Kəsə və kəsərli
söz sahibi
Prezidentin fəxri təqaüdçüsü, Dövlət mükafatı laureatı, əməkdar mədəniyyət işçisi, tanınmış şair Fikrət Sadıq ömrünün 80-ci baharını qeyd etməkdədir. Böyük ədəbiyyata, poeziyaya 1946-cı ildə "Azərbaycan gəncləri" qəzetində dərc edilən "Bahar" adlı şeiri ilə gələn Fikrət Sadığın öz həmkarlarına bənzəyən və seçilən cəhətləri var. Adətən şairlər haqqında fikir söyləyəndə "xəlqi şair", "vətəndaş şair", "lirik şair" ifadələrini çox işlədirlər. Hər şeydən öncə Fikrət Sadıq poetik sözünü kəsə və kəsərli deməyi bacarıb. Bu mühüm məziyyət onu həmişə fərqləndirib. Yaradıcılığı, şəxsiyyəti, mənəviyyatı, elə zahiri görünüşü ilə də onu tanıyanlar tərəfindən Dədə Qorquda bənzədilən Fikrət Sadıq ağır yerişli, ağ saçları, yumorlu söhbəti, yumşaq təbiəti, səmimiliyi, təbiiliyi ilə diqqət mərkəzindədir.
Qırx il
öncə xalq şairi Rəsul Rza onun haqqında
yazırdı: "Təkcə qədim poeziyamızdan deyil,
eləcə də təsviri sənətimizin minillik ənənələrindən
- orta əsr miniatürçülərinin rəsmlərindən
gələn zəriflik, poetik
dünyagörüşünün zərgər incəliyi
Fikrət Sadıq istedadının başlıca xüsusiyyətidir...
Fikrət həqiqətən milli, yəni bütün köklərdə
xalqın tarixi həyat tərzi, onun poetik və estetik
görüşləri, folklor obrazları aləmi ilə
bağlı olan Azərbaycan dilinin nəfəsini, ətrini və
ritmini dərindən duyan şair olmaqla bərabər o, müəyyən
coğrafi məkanda, məhəlli və mənəvi məhdudluqda
qalmır". Bəlkə də elə bunun nəticəsidir
ki, illərlə əlində qələm söz
qalasının mülkünü quran Fikrət Sadıq bu sənətin
əsl nümunələrini yaradıb. Onu oxumaq kifayət edər
ki, böyük sözün möcüzəsi
qarşısında dəfələrlə heyrətlənəsən.
Şairin qəlbindən süzülən ruhu saf və
gözəl poetik rənglərlə öz könlünü
bir daha zənginləşdirəsən. Fikrət
Sadığın poeziyası fəlsəfi, poetik dərinliyinə
görə də diqqət çəkir və sevilir. Xalq
şairi Qabil vaxtilə öz qələm dostu haqqında
deyirdi ki, Fikrət bizim zərgər şairimizdir. Bu da səbəbsiz
deyildi. Şairin "Qafiyə" adlı şeirindən
çəkilən nümunəyə fikir verək:
Köhnə söz - söz
qaxı, təzə söz - nübar,
Ha özünü öldür, ha haray qopar.
Nimdaş qafiyədən qulaqlar qubar, -
Hardasan,
üzə çıx, təzə qafiyə!
Ömrü
boyu bu cür sənət və söz axtarışında
olan Fikrət Sadığın yaradıcılığı həmişə
baharda göyərən təzə-tər çiçəklərə
bənzəyir. Baharın ətirli, zərif bəxşişlərindən
bezilmədiyi kimi, Fikrət Sadığı da oxuduqca bir
doyumsuzluq tapırsan. O yazanda ki, indi şair olub hamı, itib
sözün dadı-tamı, - müəllifin söz ustadı
kimi hansı pərişanlığı keçirdiyi
aydınlaşır. Bəlkə də buna görədir ki,
sözlə, şeirlə bağlı qələmə
aldığı misralarda xəfif bir kədər duyulur:
Qubar - ürəkdə yaradı,
Qabar - barmaqda yaradı.
Qəbir - torpaqda yaradı.
Hər yara bir qara daş.
Xalq yazıçısı Əzizə
Cəfərzadə Fikrət Sadıq
yaradıcılığını təhlil edərək
çox maraqlı fikirlər söyləyib: "Onun hər kəlməsi
bir naxış, qədim babaların ata sözü, nənələrin
ilmələri, butasıdır". Bu ünvanlı
düşüncələrin davamı kimi bildirək ki, Fikrət
Sadığın sözə münasibəti çox həssasdır.
Ayrı-ayrı kəlmələri o qədər incə və
müdrik şəkildə bir-birinə qovuşdurur ki, onun
şeirlərində olan tapıntı qafiyələr, poetik kəşflər
başqalarında az rast gəlinir. Həmkarları söyləyirlər
ki, Fikrət Sadıq həqiqətən də əsl şairlərin
söz babası Sabirin nəvəsi olduğunu həmişə
sədaqətlə sübut edib. Onun şeirlərini bəzən
təhlil etmək də çətindir. Çünki bu
şairin misraları o qədər aydın, dəqiq və sərrastdır
ki, əlavə izahata ehtiyac duyulmur:
Qələm olsun
barmaqlarım,
Qələm tutub yalan yazsa.
Bu söz sərkərdəsinin
nə həyat yolu, nə də yaradıcılığı
hamar və rahat olub. Beş-altı yaşındaykən məsul
vəzifədə işləyən atası Abbas Sadıqovu
"xalq düşməni" damğası ilə ləkələyərək
Sibirin buzlu çöllərinə sürgün ediblər. Fikrət
Sadıq söyləyir ki, həyatda yaşamaq, ayağa durmaq,
ailəmizi qorumaq üçün taleyin bütün
ağırlıqlarını lap kiçik yaşlarından
öz üzərimə çəkmişəm. Bakıda sənət
məktəbində oxuyarkən ilk şeirini "Azərbaycan
gəncləri" qəzetinə aparıb. Bəyəniblər,
dərc də ediblər, "bir aydan sonra yenə şeir gətir",
- deyə söyləyiblər. Bir aydan sonra isə "sən
xalq düşməninin oğlusan, səni dərc edə bilmərik"
deyərək sərt sözləri keçilməz
uçurumlar kimi qarşısına dirəyiblər. Bu maneə
on ildən çox çəkib. Gah işıqçı,
gah neft kəşfiyyatı sahəsində fəhlə kimi
işləyib, hərbi xidmətə gedib, uzun müddət
kinomexanik olub. Bütün bu qadağalara, təzyiqlərə,
amansızlıqlara, maddi çətinliklərə baxmayaraq,
özünütəsdiqə aparan yolda inadkarcasına
çalışıb. Azərbaycan Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsində təhsil aldığı illərdə
atası da sürgündən qayıdıb. Bu gecikmiş bəraət
sevinc gətirsə də, ailəyə elə bir xeyri dəyməyib.
Abbas kişi aldığı mənəvi zərbələrdən
elə sarsılmışdı ki, ana və
bacılarının yükü ailənin tək oğlu Fikrətin
çiyinlərində qərar tutdu. Damla inadkar olanda dəryaya
dönür deyirlər. Bəlkə də elə bu kəşməkeşli
ömür yolunun bir hədiyyəsidir ki, Fikrət Sadıq Azərbaycan
ədəbiyyatının, poeziyasının
tanınmış simalarından birinə çevrildi. Çoxşaxəli
yaradıcılığı ilə ədəbi tənqidin
diqqətində dayandı. Xalq şairi Məmməd Araz
böyük poeziya salonunda öz kürsüsü, öz
oxucuları olan Fikrət Sadıq haqqında rəğbətlə
yazırdı: "Əsl xoşbəxt şair çox yazan,
çox dərc olunan deyil, çox oxunan sənətkardır.
Sənətdə mütləq meyar budur. Fikrət Sadıq ədəbiyyata
sakit, hay-haraysız gəlib, aramla yazıb, çox oxunub,
çox düşündürüb".
Sözə möcüzə
kimi yanaşan, "özüm də bir kəlmə sözəm"
etirafında olan Fikrət Sadıq görün bu varidatı
hansı mənalara yönəldir:
Əzab torpağı - Yerdəyəm,
Ürəyi pərdə-pərdəyəm,
Mən kamançanın dərdiyəm,
Dərdli kamança deyiləm.
Təkcə böyüklərin
deyil, uşaqların da sevimli şairi olan Fikrət Sadıq
balaca dostlarına yeddi kitab hədiyyə edib. Bu şeirlər
lakonikliyi, məna çalarları, yadda qalmaq məziyyəti
ilə seçilir. Orta məktəb illərində Fikrət
Sadığın "Gilə" adlı şeirini bir dəfə
oxumaqla yadımda saxlamışdım:
Gözəl qızam,
adım Gilə,
Qonaq getdim dayımgilə.
Yağış yağdı
gilə-gilə,
Ayaqlarım batdı gilə...
Şeir həm sadədir, həm
də bir sözün neçə mənasını
uşağa öyrədir. Bu maraqlı şeiri bir vaxt
övladlarım dilimdən aldı. İndi də nəvələrim
həvəslə söyləyirlər. Budur əsl şeirin
ömrü və dəyəri. Fikrət Sadıq
poeziyasında belə nümunələrin sayı çoxdur.
Taleyin acı töhfələrini
dadan Fikrət Sadıq tuş olduğu haqsızlıqların
acığına yaradıcılığında həmişə
şah misraların müəllifi olub. Heç vaxt
ünvanına tənqidi söz deyilməyib. Çünki
sözə həmişə aşiq kimi, zərgər dəqiqliyi
ilə yanaşıb. Onun söz hörgüsü çox maraqlı
və yaddaqalandır. Bu səbəbdən də
yaradıcılığının hansı sahəsində
söz göyərdibsə, bitkin və mükəmməl
alınıb. 20-yə yaxın kitab müəllifidir. Nəsr
sahəsində də qələmini sınayaraq
"Xırdaca gəlin", "Daş balkon",
"İlk məhəbbət haqqında daha bir hekayə",
"Sinif-sinif oyunu" və başqa hekayələr
yazıb. Müəllifin bu sahədəki uğurları
oxucular və ədəbi tənqid tərəfindən
razılıqla qarşılanıb. Uşaqlar
üçün qələmə aldığı pyesləri
ölkənin müxtəlif teatrlarında - Bakıda,
Şamaxıda, Lənkəranda səhnələşdirilib. Bir
neçə sənədli və cizgi filminin ssenarilərini
yazıb. Hələ sovet dönəmindən başlayaraq
şeirləri müxtəlif xalqların dillərinə tərcümə
edilib. Özü də tərcümə ilə məşğul
olub. Ədəbiyyat sahəsindəki xidmətlərinə
görə müxtəlif mükafatlara layiq
görülüb. "Dünya öz işindədir"
kitabı Dövlət mükafatı alıb. Prezidentin fərdi
təqaüdçüsüdür.
Ömrü boyu təmənnasız
yaşayıb-yaradan, fikri-zikri ədəbiyyata xidmət olan, vətəni
həddən artıq çox sevən, umacaqsız bir şair
ömrünün sahibi Fikrət Sadıq "Son şeir"
adlı bədii bir xitabında belə deyir:
Göylər niyə
zalım olsun,
Tale mənə zamin olsun.
Bir dərə məzarım
olsun,
Bir dağı örtün
üstümə.
Nədən belə
arzulayır şair, - sualını vermək istəyəndə
yenə də cavabını misralarında tapdıq:
"Döyüşdə ölmədim deyəm,
bayrağı örtün üstümə". Fikrət
Sadıq poeziyası həmişə
düşündürür. O, şeirlərinə elə dad,
elə bədii ifadələr gətirir ki, dəfələrlə
eşitdiyimiz adi sözlər belə onun poeziyasında əlvanlaşır,
ecazkar bir formaya düşür. Fikrət Sadıq poeziyası
milli təfəkkürün əks-sədasıdır. Bu səbəbdən
də bədii estetik dəyəri təsirli və effektlidir. Onun
şeirlərini oxuduqca qəlbə bir rahatlıq dolur. Həm
düşünürsən, həm də həyəcanlanırsan.
Onun şeirlərində işıq və istilik var. Bəzən
ilk dəfə eşitdiyin misraların ahəngində qəribə
bir doğmalıq duyursan. Uzun müddət bu
doğmalığın yaratdığı heyrət
içində qalırsan. Fikrət Sadıq sözlərin rəngini,
boyalarını tapmaqda çox ustaddır. Ən kiçik
dörd misralıq şeirində də böyük mənalar
ifadə edir. Onun şeir gülüstanından çəkdiyimiz
ləçəkdəki dərinliyə fikir verin.
Köhnə yurdda həyat
vardı, həyət yox,
Təzə yurdda həyət
vardı, həyat yox.
O yerdə ki həyət də
var, həyat da
Həmin yerdə adam yoxdur mən
adda!..
Dəniz səbirli
şairimizin daşqın düşüncəsindən
doğulan bu xiffətli misraların nidaları
qarşısında bizim də deyəcəyimiz var. Siz mənalı
ömrünüzün elə bir zirvəsində qərar
tutmusunuz ki, sizdən yuxarıda da dayanmaq mümkündür,
aşağıda da, amma Fikrət Sadıq olmaq çox
müşküldür.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.- 28
may.- S. 15.