Beynəlxalq Novruz Günü
2009-cu il Azərbaycan mədəniyyətinin dünyada tanıdılması sahəsində uğurlu bir il oldu. Heydər Əliyev Fondu və respublika Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin birgə əməyi sayəsində Novruz bayramı və Azərbaycan aşıq sənəti YUNESKO tərəfindən dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil edildi.
Bu yaxınlarda isə BMT-nin Baş Məclisindən daha bir xoş xəbər gəldi.
Fevralın 23-də BMT Baş Məclisinin 64-cü sessiyasında "Sülh mədəniyyəti" adlı 49-cu bəndə müvafiq olaraq Azərbaycanın təşəbbüsü ilə irəli sürülmüş və Əfqanıstan, İran, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan, Türkmənistan, Türkiyə, Albaniya, Hindistan və Makedoniyanın həmmüəllifi olduqları "Beynəlxalq Novruz Günü" adlı qətnamə layihəsinin Azərbaycan Respublikasının BMT yanında daimi nümayəndəsi, səfir Aqşin Mehdiyev tərəfindən təqdimatı keçirilmişdir. Qətnamə yekdilliklə qəbul edilmiş, BMT martın 21-ni Beynəlxalq Novruz Günü elan etmişdir.
Bu hadisə Azərbaycan dövlətinin bütün xalqlarla həmrəylik, dostluq və anlaşma şəraitində yaşamaq istəyini bir daha dünya dövlətlərinin diqqətinə çatdırmaq baxımından da çox önəmlidir. Qəbul edilmiş qətnamənin başqa bir cəhətini də qeyd etmək vacibdir. BMT-də 18 illik üzvlük dövründə Azərbaycan bu təşkilatda böyük nüfuz qazanmış, onu özünün milli-mənəvi dəyərlərini dünyada yaymaq üçün nüfuzlu bir tribunaya çevirmişdir. Bu isə bilavasitə ölkəmizdə mədəni dəyərlərimizin qorunub saxlanmasına və bərpasına ardıcıl olaraq göstərilən düzgün dövlət siyasətinin məntiqi nəticəsidir. Məlum olduğu kimi, xalqımız dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra ölkəmizdə milli-mədəni dəyərlərimizə güclü qayıdış başlanmışdı.
Ulu öndər Heydər Əliyev milli-mənəvi dəyərlərimizin bərpası və qorunub saxlanması sahəsində ardıcıl olaraq dövlət siyasətini formalaşdıraraq qədim bayramlarımızı bərpa etmiş, onlara ümummilli bayram statusu vermişdir.
Məhz bundan sonra Novruz bayramı xalq arasında daha geniş qeyd edilməyə başladı, azərbaycançılıq ideologiyası baxımından yüksək dəyərləndirildi. Prezidentin də Novruz şənliklərində iştirakı xalqın böyük sevincinə səbəb oldu. Novruzun üzərindən bütün qadağalar götürüldü, bayramın həyatında yeni bir mərhələ başladı. Heydər Əliyev siyasətini Prezident İlham Əliyevin uğurla inkişaf etdirməsi də öz bəhrəsini verdi. Azərbaycanın zəngin mədəni dəyərlərini qlobal dünyaya tam və bütöv şəkildə təqdim etmək sahəsində daha böyük uğurlara imza atıldı.
İstər Birləşmiş Millətlər Təşkilatı Baş Məclisinin Novruz bayramını - martın 21-ni Beynəlxalq Novruz Günü kimi elan etməsi, istərsə də ondan xeyli əvvəl YUNESKO-nun Novruz bayramını və Azərbaycan aşıq sənətini dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil etməsi, təbii ki, ictimai və humanitar elmlər, xüsusən folklorşünaslıq sahəsində qarşıya yeni vəzifələr qoyur. Göstərilən böyük etimada cavab olaraq Novruzun və aşıq sənətimizin dünyaya daha geniş və əsaslı şəkildə çatdırılması sahəsində hansı tədbirlər həyata keçirilməlidir? Ümumilikdə, Azərbaycan folklorşünaslığının qarşısında hansı vəzifələr durur?
Bu suallara cavab verməzdən öncə böyük iftixarla qeyd etmək lazımdır ki, xalqımız yüzilliklər və minilliklər ərzində yaradıb-yaşatdığı milli mədəni dəyərlərini qədirşünaslıqla qoruyub saxlamış və Sovetlər dövründə belə milli sərvətimiz müxtəlif qadağalara, yasaqlara məruz qalsa da, məhv edilib sıradan çıxarıla bilməmişdir. O, zaman-zaman cilalanaraq nəsildən-nəslə keçmiş, öz ətrini, təravətini saxlamış və günümüzə gəlib çatmışdır. Ötən yüzillikdə onun toplanması, nəşri və tədqiqi sahəsində böyük işlər görülmüş və həmin iş bu gün də davam etdirilməkdədir. Mədəni dəyərlərimizi toplayıb nəşr edən, araşdıran məcmuələrin, cəmiyyətlərin, bu işdə iştirak edən çoxsaylı ziyalıların adı minnətdarlıqla çəkilir. Ə.Abidin, H.Zeynallının, S.Mümtazın, Y.V.Çəmənzəminlinin, H.Araslının, M.H.Təhmasibin, Ə.Axundovun və başqalarının bu sahədəki xidmətləri kifayət qədər dəyərləndirilir.
XXI yüzillik isə tarixə milli-mədəni və əxlaqi dəyərlərimizin ümumsivilizasiya kontekstində dəyərləndirilməsi və inteqrasiya prosesinin başlanğıcı kimi daxil olmuşdur. Sivil dünyanın bir çox xalqları kimi, biz də hazırda çox mühüm bir problemlə üz-üzəyik. Ya öz mədəni dəyərlərimizi dünya xalqlarının diqqətinə çatdırıb onları dünyəvi, qlobal dəyər kimi inteqrasiya meydanına qoymalı, ya da Avropa dəyərlərini qəbul edib onların yaşam və əxlaq tərzini qəbul etməliyik.
Biz, təbii ki, birinci yolu
seçmişik. Qazanılan uğurlar bu istiqamətdə fəaliyyətimizi
intensiv şəkildə davam etdirməyin vacib olduğunu
göstərir. Bu isə tələb edir ki, biz mədəni dəyərlərimizə
bundan sonra daha çox sahib durmalı və onları
dünyaya daha yaxşı tanıtmalıyıq. Buna görə
də Azərbaycan elmi öz mədəni dəyərlərini
- bayramlarını, mərasimlərini, adət-ənənə
və rituallarını, aşıq
yaradıcılığı nümunələrini,
bütövlükdə zəngin folklor
yaradıcılığını qloballaşmaqda olan
dünyaya inteqrasiya etməli və dünyanın yeni
düzümündə öz layiqli yerini tutmalıdır.
Bunun üçün isə mədəni dəyərlərimizin
həm fəlsəfi, etik-estetik, həm də tarix və
folklorşünaslıq baxımından dünya elmi
standartlarına cavab verə biləcək səviyyədə
tədqiqatlara cəlb edilməsi çox vacibdir. Ən
mühüm tələblərdən biri isə sahə
üzrə yüksək ixtisaslı, dünya elminə bələd
olan, folklorşünas kadrların hazırlanmasına diqqətin
artırılmasıdır. Ona görə də qeyri-aktual
mövzularda aşağı səviyyəli namizədlik və
doktorluq dissertasiyalarının müdafiəsinə imkan verilməməlidir,
elmi rəhbərlərin və məsləhətçilərin,
elmi şuraların, dissertasiya və AAK-ın ekspert
şuralarının tələbkarlığı
artırılmalıdır. Elmi işlərə verilən rəylər
obyektiv olmalıdır. Bu gün folklorşünaslıq
üzrə müstəqil dissertasiya və ekspert
şuralarının yaradılmasına xüsusi ehtiyac var.
Yazılan dissertasiyalar Azərbaycan elminin inkişafına xidmət
etməlidir. Mövzular təkrarlanmamalı, dissertasiyalar
müdafiə prosesində kifayət qədər obyektiv
müzakirə edilməlidir.
Hazırda folklorşünas
doktor kadrların hazırlanması işinə mənfi təsir
göstərən məsələlərdən biri də
aparılan tədqiqatların koordinasiyası ilə
bağlıdır. Belə ki, AMEA-nın tərkibində
Folklor İnstitutu fəaliyyət göstərir. Bununla paralel
şəkildə eyni adda başqa bir şöbə də
mövcuddur. Onların arasında hər hansı bir koordinasiya
mövcud olmadığı üçün dissertasiya
şurası daha çox elmlər doktoru olan Folklor
İnstitutunda deyil, folklor şöbəsindədir.
Şöbə əməkdaşlarının Folklor
İnstitutu ilə qarşılıqlı əlaqəsi isə
bir-birini uzun illərdir təkzibetmə vəziyyətindədir.
Çox təəssüf ki, bu günlərdə şöbə
institutdan xəbərsiz "Novruz ensiklopediyası"
adlı qüsurlu bir nəşr hazırlamışdır.
Ensiklopediya adına xələl gətirən nəşrdə
Novruzun məzmunu və dünyəvi dəyərləri təhrif
edilməklə yanaşı, bayramın tarixi, bağlı
olduğu dəyərlər haqqında oxuculara yanlış məlumatlar
verilir. Bir vaxtlar Novruz çərşənbələrini
köçəri tayfaların hazırladığı
ağartı məhsulları - süd, qatıq, bulama və
sairlə bağlayanlar indi də onlara elmi əsası olmayan
adlar verirlər. Çərşənbələrin
sayını yeddiyə çatdırır,
sırasını təhrif edir, onlara Yalançı çərşənbə,
Xəbərçi çərşənbə, Ölülər
çərşənbəsi və s. kimi elmi əsası
olmayan adlar verirlər.
Son vaxtlarda Novruzu Şaman
görüşləri ilə bağlayıb öz tarixi
kökündən uzaqlaşdırmaq, bayramın adını Ərgənəkon,
İlbaşı adlandırıb onu dünyəvi yaz
bayramları çevrəsindən çıxarmaq meyilləri
də artmaqdadır. Zərərli cəhətlərdən
biri isə Novruz ənənələri içərisində
Zərdüşt ənənələrinin təhrif edilməsidir.
Şübhə yoxdur ki, Novruzu özününküləşdirmək
istəyən zərdüştilər bunun mümkün
olmadığını gördükdə həmin bayramı
yeni-yeni mərasim və əmək nəğmələri ilə
zənginləşdirib onun dünyəvi yaz bayramı səviyyəsinə
yüksəldilməsinə, yaşanıb gələcək nəsillərə
ötürülməsinə, yaxın və uzaq ellərdə
bayram edilməsinə az töhfə verməmişlər. Qədim
əcdadlarımızın ilk istilik mənbəyinin ağacla
bağlı etiqadlarını zərdüştilər
"Şəhrivər" şənliklərində qoruyub
saxlayaraq yaşatmış, "Səddə", Azərkan
şənliklərində zərdüştilikdən əvvəlki
təsəvvürlər barədə məlumat vermişlər.
Şamançılıq isə bütün bunlardan
sonrakı dövrlərin təsəvvürləri olmaqla, azərbaycançılıq
görüşlərindən çox-çox uzaqdır.
Zərdüştilik və
Novruz ənənələrindən xəbəri olmayanlar
dünyada zərdüştilərin başlıca
yaşadığı - İranın Bəm şəhərində
və Hindistanın qərb vilayətlərində keçirilən
Novruz şənliklərindən xəbərdar olsaydılar,
tarixi mənbələrə müraciət etsəydilər, nə
qədər böyük yanlışlıqlara yol verdiklərini
görərdilər. Elm zorakılıq sevmir, elmi əsası
olmayan, illüziya və uydurmaları xalq daim rədd
etmişdir və gələcəkdə də, təbii ki, qəbul
etməyəcəkdir, elmin sabaha uzanan yolu sağlam istiqamətlidir.
Novruz bayramı və
aşıq sənətinin dünya xalqlarına YUNESKO və
BMT Baş Məclisi tərəfindən təqdim edilməsi
ölkəmizin mədəni həyatında nə qədər
böyük hadisədirsə, Azərbaycan ictimai və
humanitar elmlərinin qarşısına qoyulan vəzifələr
də bir o qədər əzəmətli və genişdir. Biz
ən qısa vaxtda Novruzun və Azərbaycan aşıq sənətinin
ictimai-siyasi və fəlsəfi dəyərlərini,
etik-estetik mahiyyətini araşdırıb üzə
çıxarmalı və dünya xalqlarına təqdim etməliyik.
Novruzun dünyəvi dəyərlərini araşdırmaq, onu
ayrı-ayrı türk boylarının mərasim şənliklərindən
fərqli mövqeyini daha tam və bütöv şəkildə
açmağa, milli aşıq sənətinin
yanlışlıqlardan və təhriflərdən təmizlənmiş
tarixini hazırlamağa nail olmalıyıq. Bunlara isə
mütəxəssislərin birgə işi sayəsində
nail olmaq mümkündür.
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında son vaxtlarda böyük yenidənqurma işləri gedir. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 4 may 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə "Azərbaycan Respublikasının 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiya" və onun həyata keçirilməsi ilə bağlı Dövlət Proqramı təsdiq edilmişdir. Milli Strategiyada respublikamızda elmin inkişafı, idarə edilməsi və əlaqələndirilməsinin təkmilləşdirilməsi əsas vəzifə kimi qarşıya qoyulmuşdur. Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi sahəsində AMEA-da son vaxtlarda çox təsirli və səmərəli işlər görülür. Həmin vəzifələrin həyata keçirilməsini sürətləndirmək və keyfiyyətini yüksəltmək məqsədilə respublika Elmi Təqiqatların Təşkili və Əlaqələndirilməsi Şurası üzrə burada müxtəlif elm sahələrini əhatə edən bölmələr yaradılmışdır. Yaxşı haldır ki, ilk dəfə olaraq ölkədə folklorşünaslıq üzrə müstəqil problem şurası da yaradılmışdır. Şübhəsiz ki, bu, folklorşünaslıq sahəsində bundan sonra da milli-mənəvi dəyərlərimizin daha geniş və səmərəli şəkildə öyrənilməsinə, onun müxtəlif dillərdə nəşr edilib dünyaya yayılmasına öz köməyini göstərəcəkdir.
Azad NƏBİYEV,
Bakı Dövlət Universitetinin
professoru, AMEA-nın
müxbir üzvü
Azərbaycan.- 2010.- 30
mart.- S. 7.