Bir Şahmalı var idi...
Elə indi də var, amma
qalan səsi və ürəklərdə qərar tutmuş
xatirələridir. Məlahətli səsə, yanıqlı
avaza malik olan Şahmalı Kürdoğlu əslində,
bütün ömrü boyu qəzavü-qədərin izlədiyi,
yaxasından əl çəkmədiyi qarabəxtli bir sənətkar
idi. Tanrı ona bənzərsiz səs bağışlasa da,
boy-buxunu ilə fərqləndirsə də, çoxundan
yaraşıqlı olsa da, bəxtindən yarımadı.
İndi ona qulaq asanda bulaq kimi təmiz, dağ havası kimi saf
səsinin yumşaq ahənginə qoşulub getmək istəyirsən.
Sanki onun avazından qopan bu həzin harayda Vətənin dərdləri
dil açıb danışır. Musiqiyə, səsə pərəstiş
etdiyimiz zamandan üzü bəri o qədər gözəl
avazlı xanəndələr, müğənnilər
görmüşük ki... Onların könlündən su
içən səslərdə oxşarlıq da olub, bənzərsizlik
də. Bəzən də bir ifadan neçəsini
xatırlamışıq, bəzən də "bu səsdən
olmaz" demişik. Yəqin ki, bu fikri təsdiqləyən
xiridar çox olar ki, Şahmalı Kürdoğlu
bütün həmkarlarından fərqlənirdi. Təkcə
taleyi, həyat yolu, qədəri ilə deyil, həm də səsi
ilə.
Onun səsində qeyri-adi bir
yanğı var idi və bu yanğı öz
gücünü elə bir ocaqdan götürüb ki,
bitib-tükənmirdi. Ona qulaq asdıqca adama elə gəlir
ki, bu səs heç vaxt yarı yolda dayanmaz, mənzili də
çox uzaqdır. Bu çağlar səsin ünyetməzliyinə
qoşulub getmək istəyirsən. Bu titrəyişlər adamın
ürəyini soğan qabığı kimi soyur. Bizim müqtədir,
görkəmli, səsi ilə ürəklərimizə
hopmuş çox qabil ifaçılarımız var. Amma
Şahmalı bənzərsiz idi. Onun səsi qulaqlıq
deyildi. Səs adlı bir ruh idi.
Ötən əsrin əvvəllərində
qəddar ermənilərin soydaşlarımıza qarşı
törətdiyi haqsızlıqlar neçə-neçə
ailənin öz yurdundan, yuvasından didərgin düşməsinə
səbəb olub. Yandırılan, dağıdılan mülklər,
malikanələr deyildi. Mənəviyyat da qətlə
yetirilirdi. İnsanlar qəzavü-qədərin
yazdığı qara yazıların badına gedirdi. Haqsızlıqlara
dözməyən Mirsəqulu Fətəliyev Dərələyəzi
bürümüş erməni taunundan xilas olmaq
üçün çox gənc yaşlarından Qarabağa
üz tutub. Qisas aldığı daşnaklar isə zaman-zaman
bu qoçaq, mərd türk balasını daim axtarıblar.
Sonda Ağdamın Qiyaslı kəndinə sığınan
Mirsəqulu düşmən hədəfinə keçməmək
üçün adını gizlədib. Vaxtilə
dağların o tayından Qarabağa gələn insanları
yerli əhali "kürd" çağırardı. Erməni
riyakarlığından gizlənən Mirsəquluya bu ad sərf
edirdi. Elə bu adla da tanınıb, hörmət, nüfuz
qazanıb. Kürd adlanan bu yaraşıqlı oğlan
günlərin birində də Qiyaslı gözəli
Gülnisənin qəlbinə od saldı. Onlar eyni bir
ocağı alışdırdılar. Erməni gözündən
yayınmış Mirsəquluya Allah bir oğul bəxş
etdi. Adını Şahmalı qoydular. Ana ərinin
başına gələn bədbəxt hadisələrdən
xəbərdar idi. Ona görə də oğlunun
soyadını "Hacıyev" yazdırdı ki, ermənilər
onu tapmasınlar. Şahmalı böyüdükcə Mirsəqulu
kişi fikir edirdi ki, doğma balası onun soyadını
daşımır. Ona görə də el-obada Kürd adı
ilə tanınan atanın bu qondarma ismi Şahmalının
baş biletinə əslində, soyad kimi düşdü. Orta
məktəbi Ağdamda bitirən Şahmalı
Kürdoğlu əvvəlcə Ağdam musiqi məktəbində
təhsil alıb. Atasının taleyi, üzləşdikləri
haqsızlıqlar onu Aşqabadda ali hüquq təhsili
almağa aparıb. Hüquqşünas olmaq ən
böyük arzusu idi. Amma qəribədir ki, o, heç bir
zaman bu sahədə işləməyib. Keçmiş
DTK-nın apardığı araşdırmalar nəticəsində
bildirilib ki, "sən kulak oğlusan". Ona görə də
hüquq sahəsində işləyə bilməzsən. Hələ
uşaqlıqdan səsi ilə onu eşidənləri heyrətə
gətirən Şahmalı bax, onda anlayıb ki, Allah bu vergini
ona elə-belə bağışlamayıb. Hər zülmətin
bir işıqlı səhəri də var! Həyatın zərbələrindən
yıxılmamaq üçün sənət yolunu dəyişib.
Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbində oxuyub. O,
burada Seyid Şuşinskidən dərs alıb. Bülbülün,
Xan Şuşinskinin, Əbülfət Əliyevin, bir sözlə,
o dövrün tanınmış səs və sənət
sahiblərinin təkidi ilə Şahmalı Bakıda
qalıb. Bir müddət Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrında çalışıb. Bəzən deyirlər
ki, Şahmalının muğam
ifaçılığında Seyid Şuşinskinin
üslubu, Xan əminin səs çalarları var. Oxuyan kimi
bilirsən ki, bu səsin mayası Qarabağda yoğrulub. Əlbəttə,
bunlar ürəkaçan fikirlərdir. Amma bir məsələ
var ki, Şahmalı Kürdoğlunun səsindəki
yumşaqlıq və səsin tükənməzliyi onu dinləyənlərdə
doyumsuzluq yaradırdı. Nizami Gəncəvi söyləmişkən,
bir inci saflığı olan suyu da artıq içəndə
ziyan edir. Ən müqtədir, ən ecazkar xanəndəni də
saatlarla dinləmək mümkün deyil. Bəzən
insanın buna fiziki gücü çatmır. Qəribədir
ki, Şahmalının ifasından da ayrılmaq mümkün
deyil. Özü insafa gəlib oxumağını
saxlamasaymış, insanlar bu səsin ahəngində özlərinə
qapılıb xəyalların mürgüsündə
uyuyarmışlar.
Bu unudulmaz xanəndənin
lent yazılarına qulaq asanda mütləq bir söz fikirləşirsən.
Bu səsdə ofsun var. Yoxsa bu qədər yerində donub tərpənməz
vəziyyətə düşmək hansı hikmətin nəticəsidir.
Doğrudur,
çalışdığı opera və balet teatrında
Şahmalı Kürdoğlu baş rollar yaratmırdı.
Ancaq epizodik obrazları ona "etibar" edirdilər. Bunun səbəbini
dəqiq bilməsək də, Şahmalını tanıyan pərəstişkarlarından
eşitdiklərimiz bizi riqqətə gətirdi: "Teatra
ancaq Şahmalıya görə gedərdik. Bizim
üçün fərq etmirdi, o, hansı obrazı
yaradır, səsini eşitmək kifayət idi".
Unudulmaz xanəndəni
yaxından tanıyan yazıçı Mustafa Çəmənli
söyləyir: "Şahmalı ən çox Füzulinin qəzəllərini
oxuyardı. O, əsl füzulişünas idi. Şahmalı
olan məclisdə hər adam Füzulidən, onun şeir
dünyasından danışmağa cəsarət etməzdi.
Şahmalı Bakı Dövlət Universitetinin filologiya
fakültəsini də qiyabi bitirmişdi. Sözə o qədər
həssasdı ki, toylarda, məclislərdə muğam oxuyanda
ətrafındakıları belə, unudardı.
"Şur", "Zabul-segah",
"Bayatı-Şiraz" oxuyardı. Amma elə ki,
"Rast"a keçərdi, sanki ilahiləşirdi".
Şahmalı Kürdoğlu
ilə bir məktəbdə oxumuş, sonralar onun pərəstişkarına
çevrilmiş musiqişünas Vəli Məmmədov mətbuata
verdiyi müsahibələrində xatırlayır ki,
Şahmalı çox istiqanlı, mehriban insan idi. Onun
filarmoniyada keçirilən konsertləri sözün əsl mənasında
mədəni hadisəyə çevrilirdi. Şahmalı
Kürdoğlu qeyri-adi şirin, məlahətli səsi ilə
filarmoniyanı lərzəyə gətirərdi.
Tamaşaçılar öz məhəbbət və rəğbətlərini
sürəkli alqışlarla bildirərdilər.
Şahmalıya vurğun kəsilən çox olardı. Hərdən
də bu isti münasibət bəzilərinin xoşuna getməzdi.
Şahmalı sənətin
şahlıq taxtında bir ağayanalıq edirdi. Amma qəzavü-qədərin
əlləri öz işini görürdü. 1978-ci ildə
Şahmalını həbs ediblər. Danışırlar ki,
onun bu tora düşməsinə əsas səbəb ermənilər
olub. İddiaçı da, şahidlər də, məhkəmə
prosesini aparanlar da, hökmü oxuyanlar da. Bir daşnak
qadının hiyləsi ucbatından bu müəmmalı həbsin
əsas mahiyyəti dəqiq açılmasa da, nəticəsi
ağır olub. İnsanlara mənəvi zövq
bağışlayan, səsi ilə qəlbləri fəth edən,
Azərbaycan ifaçılıq mədəniyyətinə
öz imzasını atan, muğam və xalq
mahnılarımızın mahir ifaçısına on il
iş kəsiblər. Zindan həyatı da bu mərd,
ağayana kişini - musiqi bağının şaqraq
bülbülünü susdura bilmədi. Dünyada xeyirxahlar
tapılıb. Uzun çək-çevirdən sonra
Şahmalının günahsız yerə həbs edildiyi məlum
olub. Ömrünün altı ilini dustaqlıqda keçirən
Şahmalı Kürdoğlu nəhayət, düşdüyü
şərdən qurtuldu. Bundan sonra isə Bakıda da
yaşamaq istəmədi. Elə bil ki, hər şeydən
yorulub, bezmişdi. Doğulduğu yurda, doğma Qarabağa
üz tutdu. Təkcə işi, günü-güzəranı
deyil, çox planları, eləcə də ailəsi
dağıldı. Bir müddət həyatın bu zərbələrinə
çətinliklə sinə gərən Şahmalı
Kürdoğlu doğmalarından gördüyü xoş
münasibətin, məhəbbətin və dəstəyin
hesabına yenidən ayağa qalxdı. Artıq o boylu-buxunlu,
yaraşıqlı kişi yaşlanırdı.
Saçlarına ağ çiçəklər yeni-yeni
naxışlar salırdı. Təzədən ocaq qaladı,
ailə qurdu. Tanrı ona bir oğul payı da verdi.
Adını öz isminə bənzətdi: Şahiməli. Bu
fidan bala ilə bağlı arzuları çox idi.
Bu hadisəni də bizə
bir rəssam danışıb. Şahmalı Kürdoğlu təkcə
gözəl səsə, ifaçılıq qabiliyyətinə
malik deyildi. Onun həm də qeyri-adi rəsm çəkmək
istedadı var idi. Əgər tale üzünə gülsəydi
və Bakıda yaşamaq uzun müddət davam etsəydi, bəlkə
də Şahmalını biz bu gün bir rəssam kimi də təqdim
edə bilərdik. Deyilənə görə, səsi qədər
əl qabiliyyəti də qeyri-adi olub. Rənglərin dili ilə
kətan üzərində qəribə mənzərələr,
natürmortlar, portretlər və s. çəkərdi.
Paytaxtdan gedəndə bu yaradıcılığını əli
ilə saldığı güllü bağda həyata
keçirib.
Bir başqa xatirədən də
aldığımız məlumat bizi çox təsirləndirdi.
Ağdamın Qalayçılar kəndində yaşayan Muxtar
Məmmədov adlı kənd sakini müxtəlif vəzifələrdə
çalışmış bir nüfuz sahibi idi. O,
ölüm yatağında olarkən doğmalarına bir vəsiyyət
edib: "Bilirəm ki, mən öləndə molla gətirəcəksiniz.
Quran oxudacaqsınız. Məni ağır-əziz edəcəksiniz.
Son arzumu yerinə yetirin. Şahmalını tapıb yanıma
gətirin. Bu dünyaya onun səsiylə "əlvida"
demək istəyirəm". Kişinin arzusunu xanəndəyə
çatdırıblar. Deyilənə görə,
Şahmalı Kürdoğlu "Rast" muğamını
oxuyub.
İstədim dərdimi
pünhan edim,
Səndən nə
pünhan, ey təbib!..
Şahmalı səsinin
yaratdığı hüzn və ağır kədər məclisə
toplaşanları hönkür-hönkür ağladıb.
...Ermənilərin torpaq
iddiasına başladığı gündən Ağdamın
qara günləri Şahmalını bir az da tez qocaltdı.
Dostları, qohumları ona tez-tez deyirdilər: "Bəlkə
sən öz evindən köçüb başqa yerdə
yaşayasan. Sənin həyət-bacan erməni hədəfindədir.
Evinin üstündən gündə neçə mərmi
ötür. Bir dəfə də olmadı belə..."
Bütün bu təkidləri qulaq ardına vuran
Şahmalı Kürdoğlu min bir zəhmətinin,
qurub-yaratmaq həvəsinin bəhrəsi olan cənnət
misallı bağına, həyətinə baxıb deyərdi:
"Mən bu gözəllikdən necə əl çəkim.
O limonu, feyxuanı, naringini, armud ağaclarını öz əllərimlə
becərmişəm. İndi onları yiyəsiz qoyum? Bir də
Allahın altından hara qaçacağam? Alnıma nə
yazılıbsa, o da olacaq". Bəzən də dostları
inadlaşanda həzin bir avazla cavab verərdi:
Əgər tutsam qəmim eldən
nihan,
səbri qərarım yox,
Və gər şərhi-qəmi-pünhanım
etsəm,
cəmiküsarım yox,
Əsiri bəndi-zindanəm,
əlimdə ixtiyarım yox.
Bu yetməzmi ki, bir dərd
artırırsan
dərdimə sən həm?
Bu klassik cavabdan sonra hər kəs
başını aşağı salıb həqiqətən
də, qəzavü-qədərin hökmünü gözləyərdi.
1992-ci ilin payızında
Qiyaslı mütəmadi olaraq ermənilər tərəfindən
atəşə məruz qalırdı. Mərmilərsə
bir quş kimi Şahmalının yaşadığı
xanimanın üstündən ötüb-keçirdi.
Maraqlıdır ki, qonum-qonşular şiddətli
atışma zamanı zirzəmilərdə daldalansalar da,
Şahmalı elə bil ki, bütün bunların
acığına çıxıb bağında əyləşər,
əsəbi şəkildə bu qasırğanın nə
vaxt sakitləşəcəyini pərişanlıqla gözləyərmiş.
Döyüşə bilməməsi ona əzab verirdi. Bir
gün 8 yaşlı oğlu ilə birlikdə bağında
nar yedikləri yerdə həyətə düşən mərmidən
həlak oldular. Ata-balanın qanı narın rənginə
qarışaraq daş hasarlı limonlu bağın -
gül-çiçəkli xanimanın çəkilməz dərdinə
bir haray qopardı. Deyilənə görə, o vaxt
dağıdılmış evlərin birindən qurulmuş
maqnitofonun səsi gəlirmiş. Şahmalı özünə
ağı deyirmiş:
Xədicəm
saçlarını dalğa-dalğa
daramış,
Xudam bizi torpaqdan, onu nurdan
yaratmış.
Ata-balanı bir qəbirdə
dəfn etdilər. Düşmən qara muradına yetdi. Bu dərdə
necə dözsün ana?!
Dinləyənlər bilirlər
ki, Şahmalı Kürdoğlu "Şur"u,
"Rast"ı, "Çahargah"ı,
"Heyratı"nı, "Segah"ı necə
yanıqlı avazla təsiredici oxuyardı? Bu
muğamlarımız çox xanəndənin
yaradıcılığında zirvələr fəth edib.
Şahmalı Kürdoğlunun nəfəsindən qopan
muğamlar bu zirvələrin zirvəsi idi. "Rast"ın
yeri isə tamam başqa aləm idi. Haqlı olaraq deyirlər
ki, Şahmalı "Rast"ı qəribə tərzlə,
qəribə məhəbbətlə oxuyardı. Onun
"Rast"ı adamı düşündürərdi.
Bu vəfasız dünya kimləri
unutdurmayıb? Hərdən xiffətlə soruşmaq istəyirsən
- bəlkə heç bunlar olmayıb? İndi eşitdiklərimiz
qədim bir əfsanədən gələn sədadır! Hər
nədirsə, həqiqətdir. Qəzavü-qədərin
ömrü boyu izləyib qətlə yetirdiyi Şahmalı
Kürdoğlu unudulmuş unudulmazların
sırasındadır. Onun ecazkar səsi, gözəl
ifası, mədəniyyət xəzinəmizin incilərindən
sayılır. Nəfəsi kəsilsə də, özü
şəhid olsa da, səsi ki yaşayır. O, səs
dünyasına günəş kimi doğulmuşdu. Kaş
ki, bu günəş dağları aşıb belə qəfil
sönməyəydi. Şahmalını yaxından
tanıyanlar, onun səsinin oduna tutuşanlar yaxşı bilirlər
ki, Tanrı ona çox şeyi səxavətlə vermişdi:
boy-buxun, yaraşıq, mərdlik, yaradıcılıq qabiliyyəti,
səs, fərqli xarakter, iradə, səbir, dözüm və
nəhayət, sevib-sevilmək məziyyəti, qurub-yaratmaq
eşqi... Əsirgədiyi bir tikə bəxt idi. Bunun da
ucbatından həyatı boyu etibarsızlıq, xəyanət,
qəfil zərbələr onu izləməkdən əl
götürmədi. Fəxri adlar, təltiflər
ünvanını tanımadı. Heç indi də xatirəsini
anan elə çox deyil. Bir sənətkar kimi nə dirinin
siyahısında oldu, nə ölünün. Bunları da bir
tanınmış həmkarım danışıb mənə.
"Cəzaçəkmə müəssisəsinin
klubundakı səhnədə onu oxutmaq istəyiblər.
Heç bir israrı, təzyiqi, əlavə cəzanı
eyninə almayaraq Şahmalı qətiyyətlə deyib:
"Mən dustaq paltarında səhnəyə çıxa
bilmərəm. Bu, sənətə hörmətsizlikdir".
Bu yaxınlarda bir məlumat
da öyrəndik ki, musiqiçi Fazilə Qaraxanqızı
yaxından tanıdığı, ustadı olmuş
Şahmalı Kürdoğlu haqqında kitab hazırlayıb.
Təəssüf ki, müəllifin bu kitabı nəşr
etdirmək baxımından maliyyə çətinliyi var.
Çox istərdik ki, Şahmalı sənətinin
vurğunları və imkanı olan şəxslər bu
unudulmuş unudulmazın həyat və
yaradıcılığına güzgü tutan kitabın
işıq üzü görməsinə kömək edərdilər.
Xalqımızın
acılı-şirinli günlərini məhz öz ahəngində
yaşadaraq əsrlərin dizini qatlaya-qatlaya
üçüncü minilliyin əbədiyaşar sənət
qalasına çevrilən muğamların qabil
ifaçılarından ən ustadı sayılan
Şahmalı Kürdoğlu musiqimizin inkişafında
özünəməxsus xidmət göstərib. Belə bir
xanəndənin, unudulmaz səs sahibinin daim xatırlanması,
ifalarının səsləndirilməsi çox vacibdir. Şahmalı
Kürdoğlunun ifaçılıq məktəbindən
öyrənməyə dəyər.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.- 2
may.- S. 7.