Rənglərlə süslənmiş
ömür yolu
Teatr tamaşaları, film və müxtəlif orkestrlərin uğurlu alınmasında təkcə ssenaristin, rejissorun, bəstəkarın, aktyorun üzərinə yük düşmür. Həqiqətən də bu sənət növləri kollektiv yaradıcılığın məhsuludur. Mütəxəssislər gözəl bilirlər ki, hər hansı teatr tamaşasının təsirli alınmasında, yadda qalmasında bədii tərtibatın - rəssam işinin öz yeri var. Bəzən adi dekorasiya vasitəsi sandığımız bir lampanın, rəngli bir görüntünün, geyimin, silahın mühüm mənası olur. Bütün vasitələr tamaşanın, filmin, konsertin müvəffəqiyyətlə başa çatmasına xidmət edir.
Milli teatrımız yarandığı ilk gündən dekorasiya məsələsinə diqqətlə yanaşılsa da, professional rəssamların olmaması səbəbindən müxtəlif şəkillərdən, pyesin məzmununa uyğun gələn əşyalardan, şablon, tipik vasitələrdən istifadə edilsə də, ildən-ilə peşəkar teatr rəssamına ehtiyac duyulurdu.
Ötən əsrin
əvvəllərində Azərbaycan teatr sənətinin
inkişafında bir sıra istedadlı fırça
ustaları öz əməyini əsirgəmədi. Əzim Əzimzadə,
Rüstəm Mustafayev, Həsən Fətullayev və
başqaları öz dəst-xətləri ilə teatrı bu
çətinlikdən xilas etdilər. Azərbaycanda
teatr-dekorasiya sənətinin inkişafında və təşəkkül
tapmasında isə xalq rəssamı Bədurə Əfqanlının
son dərəcə məhsuldar və gərgin əməyi
dayandı. Bir fərəhli fakt da var ki, o, həm də ilk
teatr rəssamı olan azərbaycanlı qadındır.
Ümumiyyətlə, bu rəssamın taleyində ilkin olmaq
qızıl xətt kimi keçir. 1920-ci ildə Bakıda təşkil
olunan Bakı Rəssamlıq Məktəbinin milli rəssamların
yeni nəslinin yetişməsində böyük rolu oldu.
Maraqlıdır ki, həmin məktəbi bitirənlərdən
biri də Bədurə Əfqanlı idi. Yenə də ilk azərbaycanlı
qızlardan idi ki, professional təhsil alırdı.
O, Bakıda qulluqçu Məlik Nəcəf
oğlu Ağamalovun ailəsində doğulmuşdu.
Dövrünün tanınmış ziyalılarından və
geniş dünyagörüşlü şəxsiyyətlərindən
olan Məlik Nəcəf oğlu özü rəsm çəkməyə
həvəsli idi. Boş vaxtlarında övladlarına ədəbiyyatdan,
incəsənətdən danışar, onlarda bu sahəyə
maraq oyadardı. Təsadüfi deyildi ki, böyük
qızı Səyyarə heykəltəraşlıqla məşğul
olurdu. Bədurədə də kiçik yaşlarından incəsənətə
böyük maraq vardı. Onlar yayda bütün ailə ilə
Novxanıdakı bağ evlərində dincələrdilər.
Bədurənin təbiətə, rənglər aləminə
marağı da elə dəniz kənarında dalğalara,
qağayılara diqqət kəsildiyi vaxtlardan başladı.
İlk "teatrı" da Novxanıda görmüşdü
Bədurə xanım. O, dini mərasimlərdə şəbih
çıxaran insanlara maraqla baxardı. Eləcə də
milli bayramlarda, el şənliklərində, kənddə
düzənlənən mərasimlərdə iştirak edər
və bütün bunlar da Bədurənin yaddaşında dərin
iz salardı. Sonralar orta məktəbdə oxuduğu illərdə
dəftərinə çəkdiyi rəsmlərlə müəlliminin
diqqətini cəlb edərdi. Əvvəlcə pedaqoji məktəbdə
oxusa da, həvəsi onu rəssamlıq dünyasına çəkdi.
Bakı Rəssamlıq Məktəbinin qrafika şöbəsinə
daxil olan gənc qız dünya incəsənət tarixini
öyrənməyə böyük həvəs göstərdi.
Sonralar müxtəlif şəhərlərdə - Moskvada,
Sankt-Peterburqda yerləşən qalereya, teatr və etnoqrafiya
muzeylərini dolaşdı. Gördükləri fikirlərini
bir istiqamətə yönəltmişdi. Bütün bunlar da
onun fikrini qətiləşdirdi - teatr rəssamı
olmalıdır. Diplom işinin mövzusu V.Şekspirin
"Otello" faciəsi idi. Çəkdiyi eskizlər,
qurduğu kompozisiyalar, tapdığı yeni rəng
çalarları onu həm təkrarçılıqdan
uzaqlaşdırdı, həm də özünəməxsus
bir diplomçu kimi fərqləndirdi.
90 il ömür
sürmüş Bədurə Əfqanlı bu bitkin həyatın
70 ilini teatra bağlayıb. 1930-cu ildə həyat
yoldaşı Rza Əfqanlının quruluşçu rejissoru
olduğu "Qaçaq Kərəm" tamaşasının
bədii tərtibatı da məhz Bədurə Əfqanlıya
məxsusdur. Uzun illər Rza Əfqanlı ilə birlikdə
uğurlu tamaşaların səhnə həyatına
ömür verdilər. Onların birgə
hazırladığı tamaşalardan "Şeyx Sənan"
faciəsi, "Aşıq Qərib" operası, "1905-ci
ildə" və "Sevil" pyesləri haqqında o
dövrün mətbuatında maraqlı fikirlər var. Sonralar
bir müddət Aşqabadda çalışsalar da, yenidən
Bakıya qayıdan ailə öz yaradıcılıq işlərini
doğma şəhərdə davam etdirib. 1938-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrına dəvət edilən Bədurə
xanım burada uzun müddət rəssam kimi
çalışıb. Bu rəssamın ən müsbət cəhətlərindən
biri də bu idi ki, o, heç vaxt rəssam
fırçasına, istedadına arxayın olmazdı. Bədii
tərtibat verdiyi əsəri diqqətlə oxuyar, əhatə
etdiyi dövrün tarixini, mədəniyyətini, geyim tərzini
dəqiqliklə araşdırardı. Bu səbəbdən də
onun tamaşalara verdiyi tərtibat həm sadəliyi, həm
ciddiliyi, həm də əsərin mövzusu ilə həmahəng
olması ilə seçilirdi. Xüsusilə də Cəfər
Cabbarlının pyeslərinə hazırladığı
dekorasiyalar, eskizlər bu tamaşaların uğurlu
alınmasında böyük rol oynadı. İkinci dünya
müharibəsi illərində və sonra teatrlarda qoyulan
tamaşaların, demək olar ki, əksəriyyətinə bədii
tərtibat Bədurə Əfqanlı tərəfindən
verilirdi. O, çox istedadlı quruluşçu rəssam idi.
Eskizləri, bədii tərtibat verdiyi əsərlər
başqa rəssamlar üçün bir məktəb
sayılırdı. O, zahiri effektləri, geyimləri elə
seçirdi ki, təqdim olunan əsərin məzmunu təbii
surətdə açılsın. Dekorasiyalar, bir növ,
tamaşanın şərh edilməsində böyük rol
oynayırdı. Mütəxəssislər həmişə bu
fikri təsdiqləyirdilər ki, Bədurə xanımda bir rəssam
kimi əsl sənət əsəri yaratmaq üçün
lazım olan bütün komponentlər - istedad, əməksevərlik,
axtarış həvəsi, professional yetkinlik var idi. Bəlkə
də elə bu səbəbdəndir ki, onun quruluşçu rəssamı
olduğu tamaşalar həmişə monumental xarakter
daşıyırdı. Rənglərin çalarlarından məharətlə
istifadə edərək teatr estetikasının daha zənginləşməsinə
nail ola bilirdi. Onun bədii tərtibatı səhnələşdirilən
pyesin ideyasını açmaqda rejissora kömək edirdi. Bu
səbəbdən də həm rejissorlar, həm də
dramaturqlar Bədurə xanımla işləməyi çox
sevərdilər. Rənglər vasitəsilə
tamaşaçıda xoş ovqat yarada bilirdi. Bədurə Əfqanlı
yaradıcılığının tədqiqatçısı
sənətşünas Dilarə Səfərəliyeva
yazırdı: "Bədurə Əfqanlı gözəl
geyim eskizlərində hər bir əsərin ideyasının
xarakterinə dərindən nüfuz etmək nümunəsi
göstərmişdir".
O, təkcə teatrda deyil,
kinostudiyada da fəaliyyət göstərərək müxtəlif
ekran əsərlərinə geyim eskizləri çəkərdi.
Bu filmlərə indi də maraqla baxılır:
"Koroğlu", "Leyli və Məcnun",
"Böyük dayaq", "Dəli Kür", "Dədə
Qorqud", "O qızı tapın", "Qatır Məmməd"
və s.
Bədurə Əfqanlının
yaradıcılığından danışarkən onun
müxtəlif ansambllar və ifaçılar
üçün hazırladığı geyimlərdən
söz açmamaq olmur. Onun bu sahədəki fəaliyyətinə
bütün dünya bələd idi. Həm fərdi sərgiləri
keçirilərdi, həm də eskizləri əsasında
geyinən ifaçılar bütün planeti
dolaşardılar. Unudulmaz Rəşid Behbudovun rəhbərlik
etdiyi Mahnı Teatrının kollektivi həmişə Bədurə
xanımın məsləhət gördüyü geyimlər əsasında
konsert tamaşalarına gedərdilər. Xüsusən rəqs
kollektivləri həm milli rəqslərimizi, həm də
geyimlərimizi nümayiş etdirirdilər.
Yaradıcılığı
həmişə yüksək qiymətləndirilərdi.
1974-cü ildə xalq artisti fəxri adına layiq görülən
Bədurə Əfqanlı sənətinin vurğunu idi. Bəlkə
də elə bu səbəbdəndir ki, onun irsi bu gün də
öz əhəmiyyətini saxlamaqdadır. Teatrın bədii
tərtibatı ilə məşğul olan hər kəs bu
unudulmaz şəxsiyyətin bədii irsindən öyrənməkdədir.
Bədurə Əfqanlı yaradıcılığı,
sözün əsl mənasında, məktəb idi. Bu məktəbin
dərsləri indi də davam edir. Özü olmasa da... sənəti
yaşayır!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.- 14 mart.- S.
6.