər
kimi dəyərləndirilir. Bildirilir ki, hazırda ölkəmizdə
əmək pensiyaları sistemi çərçivəsində
nəzərdə tutulmuş baza və sığorta hissələri
müsbət nəticələrlə tətbiq olunsa da, əmək
pensiyalarının qanunvericiliklə nəzərdə
tutulmuş üçüncü elementinin - yığım
hissəsinin fəallaşdırılması məqsədilə
zəruri tədbirlərin həyata keçirilməsi gündəlikdədir:
"Bununla yanaşı, pensiya münasibətlərinin
könüllü pensiya sığortası və qeyri-dövlət
pensiya təminatı kimi elementləri özündə cəmləşdirən
islahat istiqamətinin reallaşdırılması ölkəmizin
perspektiv sosial-iqtisadi tərəqqisində mühüm rol
oynamalıdır.
Yeni sığorta-pensiya
sisteminin fəaliyyəti üçün zəruri
qanunvericilik bazası və müasir tələblərə
cavab verən maddi-texniki baza əsasən yaradılsa da,
sistemin işinin tam avtomatlaşdırılmış qaydada təşkili
və onu çalışdıracaq kadr potensialının
formalaşdırılması, eyni zamanda, fərdi uçotun və
xüsusilə də sığortaolunanların məlumatlandırılması
sisteminin inkişafı mühüm vəzifə olaraq
qarşıda durur".
"2009-2015-ci illərdə
Azərbaycan Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin
inkişafına dair Dövlət Proqramı" məhz qeyd
olunan problemlərin kompleks həllinə yönəlib və
Prezidentin 2008-ci il 15 sentyabr tarixli 3043 nömrəli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"nda müəyyən
olunmuş strateji məqsəd, hədəf və göstəricilər
nəzərə alınmaqla, ölkəmizdə
sığorta-pensiya sistemində həyata keçirilən
islahatların növbəti mərhələsini müəyyənləşdirir.
Pensiya təminatında
sığorta prinsiplərinin gücləndirilməsini və
tədricən yığım komponentinin tətbiqinə
keçidi nəzərdə tutmaqla pensiya islahatlarının
daha da dərinləşdirilməsi, aparılan islahatlar nəticəsində
qurulmuş yeni sığorta-pensiya sisteminin dayanıqlı və
dinamik inkişafına nail olunması, bu zəmində vətəndaşların
pensiya təminatının daha da təkmilləşdirilməsi
Dövlət Proqramının əsas məqsədini təşkil
edir. Onun əsas
vəzifələri aşağıdakılardır:
sığorta-pensiya sisteminin fəaliyyətində
sığorta prinsiplərinin gücləndirilməsi və
qeyri-sığorta xarakterli ödəmələrin tənzimlənməsi
mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi; vətəndaşların
2006-cı il yanvarın 1-dən əvvəlki dövrdə
qazanılmış pensiya hüquqlarının yeni əmək
pensiyaları sisteminə daha sıx inteqrasiyasının təmin
edilməsi; məcburi dövlət sosial
sığortasının təkmilləşdirilməsi və
konüllü pensiya sığortasının inkişaf
etdirilməsi; əmək pensiyalarının yığım
komponentinin fəallaşdırılması və qeyri-dövlət
pensiya institutlarının formalaşdırılması və
inkişaf etdirilməsi; bütövlükdə
sığorta-pensiya sisteminin cari ödəmə qabiliyyətinin,
habelə orta və uzunmüddətli maliyyə
dayanıqlığının təmin edilməsi;
sığorta-pensiya sisteminin fəaliyyətində müasir
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının geniş tətbiqinə
nail olunması, idarəetmənin tam
avtomatlaşdırılması və fərdi uçot
sisteminin əhatəli inkişafının təmin
olunması.
Yoxsulluğun azaldılmasına xidmət edən dövlət
proqramları
Sosial sferada həyata
keçirilən siyasətin mühüm elementlərindən
biri də yoxsulluğun azaldılmasına xidmət edən
proqramlardır. Ölkəmizdə sosial problemlərin, o cümlədən
yoxsulluq probleminin həlli istiqamətində hələ
2003-cü il 20 fevral tarixində Heydər Əliyevin
müvafiq fərmanı ilə təsdiq edilmiş
"2003-2005-ci illər üçün Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və iqtisadi
inkişaf üzrə Dövlət Proqramı" xüsusi əhəmiyyətə
malik olub. Həmin Dövlət Proqramının həyata
keçirilməsi nəticəsində 2005-ci ildə yoxsulluq
səviyyəsi 2002-ci ildəki 46,7 faizdən
29,3 faizə endi. Sonrakı illərdə bu istiqamətdə
nailiyyətlər daha da artırıldı və 2007-ci ilin
axırına yoxsulluq səviyyəsi 15,8
faiz təşkil etdi.
"2003-2005-ci illər
üçün Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı"nın başa
çatması ilə bağlı olaraq 2005-ci ilin iyununda
Prezident İlham Əliyev tərəfindən yeni sərəncam
imzalandı. "2006-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"nın
hazırlanması haqqında bu sərəncamda qeyd olunurdu ki,
görülən işlərə baxmayaraq, hələlik
ölkədə işsizlik problemini tam həll etmək
mümkün olmamış və dünyanın çox
ölkəsində olduğu kimi, Azərbaycanda da əhalinin
bir hissəsi yoxsul vəziyyətdə yaşayır: "Məhz
yoxsulluq probleminin dünyada geniş
yayıldığını nəzərə alaraq Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının Baş Assambleyası
qəbul etdiyi "Minilliyin İnkişaf Məqsədləri"ndə
2015-ci ilədək yoxsulluğun səviyyəsinin yarıyadək
azaldılmasını əsas məqsəd kimi müəyyən
etmişdir. Azərbaycan Respublikası da bu təşəbbüsə
qoşularaq qarşıdakı illərdə əhalinin əsas
ehtiyaclarının daha dolğun ödənilməsi
üçün zəruri tədbirlərin görülməsini
nəzərdə tutur".
Ölkənin iqtisadi və
sosial həyatında müşahidə olunan müsbət
meyilləri daha da möhkəmləndirmək, əhalinin rifah
halının yaxşılaşdırılması və
yoxsulluğun səviyyəsinin azaldılması sahəsində
müvafiq tədbirlərin həyata keçirilməsini təmin
etmək məqsədilə "2006-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"nın hazırlanması üçün sərəncama
əsasən, müvafiq Dövlət Komissiyası
yaradıldı.
Bunun ardınca 2008-ci il sentyabrın 15-də Prezident tərəfindən
"2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında
yoxsulluğun azaldılması və davamlı inkişaf
Dövlət Proqramı" təsdiq edildi. Proqramın
aşağıdakı əsas doqquz strateji məqsədi
müəyyənləşdirilib: makroiqtisadi sabitliyi saxlamaqla
və qeyri-neft sektorunu tarazlı inkişaf etdirməklə
davamlı iqtisadi artımın təmin edilməsi; əhalinin
gəlir əldə etmək imkanlarının genişləndirilməsi,
yoxsul əhalinin sayının əhəmiyyətli dərəcədə
azalmasına nail olunması; səmərəli sosial müdafiə
sistemini inkişaf etdirməklə yaşlı əhalinin, aztəminatlı
ailələrin və sosial cəhətdən xüsusilə həssas
qrupların sosial riskinin azaldılması;
qaçqınların və məcburi köçkünlərin
həyat şəraitinin yaxşılaşdırılması
tədbirlərinin sistemli şəkildə davam etdirilməsi;
təhsil və səhiyyə sahəsində əsas xidmətlərin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi və onları əldə
etmək üçün bərabər imkanların
yaradılması; sosial infrastrukturun inkişaf etdirilməsi,
kommunal xidmətlər sisteminin təkmilləşdirilməsi;
ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılması, ətraf
mühitin davamlı idarə olunmasının təmin edilməsi;
gender bərabərliyinin dəstəklənməsi; institusional
islahatların davam etdirilməsi və dövlət idarəetməsinin
təkmilləşdirilməsi.
Əhalinin sosial müdafiəsinin güclənməsi
daim Prezidentin diqqət mərkəzindədir
Hazırda dövlətin
sosial siyasətinin əsas istiqamətləri vətəndaşların
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası ilə müəyyənləşdirilmiş
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsinə,
aztəminatlı vətəndaşların, o cümlədən
əlillərin sosial müdafiəsinin təşkil edilməsinə,
sosial yardım sistemində ünvanlılıq prinsiplərinin
gücləndirilməsinə və cəmiyyətdə
mövcud olan sosial münasibətlərin tənzimlənməsinə
yönəldilib. Əhalinin sosial müdafiəsinə
yönəlmiş tədbirlərin icrasında isə əsas
vasitəçi orqan kimi Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyi çıxış edir.
Nazirliyin əsas vəzifələri isə
aşağıdakılardan ibarətdir: əmək, sosial
müdafiə, pensiya təminatı, demoqrafiya və miqrasiya
sahəsində dövlət siyasətini hazırlamaq və
qanunvericiliklə müəyyən olunmuş qaydada həyata
keçirmək; əmək qabiliyyətli əhalinin
işgüzarlıq və təşəbbüskarlığının
artırılması üçün zəruri şərait
yaratmaq, mülkiyyət və təşkilati-hüquqi
formasından asılı olmayaraq bütün müəssisə,
idarə və təşkilatlarda çalışan
işçilərin əmək və sosial
hüquqlarının qorunmasını təmin etmək;
işsizliyin səviyyəsinin azaldılmasına, əmək
bazarında zəif rəqabətli əhali qruplarının,
xüsusilə gənclərin, çoxuşaqlı
qadınların, qaçqın və məcburi
köçkünlərin, əlillərin, şəhid ailəsi
üzvlərinin, şərbəstləşdirilmiş
işçilərin məşğulluğuna yönəldilmiş
siyasəti həyata keçirmək; müvafiq icra hakimiyyəti
orqanları, dövlət və qeyri-dövlət müəssisələri
ilə birgə yeni iş yerlərinin yaradılmasına
yönəldilmiş tədbirlər hazırlamaq, əmək
ehtiyatlarını bazar şəraitinə
uyğunlaşdırmaq məqsədilə peşə
hazırlığı mexanizmini təkmilləşdirmək; əhalinin
sosial müdafiəsi sahəsində qanunvericilik
aktlarının təkmilləşdirilməsi məqsədilə
təkliflər hazırlayıb müvafiq orqanlara təqdim etmək;
əhalinin aztəminatlı təbəqələrinə
dövlət yardımının tənzimlənməsi
üzrə təkliflər hazırlamaq, tənha ahıl vətəndaşlara
və əlillərə sosial-məişət xidmətini təşkil
etmək; demoqrafiya, əmək və sosial müdafiə məsələləri
üzrə elmi-tədqiqat və beynəlxalq əməkdaşlıq
sahəsində işləri əlaqələndirmək;
tibbi-sosial ekspertizanı, əlillərin reabilitasiyasını
təşkil etmək, əlillərin protez-ortopedik vasitələrlə
təmin olunmasına kömək göstərmək;
mülkiyyət və təşkilati-hüquqi formasından
asılı olmayaraq müəssisə, idarə və təşkilatlarda
əməyin mühafizəsi, əmək şəraiti, əməyin
ödənilməsi, əmək münasibətləri, əməyin
gigiyenası, əhalinin məşğulluğu, miqrasiya sahəsində
qanunvericilik aktlarının icrasının təmin
olunmasına dövlət nəzarətini həyata keçirmək.
Bununla
yanaşı, dövlət başçısı tərəfindən
müxtəlif vaxtlarda verilən sərəncamlar da sosial təminat
sahəsində böyük əhəmiyyətə malikdir. Buna misal olaraq "Əhalinin
təbii qazdan istifadəsi üzrə yaranmış
borclarının silinməsi tədbirləri barədə"
Prezident İlham Əliyevin 29 dekabr 2009-cu il
tarixli fərmanını göstərmək olar. Əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və istehlak
edilmiş təbii qazın dəyərinin ödənilməsində
yaranmış vəziyyətin tənzimlənməsi məqsədilə
dövlət başçısının qərarına əsasən,
əhalinin 1 oktyabr 2009-cu il tarixinə Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin "Azəriqaz"
İstehsalat Birliyinə yaranmış 327 milyon manat məbləğində
borcları silinib. Əhalinin borclarının silinməsi ilə
əlaqədar Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Neft Şirkətinə silinmiş borcların məbləği
həcmində Azərbaycan Respublikasının 2009-cu il dövlət büdcəsindən təzminat
verilib.
Təhlillər
göstərir ki, ildən-ilə ölkəmizdə sosial təminatın
güclənməsi məqsədilə dövlət büdcəsindən
ayrılan xərclərin miqdarı artan xətt üzrə
inkişaf edir.
Məsələn, dövlət
başçısının tapşırığına
uyğun olaraq 2009-cu ildə sosialyönümlü tədbirlərin
və xərclərin büdcə icrasına
üstünlük verilib, müvafiq dövlət
proqramlarının maliyyələşdirilməsi tam təmin
edilib. Bu məqsədlər üçün dövlət
büdcəsindən 2 milyard 903 milyon manat, o cümlədən
onun cari xərclərindən 2 milyard 763 milyon manat vəsait sərf
edilib ki, bu da 2008-ci illə müqayisədə 450 milyon manat və
ya 19,5 faiz çoxdur.
2009-cu ildə 2008-ci illə
müqayisədə dövlət büdcəsinin cari xərclərində
sosialyönümlü tədbirlər üzrə xərclərin
tərkib hissəsi olan sosial-müdafiə və sosial-təminat
xərcləri 24,6 faiz, təhsil xərcləri
17,2 faiz, səhiyyə xərcləri 16,2 faiz, mədəniyyət,
incəsənət, informasiya, bədən tərbiyəsi xərcləri
12,9 faiz artıb.
Aztəminatlı ailələrin
sosial müdafiəsini təmin edən ünvanlı sosial
yardımın hesablanmasında tətbiq edilən ehtiyac
meyarının məbləği artırılaraq 60 manata
çatdırılıb, ünvanlı sosial
yardımların göstərilməsi məqsədilə
dövlət büdcəsindən 180 milyon manat vəsait
istifadə olunub ki, bu da 700 min nəfər aztəminatlı
şəxsi əhatə edib.
Əlillərin və şəhid
ailələrinin mənzil şəraitinin
yaxşılaşdırılması və əlillər
üçün bərpa mərkəzlərinin
yaradılması ilə bağlı zəruri tədbirlərin
həyata keçirilməsi, o cümlədən
respublikanın 22 rayonunda və Bakı şəhərinin
Qaradağ, Suraxanı, Yasamal, Əzizbəyov və
Sabunçu rayonlarında əlillər üçün
çoxmənzilli və fərdi yaşayış evlərinin
tikintisinə 46,2 milyon manat vəsait yönəldilib. 2009-cu il də məcburi köçkünlərin
sosial-məişət və məskunlaşma şəraitinin
yaxşılaşdırılması və yaşayış
qəsəbələrinin tikintisi istiqamətində vacib mərhələ
olub. Ötən il ərzində Dövlət
Neft Fondundan həmin məqsədlərə 90 milyon manat vəsait
sərf edilib.
Görülən bu tədbirlərin məntiqi nəticəsidir ki, 2003-2009-cu illərdə ölkəmizdə 840 mindən çox yeni iş yeri açılıb, yoxsulluq səviyyəsi 11 faizə düşüb. Qarşıdakı dövr ərzində isə əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində Azərbaycanın daha böyük uğurlara imza atacağı şübhə doğurmur və bunu şərtləndirən əsas amillərdən biri ölkənin iqtisadi qüdrətinin günü-gündən artmasıdır.
Rasim BAYRAMOV
Azərbaycan.- 2010.- 10
iyun- S. 3.