Humanitar elmlərin inkişaf strategiyası milli
ideologiyaya cavab verməlidir
Müasir qloballaşma
dövründə elmi-intellektual potensial davamlı və sabit
inkişafın əsas meyarına çevrilərək hər
bir dövlətə qarşıya qoyduğu strateji məqsədləri
inamla həyata keçirmək, dünya arenasında layiqli yer
tutmaq imkanı yaradır. İqtisadi inkişaf
strategiyasını elmi-texniki əsaslar üzərində
qurmaqla, innovasiya inkişafını dövlət quruculuğu
prosesinin mühüm təminatı sayan, proqressiv ənənələrə
istinad edən dövlətlər milli tərəqqiyə nail
olur, iqtisadi, sosial və intellektual inkişaf müstəvisində
rəqabətə davam gətirirlər. Reallıq göstərir
ki, iqtisadi modernləşmə və demokratikləşməni
təmin edən mühüm faktorlardan biri də məhz elmin,
təhsilin səviyyəsinin durmadan yüksəldilməsi yolu
ilə insan kapitalının
formalaşdırılmasıdır.
Hazırda nəinki
Avropanın, eləcə də Uzaq Şərqin, Asiyanın
iqtisadi cəhətdən xüsusi inkişaf etmiş bəzi
dövlətlərinin - Yaponiyanın, Cənubi Koreyanın,
Malayziyanın, Sinqapurun informasiya-kommunikasiya texnologiyaları,
ümumilikdə elmi-texniki tərəqqi sahəsində heyrətamiz
uğurlara imza atması bu qənaətin doğruluğunu bir
daha təsdiqləyir. Həmin dövlətlərin təkcə
iqtisadi deyil, həm də vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının
və demokratiyanın inkişafı sahəsində əldə
etdiyi uğurlar müasir dövrdə elmi-intellektual
inkişafın cəmiyyət üçün müstəsna
əhəmiyyətini qabarıq önə
çıxarır.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin son 6 ildə qarşıya qoyduğu ən
mühüm vəzifələrdən biri də məhz milli
inkişafda intellektual irəliləyişə nail olmaqla
dövlətin siyasi suverenliyinin, davamlı iqtisadi
rifahının təmin edilməsindən ibarətdir. Ölkənin
innovasiyalı inkişafına keçidin zəruriliyi insan
kapitalının reallaşdırılmasına və ümumi
rifah səviyyəsini təkmilləşdirmək məqsədilə
insanların potensial imkanlarının səmərəli tətbiqinə
əsaslanan elmi strategiyanın hazırlanmasını zərurətə
çevirir. Qlobal rəqabət şəraitində
respublikanın elmi potensialının davamlı şəkildə
yüksəldilməsi, gənc, kreativ və intellektual səviyyəli
insanların istedadından maksimum istifadə edilməsi
dövlətin innovasiyalı inkişafını təmin etmək
baxımından son dərəcə vacibdir. Milli elm və təhsil
sistemi qloballaşan dünyanın reallıqlarını, habelə
yeni nəslin yetişdirilməsi, tərbiyə olunması sahəsində
müasir bilik və texnologiyaları, dünyada cərəyan
edən pozitiv meyillərə cavab verən mütərəqqi
metodları özündə əks etdirməlidir. Vətəndaşa
sərmayə qoyulması, onun fərdi keyfiyyətlərinin və
qabiliyyətlərinin inkişafı müasir texniki vasitələri
dərindən mənimsəmiş yeni menecerlər sinfinin
yaradılması, intellektin milli inkişafda prioritet amil kimi
müəyyənləşdirilməsi ölkədə həyata
keçirilən siyasətin ümumi mahiyyətini təşkil
edir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev yaradıcı zəka sahiblərinin,
intellektual, kreativ kadrların, istedadlı insanların dövlətin
lazımi diqqət və qayğısı ilə əhatə
olunmasını son dərəcə vacib sayır. Ölkə
başçısı dəfələrlə
vurğulamışdır ki, iqtisadi resursların insan
kapitalının inkişafına yönəldilməsi yolu ilə
formalaşan yeni təfəkkürlü intellektual elita
respublikanın perspektiv inkişafının əsas lokomotivi -
aparıcı qüvvəsi kimi çıxış edəcəkdir.
Keçid dövrünün geridə qaldığı,
modernləşmə istiqamətində davamlı tədbirlərin
həyata keçirildiyi hazırkı mərhələdə
azərbaycançılıq ideologiyası ruhunda köklənən,
mütərəqqi milli və bəşəri dəyərləri
əxz edən yeni intellektual elitanın
formalaşdırılmasında əsas ağırlıq isə
məhz humanitar (ictimai) elmlərin üzərinə
düşür.
Dövlətin milli
varlığını - dilini, tarixini, ədəbiyyatını,
folklorunu, mədəniyyətini, bir sözlə, milli-mənəvi
özünəməxsusluğunu elmi səviyyədə
araşdıran, tədqiqat və təhlil obyektinə
çevirən humanitar elmlərin dövrün tələbləri
səviyyəsində inkişafı, sovetlərdən qalma
stereotiplərdən, köhnəlmiş və səmərəsiz
elmi metodologiyalardan xilası ümumən Azərbaycanın
dövlətçilik ideologiyasının düzgün məcrada
inkişafı nöqteyi-nəzərindən aktualdır. Bu
aktuallıq, ilk növbədə, Azərbaycanın avratlantik
məkana inteqrasiya yolunda olması, sivil Qərb mədəniyyətinin
təsirlərinə məruz qalması ilə şərtlənir.
Belə bir şəraitdə humanitar elmlərin
qarşısında duran ən başlıca vəzifə tədqiqat
işlərini dövlətin ideoloji təməl prinsiplərinə
uyğunlaşdırmaq, habelə bu sahədə bəşəri
dəyərlərin milli maraqlar çərçivəsində
inteqrasiyasına nail olmaqdır.
Son illər Azərbaycanda
elmi-fəlsəfi düşüncənin düzgün məcrada
formalaşmasına və inkişafına, eləcə də
yeni dövrün tələbi kimi cəmiyyətdə həllini
gözləyən bir sıra aktual nəzəri məsələlərin
həllinə böyük töhfələr vermiş Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin rəhbərliyi
ilə noyabrın 21-də keçirilən Azərbaycanda
humanitar və ictimai elmlər sahəsində yaranmış vəziyyətə
həsr olunmuş müşavirə bütün
respublikamızda olduğu kimi, universitetdə də rəğbətlə
qarşılanmışdır. Müşavirədə
qaldırılan məsələlərin aktuallığı,
mövcud problemlərin həlli istiqamətində atılan
addımlar, milli mədəni-mənəvi oriyentasiya
haqqında deyilən dəyərli fikirlər artıq
keçid dövrünü arxada qoymuş və
inkişafının yeni mərhələsini yaşayan Azərbaycanda
mühüm amil kimi dəyərləndirilmişdir.
Müşavirədə həmçinin Prezident İlham Əliyevin
sərəncamı ilə yaradılmış Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Elmin İnkişafı
Fondunun səmərəliliyi xüsusi qeyd edilmiş və
elmin müxtəlif sahələrində aparılan
araşdırmaların daha da genişləndirilməsi və
dünya elm məkanında Azərbaycan elminin layiqincə təmsil
olunmasını təmin etməyin vacibliyi
vurğulanmışdır.
Azərbaycanda humanitar elmlərlə
məşğul olan nüfuzlu alim və müəllimlərin,
elm, təhsil müəssisələrinin rəhbərlərinin,
təhsil nazirinin, Milli Elmlər Akademiyası prezidentinin
iştirakı ilə keçirilən müşavirədə
çox ciddi məsələlərə toxunulmuş, problemlərə
açıq və rasional yanaşma nümayiş
etdirilmiş, habelə böhranlı vəziyyətdən
çıxış yolları ilə bağlı dəyərli
təkliflər irəli sürülmüşdür.
Ən yüksək səviyyədə
belə bir müşavirənin keçirilməsi, ilk növbədə
onu göstərir ki, ölkə rəhbərliyi
hazırkı qloballaşma əsrində ictimai elmlərin
xalqın mənəvi dəyərlərinin,
ideologiyasının, milli özünəməxsusluğunun
qorunmasındakı, habelə tarixi kökə bağlı
müasir ruhlu intellektual gəncliyin formalaşmasındakı
müstəsna rolunu düzgün dəyərləndirir. Tədbirdə
dövlət başçısı İlham Əliyevin ictimai
elmlər sahəsində yaranmış vəziyyətdən
narahatlığını diqqətə çatdıran
akademik Ramiz Mehdiyev demişdir: "İlk növbədə
qeyd etmək istərdim ki, bizim toplantı cənab Prezident
İlham Əliyevin bilavasitə tapşırığı əsasında
keçirilir. Prezident hesab edir ki, müzakirə
üçün çoxlu problemlər yığılıb
qalıb. Onlar haqqında ətraflı söhbətə
ehtiyac vardır".
"İctimai və humanitar
elmlər: zaman kontekstində baxış" məqaləsi,
bu mənada, yüksək elmi siqləti, aktuallığı,
obyektiv tənqidi ruhu ilə nəinki elmi-mədəni
mühitdə, ümumən cəmiyyətdə böyük
maraqla qarşılanmışdır. İctimai və humanitar
elmlərin hazırkı problemlərinin, bu sahələrdə
elmi tədqiqatların üstün və qüsurlu cəhətlərini
açıb göstərən əsər, ilk növbədə,
analitik təhlili ilə diqqəti çəkir. Məqalədə
milli humanitar və ictimai elmlərin ümumən
çağdaş dövrün inkişaf təmayüllərini
duya bilməməsi, milli ideologiya və dövlətçiliklə
bağlı praktik mövzulardan kənarda qalması, aktuallığını
itirmiş mövzular üzərində "baş
sındırması" kimi vacib məsələlər vətəndaş
və ziyalı yanğısı ilə qeyd olunmuşdur.
Etiraf etmək lazımdır
ki, humanitar elm sahələrinin zamanla lazımi səviyyədə
ayaqlaşa bilməməsi, ictimai-iqtisadi formasiya dəyişikliyinin
doğurduğu mənəvi-psixoloji problemlərə,
deformasiyalara açıq elmi təhlil və müzakirə
kontekstində yanaşmadan konservativcəsinə uzaq olması
son 15 ildə özünü qabarıq göstərən
problemlərdəndir. Respublikamız dövlət müstəqilliyinə
qovuşduqdan sonra humanitar sahədə çalışan
alimlərin müəyyən qismi mürəkkəb
ictimai-siyasi, iqtisadi proseslər fonunda yeni dövrün aktual fəlsəfi
problemlərinin araşdırılmasına xüsusi maraq
göstərməmiş, yaxud buna istiqamətlənmiş tədqiqatçılıq
təşəbbüsləri obyektiv elmi nəticələrin əldə
edilməsi baxımından yetərli olmamışdır.
Açığı, son illərədək bu problem həm də
elmin maliyyələşməsi mexanizmlərinin arzuolunan səviyyədə
olmaması ilə şərtlənmişdir. Lakin Azərbaycan
büdcəsinin gəlirlərinin əhəmiyyətli dərəcədə
artımı ölkə rəhbərliyinə təhsilə,
elmə ayrılan vəsaitləri ilbəil yüksəltmək,
alimlərin tədqiqatçılıq marağını
stimullaşdırmaq istiqamətində ciddi tədbirlər həyata
keçirmək imkanı yaratmışdır.
Ötən 6 ildə elmin
inkişafının maliyyə əsasları ilə
yanaşı, Avropa standartlarına cavab verən mükəmməl
qanunvericilik bazasının formalaşdırılması
istiqamətində də müəyyən tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Bu da təsadüfi deyildir -
respublikamız elmin inkişaf prioritetlərini dünyada və
Avropa məkanında cərəyan edən proseslərə
inteqrasiya olunmaqla müəyyənləşdirir. Bu,
respublikamızın seçdiyi inkişaf strategiyasının
mahiyyətindən irəli gəlir - demokratikləşmə,
siyasi liberallaşma, insan hüquq və
azadlıqlarının etibarlı təminatı, habelə
insan kapitalının formalaşdırılması məsələləri
elmin humanistləşdirilməsini, həmin yönümdə
dövrlə səsləşən mütərəqqi
islahatların aparılmasını zəruri edir. "Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında" 31 yanvar
2008-ci il tarixli sərəncam da bu baxımdan xüsusi
vurğulanmalıdır. Sənəddə qeyd olunur ki, 2001-ci
ildən etibarən Azərbaycan Respublikasının Avropa
Şurasına üzv olması ölkəmizin Avropa məkanına
inteqrasiyasını sürətləndirmişdir. Bu proseslərin
tərkib hissəsi kimi Azərbaycan Avropa ölkələrinin
təhsil nazirləri tərəfindən qəbul edilmiş
Bolonya deklarasiyasını imzalamaqla respublikanın ali təhsil
müəssisələrinin Avropa təhsil sisteminə
inteqrasiyası yolunda mühüm addım atmışdır.
Azərbaycanın dünyada analoqu olmayan iqtisadi inkişafı
ümumavropa təhsil məkanına inteqrasiya proseslərinin
daha da sürətləndirilməsini və bu sahədə həyata
keçirilən işlərin intensivləşdirilməsini tələb
edir. Ölkənin intellektual potensialının gücləndirilməsinin
Azərbaycanın inkişaf strategiyasının əsas müddəalarından
biri olması ali təhsil sistemində islahatlara dair müvafiq
dövlət proqramının hazırlanması zərurətini
meydana çıxarmışdır.
Respublikanın dinamik
sosial-iqtisadi inkişafının hazırkı mərhələsində
dövlət idarəçiliyi sahəsində müasir idarəetmə
təfəkkürünə malik ixtisaslı mütəxəssislərin
yetişdirilməsi məsələsi mühüm aktuallıq
kəsb edir. Mütərəqqi Qərb dəyərlərini dərindən
mənimsəyən, qabaqcıl ölkələrin elmi-texniki
yeniliklərini əxz edən, müasir idarəçilik məktəbi
keçən gənclərin formalaşması məsələsi
zaman keçdikcə tarixi zərurətə çevrilir. Azərbaycan
Prezidentinin 19 oktyabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsil almasına dair Dövlət
Proqramı haqqında" sərəncamı da bu sahədə
həyata keçirilən dövlət siyasətində
ardıcıllığın və sistemliliyin təmin
olunması məqsədi daşımışdır. Dövlət
Proqramı məhz azərbaycanlı gənclərin müəyyən
elmi istiqamətlər üzrə dövlət hesabına
xaricdə təhsil almalarını nəzərdə tutur. Sənəd
əsasında "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" hazırlanaraq Azərbaycan Prezidentinin 16 aprel
2007-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
olunmuşdur. Proqrama uyğun olaraq 2015-ci ilədək dövlət
5 min azərbaycanlı gəncin xarici ölkələrdə təhsil
almasını maliyyələşdirəcəkdir.
2007-ci ilin əvvəllərindən
başlayaraq elm xadimlərinin sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması məqsədilə bir
sıra əlavə sərəncamlar imzalanmışdır.
Dövlət başçısının 23 yanvar 2007-ci il
tarixdə imzaladığı sərəncamla AMEA sistemində
çalışan əməkdaşların məvacibləri
50 faiz qaldırılmış, eləcə də fevral
ayının 1-dən aspirantların təqaüdündə əsaslı
artım baş vermişdir. Cənab İlham Əliyevin 18
aprel 2007-ci il tarixdə imzaladığı daha bir sərəncamla
AMEA-nın həqiqi üzvlərinin aylıq rütbə
maaşı 1000 manat, müxbir üzvlərin aylıq rütbə
maaşları isə 700 manat civarında müəyyənləşdirilmişdir.
Bununla belə, cənab İlham Əliyev hesab edir ki, elm
adamlarının hazırkı məvacibi ümumən qənaətbəxş
sayıla bilməz və ölkənin iqtisadi imkanları
artdıqca bu sahəyə göstərilən diqqət və
qayğı da artmalıdır. 2008-2009-cu dərs ili
qarşısında AMEA sistemində
çalışanların məvaciblərinin 25 faiz
artırılması da elmin inkişafı naminə həyata
keçirilən davamlı dövlət siyasətində
növbəti addımdır.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin 10 aprel 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
elmində islahatların aparılması ilə bağlı
Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında", 4 may 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında", 22 may 2009-cu il tarixli "2009-2013-cü illərdə
Azərbaycan Respublikasının ali təhsil sistemində
islahatlar üzrə Dövlət Proqramı"nın təsdiq
edilməsi haqqında", 22 oktyabr 2009-cu il tarixli "Elmin
İnkişafına Yardım Fondunun yaradılması
haqqında" sərəncamları məhz elm sahəsində
həllini gözləyən problemlərin aradan
qaldırılmasına xidmət edir. Bütün bunlardan əlavə,
Azərbaycanın iqtisadi sahədə keçid
dövrünü başa vurması humanitar elmlərin
qarşısında bir sıra yeni vəzifələri
aktuallaşdırır.
Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" məqaləsində haqlı olaraq
vurğulayır ki, Azərbaycanın davamlı tərəqqisi
və iqtisadi sahədə keçid mərhələsini
uğurla başa çatdırması elmi ictimaiyyət
qarşısında da yeni hədəflər müəyyənləşdirir.
"İndi cəmiyyətimiz qarşısında, ilk növbədə,
elmi elita qarşısında mühüm vəzifələrin
həlli məsələsi dayanır. Əsas məqsədimiz
ondan ibarətdir ki, yaxın illərdə təhsildə, elmdə,
ümumən intellektual sahələrdə ciddi
dönüş yaradılmalı və biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatın qurulması prosesi intensivləşməlidir.
Ümummilli əhəmiyyət kəsb edən bir sıra məsələləri
biz yeni şəraitdə təhlil etməliyik. Bütün
Yer kürəsini əhatə etmiş qloballaşma milli məkana
bəzən birmənalı olmayan şəkildə ciddi təsir
göstərir. Belə dəyişkən siyasi, iqtisadi və
sosial-mədəni paradiqmaların mövcudluğu şəraitində
çalışmalıyıq ki, milli
varlığımıza bağlı dəyərlərə xələl
gəlməsin. Tariximizi, mədəniyyətimizi və bizi
birləşdirən mənəvi dəyərləri qoruyub
saxlamaq indi hər birimizin ən ümdə vəzifəsidir",
- deyən akademik Ramiz Mehdiyev indiki şəraitdə fəlsəfənin
və ümumiyyətlə, ictimai elmlərin
aktuallığının artdığını diqqətə
çatdırmış, həmçinin
vurğulamışdır ki, hazırda əsas məqsəd
yaxın illərdə təhsildə, elmdə və ümumən
intellektual sahələrdə ciddi dönüşün
yaradılmasından ibarətdir.
Azərbaycanın ictimai və
humanitar elm sahələrinin müasir durumunu kifayət qədər
dolğun, obyektiv və peşəkarlıqla canlandıran görkəmli
akademik ümumən cəmiyyəti narahat edən neqativ təzahürlərə
də kəskin iradını ifadə etmişdir. Məqalədə
kifayət qədər peşəkarlıqla diqqətə
çəkilən məsələləri humanitar elmlərin
gələcək inkişaf strategiyasının düzgün
müəyyənləşməsinə təkan verəcək
elmi-konseptual baxış kimi də səciyyələndirmək
olar. Əsərin ümumi ruhu deməyə əsas verir ki,
ölkə rəhbərliyi hazırkı qloballaşma əsrində
humanitar və ictimai elmlərin xalqın mənəvi dəyərlərinin
ideologiyasının, milli özünəməxsusluğunun
qorunmasında, habelə tarixi kökə bağlı milli
ruhlu intellektual gəncliyin formalaşmasında müstəsna
rolunu obyektiv dəyərləndirməklə yanaşı,
alimlərdən bu yönümdə konkret, real iş gözləyir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin vurğuladığı kimi, ictimai elmlər
sosial sifarişlərə çevik reaksiya verməli, ətalət,
gözləmə və passiv seyrçi mövqeyində
durmamalı, cəmiyyətin mənəvi potensialının
vahid ümummilli məqsədlər naminə səfərbər
olunmasında öz sözünü deməlidir.
Xatırlatmaq lazımdır
ki, hələ dövlət başçısı İlham Əliyevin
10 aprel 2008-ci il tarixli "Azərbaycan elmində
islahatların aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında" sərəncamında
bu sahədə mövcud problemlərə toxunulmuş, habelə
elmin qarşısında duran strateji vəzifələrdən
söz açılmışdı. Sərəncamda xüsusi
vurğulanırdı ki, Azərbaycanda ümumən elmin maliyyələşmə
mexanizmləri və elmi işçilərin sosial təminatı
məsələləri hələlik günün tələbləri
səviyyəsində deyildir. Ölkədə aparıcı
alimlər nəslinin yaşlaşması və gənc nəslin
elmə axınının zəifləməsi elmdə kadr
potensialının aşağı düşməsi təhlükəsini
yaratmışdır. Mövcud vəziyyət ölkənin
inkişafının üstün istiqamətlərindən
olan elm sahəsində ən qısa zamanda islahatların
aparılması və bununla əlaqədar bir çox vəzifələrin
təxirə salınmadan sürətlə öz həllini
tapması zərurətini meydana
çıxarmışdır.
Həmin sənəd əsasında
hazırlanaraq dövlət başçısı tərəfindən
imzalanmış 4 may 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında", habelə 22 may 2009-cu il tarixli
"2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında" sərəncamlar da qarşıdakı illərdə
humanitaryönlü elmi-tədqiqat institutlarının
qarşısında duran vəzifələri dəqiq şəkildə
müəyyənləşdirmişdir.
Elmin inkişafını nəzərdə
tutan Milli Strategiyanın əsas məqsədləri ölkənin
mövcud tələbləri nöqteyi-nəzərindən Azərbaycan
elminin strukturunun müəyyənləşdirilməsi; Azərbaycan
elminin dünya elmi, texnika və texnologiyasının prioritet
istiqamətlərinə müvafiq şəkildə təşkili;
respublikanın iqtisadi inkişafında elmin rolunun
artırılması; yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanmasının təmin edilməsi; mühüm
sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi vəzifələrin həlli məqsədilə
Azərbaycan Respublikasında fundamental və tətbiqi tədqiqatların
prioritetlərinin müəyyən edilməsindən ibarətdir.
Sənəddə həmçinin fundamental elmlərə dair
tədqiqatların genişləndirilməsi, elm və texnika
sahəsində idarəetmə sisteminin, elmi-tədqiqat müəssisələrinin
və ümumilikdə, elmin maliyyələşdirilmə
mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi, elmi-texniki
infrastrukturun müasirləşdirilməsi, elmin
hüquqi-normativ bazasının yaradılması, elmin
inteqrasiyasının təmin edilməsi, elmi əməkdaşların
sosial vəziyyətinin yaxşılaşdırılması,
beynəlxalq elmi əlaqələrin genişləndirilməsi
kimi məqsədlər də mövcuddur.
Məqalədə
AMEA-nın ictimai və humanitar yönümlü elmi-tədqiqat
institutlarında hökm sürən vəziyyət də
obyektiv təhlil edilir, müdafiəsi təşkil olunan
dissertasiyaların müəyyən qisminin mövzusunun, elmi
sanbalının, aktuallığının, milli ideologiyaya və
dövlətçilik maraqlarına
adekvatlığının arzuolunan səviyyədə
olmadığı xüsusi vurğulanır. Bu gün alimlik dərəcəsinə
iddiaçıların yüksək biliyə, intellektə,
dünyagörüşünə malik olması dissertasiya
şuralarında dürüst, obyektiv və şəffaf həllini
tapmalıdır. Azərbaycan elminin gələcək taleyi,
kadr potensialı indi məhz alimlik dərəcəsinə yiyələnən
gənc tədqiqatçılardan asılı olduğundan, bu
məsələlərə kifayət qədər ciddiliklə
yanaşmaq lazımdır. Bəzi elmi-tədqiqat
institutları köhnəlmiş, bəsit norma və
standartlardan uzaqlaşmalı, Azərbaycan cəmiyyətinin
inkişafının real problemləri üzərində
işləməlidirlər.
Akademik Ramiz Mehdiyev
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" məqaləsində bu məsələlər
üzərində xüsusi dayanmış, dissertasiya
şuralarını daha məsuliyyətlə işləməyə
çağırmışdır. Filosofun bu fikri ilə də
tam razılaşmaq olar ki, bu gün elmə gələn bəzi
insanların əksər hallarda şəxsi keyfiyyətləri,
təhlil qabiliyyətləri dünya standartlarından
çox-çox uzaqdır: "Aparılan sorğular cəmiyyətdə
elmi fəaliyyət sahəsinə laqeydliyin olduğunu göstərir.
Bu, böyük həyəcan doğuran faktdır. Bunun səbəblərindən
biri də indi elmə gələn bəzi insanların şəxsi
keyfiyyətləri və analitik təhlil qabiliyyətlərinin
müasir tələblərdən xeyli aşağı
olmasıdır. Mövcud elmi şuralar öz iclaslarında
elmin müxtəlif sahələrinə həsr olunmuş
xüsusi müzakirələr keçirmir. Beynəlxalq tərkibli
elmi şuralar isə heç yoxdur. Müdafiə şuraları
səviyyəsiz araşdırmalara, dissertasiyaların müxtəlif
yollarla yazılmasına, müdafiəsinə və elmi
adların verilməsinə ciddi və tələbkarlıqla
yanaşmır, nöqsanlara göz yumur. Müdafiə olunan
dissertasiyaların böyük bir qismində sanballı elmi
tutum və yeni elmi qənaətlər yoxdur. Belə
faktların sayı isə nəinki azalmır, əksinə,
artır".
Bundan başqa,
dissertasiyaların işlənməsi zamanı mütərəqqi
milli təcrübə ilə yanaşı, dünyanın
müasir inkişaf meyillərinin də ciddiliklə nəzərə
alınması vacibliyi önə çəkilir. Əsərdə
inkişafın Azərbaycan modeli ilə bağlı fundamental
təhlillərin aparılmaması, bu modelin
uğurlarını dəstəkləyən və onun əsas
meyillərini üzə çıxaran əsərlərin
yazılmaması, habelə problemlə az-çox əlaqəsi
olan kitabların elmi səviyyəsinin qənaətbəxş
olmaması da təəssüflə qeyd olunur.
Azərbaycan cəmiyyətinin
öyrənilməsi ilə bağlı tədqiqatların yox
dərəcəsində olması da görkəmli akademikin əsərində
xüsusi önə çəkilir. Həmçinin
vurğulanır ki, azərbaycanlı mentalitetinin öyrənilməsi,
ictimai fikri formalaşdıran əsas sosial-psixoloji kateqoriyalara
həmvətənlərimizin münasibəti, demoqrafik vəziyyət
və bir sıra digər amillərin elmi təhlili hazırda
respublika üçün xüsusi məna kəsb edir:
"Biz daim böyük fəxrlə deyirik ki, Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev bizə azərbaycançılıq
məfkurəsini bəxş etmişdir. Onun fəlsəfəsi
hər bir azərbaycanlıya imkan verir ki, o, azərbaycanlı
olduğunu qürur hissi ilə desin. Lakin gənc nəslin azərbaycançılıq
ruhunda tərbiyəsi prosesi heç də problemsiz deyildir. Gənclərimizin
əsl azərbaycanlı kimi tərbiyəsi bizim vətəndaşlıq
borcumuzdur və xalqımızın gələcəyi deməkdir.
Müasir dünyada vəzifələrimizin öhdəsindən
layiqincə gələ bilməyimiz üçün aidiyyəti
elmi qurumlar azərbaycançılıq məfkurəsinin nəzəri-konseptual
əsaslarını işləyib hazırlamalıdırlar. Gənclərimizin
milli və müasir ruhda tərbiyəsi məsələləri
də həmin fəaliyyət proqramının tərkib hissəsi
olmalıdır".
Azərbaycanın
özünəməxsus sanballı elmi məktəbi,
güclü kadr potensialı olan Bakı Dövlət
Universiteti də flaqman ali təhsil müəssisəsi kimi
humanitar elmlərin inkişaf strategiyasının
hazırlanmasında, ümumən konfransda səslənmiş
dəyərli təklif və tövsiyələrin praktik surətdə
reallaşdırılmasında yaxından iştirak etmək əzmindədir.
Xüsusi vurğulamaq istərdim ki, akademik Ramiz Mehdiyevin
müşavirədə irəli sürdüyü dəyərli
təkliflərdən bəziləri son illərdə Bakı
Dövlət Universitetində praktik olaraq
reallaşmışdır. Humanitar elm sahələrinin köməyi
ilə milli ideologiyamız olan azərbaycançılığın
mahiyyətinin gənc nəslə dolğun və hərtərəfli
şəkildə çatdırılması, habelə onlarda
milli-mənəvi dəyərlərin, adət-ənənələrin,
vətənpərvərlik, dövlətçilik ruhunun
qorunub saxlanılması, düşüncədə milliliklə
müasirliyin ən mütərəqqi çalarlarının
yer alması üçün məqsədyönlü tədbirlər
həyata keçirilir.
Universitetdə humanitar elm sahələrində
dövlətçilik maraqları baxımından aktual və
əhəmiyyətli olan mövzular üzrə
dissertasiyaların işlənməsinə də xüsusi
ciddiliklə yanaşılır. Dissertasiyaların işlənməsi
zamanı mütərəqqi milli təcrübə ilə
yanaşı, dünyanın müasir inkişaf meyilləri də
nəzərə alınır. BDU-nun təcrübəli
professor-müəllim heyəti dissertant, aspirant və
doktorantlarla işi müasir dövrün tələbləri səviyyəsində
quraraq həyata keçirilən elmi-tədqiqat işlərinin
keyfiyyət və səmərəlilik baxımından Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Ali Attestasiya
Komissiyasının tələblərinə tam cavab verməsinə
çalışırlar. Ümumiyyətlə, respublikada
ictimai, siyasi, fəlsəfi düşüncənin
düzgün formalaşması və inkişafı, habelə
tarixi gerçəkliklərin adekvat dəyərləndirilməsi
baxımından universitetdə dövrlə səsləşən
sanballı tədqiqatların aparılması hədəflədiyimiz
əsas məqsədlərdəndir.
Dünya elmi ilə
inteqrasiyanın gücləndirilməsi üçün
2008-ci ilin noyabrında BDU-da Beynəlxalq elm və təhsilə
inteqrasiya şöbəsi yaradılmışdır.
Şöbə mütəmadi olaraq universitet əməkdaşlarını
bütün elm sahələri üzrə yeni dövlət və
xarici proqramlar, habelə layihələr barədə məlumatlandırır,
universitet əməkdaşlarının onlarda
iştirakını təmin etmək üçün maarifləndirici
seminarlar keçirir. Eyni zamanda, xarici təşkilat nümayəndələrinin
universitet əməkdaşları qarşısında məruzə
və çıxışlarını təşkil edir.
Azərbaycan elminin dünya
elminə inteqrasiyası istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlərdən biri də BDU-nun alimlərinin
elmi araşdırmalarının nəticələrini xarici
dövri elmi mətbuata çıxarılma yollarını
müəyyən etmələridir. Azərbaycanda elmin səviyyəsinin
yüksək olmasına baxmayaraq, 2008-ci ilin əvvəllərinə
qədər respublikada nəşr olunan elmi jurnallardan heç
biri "Thomson Reyters Agensy" kimi nəhəng təşkilatın
reytinq cədvəlində təmsil olunmamışdır.
2008-ci il may ayının 7-də isə beynəlxalq
"Applied and Computational Mathematics" (Tətbiqi və
hesablama riyaziyyatı) jurnalı bu siyahıya daxil
edilmişdir. Respublikada ilk dəfə elmi jurnala belə bir indeksin
verilməsi bu istiqamətdə aparılan tədqiqatların
elmi səviyyəsinin dünyanın qabaqcıl elmi mərkəzlərində
aparılan tədqiqatların elmi səviyyəsi ilə
uzlaşmasının bariz təzahürüdür.
Bakı Dövlət
Universitetində professor-müəllim heyətinin, elmi
işçilərin, aspirant və dissertantların, tələbələrin
elmi əməyinin stimullaşdırılması, gənc tədqiqatçıların
elmə həvəsini daha da artırmaq və alimlərin maddi
vəziyyətini daha da yaxşılaşdırmaq məqsədilə
BDU-nun 90 illik yubileyi ərəfəsində universitetdaxili
"50+50" adlı qrant proqramı təsis edilmişdir.
Proqram üzrə elm və təhsildə, eləcə də
ictimai fəaliyyətdə uğurları dəyərləndirmək
məqsədilə professor-müəllim heyətində 50 nəfərə,
25 aspirant və magistranta, habelə 25 tələbəyə fərdi
qrantlar ayrılmışdır. Qrantların 9 ay ərzində
- bu ilin oktyabr ayından 2010-cu ilin iyun ayınadək
müsabiqə əsasında verilməsi qərara
alınmışdır.
Biz hesab edirik ki, məqalədə
qeyd edildiyi kimi, Azərbaycan elminin dünya arenasına
çıxması və beynəlxalq elm məkanında
elmimizin ləyaqətlə təmsil olunmasını təmin
etmək üçün hər cür potensial
imkanlarımız vardır. İqtisadi cəhətdən
yüksək inkişaf dinamikasına malik olan Azərbaycan
Respublikasının alimləri və intellektual elitası
qarşısında xeyli mürəkkəb və strateji əhəmiyyətli
məsələlər dayanır. Bizim fikrimizcə,
bugünkü şəraitdə Azərbaycan elminin və təhsilinin
strategiyasını müəyyənləşdirən
üç əsas inkişaf istiqaməti var və akademikin məqaləsində
bu barədə konseptual fikirlər
açıqlanmışdır.
İlk növbədə, biz
elmdə ölkədaxili islahatların aparılmasına nail
olmalıyıq. Bu islahatların əsasında möhtərəm
Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin elmin inkişafı ilə
bağlı imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiya"nın və "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsilə
bağlı Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında sərəncamı dayanır. Akademik Ramiz Mehdiyevin
bu il noyabrın 21-də keçirdiyi müşavirə və
yazdığı "İctimai və humanitar elmlər: zaman
kontekstində baxış" adlı məqalə isə həmin
istiqamətdə atılan mühüm addımlardır.
İkinci istiqamət milli
maraqlarımızı qoruyaraq Avratlantika elmi mühitini Azərbaycana
gətirməkdir. Qloballaşma dövründə və
inteqrasiya mexanizminin hərəkətə gəldiyi müasir
şəraitdə möhtərəm Prezidentimiz cənab
İlham Əliyev "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı"nı və "2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı"nı təsdiq etməklə bunun
ən səmərəli yolunu müəyyənləşdirmişdir.
Üçüncü, Avratlantika məkanında mövcud olan maddi-texniki bazanı Azərbaycanda yaratmaq, bura qabaqcıl nou-hau tipli innovasiyaları və texnologiyanı transfer etməkdir. Burada ən mühüm vəzifə müvafiq rəhbər sənədlərə əsaslanaraq büdcədən elm və təhsilin inkişafı üçün ayrılan vəsaiti məqsədyönlü istiqamətləndirməkdən ibarətdir. Çünki 2009-cu ildə elmin inkişaf fonduna 10 milyon manat, elmi-tədqiqat laboratoriya avadanlıqları alınmasına 7 milyon manat ayrılmasına baxmayaraq, bu vəsait məqsədyönlü istiqamətləndirilmədiyi üçün bugünədək demək olar ki, xərclənməmişdir.
Təbii ki, hər üç istiqamətin vəhdəti və eyni zamanda həyata keçirilməsi hesabına elmimizin və təhsilimizin inkişafında uğurlar əldə etmək olar. "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" məqaləsində qaldırılan aktual problemlər Azərbaycanda elmin və təhsilin inkişaf strategiyasını müəyyənləşdirən konsepsiyanın yaradılmasına əsas verir.
Müasir dünyada rəqabətə davam gətirmək üçün hər hansı dövlət ərazisinə, əhalisinə, təbii resurslarına deyil, məhz intellektual potensialına istinad edir. Obrazlı desək, zaman keçdikcə əsgərlərin süngüsü bilikli insanların qələmi ilə əvəz edilir. Akademik Ramiz Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" məqaləsində yer alan ümumi fikir həm də bundan ibarətdir ki, Azərbaycanda innovasiya təfəkkürünə malik olan, cəmiyyətin, dövlətin daha intensiv inkişafına kömək edən, kreativ və vətənpərvər kadrların yetişdirilməsi ali məktəblər qarşısında duran ən vacib məsələlərdən biridir. Göstərilən hər üç istiqamətin reallaşması, fundamental və ictimai elmlərin birgə inkişaf mexanizminin müəyyənləşdirilməsi, xaricə oxumağa göndərilən istedadlı gənclərdən başqa sahələrdə deyil, məhz universitetlərdə yeni elmi məktəblərin yaradılması məqsədilə istifadə olunması və digər bu kimi problemlər bizi çox düşündürür. Bu taleyüklü məsələlərin həllində daha fəal iştirak etmək, problemin bəzi qaranlıq məqamlarına aydınlıq gətirmək məqsədilə Bakı Dövlət Universitetində vaxtaşırı müzakirələr keçirilir. Bakı Dövlət Universitetinin professor-müəllim heyəti bu məqsədin gerçəkləşdirilməsi naminə bütün imkanlarını səfərbər edir, dövlət başçısı cənab İlham Əliyevin alimlər qarşısında müəyyənləşdirdiyi vəzifələri inamla gerçəkləşdirməyə çalışır. İnanırıq ki, görülən tədbirlər nəticəsində bütövlükdə Azərbaycan elmi özünün yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyacaq, dövlətin hərtərəfli inkişafında, demokratik dəyərlərin möhkəmlənməsində, vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasında, ən əsası, milli ideologiyanın təbliğində əsas ağırlığı öz üzərinə götürəcəkdir.
Abel MƏHƏRRƏMOV,
Bakı Dövlət Universitetinin
rektoru, akademik,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.- 2010.-5 mart.- S. 4.