Sosial siyasətin Heydər Əliyev modeli
Tarixin istənilən
mərhələsini, ictimai-siyasi hadisələri tədqiq edərkən
ictimai prosesin iştirakçısı və
yaradıcısı olan siyasi liderlərdən, dövrün
böyük şəxsiyyətlərindən yan keçmək
mümkün olmur. Lakin tarixin özünün də sərt
tələbləri, şərtləri mövcuddur. Axı zaman keçdikcə hər bir liderə,
şəxsiyyətə illərin yaddaşında yaşamaq nəsib
olmur. Bu mənada tarixi şəxsiyyətə,
siyasi xadimə, onun xidmətlərinə
yaşadığı və fəaliyyət göstərdiyi
zamandan uzaqlaşdıqca daha dərindən və tam
aydınlığı ilə qiymət vermək mümkün
olur.
Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində baş verən
mürəkkəb ictimai-siyasi hadisələr, erməni təcavüzü,
daxili sabitliyin pozulması, hakimiyyətdaxili intriqalar yenicə
qurulmuş, kövrək addımlarını atan ölkəmizin
müstəqilliyini ciddi təhlükə qarşısında
qoymuşdu. Ölkə dağılmaq, parçalanmaq ərəfəsində
idi. Belə bir tarixi anda xalqımız
dahi, uzaqgörən siyasi lider, görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin ətrafında birləşərək
müstəqil dövlətin yaşamasına nail oldu. Ölkəmiz məhz dahi liderin rəhbərliyi
altında mürəkkəb ictimai-siyasi proseslərdən
üzüağ çıxdı, regionun strateji əhəmiyyətə
malik dövlətinə çevrildi. Bu
gün inamla və əminliklə demək mümkündür
ki, müstəqil Azərbaycan Heydər Əliyevin ən
böyük əsəridir.
Heydər Əliyevin
çoxşaxəli ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi, mədəni və
digər sahələrdəki yorulmaz fəaliyyəti, Azərbaycan
xalqı və dövləti qarşısında misilsiz xidmətləri
haqqında yüzlərlə məqalələr, monoqrafiyalar,
kitablar yazılmışdır. Bu məqalədə isə biz ulu öndər
Heydər Əliyev tərəfindən irəli sürülən
sosial siyasətin Azərbaycan modelinin mahiyyətini, onun elmi-nəzəri
əsaslarını, sosial transformasiyanın bəzi məqamlarını
və Prezident İlham Əliyevin modern dövlət
quruculuğu prosesində sosial siyasətin prioritetlərini təhlil
etməyə çalışacağıq.
Dayanıqlı və mükəmməl elmi-nəzəri
əsaslara söykənən sosial siyasət
Heydər Əliyev
hakimiyyətə gələnədək ölkədə
populist, heç bir iqtisadi qanunlara cavab verməyən sosial
siyasət mövcud idi. Bu siyasət ünvansız, ehtiyacları
dəqiqliklə qiymətləndirmədən pensiyaların,
güzəşt və imtiyazların verilməsini nəzərdə
tuturdu.
Heydər Əliyevin
həyata keçirdiyi sosial siyasətin iki əsas xarakterik cəhətini
xüsusilə qeyd etmək yerinə düşərdi. Bunlardan biri
sosial siyasətin dayanıqlı olması, ölkənin
iqtisadi bazisinə əsaslanması, ikincisi isə onun mükəmməl
və dünya təcrübəsində uğurla sınaqdan
çıxmış normativ hüquqi bazaya söykənməsidir.
Heydər Əliyevin sosial siyasətinin
inkişaf tarixinə nəzər yetirsək görərik ki,
ölkə iqtisadiyyatının tənəzzüldən
çıxmasından, daxili sabitliyin təmin edilməsindən
sonra sosial sahədə əhəmiyyətli addımlar
atılmışdır. Ayrı-ayrı kateqoriyalı
şəxslərin sosial müdafiəsi üzrə müxtəlif
qanunlar - "Şəhid adının əbədiləşdirilməsi
və şəhid ailələrinə edilən güzəştlər
haqqında", "Çernobıl qəzasının ləğvində
iştirak etmiş və həmin qəza nəticəsində
zərər çəkmiş vətəndaşların
statusu və sosial müdafiəsi haqqında",
"Veteranlar haqqında" və digər qanunlar qəbul
edildi, şəhid ailələrinin, qaçqınların, məcburi
köçkünlərin, müharibə və 20 Yanvar əlillərinin,
veteranların sosial təminatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
çoxsaylı fərman və sərəncamlar imzalandı.
Heydər Əliyevin
həyata keçirdiyi sosial siyasətin Azərbaycan modeli
elmi-nəzəri əsaslara söykənirdi. Sosial siyasətin
və sosial siyasət modellərinin elmi-nəzəri aspektlərinə
toxunmadan bu siyasətin tam dərki, onun mahiyyətinin
açıqlanması mümkün deyildir.
Heydər Əliyev tranzitoloji proseslərin idarə edilməsinə
böyük diqqət yetirirdi
Heydər Əliyev
güclü dövlət ideyasına sadiq qalaraq ilk növbədə
sosial problemlərin həlli sahəsində dövlətin
rolunun artırılmasına xüsusi əhəmiyyət
verirdi. Bir
yandan inflyasiya, iqtisadiyyatın güclü böhran
yaşaması, əvvəlki iqtisadi əlaqələrin
dağılması və yenilərinin yaranmaması, bir yandan
isə ölkəmizin zorla cəlb olunduğu Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi fonunda əhali
yoxsulluq həddinə düşmüş, özlərinin
minimal sosial tələbatlarını ödəmək
imkanlarından məhrum olmuşdu. Təbii ki, cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində olduğu
kimi yenə də bütün yük sosial siyasətin
başlıca subyektinin - dövlətin üzərinə
düşürdü.
Yeni, kövrək
addımlarını atan Azərbaycan özünün hədəflərini
düzgün müəyyən etmişdi. Bu, demokratik,
hüquqi, iqtisadi aspektdə bazar münasibətlərinə rəvac
verən, sahibkarlığı və çoxmülkiyyətçiliyi
dəstəkləyən, sosial aspektdə isə hər kəsin
layiqli həyat səviyyəsini təmin etməyi öhdəsinə
götürən bir dövlət ideyası idi. Şübhəsiz ki, totalitar rejimdən
çıxmış, uzun illər dövlətçilik ənənəsindən
məhrum olmuş, iqtisadiyyatı dərin böhran
keçirmiş bir ölkə üçün transformasiya
prosesi ilə də asan və rahat olmayacaqdı. Əslində Azərbaycanda dövlətin
transformasiyası totalitar rejimdən demokratik cəmiyyətə
keçidi təmin etməyə istiqamətlənmişdi.
Buna isə radikal addımlarla nail olmaq mümkün deyildi. Bu mənada Heydər Əliyev məhz islahatlar yolunu
seçmişdi.
Sosial siyasətin
transformasiyası o zaman uğurlu hesab oluna bilər ki,
yuxarıda qeyd edildiyi kimi o elmi-nəzəri, iqtisadi əsaslara
söykənsin, eyni zamanda sosial prioritetlər düzgün
müəyyənləşdirilsin. Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev
"XXI əsrdə milli dövlətçilik" adlı
monoqrafiyasında Azərbaycanda modernləşdirilmənin
elmi-nəzəri aspektlərini təhlil edərkən bu qənaətə
gəlmişdir ki, ölkəmizdə modernləşdirmə
prosesi sosialist dövlətinin müasir hüquqi, demokratik
dövlətə transformasiyası olub, müəyyən mərhələlərdən
keçmişdir.
Təhlillər
göstərir ki, Heydər Əliyevin sosial siyasətinin
başlıca istiqamətləri - sosial prioritetləri əsasən
aşağıdakılardan ibarətdir və eyni zamanda
ölkəmizdə onların səmərəli həlli
yolları tapılmışdır.
Pensiya islahatları
Bütün
sivil cəmiyyətlərdə pensiya təminatı sosial
müdafiə sisteminin mühüm sahəsi kimi qəbul
olunmuşdur.
Bu isə pensiya təminatının mükəmməl
və sivil qanunvericilik əsasında həyata keçirilməsini
tələb edir. Hər bir ölkənin
pensiya siyasəti pensiya sisteminin iki əsas funksiyasının
gerçəkləşdirilməsinə yönəldilmişdir.
Birinci funksiya sosial funksiyadır, bu əmək
qabiliyyətini itirmiş şəxslərin normal həyat
şəraitini təmin etməyi nəzərdə tutur.
İkinci funksiya iqtisadi funksiya olub pensiya ilə əmək
fəaliyyəti arasında asılılığı təmin
etməkdir. Sadə şəkildə desək,
əmək fəaliyyəti gələcək pensiya təminatı
üçün əsas olmalıdır.
13 iyun 1997-ci il
tarixdə Milli Məclis tərəfindən qəbul
olunmuş "Vətəndaşların pensiya təminatı
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununa dəyişiklik
və əlavələr edilməsi barədə" qanun
pensiya sistemində həmin dövr üçün zəruri
hesab edilən bir sıra islahatlara yol açdı. Belə ki, pensiya
yaşı mərhələlərlə kişilər
üçün 60 yaşdan 62-yə, qadınlar
üçün 55 yaşdan 57 yaşa
çatdırıldı. Eyni zamanda
pensiyaların hesablanması sistemində müəyyən dəyişikliklər
edildi. Nəticədə 650 min vətəndaşın
pensiyası orta hesabla 2,1 dəfə artırılaraq
1993-cü ildən sonra pensiyaya çıxmış vətəndaşların
pensiyalarına bərabərləşdirildi.
Əhalinin sosial müdafiəsini
gücləndirmək, vətəndaşların pensiya təminatını
yaxşılaşdırmaq, pensiya təminatı sisteminin idarə
olunmasını, pensiyaların müəyyən olunması və
əhaliyə verilməsi mexanizmini təkmilləşdirmək
məqsədi ilə ümummilli lider 17 iyul 2001-ci il tarixli sərəncamla
"Azərbaycan Respublikasında Pensiya İslahatı
Konsepsiyası"nı təsdiq etdi. Pensiya İslahatı
Konsepsiyası vətəndaşların pensiya ödənişlərinin
etibarlı maliyyə təminatına nail olunması, pensiya təminatı
sistemini bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
uyğunlaşdırmaqla əhalinin rifahının
yaxşılaşdırılmasında onun rolunun
artırılması, pensiya təminatı sisteminin idarə
olunmasının təkmilləşdirilməsi, sosial
sığorta haqları ilə ödənişlər
arasındakı əlaqənin
uyğunlaşdırılması kimi mühüm problemlərin
həllini nəzərdə tuturdu.
Burada xüsusi
qeyd etmək yerinə düşər ki, ümummilli liderin son
fərmanlarından biri də pensiya sistemində islahatların
aparılmasına aid olmuşdu. "Azərbaycan Respublikasında
dövlət pensiya sisteminin təkmilləşdirilməsi tədbirləri
haqqında" 4 avqust 2003-cü il tarixli 908 saylı fərmanla
Azərbaycan Respublikasının Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin yerli orqanlarının pensiyaların
və pensiyalara əlavə olunan müavinətlərin təyin
olunması, maliyyələşdirilməsi və ödənişinə
nəzarət üzrə funksiyaları onların həyata
keçirilməsini təmin edən müvafiq maddi-texniki baza
və ştat vahidləri ilə birlikdə Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna
verildi.
Monetizasiya - güzəşt və imtiyazların
müavinətlərlə əvəz edilməsi
2002-ci il
yanvarın 1-dən ölkəmizin sosial siyasətində yeni
dövr başladı. Belə ki, "Azərbaycan
Respublikasının bəzi qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər
və əlavələr edilməsi haqqında" 15 noyabr
2001-ci il tarxli 214-IIQD nömrəli qanunu ilə
iki konseptual məsələ öz həllini tapdı. 1) güzəşt və imtiyazlardan istifadə edən
əhali kateqoriyasının dairəsinə yenidən
baxıldı; 2) kommunal və nəqliyyatdan istifadəyə
görə güzəştlər müavinətlərlə əvəz
olundu. Bütövlükdə kommunal və nəqliyyat
sahəsində mövcud olan güzəştlərin
monetarizasiyası həyata keçirildi. Qeyd
etmək lazımdır ki, güzəştlərin müavinətlərlə
əvəz olunması bazar iqtisadiyyatı şəraitində
dövlət vəsaitlərinin xərclənməsinin səmərəliliyinin
yüksəldilməsinə,
enerjidaşıyıcılarından səmərəli və
qənaətlə istifadənin təmin olunmasına, sosial
müdafiənin ünvanlılığının
artırılmasına şərait yaratdı. Məsələn, ictimai nəqliyyatda özəl
sektorun xüsusi çəkisinin getdikcə artdığı
bir şəraitdə güzəştli şəxslərin həmin
xidməti göstərən təşkilatlar hesabına nəqliyyatdan
pulsuz istifadə etməsi bütövlükdə bazar
münasibətlərinin mahiyyətinə zidd idi. Çünki dövlətlə nəqliyyat xidməti
göstərən təşkilatlar arasında münasibətlər
vergi, lisenziya və sairə ilə tənzimləndiyindən həmin
xidmət təşkilatlarının üzərinə əlavə
bir yük qoyulması bazar iqtisadiyyatının prinsiplərinə
uyğun deyildi. Çünki bu güzəştləri
dövlət müəyyən edirsə xərcini də
dövlət çəkməlidir.
Güzəştlərin
müavinətlərlə əvəz olunması
ünvanlılığın gücləndirilməsinə səbəb
oldu. Eyni kateqoriyaya aid olan şəxslər müxtəlif
yaşayış məntəqələrində
yaşayırlarsa təbii ki, həmin güzəştlərdən
bəhrələnmək imkanları da fərqli olurdu. Bakıda ictimai nəqliyyatın sıx şəbəkəsi,
kommunal xidmətin bütün növləri mövcuddur.
Lakin digər kənd yaşayış məskənlərində
bu xidmətlərdən istifadə imkanları elə də
geniş və əhatəli deyil. Belə
olan halda şəhərdə yaşayan imtiyazlı təbəqə
bu imtiyazlardan daha çox, kəndlərdə yaşayanlar isə
çox məhdud səviyyədə istifadə edirdi.
Güzəştlərin müavinətlərlə əvəz
olunması isə imkan verdi ki, bu
imtiyazlardan məhdud səviyyədə istifadə edənlər
və yaxud o dövrdə məlum səbəblərdən
istifadə edə bilməyənlər də onlar
üçün nəzərdə tutulmuş güzəştlərin
pul əvəzini alsınlar.
Yoxsulluğun azaldılması
"Yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət
Proqramı" 2003-cü il fevral
ayının 20-də 854 nömrəli fərmanla təsdiq
edilmişdir. Dövlət Proqramının
icrasına başlandığı dövrdə ölkə
üzrə yoxsulluq səviyyəsi 49 faiz qiymətləndirilirdi.
Yoxsulluğun azaldılmasının məqsədi
ilə sosial siyasətin qarşısında dayanan vəzifə
arasında eyniyyət olduğunu (hər ikisinin məqsədi
insanların layiqli həyat səviyyəsinə nail
olmaqdır) nəzərə alsaq görərik ki, bu istiqamətdə
görülən irimiqyaslı işlər əhalinin sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsi yönümündə
ciddi irəliləyişlərə səbəb olmuşdur.
Modernləşmiş dövlət quruculuğunda sosial
müdafiə əsas prioritetlərdəndir
Ümummilli lider Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqına müraciətində cənab İlham Əliyevi
özünün siyasi varisi olduğunu bəyan edərək
demişdir: "İnanıram ki, mənim axıra
çatdıra bilmədiyim taleyüklü məsələləri,
planları, işləri Sizin köməyiniz
və dəstəyinizlə İlham Əliyev başa
çatdıra biləcək. Mən ona
özüm qədər inanıram və gələcəyinə
böyük ümidlər bəsləyirəm". Müraciətdən ötən illər bir daha təsdiq
etdi ki, böyük öndər nə qədər haqlı
imiş. Qədirbilən xalqımız həm
2003-cü, həm də 2008-ci ildə öz seçimi ilə
bir daha Heydər Əliyev kursunun yaşamasına, davam etməsinə
səs verdi. Bu mənada cənab
İlham Əliyevin siyasi kursuna Heydər Əliyev kursunun
yaşaması və davamı kimi baxmaq lazımdır. Heydər Əliyev və İlham Əliyev dövlət
quruculuğunun mahiyyətinə, onlar arasındakı səbəbli
əlaqəyə diqqət yetirsək görərik ki,
ümummilli lider tərəfindən uzaqgörənliklə,
mükəmməl şəkildə müəyyən
edilmiş strategiya cənab İlham Əliyev tərəfindən
bir o qədər dəqiqliklə, xalqımızın və
dövlətimizin mənafeyi nəzərə alınmaqla həyata
keçirilmişdir. Bununla yanaşı cənab
İlham Əliyevin dövlət quruculuğu modeli özünəməxsus
ştrixlərlə də diqqəti cəlb edir. Ulu öndərin irimiqyaslı neft qaz layihələrinin
gerçəkləşməsi və bu istiqamətdə
ölkəmizə külli miqdarda maliyyə vəsaitlərinin
daxil olması Heydər Əliyev tərəfindən
başlanan islahatların, o cümlədən sosial
islahatların daha da gücləndirilməsi,
infrastrukturanın yeniləşdirilməsi üçün
şərait yaratdı. Cənab İlham Əliyevin
modern sosial siyasətinin qloballığı və əhəmiyyəti
ondadır ki, onun mövcud istiqamətləri var. Bu istiqamətləri
aşağıdakı kimi təsnifləşdirmək olar:
1. Müavinət sisteminin sığorta sistemindən
ayrılması
Sığorta-pensiya sisteminin
müavinət sistemindən ayrılması 17 iyul 2001-ci il tarixli sərəncamla təsdiq olunmuş Azərbaycan
Respublikasında Pensiya İslahatı Konsepsiyasında nəzərdə
tutulmuşdu və bu səmərəli sosial müdafiə
sisteminin qurulmasının əsas prinsiplərindən biridir. Bu istiqamətdə ulu öndər tərəfindən
müəyyən işlər həyata keçirilmişdi.
Sosial müavinət sisteminin
sığorta-pensiya sistemindən ayrılması istiqamətində
ən həlledici hadisə iki qanunun - "Əmək
pensiyaları haqqında" və "Sosial müavinətlər
haqqında" Azərbaycan Respublikası qanunlarının qəbulu
oldu. 2006-cı il yanvarın 1-dən
qüvvəyə minən bu qanunlar ölkədə sosial
sferanın tamamilə yeni əsaslarla qurulmasını nəzərdə
tutur.
Azərbaycan Respublikasında
vətəndaşların əmək pensiyası
hüquqlarının yaranmasının əsaslarını,
bu hüquqların həyata keçirilməsi
qaydalarını və əmək pensiyası təminatı
sistemini müəyyən edən "Əmək
pensiyaları haqqında" qanun olduqca geniş bir spektri, 1
milyon üç yüz min pensiyaçını və 1
milyon beş yüz min nəfərdən çox bu gün
işləyərək Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna
məcburi dövlət sosial sığorta haqları ödəyən
insanları əhatə edir. Bununla da sosialist
prinsiplərinə, başqa sözlə desək həmrəylik
prinsiplərinə əsaslanan pensiya sistemini inkişaf
etmiş Avropa ölkələrində geniş tətbiq olunan
- vətəndaşların fərdi hesablarında
yığılan pensiya kapitalına əsaslanan pensiya sistemi əvəz
etdi. Mövcud qanunvericiliyə uyğun
olaraq sığorta olunanların fərdi uçotu həyata
keçirilir və məcburi dövlət sosial sığorta
haqlarının fərdi sığorta hesablarında
toplanılır. Bununla da vətəndaşların
pensiya təminatı fərdi uçotun məlumatları əsasında
onların ödədikləri sığorta haqlarının məbləğinə
uyğun olmaqla müəyyən edilir.
"Sosial
müavinətlər haqqında" Qanun isə əvvəllər
sistemsiz halda olan müavinətlərin dairəsini, təyin
olunması şərtlərini vahid bir sənəddə tənzimləyir. Hansı ki, bu müavinətlərin
bir qismi əvvəllər "Vətəndaşların
pensiya təminatı haqqında" qanunda sosial pensiya kimi
(yaşa görə, əlilliyə görə və ailə
başçısını itirməyə görə sosial
pensiyalar) təsbit olunmuşdu, digər bir qismi isə
ayrı-ayrı qanunvericilik aktları ilə müəyyənləşdirilmişdi.
Sosial müavinətlərin dairəsi o qədər
genişlənmişdi ki, bəzən bu sahələrin
mütəxəssisləri onların sayı barədə dəqiq
fikirlərə malik deyildilər. Təqribən
bu müavinətlərin sayı 40-dan çox idi ki,
bunların da bəziləri pensiyaya əlavələr şəklində
ödənilirdi. Yəni pensiyaçı
eyni zamanda sosial müavinətlər də alırdı.
Pensiyaçıların
aldıqları pensiya və müavinətlər cəmlənərək
onların pensiyasına aid edildi və bu vahid pensiya məbləği
yeni qanunvericiliklə müəyyən olunmuş qaydada əmək
pensiyasının baza və sığorta hissələrinə
bölündü.
Sosial müavinətlər
dövlət büdcəsi hesabına ödənilən
dövlət yardımı kimi bir qayda olaraq əmək pensiyası
hüququ, əmək qabiliyyəti olmayan şəxslərə
ödənilir.
Artıq inamla demək olar
ki, 2010-cu il yanvarın 1-i sosial müdafiə
sistemində yeni mərhələnin başlanğıcı
oldu. "Əmək pensiyaları haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununa dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikasının 27
oktyabr 2009-cu il tarixli qanunu pensiya sistemində
yeni yanaşmanın əsasını qoymuşdur. Bu
yanaşma ilk növbədə Azərbaycan Respublikasında vətəndaşların
pensiya təminatının daha da
yaxşılaşdırılmasını, sığorta-pensiya
sisteminin dayanıqlı və dinamik inkişafına nail
olunmasını təmin etmək məqsədi ilə qəbul
edilmiş "2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı"nın təsdiq
edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 30
dekabr 2008-ci il tarixli sərəncamından irəli gəlir. Qeyd olunan qanuna əsasən ölkəmizin pensiya
sistemində bir sıra ciddi dəyişikliklər həyata
keçirildi. Buraya kişilər və qadınlar
üçün pensiya yaşının mərhələlərlə
artırılması, pensiya hüququ əldə etmək
üçün tələb olunan sığorta
stajının yüksəldilməsi, güzəştli şərtlərlə
yaşa görə pensiya alan
çoxuşaqlı qadınların dairəsinə yenidən
baxılması, 2006-cı il yanvarın 1-dək olan dövr
üçün pensiyanın hesablanmasının yeni
qaydasının tətbiqi kimi məsələlər daxil idi.
Qanunun müzakirələri zamanı aparılan
geniş və hərtərəfli diskussiyalar bir daha təsdiq
etdi ki, ölkəmizin pensiya sisteminin dayanıqlı
olması, pensiya məbləğinin sığorta haqları əsasında
tam formalaşması üçün bu islahatlar qaçılmazdır.
Eyni zamanda yaşa görə pensiya almaq
hüququ olan şəxslərin güzəştlərinin məhdudlaşdırılması
bu sistemin dövlət sosial yardımı sistemindən
ayrılmaqla yalnız sığorta prinsiplərinə söykənməsini
şərtləndirmişdir. 2006-cı il
yanvarın 1-dək mövcud olan dövr üçün
sığorta olunanların pensiyasının
hesablanmasının yeni qaydasının tətbiqi bu sahədə
sosial ədaləti bərpa etməklə, həm də
pensiyaların hesablanmasında mövcud olan neqativ halların,
subyektiv yanaşmaların qarşısını alacaqdır. Artıq pensiyaya çıxmaq istəyən şəxs
qanunla müəyyən edilmiş düsturlar əsasında
çox rahatlıqla pensiyasının məbləğini
hesablaya biləcək.
2. Regional idarəetməyə xüsusi önəm verilməsi
Cənab
İlham Əliyevin sosial-iqtisadi siyasətinin başlıca
istiqamətlərindən biri də regionların
inkişafına xüsusi diqqətin yetirilməsidir. Bunun da ciddi səbəbləri
mövcuddur. Daxili və xarici investisiyaların Bakı
şəhərinə, onun infrastrukturunun yenilənməsinə
cəlb edilməsi, regionlarda kommunal infrastrukturun bərbad vəziyyətdə
olması, işsizliyin hökm sürməsi və s. Bakı
ilə regionlar, hətta respublika əhəmiyyətli digər
şəhərlər arasında tamamilə fərqli bir həyat
yaratmışdı. Hamı şəhərdə
yaşamaq, işləmək istəyirdi, regionlardan əhali
şəhərə miqrasiya etməyə
başlamışdı. Nəticədə
bu şəhər həyatının ritmini də pozurdu.
Belə bir tarixi məqamda Heydər Əliyevin
yeni neft strategiyasının gerçəkləşməsi və
ölkəmizə valyuta axını regionların
sosial-iqtisadi problemlərinin həlli üçün
davamlı maliyyə resurslarını yaratdı.
Seçkilər ərəfəsində hamının
prezidenti olmağa, 5 il ərzində 600 min iş yeri
açmağa vəd verən İlham Əliyev "Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramının (2004-2008-ci illər) təsdiq
edilməsi haqqında" 11 fevral 2004-cü il tarixli fərman
imzaladı. Dövlət Proqramında və
regionların sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı qəbul
edilmiş digər sənədlərdə nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin icrası dövründə
regionların siması tamamilə dəyişdi. Proqram
ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında keyfiyyətcə
yeni mərhələnin başlanğıcı oldu, qeyri-neft
sektorunun davamlı inkişafına, yeni iş yerlərinin
açılmasına və müəssisələrin, o
cümlədən istehsal və emal müəssisələrinin
yaradılmasına, regionlarda kommunal, xidmət və sosial
infrastruktur təminatının həcmi və keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə şərait yaratdı. Eyni zamanda sahibkarlıq mühitinin daha da
yaxşılaşmasında, iqtisadiyyata investisiya
qoyuluşlarının artmasında, əhalinin məşğulluq
səviyyəsinin yüksəlməsində və
yoxsulluğun azalmasında mühüm rol oynadı.
2004-2008-ci illər üzrə
nəzərdə tutulmuş işlərin davamı olaraq
ölkə Prezidenti tərəfindən 14 aprel 2009-cu ildə
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi
haqqında" növbəti fərman imzalandı. Yeni Dövlət Proqramı növbəti illər ərzində
regional problemlərin həllinin daha geniş vüsət
alacağını bir daha təsdiq edir.
3. Məqsədli dövlət proqramları inkişafa
stimul yaradır
Dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulan vəsaitlərin son illərdə
sosial müdafiə, elm, təhsil, səhiyyə və digər
sahələrdə qəbul edilmiş məqsədli dövlət
proqramları - Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı, 2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı, "Azərbaycan Respublikasında
yeni ümumtəhsil məktəblərinin tikintisi, mövcud məktəblərin
əsaslı təmiri və müasir tədris
avadanlıqları ilə təmin olunmasına dair Proqram
(2005-2009-cu illər)", "Azərbaycan Respublikasında
ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və
kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramı", "Azərbaycan Respublikasında məktəbəqədər
təhsilin yeniləşdirilməsi Proqramı (2007-2010-cu illər)",
"Azərbaycan Respublikasında xüsusi qayğıya
ehtiyacı olan (sağlamlıq imkanları məhdud) uşaqların
təhsilinin təşkili üzrə İnkişaf
Proqramı", "Xüsusi istedada malik uşaqların (gənclərin)
yaradıcılıq potensialının inkişafı üzrə
Dövlət Proqramı (2006-2010-cu illər)", "Azərbaycan
Respublikasında dövlət uşaq müəssisələrindən
uşaqların ailələrə verilməsi
(De-institusionalizasiya) Dövlət Proqramı (2006-2015-ci illər)",
"Texniki-peşə təhsilinin inkişafı Dövlət
Proqramı (2007-2010-cu illər)", "2009-2013-cü illərdə
Azərbaycan Respublikasının ali təhsil sistemində
islahatlar üzrə Dövlət Proqramı", "Xroniki
böyrək çatışmazlığı üzrə Tədbirlər
Proqramı, "Hemofiliya və talassemiya irsi qan xəstəlikləri
üzrə Dövlət Proqramı", "Şəkərli
diabet üzrə Dövlət Proqramı", "Onkoloji xəstələrin
şiş əleyhinə əsas preparatlarla təminatı
üzrə Tədbirlər Proqramı", "Yoluxucu xəstəliklərin
immunoprofilaktikasına dair Tədbirlər Proqramı",
"Ana və uşaqların sağlamlığının
qorunması üzrə Dövlət Proqramı",
"Qanın, qan komponentlərinin donorluğu və qan xidmətinin
inkişafına dair Dövlət Proqramı", "Elektron
Azərbaycan Dövlət Proqramı", "Azərbaycan Gəncliyi
Dövlət Proqramı (2005-2009-cu illər)" əsasında
xərclənməsi qeyd olunan sahələrin daha da
inkişafına, bu sahədə şəffaflığın
artmasına xidmət edir.
4.Sosial problemləri
yaradan səbəblər aşkarlanır
Cənab
İlham Əliyevin sosial siyasətində ilk növbədə
problemləri yaradan səbəbləri aradan qaldırmaq
üçün tədbirlər həyata keçirilir,
müvafiq dövlət proqramları qəbul olunur. Problemlərə
bu cür kompleks yanaşma, onları doğuran səbəblərin
aradan qaldırılması mümkün neqativ nəticələrin
baş verməsinin də qarşısını alır.
Azərbaycan Respublikasında əhalinin ekoloji tələblərə
cavab verən keyfiyyətli içməli su ilə təminatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində
dövlət tərəfindən keçirilmiş bir sıra
tədbirlər nəticəsində onlarca yaşayış məntəqələrində
modul tipli sutəmizləyici qurğular
quraşdırılmışdır ki, bu da insanların
sağlamlığının qorunmasına, eləcə də
böyrək çatışmazlığı xəstəliklərinin
baş verməsinin azaldılmasına imkan verəcəkdir.
Cənab İlham Əliyevin
modern dövlət modelində beşinci istiqamət
qeyri-hökumət təşkilatlarının timsalında cəmiyyətin
sosial müdafiəyə cəlb olunması, insanlarda xeyriyyəçilik
ruhunun tərbiyə olunmasıdır...
Ölkəmizdə
sosial sahənin inkişafı barəsində danışarkən
Heydər Əliyev Fondunun fəaliyyətini xüsusi qeyd etməmək
mümkün deyil. Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Milli Məclisin
deputatı, YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri
Mehriban xanım Əliyevanın əməyi sayəsində
sosial həyatımızın ən müxtəlif sahələrində
- elm, təhsil, mədəniyyət, səhiyyə və digər
sahələrdə ciddi uğurlar əldə olunmuşdur.
Heydər Əliyev Fondunun "Yeniləşən Azərbaycana
yeni məktəb" layihəsi, şəkərli diabet xəstəliyi
olan uşaqlara yardım edilməsi, irsi qan xəstəliklərindən
olan talassemiya və hemofiliya xəstəliklərinin müalicəsi,
qan təminatının yaradılması, milli musiqimizin
inkişafı ilə bağlı fəaliyyəti həyatımızda
özünün ciddi nəticələrini göstərməkdədir.
Sosial rifaha doğru
Əlbəttə
əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində bizi
qarşıda daha böyük işlər gözləyir. Bu işləri
birdən həyata keçirmək mümkün deyil,
çünki sosial sahə həddən artıq həssasdır,
o radikal dəyişikliklərə dayanıqlı təsir
göstərməyə bilər. Hazırda pensiya
qanunvericiliyinin növbəti mərhələlərdə daha
da təkmilləşdirilməsinə, sosial müdafiə
sistemində sığorta münasibətlərinin -
könüllü sosial sığorta, istehsalat qəzası və
peşə xəstəliklərindən sığorta sahəsində
qanunvericiliyin formalaşdırılmasına, sosial siyasətin
ən vacib istiqamətlərindən olan əhalinin
sağlamlığının qorunmasının daha da
güclü mexanizmlərinin yaradılmasına ehtiyac var. Son
illərdə tibb sahəsində irimiqyaslı işlər
görülsə, əhatəli qanunvericilik bazası
yaradılsa da tibbi sığortanın tam işə
düşməməsi, bölgələrdə yüksək
ixtisaslı tibbi kadrların
çatışmazlığı son nəticədə tibbi
xidmətin keyfiyyətinə təsir göstərir. Eyni zamanda reproduktiv sağlamlığın
qorunması istiqamətində də ciddi işlərin
görülməsinə ehtiyac var. Çünki insanın
reproduktiv sağlamlığı onun yalnız fiziki
sağlamlığının elementi deyil, bu həm də mənəvi
rahatlığın, məmnunluq yaradan həyatın
mühüm tərkib hissəsidir.
Yoxsulluğun
aradan qaldırılması və davamlı inkişaf,
regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
proqramları çərçivəsində
görülmüş və görüləcək tədbirlər
insanların sosial-iqtisadi vəziyyətinin daha etibarlı
qorunmasına şərait yaradacaqdır. Lakin müasir
insanın yoxsulluqdan çıxması təkcə onun maddi gəlirlərinin
minimum yaşayışını təmin etməsi ilə
ölçülməməlidir, bu onun həm də mənəvi
tələbatının ödənilməsi ilə
müşayiət olunmalıdır. Yoxsul
olmayan insan dedikdə kino, teatr və digər mədəniyyət
müəssisələrinə getmək imkanı olan, ekoloji təmiz
ərzaq məhsulları və içməli su ilə təmin
olunan, keyfiyyətli kommunal xidmətlərlə əhatə
olunan, yaxşı infrastruktura malik ərazidə yaşayan
insan nəzərdə tutulmalıdır. Dövlətimizin
də qarşısında duran başlıca məqsədlərdən
biri bundan ibarətdir.
Göründüyü
kimi, sosial siyasətin Azərbaycan modeli uzunmüddətli
inkişafda və təkmilləşməkdə olan,
dünyanın ən sivil və mükəmməl ənənələrinə,
dəyərlərinə söykənən bir modeldir.
Hadi RƏCƏBLİ,
Milli Məclisin Sosial
siyasət komitəsinin sədri,
siyasi elmlər doktoru
Azərbaycan.- 2010.- 7 may.- S. 3.