Təbiət və biz
Biz təbiətə bəzən "ana" deyirik və bu ifadəni boş yerdən işlətmirik. Təbiət öz qoynunda bizi bəsləyib böyüdür. Dörd ünsürün - su, torpaq, yel və odun (Günəşin) mövcudluğu, bir-birini tamamlaması, həmahəngliyi ilə canlılar yaranıb. Canlılarınsa alisi insandır. Minilliklər boyu insan təbiətlə ünsiyyətdən bəhrələnib. Daş, tunc dövrlərində mağaralarda yaşayaraq, düzəltdiyi alətlərlə ov edərək qidalanıb. Zaman keçdikcə yaşamaq üçün düşünüb-daşınıb, yollar axtarıb.
Günəş sisteminin qarşılıqlı münasibəti, Yerin öz oxu ətrafında və Günəşin başına dolanması nəticəsində gecə gündüzü, bahar qışı, payız yayı əvəz edir. Qarlı qışdan sonra çöllər-düzlər, bağlar-bağatlar yaşıl rəngə, gül-çiçəyə bürünür, yayın istisi ilə meyvə-tərəvəz yetişməyə başlayır, payızda isə hasilə gələn məhsul yığılır. Beləcə, həyat davam edir. Təbiət öz çalarları, təzadları ilə gözəldir. İstisi-soyuğu, yaxını-uzağı, yaxşısı-yamanı ilə. Onda heç nə artıq deyil. Hamısının yeri var - fəlakətinin də, səxavətinin də. Təbiət canlı orqanizm olmaqla, insan ömrünü də, sanki, özünə uyğunlaşdırıb, dörd fəslə bölüb. Uşaqlıq, gənclik, ahıllıq və qocalıq. Beləliklə, insanı yaradan ulu Tanrı, yaşadansa təbiətdir desək, yanılmarıq.
Rəssam da, bəstəkar da, şair də öz əsərlərində təbiətin min bir gözəlliyini vəsf edir. Lakin onlar təbiətin yaratdığını tam əks etdirə bilmirlər. Elə buna görə biz təbiətin yaratdıqlarına təkrarsız gözəllik kimi baxırıq. Adi qanqal çiçəyinin rəng çalarlarını çəkməyə, əks etdirməyə nə rəssam fırçasının, nə də şair sözünün qüdrəti çatır. Bir müdrik baharda qurbağaların qurultusunu (səsini) təbiətin simfoniyası adlandırıb. Təbiət öz sərvətlərini bizə bəxş etməklə yanaşı, eyni zamanda ruhumuza, hiss və duyğularımıza qida verir. Onun qoynuna fəsillər boyu gah qaranlıq çökür, gah nur ələnir. Utancaq sevgililər kimi gecələr gələndə gündüz gizlənir. Təbiəti sevən adamlar mənən zəngin, həssas olur, vətəni sonsuz məhəbbətlə sevir, dostluqda, yoldaşlıqda etibarlı, sədaqətli adamlar kimi seçilirlər. Təbiət qoynunda, xüsusilə ov zamanı kəsilən bir tikə çörək heç vaxt unudulmur.
Günəşi, Ayı, ulduzu, torpağı, gül-çiçəyi, dağları, meşələri, çayları, dənizləri, daha nə bilim nələri, nələri düşündükcə fikirlər, xəyallar bizi qanadına alıb göylərə aparır. O göyə ki, hələ də sirli-sehrli olaraq qalır. Alimlər nə qədər baş sındırsalar belə, səma cisimlərini tam şəkildə öyrənə bilməyiblər və bəlkə milyon illər bundan sonra da bu, mümkün olmayacaq. Şair demişkən: "Sirrini verməyir sirdaşa dünya". Müqəddəs kitabımız "Qurani-Kərim"də Allah-taala göstərir ki, "Mən Yerdə, Göydə nə varsa, sizin üçün yaratdım". Deməli, təbiət yalnız Yerlə məhdudlaşmır. Günəş Göy cisimlərinin tacı, həyat çeşməsidir. O, sakinləri olduğumuz Yer kürəsini isidir, bütün canlılara həyat verir. Çox yox, bir neçə dəqiqəliyə Günəş sönsə, kainat zülmətə qərq olar, buz bağlayar, həyat məhv olar. Haradandır onda bu qüdrət?! Neçə il bundan əvvəl yazdığım "Günəş" adlı şeirimdə belə demişəm:
De, nədən alışıb, nədən yanırsan?!
De, nədən
bu qədər alovlanırsan?!
Yoxsa
yanmağınla bizi anırsan?!
Min sual doğulur fikrimdə
mənim,
Günəş,
varlığına heyranam sənin.
Eşqin tükənməzdir
ürəyimizdə,
Sənə
möhtac yaşar çay da, dəniz də.
Başına
dolanır Yer kürəmiz də.
Əzəldən olmusan hər
şeyə zəmin,
Günəş,
varlığına heyranam sənin.
Hələ açılmayan
nə qədər sirr var,
Hər
kiçik zərrəndə gövhər var, dürr var.
Böyük
qüdrətinlə Ayda da nur var.
Yenə qanad açdı xəyal
yelkənim,
Günəş,
varlığına heyranam sənin.
Nə həyat olaradı, nə
biz olardıq,
Buzlu Okeantək
donub qalardıq.
Sən varsan, həyat
var, biz varıq artıq.
Hər səhər
doğanda səcdənə gəlim,
Günəş,
varlığına heyranam sənin.
Adamlar çətinliyə
düşəndə əllərini Göyə
qaldırıb Allahdan imdad diləyirlər. Namaz
qıldıqda da əllər ulu Tanrının dərgahına
uzanır. Biz Yaradanın göydə
olduğunu fikirləşərək belə edirik və nə
yaxşı ki, ağlımız belə kəsir. Yoxsa çirkləndirdiyimiz, başına min oyun
açdığımız yerdə ilahi bir
varlığın, qüdrətin olduğuna inanmazdıq.
"Qurani-Kərim"də deyilir ki, "ey
insanlar, mən Yeri və Göyü sizin üçün
yaratdım". Yəni, Yer və Göy
Allahın bizə əmanətidir. Biz bu əmanətin
qədrini bilməli, onu nəsildən-nəslə saf, təmiz
ötürməliyik. Amma bunu edirikmi?
Adi bir cümlədə
sözlərin yeri dəyişəndə başqa məna
alınır.
Təbiətin nizamı pozulanda isə nələrin
baş verdiyini çoxları görmək istəmir. Özü də yeri çirkləndirməklə
qurtarmamışıq, göylərin də nizamını
pozmuşuq. Atmosferdə gedən dəyişikliklər
nəticəsində təbii fəlakətlər - aramsız
yağışlar, daşqınlar, torpaq sürüşmələri,
güclü qasırğalar, şiddətli soyuqlar və kəskin
istilər dünyanı cənginə alıb. Ozon qatında dəlik əmələ gəlməsi
nəticəsində qlobal istiləşmənin yaranması
alimləri, dünya ictimaiyyətini təşvişə
salıb, sivilizasiya məhv olmaq təhlükəsi ilə
üz-üzə qalıb, təbii su mənbələrinin -
bulaqların suyu azalıb. Təkcə
Lerik, Yardımlı, Astara, Lənkəran rayonlarında son illər
neçə-neçə bulaq quruyub.
Vətən
Yerin bir xalqa, millətə mənsub olan hissəsidir, əcdadlarımızın
məskunlaşdığı məkandır. Nəsildən-nəslə
əmanət kimi ötürülən yurd, torpaq həm də
namusumuz, qeyrətimizdir. Onu qorumaq hər
birimizin müqəddəs borcudur. İnsan
torpaqdan yaranıb deyirlər. Ana
südü də torpaqdan hasilə gələn müxtəlif
nemətlərin məhsuludur. Bir-iki gün
yeyib-içməyəndə zəifləyir, taqətsiz
oluruq. İnsan ən çox bir ay
qidasız yaşaya bilir. "Dədə Qorqud"
filmində torpaq haqqında deyilən söz hər birimizin
qulağında sırğa olmalıdır:
"Torpağın vətən olması üçün iki əsas
şərt var: biri odur ki, gərək onu qoruyasan, ikincisi isə
torpağı gərək əkib-becərəsən. Əgər qoruya bilmirsənsə, əkib becərməyə,
əkib becərmirsənsə, qorumağa dəyməz".
Bu müdrik kəlamın nə qədər
doğru olduğunu tarix özü sübuta yetirdi. Dağlıq Qarabağı əldən verdik. Bu azmış kimi, maddi-mənəvi sərvətlərimiz,
hətta məzarlıqlarımız yerlə yeksan edildi.
Ermənilər indi də Arazın suyunu
çirkləndirir, atom stansiyasının
tullantılarını gətirib Qarabağ ərazilərində
basdırır və digər qeyri-insani əməllərlə
məşğul olurlar. Düşünmürlər
ki, biz eyni gəminin sərnişinləriyik, son illər təbiətdə
baş verən hadisələr bütün xalqlar kimi,
onları da düşündürməlidir. Zəlzələlər, sunamilər, torpaq sürüşmələri,
tufanlar, qasırğalar və digər anomaliyaların təbiətin
ekoloji təcavüzə qarşı etirazı, harayı,
hayqırtısı olduğunu dərk etməlidirlər.
Torpaq bizim
varlığımızın, yoxluğumuzun məskənidir. İnsan
dünyasını dəyişəndə onu torpağa
tapşırırıq. Vaxt çatanda hər
birimizi torpaq öz qoynuna alır. Bu, misli
görünməmiş bir məhəbbətin, sədaqətin
təntənəsidir. Bununla belə,
torpağa qarşı ədalətsizliklər,
insafsızlıqlar etdiyimizi də boynumuza almalıyıq.
Bir tərəfdən onun uğrunda mübarizə
aparıb qan tökürüksə, digər tərəfdən
başına olmazın oyunlar açırıq.
Bir neçə il bundan əvvəl Bakıda Şəhidlər
xiyabanının aşağı hissəsində - gəmiqayırma
zavodunun yaxınlığındakı yamacda hansısa bir
tikinti üçün özül qazdılar. Əraziyə
tökülmüş külli miqdarda dəmir-betona sahə
tab gətirə bilmədi, torpaq sürüşməsi
baş verdi. Nə yaxşı ki, dövlət
orqanları tikintini dayandırmaq haqqında göstəriş
verdi və həmin yerdə çox sayda
ağac əkildi. Yaponiyada, digər ölkələrdə
torpağın hər qarışından səmərəli
istifadə olunur, o, etibarlı mühafizə edilir. Biz isə fərqinə varmırıq. Ən bəlalı cəhətlərimizdən biri
tikdiyimiz evlərin altına həddən artıq torpaq verməyimizdir.
Daha böyük ev tikdirmək isə
başımızın bəlasıdır. Bu
işdə, elə bil, yarışa girmişik. Düşünmürük ki, sivil xalqlar daha
yığcam evlər tikməklə onun hər kvadratmetrindən
səmərəli istifadə edirlər. Bəli,
biz torpağı qorumalıyıq, ondan istədiyimizi
götürməklə əvəzində yerini
doldurmalıyıq.
Hazırda
ekoloji tarazlığın qorunması, ətraf mühitin
mühafizəsi barədə çox danışılır,
çox yazılır. Aparıcı ölkələrin nümayəndələri
tez-tez toplantılara qoşulurlar. Bu, son
vaxtlar daha ciddi hal alıb. Hər işdə
tarazlıq lazımdır. İnsanın
özündə tarazlıq, simmetriya pozularsa, bu, yalnız həmin
adamın özünə problem yaradır. Təbiətdə tarazlığın pozulması isə
bəşəri fəlakətlər gətirir. Deməli, təbiəti qorumaq hər kəsin
borcudur.
Ekoloji
tarazlığın saxlanılmasında meşələr,
ağaclar mühüm rol oynayır. Meşələri təbiətin ağ ciyəri adlandırırlar. Hələ uşaq ikən eşitdiyim "Kim nə
qədər ağac əkərsə, ömrü o qədər
uzanar" sözünün mənasını sonralar dərk
etdim. Anladım ki, əkilən hər
ağac ətrafı gözəlləşdirməklə
yanaşı, havanı təmizləyir. Odur ki, müdrik
adamlar həmişə meşə salmağa, ağac əkməyə
savab iş, həyati əhəmiyyətli məsələ
kimi baxıblar. Ağaclar torpağı eroziyadan
qorumaq, güclü külək və sel sularından
mühafizə etmək baxımından da çox
faydalıdır. Sovetlər birliyi
zamanı tez-tez iməciliklər keçirilirdi. Yəqin çoxlarının yadındadır ki, o
zaman ulu öndər Heydər Əliyev həmin tədbirlərdə
yaxından iştirak edirdi. Şıx
çimərliyinin şimalında salınmış
yaşıllıq o illərin yadigarıdır. Ümumiyyətlə, ulu öndər
yaşıllığı, ağacları çox sevirdi, təbiətə
qarşı amansız olanlarla barışmırdı. "Bir ağacın budağına balta
çalınanda elə bil mənim qolumu kəsirlər"
deyirdi.
Keçən əsrin
90-cı illərində meşələrimiz, yol boyunca
salınmış yaşıllıqlar sürətlə
qırılırdı. Əhali ondan yanacaq kimi istifadə edirdisə,
işbazlar pul qazanırdı. Təəssüf
ki, belə hallar azalsa da, kökü kəsilməyib. Aran zonalarında salınan meşə
zolaqlarının yerində indi evlər tikilir, əkin-biçin
aparılır.
Səliqə-sahmanlı,
gün-güzəranı xoş keçən ailələr mənzillərindən
gül-çiçəyi əskik etmirlər. Çünki
göz oxşayr, xoş əhvali-ruhiyyə yaradır. Azərbaycansa hər birimizin evidir. Biz mədəniyyətimizə,
sağlamlığımıza, onun ayrılmaz hissəsi olan
ekologiyamıza daha çox diqqət yetirməliyik və
çox yaxşı haldır ki, son illər bu sahəyə
diqqət xeyli artıb. Gözümüzü
açandan bəri Bibiheybət neft mədənini qara rəngdə
görmüşdük. 10 il əvvəl
buranın dəyişəcəyini, buruqlar "meşə"si
arasında yaşıllıq salınacağını
ağlımıza belə gətirməzdik. Magistral
şose yollarımızın kənarlarında son illər
salınan meşə zolaqları hər birimizin ürəyincədir.
Bunlar ölkəmizə gələn,
regionlarımıza baş çəkən hər bir qonaqda,
turistdə xoş ovqat yaradır.
Bütün
bunlar həyata keçirilən məqsədyönlü tədbirlərin
nəticəsidir. Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin
deputatı Mehriban xanım Əliyevanın "Hərəmiz
bir ağac əkək" layihəsi bu işdə müstəsna
rol oynayır. Ölkə başçısı İlham Əliyevin
2010-cu ili "Ekologiya ili" elan etməsi
və 3 milyon ağac əkməyi qarşıya məqsəd
qoyması ana təbiətə münasibətdə
insanlığın təntənəsi, məhəbbət
nümunəsidir. İndi bu xeyirxah tədbir
ölkədə ümumxalq hərəkatına çevrilib.
Azərbaycan həm
də təbiəti ilə zəngindir. Lakin etiraf etməliyik
ki, bu zənginliyin qədrini lazımınca bilmirik. Düzdür, son illər xüsusən Xəzərin
təmizliyi ilə əlaqədar mühüm tədbirlər
həyata keçirilir. Hövsanda
kanalizasiya sularının təmizlənməsi
üçün tikilən qurğu buna nümunədir.
Amma Xəzərdə neft-qazdan az qiymətli
olmayan nərəcinsli balıqların nəsli, çox təəssüf
ki, tükənmək üzrədir. Mütəxəssislərin
dediyinə və müxtəlif informasiya vasitələrindən
aldığımız məlumata görə, nərəcinsli
balıqlar Xəzərin bizə - Azərbaycana məxsus
akvatoriyasında, demək olar, yox dərəcəsindədir.
Balıqçı gəmilərimizin Xəzərin
Qazaxıstan, Türkmənistan sularında tez-tez
saxlanılması da bunun nəticəsidir. Halbuki belə balıqların törəyib
artması üçün ən yaxşı, münbit şərait
bizim ərazidədir. Kür çayı
bu sahədə əvəzsizdir. Kürün
üstündə indi 4 nərəbalıqartırma zavodu var.
Onlardan 3-ü Neftçalanın, 1-i isə Şirvan şəhərinin
ərazisində fəaliyyət göstərir. Zavodların hər biri milyonlarla balıq
yetişdirib Kür çayı vasitəsilə dənizə
buraxır. Bəs onda niyə Xəzərin
bizə aid olan hissəsində balıq qəhətə
çıxıb? Bu sahənin
işçiləri ilə apardığımız söhbətlərdən
məlum olur ki, acınacaqlı vəziyyətin yaranmasına
başlıca səbəb balıq ovunda yol verilən ciddi
nöqsanlardır. Xəzərin sahili
boyunca indi 5-10 metr boş yer tapmaq çətin məsələdir.
Balıqçılar qeyri-standart ov alətlərilə
dənizə hücum çəkir, istədikləri şəkildə
ov aparırlar. Çin istehsalı olan
torlar (jilkator), böyük-kiçikliyinə baxmayaraq,
bütün ölçüdən olan balıqları tutub
saxlayır. 1-2 kiloqramlıq nərəcinsli
balıqlara Bakı, Lənkəran, Salyan, Neftçala,
Şirvan şəhərlərinin bazarlarında tez-tez rast gəlinir.
Halbuki onlar yetişkənlik dövrünə
çatmadığı üçün yeməyə
yararsızdır. Həmin balıqlar 7-8
yaşında kürü verməyə başlayır. Xəzərdə, xüsusilə onun Azərbaycana
aid hissəsində tutulan balıqlardan alınan qara
kürününsə, deyilənlərə görə, əvəzi
yoxdur. Fransada, İngiltərədə və
digər Avropa ölkələrində onun 1 kiloqramı 15 min
ABŞ dolları civarındadır. Deməli,
bu sahəyə daha ciddi və təsərrüfatçılıqla
yanaşsaq, ondan yaxşı gəlir götürmək olar.
Biz isə oturduğumuz budağı öz əlimizlə
baltalayır, tamahımızla bacara bilmirik. Sovet dövründə yazda kürütökmə
vaxtı təxminən 2 ay balıq ovuna icazə verilmir və
bu işə ciddi nəzarət olunurdu. Bu,
müxtəlif növ balıqların təbii yolla törəyib
artmasına imkan yaradırdı. Balıq
ovu ilə əlaqədar ən çoxu 5-6 ilə qayda-qanun
yarada bilsək, sonradan istədiyimiz qədər bu əvəzsiz
nemətlə özümüzü təmin edərik. Üstəlik, xarici ölkələrə də sata
bilərik. Ərazilərdəki su polisi,
habelə Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin
müvafiq qurumları bununla əlaqədar işlərində
ciddi dönüş yaratmalıdırlar.
Köçəri
quşların timsalında da yaşadığımız
planetin hamımıza mənsub olduğunu bir daha aydın
görmək olur. Bu quşlar Şimaldan qışlamaq
üçün üzü Cənuba, o cümlədən
respublikamızın ərazisindəki qoruqlara, müxtəlif
sututarlara, göllərə pənah gətirirlər. Bir
neçə il əvvəl çöl
quşlarının ovuna icazə veriləndə şənbə
və ya bazar günü qoşalüləni
götürüb təbiətin qoynuna çıxardıq. Bu, ən yaxşı istirahətdir. "Quş qripi" ilə əlaqədar artıq 5
ildir belə ləzzətdən məhrumuq. Onu da deyim ki,
o vaxtlar bəzi insafsız ovçular tərəfindən
qayda-qanunun pozulduğunu da az görməmişik.
"Güllə atmayınız qu quşlarına"
şeirimdə belələrinə etirazımı bildirmişəm:
Elə bil mələkdir,
göydən enibdir,
Təzə gəlin kimi ağ geyinibdir.
Müqəddəs
varlığa, sanki, dönübdür,
Güllə
atmayınız qu quşlarına.
* * *
Məskəni saf sular,
sonalı göllər,
Qışda
qışlamağa bu yurda gələr.
İnsanı özünə
o, həmdəm bilər,
Güllə
atmayınız qu quşlarına.
* * *
Vəfalı olarlar biri-birinə,
Dözməz
biri uça, biri sürünə.
Baxıb təbiətin
möcüzəsinə,
Güllə
atmayınız qu quşlarına.
Beləliklə,
biz "Mən varam, dünya var, mən yoxam, dünya
yoxdur" prinsipi ilə yaşamamalı, dünyamızı gələcək
nəsillərə tarazlı, təmiz, səliqə-sahmanlı
ötürməliyik.
Seyran CAVADOV
Azərbaycan.- 2010.- 14
mart.- S. 5.