Abşeron toylarında bakılı aşıqlar
da oxuyardı...
Aşıq sənəti deyəndə Azərbaycanın bütün bölgələrində, eləcə də tarixi ərazilərimiz olan Göyçə mahalında, Borçalı torpaqlarında, o taylı-bu taylı bütün Azərbaycanda tanınan ustad sənətkarlarımız xatırlanır. O aşıqlar ki sazı sinələrinə tutaraq, vətən torpağını qarış-qarış gəzərək el şənliklərində dastanlar danışıb, söz yarışına çıxıblar. Ustadlarından eşitdiklərini, başlarına gələn əhvalatları isə qoşma, təcnis, gəraylı, müxəmməs, dastan dili ilə xalqa deyə biliblər. Şifahi xalq ədəbiyyatının ayrılmaz hissəsi olan aşıq dünyasından söhbət açmaqda əsas məqsədimiz bu sənətin Abşeron kəndlərində də inkişaf etdiyini xatırlatmaqdır.
XIX əsrdə Bakıda aşıq sənətinin inkişafında bülbüləli Aşıq Cavadın və masazırlı Aşıq Həsənin xidmətləri böyük olub. XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında hər iki el aşığının Bakı qəzasında, xüsusən Abşeron kəndlərində bir aşıq kimi şöhrət qazanması barədə məlumatlar var. Qeyd edim ki, el-obaya bağlı olan bu aşıqların yaradıcılığı digər söz ustadlarından da fərqlənmişdir. Salman Mümtazın 1935-ci ildə nəşr olunan "El şairləri" kitabında XIX əsr Azərbaycan aşıqlarının yaradıcılığı haqqında müxtəlif qaynaqlar toplanıb. Burada ustad sənətkarlarla yanaşı, Aşıq Həsənin "Yoxdur" qoşması da oxucuların diqqətinə çatdırılıb.
Mərhum folklorşünas alim Əhliman Axundov da XIX əsr aşıqları içərisində Aşıq Həsənin adını xüsusi qeyd edib. Aşıq Həsən çox səmimi və lirik qoşmalar müəllifi kimi tanınırdı. Aşıq həm də yazdığı qoşmaların çoxunu sevgilisinə həsr etmişdir. Deyilənə görə, Aşıq Həsən Gəncədə Leyli adlı qıza aşiq olsa da, atası onu başqasına ərə verib. Bu uğursuz məhəbbətin yanğısı sonradan Aşıq Həsən yaradıcılığının əsasını təşkil edərək yazdığı qoşmalarda öz əksini tapmışdır.
Əhliman Axundov "XIX əsrdə
yetişmiş görkəmli
aşıqlar" adlı
elmi məqaləsində
Aşıq Həsən
yaradıcılığından söhbət açarkən
bildirirdi ki, "aşığın şeirlərində
təkcə öz sevgilisinin zorla qaçırılması təsvir
edilmir, burada həm də onun dövründə qadına olan münasibətə qarşı etiraz vardır. Bu qoşmalarda qadınların
hüquqsuz yaşadığı,
azad sevginin tapdandığı göstərilmişdir.
Aşıq Həsənin
şeirlərində "Aşıq
Qərib" dastanının
və nisbətən
"Koroğlu" qoşmalarının
təsiri hiss edilməkdədir.
Xocalar xocası, xocalar başı,
Xocam, bu yol yar yanına gedərmi?
Düşübdü başıma eşqin xatası,
Xocam, bu yol
yar yanına gedərmi?"
Akademik Feyzulla Qasımzadə "XIX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" əsərində
yazıb: "Masazırlı
Aşıq Həsən
bir qoşmasında öz sevgilisi Leylinin sevmədiyi bir adama zorla
ərə verildiyini, dünyadan həsrət və nakam getdiyini
ürək yanğısı
ilə təsvir etmişdir".
Getdim yenə
görməyə bir ellini,
Ürək verib ələ aldım meylini.
Dedim necə
apardılar Leylini?
Dedi, zülflərini
boyadı qana.
Sevindirici haldır
ki, Bakının Masazır kəndində yaşayan Hürü Hüseynova ulu babası Aşıq Həsənin vaxtilə el
məclislərində sevərək
söylədiyi, ancaq təəssüf ki, aşıqla bağlı heç bir topluda işıq üzü görməyən
müsralarını bu
gün də hafizəsində yaşadır.
1960-cı ildə
nəşr olunan
"Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" kitabının
II cildində göstərilib:
"XIX əsrin birinci
yarısında yetişən
şəmkirli Aşıq
Hüseyn, göyçəli
Aşıq Musa, Aşıq Alı, masazırlı Aşıq
Həsən və başqaları aşıq
şeirləri ilə
bərabər, bir şox yeni aşıq
havaları yaratmış,
Azərbaycan xalq musiqisini daha da zənginləşdirmişlər".
Abşeron aşıqlarından biri də Aşıq Cavaddır. Tədqiqatçı
alim Əhliman Axundov el aşığı
haqqında belə yazıb: "Aşıq Cavad təqribən keçən əsrin
40-cı illərində 70 yaşında
ikən vəfat etmişdir. O, XIX əsrin birinci yarısında bayatı və qoşmaları ilə Abşeron kəndləri arasında sənətkar aşıq kimi şöhrət qazanmışdı.
Deyilənlərə görə, Abşeronda
keçirilən bütün
toylarda, şənlik məclislərində iştirak
edirmiş. Onun bayatı
və qoşmalarından
hələ də hafizələrdə yaşayanları
varsa da, vaxtında toplanmadığından
əksəri unudulmuşdu".
O, daha sonra Aşıq Cavad yaradıcılığını
təhlil edərək
ustad sənətkarın
nəsihətamiz şeirlərində
Xəstə Qasımın
təsirinin olduğunu
da bildirmişdir.
XIX əsrdə Bakının
Bülbülə kəndində
doğulan Aşıq
Cavad 18 yaşında ikən el aşığı
kimi tanınmışdı.
Sovet dövründə Aşıq
Cavadın evinin guya təsadüfən yanğın nəticəsində
məhv olması qeyd edilsə də, müstəqillik dövründə əsl həqiqət məlum olub.
1918-ci ilin martında Bakıda ermənilər tərəfindən qırğınlar
törədilmişdi. Onlar dinc
şəhər sakinlərini
qətlə yetirərək
talanlar edirdilər.
Həmin
təlatümlü mart günlərində
Bülbülə kəndinə
hücum edən ermənilər kənddə
evləri qarət etməklə yanaşı,
dinc əhalini də vəhşicəsinə
öldürürdülər. Aşıq Cavadla fəxr edən qohum-əqrəbası
soyqırımı günlərində
onun şəxsi əşyalarını, əlyazmalarını
ata mülkündə
qoyaraq yalnız canlarının hayına qalıblar. Min bir əziyyətlə qorunub saxlanılan Aşıq Cavadın söz xəzinəsi, qiymətli əlyazmalar həmin vaxt xain ermənilər tərəfindən yandırılaraq
məhv edilib. Salamat qalanları bir yerə toplayan yaxın qohum-əqrəba
sonradan 37-ci ilin repressiyası ilə qarşılaşıb. O zaman Aşıq Cavadın varisləri bərk qorxuya düşüblər. Qohum-qonşuda
"kulak", "xalq düşməni"
adı ilə həbs olunanların sayı artdıqca, Aşıq Cavadın nəvələri narahat günlər yaşayıb.
İllərlə əzizlənib saxlanılan
əlyazmalar o günlərdə
qorxuya düşən
yaxın qohumlar tərəfindən tövlədə
tonqala atılaraq yandırılıb.
Bülbülə kəndində yaşayan Aşıq Cavad nəslinin nümayəndəsi
Cavad Səlimov ötən əsrin
50-60-cı illərində folklorşünas
alimlərin, radio əməkdaşlarının
aşığın yaradıcılığı
ilə bağlı kəndə gəldiyini xüsusən xatırlayır. O, söhbət
zamanı aşığın
8 övladının olduğunu
da bildirir. Belə ki, 4 qız və 4 oğul atası olan Aşıq Cavadın nəslinin nümayəndələri indi
el aşığının sənətini davam etdirə bilməsələr
də, ölməz ustad sənətkarla fəxr edirlər. Qeyd edim ki, 1997-ci ildə Aşıq Cavad nəslinin nümayəndəsi Salman
Səlimzadənin ustada
həsr etdiyi "Aşıq Cavad" poeması da işıq üzü görüb.
Sovet dövründə
nəşr olunan ədəbiyyat dərsliklərində
"XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı" bölməsində
Aşıq Cavadın,
Aşıq Həsənin
adları xatırlansa
da, bu gün
hansı səbəbdənsə
unudulub. Təəssüf ki, uzun illər keçdikdən sonra folklorşünas alimlərimiz tərəfindən
Abşeron aşıqları
ilə bağlı tədqiqatlar davam etdirilməmiş, nəticədə
onların yaradıcılığı
haqqında son məlumatlar
ictimaiyyətə çatdırılmamışdır.
Demək olar ki, abşeronlu
aşıqların söylədiyi
bir çox qoşmalar, gəraylılar,
qıfılbəndlər, təcnislər
vaxtında yazıya alınmadığından artıq
yaddan çıxmaq üzrədir. Vaxtilə sinədəftər aşıqların söylədikləri
qoşmalar laqeydlik ucbatından gənc nəslə çatdırılmamışdır.
İllər keçdikcə zəmanənin
ağırlığından, dövranın dəyişməsindən
sənətkarların söz
xəzinəsi hafizələrdən
silinməyə başlamışdır.
Sovet dövründə Aşıq
Cavadın, Aşıq
Həsənin şeirlərini
əzbər bilən ahıl insanlar da indi artıq
dünyalarını dəyişmişlər.
Buna baxmayaraq, tədqiqatçılarımız tərəfindən aşıqların
yaradıcılığı tədqiq edilərsə, müəyyən məlumatları
əldə etmək mümkündür.
Bu gün orta məktəbin
X sinif üzrə Azərbaycan tarixi dərsliyində XIX əsrdə
Bakı qəzasında
yaşayan bülbüləli
Aşıq Cavadın,
masazırlı Aşıq
Həsənin yalnız
adları çəkilir. Yaxşı olardı
ki, hər iki el aşığının
ədəbi irsinin təbliğ edilməsi üçün orta məktəbin ədəbiyyat
dərsliklərində dolğun
məlumatlar verilsin.
Abşeronda yeganə olaraq
aşıqlıq sənəti
ilə məşğul
olan Aşıq Cavadın və Aşıq Həsənin yaradıcılığı ilə
bağlı folklor nümunələri işıq
üzü görərsə,
böyük əhəmiyyət
kəsb edər.
Aşıq Cavad və Aşıq
Həsən kimi el sənətkarlarının zəngin
irsinin geniş tədqiq olunması çox vacibdir. Adətən deyirlər ki, Abşeronda aşıq olmayıb. Amma Aşıq Həsən
və Aşıq Cavadın yaradıcılığı
bir daha sübut edir ki, bu zəngin
yaradıcılıq yox
yerdən yaranmayıb.
Təranə CƏBİYEVA,
Tarixçi
Azərbaycan.- 2010.- 14
mart.- S. 6.