İqtisad elmi zaman müstəvisində
İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış
İqtisad elmi: "quru təsvirçilik" problemi
Qloballaşan
dünya iqtisadiyyatının, eləcə də milli və
regional səviyyələrdə gedən məcmu iqtisadi
proseslərin rasionallıq, effektivlik və ədalətlilik
prizmasından tədqiqi iqtisad elminin müasir tələblərə
adekvat cavab verə bilməməsini, nəzəri-metodoloji
aspektdə böyük problemlərinin olduğunu üzə
çıxarır. Bu gün etiraf edilməlidir ki, iqtisad elmi
hadisələrin arxasınca getməkdədir. Göstərilən aspektdə kifayət qədər
aktuallaşan problemlərin mövcudluğu,
bütövlükdə elmə sistemli yanaşmada qabarıq
şəkildə görünən "boşluqlarla"
birbaşa səbəbiyyət
bağlılığındadır. Belə
ki, əvvəla elm təkcə mövcud biliklər sistemi
deyil, həmçinin yeni biliklərin axtarışı
prosesini də özündə ehtiva etməklə sistemli
yaranış kimi çıxış edir. Sübut etməyə ehtiyac yoxdur ki, əks istiqamətli
yanaşma ən azı sistemliliyə xələl gətirməklə
iqtisadi biliklərin elmi statusunu şübhə altına sala
bilər. Elm baş verə biləcək hər
hansı bir hadisəni əvvəlcədən müəyyən
etmək, proqnozlaşdırmaq qabiliyyətində olmaqla əsaslandırılmış
idarəetmə qərarlarının qəbul edilməsi
üçün zəmin yaratmalıdır.
İkincisi,
inzibati-amirlik prinsiplərinə əsaslanan sosialist təsərrüfat
tipinə mahiyyət və məzmunca adekvat olan yanaşma
üsullarından uzaqlaşmaq zərurəti
ortalıqdadır. Bu məsələ ölkədə
keçid dövrünün başa çatması ilə
daha da aktuallaşır. Heç kimə
sirr deyil ki, sözügedən dövrdə aparılan elmi-tədqiqatlar
sırf empirik xarakter daşımaqla iqtisadi göstəricilər
arasında statistik bağlılığın
aşkarlanması yönümlü olmuşdur. Yəni,
iqtisadi proses və hadisələrin gerçək mahiyyəti
tədqiqat prosesindən kənarda qalmış, nəzəri-metodoloji
sfera isə, ümumiyyətlə prosesdən sərf-nəzər
edilmişdir.
Sözügedən məqalədə
məhz bu məqam xüsusi olaraq vurğulanır:
"...ictimai elmlər üzrə tədqiqatların empirizm və
quru təsvirçilik səviyyəsinə enməsi
müşahidə olunur, ...faktlar yalnız
sadalanır, hadisələrin quru təsviri verilir, nəzəri
təhlil isə yox dərəcəsindədir".
Axı, iqtisad
elmində vahid nəzəriyyə yoxdur. Mövcud nəzəriyyələr
çoxluğu həm birlikdə, həm də
ayrı-ayrılıqda real gerçəkliyi tam şəkildə
"anlamaq" iqtidarında deyildir. İqtisad
elmi (o cümlədən, əksər ictimai və humanitar elmlər)
təbiətşünaslıqdan fərqli olaraq təsvir etmə
deyil, anlama metodikasına istinadla inkişaf edir. Bu baxımdan elmin üçlü vəhdəti -
elmin özü, fəlsəfəsi və metodologiyası
qaçılmazdır. Dialektik vəhdətdə
olan üçlüyün süni şəkildə
parçalanması, yaxud elmin fəlsəfəsi və
metodologiyasının tədqiqat obyekti kimi ön plana
çıxarılmaması gerçəkliyin adekvat dərkində
böyük problemlər yarada bilər və yaradır da.
Dialektik
materializmin mütləq həqiqət kimi qəbul edildiyi və
marksist təlimin yeganə düzgün bilik statusuna malik
olduğu dövrlər artıq keçmişdə qaldı. Nə qədər
qəribə səslənsə də, qeyd etməliyik ki,
iqtisadi gerçəkliyin tədqiqatı əslində nəzəriyyədən
başlanır. Ona görə ki, iqtisadi
anlamda əksər empirik faktlar nəzəri
"yüklü" olur. Əks-təqdirdə,
o faktların hər hansı bir mövqedən interpretasiyası
mümkünsüz olardı.
İqtisad elmi,
eləcə də əksər ictimai-humanitar elmlərlə
bağlı problemin həllini müşkülə salan cəhət
məhz nəzəriyyə - obyektiv gerçəklik tandeminin
özünün problemli olmasındadır. Hətta, ən
sadə məntiqi bağlılıq mövqeyindən yanaşıldıqda
belə "qapalı" dairə ilə
qarşılaşırıq. Belə ki, nəzəri
biliyin həqiqi elmi statusa malikliyi obyektiv reallığın
"obyektiv" dərkinə söykənən bir problemdir.
Eyni zamanda, obyektiv faktın dərki, yaxud
interpretasiyası konkret nəzəriyyə çərçivəsində
mümkündür. Primitiv sillogistik
bağlılıqla qarşılaşmanın əsas səbəbi
akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi, "...quru təsvirçilik"
mərəzindən qurtula bilməməyimizlə əlaqədardır.
"Quru təsvirçilik", illah da hissəvi xarakter
daşıyanda (bu gün aparılan tədqiqatların
böyük hissəsi məhz qeyd edilən kateqoriyaya aiddir), ən
yaxşı halda gerçəkliklə bağlı olan həqiqəti
deyil, yanılmanı elmi bilik kimi ortalığa qoyur və
yanılmalara əsaslanmaqla "sabahı" görmək
mümkün deyildir, yaxud mümkündür, lakin
yanlış hərəkət trayektoriyası üzrə
"inkişaf" görüntüsü yaradıla bilər.
Məhz buna görə də, nəzəri -
metodoloji araşdırmalar həmişə diqqət mərkəzində
olmalı, iqtisad elminin aksioloji mahiyyətinə xələl gətirilməməlidir.
Elmin strukturu və müdafiə prosesi: təkmilləşdirmə
zəruriliyi
İctimai elmlərin,
o cümlədən iqtisad elminin müasir dövrün tələblərinə
adekvat cavab verə bilməməsini real fakt keyfiyyətində
təsvir edən akademik Ramiz Mehdiyev tamamilə haqlı olaraq əsas
səbəblərdən birini "...ictimai biliklərin
insanların artan tələbatından, həmçinin cəmiyyətin
həyatında baş verən hadisələrin analitik təhlilindən
geri qalmasında" görür. Başqa sözlə,
sözügedən biliklər "öz
gücünü" məhz gerçəkliyin obyektiv təhlilindən
almalıdır. Bu aspektdən müasir
situasiya ilə ötəri tanışlıq belə, həqiqətən
də son dərəcə ciddi problemlərin olduğunu
görməyə imkan verir. Məqalədə qeyd
edildiyi kimi, "...Elm biznesə çevrilib və istənilən
şəxs - dövlət məmuru, yaxud iş adamı
müxtəlif yollarla elmi ad almağa nail olur". Bizim qəti inamımıza görə
yaranmış vəziyyətdə obyektiv səbəb axtarmaq
lüzumsuzdur. "...Elmin
paklığını qorumalı" olanların
böyük bir hissəsi əslində əks cəbhədə
yer almaqdadır. Problemin ümummilli səviyyəyə
yüksəlməsini şərtləndirən və əsasən
elmi-tədqiqatların təşkili və idarəedilməsi
sferasına aid olan bir sıra amillər mövcuddur:
1. Elmi-tədqiqat prosesinin
sistemliliyinin təmin edilməsi. Başqa
sözlə, tədqiqat prosesinin ayrı-ayrı hissələrə
parçalanması və həmin hissələr üzrə
ayrı-ayrı subyektlərin məsuliyyət
daşıması problemi aktuallaşdıran əsas səbəblərdəndir.
Bu mənada, ilkin başlanğıcdan tutmuş
- mövzunun seçilməsindən son mərhələyə
- dissertasiyaların müdafiəsi və təsdiqi mərhələsinə
qədər sürən prosesin tamamilə yeni məzmunlu nəzarət
mexanizminin yaradılmasına böyük zərurət duyulur.
Gələcək tədqiqatçıların,
doktorantların seçilməsi prosesinə qəbul
imtahanlarından çox-çox əvvəl - magistratura səviyyəsindən
başlanılması da olduqca vacibdir.
2. Elmin strukturunun təkmilləşdirilməsinin
zəruriliyi; Hal-hazırda qüvvədə olan struktur həm
elmi nöqteyi-nəzərdən, həm də müasir
dövrün tələbləri baxımından yararlı
deyildir. Həmin struktur əsasında iqtisad
elminin sistemliliyini anlamaq kifayət qədər
müşkül məsələdir. Struktur
bölünmə iqtisad elminin istiqamətləri üzrə
aparılmalıdır. Bu aspektdən
çılpaq praqmatizmin nələrə gətirib
çıxardığını qlobal iqtisadi böhran
bütün təfərrüatı ilə ortalığa
qoydu. Daha konkert şəkildə ifadə
etsək, söhbət ondan gedir ki, elmi, yaxud elmin hər
hansı bir konkret istiqamətini peşə səviyyəsinə
endirmək olmaz. Belə olan təqdirdə,
elmə sistemlilik keyfiyyəti verən üç əsas səviyyədən
(dil, mental və faktoloji) biri - mental-dəyər səviyyəsi
kənara qoyulur, yaxud elm özünün aksioloji məzmununu
itirir.
3. Elmi-tədqiqat prosesinin
iştirakçılarının şəxsi məsuliyyətini
yüksəltmək zəruriyyəti. Elmi rəhbərlərin,
opponentlər, aparıcı təşkilatlar, rəyçilər
və ekspert şuralarının, eyni zamanda dissertasiya
şuraları, elmi seminarlar, kafedralar, laboratoriyalar və
ümumiyyətlə, bu proseslə bağlı olan əksər
institusional vahidlərin verdikləri rəylərə görə
şəxsi məsuliyyət dərəcəsini müəyyənləşdirən
və adekvat tədbirlərin həyata keçirilməsini
özündə ehtiva edən nəzarət mexanizminin işlənib
hazırlanması son dərəcə mühüm bir məsələdir.
4. Elmlərarası inteqrativ
bağlılığın təbii xarakterindən
çıxış etməklə müvafiq yönümdə
yazılmış dissertasiyaların müdafiəsinin təşkili
və təsdiqi məsələlərinin birgə qaydada həyata
keçirilməsinə nail olmaq. Məlumdur ki,
sosial idraka xas olan əksər elmlərin müəyyən fərqli
xüsusiyyətlərinə baxmayaraq, kəsişən
"nöqtələri" kifayət qədərdir. Məsələn, "sosial fəlsəfə"
şifrəsi altında iqtisadi problemlərə həsr
olunmuş dissertasiyalar əslində iqtisadiyyat, yaxud iqtisad
elminin fəlsəfəsi çərçivəsindən kənara
çıxmır. Bu anlamda, "sosial fəlsəfə"
sözün həqiqi mənasında iqtisadi yük
daşıyır və onun "xalis" fəlsəfə
aspektdən qəbulu mümkünsüzdür və s.
Belə olan təqdirdə,
sözügedən dissertasiya işləri nədən elm fəlsəfəsi
(iqtisad elmi) çərçivəsində müzakirə
olunmamalıdır? Yaxud, mövcud strukturda "iqtisad elminin fəlsəfəsi
və metodologiyası" adı altında elmi istiqamət
özünə yer almamalıdır? Bu qəbildən
olan çoxlu sayda nümunə göstərmək
mümkündür. Əks halda, hörmətli
Ramiz müəllimin qeyd etdiyi kimi, "....bu cızma-qaralar Azərbaycanın
elmi potensialının artırılmasına heç bir xidmət
göstərməyəcəkdir".
5. Məlum olduğu kimi,
hazırda elmi dərəcələrin və elmi adların
verilməsi və təsdiqi qaydaları da dünyada qəbul
olunmuş prosedurlara və prinsiplərə uyğun müəyyən
edilməmişdir. Başqa sözlə, mövcud mexanizm
dissertasiya işlərinin əvvəlcə elmi-tədqiqat
institutları və ali təhsil müəssisələrinin
nəzdində fəaliyyət göstərən Dissertasiya
Şuralarında müdafiə edilməsini və sonradan AAK-da
təsdiq olunmasını nəzərdə tutur. Bu isə, elmi və elmi-pedaqoji kadrların
hazırlanması prosesinin keyfiyyətinin yüksəldilməsində
mühüm rol oynayan məsuliyyətin dəqiq
bölüşdürülməsinə imkan vermir və
prosesin ayrı-ayrı pillələri arasında səbəb-nəticə
bağlılığının pozulmasına şərait
yaradır. Şübhəsiz ki, ali təhsilin
Bolonya prosesinə uyğunlaşdırılması və
bütövlükdə təhsilimizin dünyada qəbul
edilmiş qabaqcıl təcrübə və standartlar əsasında
yenidən qurulması elmi dərəcələrin və elmi
adların verilməsi prosedurunda da müəyyən təkmilləşdirmə
tədbirlərinin həyata keçirilməsini zəruri edir.
Xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, elmin, texnikanın, təhsilin, mədəniyyət
və incəsənətin bütün istiqamətləri
üzrə elmlər doktoru və fəlsəfə doktoru
alimlik dərəcələri, professor və dosent elmi
adlarını təsdiq edən AAK bu vaxta qədər elmin
kadr potensialının inkişafı istiqamətində əhəmiyyətli
işlər görmüşdür. Bununla belə,
artıq ölkəmizdə keçid dövrünün
başa çatması və dünyanın demək olar ki,
heç bir ölkəsində (MDB ölkələrinin bəziləri
istisna olmaqla) analoji sistemin olmaması bu istiqamətdə ciddi
islahatların aparılmasını şərtləndirir.
Dünyada qəbul olunmuş sistemə -
dissertasiyaların universitetlərdə və elmi müəssisələrdə
müdafiə olunması, elmi dərəcələrin və
adların elə onlar tərəfindən verilməsi modelinə
keçidin reallaşdırılması istiqamətində
ilkin addımların atılması vaxtı
çatmışdır. Məqbul variant
kimi, ilkin olaraq fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsinin
verilməsi səlahiyyətinin müvafiq olaraq Dissertasiya
Şuralarının fəaliyyət göstərdiyi elmi-tədqiqat
institutlarına və universitetlərə verilməsini, elmi
adların isə universitetlərin elmi şuralarına həvalə
edilməsini məqsədəuyğun hesab etmək olar.
Elmi fəaliyyətin tənzimlənməsi problemi
Şübhə
yoxdur ki, elm sahəsində mövcud problemlərin
yaranmasının ən mühüm səbəblərindən
biri də məhz elmi fəaliyyətin müasir standartlara cavab
verən və qlobal elm məkanına inteqrasiyanı təmin
edən qanunvericilik bazasının olmamasıdır. Hazırlanmaqda
olan "Elm haqqında" qanun elmi fəaliyyət sahəsində
əsl yaradıcı, effektiv rəqabət mühiti
formalaşdırmaq baxımından müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir.
Bir sıra
ziddiyyətli məqamların, o cümlədən
özünü doğrultmayan stereotiplərin aradan
qaldırılmasının ən effektiv üsulu problemin
hüquqi çərçivəsinin və tənzimlənməsinin
normativ-hüquqi əsaslarının elmin sabitqədəmli
inkişafı yönümündə
formalaşdırılmasıdır. Zənnimizcə, elmi fəaliyyətin
səmərəli təşkili və idarəolunması
mexanizminin təşəkkülü qanunun
konsepsiyasının struktur prinsiplərinin seçilməsini əhəmiyyətli
dərəcədə aktuallaşdırır. Bu
nöqteyi-nəzərdən bəzi aspektlərin nəzərə
alınmasını zəruri hesab edirik:
1. Elmi fəaliyyətdə kəmiyyət
göstəricilərinə istinadla keyfiyyətin adekvat qiymətləndirilməsi
kifayət qədər müşkül məsələdir. Belə ki, əvvəla, kəmiyyət
çoxalmasının avtomatik olaraq keyfiyyətə
keçidi deyilən bir şey yoxdur; ikincisi və ən əsası
ondan ibarətdir ki, sırf nəzəri-metodoloji prizmadan nəzəriyyələrin,
konsepsiyaların, hipotezlərin və s. say artımı
yanılmaların baş alıb getdiyinə dəlalət
edir. Bunun elmin inkişafında yeni keyfiyyət
mərhələsinə keçid deyilən şeylə
heç bir əlaqəsi yoxdur. Buna görə
də hüquqi tənzimləmənin (əlverişli
yaradıcılıq mühitini formalaşdırmaq
baxımından) əsas istinad nöqtəsi keyfiyyət və
səmərəlilik parametrləri olmalıdır.
2. Elmi fəaliyyətin
subyektləri arasında üfüqi əlaqələr sistemi
və fəaliyyətin koordinasiya mexanizmi subyektlərin
müstəqilliyi, bərabərhüquqluluğu prinsiplərinə
istinadla yaradılmalıdır. Yalnız bu halda
elmi məhsul və xidmətlər bazarının normal fəaliyyət
mexanizmi formalaşa, özəl mülkiyyətdə olan
qurumlar da daxil olmaqla sağlam rəqabətə söykənən
əlverişli yaradıcılıq mühiti təşəkkül
tapa bilər.
3. Elmin maliyyələşdirilməsi
sferasında bugünkü yanaşma tərzinin kardinal şəkildə
dəyişdirilməsi vacibdir. Elmi "nəticəyə"
görə maliyyələşdirmək nəticənin təsbitindən
başqa bir işə yaramır və daha çox "mükafatlandırma"
anlamını daşıyır. Eləcə
də hər bir elmi işçi üçün müəyyən
olunan xərc normasına görə maliyyələşdirmənin
də çox ciddi qüsurları mövcuddur. Maliyyələşdirmə tam əsaslandırılmaqla
prosesin (elmi fəaliyyətin) başlanğıcı
anından, özü də tam həcmdə həyata
keçirilməlidir. Təbiidir ki, müəyyən
mənada itkilər də olacaqdır. Amma
bu elmin özündə baş verən labüd
yanlışlıqlar (fallibizm) kimi təbiilik çərçivəsindən
kənara çıxmayacaqdır və s.
4. Elmin nəticəlilik, səmərəlilik
və dünya təcrübəsindən faydalanmaq prinsipləri
əsasında qurulmasına və inkişaf etdirilməsinə
imkan verən qanunvericilik bazasının yaradılması. Elmi araşdırmaların nəticələrindən
istifadənin və istehsalata tətbiqinin konkret mexanizmlərinin
hazırlanması.
5. Elmi kəşflərin və
innovasiyaların hər vasitə ilə
stimullaşdırılması və elmlərarası
inteqrasiyanın, eləcə də elm, təhsil və
istehsalın inteqrasiyasının təmin edilməsi.
6. Elm sahəsində
çalışan işçilərin hüquq və vəzifələrinin
dəqiq müəyyən edilməsi, onların sosial
müdafiəsinin yaxşılaşdırılması
üçün qanunvericilikdə konkret tədbirlərin və
güzəştlərin nəzərdə tutulması.
Universitet elmi: yeniləşməyə doğru
İnkişaf
etmiş ölkələrin təcrübəsi göstərir
ki, elmin inkişafında universitetlər əsas hərəkətverici
qüvvə kimi çıxış edirlər. Ali təhsil
sisteminin Bolonya prosesinə qoşulması tədrislə
yanaşı, elmi fəaliyyətin təşkili və idarəolunmasının
analoji prinsiplərinin tətbiqini kifayət qədər
aktuallaşdırır. Yəni, prosesin həm
elmi tutumu, həm də təşkili prinsipləri və
meyarları nöqteyi-nəzərindən inteqrasiya
olunduğumuz məkanla vahid mövqedən
çıxış etmək məcburiyyətindəyik.
Bu baxımdan, universitet elminin prioritetlik
şkalasında "yuxarı" pillələrə
qaldırılması zərurəti danılmazdır. Digər tərəfdən, elmə münasibətdə
fundamentallıq zəruri şərtdir. Əksər
elmi istiqamətlərdə, onun təbiətşünaslıq,
yaxud ictimai-humanitar elmlərə bölgüsündən
asılı olmayaraq, fundamental xarakterli tədqiqatların
aparılması qaçılmazdır. Əks
təqdirdə, elmin özünün mövcudluğu
böyük şübhə altına düşə bilər.
Dünya təcrübəsindən
çıxış etməklə universitet elminə
konseptual yanaşmanın mahiyyətində kardinal dəyişikliyə
nail olunmalıdır. Belə ki, elmi fikirdə
uzun onilliklər ərzində hökmran olmuş yanaşma tərzi,
elm - təhsil - iqtisadiyyat üçlüyünün
dialektikası yeni yozumda ortalığa qoyulmalıdır.
Bu yanaşma iqtisad elminin timsalında
aşağıdakıları özündə əks etdirməlidir:
1. İqtisad elminin
özünün inkişafı. Söhbət, iqtisad elminin
müxtəlif sahələri üzrə dünya miqyasında
tanınacaq Azərbaycanın elmi məktəblərinin
yaradılmasından, bütövlükdə dünya iqtisad
elminə sanballı töhfələrin verilməsindən
gedir;
2. Tədris prosesinin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, tədrisin elmi tutumunun genişləndirilməsi.
Bu günün reallıqları, eləcə də Bolonya
sisteminə daxil olan ölkələrin aparıcı
universitetlərinin təcrübəsi heç bir şübhə
yeri qoymur ki, elm - tədris tandemi, əslində elmi prosesin məzmun
açıqlanmasından başqa bir şey deyildir;
3. Makroiqtisadi siyasətin
formalaşması və zəruri korrektələrin
aparılmasında universitet elminin rolunun əhəmiyyətli
dərəcədə artırılması. Qeyd
edilən məqam əksər inkişaf etmiş ölkələrdə
çox mühüm yer tutur. Elmsiz məcmu
iqtisadi proseslərin məqsədyönlü və effektiv
formada tənzimlənməsindən, ümummilli
inkişafın dayanıqlılığının təmin
edilməsindən danışmaq mümkünsüzdür.
Bununla əlaqədar olaraq, müasir gerçəklikdən
çıxış etməklə ölkənin iqtisadi
inkişaf modelinin nəzəri konstruksiyasını
formalaşdırmaq, keçid dövrünün başa
çatması ilə bağlı sistemdaxili elementlərin
qarşılıqlı əlaqəsini və onların gələcək
"davranış tərzini" müəyyən etmək,
makroiqtisadi dayanıqlılıq modelinin perspektiv hərəkət
trayektoriyasını aşkara çıxarmaq, qlobal iqtisadi
böhran şəraitində iqtisadi artımın təmin
olunması istiqamətində sistemli araşdırmalar aparmaq,
regionların sosial-iqtisadi inkişaf perspektivləri üzrə
tövsiyələr hazırlamaq və s. yönümlü
elmi-tədqiqat işlərinin aparılması günün
aktual tələbləri sırasındadır.
Bu məqsədlərə
çatmağın başlıca şərtləri, prinsipləri
və sözün geniş mənasında elmi prosesin
optimallaşdırılma meyarları müəyyənləşdirilməli
və forma - mahiyyət uyğunluğuna nail olmanın konkret
istiqamətləri qanunvericiliklə təsbit edilməlidir. Yeri gəlmişkən
qeyd etmək vacibdir ki, son illərdən başlayaraq milli təhsil
sistemimizin bütün səviyyələrində və pillələrində,
xüsusilə universitetlərdə yuxarıda təsvir
etdiyimiz konseptual yanaşma çərçivəsində əhəmiyyətli
işlər görülür. Həm elmin
inkişafı, həm də elmlə təhsil və
iqtisadiyyatın dialektik bağlılığına nail olmaq
istiqamətində önəmli addımlar atılır.
Məsələn, Dövlət İqtisad Universitetində
2009-cu ildə iqtisadiyyatın müxtəlif sferalarında fəaliyyət
göstərən nazirlik, komitə, baş idarə və
şirkətlərlə sifarişlər əsasında problem
xarakterli 29 mövzu üzrə elmi araşdırmalar
aparılmış və alınan elmi nəticələr
dövlət orqanlarına təqdim edilmişdir. Başqa sözlə, hələ sovet dövründən
miras qalmış, heç bir nəticəsi olmayan büdcə
təyinatlı ETİ-lərin yerinə yetirilməsi təcrübəsinə
son qoyulmuş və elmi araşdırmaların yeni münasibətlər
əsasında aparılmasına, alınan nəticələrin
bilavasitə iqtisadiyyata tətbiq edilməsinə nail
olunmuşdur.
İctimai və humanitar elmlərin
tədrisi prosesi, məqalədə qeyd edildiyi kimi, həqiqətən
də stereotip yanaşmaların əsarətində qalmaqda
davam edir: "... Ali təhsil sistemində kifayət qədər
kafedraların və tədqiqat mərkəzlərinin
olmasına baxmayaraq, istər orta, istərsə də ali məktəblərdə ictimai fənlərin
tədrisi üzrə müəyyən bir sistem mövcud
deyildir". Danılmaz həqiqətdir ki, konkret elm sahəsi
üzrə tədrisin vahid, yaxud ümumi (yəni, əksər
ali məktəblərdə qəbul edilən)
sisteminin yoxluğu əsas fəsad doğuran problemlərdən
biri kimi çıxış edir. Heç
olmazsa, bəzi əsas parametrlər üzrə unifikasiya
edilmiş prinsiplərə istinad olunmaması pərakəndəlik
doğurmaqla, həm tədris prosesinin özünün, həm
də onun proqram təminatının fərqli məzmun kəsb
etməsinə, tədrisin özfəaliyyət
yaradıcılığının analoquna çevrilməsinə
gətirib çıxarmışdır.
Digər tərəfdən,
təsvir edilən situasiya elmi-tədqiqatlarla bağlı qeyd
etdiyimiz "primitiv sillogizmin" tədris prosesində də
təzahür etməsini şərtləndirir. Konkret elm sahəsi
üzrə (tədris məqsədilə) sistemləşdirilməyən
bilik, eyni zamanda strukturlaşdırıla da bilməz və deməli,
öyrədilənin elmə aidliyini, ümumiyyətlə hər
hansı bir məna yükü
daşıyıb-daşımamasını birmənalı
şəkildə qiymətləndirmək mümkün deyildir.
Vahid nəzəriyyənin və universal
metodologiyanın yoxluğu, nəzəri yanaşmaların
müxtəlifliyi şəraitində qeyd etdiyimiz aspektin
problemliliyi onsuz da mövcuddur. Eyni zamanda həmin
aspektin tədris prosesində, yanlış yanaşmalar
ucbatından daha da dərin qatlara işləməsi haradasa
problemin "süni" şəkildə
aktuallaşdırılması təsəvvürü
yaradır.
Tədris prosesində
informasiya texnologiyalarından istifadə və kreativ
metodların tətbiqi bu gün ali təhsil
müəssisələri qarşısında duran ən
mühüm problemlər sırasındadır. Bununla əlaqədar
olaraq, qeyd etmək lazımdır ki, hazırda universitetlərimizin
əksərində ən müasir metodlara istinadla ali təhsilin
yeni modelinin (o cümlədən iqtisadi təhsilin)
qurulması istiqamətində həyata keçirilən
sistemli islahatlar sürətlə davam etdirilir, mühazirə
mətnləri və dərsliklərin elektron versiyaları əhəmiyyətli
dərəcədə genişləndirilir ki, bütün
bunlar da tədrisin keyfiyyət parametrlərinin yüksəldilməsinə,
rəqabət faktorlarının artırılmasına, biliyin
qiymətləndirilməsində tam obyektivliyin və şəffaflığın
təmin edilməsinə ciddi təsir göstərir. Bu
sıradan "Elektron Azərbaycan" konsepsiyası çərçivəsində
"Elektron Universitet" layihəsinin
reallaşdırılması, virtual laboratoriyalar, elektron
kitabxana şəbəkəsinin yaradılması, zəngin
informasiya resurslarına çıxışın təmin
edilməsi, tədris prosesinin tam kompüterləşdirilməsi
və s. mühüm strateji vəzifələr kimi
qarşıda durur.
Bolonya sisteminə
qoşulmaqla diplomların qarşılıqlı olaraq
tanınması, tələbələrin mobilliyinin - transfer
imkanlarının genişlənməsi dərslik seçimi
problemini də xeyli aktuallaşdırır. Bununla əlaqədar
olaraq müasir dərslik və dərs vəsaitlərinin
yazılması ilə yanaşı, dünyanın
aparıcı universitetlərində adaptasiyadan keçmiş
fundamental dərsliklərin Azərbaycan dilinə tərcümə
olunması və geniş tirajla çap etdirilməsi, bu məqsədlər
üçün müvafiq qrant layihələrinin
ayrılması olduqca vacib məsələlərdəndir.
Beləliklə,
bütün bunlar aydın şəkildə göstərir ki,
istər elmi fəaliyyət sahəsində, istərsə də
tədris sferasında aparılan islahatların sürətləndirilməsinə,
akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi, "...yaxın illərdə
təhsildə, elmdə, ümumən intellektual sahələrdə
ciddi dönüş yaradılmasına, inkişafın keyfiyyətcə
yeni mərhələsinə keçmək istiqamətində
zəruri tədbirlər kompleksinin həyata keçirilməsinə
böyük ehtiyac yaranmışdır". Bu ehtiyac
müasir dövrün, zamanın tələbindən irəli
gəlir və bunsuz gələcək
inkişafımızı təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür.
Şəmsəddin HACIYEV,
Milli Məclisin Elm və təhsil
komitəsinin sədri, Dövlət
İqtisad Universitetinin rektoru,
Professor
Azərbaycan.- 2010.- 17 mart.- S.
6.